abonnement Unibet Coolblue
pi_173366658
Laatst was in het nieuws dat een bedrijf met veredelingstechnieken een aardappel heeft gecreëerd die tegen bepaalde schimmels kan. Bestrijdingsmiddelen zijn daardoor niet meer nodig.

Hetzelfde zouden we met kippen kunnen doen. Het is vrij simpel.

Je neemt bijvoorbeeld 20 kippen. Je geeft ze allemaal bloedluis. Je selecteert 4 kippen die het minst geraakt worden door de bloedluis. Met deze vier kippen ga je doorfokken totdat je 20 nakomelingen hebt. Deze 20 nakomelingen geef je weer bloedluis. Je selecteert weer de 4 kippen die het minst geraakt worden door bloedluis. Met deze kippen ga je weer verder fokken totdat je weer 20 nakomelingen hebt. Dit proces herhaal je totdat je bloedluis resistente kippen hebt. Je hebt dan geen middelen als fipronil meer nodig.

Wat denk je? Is dit haalbaar?
  donderdag 24 augustus 2017 @ 17:40:32 #2
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_173366704
Verdiep je eerst in bloedluis. Dan snap je dat dit 'm niet wordt :)
heitieh
pi_173366817
quote:
1s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 17:40 schreef Joooo-pi het volgende:
Verdiep je eerst in bloedluis. Dan snap je dat dit 'm niet wordt :)
Ik heb me inderdaad helemáál niet in de bloedluis verdiept. Worden alle kippen even zwaar geraakt door de bloedluis dan?

Misschien kunnen we op grote schaal muggen fokken met veredelingstechnieken die niet door een mensenhuid kunnen prikken. Vervolgens kunnen we deze muggen uitzetten zodat ze met de muggen in de natuur kunnen paren.
pi_173367062
Die kippen zijn toch gemanipuleerd? Zo zwaar mogelijk groeien in zo kort mogelijke tijd.
.
pi_173368207
quote:
1s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 17:59 schreef Fer het volgende:
Die kippen zijn toch gemanipuleerd? Zo zwaar mogelijk groeien in zo kort mogelijke tijd.
Dat heet selectief fokken.

Nou hebben parasieten de vervelende neiging om mee te evolueren met de verdedigingen die je opstelt, maar stel nou dat je bloedluis-resistente kippen kunnen fokken, dan zou dat wellicht een optie zijn. Het punt is alleen dat je geen concessies wil doen op de economisch interessante kenmerken, als groeisnelheid, vleesgehalte of legfrequentie... En dat maakt het al een heel ander verhaal.

Het is gewoon goedkoper om bloedluis te bestrijden. En er zijn ook prima niet-giftige middelen om bloedluis te bestrijden.

Het punt is alleen dat één bedrijf de kluit heeft belazerd en dus een giftig bestrijdingsmiddel heeft toegepast waardoor de sector een doodsmak gemaakt heeft.

[ Bericht 12% gewijzigd door Jordy-B op 24-08-2017 18:59:35 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173395554
Waarom geven ze niet alle kippen een vlooienbandje?
Nou ja, een bloedluizenbandje misschien.
Op deze manier kun je met zo min mogelijk gif de kippen beschermen, er worden dus geen hele stallen ondergespoten, en het gif komt niet ergens anders terecht, zoals in de kippenspijsverteringsorganen.
pi_173396304
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 22:33 schreef Schonedal het volgende:
Waarom geven ze niet alle kippen een vlooienbandje?
Nou ja, een bloedluizenbandje misschien.
Op deze manier kun je met zo min mogelijk gif de kippen beschermen, er worden dus geen hele stallen ondergespoten, en het gif komt niet ergens anders terecht, zoals in de kippenspijsverteringsorganen.
Ze horen bij pluimvee dat voor consumptie bedoeld is dan ook geen gif te gebruiken om de bloedluizen te bestrijden.

Dat één bedrijf dat wèl gedaan heeft, is zo ongeveer het hele euvel rond de fipronil-affaire.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173399488
quote:
1s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 17:46 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ik heb me inderdaad helemáál niet in de bloedluis verdiept. Worden alle kippen even zwaar geraakt door de bloedluis dan?

Misschien kunnen we op grote schaal muggen fokken met veredelingstechnieken die niet door een mensenhuid kunnen prikken. Vervolgens kunnen we deze muggen uitzetten zodat ze met de muggen in de natuur kunnen paren.
dat laatste doen ze al veredelde mannetje muggen die steriel zijn of het werkt is maar de vraag. ik denk dat biologisch bestrijden met een natuurlijk vijand of een lege stal ontsmetten met stoom makkelijker werkt dan vergif of jouw idee
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_173400646
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 08:11 schreef vipergts het volgende:

[..]

dat laatste doen ze al veredelde mannetje muggen die steriel zijn of het werkt is maar de vraag. ik denk dat biologisch bestrijden met een natuurlijk vijand of een lege stal ontsmetten met stoom makkelijker werkt dan vergif of jouw idee
Hier is een lijst van natuurlijke vijanden van muggen.

Veredeling zou gebruikt kunnen worden om deze jagers nog effectiever te maken .

https://www.orkin.com/other/mosquitoes/mosquito-predators/
pi_173746260
De oplossing
Het zijn uiterst hinderlijke wezentjes, en een van die zeldzame diersoorten waarvan je vermoedt dat de wereld best zonder kan. De bloedzuigende mijtjes verstoppen zich overdag in kiertjes en spleetjes van het kippenhok, om 's avonds en 's nachts tevoorschijn te komen om een maaltje bloed te scoren. Wat dat gedrag betreft lijken ze wel wat op de beruchte bedwantsen die hotelgasten in onder andere New York tot wanhoop drijven. In het geval van de kippen kunnen er wel een paar honderd bloedluizen per kip toeslaan, met hevige jeuk en bloedarmoede, en in een extreme gevallen zelfs de dood, tot gevolg.

Ik las ergens dat je een bloedluisaanval het beste kunt vergelijken met zo'n honderdvijftig steekmuggen die u gedurende uw nachtrust belagen. Persoonlijk vind ik één mug al te veel van het goede. Maar je zult dus maar een kip zijn, met tienduizenden soortgenoten in een warme, vochtige ruimte die meer op een Mexicaanse gevangenis lijkt dan op het milieu waarin de kip van nature thuishoort. En dan 's nachts ook nog worden geteisterd door horden bloedzuigende mijten.

De bestrijding is lastig, want een bio-industriële kippenfarm is voor gevogelte niet de meest geschikte habitat, maar voor bloedluizen is die dat zeker wel: lekker warm, voldoende verstopplekjes en een ruimhartige overvloed aan leeg te zuigen pluimvee.

Zo beschouwd maken we dus zelf het probleem en is de industriële agri-business een slang die zichzelf in de staart bijt. De oplossing is een politieke keus omtrent de bio-industrie, want een grote concentratie potentiële slachtoffers werkt altijd in het voordeel van parasieten en ziektekiemen. Een kipje minder zou geen kwaad kunnen.
https://www.trouw.nl/home(...)bestrijden~aa9b2908/

Elke nacht in een benauwde Mexicaanse gevangenis met honderdvijftig steekmuggen. Dat is het leven van de kip in Nederland.
En reken maar dat men bezig is een kip te kweken die ertegen kan, maar ik vrees dat het verspilde moeite is.
pi_173749646
Naast dat je een twee weken oud topic omhoog kickt, is de enige 'oplossing' in je verhaal de titel ervan.

Het probleem is niet de bloedluis, het probleem is een frauderend bedrijf.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')