abonnement Unibet Coolblue
pi_173365382
Deel 13 alweer,

De laatste post uit deel 12:
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 16:31 schreef bambino het volgende:

[..]

Slimme meter wordt vanzelf verplicht. Ik dacht zelf vanaf 2020.
Dus in 2023 zal dit probleem niet eens meer bestaan.

Je kunt hoog of laag springen, de meter is niet van jou en zal het ook nooit worden.
Als je tien keer weigert komen ze vanzelf met dreiging tot afsluiting (of wellicht boetes, geen idee hoe ze dan gaan aanpakken).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173365389
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 16:31 schreef bambino het volgende:

[..]

Slimme meter wordt vanzelf verplicht. Ik dacht zelf vanaf 2020.
Dus in 2023 zal dit probleem niet eens meer bestaan.

Je kunt hoog of laag springen, de meter is niet van jou en zal het ook nooit worden.
Als je tien keer weigert komen ze vanzelf met dreiging tot afsluiting (of wellicht boetes, geen idee hoe ze dan gaan aanpakken).
Je meter wordt gewoon afgekeurd en dan moet je wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173365573
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 16:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je meter wordt gewoon afgekeurd en dan moet je wel.
Dit inderdaad. Gecombineerd met het feit dat de meter niet van jou is.

Dan heb je (als je telkens weigert om de meter te laten vervangen door een digitaal exemplaar) uiteindelijk de keuze: goedgekeurde meter laten plaatsen of afsluiten van het net.

En aangezien de meter van de netbeheerder is, kan je niet gaan shoppen voor een meter die aan je eigen wensen voldoet. Nouja, het kan wel, als je off-grid gaat. Maar dat is ook voor de meeste mensen met zonnepanelen nog geen optie.
pi_173513415
Panelen liggen er nu precies een jaar op. Heb nu 4218kwh opgewekt dus 1.24 kwh/kwp. Bovenverwachting!
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_173533123
Na 11 maanden zit ik op exact 0,85kWh/WP.
pi_173765837
Ik heb gisteren de 2310 KW bereikt. Dit was de berekende jaaropbrengst door de zonnepanelen leverancier. Tijdens de zomer had ik nog mijn twijfels of ik het wel zou halen. Op 22 november a.s. liggen ze er een jaar op dus vanaf vandaag is alles "extra".

Hoe bereken je het redement. xx kwh/WP?

Het gaat om 12 panelen a 275 watt op Oost.

Maar hoe nauwkeurig is de growatt app? De meters in de meterkast zeggen 2005KW terug geleverd.
Dan zou ik dus 305KW rechstreeks in huis hebben verbruikt.

Iemand die een idee heeft of 2017 een goed, slecht of gemiddeld zonjaar was?
  donderdag 14 september 2017 @ 08:21:58 #7
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_173766136
Tot juni of zo liep mijn opbrengst gelijk met vorig jaar wat een uitzonderlijk goed zonuren jaar was. Sindsdien is het prut. Vorig jaar was september erg mooi en dat leverde vlak voor mijn jaarnota begin oktober mooi cijfers op maar nu -O-
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_173770291
Het valt me eigenlijk nog mee hoeveel zon er tussen de buien door op de panelen valt. Ze zitten nu bijna een jaar op het dak(363 dagen). Met 3457kw opbrengst van 3640kw panelen. We hadden met 0,91 gerekend in het begin (ideaal op zuid, nauwelijks schaduw). Maar zitten nu bijna op 0,95.. Dus dat valt niet tegen. Idee was 3200-3400 opbrengst en 3400-3600 verbruik. Maar denk dat allebei hetzelfde gaat zijn worden rond de 3470 :)

edit: Nuon geeft vandaag in een mail aan dat we waarschijnlijk 3473 gaan verbruiken.. En tot nu toe 3470 opgewekt.. Dus met vanmiddag en morgen (om 16:00 aangesloten), is het eigenlijk wel heel erg goed gemikt

[ Bericht 17% gewijzigd door Deepfreeze op 15-09-2017 16:36:13 ]
  maandag 18 september 2017 @ 12:34:30 #9
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_173850025
Iemand ervaring?
heb 2x Growatt hangen met wifi dongen, eindelijk eens tijd gehad om te installeren...
1 werkt goed en knippert blauw, de andere wil maar niet blauw worden. ( dus geen wifi netwerk vindbaar/uitleesbaar ) nu heb ik de dongels omgewisseld maar helaas werkt dit ook niet. ( probleem zit dus in de dongen ) reset al geprobeerd alles..
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_173862435
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 12:23 schreef Deepfreeze het volgende:
Het valt me eigenlijk nog mee hoeveel zon er tussen de buien door op de panelen valt. Ze zitten nu bijna een jaar op het dak(363 dagen). Met 3457kw opbrengst van 3640kw panelen. We hadden met 0,91 gerekend in het begin (ideaal op zuid, nauwelijks schaduw). Maar zitten nu bijna op 0,95.. Dus dat valt niet tegen. Idee was 3200-3400 opbrengst en 3400-3600 verbruik. Maar denk dat allebei hetzelfde gaat zijn worden rond de 3470 :)

edit: Nuon geeft vandaag in een mail aan dat we waarschijnlijk 3473 gaan verbruiken.. En tot nu toe 3470 opgewekt.. Dus met vanmiddag en morgen (om 16:00 aangesloten), is het eigenlijk wel heel erg goed gemikt
Goed gemikt? Je hebt te weinig geïnstalleerd of verbruik je geen gas? :9
pi_173868708
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 22:31 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Goed gemikt? Je hebt te weinig geïnstalleerd of verbruik je geen gas? :9
Gas verbruiken we nog wel, maar er is niet meer ruimte voor panelen om dat op te vangen. Dak op zuiden ligt vol, en de garage ligt in de schaduw.

[ Bericht 7% gewijzigd door Deepfreeze op 19-09-2017 12:14:17 ]
pi_173871448
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 12:05 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Gas verbruiken we nog wel, maar er is niet meer ruimte voor panelen om dat op te vangen. Dak op zuiden ligt vol, en de garage ligt in de schaduw.
Dan nog is stroom goedkoper. Warmtepomp erin. 0 gas, en gewoon stroom kopen.
Gas aansluiting eruit, klaar.

Moet natuurlijk wel kunnen in jullie woning (vloerverwarming is dan wel noodzakelijk).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 19 september 2017 @ 16:18:54 #13
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_173872798
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 12:23 schreef Deepfreeze het volgende:
Het valt me eigenlijk nog mee hoeveel zon er tussen de buien door op de panelen valt. Ze zitten nu bijna een jaar op het dak(363 dagen). Met 3457kw opbrengst van 3640kw panelen. We hadden met 0,91 gerekend in het begin (ideaal op zuid, nauwelijks schaduw). Maar zitten nu bijna op 0,95.. Dus dat valt niet tegen. Idee was 3200-3400 opbrengst en 3400-3600 verbruik. Maar denk dat allebei hetzelfde gaat zijn worden rond de 3470 :)

edit: Nuon geeft vandaag in een mail aan dat we waarschijnlijk 3473 gaan verbruiken.. En tot nu toe 3470 opgewekt.. Dus met vanmiddag en morgen (om 16:00 aangesloten), is het eigenlijk wel heel erg goed gemikt
Mijn panelen zijn in eind nov 2015 in gebruik genomen maar de eerste jaarnota kwam begin okt 2016. Vorig jaar zat ik op 1,07 na een heel jaar panelen in gebruik. Het jaar rond voor de jaarnota kom ik nu denk ik op 1,04 uit.
We verbruiken 3400 maar er ligt 3180 op het dak. We kopen dus nog steeds een mini beetje stroom in dan. Wel is het zo dat we geen gas er naast verbruiken dus ik ben er content mee.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_173872837
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 15:00 schreef bambino het volgende:

[..]

Dan nog is stroom goedkoper. Warmtepomp erin. 0 gas, en gewoon stroom kopen.
Gas aansluiting eruit, klaar.

Moet natuurlijk wel kunnen in jullie woning (vloerverwarming is dan wel noodzakelijk).
Zover zijn we nog niet. Vloerverwarming is nogal een onderneming hier. Voor nu ook geen budget er voor over. Dus dit is het voor nu even. Maar het blijft wel in mijn gedachten voor als er budget is over een paar jaar..
  dinsdag 19 september 2017 @ 16:36:37 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173873099
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 16:21 schreef Deepfreeze het volgende:
Zover zijn we nog niet. Vloerverwarming is nogal een onderneming hier. Voor nu ook geen budget er voor over.
Vloerverwarming is geen noodzaak. Jaga H2low radiatoren icm DBE zou ook moeten kunnen.
Je moet jezelf alleen aanleren om het huis niet meer tot 15 graden af te laten koelen.

Ik stook al een tijdje op 40 graden zonder vloerverwaming. (huis uit 1930)
Tot nooit .......
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:14:57 #16
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_173873773
Zelfs zonder speciale radiators kan het als je huis ook maar een beetje geïsoleerd is, en anders heb je nog altijd warmtepompen die 55 graden aankunnen.
pi_173874032
Ik ga er eens naar kijken.. Al is het voor nu een budget-keuze kwestie.. Niet het niet willen ;)
  dinsdag 19 september 2017 @ 20:12:44 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173876707
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:14 schreef Erasmo het volgende:
Zelfs zonder speciale radiators kan het als je huis ook maar een beetje geïsoleerd is, en anders heb je nog altijd warmtepompen die 55 graden aankunnen.
Klopt, maar die mogelijkheid van 55 graden gebruik ik dan liever voor een heel koude periode.
Met de juiste radiatoren en die hoeven echt niet de kop te kotsen op marktplaats lukt het je prima.
Tot nooit .......
pi_173882455
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 16:36 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Vloerverwarming is geen noodzaak. Jaga H2low radiatoren icm DBE zou ook moeten kunnen.
Je moet jezelf alleen aanleren om het huis niet meer tot 15 graden af te laten koelen.

Ik stook al een tijdje op 40 graden zonder vloerverwaming. (huis uit 1930)
Absoluut waar. Maar heb je enig idee wat zo'n onderneming kost?
Ik wel, ik heb namelijk mijn hele huis opnieuw gedaan met deze radiatoren.
2 Slaapkamers (ok niet echt noodzakelijk, maar ik wilde dan wel de belangrijke kamers gelijk houden), 1 kantoor, 2 grote in woonkamer.
Een Jaga Tempo met een beetje formaat is echt niet goedkoop.
En dan werkt het nog minder mooi dan vloerverwarming ook.
Zelf heb ik een warmtepomp en geen gas, dus weet exact wat die dingen kunnen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:14 schreef Erasmo het volgende:
Zelfs zonder speciale radiators kan het als je huis ook maar een beetje geïsoleerd is, en anders heb je nog altijd warmtepompen die 55 graden aankunnen.
Met plaatstaal of gietijzer krijg jij je woning niet warm met 55 graden. Dat duurt veel te lang en is oncomfortabel.
En dan heb ik het over buitentemperatuur -10 of kouder.

Een warmtepomp maakt overigens bijna altijd maximaal 55 graden. Dat is namelijk redelijk standaard. Ze maken normaal minder, omdat ze weersafhankelijk zijn gestuurd.

En als je woning een beetje is geïsoleerd ben je er nog niet.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 20 september 2017 @ 08:17:41 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173883161
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 03:47 schreef bambino het volgende:
Absoluut waar. Maar heb je enig idee wat zo'n onderneming kost?
Een Jaga Tempo met een beetje formaat is echt niet goedkoop.
Nieuw zijn die radiatoren inderdaad behoorlijk kostbaar.
Maar die radiatoren (zonder dbe) staan doorlopend op marktplaats voor minder dan 100 euro.
Ze zitten tegenwoordig standaard in een nieuwbouw huis en gaan er direct uit in verband met vloerverwarming.

Ik kan helaas geen vloerverwarming nemen want ik heb een heel mooie oude parketvloer in mijn huis. Daarom heb ik ook 4 jaga's hangen, steeds gekocht als ik een kamer renoveerde. De duurste was 150 euro, maar die had een nieuwe knock-on-wood kap.

Ik draai al een aantal winters 40 graden (gas) en stap na dit stookseizoen over op WP.

quote:
En dan werkt het nog minder mooi dan vloerverwarming ook.
Of het minder comfortabel dan vloerverwarming is weet ik niet.
Ik weet alleen dat het comfortabeler is dan toen ik hier 15 jaar geleden kwam wonen.
(Enkel glas, gescheurd glas-in-lood, enkelsteens muren zonder isolatie, gashaard)

[ Bericht 5% gewijzigd door Speekselklier op 20-09-2017 08:44:40 ]
Tot nooit .......
  woensdag 20 september 2017 @ 20:27:31 #21
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173897236
Nu het hier toch over geen-gas nemen gaat, volgend jaar gaan wij een nieuw huis bouwen.
Voor nu met gasgestookte CV (en evt een sierkachel op gas), maar het liefste heb ik geen gas.

Er komen zonnepanelen op het dak van de schuur, berekend op 4000+ kWh per jaar. De nok loopt een paar graden verschil met noord-zuid, de dakhoek is ca 30 graden en de panelen komen links en rechts te liggen (oost en west). Er is berekend dat met 85% dekking 3500 kWh per jaar opgewekt zou moeten kunnen worden.

Ik ben eigenlijk niet geïnteresseerd in een warmtepomp, het huis is hier niet voor voorzien en het budget ook niet. Wat zijn andere mogelijke oplossing om elektrisch te verwarmen? Ik heb zelf het idee dat dit veel meer energie kost als op gas gestookt, maar voor het geld dat ik bespaar met de gas aansluiting leg ik er minimaal 2 panelen bij natuurlijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_173897645
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:27 schreef daNpy het volgende:
Nu het hier toch over geen-gas nemen gaat, volgend jaar gaan wij een nieuw huis bouwen.
Voor nu met gasgestookte CV (en evt een sierkachel op gas), maar het liefste heb ik geen gas.

Er komen zonnepanelen op het dak van de schuur, berekend op 4000+ kWh per jaar. De nok loopt een paar graden verschil met noord-zuid, de dakhoek is ca 30 graden en de panelen komen links en rechts te liggen (oost en west). Er is berekend dat met 85% dekking 3500 kWh per jaar opgewekt zou moeten kunnen worden.

Ik ben eigenlijk niet geïnteresseerd in een warmtepomp, het huis is hier niet voor voorzien en het budget ook niet. Wat zijn andere mogelijke oplossing om elektrisch te verwarmen? Ik heb zelf het idee dat dit veel meer energie kost als op gas gestookt, maar voor het geld dat ik bespaar met de gas aansluiting leg ik er minimaal 2 panelen bij natuurlijk.
Wat in het huis is niet voorzien voor een warmtepomp? Wat voor verwarmingssysteem (en dan met name afgiftesysteem) wordt er nu toegepast?
  woensdag 20 september 2017 @ 21:35:26 #23
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173898850
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:27 schreef daNpy het volgende:
Wat zijn andere mogelijke oplossing om elektrisch te verwarmen?
Eigenlijk heb ik dezelfde vraag als Ivo, maar ik geef je gelijk wat antwoorden.

AIRCO (kan ook verwarmen)
INFRAROOD-panelen
monoblock warmtepomp ipv radiador
Tot nooit .......
  woensdag 20 september 2017 @ 23:22:44 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173901809
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:46 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Wat in het huis is niet voorzien voor een warmtepomp? Wat voor verwarmingssysteem (en dan met name afgiftesysteem) wordt er nu toegepast?
Ik ga er vanuit dat een warmtepomp nogal wat ruimte inneemt en die ruimte is er eigenlijk niet.
De CV kast is wat minder dan 1m2.

Voor nu is er op de beganegrond vloerverwarming (en evt die gaskachel, maar die is imo puur voor de sier) en boven gewoon radiatoren op de slaapkamers en vloerverwarming in de badkamer en het toilet.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_173906587
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 23:22 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat een warmtepomp nogal wat ruimte inneemt en die ruimte is er eigenlijk niet.
De CV kast is wat minder dan 1m2.

Voor nu is er op de beganegrond vloerverwarming (en evt die gaskachel, maar die is imo puur voor de sier) en boven gewoon radiatoren op de slaapkamers en vloerverwarming in de badkamer en het toilet.
Een warmtepomp binnenunit met boiler in één is ca 65x65 cm en 180 cm hoog. De buitenunit is het formaat van een forse airco buitenunit.

In de slaapkamers zul je wel de radiatoren moeten vervangen voor wandconvectoren (bijvoorbeeld jaga low h2o) die iets duurder zijn. Maar juist als het nog allemaal aangekocht en aangelegd moet worden, is het niet extreem veel duurder. De kostbare uren van de installateur moeten immers sowieso nog gemaakt worden. Of die nu besteed worden aan een ouderwetse CV-installatie of aan een warmtepomp maakt weinig verschil. Ook maakt het geen verschil of de loodgieter gewone ouderwetse radiatoren moet ophangen, of nieuwerwetse convectoren voor lage temperatuur verwarming.

Juist nu alles nog aangelegd moet worden én er nog flinke subsidie op warmtepompen zit is de extra investering zeer gering.

Bij mij (renovatie oud huis waar nog geen cv was) kwam het totaalplaatje neer op een verschil in investering van ca 2000 euro.

Bij jou mogelijk nog minder, omdat je geen gasaansluiting hoeft aan te laten leggen door de netbeheerder.
pi_173906683
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:27 schreef daNpy het volgende:
Nu het hier toch over geen-gas nemen gaat, volgend jaar gaan wij een nieuw huis bouwen.
Voor nu met gasgestookte CV (en evt een sierkachel op gas), maar het liefste heb ik geen gas.

Er komen zonnepanelen op het dak van de schuur, berekend op 4000+ kWh per jaar. De nok loopt een paar graden verschil met noord-zuid, de dakhoek is ca 30 graden en de panelen komen links en rechts te liggen (oost en west). Er is berekend dat met 85% dekking 3500 kWh per jaar opgewekt zou moeten kunnen worden.

Ik ben eigenlijk niet geïnteresseerd in een warmtepomp, het huis is hier niet voor voorzien en het budget ook niet. Wat zijn andere mogelijke oplossing om elektrisch te verwarmen? Ik heb zelf het idee dat dit veel meer energie kost als op gas gestookt, maar voor het geld dat ik bespaar met de gas aansluiting leg ik er minimaal 2 panelen bij natuurlijk.
Over dat budget zou ik nog maar eens nadenken. Als je direct met een warmptepomp begint hoef je geen gasaansluiting te nemen. Geen vastrecht te betalen en geen cv ketel te kopen. Dat bij elkaar opgeteld is al een groot gedeelte van je aanschaf voor een warmptepomp. Als je nieuw bouwt kun je er uitermate goed rekening mee houden kwa plaatsing en leidingen/kabels trekken.

Gas is niet de toekomst dus op een nieuw huis zou ik zeker voor de wamptepomp gaan.
pi_173906750
En als het een heel nieuw gebouwd huis wordt is er best kans dat er niet eens meer gas beschikbaar is in de wijk.

Probeer een eventuele stadsverwarming te weigeren.

Je zou ook nog een pelletkachel kunnen denken met cv functie en eventueel buffervat.

Of een pelletkachel zonder cv als bijverwarming en siervuur. Een gasgestookte sierhaard is water naar de zee dragen.
  donderdag 21 september 2017 @ 10:57:04 #28
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173906946
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 10:43 schreef Glider76 het volgende:
Gas is niet de toekomst dus op een nieuw huis zou ik zeker voor de wamptepomp gaan.
Ah daNpy had het over een NIEUW huis.
Dan zou ik niet eens nadenken over gas inderdaad.

Google is naar de toekomst van gas. Die is er gewoon niet.
in 2050 of zo is het gewoon over en uit en gaat de laatste gaskraan dicht.

De periode er voor (en dat is nu al begonnen) wordt alles met gas onaantrekkelijk gemaakt om de pijn van het uizetten te verzachten. Een paar jaar geleden is de belasting op gas al flink gestegen en op elektra gedaald.

Ik denk dat dat de komende jaren nog een paar keer zal gebeuren, icm met andere akties.
Tot nooit .......
  donderdag 21 september 2017 @ 11:10:04 #29
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173907128
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2017 10:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Een warmtepomp binnenunit met boiler in één is ca 65x65 cm en 180 cm hoog. De buitenunit is het formaat van een forse airco buitenunit.
Dan neemt deze unit de hele kast in beslag, waar ook de ventilatie in zou moeten.

quote:
In de slaapkamers zul je wel de radiatoren moeten vervangen voor wandconvectoren (bijvoorbeeld jaga low h2o) die iets duurder zijn.
Deze wandconvectoren werken op elektriciteit?

quote:
Maar juist als het nog allemaal aangekocht en aangelegd moet worden, is het niet extreem veel duurder. De kostbare uren van de installateur moeten immers sowieso nog gemaakt worden. Of die nu besteed worden aan een ouderwetse CV-installatie of aan een warmtepomp maakt weinig verschil. Ook maakt het geen verschil of de loodgieter gewone ouderwetse radiatoren moet ophangen, of nieuwerwetse convectoren voor lage temperatuur verwarming.

Juist nu alles nog aangelegd moet worden én er nog flinke subsidie op warmtepompen zit is de extra investering zeer gering.

Bij jou mogelijk nog minder, omdat je geen gasaansluiting hoeft aan te laten leggen door de netbeheerder.
Dit is gewoon een rekensom inderdaad, de offertes voor het loodgieterswerk heb ik al binnen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 21 september 2017 @ 11:11:21 #30
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173907147
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 10:47 schreef Glider76 het volgende:
En als het een heel nieuw gebouwd huis wordt is er best kans dat er niet eens meer gas beschikbaar is in de wijk.

Probeer een eventuele stadsverwarming te weigeren.

Je zou ook nog een pelletkachel kunnen denken met cv functie en eventueel buffervat.
Stadsverwarming hebben we niet in het dorp, gasleiding ligt er wel ;)

quote:
Of een pelletkachel zonder cv als bijverwarming en siervuur. Een gasgestookte sierhaard is water naar de zee dragen.
Pelletekachel zit ik eigenlijk niet op te wachten :)
Misschien voor het siervuur, dat is maar 2x per jaar aan ofzo.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 21 september 2017 @ 11:12:28 #31
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173907165
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 10:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ah daNpy had het over een NIEUW huis.
Dan zou ik niet eens nadenken over gas inderdaad.

Google is naar de toekomst van gas. Die is er gewoon niet.
in 2050 of zo is het gewoon over en uit en gaat de laatste gaskraan dicht.

De periode er voor (en dat is nu al begonnen) wordt alles met gas onaantrekkelijk gemaakt om de pijn van het uizetten te verzachten. Een paar jaar geleden is de belasting op gas al flink gestegen en op elektra gedaald.

Ik denk dat dat de komende jaren nog een paar keer zal gebeuren, icm met andere akties.
Vandaar dat ik hier naar andere oplossingen vraag, ik weet dat de toekomst van gas eindig is of enorm duur wordt. Ik wilde het eerst nog uitstellen, maarja waarom zou je over 10 jaar je huis verbouwen als je het nu meteen goed kunt doen. Zolang dit laatste betaalbaar is natuurlijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 21 september 2017 @ 11:16:11 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173907221
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 11:12 schreef daNpy het volgende:

[..]

Vandaar dat ik hier naar andere oplossingen vraag, ik weet dat de toekomst van gas eindig is of enorm duur wordt. Ik wilde het eerst nog uitstellen, maarja waarom zou je over 10 jaar je huis verbouwen als je het nu meteen goed kunt doen. Zolang dit laatste betaalbaar is natuurlijk.
Eigenlijk zou je dan ergens een ruimte moeten zien te creeren, liefst aan een buitenmuur ivm de buitenunit. Heb je geen schuur of zo waar het allemaal in kan?
Tot nooit .......
pi_173907239
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 10:43 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Over dat budget zou ik nog maar eens nadenken. Als je direct met een warmptepomp begint hoef je geen gasaansluiting te nemen. Geen vastrecht te betalen en geen cv ketel te kopen. Dat bij elkaar opgeteld is al een groot gedeelte van je aanschaf voor een warmptepomp. Als je nieuw bouwt kun je er uitermate goed rekening mee houden kwa plaatsing en leidingen/kabels trekken.

Gas is niet de toekomst dus op een nieuw huis zou ik zeker voor de wamptepomp gaan.
En dan nog zijn die warmtepompen onrendabel. :D
  donderdag 21 september 2017 @ 11:18:47 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173907269
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 11:10 schreef daNpy het volgende:
Deze wandconvectoren werken op elektriciteit?

Nee hoor, het zijn eigenlijk speciale radiatoren. Met van die lamellen aan een buis gesoldeerd in plaats van een plaat met water. Ze hebben in principe geen elektra nodig, maar om het vermogen op te krikken voor WP word er vaak een ventilator op gemonteerd en die is elektrisch.

(misschien een apart topic aanmaken? het zonnepaneel tipic wordt een beetje vies)
Tot nooit .......
  donderdag 21 september 2017 @ 11:22:54 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173907333
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 11:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Eigenlijk zou je dan ergens een ruimte moeten zien te creeren, liefst aan een buitenmuur ivm de buitenunit. Heb je geen schuur of zo waar het allemaal in kan?
CV kast wordt 70cm diep en ietsje breder zie ik op de tekeningen.
Deze zit wel aan een buitenmuur, maar op de oprit. Er boven zit een schuin dak.
Het is de bedoeling dat er een schuur gebouwd wordt van ca 80m2.

Deze schuur komt op 1,5 m van het huis te staan. Echter is de afstand van de hoek van de schuur naar de verste slaapkamer hemelsbreed(!) is 15 meter. Dat lijkt me niet handig als er al lagere temperatuur door de leidingen vloeit.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 21 september 2017 @ 11:42:57 #36
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173907627
15 meter valt wel mee toch? In die verste slaapkamer kan je eventueel ook een airco met verwarming aanleggen. Verwarmen in de slaapkamer doe je (nou, misschien alleen ik) toch nauwelijks en een airco is we lekker in de zomer.

(misschien een apart topic aanmaken? het zonnepaneel tipic wordt een beetje vies)

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 21-09-2017 13:07:20 ]
Tot nooit .......
  vrijdag 22 september 2017 @ 06:49:58 #37
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173923935
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_173925992
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:27 schreef daNpy het volgende:
Nu het hier toch over geen-gas nemen gaat, volgend jaar gaan wij een nieuw huis bouwen.
Voor nu met gasgestookte CV (en evt een sierkachel op gas), maar het liefste heb ik geen gas.

Er komen zonnepanelen op het dak van de schuur, berekend op 4000+ kWh per jaar. De nok loopt een paar graden verschil met noord-zuid, de dakhoek is ca 30 graden en de panelen komen links en rechts te liggen (oost en west). Er is berekend dat met 85% dekking 3500 kWh per jaar opgewekt zou moeten kunnen worden.

Ik ben eigenlijk niet geïnteresseerd in een warmtepomp, het huis is hier niet voor voorzien en het budget ook niet. Wat zijn andere mogelijke oplossing om elektrisch te verwarmen? Ik heb zelf het idee dat dit veel meer energie kost als op gas gestookt, maar voor het geld dat ik bespaar met de gas aansluiting leg ik er minimaal 2 panelen bij natuurlijk.
Misschien is dit al beantwoord maar zijn nogal wat posts hieronder.
Wat je zegt klopt namelijk niet!

Je zegt geen gas te willen maar wel elektrisch te willen stoken.
Hoe dan?
Elektrische kachels? Kan, maar kost ontzettend veel stroom.
Airco? Kan ook, ook duur in stroom.
Infrarood? Kan ook, fijne warmte, duur in stroom

Er blijft niet veel over.

Je bent nu al uitgegaan van een CV ketel.
Heb je enig idee wat het aanleggen van gas kost bij nieuwbouw?
Plus een CV ketel?

Dan ben je al snel 4500 euro verder.
Een warmtepomp voorbereiding is niet nodig, enkel een gevel/dakdoorvoer. Dit kan achteraf ook nog (we plaatsen immers warmtepompen bij bestaande bouw ook).
Daarnaast een stroom aansluiting (2 of 3), laat een mantelbuis leggen van meterkast naar technische ruimte en dat is ook klaar.

Warmtepomp kost pakweg 5500-6500 euro netto (na subsidie inc btw en montage).
Dan ben je klaar, voor minimaal 15 jaar (dan buitenunit vervangen voor 1000-1250 euro). Dan weer 15 jaar voor je een nieuwe koopt.
Op 30 jaar tijd bespaart dit het volgende:
150 euro per jaar gas aansluiting
Je gas verbruik * 65 cent minus stroom verbruik (factor 2x van gas verbruik) * 20 cent (dus 25 cent per kub). Of 65 cent als je kan opwekken met zonnepanelen)
Onderhoud CV (begin 80-100 euro per 2 jaar, later per jaar)

Gas nemen in een nieuwbouw huis is het domste wat je nu nog kan doen.
Als die paar duizend budget voor de verwarming er niet is, heb je een te duur huis gekocht.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_173926023
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:35 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Eigenlijk heb ik dezelfde vraag als Ivo, maar ik geef je gelijk wat antwoorden.

AIRCO (kan ook verwarmen)
INFRAROOD-panelen
monoblock warmtepomp ipv radiador
Mono is in Nederland niet handig.
Investering is fors duurder dan een split en er bestaat bij -15 grote kans op bevriezing van de leiding. Dit wordt enigszins voorkomen door vooraf al extra isolatie en een warmteleiding ernaast aan te leggen, maar kost ook extra geld.
Split unit is stuk voordeliger, maar iets lager rendement en 0 kans op bevriezing.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_173926065
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 23:22 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat een warmtepomp nogal wat ruimte inneemt en die ruimte is er eigenlijk niet.
De CV kast is wat minder dan 1m2.

Voor nu is er op de beganegrond vloerverwarming (en evt die gaskachel, maar die is imo puur voor de sier) en boven gewoon radiatoren op de slaapkamers en vloerverwarming in de badkamer en het toilet.
En warmtepomp is inderdaad relatief groot.
Als je een wp zonder boilervat neemt, is het kleiner dan een CV.
Maar dan moet je nog een tapwater oplossing hebben.
Een all-in-one unit is 1,70m hoog en cm of 70 diameter rond.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_173926211
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2017 11:42 schreef Speekselklier het volgende:
15 meter valt wel mee toch? In die verste slaapkamer kan je eventueel ook een airco met verwarming aanleggen. Verwarmen in de slaapkamer doe je (nou, misschien alleen ik) toch nauwelijks en een airco is we lekker in de zomer.

(misschien een apart topic aanmaken? het zonnepaneel tipic wordt een beetje vies)
15 meter is wel echt ver. Standaard doen wij tot 5 meter calculeren. Elke meter daarboven is meerprijs. Kan wel, kost iets rendement afhankelijk van waar de leiding doorheen ligt.
Door de muur, grond, open scheelt nogal wat.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 22 september 2017 @ 14:23:55 #42
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173929947
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 10:13 schreef bambino het volgende:
Mono is in Nederland niet handig.
Investering is fors duurder dan een split en er bestaat bij -15 grote kans op bevriezing van de leiding.
Er werdt ook niet gevraagd of het handig was, maar wat er allemaal mogelijk was.
Als je in een flat woont en geen buitenunit kwijt kan, Durf ik zo'n ding wel in mijn slaapkamer te hangen hoor.
Bij -15 bevriest er niets, want alles zit binnen. Ze gaan alleen over op een gloeispiraal bij -7 of zo, dus een paar dagen per 10 jaar heb je een wat hoger verbruik.

(misschien een apart topic aanmaken? het zonnepaneel tipic wordt een beetje vies)

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 23-09-2017 10:40:31 ]
Tot nooit .......
  vrijdag 22 september 2017 @ 14:27:19 #43
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173930016
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 10:20 schreef bambino het volgende:
15 meter is wel echt ver. Standaard doen wij tot 5 meter calculeren. Elke meter daarboven is meerprijs. Kan wel, kost iets rendement afhankelijk van waar de leiding doorheen ligt.
Door de muur, grond, open scheelt nogal wat.
Volgens mij ga jij uit van de leiding met koelmiddel,

Ik ging uit van de warmwater-CV-leiding die dan gewoon binnenshuis ligt, Goed geisoleerd, want het is een nieuwbouwwoning.

Uiteraard gaat het ten koste van je rendement, maar dat hangt deels af van hoe je het aanlegt. Het is een nieuwbouwwoning, dus er kan nog van alles. (zelfs eem aardwarmtepomp behoort nog tot de mogelijkheden)

[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 22-09-2017 14:38:55 ]
Tot nooit .......
  vrijdag 22 september 2017 @ 17:43:10 #44
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173933201
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 10:14 schreef bambino het volgende:

[..]

En warmtepomp is inderdaad relatief groot.
Als je een wp zonder boilervat neemt, is het kleiner dan een CV.
Maar dan moet je nog een tapwater oplossing hebben.
Een all-in-one unit is 1,70m hoog en cm of 70 diameter rond.
Dat gaat dus net niet passen in onze CV kast met de huidige tekeningen. Dit kunnen we uiteraard nog wel aanpassen, maar veel breder kan niet.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_173938940
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2017 11:42 schreef Speekselklier het volgende:

(misschien een apart topic aanmaken? het zonnepaneel tipic wordt een beetje vies)
pi_173941407
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 10:12 schreef bambino het volgende:

[..]

Misschien is dit al beantwoord maar zijn nogal wat posts hieronder.
Wat je zegt klopt namelijk niet!

Je zegt geen gas te willen maar wel elektrisch te willen stoken.
Hoe dan?
Elektrische kachels? Kan, maar kost ontzettend veel stroom.
Airco? Kan ook, ook duur in stroom.
Infrarood? Kan ook, fijne warmte, duur in stroom

Een goede airco/llwp heeft toch ook een scop van meer dan 4,5? Duur in stroom zou ik dan niet willen zeggen. Afhankelijk van je wensen kan dit een heel goed alternatief zijn voor een lwwp imo.
  zaterdag 23 september 2017 @ 10:37:16 #47
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173942857
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 07:40 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Een goede airco/llwp heeft toch ook een scop van meer dan 4,5? Duur in stroom zou ik dan niet willen zeggen. Afhankelijk van je wensen kan dit een heel goed alternatief zijn voor een lwwp imo.
Je hebt gelijk.

Al zou het een scop van 0,1 hebben, de vraag wordt gesteld in een zonnepaneel topic. 2000kWh stoom van zonnepanelen is, mits voldoende panelen, nog aantrekker dan 1 vingerhoedje gas.

(misschien een apart topic aanmaken? het zonnepaneel tipic wordt een beetje vies)
Tot nooit .......
pi_173942992
Bij een nieuwbouwhuis zou ik de uitdaging aangaan om het klimaatneutraal te maken met goede isolatie, veel oppervlak voor panelen en eventueel infrarood verwarming.
.
  zaterdag 23 september 2017 @ 10:57:46 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173943093
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 10:49 schreef Fer het volgende:
Bij een nieuwbouwhuis zou ik de uitdaging aangaan om het klimaatneutraal te maken met goede isolatie, veel oppervlak voor panelen en eventueel infrarood verwarming.
Klopt, ik zou bijna eerst een technische ruimte (opstelplaats WP en huisaccu) en de lokatie van zonnepanelen intekenen (bijv. een enorme schuine wand op het zuiden) en dat kijken hoe de rest van het huis daar omheen kan worden gefabriceerd.
Tot nooit .......
pi_173949263
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 14:23 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Er werdt ook niet gevraagd of het handig was, maar wat er allemaal mogelijk was.
Als je in een flat woont en geen buitenunit kwijt kan, Durf ik zo'n ding wel in mijn slaapkamer te hangen hoor.
Bij -15 bevriest er niets, want alles zit binnen. Ze gaan alleen over op een gloeispiraal bij -7 of zo, dus een paar dagen per 10 jaar heb je een wat hoger verbruik.

(misschien een apart topic aanmaken? het zonnepaneel tipic wordt een beetje vies)
Ok, als we het over mogelijkheden alleen hebben (en niet dingen die ook echt nuttig zijn bij deze situaties).
Waarom dan niet grondwarmtepomp benoemen?

Er wordt om advies gevraagd voor mogelijkheden. Mono is in mijn ogen niet handig, dus geen mogelijkheid. Het is duurder (veel) en heeft meer risico.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 14:27 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Volgens mij ga jij uit van de leiding met koelmiddel,

Ik ging uit van de warmwater-CV-leiding die dan gewoon binnenshuis ligt, Goed geisoleerd, want het is een nieuwbouwwoning.

Uiteraard gaat het ten koste van je rendement, maar dat hangt deels af van hoe je het aanlegt. Het is een nieuwbouwwoning, dus er kan nog van alles. (zelfs eem aardwarmtepomp behoort nog tot de mogelijkheden)
Uiteraard met koelmiddel, want split unit (zie comment boven).

quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 07:40 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Een goede airco/llwp heeft toch ook een scop van meer dan 4,5? Duur in stroom zou ik dan niet willen zeggen. Afhankelijk van je wensen kan dit een heel goed alternatief zijn voor een lwwp imo.
Ik heb een nieuwe Daikin FTXM triple split hangen. Die heeft een COP van 5,1
Maar wat daar van waar is betwijfel ik.
Ik kan zien met een app hoeveel stroom ik live verbruik.
Mijn WP op 100% vermogen of mijn airco's op 100% vermogen zit een behoorlijk verschil in.
Dit is logisch, want de airco geeft veel meer (en sneller) warmte.

Om mijn kamer op temperatuur te krijgen heb ik de airco 1-2 uur op vol vermogen nodig.
De warmtepomp werkt echter niet op vol vermogen, die laat je lekker de hele dag draaien en houdt continu beetje bij beetje de kamer op temperatuur.

De airco gebruik ik voor snelle warmte (of koeling). En zo gebruiken de meeste mensen airco, hierdoor wordt het minder goedkoop omdat je dan vol vermogen van de unit vraagt. Na een uur begint je kamer weer af te koelen en zet je hem weer even aan (dat doe ik nu dus niet, want dan heeft wp de taak om het op temp te houden).

Als ik de airco als hoofdverwarming ga gebruiken en lekker laat lopen zou het misschien goedkoper zijn maar dat weet ik dus niet (daar heb ik het niet voor gekocht).

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 10:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

(misschien een apart topic aanmaken? het zonnepaneel tipic wordt een beetje vies)
Dit is de 10e keer dat je het post? Waarom maak je zelf niet een topic?

Maar goed, ik zal er een maken met alle verschillen en informatie/linkjes etc.
Meeste informatie heb ik al paraat vanwege onze eigen website.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_173949926
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 24 september 2017 @ 02:31:00 #52
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173957861
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 17:11 schreef bambino het volgende:
Dit is de 10e keer dat je het post? Waarom maak je zelf niet een topic?
omdat ik geen interesse heb in een WP topic, wel in een (schoon) zonnepaneel topic.
Tot nooit .......
pi_173960673
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 02:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

omdat ik geen interesse heb in een WP topic, wel in een (schoon) zonnepaneel topic.
Ok, dat kan natuurlijk ook :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_173997598
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 15:00 schreef bambino het volgende:

[..]

Moet natuurlijk wel kunnen in jullie woning (vloerverwarming is dan wel noodzakelijk).
Nee hoor, met een lucht/lucht warmtepomp kan je prima uit de voeren, nog beter voor de SCOP ook :)
pi_173998724
Iemand nog een tip voor een stroomleverancier die je opbrengst, teruglevering helder in kaart brengt? Greenchoice heeft twee aparte overzichten, niet echt duidelijk.
.
pi_174000201
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 22:41 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Nee hoor, met een lucht/lucht warmtepomp kan je prima uit de voeren, nog beter voor de SCOP ook :)
Van het gas af met alleen airco's? Enig idee wat dat geintje kost in een normale gezinswoning?

Ik heb nu zelf jaga's hangen (en een paar normale radiatoren voor ruimtes die ik alleen bij verwarm). Ik heb 4 ruimtes die ik verwarmd moet hebben met Jaga, dan nog de badkamer, zolder, gang, wc, garage (achtig) en bijkeuken.

Sommige ruimtes kan je combineren, maar meeste niet. Betekend dat ik minimaal 8 airco's nodig heb waaronder 1 in de badkamer. Of ik moet overal central air laten installeren op 1 grote unit, kan wellicht ook.
Allen onbetaalbaar om nuttig gebruik van te kunnen maken.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 26 september 2017 @ 08:38:43 #57
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174001142
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 23:32 schreef Fer het volgende:
Iemand nog een tip voor een stroomleverancier die je opbrengst, teruglevering helder in kaart brengt? Greenchoice heeft twee aparte overzichten, niet echt duidelijk.
Waarom zou je je stroomleverancier willen kiezen voor de mooiste overzichten? Ik selecteer liever op prijs/service. Als ik overzichten wil dan koop ik eenmalig een opbrengstmeter en spullen om mijn slimme meter uit te lezen.

Dan kan ik de overzichten maken die ik zelf wil.
Tot nooit .......
pi_174001214
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 23:32 schreef Fer het volgende:
Iemand nog een tip voor een stroomleverancier die je opbrengst, teruglevering helder in kaart brengt? Greenchoice heeft twee aparte overzichten, niet echt duidelijk.
Bij Nuon kan ik mijn teruglevering en afname wel zien in 1 grafiek, maar daar heb ik nog niet heel veel aan eigenlijk. Behalve dan dat ik in cijfers kan zien wat het verschil tussen die twee is, en hoeveel kwh ik moet betalen. Maar dat heeft elke leverancier wel, die twee cijfers..

Dan heb je nog niet de cijfers van het totale opwekken erbij. En die gegevens ga ik ook niet aan ze geven. Dan knutsel ik zelf wel in excel.. Dan kan ik zien wat ik werkelijk verbruikt heb (afname+direct verbruik (direct verbruik= totaal opwekken-teruglevering)). Dat kan mijn energiemaatschappij niet voor me uitrekenen..
pi_174011167
Voor 1000kwh en 700m3 gas vind ik de prijs niet zo spannend. Maar momenteel heb ik geen idee of ik per dag/week/jaar stroom afneem of teruglever. Is het toch niet moeilijk om dat te combineren?
.
pi_174012407
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 04:06 schreef bambino het volgende:

[..]

Van het gas af met alleen airco's? Enig idee wat dat geintje kost in een normale gezinswoning?

Ik heb nu zelf jaga's hangen (en een paar normale radiatoren voor ruimtes die ik alleen bij verwarm). Ik heb 4 ruimtes die ik verwarmd moet hebben met Jaga, dan nog de badkamer, zolder, gang, wc, garage (achtig) en bijkeuken.

Sommige ruimtes kan je combineren, maar meeste niet. Betekend dat ik minimaal 8 airco's nodig heb waaronder 1 in de badkamer. Of ik moet overal central air laten installeren op 1 grote unit, kan wellicht ook.
Allen onbetaalbaar om nuttig gebruik van te kunnen maken.
Ja dat weet ik, voor een moderne goed geïsoleerde eengezinswoning ben je rond de 3000 euro klaar. De badkamer kan prima met een IR paneel of elektrisch kacheltje.

Woon je in een ouder huis dan wordt het wellicht een ander verhaal. Direct de reden waarom ik nooit een oud huis zou willen bewonen.
pi_174012667
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 18:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ja dat weet ik, voor een moderne goed geïsoleerde eengezinswoning ben je rond de 3000 euro klaar. De badkamer kan prima met een IR paneel of elektrisch kacheltje.

Woon je in een ouder huis dan wordt het wellicht een ander verhaal. Direct de reden waarom ik nooit een oud huis zou willen bewonen.
Badkamer met een elektrisch kacheltje? Wat een armoe. En ook niet echt veilig denk ik.
pi_174013232
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:01 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Badkamer met een elektrisch kacheltje? Wat een armoe. En ook niet echt veilig denk ik.
Niks onveilig aan met een modern IR-paneel. Gewoon voorzien van randaarde en geen elektrische delen die je kunt aanraken.

Bovendien is de badkamer bij uitstek geschikt voor verwarmen met stralingswarmte. Je draagt er meestal weinig kleding, waardoor je de directe warmte goed voelt. Een blazende airco is minder comfortabel als je druipend uit de douche komt, over armoe gesproken...
pi_174013298
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 17:50 schreef Fer het volgende:
Voor 1000kwh en 700m3 gas vind ik de prijs niet zo spannend. Maar momenteel heb ik geen idee of ik per dag/week/jaar stroom afneem of teruglever. Is het toch niet moeilijk om dat te combineren?
Dit is wat mijn nuon app laat zien (plaatje van google):

https://d1b6tx2agdphz5.cl(...)569-346e2e736529.png
pi_174013331
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:01 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Badkamer met een elektrisch kacheltje? Wat een armoe. En ook niet echt veilig denk ik.
Als je niet weet waarover je praat kan je beter niets zeggen ;)
Waarom is een elektrisch kacheltje armoede?

Op de babykamer heb ik ook een elektrisch kacheltje van de action met daaraan een digitale thermostaat gekoppeld met klokprogramma. Werkt uitstekend!

Een CV installatie waarbij je niet iedere ruimte onafhankelijk de temperatuur kan regelen en een huis wat amper geïsoleerd is waardoor je iedere ruimte moet verwarmen om het comfortabel te houden, dat is pas armoede.

[ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 26-09-2017 19:38:39 ]
pi_174024847
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:01 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Badkamer met een elektrisch kacheltje? Wat een armoe. En ook niet echt veilig denk ik.
Mijn ouders hebben heel lang een elektrisch kacheltje gehad. Speciaal model voor badkamers. Dat gaat prima en veilig. En scheelt een hoop gedoe als je zoals hun tot 5 jaar geleden nog geen cv had..
pi_174026989
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:25 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Niks onveilig aan met een modern IR-paneel. Gewoon voorzien van randaarde en geen elektrische delen die je kunt aanraken.

Bovendien is de badkamer bij uitstek geschikt voor verwarmen met stralingswarmte. Je draagt er meestal weinig kleding, waardoor je de directe warmte goed voelt. Een blazende airco is minder comfortabel als je druipend uit de douche komt, over armoe gesproken...
Ik had het dan ook niet over een IR paneel, maar over een elektrisch kacheltje. Ir paneel lijkt me idd meer geschikt. En ziet er ook mooi afgewerkt uit.

@ Revolution-Nl: Wie ben jij om te zeggen dat ik ergens niets vanaf weet? Wat weet jij daar nou van? Beetje ad hominem, ik mag gewoon mijn mening ventileren. Heb ik jouw toestemming niets voor nodig.

Wil zelf ook graag een zo duurzaam mogelijk huis, maar verwarmen met een elektrisch straalkacheltje vind ik armoedig. Dat is mijn mening. Zo'n klein ventilatortje ziet er in mijn optiek gewoon niet uit. Ik zou dan liever mijn heil zoeken in elektrische vloerverwarming (voor de badkamer).

Maar goed, wij verschillen blijkbaar van mening over wat wel en niet armoedig is. Een action kacheltje met een timer in het stopcontact in de babykamer, het zou mijn voorkeur niet zijn. Maar als jij er happy mee bent, prima. Ook leuk voor de kleine om lekker mee te gaan spelen op een onbewaakt ogenblik. *)

Ik dacht dat het misschien ook niet veilig was, maar begrijp dus dat er badkamermodellen (@Deepfreeze) zijn. My bad.
pi_174052810
We zijn ook het overwegen zonnepanelen aan te schaffen. We verbruiken tussen de 2700-3000 kWh per jaar, en een bedrijf wil voor 2600 kWh aan panelen plaatsen volgens de offerte. Is dat niet te weinig?

Ook zoeken we een oplossing voor gas, we zijn aan het kijken naar een zonneboiler, iemand hier ervaring mee? We hebben ouderwetse radiotoren wat het huis overdag op temperatuur houden, in de avond stoken we hout. We verbruiken zo'n 1600 kuub gas per jaar, een zonneboiler zou maar 200 kuub schelen. Is dit dan wel een goede oplossing?
pi_174054473
Wij hebben nu net een jaar panelen op het dak. We dachten dat we zo'n 3500-3600 verbruikten en hebben gekozen om 3640 op het dak te leggen. Dan zouden we ruim 3400 opbrengst hebben met ons dak. We konden niet meer, omdat er gewoon geen plek was. Of we hadden duurdere panelen erop moeten leggen met meer vermogen. Alleen bij overproductie krijg je per kwh minder centjes, en is de terugverdientijd dus ook veel langer. Dus bij ons kwam dat mooi uit, zeker als we iets op het verbruik konden verminderen
(in praktijk hebben we ongeveer 3475 gebruikt en ook verbruikt, dus prima)

2600 aan panelen wordt nog minder als je de verwachte opbrengst bekijkt, dus ik zou ook kiezen om meer neer te leggen. 2800-3000, of nog iets meer afhankelijk van de ligging van je dak.

zonneboiler weet ik niks van. Mijn dak ligt al vol gepuzzeld..
pi_174054558
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 16:07 schreef Deepfreeze het volgende:
Wij hebben nu net een jaar panelen op het dak. We dachten dat we zo'n 3500-3600 verbruikten en hebben gekozen om 3640 op het dak te leggen. Dan zouden we ruim 3400 opbrengst hebben met ons dak. We konden niet meer, omdat er gewoon geen plek was. Of we hadden duurdere panelen erop moeten leggen met meer vermogen. Alleen bij overproductie krijg je per kwh minder centjes, en is de terugverdientijd dus ook veel langer. Dus bij ons kwam dat mooi uit, zeker als we iets op het verbruik konden verminderen
(in praktijk hebben we ongeveer 3475 gebruikt en ook verbruikt, dus prima)

2600 aan panelen wordt nog minder als je de verwachte opbrengst bekijkt, dus ik zou ook kiezen om meer neer te leggen. 2800-3000, of nog iets meer afhankelijk van de ligging van je dak.

zonneboiler weet ik niks van. Mijn dak ligt al vol gepuzzeld..
Die 2600 zou wel de netto opbrengst van de panelen zijn, ik geloof dat de capaciteit 3360 WP was. Maar ik snap het stukje nadeel aan overproductie niet, krijg je dan niet juist geld voor de stroom die je opwekt?
  donderdag 28 september 2017 @ 16:15:59 #70
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174054589
quote:
17s.gif Op donderdag 28 september 2017 16:13 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Die 2600 zou wel de netto opbrengst van de panelen zijn, ik geloof dat de capaciteit 3360 WP was. Maar ik snap het stukje nadeel aan overproductie niet, krijg je dan niet juist geld voor de stroom die je opwekt?
3360WP capaciteit, dan vind ik 2600 op het eerste gevoel als weinig klinken. Bij mij was de schatting zo'n 85% van de capacieit.

De overproductie krijg je wel vergoed, maar dat is is netto prijs, excl belasting en andere verzinsels die de stroomprijs zo hoog maakt. De netto prijs is maar een paar cent per kilo.
Tot nooit .......
pi_174054658
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 16:15 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

3360WP capaciteit, dan vind ik 2600 op het eerste gevoel als weinig klinken. Bij mij was de schatting zo'n 85% van de capacieit.

De overproductie krijg je wel vergoed, maar dat is is netto prijs, excl belasting en andere verzinsels die de stroomprijs zo hoog maakt. De netto prijs is maar een paar cent per kilo.
Ah maar elke cent is toch meegenomen als het je niks kost of hebben ze het dan over de overbodige investering van de extra panelen?

Ik heb een offerte liggen voor:
12x Solar Black 280WP mono kristallijn
Solaredge HD wave 3000 omvormer
Totaal vermogen: 3360 WP
opbrengst per jaar: 2682 kwh

Mijn dak zou gunstig liggen volgens de zonnekaart, volgens die kaart kan ik 5.150 kWh opwekken per jaar.
pi_174055178
quote:
17s.gif Op donderdag 28 september 2017 16:13 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Die 2600 zou wel de netto opbrengst van de panelen zijn, ik geloof dat de capaciteit 3360 WP was. Maar ik snap het stukje nadeel aan overproductie niet, krijg je dan niet juist geld voor de stroom die je opwekt?
Je krijgt wel geld voor wat je opwekt.
Maar:
Wat je kunt verminderen aan stroom levert je een besparing van zo'n 18 ct per kwh uur.
Wat je aflevert boven wat je verbruikt, krijg je iets van 7ct voor. Het is nog steeds geld dat je krijgt natuurlijk. Maar als je 7 ct krijgt ipv 18 ct, dan ben je ruim 2 keer zo lang bezig met het terugverdienen van die extra kwh's. Het is maar net wat je keuze daarin is: de ene wil gewoon het verbruik dekken en heeft minder met die terugverdientijd van die paar kwh extra. Anderen kiezen om er net onder te gaan zitten.

Voor ons was dat een ruimte kwestie..
Als ik de ruimte wel had dan zou ik misschien ook eerder die extra ruimte gebruikt om mijn gasverbruik te verminderen (hetzij warmte elektrisch produceren en meer panelen op het dak Of kiezen voor een zonneboiler)..
pi_174055206
quote:
17s.gif Op donderdag 28 september 2017 16:21 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ah maar elke cent is toch meegenomen als het je niks kost of hebben ze het dan over de overbodige investering van de extra panelen?

Ik heb een offerte liggen voor:
12x Solar Black 280WP mono kristallijn
Solaredge HD wave 3000 omvormer
Totaal vermogen: 3360 WP
opbrengst per jaar: 2682 kwh

Mijn dak zou gunstig liggen volgens de zonnekaart, volgens die kaart kan ik 5.150 kWh opwekken per jaar.
Welke richting heeft je dak? vol zuid, geen schaduw? ik vind 80% opbrengst niet veel. We zitten hier op een ideaal dak bijna op 95% in praktijk. We hebben met 91% gerekend geloof ik.
  donderdag 28 september 2017 @ 17:10:09 #74
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174055454
quote:
17s.gif Op donderdag 28 september 2017 16:21 schreef Audreyoot het volgende:
Ah maar elke cent is toch meegenomen als het je niks kost of hebben ze het dan over de overbodige investering van de extra panelen?
Klopt, ik heb ook wat te veel liggen. Maar ik heb inmiddels ook een WP-boiler en verwarm deels elektrisch. Dat overschot komt vanzelf op.
Tot nooit .......
  donderdag 28 september 2017 @ 18:04:59 #75
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_174056474
quote:
17s.gif Op donderdag 28 september 2017 14:39 schreef Audreyoot het volgende:
We zijn ook het overwegen zonnepanelen aan te schaffen. We verbruiken tussen de 2700-3000 kWh per jaar, en een bedrijf wil voor 2600 kWh aan panelen plaatsen volgens de offerte. Is dat niet te weinig?

Ook zoeken we een oplossing voor gas, we zijn aan het kijken naar een zonneboiler, iemand hier ervaring mee? We hebben ouderwetse radiotoren wat het huis overdag op temperatuur houden, in de avond stoken we hout. We verbruiken zo'n 1600 kuub gas per jaar, een zonneboiler zou maar 200 kuub schelen. Is dit dan wel een goede oplossing?
Is er wel ruimte voor meer dan 12 panelen is dan de vraag?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_174057234
quote:
17s.gif Op donderdag 28 september 2017 16:21 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ah maar elke cent is toch meegenomen als het je niks kost of hebben ze het dan over de overbodige investering van de extra panelen?

Ik heb een offerte liggen voor:
12x Solar Black 280WP mono kristallijn
Solaredge HD wave 3000 omvormer
Totaal vermogen: 3360 WP
opbrengst per jaar: 2682 kwh

Mijn dak zou gunstig liggen volgens de zonnekaart, volgens die kaart kan ik 5.150 kWh opwekken per jaar.
Iedere kwh die je niet meer hoeft af te nemen van de leverancier, levert je 18ct op (stroomprijs). Je verdient se investering met 5-7 jaar terug. Iedere kwh die je teruglevert, brengt maar 8ct oid op. Daarmee duurt het wel 15 jaar om je investering terug te verdienen. En wellicht met zuiniger apparaten, ga je in de toekomst stroom verbruiken.

Verder is die 1600 m3 gas veel duurder dan je stroomkosten, daar kun je meer mee besparen dan met panelen. Vanaf welke maand heb je de verwarming nodig, zeker als het niet vriest kun je veel met een warmtepomp besparen.
.
pi_174057925
Die terugverdientijden worden steeds optimistischer. Als je voor 1,25 euro per wp je volledige installatie kan aanschaffen met 95% rendement (wat beide al zeer nette waarden zijn). Heb je met 18ct per kwh al een tvt van ruim 7 jaar.

Moeten het niet rooskleuriger maken dan het is.
Eerst denken, dan typen
pi_174058636
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 19:21 schreef Piger het volgende:
Die terugverdientijden worden steeds optimistischer. Als je voor 1,25 euro per wp je volledige installatie kan aanschaffen met 95% rendement (wat beide al zeer nette waarden zijn). Heb je met 18ct per kwh al een tvt van ruim 7 jaar.

Moeten het niet rooskleuriger maken dan het is.
Mijn installatie zelfs bijna 10. Maar dan wordt hier weer teruggefloten door mensen met zelfgeplaatste SF panelen op een schuin dak op zuiden.
.
pi_174063753
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 19:21 schreef Piger het volgende:
Die terugverdientijden worden steeds optimistischer. Als je voor 1,25 euro per wp je volledige installatie kan aanschaffen met 95% rendement (wat beide al zeer nette waarden zijn). Heb je met 18ct per kwh al een tvt van ruim 7 jaar.

Moeten het niet rooskleuriger maken dan het is.
2 jaar geleden voor iemand anders een 3120WP set samengesteld en geplaatst voor 0.75ct /wp :9 :D

Gewoon met A-Merk componenten, Yingli panelen en SMA omvormer >:O ):O
pi_174066488
Afgelopen mei 5040wp laten plaatsen voor 0,85ct/wp. Ook hier a-merk panelen icm een sma-omvormer. Dus ja, het kan allemaal prima, vooral een kwestie van goed onderhandelen. Uiteindelijk bij een gerenommeerd installatiebedijf gekocht.
pi_174074399
Bedankt voor alle reacties! Zit nu mobiel dus quoten is wat lastiger. Vandaag een andere langs laten komen en ons dak ligt op zuid/west maar meer zuid. De man heeft gekeken en verwacht 5% verlies, dus 95% zouden de panelen kunnen produceren. Hij raadde een zonneboiler af(levert nog niet genoeg op) en stelde voor extra panelen te plaatsen om elektrisch te verwarmen. Dat klonk wil goed. Ik heb nu 2 offertes liggen: 12 panelen voor ons gewone verbruik te coveren en 17 panelen als we elektrisch willen verwarmen. 17 panelen is ook de max wat op de zuidzijde van het hoofddak past.

17 panelen zou 4675 wp zijn.

Nu is mijn twijfel dus, ga ik dit doen? Kunnen we überhaupt zoveel stroom opmaken? En ga ik voor mono of poly als het uiterlijk toch niet belangrijk vind(verschil is 5 wp extra voor de zwarte maar die zijn ook 30,- per stuk duurder).
pi_174074444
Oh zou trouwens wel een SMA omvormer zijn, die geven maar 5 jaar garantie? Hoe lang gaan die dingen mee?
pi_174076400
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 september 2017 15:54 schreef Audreyoot het volgende:
Bedankt voor alle reacties! Zit nu mobiel dus quoten is wat lastiger. Vandaag een andere langs laten komen en ons dak ligt op zuid/west maar meer zuid. De man heeft gekeken en verwacht 5% verlies, dus 95% zouden de panelen kunnen produceren. Hij raadde een zonneboiler af(levert nog niet genoeg op) en stelde voor extra panelen te plaatsen om elektrisch te verwarmen. Dat klonk wil goed. Ik heb nu 2 offertes liggen: 12 panelen voor ons gewone verbruik te coveren en 17 panelen als we elektrisch willen verwarmen. 17 panelen is ook de max wat op de zuidzijde van het hoofddak past.

17 panelen zou 4675 wp zijn.

Nu is mijn twijfel dus, ga ik dit doen? Kunnen we überhaupt zoveel stroom opmaken? En ga ik voor mono of poly als het uiterlijk toch niet belangrijk vind(verschil is 5 wp extra voor de zwarte maar die zijn ook 30,- per stuk duurder).
Zoals ik al zei, met 1400 m3 gas om te verwarmen, zou je eens naar een warmtepomp kunnen kijken. Enige nadeel op de lange termijn zou zijn als de saldering wordt afgeschaft. Dan heb je op zonnige dagen geen verwarming nodig en moet je de opgewekte stroom voor 8ct verkopen en op donkere koude dagen inkopen voor de volle prijs van 17 of 18ct.

Aan de andere kant zal gas eerder duurder worden en stroom nog iets goedkoper en zolang het niet vriest is een warmtepomp nog steeds goedkoper in gebruik dan gas.
.
pi_174076797
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 september 2017 15:56 schreef Audreyoot het volgende:
Oh zou trouwens wel een SMA omvormer zijn, die geven maar 5 jaar garantie? Hoe lang gaan die dingen mee?
Dan moet je voor Omnik kiezen. 10 jaar garantie en zijn ook stuk goedkoper.
Iets minder rendement en kwaliteit uiteraard maar verschil maak je met SMA echt niet goed (plus meer risico).

Omvormers gaan 10-15 jaar mee. Gemiddeld 12.

En ga voor poly als uiterlijk je niks boeit, die 5WP boeit niet en scheelt gewoon weer een beetje geld.

Extra stroom is alleen slim als je het ook echt gaat opmaken.
Heb je al elektrische verwarming? Mooi, dan die gebruiken.
Zo niet, moet je dat ook kopen, of dat het waard is moet je zelf weten.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_174076836
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 17:49 schreef Fer het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, met 1400 m3 gas om te verwarmen, zou je eens naar een warmtepomp kunnen kijken. Enige nadeel op de lange termijn zou zijn als de saldering wordt afgeschaft. Dan heb je op zonnige dagen geen verwarming nodig en moet je de opgewekte stroom voor 8ct verkopen en op donkere koude dagen inkopen voor de volle prijs van 17 of 18ct.

Aan de andere kant zal gas eerder duurder worden en stroom nog iets goedkoper en zolang het niet vriest is een warmtepomp nog steeds goedkoper in gebruik dan gas.
Als het wel vries is het nog steeds goedkoper, for the record.

Een warmtepomp heeft een COP van minimaal 3,5 bij -10.
1m3 is 9,5kWh ongeveer.
9,5 gedeeld door 3,5 = nog geen 3.
1m3 is 2,71kWh
1m3 = 60 cent
2.71kWh = 49 cent

Heb ik het wel over een all-electric warmtepomp (dus zonder CV, die gaan tot -20 door).
Een bivalent gaat normaal tot 4 graden (of in te stellen dat ze het zelf regelen, maar die gaan onder de 0 graden steeds meer stroom vreten).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_174077176
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 17:49 schreef Fer het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, met 1400 m3 gas om te verwarmen, zou je eens naar een warmtepomp kunnen kijken. Enige nadeel op de lange termijn zou zijn als de saldering wordt afgeschaft. Dan heb je op zonnige dagen geen verwarming nodig en moet je de opgewekte stroom voor 8ct verkopen en op donkere koude dagen inkopen voor de volle prijs van 17 of 18ct.

Aan de andere kant zal gas eerder duurder worden en stroom nog iets goedkoper en zolang het niet vriest is een warmtepomp nog steeds goedkoper in gebruik dan gas.
Ja dat installatiebedrijf verkoopt geen warmtepompen dus vandaar dat ze het niet aanboden denk ik :) Die man had het het over een airco wat warme lucht kan blazen, dan kan je het in de zomer gebruiken voor te koelen. Maar is dat niet gewoon een warmtepomp op lucht dan?

Volgens mij kon ik geen ander merk omvormer kiezen bij dat bedrijf, maar SMA is dus wel goed?

We hebben nog geen elektrische verwarming, we willen voor de keuken voor een spiraalverwarmer kijken(hebben nu een geiser hangen daar) en dat zijn stroomvreters. Geloof niet dat ze die kennen in Nederland, is iets Duits. Voor de rest twijfelen we dus over elektrische radiators of die airco. Geen idee wat die dingen kosten

[ Bericht 0% gewijzigd door Audreyoot op 29-09-2017 18:49:54 ]
pi_174090545
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 18:16 schreef bambino het volgende:

[..]

Als het wel vries is het nog steeds goedkoper, for the record.

Een warmtepomp heeft een COP van minimaal 3,5 bij -10.
1m3 is 9,5kWh ongeveer.
9,5 gedeeld door 3,5 = nog geen 3.
1m3 is 2,71kWh
1m3 = 60 cent
2.71kWh = 49 cent

Heb ik het wel over een all-electric warmtepomp (dus zonder CV, die gaan tot -20 door).
Een bivalent gaat normaal tot 4 graden (of in te stellen dat ze het zelf regelen, maar die gaan onder de 0 graden steeds meer stroom vreten).
Juist. De verbruikskosten van een warmtepomp zijn sowieso lager dan van een C.V. Zelfs zonder zonnepanelen is het dus nog goedkoper. Vergeet daarnaast ook het vastrecht niet! Als je je gas laat afsluiten scheelt dat je ook weer 200 euro per jaar.

Als je dan uitgaat van het slechtste scenario (een cop van 3.5), staat dat al gelijk aan 433 m3 gas. Alleen al van het verschil in vastrecht kun je dan al bijna het hele seizoen verwarmen.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_174097569
Gas afsluiten gaat niet want ik heb pas een nieuw fornuis gekocht en wil ook niet van koken op gas af :D maargoed, zal eens kijken naar warmtepompen of zo'n airco unit!
pi_174098327
Heeft er hier iemand ook zo'n accu of een andere manier om de elektriciteit op te slaan zodat je alles zelf gebruikt in plaats van dat het terugvloeit naar de netbeheerder?

Daar heb ik zelf namelijk zeker interesse in als ik zonnepanelen zou nemen maar weet niet of dit al mogelijk is en wat dit zou kosten?
En klopt het dat je dan in principe 'off the grid' bent en dus wat er ook gebeurt, zelfvoorzienend bent in het opwekken en gebruiken van elektriciteit?

Do want.
pi_174099455
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:07 schreef matigeuser het volgende:
Heeft er hier iemand ook zo'n accu of een andere manier om de elektriciteit op te slaan zodat je alles zelf gebruikt in plaats van dat het terugvloeit naar de netbeheerder?

Daar heb ik zelf namelijk zeker interesse in als ik zonnepanelen zou nemen maar weet niet of dit al mogelijk is en wat dit zou kosten?
En klopt het dat je dan in principe 'off the grid' bent en dus wat er ook gebeurt, zelfvoorzienend bent in het opwekken en gebruiken van elektriciteit?

Do want.
Het bestaat wel, maar betaalbaar is het niet. Ik geloof dat tesla nu 14kwh accu's heeft voor ruim 6000 euro. En daar heb je weinig aan in NL, waar je in de winter eigenlijk te weinig opbrengst hebt, en je zomeropbrengst moet gebruiken. Dan heb je het echt over een veelvoud van 100kwh wat je moet bewaren denk ik.

Dus prijstechnisch is dat niet te doen. Zeker niet omdat je in nederland makkelijk stroom kunt leveren en afnemen(salderen). Als het salderen afgeschaft wordt, dan wordt het al aantrekkelijker, en tegen die tijd zijn de prijzen van een accu per kwh vast lager.
pi_174100012
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:58 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Het bestaat wel, maar betaalbaar is het niet. Ik geloof dat tesla nu 14kwh accu's heeft voor ruim 6000 euro. En daar heb je weinig aan in NL, waar je in de winter eigenlijk te weinig opbrengst hebt, en je zomeropbrengst moet gebruiken. Dan heb je het echt over een veelvoud van 100kwh wat je moet bewaren denk ik.

Dus prijstechnisch is dat niet te doen. Zeker niet omdat je in nederland makkelijk stroom kunt leveren en afnemen(salderen). Als het salderen afgeschaft wordt, dan wordt het al aantrekkelijker, en tegen die tijd zijn de prijzen van een accu per kwh vast lager.
Thanks. Dure shizzle.

En eentje waarbij je op zijn minst de stroom opslaat voor 1 of 2 dagen ofzo? Dus dat je wellicht in de zonnige maanden wel zelfvoorzienend bent?
pi_174100071
Er lopen wat wat projecten, maar echt uit kannhet niet, zelfs niet als salderen wordt afgeschaft. Die accu’s slijten ook en hooguit interesant om ‘s avonds de opgewekte stroom van die dag te gebruiken.

Ik denk dat een warmteopslag veel meer oplevert, zeker omdat verwarming meer kost dan stroomverbruik door electrische apparatuur.


Ik kon trouwens nog meedoen aan een project voor een accu thuis, maar het stond me allemaal niet zo aan, dus uiteindelijk niet meegedaan.
.
  zaterdag 30 september 2017 @ 23:10:02 #93
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174102699
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:07 schreef matigeuser het volgende:
Heeft er hier iemand ook zo'n accu of een andere manier om de elektriciteit op te slaan zodat je alles zelf gebruikt in plaats van dat het terugvloeit naar de netbeheerder?
ik gebruik Stedin als accu. Gratis en een rendement van 100%. Ik zou niet weten wat ik met een accu moet, al krijg ik hem gratis.

[ Bericht 0% gewijzigd door Speekselklier op 01-10-2017 00:13:30 (typo) ]
Tot nooit .......
pi_174103299
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 23:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik gebruik Stedin als accu. Gratis en een rendement van 100%. Ik zou niet weten wat ik met een accu moet, al krijg ik heb gratis.
Ja precies, de accu heeft pas zin de dag dat ze salderen afschaffen.

Collega van mij heeft voor 6000kw aan zonnepanelen genomen op zijn nieuw gekochte huis. Hij kon een goeie deal krijgen en vondt dat wel leuk. Om in de toekomst zelfvoorzienend te zijn met een accu enzo.

Maar na de zonnepanelen had ie geen geld meer om zijn aftandse keuken te vervangen.

Die collega(single) werkt net als mij ongeveer 6 maanden per jaar in het buitenland. Ik doe zelf 2500KW per jaar en is eigenlijk al te veel gezien mijn verbruik.
  zondag 1 oktober 2017 @ 00:12:36 #95
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174103698


[ Bericht 100% gewijzigd door Speekselklier op 01-10-2017 00:13:13 ]
Tot nooit .......
pi_174105769
Ook in de zomermaanden heb je een accu nodig van een paar kwh; ik verbruik en wek ongeveer 3500 kwh op. In de zomerdagen heb ik soms 20+ kwh opbrengst, maar soms ook maar 2. Als ik 2 van die slechte dagen uit een accu wil halen heb ik minimaal 8kwh nodig. Nog steeds 1000+ euro. Terwijl ik het nu gratis kan salderen.
Het idee is leuk(ook voor als de stroom uit zou vallen), maar niet voor die prijs.
pi_174108813
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 23:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik gebruik Stedin als accu. Gratis en een rendement van 100%. Ik zou niet weten wat ik met een accu moet, al krijg ik hem gratis.
Het gaat mij er om dat ik, in tijden van crisis of nood, niet meer afhankelijk ben van andere bedrijven en dus zelfvoorzienend kan zijn.

Dat mijn huis dus, in ieder geval op en na zonnige dagen, toch elektriciteit heeft, al is de crisis uitgebroken en Stedin en dergelijke failliet.

Dat zou toch mogelijk moeten zijn.
pi_174109566
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 10:57 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Het gaat mij er om dat ik, in tijden van crisis of nood, niet meer afhankelijk ben van andere bedrijven en dus zelfvoorzienend kan zijn.

Dat mijn huis dus, in ieder geval op en na zonnige dagen, toch elektriciteit heeft, al is de crisis uitgebroken en Stedin en dergelijke failliet.

Dat zou toch mogelijk moeten zijn.
Accu van een paar kwh zodat je koelkast nog werkt, een paar lampen en evt. kan koken moet voldoende zijn lijkt me.
3 kWh lijkt me zat, maar geen idee wat dat kost.
Eerst denken, dan typen
pi_174111351
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:07 schreef matigeuser het volgende:
Heeft er hier iemand ook zo'n accu of een andere manier om de elektriciteit op te slaan zodat je alles zelf gebruikt in plaats van dat het terugvloeit naar de netbeheerder?

Daar heb ik zelf namelijk zeker interesse in als ik zonnepanelen zou nemen maar weet niet of dit al mogelijk is en wat dit zou kosten?
En klopt het dat je dan in principe 'off the grid' bent en dus wat er ook gebeurt, zelfvoorzienend bent in het opwekken en gebruiken van elektriciteit?

Do want.
zoals genoemd zijn de oplossingen nu nog aan de prijzige kant, over een aantal jaar zal de markt voor dit soort producten aantrekken en de prijs dalen. Het voordeligste is nu nog je netbeheerder als accu gebruiken. Heb je alleen geen bal aan als de stroom uitvalt.

Las onlangs ergens dat oude accu's van elektrische auto's prima gebruikt kunnen worden voor thuisbatterijen ivm de relatief lage ontlaadstroom. Dit zal nog een aantal jaar duren maar over een aantal jaar misschien een leuke oplossing.
pi_174111543
Oke dank voor de antwoorden. Ga wellicht binnenkort een huis kopen waar al zonnepanelen op het dak zitten, dus ga dan even kijken wat de mogelijkheden zijn.
pi_174117784
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 10:57 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Het gaat mij er om dat ik, in tijden van crisis of nood, niet meer afhankelijk ben van andere bedrijven en dus zelfvoorzienend kan zijn.

Dat mijn huis dus, in ieder geval op en na zonnige dagen, toch elektriciteit heeft, al is de crisis uitgebroken en Stedin en dergelijke failliet.

Dat zou toch mogelijk moeten zijn.
Dan kan je beter een klein generatortje in huis halen.
pi_174136007
Vandaag liggen mijn panelen een jaar op het dak. De opbrengst is 2515kWh met 2700Wp. Ofwel 0,93kWh/Wp. Ik ben tevreden.
pi_174137599
Inderdaad, de energie wordt niet opgeslagen. Hoe zit dat dan als je je huis bv met een warmtepomp wilt verwarmen en het salderen zou worden afgeschaft? Moet je dan op bewolkte dagen alsnog dure stroom afnemen om je huis te kunnen verwarmen?
pi_174137800
quote:
17s.gif Op maandag 2 oktober 2017 13:58 schreef Audreyoot het volgende:
Inderdaad, de energie wordt niet opgeslagen. Hoe zit dat dan als je je huis bv met een warmtepomp wilt verwarmen en het salderen zou worden afgeschaft? Moet je dan op bewolkte dagen alsnog dure stroom afnemen om je huis te kunnen verwarmen?
Ja, als salderen wordt afgeschaft geldt voor elke kWh die je op een bewolkte dag en/of 's nachts afneemt dat je de volle prijs moet betalen, terwijl je voor de teruggeleverde kWh's op zonnige dagen maar een paar cent per kWh krijgt.

En dan kan het dus financiëel aantrekkelijk worden om met een accu de hoeveelheid teruglevering en afname te beperken. En natuurlijk ook door overdag de was te doen, droger te laten draaien, vaatwasser te laten draaien, boiler op te laten warmen. Met een slimme meter + slimme apparatuur kun je de apparaten automatisch 1 voor 1 hun ding laten doen terwijl je zelf aan het werk bent. Zo kun je je avond-verbruik al flink verminderen.
pi_174137882
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 14:07 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ja, als salderen wordt afgeschaft geldt voor elke kWh die je op een bewolkte dag en/of 's nachts afneemt dat je de volle prijs moet betalen, terwijl je voor de teruggeleverde kWh's op zonnige dagen maar een paar cent per kWh krijgt.

En dan kan het dus financiëel aantrekkelijk worden om met een accu de hoeveelheid teruglevering en afname te beperken. En natuurlijk ook door overdag de was te doen, droger te laten draaien, vaatwasser te laten draaien, boiler op te laten warmen. Met een slimme meter + slimme apparatuur kun je de apparaten automatisch 1 voor 1 hun ding laten doen terwijl je zelf aan het werk bent. Zo kun je je avond-verbruik al flink verminderen.
Ahzo,maarja die accu's zijn nu nog niet te betalen... pff dit maakt het echt heel lastig of ik nu kies voor extra panelen + warmtepomp of niet. Als dat salderen straks niet meer is en je hebt geen accu is dat natuurlijk totaal oninteressant..
  maandag 2 oktober 2017 @ 14:35:34 #106
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174138342
quote:
17s.gif Op maandag 2 oktober 2017 14:11 schreef Audreyoot het volgende:
Ahzo,maarja die accu's zijn nu nog niet te betalen... pff dit maakt het echt heel lastig of ik nu kies voor extra panelen + warmtepomp of niet. Als dat salderen straks niet meer is en je hebt geen accu is dat natuurlijk totaal oninteressant..
Dure stroom zal nog altijd goedkoper zijn dan gas.
Tot nooit .......
pi_174139708
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 14:35 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dure stroom zal nog altijd goedkoper zijn dan gas.
Dat lijkt vooralsnog inderdaad wel de trend. Voor gas raken we steeds meer afhankelijk van het buitenland, terwijl we voor elektriciteit steeds meer zelfvoorzienend zijn. Import is eigenlijk altijd duur.
pi_174140103
quote:
17s.gif Op maandag 2 oktober 2017 14:11 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ahzo,maarja die accu's zijn nu nog niet te betalen... pff dit maakt het echt heel lastig of ik nu kies voor extra panelen + warmtepomp of niet. Als dat salderen straks niet meer is en je hebt geen accu is dat natuurlijk totaal oninteressant..
Waarom niet gewoon je omvormer en groepen afstemmen op meer panelen. Kan je ze altijd nog aanschaffen
Eerst denken, dan typen
pi_174141865
quote:
17s.gif Op maandag 2 oktober 2017 14:11 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ahzo,maarja die accu's zijn nu nog niet te betalen... pff dit maakt het echt heel lastig of ik nu kies voor extra panelen + warmtepomp of niet. Als dat salderen straks niet meer is en je hebt geen accu is dat natuurlijk totaal oninteressant..
Salderen blijft sowieso nog tot 2023. Als je nu panelen bijlegt heb je die rond die tijd wel zo'n beetje terugverdiend. Ook als het wordt afgeschaft leveren ze nog steeds geld op (alleen niet meer zo veel).
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_174143311
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 15:54 schreef Piger het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon je omvormer en groepen afstemmen op meer panelen. Kan je ze altijd nog aanschaffen
Wat Nitesleeper dus zegt, voorlopig kun je nog salderen en ieder paneel wat je nu koopt is voor die tijd wel terugverdient. Als je later investeert, is terugverdienen lastiger.

Maar ja, uiteindelijk zal je huis verwarmen op zonne energie lastig blijven, tot ze een goede, betaalbare warmteopslag hebben. Denk bijvoorbeeld aan een grote zak water in je kruipruimte.
.
pi_174144243
Ik zit nu net een jaar bij Nuon en heb mijn 250 euro cashback actie ontvangen. Ik zou dus over kunnen stappen naar een andere aanbieder, ook weer met een leuke actie, of Nuon over zien te halen mij wederom een cashback actie te geven als ik nog een jaartje bij ze blijf.

De jaarafrekening moet ik nog ontvangen.

Mijn verbruikscijfers zijn nog niet heel realischtis omdat ik na 3 kwart jaar verbouwen er pas sinds juli ook echt woon. Wel liggen er al nu bijna een jaar zonnepanleen op met een opbrengst van ongeveer 2500KW.(mits er nog een paar zonnige dagen aan komen.)

Ik zat even te neuzen op gaslicht.com en zag een aanbieder genaamd PowerPeers.
Nog nooit van gehoord maar ze beweren rond de 11 cent per teruggeleverde KW te geven. Daarentegen rekende ik zo gauw was een kuub gas 78 cent. De berekening liet zelfs zien bijna 18cent per teruggeleverde KW. (500Kw overschot zou ik 97 euro teruggkrijgen).

Maar voor wie een overschot aan zonneenergie heeft, wat zijn de beste aanbieders om een energie contract mee aan te gaan. Kwa gas verwacht ik 500 kuub per jaar te verbruiken.

En wie weet hoe de Nuon app de verbruikscijfers berekend. Vanaf 1 januari, of vanaf de dag dat je je jaarcontract bent ingegaan?
De verbruikscijfers in de Nuon app liggen namelijk een stuk lager als wat de meterstanden van nu en start betrekking wonen aangeven. Ik gok zelf 1 januari.
pi_174148439
Glider, mijn ervaring met de nuon schattingen is dat het sowieso al uiteenloopt. Het kan over een week ook anders zijn. Hij rekent hier vanaf 1 januari volgens mij, maar contract ergens eind oktober ingegaan.

tzt ook nog even rondneuzen naar nieuwe aanbieder, dus ik lees even mee :)
pi_174150430
Volgens een andere website geeft Greenchoice 18 cent per terug geleverde KW. Op de website van Greenchoice zelf is dat totaal niet duidelijk. Je kunt ook niks invullen over terugleveren. Heb ze een email gestuurd.

500KW overcapaciteit terugleveren a 18 cent is 90 euro. Een leverancier die wat minder geeft maar wel 250 euro caschback actie is dus vooralsnog voordeliger.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 07:20:15 #114
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_174156855
Over 40 minuten staan ze hier voor de deur om ze te komen installeren :-)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_174156887
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 18:48 schreef Glider76 het volgende:
Ik zit nu net een jaar bij Nuon en heb mijn 250 euro cashback actie ontvangen. Ik zou dus over kunnen stappen naar een andere aanbieder, ook weer met een leuke actie, of Nuon over zien te halen mij wederom een cashback actie te geven als ik nog een jaartje bij ze blijf.

De jaarafrekening moet ik nog ontvangen.

Mijn verbruikscijfers zijn nog niet heel realischtis omdat ik na 3 kwart jaar verbouwen er pas sinds juli ook echt woon. Wel liggen er al nu bijna een jaar zonnepanleen op met een opbrengst van ongeveer 2500KW.(mits er nog een paar zonnige dagen aan komen.)

Ik zat even te neuzen op gaslicht.com en zag een aanbieder genaamd PowerPeers.
Nog nooit van gehoord maar ze beweren rond de 11 cent per teruggeleverde KW te geven. Daarentegen rekende ik zo gauw was een kuub gas 78 cent. De berekening liet zelfs zien bijna 18cent per teruggeleverde KW. (500Kw overschot zou ik 97 euro teruggkrijgen).

Maar voor wie een overschot aan zonneenergie heeft, wat zijn de beste aanbieders om een energie contract mee aan te gaan. Kwa gas verwacht ik 500 kuub per jaar te verbruiken.

En wie weet hoe de Nuon app de verbruikscijfers berekend. Vanaf 1 januari, of vanaf de dag dat je je jaarcontract bent ingegaan?
De verbruikscijfers in de Nuon app liggen namelijk een stuk lager als wat de meterstanden van nu en start betrekking wonen aangeven. Ik gok zelf 1 januari.
Wij zitten bij Powerpeers. Bovenop de 11 cent krijg je nog 4 cent voor de energie die anderen direct bij je afnemen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_174157112
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 15:54 schreef Piger het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon je omvormer en groepen afstemmen op meer panelen. Kan je ze altijd nog aanschaffen
Dit ben ik nu inderdaad aan het overwegen... Als de omvormer sterk genoeg is lijkt het me dat je altijd nog makkelijk panelen bij kan leggen. Heb nog een heel goed nagedacht maar voor ons is verwarming nu niet de beste investering. Ons huis is te slecht geïsoleerd en we hebben geen verwarming op lage temperatuur waardoor elektrisch verwarmen nog niet heel interessant is. Ik denk dat we gaan voor zonnepanelen en daarbij ons dak gaan isoleren. Ons huis heeft namelijk én geen spouwmuur én geen dakisolatie. Denk dat we hier al veel meer winnen dan nu overgaan op elektrisch verwarmen.

quote:
2s.gif Op maandag 2 oktober 2017 17:05 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Salderen blijft sowieso nog tot 2023. Als je nu panelen bijlegt heb je die rond die tijd wel zo'n beetje terugverdiend. Ook als het wordt afgeschaft leveren ze nog steeds geld op (alleen niet meer zo veel).
Mja ook als je zelf die extra 1500 kWh niet kwijt wordt en dus overproduceerd?
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:41:46 #117
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174158430
quote:
17s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 08:08 schreef Audreyoot het volgende:

Ons huis is te slecht geïsoleerd en we hebben geen verwarming op lage temperatuur waardoor elektrisch verwarmen nog niet heel interessant is. Ik denk dat we gaan voor zonnepanelen en daarbij ons dak gaan isoleren.
Misschien ook het geld voor de zonnepanelen ook steken in isolatie. Wat je aan gas zal uitsparen is veel interesanter dan de opbrengst van zonnepanelen. Zonnepanelen zijn eigenlijk pas interessant als he alle andere besparingen al gedaan hebt.
Tot nooit .......
pi_174159062
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 09:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Misschien ook het geld voor de zonnepanelen ook steken in isolatie. Wat je aan gas zal uitsparen is veel interesanter dan de opbrengst van zonnepanelen. Zonnepanelen zijn eigenlijk pas interessant als he alle andere besparingen al gedaan hebt.
Nee dat denk ik niet, we verbruiken in kosten evenveel stroom als gas (we stoken voornamelijk houtkachel dus CV is voornamelijk om het huis op constante temp te houden)
pi_174165909
haha is maar goed dat ik met zonnepanelen bezig ben, kom er net achter dat ik sinds 2013 voor een 3x35 aansluiting betaald heb ipv 3x25. Dat wordt nu met terugwerkende kracht gecorrigeerd, heb ik de helft van de zonnepanelen er al uit :D
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 15:28:17 #120
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_174166442
quote:
17s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 14:56 schreef Audreyoot het volgende:
haha is maar goed dat ik met zonnepanelen bezig ben, kom er net achter dat ik sinds 2013 voor een 3x35 aansluiting betaald heb ipv 3x25. Dat wordt nu met terugwerkende kracht gecorrigeerd, heb ik de helft van de zonnepanelen er al uit :D
Nouja dat klopt niet natuurlijk, maar je hebt iig een mooie investeringsmeevaller.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_174166891
quote:
17s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 08:08 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Dit ben ik nu inderdaad aan het overwegen... Als de omvormer sterk genoeg is lijkt het me dat je altijd nog makkelijk panelen bij kan leggen. Heb nog een heel goed nagedacht maar voor ons is verwarming nu niet de beste investering. Ons huis is te slecht geïsoleerd en we hebben geen verwarming op lage temperatuur waardoor elektrisch verwarmen nog niet heel interessant is. Ik denk dat we gaan voor zonnepanelen en daarbij ons dak gaan isoleren. Ons huis heeft namelijk én geen spouwmuur én geen dakisolatie. Denk dat we hier al veel meer winnen dan nu overgaan op elektrisch verwarmen.

[..]

Mja ook als je zelf die extra 1500 kWh niet kwijt wordt en dus overproduceerd?
Zonder salderen zal je daar zeer waarschijnlijk de kale prijs voor krijgen. Dat is nu bij overproductie ook al zo. Dan moet je denken aan zo'n 6 cent/kWh.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_174167053
Vandaag 365 dagen de panelen erop liggen.
5200wp, opbrengst 3410Kwh. Niet om over naar huis te schrijven maar was ingecalculeerd. Omringd door bomen, panelen oost-west op 30graden helling.

Volgens de Solaredge app 715 euro verdiend, dus die investering ga ik er wel uit halen :)
pi_174171647
Ik doe het anders.

Mijn gehele warmwatervoorziening zoals een douche en keuken, alsmede mijn cv installatie draait op gebruikte pallets. Deze haal ik geheel gratis op en zaag ze in -grote- stukken. Heb een geïsoleerd vat van 1000 liter water die de geproduceerde warmte via de stookkachel opvangt en vasthoudt. Het pand is 40x30 mtr, bg en 1 etage.

Een week per jaar gebruik ik om te zagen voor het gehele jaar. Totaal kosten: benzine transport pallets (20 km), benzine voor de motorzaag, cv pomp 7 watt.

Geen idee wat het allemaal kost. Wat zal ik zeggen 100-150 E p jaar of zoiets. Ga nu mijn 7e jaar in.

Totale aanlegkosten van de installatie, materiaal en montage door een CV bedrijf was 4400 E incl btw. 10 jaar garantie.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_174183772
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 15:28 schreef daNpy het volgende:

[..]

Nouja dat klopt niet natuurlijk, maar je hebt iig een mooie investeringsmeevaller.
Nee daar heb je gelijk in, maar opeens 500,- per jaar minder op de energierekening is wel écht een fijne meevaller :)

Ik heb besloten gewoon het hele dak vol te gooien, dus toch de 17 panelen. Denk dat we de stroom wel op krijgen. Ik hoor mensen die panelen hebben het alleen maar over meer panelen bij plaatsen of de garage volleggen dus ik denk dat ik spijt krijg als ik nu 900 euro beknibbel op wat extra panelen.
Er zit waarschijnlijk asbest in ons dak, ben bezig dit nu te laten onderzoeken. Als dat het geval is gaan we ook voor een nieuw dak met meteen goede isolatie. Dit grapje is een beetje uit de hand aan het lopen :P

quote:
2s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 15:50 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Zonder salderen zal je daar zeer waarschijnlijk de kale prijs voor krijgen. Dat is nu bij overproductie ook al zo. Dan moet je denken aan zo'n 6 cent/kWh.
Opmaken is dus beter..Ik hoorde iemand trouwens iets zeggen dat je na 2023 belast wordt over de teruggeleverde energie? Is dat een fabeltje of kan dit realistisch zijn?
  woensdag 4 oktober 2017 @ 11:26:52 #125
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174184715
quote:
17s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 10:28 schreef Audreyoot het volgende:
Opmaken is dus beter..Ik hoorde iemand trouwens iets zeggen dat je na 2023 belast wordt over de teruggeleverde energie? Is dat een fabeltje of kan dit realistisch zijn?
De huidge regeling is tot 2023 gegarandeerd.
Dat is het enige dat bekend is.

na 2023 KAN de regeling veranderen.
Misschien gunstiger en misschien minder gunstig. Niemand die je dat kan vertellen want er is nog niets over bekend. Wel weet ik dat de huidige regeling als duur wordt gezien, dus waarschijnlijk wordt ne nieuwe regeling minder gunstig. (maar dan zijn accus misschien weer veel goedkoper)
Tot nooit .......
pi_174201050
De kogel is door de kerk! Ga toch voor een warmtepomp...
Dit gaat hem worden:
18x benq 327wp
Solaredge omvormer
Elga hybride warmtepomp
:D
pi_174201878
quote:
17s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 22:55 schreef Audreyoot het volgende:
De kogel is door de kerk! Ga toch voor een warmtepomp...
Dit gaat hem worden:
18x benq 327wp
Solaredge omvormer
Elga hybride warmtepomp
:D
Niet dat ik er veel verstand van heb, maar waarom niet gelijk een standalone warmtepomp? Zodat je cv ketel er geheel uit kan.

Nu zit je alsnog aan het dure gas vast, met alle kosten eraan erbij.
pi_174201986
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 23:32 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Niet dat ik er veel verstand van heb, maar waarom niet gelijk een standalone warmtepomp? Zodat je cv ketel er geheel uit kan.

Nu zit je alsnog aan het dure gas vast, met alle kosten eraan erbij.
Ik heb nog radiatoren, geen vloerverwarming. De warmtepomp alleen trekt dat niet. Ik heb de warmtepomp gekozen om het huis overdag constant te verwarmen, in de avond stook ik hout.
pi_174202156
quote:
17s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 23:38 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ik heb nog radiatoren, geen vloerverwarming. De warmtepomp alleen trekt dat niet. Ik heb de warmtepomp gekozen om het huis overdag constant te verwarmen, in de avond stook ik hout.
Nu snap ik het, maar is de investering het dan waard? Geen idee om je houtkachel voor een pelletkachel te vervangen, eventueel met cv aansluiting?
pi_174202764
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 23:48 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Nu snap ik het, maar is de investering het dan waard? Geen idee om je houtkachel voor een pelletkachel te vervangen, eventueel met cv aansluiting?
Terugverdientijd is 6 jaar dus dat vind ik wel lonend, zeker met de subsidie nu. Ons hout is gratis dus dat zal ik ook blijven stoken(stiekem vinden we dat gewoon heel leuk) :)
pi_174205228
quote:
17s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 00:21 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Terugverdientijd is 6 jaar dus dat vind ik wel lonend, zeker met de subsidie nu. Ons hout is gratis dus dat zal ik ook blijven stoken(stiekem vinden we dat gewoon heel leuk) :)
mag ik vragen wat je er uiteindelijk voor betaalt? Met name de montageprijzen die ik op internet terug lees vind ik bizar.
pi_174205357
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:10 schreef zozozozo het volgende:

[..]

mag ik vragen wat je er uiteindelijk voor betaalt? Met name de montageprijzen die ik op internet terug lees vind ik bizar.
Voor de warmtepomp? In totaal 2999,- incl btw (subsidie van 1800 afgetrokken).Dan is de buitenunit geplaatst, binnen, aangesloten aan CV, nieuwe thermostaat en al het materiaal. Dat ding is trouwens alleen interessant icm zonnepanelen in mijn situatie.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 09:57:52 #133
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174205979
quote:
17s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 23:38 schreef Audreyoot het volgende:
Ik heb nog radiatoren, geen vloerverwarming. De warmtepomp alleen trekt dat niet. Ik heb de warmtepomp gekozen om het huis overdag constant te verwarmen, in de avond stook ik hout.
je hebt niet perse vloerverwarming nodig, je kan ook LTV radiatoren gebruiken. Zou je niet een stand alone warmtepomp nemen en dan waar nodig, in stapjes je radiatoren vervangen? Als je dan je huis warm krijgt met de WP kan je gas (200 per jaar??) er ook uit.
Tot nooit .......
pi_174206087
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

je hebt niet perse vloerverwarming nodig, je kan ook LTV radiatoren gebruiken. Zou je niet een stand alone warmtepomp nemen en dan waar nodig, in stapjes je radiatoren vervangen? Als je dan je huis warm krijgt met de WP kan je gas (200 per jaar??) er ook uit.
Ik blijf sowieso op gas koken en ik heb nog een geiser, dus gas kan er helaas niet uit! Die LTV radiatoren zijn redelijk prijzig, en ik ben nog een heul klein beetje huiverig over hoe het nu gaat met zo'n warmtepomp in een oud huis. Stand alone is misschien een idee voor over 10-15 jaar. Dan heb ik wat meer ervaring met het ding, het huis beter geïsoleerd etc. We gaan namelijk nu 18 panelen plaatsen, dat hybride ding, de CV afkopen (vorige eigenaren hebben zo'n 15-jarig wurgcontract afgesloten) en de zolder isoleren. Budget is dan ook op haha
pi_174206237
quote:
17s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:21 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Voor de warmtepomp? In totaal 2999,- incl btw (subsidie van 1800 afgetrokken).Dan is de buitenunit geplaatst, binnen, aangesloten aan CV, nieuwe thermostaat en al het materiaal. Dat ding is trouwens alleen interessant icm zonnepanelen in mijn situatie.
ben wel benieuwd naar de berekening van tvt :)
pi_174206328
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:12 schreef zozozozo het volgende:

[..]

ben wel benieuwd naar de berekening van tvt :)
Ze hebben 900 kuub per jaar berekend op mijn situatie. Dankzij de zonnepanelen kwam dat neer op zo'n 500,- per jaar. Zelf vind ik het nogal rooskleurig (als dit het gaat zijn, wat ze op contract garanderen natuur supermooi!), maar met minder ben ik ook niet ontevreden.
pi_174206407
quote:
17s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:17 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ze hebben 900 kuub per jaar berekend op mijn situatie. Dankzij de zonnepanelen kwam dat neer op zo'n 500,- per jaar. Zelf vind ik het nogal rooskleurig (als dit het gaat zijn, wat ze op contract garanderen natuur supermooi!), maar met minder ben ik ook niet ontevreden.
wat is je huidige gasverbruik dan? ze hebben gerekend met een gasprijs van 55cent, dat is op zich niet heel raar cq te rooskleurig. Zeker gezien de kans dat de gasprijs in de toekomst toeneemt. belangrijker is in hoeverre de besparing op je gas realistisch is
pi_174206471
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:21 schreef zozozozo het volgende:

[..]

wat is je huidige gasverbruik dan? ze hebben gerekend met een gasprijs van 55cent, dat is op zich niet heel raar cq te rooskleurig. Zeker gezien de kans dat de gasprijs in de toekomst toeneemt. belangrijker is in hoeverre de besparing op je gas realistisch is
Nee dat bedoelde ik ook, die 900 kuub niet de gasprijs :). Ik verbruik nu zo'n 1600 kuub. En dat is voornamelijk voor het huis overdag constant te verwarmen. Pieken vang ik op met de houtkachel, daarmee stoken we dus in 1x heel warm. We wonen er met 2 man, douchen samen en koken op gas. Te verwarmen oppervlakte is zo'n 150 m2. Bij plaatsing van het ding wordt ook de zolder en zoldervloer geïsoleerd.
De warmtepomp + CV zou er dus voor moeten zorgen dat het huis overdag redelijk constant is zodat we geen vochtproblemen krijgen.
pi_174206694
ok, maar dan bespaar je dus circa 60% op je gasverbruik? ik was in de veronderstelling dat een ELGA niet meer dan 25% a 30% kon besparen.
pi_174206728
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:32 schreef zozozozo het volgende:
ok, maar dan bespaar je dus circa 60% op je gasverbruik? ik was in de veronderstelling dat een ELGA niet meer dan 25% a 30% kon besparen.
Dat is wanneer je het afzet tegen het stroomverbruik. Als je zonnepanelen hebt vervalt dat daartegen dus kan het inderdaad veel meer besparen dan die 30% (zeggen 'ze'). Maar dat is dus het stukje wat ik bedoelde met rooskleurig, de ervaring zal het leren!

Edit: hier staat er ook iets over geschreven
pi_174207011
heb zelf ook een overschot van naar verwachting 1500kwh. dus wellicht interessant. Hoe berekenen ze het verbruik van de elga: 1m3=2kwh?

heb je in je tvt ook rekeningehouden met de opbrengst die je zonnepanelen anders hadden gehad als je teruglevert?
pi_174207083
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:43 schreef zozozozo het volgende:
heb zelf ook een overschot van naar verwachting 1500kwh. dus wellicht interessant. Hoe berekenen ze het verbruik van de elga: 1m3=2kwh?
Oh ja dan is dat misschien rendabel! Ik heb me er nog niet mega in verdiept en correct me if i'm wrong maar volgens mij werkt het zo:
Je hebt 8 kWh nodig voor elke kuub gas. Omdat de Elga 1 kWh omzet in 4 heb je inderdaad 2 kWh nodig voor een kuub gas?
pi_174207109
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:43 schreef zozozozo het volgende:
heb zelf ook een overschot van naar verwachting 1500kwh. dus wellicht interessant. Hoe berekenen ze het verbruik van de elga: 1m3=2kwh?

heb je in je tvt ook rekeningehouden met de opbrengst die je zonnepanelen anders hadden gehad als je teruglevert?
Die tvt heb ik zelf niet gemaakt maar een bedrijf, terugleveren wil ik liever niet want volgens mij is het niet heel rendabel om extra panelen te pakken puur voor het terugleveren. Ik heb sowieso de wat duurdere panelen gepakt dus dat zou het extra oninteressant maken.
pi_174207151
Even domme vraag. Maar welke prijzen moet ik verwachten bij installatie van een systeem op dit moment?

Wat kost een blauw paneel per wp? En een zwarte? Cq. Wat moet ik van een installateur verwachten uit te komen? Ik krijg diverse aanbiedingen en er zit nogal verschillen tussen. Wat is onzin en wat is echt meer geld waard? Van der valk bevestiging? Een parallelle omvormer? Merken?

En wat is een fatsoenlijke prijs voor een omvormer, montage en bevestigingsmateriaal. Is er nog veel verschil in kwaliteit?

[ Bericht 21% gewijzigd door Spanky78 op 05-10-2017 10:58:09 ]
Whatever...
pi_174207410
quote:
17s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:47 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Die tvt heb ik zelf niet gemaakt maar een bedrijf, terugleveren wil ik liever niet want volgens mij is het niet heel rendabel om extra panelen te pakken puur voor het terugleveren. Ik heb sowieso de wat duurdere panelen gepakt dus dat zou het extra oninteressant maken.
dat begrijp ik alleen je krijgt wel een langere tvt. Stel dat je 6cent per teruggeleverde kwh krijgt, dan is je besparing op jaarbasis 500 euro minus (1800*0.06=)108= 392 euro. je tvt is dan 7,65jaar. hou er rekening mee dat er ook aanbieders zijn die wel 10 of 11 cent per teruggeleverde kwh betalen.

niet dat dit je keuze anders maakt maar als we het hebben over een realistisch plaatje dan gaat het denk ik meer deze kant op. daarnaast loop je het risico dat na 2023 saldering ophoudt te bestaan waardoor je automatisch je besparing ook fors minder wordt. hoeveel je tvt langer wordt hangt af van de nieuwe wetgeving.
pi_174207470
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:49 schreef Spanky78 het volgende:
Even domme vraag. Maar welke prijzen moet ik verwachten bij installatie van een systeem?

Wat kost een blauw paneel per wp? En een zwarte? Cq. Wat moet ik van een installateur verwachten uit te komen?

En wat is een fatsoenlijke prijs voor een omvormer, montage en bevestigingsmateriaal. Is er nog veel verschil in kwaliteit?
Die lopen enorm uiteen, vraag zeker offertes op. Een blauw paneel is gemiddeld 30 euro goedkoper maar heeft maar een opbrengst van max 270 kWh.

Wij hebben nu voor duurdere panelen gekozen die de koperverbinding aan de achterkant van de cel hebben lopen en daardoor minder kans op beschadiging hebben. De fabrikant garandeert na 25 jaar 87% opbrengst en na 50 jaar nog 80%. We hebben hierbij een 3-fase omvormer gekozen met optimizers zodat we de opbrengst per paneel kunnen monitoren. Voor deze complete installatie, 18 panelen met netto opbrengst 5560 kWh zijn we 10k ex btw kwijt. Maar dit had bijna de helft goedkoper kunnen zijn als we voor veel goedkopere panelen hadden gekozen.

Om je een idee te geven hebben wij diverse offertes opgevraagd:
12 panelen van 275 WP met omvormer (5 jaar garantie) - 4000 ex btw
17 panelen van 275 WP omvormer (5 jaar garantie) - 5560 ex btw
12 panelen van 280 WP omvormer 3-fase (12 jaar garantie) - 4500 ex btw
18 panelen van 327 WP omvormer 3-fase (20 jaar garantie) - 10500 ex btw

We hebben voor die laatste dus gekozen.
pi_174207540
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:58 schreef zozozozo het volgende:

[..]

dat begrijp ik alleen je krijgt wel een langere tvt. Stel dat je 6cent per teruggeleverde kwh krijgt, dan is je besparing op jaarbasis 500 euro minus (1800*0.06=)108= 392 euro. je tvt is dan 7,65jaar. hou er rekening mee dat er ook aanbieders zijn die wel 10 of 11 cent per teruggeleverde kwh betalen.

niet dat dit je keuze anders maakt maar als we het hebben over een realistisch plaatje dan gaat het denk ik meer deze kant op. daarnaast loop je het risico dat na 2023 saldering ophoudt te bestaan waardoor je automatisch je besparing ook fors minder wordt. hoeveel je tvt langer wordt hangt af van de nieuwe wetgeving.
Absoluut en het is ook een risico wat we nemen! Maar in 2023 hebben we het ding al bijna terug verdiend en hoop ik dat accu's betaalbaarder zijn geworden :) Overigens krijg je maar 5 cent betaald als je teruglevering hoger is dan je afneemt toch?
pi_174208009
quote:
17s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 11:03 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Absoluut en het is ook een risico wat we nemen! Maar in 2023 hebben we het ding al bijna terug verdiend en hoop ik dat accu's betaalbaarder zijn geworden :) Overigens krijg je maar 5 cent betaald als je teruglevering hoger is dan je afneemt toch?
Hangt helemaal van je contract/aanbieder af. Powerpeers biedt volgens mij zelfs 11 cent.
pi_174208170
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 11:22 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Hangt helemaal van je contract/aanbieder af. Powerpeers biedt volgens mij zelfs 11 cent.
Dat is wel gunstig, ik weet alleen niet hoe dat zit of je op een gegeven moment dat moet gaan opgeven bij de belastingdienst?
Maar bij 11 cent zou het ons 198 euro per jaar opleveren. Met de warmtepomp besparen we zeker het dubbele dus ik denk dat dat een betere keuze is in ons geval.
pi_174211536
quote:
17s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 11:29 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Dat is wel gunstig, ik weet alleen niet hoe dat zit of je op een gegeven moment dat moet gaan opgeven bij de belastingdienst?
Maar bij 11 cent zou het ons 198 euro per jaar opleveren. Met de warmtepomp besparen we zeker het dubbele dus ik denk dat dat een betere keuze is in ons geval.
kijk eens op deze site: https://www.besparen-warmtepompen.nl/elga
is van Elga zelf. Als ik daar mijn gegevens op invul kom ik op een besparing van 40% op het gasverbruik (als je het tarief voor kwh op 0,000001 zet, kun je besparing icm zonnepanelen berekenen)
  donderdag 5 oktober 2017 @ 14:33:39 #151
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174211587
quote:
17s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:24 schreef Audreyoot het volgende:
Ik verbruik nu zo'n 1600 kuub. En dat is voornamelijk voor het huis overdag constant te verwarmen.
Ik vat het even niet.
verbruik je 1600 kuup om je huis warm te houden en dan ook nog hout stoken?

Ik ben benieuw hoe je woont zeg! heb je een huis zonder ramen of zo?
Tot nooit .......
pi_174211718
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 14:31 schreef zozozozo het volgende:

[..]

kijk eens op deze site: https://www.besparen-warmtepompen.nl/elga
is van Elga zelf. Als ik daar mijn gegevens op invul kom ik op een besparing van 40% op het gasverbruik (als je het tarief voor kwh op 0,000001 zet, kun je besparing icm zonnepanelen berekenen)
Geeft bij mij ¤ 529,- aan per jaar, kan dus toch kloppen.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 14:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik vat het even niet.
verbruik je 1600 kuup om je huis warm te houden en dan ook nog hout stoken?

Ik ben benieuw hoe je woont zeg! heb je een huis zonder ramen of zo?
Van die 1600 m3 douche ik ook en kook ik ook, de rest is verwarming ja. Ons huis is van 1906 (totaal ca. 800 m3 inhoud maar hier verwarmen we niet alles van), geen spouwmuur, bijna overal dubbelglas, en we gaan dus nu de zolder isoleren. Relatief gezien is het meeste gasverbruik in het voor- en najaar, als het nét te warm nog is om de houtkachel aan te gooien.
pi_174212780
quote:
17s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 14:42 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Geeft bij mij ¤ 529,- aan per jaar, kan dus toch kloppen.

[..]

Van die 1600 m3 douche ik ook en kook ik ook, de rest is verwarming ja. Ons huis is van 1906 (totaal ca. 800 m3 inhoud maar hier verwarmen we niet alles van), geen spouwmuur, bijna overal dubbelglas, en we gaan dus nu de zolder isoleren. Relatief gezien is het meeste gasverbruik in het voor- en najaar, als het nét te warm nog is om de houtkachel aan te gooien.
ik kwam met een verbruik van 1800m3 uit op een besparing van 410 euro, door het aantal personen (en daarmee hoogstwaarschijnlijk het sww-verbruik bepaalt) te verlagen schoot die echter omhoog. wij hebben een wpb voor sww. besparing valt mij niets tegen in ieder geval.
pi_174212952
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 15:38 schreef zozozozo het volgende:

[..]

ik kwam met een verbruik van 1800m3 uit op een besparing van 410 euro, door het aantal personen (en daarmee hoogstwaarschijnlijk het sww-verbruik bepaalt) te verlagen schoot die echter omhoog. wij hebben een wpb voor sww. besparing valt mij niets tegen in ieder geval.
Ja maar ook het woonoppervlak zal wel meespelen, ik hoef in totaal zo'n 150m2 te verwarmen. Nee mij ook niet, blij met deze keuze! Nu het resultaat nog afwachten :)
pi_174220606
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 11:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

De huidge regeling is tot 2023 gegarandeerd.
Dat is het enige dat bekend is.

na 2023 KAN de regeling veranderen.
Misschien gunstiger en misschien minder gunstig. Niemand die je dat kan vertellen want er is nog niets over bekend. Wel weet ik dat de huidige regeling als duur wordt gezien, dus waarschijnlijk wordt ne nieuwe regeling minder gunstig. (maar dan zijn accus misschien weer veel goedkoper)
De overheid geeft geen geld weg. Wat ze doorlopend wel doen is nu zogenaamd je gratis geld uit politiek idealisme aan je geven...om dat op latere termijn met rente weer terug te halen. Bij jou.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 21:45:24 #156
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174221601
quote:
17s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 14:42 schreef Audreyoot het volgende:
Relatief gezien is het meeste gasverbruik in het voor- en najaar, als het nét te warm nog is om de houtkachel aan te gooien.
En dat is precies de periode waarin een hybride wp het beste presteert. In de winter gaat de COP flink omlaag.
Tot nooit .......
  donderdag 5 oktober 2017 @ 21:49:05 #157
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174221724
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 15:38 schreef zozozozo het volgende:

[..]

ik kwam met een verbruik van 1800m3 uit op een besparing van 410 euro, door het aantal personen (en daarmee hoogstwaarschijnlijk het sww-verbruik bepaalt) te verlagen schoot die echter omhoog. wij hebben een wpb voor sww. besparing valt mij niets tegen in ieder geval.
zo'n wpb boor sww heb ik ook. vanaf april nog bijna geen gas verbruikt. 60m3 of zoiets om te koken en wasdroger op gas. verwarnen doe ik nn deze periode met ir-panelen.
Tot nooit .......
pi_174247709
Ik heb wat advies nodig 8)7
Sinds kort eigenaar van een hoekwoning van 180 m2 met een plat dak en met tuin op het zuiden. Energieverbruik is voor mij nog niet in te schatten. Voorheen verbruikte ik in een klein appartement van 60 m2 3000 kWh en kookte ik nog op gas. Nu kook ik (helaas) elektrisch. Afgelopen weken offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Adviseurs gaan uit van een verbruik van ongeveer 6000 kWh. Heb 3 offertes opgevraagd en alle drie zeggen ze 5500-6000 kWh. Eerste vraag: is dit realistisch?

Tweede vraag: de meest voordelige offerte gaat uit van 15 panelen met max 4500 wp. Dit is blijkbaar het hoogst haalbare op mijn dak. Ze vragen hiervoor ¤6.400 incl. Installatie en ex btw. Is dit realistisch?
pi_174249167
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 01:05 schreef Daksijs het volgende:
Ik heb wat advies nodig 8)7
Sinds kort eigenaar van een hoekwoning van 180 m2 met een plat dak en met tuin op het zuiden. Energieverbruik is voor mij nog niet in te schatten. Voorheen verbruikte ik in een klein appartement van 60 m2 3000 kWh en kookte ik nog op gas. Nu kook ik (helaas) elektrisch. Afgelopen weken offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Adviseurs gaan uit van een verbruik van ongeveer 6000 kWh. Heb 3 offertes opgevraagd en alle drie zeggen ze 5500-6000 kWh. Eerste vraag: is dit realistisch?

Tweede vraag: de meest voordelige offerte gaat uit van 15 panelen met max 4500 wp. Dit is blijkbaar het hoogst haalbare op mijn dak. Ze vragen hiervoor ¤6.400 incl. Installatie en ex btw. Is dit realistisch?
Ik heb zelf 12 panelen, bij elkaar 3300 Wp en betaalde daar 4800 voor inc btw. Ik ben niet goed genoeg in de markt thuis om offertes te kunnen vergelijken.

Maar een geschat verbruik van 6000KWh is best extreem veel. Meer vierkante meters woning lijkt mij dat je electrisch toch niet meer gaat verbruiken als dat je in een kleinere woning woont? Hooguit heb je wat meer verlichting.

En elektrisch koken(inductie) is heerlijk. Weekje wennen en je wilt niet anders meer.

Zonnepanelen puur op het zuiden kun je algauw een factor 0.95 gebruiken voor zover ik weet.

Dus voor iedere 1000WP aan panelen wek je dan 950KW op.

Ter info, ik zit met 3300Wp op het oosten, leverancier heeft het berekent op 2310KW maar zal
ergens rond de 2500 gaan uitkomen dit jaar.
pi_174249560
Hou iig voor 1 week eens bij wat je verbruik is. Op basis daarvan heb je al een goede indicatie van je jaarvercerbruik. In mijn beleving is je elektravebruik redelijk constant als je er niet mee verwarmt.

Verder kan je offerte wel een stukje lager. In dit topic staan genoeg prijsvoorbeelden. Als je uitgaat van een prijs van 1,10 a 1.20 excl btw per kwp zit je imo wel goed. Maar ook andere factoren spelen een rol bij de keuze, iig niet alleen prijs.
pi_174249682
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 05:50 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ik heb zelf 12 panelen, bij elkaar 3300 Wp en betaalde daar 4800 voor inc btw. Ik ben niet goed genoeg in de markt thuis om offertes te kunnen vergelijken.

Maar een geschat verbruik van 6000KWh is best extreem veel. Meer vierkante meters woning lijkt mij dat je electrisch toch niet meer gaat verbruiken als dat je in een kleinere woning woont? Hooguit heb je wat meer verlichting.

En elektrisch koken(inductie) is heerlijk. Weekje wennen en je wilt niet anders meer.

Zonnepanelen puur op het zuiden kun je algauw een factor 0.95 gebruiken voor zover ik weet.

Dus voor iedere 1000WP aan panelen wek je dan 950KW op.

Ter info, ik zit met 3300Wp op het oosten, leverancier heeft het berekent op 2310KW maar zal
ergens rond de 2500 gaan uitkomen dit jaar.
Ik heb 3200wp en een opbrengst van 3500kw aug 2016/aug 2017
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174250230
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 01:05 schreef Daksijs het volgende:
Ik heb wat advies nodig 8)7
Sinds kort eigenaar van een hoekwoning van 180 m2 met een plat dak en met tuin op het zuiden. Energieverbruik is voor mij nog niet in te schatten. Voorheen verbruikte ik in een klein appartement van 60 m2 3000 kWh en kookte ik nog op gas. Nu kook ik (helaas) elektrisch. Afgelopen weken offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Adviseurs gaan uit van een verbruik van ongeveer 6000 kWh. Heb 3 offertes opgevraagd en alle drie zeggen ze 5500-6000 kWh. Eerste vraag: is dit realistisch?

Tweede vraag: de meest voordelige offerte gaat uit van 15 panelen met max 4500 wp. Dit is blijkbaar het hoogst haalbare op mijn dak. Ze vragen hiervoor ¤6.400 incl. Installatie en ex btw. Is dit realistisch?
Electrisch koken zal geen 2500kwh verbruiken, eerder een paar 100. Eerder moet je kijken naar je verwarming. Hoe wordt er nu verwarmd, hoe kom je aan warm water. Hoe is het huis geisoleerd, wat is het bouwjaar.

Een jaren 80 hoekhuis, met veel glaspartijen kan best wel een flinke gasrekening hebben, dan kun je dmv een warmtepomp verl besparen en die loopt op stroom.
.
pi_174250533
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 08:40 schreef halfway het volgende:

[..]

Ik heb 3200wp en een opbrengst van 3500kw aug 2016/aug 2017
Dat zal best. Ik heb nog een mogelijkheid om ze op zuid te leggen. Op het platte dak van de garage.

In ieder geval 6. Overige 6 blijven dan op het dak van het huis. De omvormer heeft 2 strings.

Maar voor dit jaar zal ik tussen de 1500 en 2000 KW gaan terugleveren. Ik kom dus niet echt te kort.
pi_174270179
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 08:20 schreef zozozozo het volgende:
Hou iig voor 1 week eens bij wat je verbruik is. Op basis daarvan heb je al een goede indicatie van je jaarvercerbruik. In mijn beleving is je elektravebruik redelijk constant als je er niet mee verwarmt.

Verder kan je offerte wel een stukje lager. In dit topic staan genoeg prijsvoorbeelden. Als je uitgaat van een prijs van 1,10 a 1.20 excl btw per kwp zit je imo wel goed. Maar ook andere factoren spelen een rol bij de keuze, iig niet alleen prijs.
Er spelen inderdaad andere factoren mee. Blijkbaar zijn zonnepanelen op het moment een goede business. In deze regio is het al lastig om een offerte te krijgen aangezien alle bedrijven het best druk hebben. Heel irritant als je geen geduld hebt :P

Mijn offerte gaat wel uit van elk paneel een eigen omvormer ipv 1 centrale omvormer voor alle panelen. Is dit beter of juist slechter?
Voor 1 centrale omvormer vragen ze 3.800 ex btw. Dat komt dan wel weer in de richting van het door jou genoemde bedrag. Volgens de adviseur moet je juist geen centrale omvormer nemen aangezien deze binnen 10-15 jaar kapot gaat en je dan weer extra kosten krijgt. Maar het lijkt mij dat de mij aangeboden panelen met aparte omvormer ook kapot gaan? Wat is nu verstandig? :P
pi_174270307
Omvormer per paneel geeft vooral voordeel wanneer je dak af en toe gedeeltelijk in de schaduw ligt. Bijvoorbeeld door een schoorsteen, dakkapel, boom...

Schuduw zorgt voor een verminderde werking van de hele string. Als die uit alle zonnepanelen gaat, daalt je opbrengst aanzienlijk. Als je installatie uit allemaal 'strings' met 1 paneel bestaat, daalt alleen de opbrengst van het paneel of de panelen die (deels) in de schaduw liggen.

Alles kan kapot. Wat de levensduur waarschijnlijk aanzienlijk zal verlengen, is de omvormer simpelweg niet maximaal belasten. Dat geldt immers voor vrijwel alle techniek.
pi_174270489
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 08:20 schreef zozozozo het volgende:
Hou iig voor 1 week eens bij wat je verbruik is. Op basis daarvan heb je al een goede indicatie van je jaarvercerbruik. In mijn beleving is je elektravebruik redelijk constant als je er niet mee verwarmt.

Verder kan je offerte wel een stukje lager. In dit topic staan genoeg prijsvoorbeelden. Als je uitgaat van een prijs van 1,10 a 1.20 excl btw per kwp zit je imo wel goed. Maar ook andere factoren spelen een rol bij de keuze, iig niet alleen prijs.
Afgelopen 3 maanden heb ik 750 kWh verbruikt. Maar de eerste maand woonde ik hier nog niet fulltime. Ik zal het eens bij gaan houden. Hij staat nu op 15448 :P
pi_174270865
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 23:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Omvormer per paneel geeft vooral voordeel wanneer je dak af en toe gedeeltelijk in de schaduw ligt. Bijvoorbeeld door een schoorsteen, dakkapel, boom...

Schuduw zorgt voor een verminderde werking van de hele string. Als die uit alle zonnepanelen gaat, daalt je opbrengst aanzienlijk. Als je installatie uit allemaal 'strings' met 1 paneel bestaat, daalt alleen de opbrengst van het paneel of de panelen die (deels) in de schaduw liggen.

Alles kan kapot. Wat de levensduur waarschijnlijk aanzienlijk zal verlengen, is de omvormer simpelweg niet maximaal belasten. Dat geldt immers voor vrijwel alle techniek.
Schaduw van 1 boom zou kunnen, maar heb ik nog niet echt kunnen waarnemen. Verder geen schoorstenen en dakkapellen e.d. Afgezien van eventuele schaduw heeft aparte omvormers dus geen meerwaarde?
pi_174272716
Naar mijn idee krijg je dan nog steeds maar 1 omvormer, maar zitten er optimizers op elk paneel erbij. Ik weet niet precies hoe die werken. Bij geen schaduw zouden ze eventueel nog een marginale procent extra opbrengst kunnen geven. Als alles in de schaduw zit doen die optimizers ook niet veel meer.

Optimizers zijn handig als bv enkele panelen wat schaduw pakken. De optimizers zorgen er dan voor dat de panelen die nog we in de zon liggen maximaal opbrengst geven. Als je geen optimizers hebt zal de gehele string namelijk zich aanpassen aan het ene paneel wat in de schaduw ligt.

Ik heb 12 panelen op 2 strings. Als 1 paneel kapot gaat of schaduw vangt, gaan ze alle 6 naar beneden.

Maar hoe komt het dat je zoveel energie verbruikt? Wellicht kan je beter investeren in wat zuinigere apparatuur ipv dat proberen te compenseren met een dure pv installatie.
  zondag 8 oktober 2017 @ 09:35:28 #169
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174274787
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 06:53 schreef Glider76 het volgende:Maar hoe komt het dat je zoveel energie verbruikt? Wellicht kan je beter investeren in wat zuinigere apparatuur ipv dat proberen te compenseren met een dure pv installatie.
zo'n hoeveelheid kan alleen maar als je een electrische auto rijdt volgens mij.
Tot nooit .......
  zondag 8 oktober 2017 @ 10:35:59 #170
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_174275651
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 00:30 schreef Daksijs het volgende:

[..]

Schaduw van 1 boom zou kunnen, maar heb ik nog niet echt kunnen waarnemen. Verder geen schoorstenen en dakkapellen e.d. Afgezien van eventuele schaduw heeft aparte omvormers dus geen meerwaarde?
Net als bij batterijen is de hele keten zo goed als de slechtste. Dus als je 11 panelen hebben die 330Wp kunnen, maar 1 slechte die 305Wp doet, is de hele keten 305Wp. En dat scheelt je dus 11x25Wp in dit voorbeeld.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_174275692
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 09:35 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

zo'n hoeveelheid kan alleen maar als je een electrische auto rijdt volgens mij.
Nee hoor. Wij zitten aan een gemiddelde van 7000kw per jaar. Wij koken elektrisch, pompen grondwater op als drinkwater voor de paarden, beregenen onze rijbak en hebben o.a. airconditioning in een deel van ons huis.
pi_174276128
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 10:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nee hoor. Wij zitten aan een gemiddelde van 7000kw per jaar. Wij koken elektrisch, pompen grondwater op als drinkwater voor de paarden, beregenen onze rijbak en hebben o.a. airconditioning in een deel van ons huis.
Dat is inderdaad wel een standaard situatie ja... ;)
pi_174294304
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 23:47 schreef Daksijs het volgende:

[..]

Er spelen inderdaad andere factoren mee. Blijkbaar zijn zonnepanelen op het moment een goede business. In deze regio is het al lastig om een offerte te krijgen aangezien alle bedrijven het best druk hebben. Heel irritant als je geen geduld hebt :P

Mijn offerte gaat wel uit van elk paneel een eigen omvormer ipv 1 centrale omvormer voor alle panelen. Is dit beter of juist slechter?
Voor 1 centrale omvormer vragen ze 3.800 ex btw. Dat komt dan wel weer in de richting van het door jou genoemde bedrag. Volgens de adviseur moet je juist geen centrale omvormer nemen aangezien deze binnen 10-15 jaar kapot gaat en je dan weer extra kosten krijgt. Maar het lijkt mij dat de mij aangeboden panelen met aparte omvormer ook kapot gaan? Wat is nu verstandig? :P
Je hebt dan idd niet 1 omvormer per paneel maar een 3-fase omvormer met optimizers op de panelen. Deze keuze heb ik ook gemaakt. Mijn panelen pakken geen schaduw, maar ik kan na 25 jaar wel nog aanspraak maken op de garantie als 1 van de panelen een verminderde opbrengst geeft ten opzichte van de andere.
pi_174294317
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 00:30 schreef Daksijs het volgende:

[..]

Schaduw van 1 boom zou kunnen, maar heb ik nog niet echt kunnen waarnemen. Verder geen schoorstenen en dakkapellen e.d. Afgezien van eventuele schaduw heeft aparte omvormers dus geen meerwaarde?
Wel dus, ik heb geen last van schaduw maar voor deze setting gekozen om de opbrengst per paneel te monitoren ivm garantie. En dus geen aparte omvormers, je hebt er nog steeds maar 1 met optimizers.
pi_174294421
quote:
17s.gif Op maandag 9 oktober 2017 08:44 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Wel dus, ik heb geen last van schaduw maar voor deze setting gekozen om de opbrengst per paneel te monitoren ivm garantie. En dus geen aparte omvormers, je hebt er nog steeds maar 1 met optimizers.
Ik heb 2,5 jaar geleden ook gekozen voor 1 omvormer in combinatie met Tigo optimizers. Los van de registratie per paneel heb ik ook last van schaduw van bomen maar zorgen deze optimizers toch voor het meest optimale resultaat. Het systeem werkt prima.
  maandag 9 oktober 2017 @ 12:28:36 #176
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_174298277
Nou dit is het dan geworden:







13 x Sunpower E20 327Wp incl optimizers en een SolarEdge omvormer.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_174298648
Ziet er behoorlijk rommelig uit. Zou het zo niet willen. :{
  maandag 9 oktober 2017 @ 12:46:16 #178
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_174298668
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 12:45 schreef ColtZ40 het volgende:
Ziet er behoorlijk rommelig uit. Zou het zo niet willen. :{
Het kwam niet anders uit icm een zonneboiler (die er al lag) en een dakraam.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_174298699
Dan was ik voor 8 panelen gegaan.
pi_174298769
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 12:47 schreef ColtZ40 het volgende:
Dan was ik voor 8 panelen gegaan.
Dan heeft hij toch niet genoeg opbrengst ook voor zijn zonneboiler?

Het is niet echt mooi, maar aan de andere kant vind ik zonnepanelen sowieso spuuglelijk. Het dak wordt er nooit mooier op :')
pi_174299302
inderdaad niet echt heel strak mooi, maar who cares. Hoevaak kijk je er zelf naar?

Dat is net zoiets als besparen op airco in je auto om dan maar mooiere velgen te kunnen kopen.
  maandag 9 oktober 2017 @ 13:19:08 #182
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_174299370
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 13:16 schreef Glider76 het volgende:
inderdaad niet echt heel strak mooi, maar who cares. Hoevaak kijk je er zelf naar?

Dat is net zoiets als besparen op airco in je auto om dan maar mooiere velgen te kunnen kopen.
Efficiency is waar ik voor gekozen heb.
Als ik voor mooi had gekozen dan had ik van die effe zwarte gekozen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_174299636
Maar hoe weet je zeker wat je zonnepanelen opleveren?

Ik heb een slimme meter die het terugleveren registreert. Daarnaast gaat de opbrenst natuurlijk direct terug de woning in. Dat stukje is niet meetbaar op de meter in de meterkast.

Voor de totale opbrengst moet je dus vertrouwen op de app van je omvormer.

Is dat nauwkeurig om sjoemelen ze daar ook beetje mee, in positieve zin?

Ik heb een omvormer van GroWatt.
pi_174303873
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 13:16 schreef Glider76 het volgende:
inderdaad niet echt heel strak mooi, maar who cares. Hoevaak kijk je er zelf naar?

Dat is net zoiets als besparen op airco in je auto om dan maar mooiere velgen te kunnen kopen.
Die van ons liggen er ook zo "lelijk"op.. Ik kijk er zelf nooit naar, en dan ga ik liever voor de opbrengst.
  maandag 9 oktober 2017 @ 17:58:49 #185
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_174306503
Nou :D Ik kijk eigenlijk altijd naar mijn huis als ik vanaf de overkant aan kom rijden. En ik word altijd best gelukkig van de aanblik van mijn mooie huisje.
Maar de panelen vormen ook best een mooi geheel met de rest wat mij betreft. Dus het hoeft niet altijd lelijker :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 9 oktober 2017 @ 18:34:59 #186
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_174307305
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 17:58 schreef laziness het volgende:
Nou :D Ik kijk eigenlijk altijd naar mijn huis als ik vanaf de overkant aan kom rijden. En ik word altijd best gelukkig van de aanblik van mijn mooie huisje.
Maar de panelen vormen ook best een mooi geheel met de rest wat mij betreft. Dus het hoeft niet altijd lelijker :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Esthetisch mooi maar verder waardeloos zo'n in dak systeem.
pi_174308004
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 17:58 schreef laziness het volgende:
Nou :D Ik kijk eigenlijk altijd naar mijn huis als ik vanaf de overkant aan kom rijden. En ik word altijd best gelukkig van de aanblik van mijn mooie huisje.
Maar de panelen vormen ook best een mooi geheel met de rest wat mij betreft. Dus het hoeft niet altijd lelijker :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ook, Bij mij liggen ze mooi in 2 rijtjes van 6. Zwarte panelen.

Maar als je dak het niet toelaat is de keus tussen mooi of opbrengst nog een moeilijke. Hangt er ook een beetje vanaf hoe de rest van de straat eruit ziet.
pi_174308019
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 18:34 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Esthetisch mooi maar verder waardeloos zo'n in dak systeem.
Waardeloos t.o.v. wat?
  maandag 9 oktober 2017 @ 19:03:28 #189
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_174308094
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 19:01 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Waardeloos t.o.v. wat?
t.o.v. montage op rails op de pannen.
pi_174308196
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 19:03 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

t.o.v. montage op rails op de pannen.
oh, maar die zitten toch ook wel op een soort rails ofzo? Hoe zit het vast dan?

Ik weet dan niet wat ik heb. Maar vast is vast toch,
pi_174315147
Waarom is in dak waardeloos? Ons huis moet nog gebouwd worden maar krijgt een vergelijkbare uitstraling als het huis van DizzyMissLizzy. Onderste deel van het dak ramen en dan erboven 2 X 7 panelen. Het is ook de enige manier waarop de welstand het hier goedkeurt.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_174318652
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 22:43 schreef d.k. het volgende:
Waarom is in dak waardeloos? Ons huis moet nog gebouwd worden maar krijgt een vergelijkbare uitstraling als het huis van DizzyMissLizzy. Onderste deel van het dak ramen en dan erboven 2 X 7 panelen. Het is ook de enige manier waarop de welstand het hier goedkeurt.
Het doet niks ten goede aan de opbrengst, is puur esthetisch. En als je zonnepanelen hoe dan ook lelijk vindt, dan is het waardeloos.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:29:29 #193
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_174318702
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 08:18 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Het doet niks ten goede aan de opbrengst, is puur esthetisch. En als je zonnepanelen hoe dan ook lelijk vindt, dan is het waardeloos.
Zoals mij het is uitgelegd: hoe warmer ze worden hoe minder opbrengst.
Als ze de warmte niet goed kwijt kunnen (ingebouwd) leveren ze gewoon minder op.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_174318742
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 13:30 schreef Glider76 het volgende:
Maar hoe weet je zeker wat je zonnepanelen opleveren?

Ik heb een slimme meter die het terugleveren registreert. Daarnaast gaat de opbrenst natuurlijk direct terug de woning in. Dat stukje is niet meetbaar op de meter in de meterkast.

Voor de totale opbrengst moet je dus vertrouwen op de app van je omvormer.

Is dat nauwkeurig om sjoemelen ze daar ook beetje mee, in positieve zin?

Ik heb een omvormer van GroWatt.
Ik hou mijn meterstanden regelmatig bij op www.energiemanageronline.nl dan weet je ook wat je daadwerkelijk opwekt. Die site kijkt namelijk naar je opwek van de omvormer minus het verbruik op de meter. Dan weet je wat er direct van de opwek is verbruikt in het huis.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_174318749
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 08:29 schreef nils7 het volgende:

[..]

Zoals mij het is uitgelegd: hoe warmer ze worden hoe minder opbrengst.
Als ze de warmte niet goed kwijt kunnen (ingebouwd) leveren ze gewoon minder op.
Verrek je hebt gelijk

"Eerst iets over de temperatuur van zonnepanelen. Zonnepanelen worden getest bij een temperatuur van 25 graden. Het gaat hier niet om de omgevingstemperatuur, maar om de temperatuur van de zonnepaneel. Bij zonnig weer kan de temperatuur van de zonnepaneel soms wel 30 graden hoger liggen dan de omgevingstemperatuur. Het betekent dat een zonnepaneel in de zomer met een omgevingstemperatuur van 30 graden wel eens 60 graden kan zijn. Dat is enorm heet. Als we weten dat het vermogen boven de 25 graden met 0,4% per graad afneemt is eenvoudig uit te rekenen dat bij een omgevingstemperatuur van 30 graden het vermogen met 35×0,4%= 14% afneemt."

Indak: "De nadelen zijn de hogere prijs, en de iets lagere opbrengst doordat de zonnepanelen warmer worden. Ze kunnen minder goed ventileren dan bij een systeem dat op steunen bovenop de pannen wordt gemonteerd. "

Ik zou mbt zonnepanelen nooit voor een mooier aanzicht kiezen ten nadelen van de opbrengst...
pi_174318777
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 08:38 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik hou mijn meterstanden regelmatig bij op www.energiemanageronline.nl dan weet je ook wat je daadwerkelijk opwekt. Die site kijkt namelijk naar je opwek van de omvormer minus het verbruik op de meter. Dan weet je wat er direct van de opwek is verbruikt in het huis.
Maar die gaan dus uit van de meterstanden die jij doorgeeft. Dat is heel simpel zelf uit te rekenen natuurlijk. Maar hoe weet je of de omvormer wel correct aangeeft wat de panelen daadwerkelijk leveren?

Waarschijnlijk is er wel een soort opbrengst monitor te plaatsen tussen omvormer en meterkast.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:50:21 #197
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_174318843
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 08:39 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Verrek je hebt gelijk

"Eerst iets over de temperatuur van zonnepanelen. Zonnepanelen worden getest bij een temperatuur van 25 graden. Het gaat hier niet om de omgevingstemperatuur, maar om de temperatuur van de zonnepaneel. Bij zonnig weer kan de temperatuur van de zonnepaneel soms wel 30 graden hoger liggen dan de omgevingstemperatuur. Het betekent dat een zonnepaneel in de zomer met een omgevingstemperatuur van 30 graden wel eens 60 graden kan zijn. Dat is enorm heet. Als we weten dat het vermogen boven de 25 graden met 0,4% per graad afneemt is eenvoudig uit te rekenen dat bij een omgevingstemperatuur van 30 graden het vermogen met 35×0,4%= 14% afneemt."

Indak: "De nadelen zijn de hogere prijs, en de iets lagere opbrengst doordat de zonnepanelen warmer worden. Ze kunnen minder goed ventileren dan bij een systeem dat op steunen bovenop de pannen wordt gemonteerd. "

Ik zou mbt zonnepanelen nooit voor een mooier aanzicht kiezen ten nadelen van de opbrengst...
Daarom heb ik nu van deze panelen (met witte randen) omdat die iets meer opbrengst geven (beter koelen).
Het ziet er niet uit, maar leveren als het goed is wel jaarlijks wat meer (327 Wp om 320 Wp, voor de zwarte versie).
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_174318868
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 08:50 schreef nils7 het volgende:

[..]

Daarom heb ik nu van deze panelen (met witte randen) omdat die iets meer opbrengst geven (beter koelen).
Het ziet er niet uit, maar leveren als het goed is wel jaarlijks wat meer (327 Wp om 320 Wp, voor de zwarte versie).
Ik krijg ongeveer dezelfde als jij, ook 327 WP maar dan de sunforte van BenQ
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:53:53 #199
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_174318876
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 08:53 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ik krijg ongeveer dezelfde als jij, ook 327 WP maar dan de sunforte van BenQ
Cool, wanneer krijg je ze?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_174318887
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 08:43 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Maar die gaan dus uit van de meterstanden die jij doorgeeft. Dat is heel simpel zelf uit te rekenen natuurlijk. Maar hoe weet je of de omvormer wel correct aangeeft wat de panelen daadwerkelijk leveren?

Waarschijnlijk is er wel een soort opbrengst monitor te plaatsen tussen omvormer en meterkast.
Onze omvormer zelf heeft ook een schermpje, die waardes kloppen bij ons wel met de waardes op de website/app. Ik denk dat ik de omvormer zelf wel vertrouw. Kan me niet voorstellen dat ze een sjoemel-omvormer zouden bouwen ;)
pi_174318906
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 08:53 schreef nils7 het volgende:

[..]

Cool, wanneer krijg je ze?
Als het goed is ergens in december, ze hebben het erg druk overal :D
pi_174318941
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 08:54 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Onze omvormer zelf heeft ook een schermpje, die waardes kloppen bij ons wel met de waardes op de website/app. Ik denk dat ik de omvormer zelf wel vertrouw. Kan me niet voorstellen dat ze een sjoemel-omvormer zouden bouwen ;)
Zou je je kunnen voorstellen dat Volkswagen sjoemelt met hun dieselmotoren?
pi_174318957
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 08:59 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Zou je je kunnen voorstellen dat Volkswagen sjoemelt met hun dieselmotoren?
Jawel, want dan vallen ze in het voordelige bpm tarief en verkopen/leasen ze dus meer auto's.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_174320014
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 09:00 schreef Patroon het volgende:

[..]

Jawel, want dan vallen ze in het voordelige bpm tarief en verkopen/leasen ze dus meer auto's.
idd. Niet dat ik de omvormer niet vertrouw, maar het lijkt mij niet moeilijk voor de fabrikant om hier wat mee te sjoemelen. Dit ten gunste van de installateurs die opbrengs garanties geven e.d.

Maar zijn er wellicht mensen die er een extern apparaatje tussen hebben zitten welke onafhankelijk van de omvormer de opbrengst meet.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:34:33 #205
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_174320419
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 10:16 schreef Glider76 het volgende:

[..]

idd. Niet dat ik de omvormer niet vertrouw, maar het lijkt mij niet moeilijk voor de fabrikant om hier wat mee te sjoemelen. Dit ten gunste van de installateurs die opbrengs garanties geven e.d.

Maar zijn er wellicht mensen die er een extern apparaatje tussen hebben zitten welke onafhankelijk van de omvormer de opbrengst meet.
Ja die heb ik. Dat klopt bij mij wel.
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:28:35 #206
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_174321632
En laten we even helder hebben dat mijn huis met in dak panelen opgeleverd is. Ik heb NIET vanwege estetisch oogpunt dit gekozen. Er was geen keuze :+
Al twee jaar zit mijn opbrengst boven de 100%. Dus ik ben zeer tevreden over wat ik heb liggen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_174321704
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 08:59 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Zou je je kunnen voorstellen dat Volkswagen sjoemelt met hun dieselmotoren?
Ja, eigenlijk wel.. Die hebben veel voordeel als hun auto's beter scoren. En als je dat slecht controleerbaar is..
En ja, dat kan ook bij omvormers, maar ze zouden snel tegen de lamp lopen, omdat er wel mensen zijn die het thuis kunnen controleren.
pi_174322022
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 11:33 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ja, eigenlijk wel.. Die hebben veel voordeel als hun auto's beter scoren. En als je dat slecht controleerbaar is..
En ja, dat kan ook bij omvormers, maar ze zouden snel tegen de lamp lopen, omdat er wel mensen zijn die het thuis kunnen controleren.
Mijn Tigo systeem meet de opbrengst voor de omvormer. Er zit inderdaad een klein verschil tussen de opbrengst volgens het Tigo (optimizers) systeem en mijn omvormer. Dagen met een lage opbrengst zijn volgens de omvormer ietsje hoger en dagen met een hoge opbrengst (veel zonuren) iets lager. Als ik de verschillen op jaarbasis naast elkaar zet is het verwaarloosbaar. Mijn ervaring is dus dat (mijn) omvormer de juist opbrengst laat zien.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:27:46 #209
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_174323691
quote:
M128. Modernisering salderingsregeling
De salderingsregeling duurzame elektriciteit wordt in 2020 omgevormd in een nieuw regeling (E26). De
verwachting is dat de kosten van zonnestroom zullen dalen en met dezelfde middelen meer
duurzaamheidswinst geboekt kan worden
Dacht dat ie tot 2023 zou blijven....
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_174326307
Ik heb ook geen keuze. Ik moet voor het halen van mijn EPC norm gebruik maken van zonnepanelen en de enige die vanuit het beeldkwaliteitsplan mogen, zijn in dak panelen. En als ik hier in de omgeving kijk naar een aantal die niet in dak zijn dan snap ik ook wel waarom. En met dat verlies door een hogere warmte is gewoon rekening gehouden in de berekening, dus wat dat betreft maakt het me ook niet uit.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_174331256
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 13:27 schreef nils7 het volgende:

[..]

Dacht dat ie tot 2023 zou blijven....
Tot aan 2021 is die budgettair neutraal ingeboekt. Uiteindelijk moet het in 2035 een flinke plus opleveren. Aangezien het meerjarenperspectief niet verder loopt dan 2021 kun je het niet met zekrheid zeggen maar tot aan 2023 zullen we er budgettair gezien niet zo veel van merken.
pi_174333154
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 19:28 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Tot aan 2021 is die budgettair neutraal ingeboekt. Uiteindelijk moet het in 2035 een flinke plus opleveren. Aangezien het meerjarenperspectief niet verder loopt dan 2021 kun je het niet met zekrheid zeggen maar tot aan 2023 zullen we er budgettair gezien niet zo veel van merken.
budgetneutraal omdat er een alternatief komt ja, maar of deze gunstig is voor eigenaren van zonnepanelen...
Eerst denken, dan typen
pi_174339598
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:27 schreef Piger het volgende:

[..]

budgetneutraal omdat er een alternatief komt ja, maar of deze gunstig is voor eigenaren van zonnepanelen...
Het staat beschreven als 'alternatief voor salderingsregeling'. Verwacht jij dat ze eigenaren van windmolens gaan bevoordelen tov eigenaren van zonnepanelen? Wie zou degene moeten zijn die dan wel wordt bevoordeeld? Overheid niet want die heeft het als uitgave begroot.
pi_174340020
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 23:12 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Het staat beschreven als 'alternatief voor salderingsregeling'. Verwacht jij dat ze eigenaren van windmolens gaan bevoordelen tov eigenaren van zonnepanelen? Wie zou degene moeten zijn die dan wel wordt bevoordeeld? Overheid niet want die heeft het als uitgave begroot.
Mensen die hun gasleiding afkoppelen? Want dat hebben ze graag.
Of gewoon geld terug naar de gehele bevolking. Genoeg dingen te verzinnen, wat zij "ombuiging" noemen en dus nog steeds geld kost.
Eerst denken, dan typen
pi_174343807
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 23:30 schreef Piger het volgende:

[..]

Mensen die hun gasleiding afkoppelen? Want dat hebben ze graag.
Of gewoon geld terug naar de gehele bevolking. Genoeg dingen te verzinnen, wat zij "ombuiging" noemen en dus nog steeds geld kost.
gezien de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid lijkt dat mij niet waarschijnlijk. Daarnaast was het dan niet op deze manier in het akkoord omschreven en toegelicht.
pi_174344061
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 23:30 schreef Piger het volgende:

[..]

Mensen die hun gasleiding afkoppelen? Want dat hebben ze graag.
Of gewoon geld terug naar de gehele bevolking. Genoeg dingen te verzinnen, wat zij "ombuiging" noemen en dus nog steeds geld kost.
Nah dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Zeker niet nu de Boretti fornuizen weer in zijn :')
  woensdag 11 oktober 2017 @ 10:13:45 #217
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174344557
quote:
17s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 09:44 schreef Audreyoot het volgende:
Nah dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Zeker niet nu de Boretti fornuizen weer in zijn :')
Het zal ineerste instantie gaan om de verwarming. Dat kan je al oplossen door de gasprijs 5 euro per m3 maken (de eerste verhoging is al aangekondigd in het regeerakkoord). Dat koken is een paar m3 per jaar, daar wordt je niet armer van.

Overigens zijn alle Boretti's om te bouwen naar flessegas.
Tot nooit .......
pi_174344749
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 10:13 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het zal ineerste instantie gaan om de verwarming. Dat kan je al oplossen door de gasprijs 5 euro per m3 maken (de eerste verhoging is al aangekondigd in het regeerakkoord). Dat koken is een paar m3 per jaar, daar wordt je niet armer van.

Overigens zijn alle Boretti's om te bouwen naar flessegas.
De m3 prijs wordt je inderdaad weinig armer van als je alleen maar op gas kookt. De vaste kosten echter zorgen dat je alsnog bijna 200 euro per jaar moet betalen voor iets wat je bijna niet gebruikt.

En van die veel te dure aansluiting af komen is voorlopig nog een uitdaging... Ook als je al geen gas meer verbruikt.
  woensdag 11 oktober 2017 @ 10:48:17 #219
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174345095
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 10:26 schreef Ivo1985 het volgende:
En van die veel te dure aansluiting af komen is voorlopig nog een uitdaging... Ook als je al geen gas meer verbruikt.
Gas opzeggen is gratis toch? In elk geval bij Stedin.
Tot nooit .......
  woensdag 11 oktober 2017 @ 17:38:00 #220
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174353520
Ik heb het regeer-akkoord bijna uit. Er staan maar weinig in over zonnepanelen.
Alleen op pagina 65:
quote:
M128. Modernisering salderingsregeling
De salderingsregeling duurzame elektriciteit wordt in 2020 omgevormd in een nieuw regeling (E26). De verwachting is dat de kosten van zonnestroom zullen dalen en met dezelfde middelen meer duurzaamheidswinst geboekt kan worden.
Tot nooit .......
pi_174355860
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 17:38 schreef Speekselklier het volgende:
Ik heb het regeer-akkoord bijna uit. Er staan maar weinig in over zonnepanelen.
Alleen op pagina 65:

[..]

Wat ik lees is dus:
Zonnepanelen zijn al goedkoop genoeg, dus we kunnen het geld beter ergens anders op inzetten. Ben benieuwd.
Eerst denken, dan typen
pi_174355876
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 10:48 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Gas opzeggen is gratis toch? In elk geval bij Stedin.
Moet je eens met Liander gaan praten... Daar denken ze 605 euro te kunnen rekenen, maar ik ga het niet betalen.
  woensdag 11 oktober 2017 @ 22:04:27 #223
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174361487
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Moet je eens met Liander gaan praten... Daar denken ze 605 euro te kunnen rekenen, maar ik ga het niet betalen.
dat zal weghalen zijn. Kost bij stedin ook een fiks bedrag. Kraan dicht en meter verzegelen is gratis. Ik heb zo stroom laten afsluiten en was echt gratis.
Tot nooit .......
pi_174363414
Ik lees dat er als alternatief voor de teruglevering een subsidie komt waar je 7 jaar gebruik van kan maken. In het begin kom je met die subsidie op hetzelfde bedrag uit als met salderen, maar het zal in de loop van de tijd verlaagd worden voor nieuwe panelen. En na 7 jaar krijg je geen subsidie meer.
Dan zullen we in ons appartementengebouw een powershare installatie moeten aanschaffen. Met andere woorden: wat elektronica en draadjes achter elke meter en je komt vrijwel hetzelfde uit als met salderen (en voor het elektriciteitsnet maakt dat geen klap uit). Gedoe voor niks dus.

https://solarmagazine.nl/(...)ngsregeling-invoeren
pi_174364038
Apartement met kantoren of winkels eronder zou het beste zijn. Op zonnige dagen lever ik al genoeg voor 10 wasbeurten gok ik en niemand die het afneemt in zo’n Vinex wijkje.
.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 07:44:24 #226
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_174366196
Domme zet om die salderingsregeling af te schaffen als ze willen verduurzamen.
Prima op te lossen met thuisbatterij maar wel een domme zet.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_174370223
voordat jij met een thuisbatterij hetzelfde effect krijgt als salderen ben je een flink kapitaal verder. Je moet een accu hebben van honderden kwh om je PLUS in de zomerperiode in de winter te kunnen gebruiken.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 12:01:35 #228
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174370300
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 07:44 schreef nils7 het volgende:
Domme zet om die salderingsregeling af te schaffen als ze willen verduurzamen.
Het verduurzamen wordt niet afgeschaft, er komt een vervanger voor de salderingsregeling.
De salderingsregeling is op den duur onbetaalbaar en moest zowieso op de schop.
Tot nooit .......
pi_174370743
Alleen een beetje jammer dat het voor 2023 nog gaat gebeuren. Ik ben eens benieuwd wat al dat compenseren e.d. onder aan de streep in gaat houden.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 13:07:03 #230
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174371683
quote:
17s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 12:23 schreef Audreyoot het volgende:
Alleen een beetje jammer dat het voor 2023 nog gaat gebeuren. Ik ben eens benieuwd wat al dat compenseren e.d. onder aan de streep in gaat houden.
Ik kan me voorstellen dat juist jij dat graag wil weten. Zeker omdat je juist van de grooste plannen had. Bij mij zijn bijna alle plannen al uitgevoerd en hoef me er dus wat minder druk om te maken

Voor jou is het lastig. Je moet nu een nieuwe rekensom maken met nogal wat onbekende waardes.
Tot nooit .......
pi_174372476
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 13:07 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat juist jij dat graag wil weten. Zeker omdat je juist van de grooste plannen had. Bij mij zijn bijna alle plannen al uitgevoerd en hoef me er dus wat minder druk om te maken

Voor jou is het lastig. Je moet nu een nieuwe rekensom maken met nogal wat onbekende waardes.
Ja klopt, nu denk ik nog steeds dat de investering een goede keuze is maar het is een beetje jammer dat je in dit land de regels elke paar jaar weer veranderen. Zelfde met HRA, wordt eerst gezegd, pak een spaarhypotheek want je kan de hele looptijd HRA krijgen over hetzelfde bedrag en dan wordt dat weer afgeschaft/aangepast. Maargoed ik ga offtopic :P

Duidelijkheid zou beter zijn, dán pas kan je echt een terugverdientijd e.d. gaan berekenen. Totdat ze weer wat nieuws verzinnen.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 13:46:52 #232
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174372630
Het lijkt me nog steeds een prima investering. En zo niet, dan een paar accu's er bij. Of in de zomer lekker voordelig een airo aanschaffen. Toch zat stroom in de zomer.
Heb je tegen lage kosten een comfortabel huis.
Tot nooit .......
pi_174372705
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 13:46 schreef Speekselklier het volgende:
Het lijkt me nog steeds een prima investering. En zo niet, dan een paar accu's er bij. Of in de zomer lekker voordelig een airo aanschaffen. Toch zat stroom in de zomer.
Heb je tegen lage kosten een comfortabel huis.
Die accu's is inderdaad het backup plan maar nog niet betaalbaar op het moment. Hopelijk over een paar jaar wel. Het probleem is ook niet echt de stroom opmaken, dat komt wel goed. Maar die warmtepomp moet wel betaalbaar blijven als je hem in de winter niet kan voeden met je eigen stroom. Maar dan nog, waarschijnlijk nog goedkoper dan extra gas op de ketel :)
  donderdag 12 oktober 2017 @ 13:52:34 #234
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174372749
quote:
17s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 13:49 schreef Audreyoot het volgende:
Maar die warmtepomp moet wel betaalbaar blijven als je hem in de winter niet kan voeden met je eigen stroom. Maar dan nog, waarschijnlijk nog goedkoper dan extra gas op de ketel
Zonnepanelen staan wat mij betref los van de warmtepomp, ik vind het echt twee verschillende projecten.
Warmtepompen worden ook zonder panelen rendabel. Over een tijdje is gas toch veel te duur of afgesloten.
Tot nooit .......
pi_174382736
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 07:44 schreef nils7 het volgende:
Domme zet om die salderingsregeling af te schaffen als ze willen verduurzamen.
Prima op te lossen met thuisbatterij maar wel een domme zet.
Totaal niet mee eens.

Iedereen wist overigens wel dat de salderingsregeling afgeschaft zou worden, je maakt gewoon gebruik van de infrastructuur terwijl anderen daar dan voor moeten betalen. Naar mate het aantal panelen toeneemt, moeten steeds minder mensen deze kosten dekken. Dus een logische stap.

Los daarvan is het resultaat van zonnepanelen op co2 uitstoot minimaal. Van de 50% co2 reductie die in het regeerakkoord staat, is maar 1%punt het gevolg van meer zonne-energie. Ter vergelijking: afvangen en opslaan van co2 levert 18%punt minder co2 op.
Dus qua verduurzaming maakt het eigenlijk geen reet uit.
Eerst denken, dan typen
  donderdag 12 oktober 2017 @ 21:03:35 #236
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174383094
quote:
7s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:52 schreef Piger het volgende:
Ter vergelijking: afvangen en opslaan van co2 levert 18%punt minder co2 op.
Ja, maar afvangen en opslaan is geen reductie he.
reductie is dat je minder producteerd, niet hetzelfde produceren en dan bewaren voor later.

quote:
je maakt gewoon gebruik van de infrastructuur terwijl anderen daar dan voor moeten betalen.
Dit heet een maatschappij, de een betaald wat voor een ander.

Wist je dat de inkomens van werkelozen volledig wordt betaald door werkenden?
Wist je dat de AOW volledig wordt betaald door jongeren?
Wist je dat de infrastructuur voor treinreizigers en fietsers volledige betaald wordt door de automobilisten?

[ Bericht 12% gewijzigd door Speekselklier op 12-10-2017 21:12:10 ]
Tot nooit .......
pi_174383160
Voor echte verduurzaming over de hele linie bereik je veel meer door gebouwen te isoleren. Niet alleen woningen, maar zeker ook bedrijfspanden. Overheidsbudget gebruiken om isolatie te stimuleren is dus simpelweg efficiënter.

Jammer voor ons zonnepaneel-bezitters, maar de absolute basis van de trias-energetica is nu eenmaal het beperken van de energievraag. Duurzame energie gebruiken in plaats van fossiele brandstoffen, daar waar je de behoefte niet verder kunt beperken, is de tweede stap. Vanwege het gemak waarmee zonnepanelen geplaatst kunnen worden op bestaande bouw, met nauwelijks overlast van de werkzaamheden, zorgt er echter voor dat veel mensen eerst kiezen voor de tweede stap zonder de eerste stap serieus aan te pakken (isolatie, zonwering, zuinige apparaten).
  donderdag 12 oktober 2017 @ 21:08:35 #238
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174383293
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 21:05 schreef Ivo1985 het volgende:
Vanwege het gemak waarmee zonnepanelen geplaatst kunnen worden op bestaande bouw, met nauwelijks overlast van de werkzaamheden, zorgt er echter voor dat veel mensen eerst kiezen voor de tweede stap zonder de eerste stap serieus aan te pakken
klopt, maar ook de eerste stap kan heel simpel zijn. Drie ledlampen van 5 euro spaart al een heel zonnepaneel uit. En toch worden er vollop halogeenlampen verkocht en compenseert iedereen dit verbruik met panelen.
Tot nooit .......
pi_174383563
3000 of 4000kwh zonnestroom is nog steeds peanuts in vergelijking met die 700m3 gas die ik verbruik. Beter ontwikkelen ze fatsoenlijke warmtebatterij.
.
pi_174383727
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 21:08 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

klopt, maar ook de eerste stap kan heel simpel zijn. Drie ledlampen van 5 euro spaart al een heel zonnepaneel uit. En toch worden er vollop halogeenlampen verkocht en compenseert iedereen dit verbruik met panelen.
Geheel eens. De eerste stappen in échte besparing zijn helemaal niet zo ingrijpend. Lampen vervangen voor LED is niet moeilijk, bij alle ramen en deuren je tochtstrips controleren en waar nodig vervangen is niet duur. Bij aanschaf van nieuwe apparatuur kiezen voor A++ in plaast van A, B of zelfs C verdient zich vanzelf terug.

En het aanbrengen van vloerisolatie en spouwmuurisolatie is niet echt ingrijpender dan het plaatsen van zonnepanelen, als je het werk uitbesteed. Voor nieuw HR++ glas zit je even een paar uur op de tocht, maar ook daarbij zit je 's avonds weer op de bank in een schoon huis.

Terugverdientijd van hier boven genoemde maatregelen is vaak niet of nauwelijks langer dan de terugverdientijd van zonnepanelen. Maar ja, het is niet zichtbaar voor de buren, dus (waarschijnlijk) daarom niet hip.

Dakisolatie van binnenuit of isolatie met voorzetwanden is wel een tamelijk ingrijpende verbouwing, en eigenlijk alleen financieel rendabel als je toch al van plan bent om een nieuwe afwerking op de wanden en/of het dak aan te brengen. Dakisolatie van buitenaf is alleen betaalbaar als je toch al de dakbedekking moet vernieuwen. Dus dat deze maatregelen niet massaal genomen worden is begrijpelijker. Je verbouwt tenslotte niet elke paar jaar je hele zolder/huis.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 21:22:28 #241
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174383872
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 21:19 schreef Ivo1985 het volgende:
Geheel eens. De eerste stappen in échte besparing zijn helemaal niet zo ingrijpend. Lampen vervangen voor LED is niet moeilijk, bij alle ramen en deuren je tochtstrips controleren en waar nodig vervangen is niet duur. Bij aanschaf van nieuwe apparatuur kiezen voor A++ in plaast van A, B of zelfs C verdient zich vanzelf terug.
Laat iedereen dit jaar eens die oude kerstversiering weggooien en vervang dat eens voor LED. Weggooien is niet zonde, opnieuw ophangen is pas een zonde. Ik zie nog steeds overal meters lichtslangen met gloeilampjes. Die Led verlichting heb je er met twee jaar uit. Maar ja, die normale lampjes zijn steeds in de aanbieding he.
Tot nooit .......
pi_174384006
En simpelweg experimenteren met het omlaag brengen van de CV-aanvoertemperatuur.

De fabrieksinstellingen staan vaak op een aanvoertemperatuur van 75 of 80 graden. 50 tot 60 graden aanvoertemperatuur is vaak al voldoende en bespaar een paar procent gas. Kost helemaal niks.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 21:29:59 #243
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174384200
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 21:26 schreef Ivo1985 het volgende:
En simpelweg experimenteren met het omlaag brengen van de CV-aanvoertemperatuur.

De fabrieksinstellingen staan vaak op een aanvoertemperatuur van 75 of 80 graden. 50 tot 60 graden aanvoertemperatuur is vaak al voldoende en bespaar een paar procent gas. Kost helemaal niks.
Dat is een kwestie van de cv-monteur opvoeden. Die is nog steeds trots dat die woonkamer in tien minuten loeiheet is als hij wegloopt na een service-beurt. Toen mijn cv op 50 graden stond wilde de monteur hem weer op 80 zetten zoals ie ooit had geleerd.
Tot nooit .......
pi_174385355
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 21:03 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja, maar afvangen en opslaan is geen reductie he.
reductie is dat je minder producteerd, niet hetzelfde produceren en dan bewaren voor later.
Effect is hetzelfde. Co2 komt niet in de lucht terecht, maar in de grond. Daar zat het ook in vorm van koolstof. Daar heeft niemand last van, het is geen gif ofzo.

quote:
Dit heet een maatschappij, de een betaald wat voor een ander.

Wist je dat de inkomens van werkelozen volledig wordt betaald door werkenden?
Wist je dat de AOW volledig wordt betaald door jongeren?
Wist je dat de infrastructuur voor treinreizigers en fietsers volledige betaald wordt door de automobilisten?
|:(
Niet alleen kloppen alle bovenstaande zaken niet, het is ook nog eens totaal irrelevant.
Als het einddoel is, dat alle huishoudens duurzame energie verbruiken, houden we in het einde niemand meer over wie je de rekening kan sturen voor de infrastructuur. Hoe zie je dat voor je?

Hou er maar gewoon rekening mee dat subsidie's altijd zullen verdwijnen, als je denkt van niet ben je gewoon naief. Lage bijtelling op elektrische auto's gaat ook weer verdwijnen hoor. Hoef je straks ook niet boos over te worden.
Eerst denken, dan typen
pi_174386116
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 21:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat is een kwestie van de cv-monteur opvoeden. Die is nog steeds trots dat die woonkamer in tien minuten loeiheet is als hij wegloopt na een service-beurt. Toen mijn cv op 50 graden stond wilde de monteur hem weer op 80 zetten zoals ie ooit had geleerd.
Bekend verhaal, mijn nieuwbouwwoning werd opgeleverd met 80c aanvoer, 60c retour, voetventielen vol open en de pompsnelheid op maximaal :')

Naar aardig wat tuning en het inzetten van een zelfbouw DBE voor de Jaga h20 stook ik nu met een retour van 35-40c bij lange stooksessies en 30 / 35c bij bij-verwarmen.

De plofketel gaat overigens niet vaak aan, over 365 dagen 290m3 gas verbruikt waarvan 150m3 voor tapwater.

Mijn electrische action kacheltje fakkelt de overtallige zonnestroom op :D. Meestal stook ik met de CV even de kou eruit en houd ik de boel elektrisch warm :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Revolution-NL op 12-10-2017 22:13:59 ]
pi_174393462
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 21:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat is een kwestie van de cv-monteur opvoeden. Die is nog steeds trots dat die woonkamer in tien minuten loeiheet is als hij wegloopt na een service-beurt. Toen mijn cv op 50 graden stond wilde de monteur hem weer op 80 zetten zoals ie ooit had geleerd.
Je hebt een punt, maar aan de andere kant snap ik het ook wel weer.

Als de monteur de aanlevertemperatuur lager zet bespaart dat de klant wat gas, maar is er wel het risico dat het bij strenge vorst niet goed warm meer wordt. Dan gaan klanten hem bellen en klagen en moet hij terugkomen (terwijl het in periodes met strenge vorst voor een C.V.-monteur al druk zat is). Het is dus een risico voor hem waar hij zelf niets aan heeft (bespaart hem niets).

Het is natuurlijk een ander verhaal bij klanten zoals jij - die het leuk vinden om zelf in die instellingen te spelen om te kunnen besparen. Jij zal als het een keer echt koud is en de kamer niet goed warm wordt ook zelf de temperatuur wel weer omhoog gooien.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_174559299
Iemand anders die brief gekregen van VEH? Is dat een goeie deal?
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 19:37:00 #248
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_174562683
In de 11 afgelopen dagen gemiddeld 10 kWh opgeleverd :-)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_174564829
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 19:37 schreef nils7 het volgende:
In de 11 afgelopen dagen gemiddeld 10 kWh opgeleverd :-)
je bedoelt 10 per dag? dat is niet slecht nee. Ik ongveer 4.
  maandag 23 oktober 2017 @ 22:04:25 #250
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_174615488
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 16:24 schreef Homey het volgende:
Iemand anders die brief gekregen van VEH? Is dat een goeie deal?
Ik heb de brief ook gehad, verder niet naar gekeken gezien ik al voorzien ben. Ben er eerder wel eens in gedoken, vaak zie je dat er met matige materialen wordt gewerkt (B-Merk panelen en omvormers) en dat de prijs dus eigenlijk heel niet zo scherp is.

Wil je goedkoop PV dan zijn er andere manieren die velen malen goedkoper zijn. Vorig jaar heb ik nog een setje bij mijn ouders gelegd voor 0.70 ct /WP met Yingli panelen en SMA omvormer :P
pi_174687468
Voor de deskundigen. Ik heb twee offertes voor zonnepanelen liggen voor op het platte dak van mijn huis.

De ene leverancier kiest voor:
JASolar 275Wp Poly Zilver
Sunbeam Uni (lage dakbelasting, stormvast)

De andere kiest voor
SunPower SPR-E20-327-WHT
Flat Fix Fusion Plat dak

Beide kiezen voor een
SolarEdge SE3500 HD-Wave omvormer

Los van het verschil in WP (dat kan ik zelf ook zien) zoek ik informatie over de verschillen tussen de twee panelen en de montageconstructie. Is 1 van de twee systemen significant beter en waarom?
Cashback? Check <a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867">Spaarcentje</a> of <a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518">Shopbuddie</a>
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:47:13 #252
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_174688075
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 10:12 schreef secondant het volgende:
Voor de deskundigen. Ik heb twee offertes voor zonnepanelen liggen voor op het platte dak van mijn huis.

De ene leverancier kiest voor:
JASolar 275Wp Poly Zilver
Sunbeam Uni (lage dakbelasting, stormvast)

De andere kiest voor
SunPower SPR-E20-327-WHT
Flat Fix Fusion Plat dak

Beide kiezen voor een
SolarEdge SE3500 HD-Wave omvormer

Los van het verschil in WP (dat kan ik zelf ook zien) zoek ik informatie over de verschillen tussen de twee panelen en de montageconstructie. Is 1 van de twee systemen significant beter en waarom?
Ik heb de Sunpowers met een SolarEdge SE4000 omvormer.
Ik kan je helaas weining vertellen over de montageconstructie omdat ik een schuin dak heb, maar heb wel het idee dat net dit verschilt per installateur. Een sunpower bij de ene leverancier of de andere maakt niet echt uit natuurlijk.
Over de verschillen kan ik je weinig vertellen, wel heb ik getwijfeld tussen deze en panasonics, maar deze leverden gewoon iets meer maar zien er minder esthetisch uit. Op dit moment (van schrijven) leveren ze 33w per paneel op (maar zit de zon nog door een boom heen te schijnen)

Welke installateur is ter plaatse komen kijken?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_174688759
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 10:47 schreef nils7 het volgende:

[..]

Ik heb de Sunpowers met een SolarEdge SE4000 omvormer.
Ik kan je helaas weining vertellen over de montageconstructie omdat ik een schuin dak heb, maar heb wel het idee dat net dit verschilt per installateur. Een sunpower bij de ene leverancier of de andere maakt niet echt uit natuurlijk.
Over de verschillen kan ik je weinig vertellen, wel heb ik getwijfeld tussen deze en panasonics, maar deze leverden gewoon iets meer maar zien er minder esthetisch uit. Op dit moment (van schrijven) leveren ze 33w per paneel op (maar zit de zon nog door een boom heen te schijnen)

Welke installateur is ter plaatse komen kijken?

Beide zijn komen kijken. Zijn ook beide lokale partijen en geen internet partijen.
Cashback? Check <a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867">Spaarcentje</a> of <a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518">Shopbuddie</a>
pi_174696120
Flat fix Fusion is wel een goede opstelling. Alle rijen en panelen zitten aan elkaar gekoppeld. Minder belasting nodig dan bij een systeem waar alle rijen los van elkaar staan. Met systeem van Sunbeam heb ik geen ervaring.
  zondag 29 oktober 2017 @ 13:29:09 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_174733434
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:39 schreef faston het volgende:
Flat fix Fusion is wel een goede opstelling. Alle rijen en panelen zitten aan elkaar gekoppeld. Minder belasting nodig dan bij een systeem waar alle rijen los van elkaar staan. Met systeem van Sunbeam heb ik geen ervaring.
Ah, dat is mooi dat het daar net over gaat, want die heb ik ook op een offerte staan (niet voor mezelf).
Verder staan daar 18 Waico WST275P6 panelen op en een SMA SB 4.0.... die combinatie vind ik een beetje aan de karige kant.
Ik weet ook niet wat ik nu nog van een aanbod van 275 panelen moet vinden, ik had verwacht dat het inmiddels wat hoger zou liggen, het ging de afgelopen jaren immers nogal hard en de mijne zijn 265 en die liggen er al bijna 2 jaar.

Maar goed die 18 Waico WST275P6 worden voor 2450 geoffreerd en de SMA voor 1.013 (dit is beiden ex BTW).
Verder natuurlijk de kosten voor de FlatFix Fusion en diverse andere kosten voor montage en installatie, maar dat is m'n grootste probleem niet in deze.

Vraag: hoe zijn die Waico panelen, en kan dat inmiddels voor die prijs niet met een wat hogere opbrengst, en is een omvormer met een max van 4.200 watt niet een beetje aan de krappe kant voor 4.950 Wp?
Het gaat om FlatFix, dus je hebt nooit de ideale hellingshoek, maar verder wel schaduwvrij en uiteraard zuid gericht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 18 november 2017 @ 19:40:23 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175157976
Ik schop m nog even omhoog... anyone op bovenstaand verhaal?
En wat is het verhaal met Neo Solar Power panelen?
Dat is (net zoals de panelen uit de vorige post) een Taiwanees merk.... nou is Taiwan geen China (hoewel China vindt dat het wel China is), maar ik blijf me afvragen hoe goed dat spul is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175167717
130¤ voor 275Wp panelen is toch niet duur? Die 300+ modellen komen vaak niet uit Azie en zijn meestal het dubbele kwa prijs per paneel.
.
  zondag 19 november 2017 @ 13:14:59 #258
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_175169860
Neo Solar is geen kleine jongen qua productie, geen Chinese rommel iig.
pi_175234967
Vandaag precies 1 jaar zonnepanelen. Opbrengst van 22 november vorig jaar tot aan vandaag 2577.8 KWh.

12 panelen van 275 wp op Oost. Al met al zeer tevreden over de opbrengst. Systeem was berekend op 2310 Kwh per jaar dus ruimschoots eroverheen gegaan.

Begin van het jaar zag ik de opbrengst nog somber in maar het is toch goed gekomen.

Nu maar hopen dat het huidige grauwe weer nog een paar mooie zonnige dagen laat zien.
  donderdag 23 november 2017 @ 08:05:47 #260
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175252998
Ik woon inmiddels op mijn nieuwe kavel waar we volgend jaar gaan bouwen. We wonen in een woonunit en ik heb alles op elektra; dus geen gas aansluiting.
Nu verbruik je dan nogal wat stroom en had ik het idee om alvast zonnepanelen te nemen om me niet blauw te hoeven betalen aan elektra en de terugverdientijd vast in te laten gaan.

Ik wilde sowieso al zonnepanelen, deze komen straks op de schuur. Hiervoor heb ik ook al een offerte voor 12x 330Wp panelen van 1x2 meter.
Het dakoppervlak van de unit is 30m2. In theorie moeten de 12 panelen hier dus op kunnen (2 rijen van 6).

De offerte is natuurlijk gebaseerd op de montage in de uiteindelijke situatie, met montage op een schuin dak met dakpannen. Om de panelen op het platte dak te monteren heb ik andere beugels nodig. Deze beugels (nieuw) aanschaffen is echter vrij prijzig wat de terugverdientijd natuurlijk weer verlengt of te niet doet :D

Is hier een tweedehands markt voor oid?
Ik weet niet precies hoe dat eruit moet komen te zien qua maten etc, maar in principe zou ik die beugels ook zelf kunnen maken.
Wat denken jullie trouwens van het plaatsen van panelen vlak naast een bouwplaats? De unit staat slechts enkele meters van het huis verwijderd. Er zal wel wat stof ontwikkelingen e.d. zijn.

Daarnaast is de kans aanwezig dat ik straks nog wat meer panelen nodig heb ivm een warmtepomp. Voor nu is de opbrengst op ca 3500kW netto per jaar berekend. Wat voor gevolgen heeft dit voor de omvormer?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 23 november 2017 @ 08:41:10 #261
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175253397
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 08:05 schreef daNpy het volgende:
Daarnaast is de kans aanwezig dat ik straks nog wat meer panelen nodig heb ivm een warmtepomp. Voor nu is de opbrengst op ca 3500kW netto per jaar berekend. Wat voor gevolgen heeft dit voor de omvormer?
Als die 3500kW is berekend zonder wamtepomp dan is dat geen kans, maar is een zekerheid! Heb je al cijfers van je aan te schaffen warmtepomp? Ik weet niet hoe groot je huis is, maar laten we voor het gemak zeggen dat je verbruik verdubbeld.

Voor je omvormer betekent dat dat hij ver onvoldoende is.

Je kan kiezen om later een zelfde set aan te schaffen met dus een tweede omvormer.
Je kan er ook voor kiezen om het gelijk goed te doen (of even te wachten) en een set aan te schaffen voor 7000WP (of wat je nodig hebt). Je kan dan ook alles naar je zin neerleggen.
Tot nooit .......
  donderdag 23 november 2017 @ 09:22:58 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175253854
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 08:05 schreef daNpy het volgende:
Ik woon inmiddels op mijn nieuwe kavel waar we volgend jaar gaan bouwen. We wonen in een woonunit en ik heb alles op elektra; dus geen gas aansluiting.
Nu verbruik je dan nogal wat stroom en had ik het idee om alvast zonnepanelen te nemen om me niet blauw te hoeven betalen aan elektra en de terugverdientijd vast in te laten gaan.

Ik wilde sowieso al zonnepanelen, deze komen straks op de schuur. Hiervoor heb ik ook al een offerte voor 12x 330Wp panelen van 1x2 meter.
Het dakoppervlak van de unit is 30m2. In theorie moeten de 12 panelen hier dus op kunnen (2 rijen van 6).

De offerte is natuurlijk gebaseerd op de montage in de uiteindelijke situatie, met montage op een schuin dak met dakpannen. Om de panelen op het platte dak te monteren heb ik andere beugels nodig. Deze beugels (nieuw) aanschaffen is echter vrij prijzig wat de terugverdientijd natuurlijk weer verlengt of te niet doet :D

Is hier een tweedehands markt voor oid?
Ik weet niet precies hoe dat eruit moet komen te zien qua maten etc, maar in principe zou ik die beugels ook zelf kunnen maken.
Wat denken jullie trouwens van het plaatsen van panelen vlak naast een bouwplaats? De unit staat slechts enkele meters van het huis verwijderd. Er zal wel wat stof ontwikkelingen e.d. zijn.

Daarnaast is de kans aanwezig dat ik straks nog wat meer panelen nodig heb ivm een warmtepomp. Voor nu is de opbrengst op ca 3500kW netto per jaar berekend. Wat voor gevolgen heeft dit voor de omvormer?

Hoe groot is je kavel?
Is het anders een optie om ze gewoon in het veld te plaatsen? Daar kunnen ze dan ook blijven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 23 november 2017 @ 09:37:31 #263
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175254168
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 08:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als die 3500kW is berekend zonder wamtepomp dan is dat geen kans, maar is een zekerheid! Heb je al cijfers van je aan te schaffen warmtepomp? Ik weet niet hoe groot je huis is, maar laten we voor het gemak zeggen dat je verbruik verdubbeld.

Voor je omvormer betekent dat dat hij ver onvoldoende is.

Je kan kiezen om later een zelfde set aan te schaffen met dus een tweede omvormer.
Je kan er ook voor kiezen om het gelijk goed te doen (of even te wachten) en een set aan te schaffen voor 7000WP (of wat je nodig hebt). Je kan dan ook alles naar je zin neerleggen.
3500kW is ook een schatting, gebaseerd op gemiddeld verbruik van een huishouden etc.
Wat voor soort warmtepomp, welk vermogen etc weet ik nog niet. Een verdubbeling vind ik nogal veel eigenlijk :o
Maar misschien wel het slimste om te doen, ik had al begrepen dat het nemen van een omvormer welke geschikt is voor meer vermogen dan de zonnepanelen opwekken, niet rendabel is. De vraag is echter of dit voor tijdelijk dan wel slim is, aangezien ik na ca 2 jaar dus meerdere panelen zou gaan plaatsen.

@Leandra: Kavel is 670m2, maar ik ga echt geen zonnepanelen in de tuin leggen ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 23 november 2017 @ 09:40:00 #264
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175254244
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:37 schreef daNpy het volgende:

@Leandra: Kavel is 670m2, maar ik ga echt geen zonnepanelen in de tuin leggen ;)
Nee, dan is het idd een beetje krap :D
Het had natuurlijk ook 1.500m² kunnen zijn, dan had het makkelijk gekund ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 23 november 2017 @ 09:53:20 #265
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175254557
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, dan is het idd een beetje krap :D
Het had natuurlijk ook 1.500m² kunnen zijn, dan had het makkelijk gekund ;)
Ook dan niet :P
Schuur is groot genoeg daar mag het mooi op.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 23 november 2017 @ 10:25:54 #266
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175255123
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:37 schreef daNpy het volgende:
Wat voor soort warmtepomp, welk vermogen etc weet ik nog niet. Een verdubbeling vind ik nogal veel eigenlijk :o
CKECK
1m3 gas in ongeveer 10kWh aan electriciteit. S
Als je 1000m3 gas nodig hebt om je huis te verwarmen, dan heb je 10.000kWh nodig om electrisch te verwarmen. Je warmtepomp heeft mogelijk een COP van 4. Op een bierfiltje kom ik dan uit op 2500kWh.

Als 1000m3 gas niet gek is, dan is DUS 2500kWh electra ook niet gek.
(voor de rest raad ik je het wamtepomp topic aan)
Tot nooit .......
  donderdag 23 november 2017 @ 11:34:05 #267
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175256371
Dan is een uitbreiding naar bijna het dubbele ook niet zo heel gek idd.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 23 november 2017 @ 12:08:17 #268
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_175257101
Mijn water water warmtepomp is de helft van mijn 3400 jaarverbruik.
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 23 november 2017 @ 13:49:00 #269
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175258821
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 12:08 schreef laziness het volgende:
Mijn water water warmtepomp is de helft van mijn 3400 jaarverbruik.
Het kan uiteraard van alles zijn.
Maar is in elk geval niet 'een extra paneeltje' op een bestaande omvormer (of je hebt heel verkeerd ingekocht).
Tot nooit .......
pi_175265319
Ik meld me ook maar eens. Vandaag 16 panelen in het dak gelegd (dus niet op de pannen). :7
pi_175265491
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:10 schreef Glider76 het volgende:
Vandaag precies 1 jaar zonnepanelen. Opbrengst van 22 november vorig jaar tot aan vandaag 2577.8 KWh.

12 panelen van 275 wp op Oost. Al met al zeer tevreden over de opbrengst. Systeem was berekend op 2310 Kwh per jaar dus ruimschoots eroverheen gegaan.

Begin van het jaar zag ik de opbrengst nog somber in maar het is toch goed gekomen.

Nu maar hopen dat het huidige grauwe weer nog een paar mooie zonnige dagen laat zien.
Ik kom met het zelfde aantal op zuid op 3400 Kwh.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 23 november 2017 @ 19:58:14 #272
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_175265743
Ik kom met 12 x 265wp op zuid-oost dit jaar uit op ongeveer 3300Kwh. Net iets minder dan vorig jaar maar nog steeds niet slecht en nagenoeg ons gehele verbruik.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_175268910
Ja, ik heb nog de mogelijkheid om 6 panelen op het dak van de garage te leggen, dat is op zuid. Dat zou de opbrengst al behoorlijk verhogen.

Maar ik produceer nu al meer dan ik verbruik, dus de extra opbrengst weegt niet op tegen de kosten die ik dan moet maken om ze op de garage te leggen.
  vrijdag 24 november 2017 @ 16:38:07 #274
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175282166
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 13:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het kan uiteraard van alles zijn.
Maar is in elk geval niet 'een extra paneeltje' op een bestaande omvormer (of je hebt heel verkeerd ingekocht).
Ik ging niet uit van een extra paneeltje ;)
Maar 1000kW of 2000kW per jaar maakt in die zin toch wel wat verschil voor de hoeveelheid extra panelen die nodig zijn.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_175299167
Van de week de jaarafrekening gehad van Nuon, het eerste volle jaar bij 1 leverancier met panelen. En we hebben aardig gegokt door het dak precies vol te leggen. We hebben nu 186 kwh teruggeleverd over een heel jaar. We hadden verwacht 100a200 te moeten betalen, dus een meevaller bij de afrekening.
(Altijd fijn voor de feestdagen <O)
Over een week stappen we over naar de volgende leverancier voor de cashback acties :P
pi_175313508
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:26 schreef Deepfreeze het volgende:
Van de week de jaarafrekening gehad van Nuon, het eerste volle jaar bij 1 leverancier met panelen. En we hebben aardig gegokt door het dak precies vol te leggen. We hebben nu 186 kwh teruggeleverd over een heel jaar. We hadden verwacht 100a200 te moeten betalen, dus een meevaller bij de afrekening.
(Altijd fijn voor de feestdagen <O)
Over een week stappen we over naar de volgende leverancier voor de cashback acties :P
Waarschijnlijk heb je dan volgend jaar meer over. 2017 was geen goed jaar.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_175671094
Nieuwe voorwaarden van Eneco. Weet niet of dit er al in stond
quote:
De door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid stroom mag u op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen.
U mag bij ons altijd salderen tot uw eigen gebruik, maar om
te kunnen salderen moet u wel uw zonnepanelen op energieleveren.nl hebben aangemeld.
Dat zijn toch die schobbejakken waar Leandra nogal fel op is?

Gelukkig heb ik een ferrarismeter :)
  dinsdag 12 december 2017 @ 15:16:19 #278
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175671183
Vanmorgen de bestelbon getekend. Vanaf januari komen er 10 350Wp panelen op ons dak *O*
Geschatte oplevering: 3150kW/jaar

quote:
Bij UnitedConsumers Energie rekenen we voor teruglevering dezelfde energieprijs als voor de levering. Levert u meer terug dan dat u verbruikt, dan ontvangt u over dat gedeelte het kale tarief van ons terug.
Onze meter is nieuw (0kWh) en geschikt voor teruglevering.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_175672628
Vandaag op de garage waar ook 4 panelen liggen even met een lauwe straal de sneeuw eraf gespoten aangezien ze al 2 dagen dood waren.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 12 december 2017 @ 16:35:29 #280
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175672891
Hier ook al 3 dagen geen opbrengst, gewoon echt helemaal niets :')
Nog niet eerder meegemaakt

Ben benieuwd hoeveel sneeuw er nog op ligt, de zon scheen toen we vanmorgen weggingen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175675268
Hier 2 dagen geen opbrengst, vandaag 3,09 kWh :)
  dinsdag 19 december 2017 @ 16:20:12 #282
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175840724
18 januari *O*

Kan ik 2 maanden per jaar terug verdienen :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_176575141
Beetje een dood topic, wellicht door de donkere wintermaanden.
Afgelopen week heb ik ook wat offertes binnengekregen, heeft iemand ervaring met een goodwe omvormer?
pi_176575230
ik heb een Zeversolar Zeverlution 3000S, standaard bij zonneplan. Ik gebruik de wifi die er op zit niet om em uit te lezen, die schijnt wat minder te zijn.
Maar heb volgens mij best een goed jaar achter de rug qua terugleveren, heb het beloofde aantal kwh gehaald.
pi_176576902
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 20:50 schreef Humberto-T het volgende:
Beetje een dood topic, wellicht door de donkere wintermaanden.
Afgelopen week heb ik ook wat offertes binnengekregen, heeft iemand ervaring met een goodwe omvormer?
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 20:53 schreef MrDrako het volgende:
ik heb een Zeversolar Zeverlution 3000S, standaard bij zonneplan. Ik gebruik de wifi die er op zit niet om em uit te lezen, die schijnt wat minder te zijn.
Maar heb volgens mij best een goed jaar achter de rug qua terugleveren, heb het beloofde aantal kwh gehaald.
Zowel Goodwe als Zeversolar zijn een beetje best of the rest omvormers.
Het zijn budget merken die normaal gesproken gewoon hun ding doen. Monitoring met wifi, simpel, zit wel eens een tussen die wat meer lawaai maakt en gaat wel eens kapot (daar is garantie voor). Voornamelijk het wifi deel gaat wel eens kapot.

Omnik zit daar in mijn ogen een heel klein stapje boven, maar is in principe hetzelfde idee. Het is alleen net wat netter allemaal en het bedrijf heeft mijn inziens net iets meer over om ook alles netjes te doen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_176584831
Voorlopige plaatsingsdatum van mijn panelen is 2 februari *O* dan komt er 18x 327WP panelen..
pi_176585421
Wat zijn de betere panelen :

Chinaland – Sunergy 330 Wp (CHN72M - BK P156

of

Trinasolar Almaxx plus frames 60 module 295 wp

Prijs in mijn offertes maakt niets uit .
pi_176628446
iemand?
pi_176636764
Opbrengst valt de laatste 4 maanden flink tegen in verhouding met het jaar ervoor.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176636913
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 17:54 schreef halfway het volgende:
Opbrengst valt de laatste 4 maanden flink tegen in verhouding met het jaar ervoor.
Hier ook...
pi_176659428
Vandaag bijna 5kwh opgewekt dankzij een mooie zonnige dag
pi_176659437


[ Bericht 100% gewijzigd door GX3 op 21-01-2018 18:59:09 (Dubbel) ]
pi_176671699
Nu een jaartje 9x290wp AEG panelen. Net iets boven de 2200kwh opgeleverd. Niet ontevreden.
pi_176673029
Hallo! afgelopen zomer verhuisd, nog flink wat geklust in de afgelopen maanden, onder andere het huis energie zuiniger gemaakt, domotics geinstalleerd, op korte termijn wordt de serre dichtgemaakt en wordt daar een electrische verwarming geplaats. Om dat te compenseren (en meer) wil ik graag zonnepanelen leggen.

Nu komt het, ik heb wat partijen gemaild met de vraag voor een indicatie en wat informatie zodat ik een beetje op weg geholpen wordt en me kan gaan inlezen en keuzes kunnen maken.
Vreemd genoeg krijg ik 0 reacties. Nu kan ik me niet voorstellen dat ik zo'n imbeciel ben en dat dat ook nog uit mijn mailtje blijkt, zodat bedrijven besluiten me maar niet te beantwoorden....

Zouden jullie me wat bedrijfsnamen kunnen sturen waar jullie goede ervaring mee hebben zodat ik gericht kan gaan informeren. Ik hoor dat er nogal wat cowboys actief zijn in de zonnepaneel business en ik wil gewoon kwaliteit ook als ie wat duurder is. Thanks!
pi_176673922
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 14:02 schreef RRD_kiter het volgende:
Hallo! afgelopen zomer verhuisd, nog flink wat geklust in de afgelopen maanden, onder andere het huis energie zuiniger gemaakt, domotics geinstalleerd, op korte termijn wordt de serre dichtgemaakt en wordt daar een electrische verwarming geplaats. Om dat te compenseren (en meer) wil ik graag zonnepanelen leggen.

Nu komt het, ik heb wat partijen gemaild met de vraag voor een indicatie en wat informatie zodat ik een beetje op weg geholpen wordt en me kan gaan inlezen en keuzes kunnen maken.
Vreemd genoeg krijg ik 0 reacties. Nu kan ik me niet voorstellen dat ik zo'n imbeciel ben en dat dat ook nog uit mijn mailtje blijkt, zodat bedrijven besluiten me maar niet te beantwoorden....

Zouden jullie me wat bedrijfsnamen kunnen sturen waar jullie goede ervaring mee hebben zodat ik gericht kan gaan informeren. Ik hoor dat er nogal wat cowboys actief zijn in de zonnepaneel business en ik wil gewoon kwaliteit ook als ie wat duurder is. Thanks!
De zaken gaan te goed denk ik. Ik heb niet zo lang geleden ook een drietal bedrijven gemaild die niet eens de moeite nemen om te reageren. Ik ben gewoon doorgegaan naar de volgende. Als laatste heb ik contact opgenomen met Energiewonen. Dit bedrijf nam netjes contact op en komt binnenkort langs om te kijken en een offerte op te maken.
pi_176674432
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 14:43 schreef Nnelis het volgende:

[..]

De zaken gaan te goed denk ik. Ik heb niet zo lang geleden ook een drietal bedrijven gemaild die niet eens de moeite nemen om te reageren. Ik ben gewoon doorgegaan naar de volgende. Als laatste heb ik contact opgenomen met Energiewonen. Dit bedrijf nam netjes contact op en komt binnenkort langs om te kijken en een offerte op te maken.
dat vermoeden had ik inderdaad ook, daarnaast heb ik relatief weinig ruimte op mijn platte dak, dus zou maar een klein projectje voor ze zijn...thanks voor de suggestie, ik ga ze eens direct mailen.
pi_176674442
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 14:43 schreef Nnelis het volgende:

[..]

De zaken gaan te goed denk ik. Ik heb niet zo lang geleden ook een drietal bedrijven gemaild die niet eens de moeite nemen om te reageren. Ik ben gewoon doorgegaan naar de volgende. Als laatste heb ik contact opgenomen met Energiewonen. Dit bedrijf nam netjes contact op en komt binnenkort langs om te kijken en een offerte op te maken.
Daar zijn wij uiteindelijk ook beland, was vorig jaar de enige partij die ook daadwerkelijk langs kwamen om te kijken wat er mogelijk was. Van anderen kregen we alleen maar een google-maps plaatje met hoeveel panelen er op zouden passen inclusief een offerte, dat was iedere keer 8 panelen terwijl wij wisten dat 10 mogelijk moet zijn. Volgens energiewonen kon dat ook, en we hebben ze sinds augustus liggen.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 12:58:22 #298
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176902643
De 10 panelen zijn vanmorgen gelegd :)
Nu hopen op goed weer
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_176902718
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 12:58 schreef daNpy het volgende:
De 10 panelen zijn vanmorgen gelegd :)
Nu hopen op goed weer
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie voor na het weekend redelijk wat zonuren in de 7-daagse verwachting.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 13:44:42 #300
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176903547
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 13:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik zie voor na het weekend redelijk wat zonuren in de 7-daagse verwachting.
Mooi :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 16:18:16 #301
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176906935
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 12:58 schreef daNpy het volgende:
De 10 panelen zijn vanmorgen gelegd :)
Nu hopen op goed weer
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ach, 1 dag bewolking en dan 20 jaar zon is toch ook goed?
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')