abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173360832
registreer om deze reclame te verbergen
Ene J Craig Wheeler uit Texas tweette
ast309 twitterde op vrijdag 18-08-2017 om 19:25:02 New LIGO. Source with optical counterpart. Blow your sox off! reageer retweet
en suggereert dat er een zwaartekrachtsgolf gemeten wordt met een observeerbare bron.
Veel optische telescopen hebben zich nu gericht op NGC 4993, waar twee botsende neutronensterren te zien zijn. Ze verwachten morgen aan te kondigen dat er nu een vierde bron van zwaartekrachtgolven is gevonden, een observeerbare. Spannend om even in de gaten te houden dus. :Y

Ben hier niet in thuis. Kan iemand mij hier uitleggen wat voor een gevolgen dit heeft naar het onderzoek naar zwaartekrachtsgolven? Ik vind het best boeiende stof, maar kan de gevolgen van deze ontdekking niet overzien. :s)

hires-1-600x400.jpg
bron

[ Bericht 4% gewijzigd door Marsenal op 24-08-2017 13:26:43 (plaatje erbij yolo) ]
The objective is keep Arsenal English, albeit with a lot of foreign players.
pi_173362028
En theelepel 'neutronenster' weegt meer dan 1 miljard ton.
pi_173362624
quote:
11s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 14:24 schreef jatochneetoch het volgende:
En de korst is 10 miljard maal sterker dan staal, kijk ze kunnen ons alles wijsmaken op dat gebied.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 24 augustus 2017 @ 14:59:42 #4
230450 ShevaJB
What have we become... Animals
pi_173362952
quote:
11s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 14:24 schreef jatochneetoch het volgende:
Lekker voor in de koffie, stevig begin van de dag.
Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet

Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:
Eindbaas ^O^
pi_173367473
quote:
1s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 14:46 schreef halfway het volgende:

[..]

En de korst is 10 miljard maal sterker dan staal, kijk ze kunnen ons alles wijsmaken op dat gebied.
Het schijnt ook dat ze naar sinaasappel smaken.
pi_173389410
Dit soort zwaartekrachtsgolven kan ons wellicht iets meer vertellen over de interne structuur van neutronensterren, omdat de golven zullen afhangen van de energie-impuls tensor die je gebruikt voor dit soort sterren. Ik denk dat je daarvoor wel veel meer metingen nodig hebt om daar iets zinnigs over te zeggen.

Just my 2 cents :)
pi_173391696
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 17:35 schreef Haushofer het volgende:
Dit soort zwaartekrachtsgolven kan ons wellicht iets meer vertellen over de interne structuur van neutronensterren, omdat de golven zullen afhangen van de energie-impuls tensor die je gebruikt voor dit soort sterren. Ik denk dat je daarvoor wel veel meer metingen nodig hebt om daar iets zinnigs over te zeggen.

Volgens Wiki:

Een neutronenster bestaat bijna volledig uit neutronen, en heeft een gemiddelde dichtheid van 6,71017 kg/m3, groter dan die van een atoomkern (2,71017kg/m3). Een neutronenster is echter geen homogene bol, maar heeft een lagenstructuur. De buitenste, vaste laag van ijzerkernen en gedegenereerde elektronen heeft een dichtheid van 109 kg/m3. Daaronder bevindt zich een vloeibare binnenkant die naar binnen toe dichter wordt. Bij een dichtheid van 41014 kg/m3 combineren de protonen en elektronen zich tot neutronen. Het grootste gedeelte van de neutronenster bestaat uit een mix van 95% superflude neutronen en 5% supergeleidende elektronen en protonen, bij een dichtheid van 21017 kg/m3. Over de aard van de kern van de ster bestaat nog geen eenduidige theorie.

Ik denk dat dit gebaseerd is op theorie, hoe kunnen zwaartekracht golven iets over de structuur vertellen? Geeft een roterende neutronenster andere zwaartekrachtgolven dan een niet-roterende?
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_173391758
Omdat je bij simulaties een energie-impuls tensor moet gebruiken voor de sterren.

Roterende sterren hebben een andere metriek dan nie t-roterende. Aangezien zwaartekrachtsgolven de zwakke veldlimiet zijn van de metriek, zal dit idd andere golven opleveren.
pi_173392015
Overigens, voor de Schwarzschild oplossing (statische, bolsymm. oplossingen) heb je deze energie-impuls tensor niet nodig omdat dankzij Birkhoff's stelling de oplossingen hetzelfde zijn buiten de bolmassa. Maar daar zul je zelfs in het pulserende geval geen zwaartekrachtsgolven hebben, dus dat is hier verder oninteressant :P

In algemenere gevallen heb je die energie-impuls tensor dus wel nodig.
pi_173394586
quote:

Ik lees me nog wat verder in dus, bedankt voor je bijdrage. :Y
Er is overigens nog niets bekend gemaakt, maar ik houd t in de gaten :P
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:06:38 #11
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_173395146
quote:

Kun je uitleggen wat een energie-impuls tensor is?

En hoe staat het met je boek? :+

Edit: gevonden op wiki: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Energie-impuls-tensor

Edit2: tweede vraag staat nog wel open :P
[b]Op woensdag 9 juni 2010 09:38 schreef n3z het volgende:[/b]
Nee. Ik vindt immigranten niet erg, maar aub alleen hoogopgeleide.
pi_173396900
De Volkskrant heeft er nu ook een verhelderend artikel over.

https://www.volkskrant.nl(...)trillingen~a4513090/
pi_173397291
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 23:42 schreef fliert het volgende:
De Volkskrant heeft er nu ook een verhelderend artikel over.

https://www.volkskrant.nl(...)trillingen~a4513090/
Zelfs dezelfde tweet en plaatje gebruikt _O_
pi_173397329
Zeer interessant. Dat van die lagen, dat wist ik niet.
Ik vind mijn buurman een toffe peer
pi_173402411
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 22:06 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Kun je uitleggen wat een energie-impuls tensor is?

En hoe staat het met je boek? :+

Edit: gevonden op wiki: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Energie-impuls-tensor

Edit2: tweede vraag staat nog wel open :P
Die tensor beschrijft de dichtheid van energie en impuls van velden. Het speelt dezelfde rol als zwaartekrachtslading in de Einsteinvergl. als de massadichtheid dat doet in de Poissonvergl. voor de Newtonse zwaartekracht.

Boek gaat prima, heb veel vordering kunnen maken in de vakantie, ben nu met de illustraties bezig :) Zit echter veel meer werk in dan je vantevoren denkt. Uiteraard :P
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')