abonnement Unibet Coolblue
pi_173316390
Reisgegevens studenten doorgespeeld aan fraudejagers

Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft de reisgegevens van zeker tientallen studenten doorgegeven aan het ministerie van Onderwijs. Dat bevestigt het bedrijf aan de Volkskrant.

Translink gaf de gegevens door op verzoek van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Die onderzoekt of studenten frauderen met de studiebeurs door verkeerde adresinformatie op te geven.

Een van de betrapte studenten stapte afgelopen voorjaar naar de rechter, die hem gelijk gaf. Volgens de rechtbank had DUO privacyregels overtreden door om de gegevens te vragen. De dienst heeft beroep aangetekend tegen dat vonnis.

Zeker vijf per week

DUO kan tegen de Volkskrant niet zeggen van hoeveel studenten het reisgedrag op deze manier is gecontroleerd, maar Translink zegt dat het vijf à tien verzoeken per week heeft gehonoreerd. Hangende het beroep is DUO wel tijdelijk met de verzoeken gestopt.

Translink heeft in principe als beleid om alleen gegevens af te staan aan derden als een officier van justitie daartoe opdraagt, maar in dit geval is daarvan afgeweken. "Onze juristen hebben van DUO begrepen dat er een wettelijke grondslag voor is", zegt een woordvoerder in het dagblad.

Risicoprofiel

DUO hoopt dat de Centrale Raad van Beroep oordeelt dat de methode wel door de beugel kan. De dienst zegt te werken met zorgvuldig opgestelde 'risicoprofielen' van studenten. Bovendien zou de Algemene Wet Bestuursrecht wel degelijk een basis bieden voor de gevolgde methode. DUO wijst erop dat met de adresfraude veel gemeenschapsgeld is gemoeid.

De reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV maakt zich zorgen over de zaak. De organisatie zegt dat de privacy van ov-gebruikers "op straat ligt" en wil nader onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens

Indirekte bron: NOS.nl en Radio 1-nieuws

De Volkskrant maakte hier dus melding van. Mijn eerste gedachte ging weer terug naar George Orwell's boek. Of vinden jullie dit wel geoorloofd, omdat het om gemeenschapsgeld gaat.
  Moderator dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:20:32 #2
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_173316560
Eigenlijk vind ik dat wanneer je vrijwel onbeperkt gratis mag reizen daar wel tegenover mag staan dat er gekeken mag worden of dit rechtmatig was.
Als je anoniem wil reizen kan dat als je ervoor betaalt :)
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:22:27 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173316579
Als je dingen gratis krijgt is het prima dat er gekeken wordt of het wel rechtmatig is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173316663
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 09:22 schreef Janneke141 het volgende:
Als je dingen gratis krijgt is het prima dat er gekeken wordt of het wel rechtmatig is.
Die OV kaart is niet gratis.
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:40:24 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173316782
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 09:30 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Die OV kaart is niet gratis.
Nee, maar daar wordt ook niet op gecontroleerd. Dit gaat over aanvullende beurzen voor uitwonenden die helemaal niet uitwonend zijn. En dat kun je zien als ze dagelijks van paps en mams naar school forenzen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:42:43 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_173316807
Het is een beetje dubbel wat mij betreft. Het voelt aan als een privacyschending maar aan de andere kant 'krijgt' de student gratis OV van de overheid en vind ik wel dat er inzicht bij mag komen kijken. Beetje 50/50.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_173316837
Het moet in elk geval in de voorwaarden staan als ze dat doen. Langer geleden werd er ook gecontroleerd op uitwonend zijn, daar waren ze mee gestopt.

Maar iemand met ouders in bv Zeist, die zegt dat ie een kamer heeft in diezelfde plek en met het OV naar de uni gaat, daar komen ze waarschijnlijk niet achter.
Of diegene eet bij z'n ouders en gaat van daar uit met de fiets naar z'n eigen huis.
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:00:09 #8
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_173317026
Ik zou je gelijk geven als ze iedereen zouden monitoren. Echter gaat het hier in bijv. 2013 om 7000 opvragingen waarvan 3300 studenten bleken te frauderen. Dat is een behoorlijk percentage en bewijst wel dat ze niet zomaar je gegevens opvragen.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:06:22 #9
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173317124
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 09:20 schreef noodgang het volgende:
Eigenlijk vind ik dat wanneer je vrijwel onbeperkt gratis mag reizen daar wel tegenover mag staan dat er gekeken mag worden of dit rechtmatig was.
Als je anoniem wil reizen kan dat als je ervoor betaalt :)
Ook als je gratis dingen accepteert, raak je niet zomaar je recht op privacy kwijt.
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:09:38 #10
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_173317160
In het bericht van de Volkskrant staat dat in 2013 bij bijna de helft van de controles fraude is geconstateerd.
pi_173317164
Dat krijg je in een politiek verziekt europa, waar de onderdrukkende regeringen de media beïnvloeden en nieuws niet te vertrouwen is, doublespeak en red herrings, veel meer is het niet.
<hr>
pi_173317174
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 09:20 schreef noodgang het volgende:
Eigenlijk vind ik dat wanneer je vrijwel onbeperkt gratis mag reizen daar wel tegenover mag staan dat er gekeken mag worden of dit rechtmatig was.
Als je anoniem wil reizen kan dat als je ervoor betaalt :)
Dat zou een veel minder erge overtreding zijn geweest. Het gaat hier om fraude. Studenten geven een vals adres op om veel meer subsidie te krijgen dan waar ze recht op hebben.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_173317547
Even los van het feit of ze nou frauderen of niet, het gaat natuurlijk om het volgende:

quote:
Translink gaf de gegevens door op verzoek van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Die onderzoekt of studenten frauderen met de studiebeurs door verkeerde adresinformatie op te geven.
Dan weten we meteen weer hoe hard de gemaakte afspraken zijn. Bij de invoering allerlei privacy waarborgen beloven en dat ze alleen maar met tussenkomst van een rechter en na goedkeuring die gegevens kunnen opvragen etc. Maar als dat te ingewikkeld wordt danwel ze verwachten een nul op het rekest dan vragen ze die gegevens gewoon direct op, fuck de rechterlijke macht.

quote:
Een van de betrapte studenten stapte afgelopen voorjaar naar de rechter, die hem gelijk gaf. Volgens de rechtbank had DUO privacyregels overtreden door om de gegevens te vragen. De dienst heeft beroep aangetekend tegen dat vonnis.
Ik mag hopen dat de rechter hem in hoger beroep ook gelijk geeft anders is het hek van de dam en zijn dus al die privacywaarborgen van elektronisch patientendossier t/m de sleepnetgegevens geen stuiver waard en kan men dus naar eigen goeddunken die gegevens opvragen.
pi_173317741
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 10:31 schreef AchJa het volgende:
Even los van het feit of ze nou frauderen of niet, het gaat natuurlijk om het volgende:

[..]

Dan weten we meteen weer hoe hard de gemaakte afspraken zijn. Bij de invoering allerlei privacy waarborgen beloven en dat ze alleen maar met tussenkomst van een rechter en na goedkeuring die gegevens kunnen opvragen etc. Maar als dat te ingewikkeld wordt danwel ze verwachten een nul op het rekest dan vragen ze die gegevens gewoon direct op, fuck de rechterlijke macht.

[..]

Ik mag hopen dat de rechter hem in hoger beroep ook gelijk geeft anders is het hek van de dam en zijn dus al die privacywaarborgen van elektronisch patientendossier t/m de sleepnetgegevens geen stuiver waard en kan men dus naar eigen goeddunken die gegevens opvragen.
^O^ Ik ben het volledig met je eens.

En als iets fraudegevoelig blijkt te zijn, dan moet daar wat aan gedaan worden. Ik bedoel de studiebeurzen minder fraudegevoelig laten maken.
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:10:30 #15
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_173318121
Dat het gebeurd en kan is 1 ding, maar dit is weer het zoveelste ding waarover dus gelogen is in eerste instantie.

Hier een artikel uit 2010 bijvoorbeeld

https://www.nrc.nl/nieuws(...)is-illegaal-a1462119

24 maanden max, maar laat me raden, die gegevens bestaan nu nog steeds.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_173318151
Als de verdenking redelijk is mag je natuurlijk dingen verder onderzoeken. Gaat dus of het risicoprofiel verdedigbaar is.
.
pi_173318177
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 11:12 schreef Fer het volgende:
Als de verdenking redelijk is mag je natuurlijk dingen verder onderzoeken. Gaat dus of het risicoprofiel verdedigbaar is.
Natuurlijk mag dat. Echter wel via de juiste en vastgestelde juridische wegen en niet op eigen doft.
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:23:45 #18
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_173318316
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 09:22 schreef Janneke141 het volgende:
Als je dingen gratis krijgt is het prima dat er gekeken wordt of het wel rechtmatig is.
Dat is veel te kort door de bocht en je gaat aan van alles voorbij met je goedkope onelinertjes.
pi_173318388
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 11:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat het gebeurd en kan is 1 ding, maar dit is weer het zoveelste ding waarover dus gelogen is in eerste instantie.

Hier een artikel uit 2010 bijvoorbeeld

https://www.nrc.nl/nieuws(...)is-illegaal-a1462119

24 maanden max, maar laat me raden, die gegevens bestaan nu nog steeds.
Die hele bewaarplicht is al lang en breed illegaal verklaard...
pi_173318412
Privacyschending is gewoon per definitie fout.

Via het OM, netjes volgens de regels opvragen dus. De overheid moet geen wetsovertredingen tegengaan door de wet te overtreden.
pi_173319289
Dat er mensen zijn die dit soort gore praktijken goed praten...
Dit laat zien dan je altijd wat te verbergen hebt. Ook al denk je van niet. Frauderende studenten of niet. De mogelijkheid is er en wordt dus gebruikt. Ondanks ALLE zogenaamde waarborgen, statements en beloftes.

Liegende vieze honden zijn het. De dienst en tls.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_173319301
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 11:29 schreef VEM2012 het volgende:
Privacyschending is gewoon per definitie fout.

Via het OM, netjes volgens de regels opvragen dus. De overheid moet geen wetsovertredingen tegengaan door de wet te overtreden.
Zelfde met verkeerd verkregen bewijs. Dit moet vernietigd worden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_173319315
Op zich wel raar dat mensen oplichterij willen aanpakken maar de staat wel de boel op laten lichten.
pi_173319338
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 11:12 schreef Fer het volgende:
Als de verdenking redelijk is mag je natuurlijk dingen verder onderzoeken. Gaat dus of het risicoprofiel verdedigbaar is.
Nee. Glijdende schaal. Dit wordt goedgepraat, maat het schaduwen van alle moslim mannen van tussen de 18 en 35 die het salafisme aanhangen is dan weer discriminatoir.

Daar hebben we iets voor: tussenkomst van de rechterlijke macht. Op individuele basis. Geen sleepnet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_173319340
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 11:29 schreef VEM2012 het volgende:
Privacyschending is gewoon per definitie fout.

Via het OM, netjes volgens de regels opvragen dus. De overheid moet geen wetsovertredingen tegengaan door de wet te overtreden.
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:34:13 #26
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_173319697
Daar is die kaart voor ingevoerd natuurlijk, logisch dat de overheid er dan ook gebruik van wil maken.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:22:23 #27
408813 crew  trein2000
pi_173320555
De mensen die dit goedpraten zijn trollen toch? Dit kan toch niet. Prima dat de overheid op deze manier wil controleren. Graag zelfs. Maar we kunnen niet hebben dat er zomaar gegevens worden doorgespeeld. Gewoon netjes via de rechter waarbij elk geval apart bekeken wordt.

Wat is de volgende stap? Bij de bank opvragen waar ik pin? Bij Ah vragen waar ik mijn bonus kaart gebruik.
Ik zou het allemaal prima vinden. Maar niet als sleepnet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_173321371
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 13:22 schreef trein2000 het volgende:
De mensen die dit goedpraten zijn trollen toch? Dit kan toch niet. Prima dat de overheid op deze manier wil controleren. Graag zelfs. Maar we kunnen niet hebben dat er zomaar gegevens worden doorgespeeld. Gewoon netjes via de rechter waarbij elk geval apart bekeken wordt.

Wat is de volgende stap? Bij de bank opvragen waar ik pin? Bij Ah vragen waar ik mijn bonus kaart gebruik.
Ik zou het allemaal prima vinden. Maar niet als sleepnet.
Wie en waarom zou iemand dat willen weten? Daar zit alleen al wat achter.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')