abonnement Unibet Coolblue
pi_173345407
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 16:49 schreef Wantie het volgende:

[..]

Probleem is, waar ligt de grens? In Nederland hebben we een redelijk betrouwbare overheid en fraudeurs aanpakken willen we allemaal. Maar wat als men daar een stap verder in gaat en patronen in je reisgedrag gaat bijhouden en daar bepaald strafbaar of frauduleus gedrag in lijkt te ontdekken wat er niet is, dan krijg je toch een hoop ellende over je heen...
Maar hoe wil je fraudeleus gedrag ontdekken aan de hand van waar je heen reist? Ben je bang dat je opeens een potentiële dader bent, als je ergens een bus om die en die tijd pakte terwijl er een moord is gepleegd iets eerder?
pi_173345486
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 16:49 schreef Wantie het volgende:

[..]

In Nederland hebben we een redelijk betrouwbare overheid
Ik heb hier hardop om gelachen. En niet omdat het grappig is, maar omdat het naïef is. Eigenlijk is het meer om te huilen
quote:
11s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 16:42 schreef Argo het volgende:

[..]

Ja ik vind dat niet vreemd. als iemand staat ingeschreven als uitwonend maar wel altijd op de bus stapt waar pap en mam woont. Dan vind ik best dat je je conclusies mag trekken daaruit. Is fraude en dient gestraft te worden.
Dat ben ik met je eens en daar zou de discussie dan ook niet over gevoerd moeten worden. Het is de manier waarop. Een sleepnettechniek is niet de juiste techniek. Wat het wel is? Dat weet ik niet, ben ik niet kundig genoeg voor. Feit is wel dat diegenen die echt willen frauderen heus wel een manier vinden en ik vind het ronduit belachelijk dat dan maar gewoon de gegevens van alle studenten opgevraagd worden.

quote:
Waar ik de bus pak en de trein, qua privacy maakt dat niet uit. Als iemand weet dat ik op 4 maart 2016 in Utrecht was of waar dan ook, wat maakt dat uit? Ze volgen je niet tot aan de winkel waar je heen gaat of zo.
Nee dat klopt, daar hebben ze weer een ander systeem voor. En ja, de overheid, maar ook commerciële bedrijven zouden niks liever willen dan al die big-data aan elkaar te koppelen om jouw volledige profiel te kunnen maken. En als dat niet eng genoeg klinkt, dan moet je eens serieus afvragen wat privacy voor jou betekent.
pi_173345556
Digitale privacy bestaat toch niet meer, dus laat ze maar lekker fraudeurs opsporen.
pi_173348024
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 11:08 schreef Wantie het volgende:

[..]

Pcies, volgende stap is een verplichte GPS tracker voor elke student, dan heb je 100% succes 👌
Dat lijkt mij wat overdreven
pi_173352516
quote:
15s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 17:02 schreef bagpiper001 het volgende:

[..]

Ik heb hier hardop om gelachen. En niet omdat het grappig is, maar omdat het naïef is. Eigenlijk is het meer om te huilen

Tja, kwestie van perceptie he :)
Ik merk in de discussie dat velen hier gewoon al hun gegevens in handen van de overheid geven als dat helpt bij het opsporen van fraudeurs....
Die vinden dus de overheid volledig betrouwbaar kennelijk. en dat is inderdaad eigenlijk om te huilen...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_173352561
quote:
11s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 16:57 schreef Argo het volgende:

[..]

Maar hoe wil je fraudeleus gedrag ontdekken aan de hand van waar je heen reist? Ben je bang dat je opeens een potentiële dader bent, als je ergens een bus om die en die tijd pakte terwijl er een moord is gepleegd iets eerder?
Maar dat is toch precies wat wordt gesteld door DUO, dat de reisbewegingen van de studenten in het openbaar vervoer wijzen op frauduleus gedrag? Zijn ook wel andere voorbeelden geweest, zoals lease=auto's op het parkeerterrein van Ikea. Dat werd ook gezien als frauduleus gedrag. Wie weet wat de overheid in de toekomst allemaal verzint aan reisbewegingen die ze als verdacht beschouwen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_173353083
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 22:49 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar dat is toch precies wat wordt gesteld door DUO, dat de reisbewegingen van de studenten in het openbaar vervoer wijzen op frauduleus gedrag? Zijn ook wel andere voorbeelden geweest, zoals lease=auto's op het parkeerterrein van Ikea. Dat werd ook gezien als frauduleus gedrag. Wie weet wat de overheid in de toekomst allemaal verzint aan reisbewegingen die ze als verdacht beschouwen.
Tja het is niet veel anders dan een flitspaal die registreert wie te hard langsrijdt.

Sowieso vergeet je het legaliteitsbeginsel in strafrecht... Als ze het opeens strafbaar stellen dan betekend dat het vanaf dan niet meer mag, of je het daarvoor deed maakt niet uit.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2017 23:16:24 ]
pi_173353858
quote:
11s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 23:15 schreef Argo het volgende:

[..]

Tja het is niet veel anders dan een flitspaal die registreert wie te hard langsrijdt.

Nee, flitspaal zie je, die doet een momentopname en flitst alleen als je bewezen te hard rijdt. In dit geval gaat het om het bestuderen van al je reisbewegingen met openbaar vervoer over een langere periode en daaruit een bepaalde conclusie trekken die niet per se de juiste hoeft te zijn.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_173353873
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 00:09 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nee, flitspaal zie je, die doet een momentopname en flitst alleen als je bewezen te hard rijdt. In dit geval gaat het om het bestuderen van al je reisbewegingen met openbaar vervoer over een langere periode en daaruit een bepaalde conclusie trekken die niet per se de juiste hoeft te zijn.
Noem eens een voorbeeld waarin ze een verkeerde conclusie zouden kunnen trekken.
pi_173353912
quote:
11s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 00:11 schreef Argo het volgende:

[..]

Noem eens een voorbeeld waarin ze een verkeerde conclusie zouden kunnen trekken.
Stel je bent utiwonend, je moeder is een maand ernstig ziek en je besluit om de mantelzorg op je te nemen en reist dus elke dag naar je ouderlijk huis. Precies die maand checkt het DUO je reisbeweging en concludeert dat je fraudeur bent.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_173353989
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 00:15 schreef Wantie het volgende:

[..]

Stel je bent utiwonend, je moeder is een maand ernstig ziek en je besluit om de mantelzorg op je te nemen en reist dus elke dag naar je ouderlijk huis. Precies die maand checkt het DUO je reisbeweging en concludeert dat je fraudeur bent.
Kun je prima aantonen hoe en wat. Sowieso valt er dan ook te zien dat je weer naar huis reist waar je staat ingeschreven. Mocht je daar langer blijven slapen heb je meldingsplicht.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2017 00:24:13 ]
pi_173354015
quote:
11s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 00:23 schreef Argo het volgende:

[..]

Kun je prima aantonen hoe en wat. Sowieso valt er dan ook te zien dat je weer naar huis reist waar je staat ingeschreven. Mocht je daar langer blijven slapen heb je meldingsplicht.
Maar in wat voor land leven we inmiddels als je moet verantwoorden waarom je bepaalde reisbewegingen maakt....
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_173354039
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 00:26 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar in wat voor land leven we inmiddels als je moet verantwoorden waarom je bepaalde reisbewegingen maakt....
Nou nou, in zo'n land leven we helemaal niet.

Nog niet, who knows
pi_173354069
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 00:28 schreef ChickenMan het volgende:

[..]

Nou nou, in zo'n land leven we helemaal niet.

Nog niet, who knows
Nou, gaat wel die kant op als overheidsinstanties inzage krijgen in je reisbewegingen en je daarop kunnen aanspreken. Dan moet je dus gaan verantwoorden waarom jij vindt dat die reisbewegingen geoorloofd waren...
En dit is niet op zichzelf staand, zie de belastingdienst die parkeergegevens bij de gemeente amsterdam opvraagt of auto's fotografeerd op parkeerplaatsen bij grote warenhuizen, etc. Je wordt als burger steeds meer door de overheid gevolgd en als je gedraging niet past in een bepaald gedragskeurslijf, dan ben je verdacht en word je ter verantwoording geroepen...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_173354126
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 00:33 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nou, gaat wel die kant op als overheidsinstanties inzage krijgen in je reisbewegingen en je daarop kunnen aanspreken. Dan moet je dus gaan verantwoorden waarom jij vindt dat die reisbewegingen geoorloofd waren...
En dit is niet op zichzelf staand, zie de belastingdienst die parkeergegevens bij de gemeente amsterdam opvraagt of auto's fotografeerd op parkeerplaatsen bij grote warenhuizen, etc. Je wordt als burger steeds meer door de overheid gevolgd en als je gedraging niet past in een bepaald gedragskeurslijf, dan ben je verdacht en word je ter verantwoording geroepen...
Ja, maar dit zijn gewoon de gevolgen van de digitalisering. Alle informatie over iedereen is gewoon heerlijk te pakken en te gebruiken. Dus dan gebeurt dat ook. Waar een mogelijkheid is, zal die gepakt worden.

Mijn mening is dat je ageert tegen een verloren strijd. Deze doos gaat niet meer dicht, zeg maar.

Overigens kan big-data ook voor positieve zaken gebruikt worden.
pi_173354574
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 00:39 schreef ChickenMan het volgende:

[..]

Ja, maar dit zijn gewoon de gevolgen van de digitalisering. Alle informatie over iedereen is gewoon heerlijk te pakken en te gebruiken. Dus dan gebeurt dat ook. Waar een mogelijkheid is, zal die gepakt worden.

Mijn mening is dat je ageert tegen een verloren strijd. Deze doos gaat niet meer dicht, zeg maar.

Overigens kan big-data ook voor positieve zaken gebruikt worden.
Jij geeft je wel heel gemakkelijk gewonnen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_173355730
quote:
11s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 00:23 schreef Argo het volgende:

[..]

Kun je prima aantonen hoe en wat.
En daar gaat het mis. Iets met onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Iets wat een basisrecht zou moeten zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 00:39 schreef ChickenMan het volgende:

[..]

Ja, maar dit zijn gewoon de gevolgen van de digitalisering. Alle informatie over iedereen is gewoon heerlijk te pakken en te gebruiken. Dus dan gebeurt dat ook. Waar een mogelijkheid is, zal die gepakt worden.
Dat het een gevolg is wil niet zeggen dat je daar zomaar mee in moet stemmen.

quote:
Mijn mening is dat je ageert tegen een verloren strijd. Deze doos gaat niet meer dicht, zeg maar.
Ik ben het met je eens dat het een lastige strijd is, van de andere kant kun je zeker een hoop doen, dat begint al met verkiezingen. Denk eens na over op wie je stemt en hoe zij over digitale veiligheid denken. Uiteindelijk zitten er vertegenwoordigers van onze mening in het kabinet. Als wij met 16 miljoen bepalen dat het anders moet, dan wordt het lastig om daar omheen te komen. Als wij als 16 miljoen makke schapen maar gewoon de weg van de minste weerstand kiezen, dan zal het zeker niet veranderen.

quote:
Overigens kan big-data ook voor positieve zaken gebruikt worden.
Dat is nou net het probleem. Ja, het kan voor veel positieve zaken gebruikt worden en dat wordt het ook. Uiteindelijk is dit ook positief voor iemand (er worden immers fraudeurs gepakt, mag ik hopen) en het sleepnet van de AIVD is ook positief voor iemand. Het is echter ook negatief voor een heleboel anderen.
pi_173357812
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 00:26 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar in wat voor land leven we inmiddels als je moet verantwoorden waarom je bepaalde reisbewegingen maakt....
Niet je reisbewegingen. Wel het slapen bij pa en ma thuis als je ingeschreven staat als uitwonend. Je mag maar zoveel nachten thuis slapen kom je daarover heen vanwege mantelzorg moet je dat melden en met duo overleggen hoe en wat.
pi_173357841
quote:
2s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 08:37 schreef bagpiper001 het volgende:

[..]

En daar gaat het mis. Iets met onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Iets wat een basisrecht zou moeten zijn.
Is het ook in Nederland. Ze zullen aan de hand van de reisgegevens kijken of nader onderzoek nodig is. Zo ja zal er onderzocht worden en zal een fraudeur gepakt worden als het een fraudeur is. Ik heb geen medelijden met fraudeurs.
pi_173360097
Als duo beloningen uitdeelde om fraudeurs aan te geven, reken maar dat ik mijn bankrekening met duizenden euro's zag groeien _O_

maarja die anti nsb/voc mentaliteit van tegenwoordig -O-
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  donderdag 24 augustus 2017 @ 14:05:24 #46
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_173361594
Tja, kende een hoop medestudenten die hun woonadres wijzigden naar die van een oom of tante in dezelfde stad en dan thuis bleven wonen, maar wel een uitwonende beurs ontvingen. Gewoon alles terugbetalen wat mij betreft, pfff.
pi_173363115
quote:
2s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 08:37 schreef bagpiper001 het volgende:


[..]

Dat het een gevolg is wil niet zeggen dat je daar zomaar mee in moet stemmen.
Je hebt niet echt een keus. Of je gaat als kluizenaar leven.
pi_173366503
quote:
1s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 10:54 schreef Argo het volgende:

[..]

Niet je reisbewegingen. Wel het slapen bij pa en ma thuis als je ingeschreven staat als uitwonend. Je mag maar zoveel nachten thuis slapen kom je daarover heen vanwege mantelzorg moet je dat melden en met duo overleggen hoe en wat.
Waar staat dat?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_173368328
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 17:29 schreef Wantie het volgende:

[..]

Waar staat dat?
In de wet, je moet zoveel nachten buiten het ouderlijk huis slapen wil je recht hebben op een uitwonende beurs. Voldoe je daar niet aan ontvang je meer dan waar je recht op hebt en kan je dat beter melden. Als je het niet meldt en ze komen erachter ben je een fraudeur.
pi_173418392
quote:
11s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 18:58 schreef Argo het volgende:

[..]

In de wet, je moet zoveel nachten buiten het ouderlijk huis slapen wil je recht hebben op een uitwonende beurs. Voldoe je daar niet aan ontvang je meer dan waar je recht op hebt en kan je dat beter melden. Als je het niet meldt en ze komen erachter ben je een fraudeur.
Ik zie die voorwaarden niet staan in de wet.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')