abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173316372
Volgend jaar wil ik de achtertuin aanpakken met vooral veel bloeiende planten voor de bijen, vlinders en hommel. Vooral O+ hommels O+ .
In mijn zoektocht naar inspiratie vind ik weer overal insectenhotels, van een klein huisje bij de Action tot formaat tuinhuis bij het tuincentrum. Ik wil de natuur met alle liefde een handje helpen en vind zo'n hotel best leuk, maar werken die dingen nou eigenlijk wel? Mijn buren hebben er ook een en ik zie nooit beestjes in- en uitzoemen.


Dus: werkt het bij jullie? Hangen die dingen in de zon, of juist schaduw?
  Forum Admin dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:10:12 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_173316446
Ik zou vooral Lavendel planten op een mooi zonnig plekje. Mijn lavendel zit vol met hommels en bijen.
pi_173316501
KLB / Bedwantsen

ik moest aan dit topic denken
pi_173316533
Die dingen zijn vooral voor overwinterende insecten. In de zomer zijn die dingen een beetje nutteloos, misschien alleen voor de pissebedden tussen de stenen en oorwormen. (bij dat hotel wat op de foto staat)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_173316559
Ja dat werkt. Die van mij zit vol.met metselbijen en andere soorten bijen.

Natuurlijk heeft het allemaal alleen zin als je ook voldoende bloeiende planten in je tuin hebt.
Whatever...
pi_173316626
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 08:59 schreef bloempje-moi het volgende:
Dus: werkt het bij jullie? Hangen die dingen in de zon, of juist schaduw?
Het kan ook wel wat kleiner hoor. Een balkje met gaatjes er in geboord bijvoorbeeld. Wel in de schaduw en in de luwte.
pi_173317273
Zo'n hotel is eerder een spinnennest.
pi_173318059
Dank allemaal! Het formaat past niet eens in mijn tuin, het zou dan een kleinere versie aan de muur worden. Lavendel is al besteld en ook vele bloeiende bloemen in het planning. Dus dan is het wel een aanrader. :-)
pi_173318259
Bij mij in de tuin zitten er veel bijen op de calamintha en hommels op de dropplanten ;)
Zijn bij mij de grootste bijen en hommel trekkers

Edit: beide hebben ook nog een lange bloeiperiode
pi_173318657
Levert weinig op, die beestjes betalen nooit voor de overnachtingen.
pi_173330099
Wow, die op je foto is wel erg leuk! Hier hangt buiten zo'n insecten huisje, maar het wordt niet echt gebruikt. De lieveheersbeestjeshuisjes die we aan de andere kant van het huis hebben hangen werden wel goed gebruikt, daar kwam een wespenkoningin haar nest in bouwen. Helaas.

Tip voor als je hommels naar je tuin wilt lokken: lichtroze en lila/paarse bloemen vinden ze het mooist :) let er wel op dat je biologische planten koopt of anders zaad of bollen of stekjes oid, want op bloeiende planten wordt schijnbaar nogal wat gif gebruikt. Daarmee vergiftigen de hommels dus zichzelf, met een beetje pech...
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_173330984
Phacelia, daar zijn bijen echt dol op, idd blauw/paarse bloemen, en dit bloeit ook nog eens heel lang. In mei heb ik "Tübingermengsel" gezaaid van De Bolster, dat mengsel geeft het hele seizoen (ook nu nog) allerlei bloemen waar bijen van smullen. https://www.bolster.nl/bloemenmengsel-tbingermengsel/p2726
  Moderator woensdag 23 augustus 2017 @ 07:25:35 #13
155227 crew  Guppy
dus
pi_173336070
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 09:20 schreef Spanky78 het volgende:
Ja dat werkt. Die van mij zit vol.met metselbijen en andere soorten bijen.

Natuurlijk heeft het allemaal alleen zin als je ook voldoende bloeiende planten in je tuin hebt.
Hoeft niet eens per se. Die van ons zit ook vol met metselbijen en die hangt op 4 hoog :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_173437014
Bijenhotels moeten vroeg in het nieuwe jaar gereed zijn.
Bij bloeiende planten van te voren checken of ze wel vruchtbaar zijn en pollen en/of stuifmeel aanmaken. In geval van pollenallergie dus opletten dat er alleen stuifmeel aangemaakt wordt, geen pollen. Bij zelf zaaien geen F1-zaad kopen, want dat is steriel.

Ik laat de kruiden bloeien voor de hommels (gaat wat af van de kruidige smaak). Dus tijm, rozemarijn, bergbonekruid, oregano, dropplant, maanzaad. Rozemarijn kan in zachte winters al in februari beginnen met bloeien.

Dit jaar kwam de tuin wat moeizaam op gang en daardoor waren de hommels laat. Daardoor waren was er dit jaar een grotere variatie aan stuifmeelinsecten.

En deze nazomer is het voor het eerst gelukt met de herfstanemoon. Er is een dikke bloemknop. Ook de nieuwe patiocyclaam is uitgelopen. Dat is 1x eerder gebeurd, in de tijd van de bladaarde.
De daslook is al lang onzichtbaar, de kerstroos is nog deels aanwezig.

Voor een bijentuin is het handig om het bloeiseizoen zo groot mogelijk te maken. Als in zachte winters de goudsbloemen blijven doorgaan, wordt er hier vrijwel jaarrond gebloeid in de balkontuin.

Dit jaar werd ik verrast door wespen. Er waren een paar en die bleven gewoon rustig rondhangen bij de planten waar ik wat te doen had. Dus geen agressieve najaarswespen hier.
pi_173439431
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 03:49 schreef Teslynd het volgende:
Bijenhotels moeten vroeg in het nieuwe jaar gereed zijn.
Bij bloeiende planten van te voren checken of ze wel vruchtbaar zijn en pollen en/of stuifmeel aanmaken. In geval van pollenallergie dus opletten dat er alleen stuifmeel aangemaakt wordt, geen pollen. Bij zelf zaaien geen F1-zaad kopen, want dat is steriel.

Ik laat de kruiden bloeien voor de hommels (gaat wat af van de kruidige smaak). Dus tijm, rozemarijn, bergbonekruid, oregano, dropplant, maanzaad. Rozemarijn kan in zachte winters al in februari beginnen met bloeien.

Dit jaar kwam de tuin wat moeizaam op gang en daardoor waren de hommels laat. Daardoor waren was er dit jaar een grotere variatie aan stuifmeelinsecten.

En deze nazomer is het voor het eerst gelukt met de herfstanemoon. Er is een dikke bloemknop. Ook de nieuwe patiocyclaam is uitgelopen. Dat is 1x eerder gebeurd, in de tijd van de bladaarde.
De daslook is al lang onzichtbaar, de kerstroos is nog deels aanwezig.

Voor een bijentuin is het handig om het bloeiseizoen zo groot mogelijk te maken. Als in zachte winters de goudsbloemen blijven doorgaan, wordt er hier vrijwel jaarrond gebloeid in de balkontuin.

Dit jaar werd ik verrast door wespen. Er waren een paar en die bleven gewoon rustig rondhangen bij de planten waar ik wat te doen had. Dus geen agressieve najaarswespen hier.
Dank voor de tips en uitgebreide reactie. Ik twijfelde een beetje aan zo'n insectenhotel, maar word nu steeds enthousiaster. Aankomend jaar experimenteer ik in mijn tuin vooral eens met het planten en kweken van bloemen om te zien of ik wel voldoende zon per dag heb, en dan hoop ik in het najaar echt mijn tuin grondig aan te kunnen pakken.
pi_173454088
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 11:07 schreef bloempje-moi het volgende:
Dank allemaal! Het formaat past niet eens in mijn tuin, het zou dan een kleinere versie aan de muur worden. Lavendel is al besteld en ook vele bloeiende bloemen in het planning. Dus dan is het wel een aanrader. :-)
Die grote van de foto heeft veel holtes en stro. Dat is aantrekkelijk voor muizen.
  vrijdag 1 september 2017 @ 00:34:10 #17
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_173518350
@Teslynd Goed om te lezen dat het allemaal goed gaat op je balkon en ik ben serieus onder de indruk van je plantenkennis en probeert heel het jaar rond bloeiers te verzorgen.

Je plantenkennis is geniaal en ik ben blij dat je op fok post. *O*

Mbt de wespen, ik heb nog nooit een agressieve wesp gezien. Pas als een mens hysterisch reageert op de aanwezigheid van een wesp, dan pas kan de wesp reageren. In mijn ervaring, geef m een flinke mep en hij is zo beduusd dat ie niet meer terugkomt. Maar goed dat is niet wat ik wilde vertellen.

Ik heb een flinke Olijfkomkommer op mijn balkon en blijkbaar vinden wespen die plant erg lekker. Of tenminste de nektar (De wesp doet ook aan bevruchting van planten!). Ik doe niets naar de wesp en help mijn plant (ivm de groeirichting die ik wil) terwijl er 3 a 4 of meer wespen rond de plant en mij vliegen. Ze laten mij met rust en vliegen rond terwijl ik de plant beweeg en aanpas ivm zijn groei richting. Geen agressie van hun, zolang je hun met rust laat. ;)

Ik ben nog nooit gestoken en dat gaat ook niet gebeuren. Ze willen hun nest maken en zorgen voor hun larven, een mens is niet in hun kleine brein bekend. Zichzelf verdedigen ja dat kunnen ze, maar dat ligt dan aan de mens als de mens gestoken word. Niet aan de wesp! Laat ze met rust en ze zullen jou niets doen. Nieuwsgierig, ja dat zijn ze wel maar als er bv 1 op je land, snuffelt ie alleen een beetje zoals een hond. Niets meer niets minder.

Een wesp kan misschien gevaarlijk of lastig zijn maar ze zijn ook heel erg nuttig! Ze eten muggen, vliegen en andere lastige insecten. Ok, ook positieve maar dat is de balans die de natuur zelf mag bepalen. Daar ben ik niet voor.

Al met al, ik wilde even een positieve noot achterlaten voor de wesp. In mijn ogen het meest gehate en verkeerd begrepen insect.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 1 september 2017 @ 00:45:52 #18
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_173518451
Sorry, OT :

Ik heb op 1 hoog zo een hotel en ik heb er in jaren nog nooit wat in gezien behalve inm flinke spinnenwebben ervoor. Het kan werken maar ik ben meer voor een divers aanplantings beleid dan voor kleine kastjes waar insecten kunnen overleven.

Je kan net zo goed een stapel brandhout in je tuin leggen van 1 meter hoog bij een meter lang ofzo. (Ligt aan de grote van je tuin uiteraard.) Langs je schuur, schutting of waar je het dan ook kwijt kan. Boor flink veel en verschillende soorten gaten in het hout en zorg ervoor dat de opening naar beneden is. (dit zodat de regen er niet inloopt) Daarmee doe je meer dan met 1 klein pokke hotel.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_173518506
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 00:45 schreef Outpost76 het volgende:
Sorry, OT :

Ik heb op 1 hoog zo een hotel en ik heb er in jaren nog nooit wat in gezien behalve inm flinke spinnenwebben ervoor. Het kan werken maar ik ben meer voor een divers aanplantings beleid dan voor kleine kastjes waar insecten kunnen overleven.

Je kan net zo goed een stapel brandhout in je tuin leggen van 1 meter hoog bij een meter lang ofzo. (Ligt aan de grote van je tuin uiteraard.) Langs je schuur, schutting of waar je het dan ook kwijt kan. Boor flink veel en verschillende soorten gaten in het hout en zorg ervoor dat de opening naar beneden is. (dit zodat de regen er niet inloopt) Daarmee doe je meer dan met 1 klein pokke hotel.
Ik vind dat je een leuk idee hebt, maar het is zo jammer als kleinere initiatieven daarbij dan afgebitched worden. :@

Liever iets dan niets, en als mensen zoiets vaker lezen denken ze misschien juist wel, laat maar.

Veel leuke informatie in dit topic!
  vrijdag 1 september 2017 @ 00:58:35 #20
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_173518537
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2017 00:52 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik vind dat je een leuk idee hebt, maar het is zo jammer als kleinere initiatieven daarbij dan afgebitched worden. :@

Liever iets dan niets, en als mensen zoiets vaker lezen denken ze misschien juist wel, laat maar.

Veel leuke informatie in dit topic!
Je hebt helemaal gelijk, beter iets dan niets.

Ook die kleine kastjes zullen ongetwijfeld hun effect hebben.

Het was niet mijn bedoeling om die af te kraken maar men heeft het hier over een tuin en dan kan men meer dan wanneer men bv in een flat oid woont. Voor in een tuin zie ik dan ook meer voor zo een "muur" van "brand" hout voor de insecten dan 1 zo een klein kastje...
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_173559644
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 00:34 schreef Outpost76 het volgende: @Teslynd Goed om te lezen dat het allemaal goed gaat op je balkon en ik ben serieus onder de indruk van je plantenkennis en probeert heel het jaar rond bloeiers te verzorgen.

Je plantenkennis is geniaal en ik ben blij dat je op fok post. *O*
Dank je. Heb wat jaren ervaring op balkon. Op dit moment staat de herfstaster in de knop. De bloembak is niet zo groot, dus de bloei duurt niet zo lang. Over een maand de chrysant. Daarvan heb ik verschillende in verschillende potmaten. Ze kunnen tot in januari bloeien, tenzij het hard gaat vriezen. Beetje laat in het voorjaar beginnen met snoeien, snoeistengels kunnen zo de grond in gestoken worden! Nog een keer in de zomer en in de nazomer om slappe staken te voorkomen. Goudsbloemen heb ik in alle stadia, bij zachte winters overleven ze. Het zijn biologische en goudsbloemen zetten altijd heel gemakkelijk zaad, dus je kan er zoveel van hebben als je er plaats voor hebt. De wilde Afrikaan is groot en een beetje vorstbestendig, zou tegen wortelknagende aaltjes helpen. Toen het vorig jaar zacht bleef maar opeens half januari een paar nachten 7º vroor, heeft hij het loodje gelegd. De goudsbloem is moeizaam overeind gekrabbeld en bloeide midden in het voorjaar weer.

Sinds kort zijn de stukken gember die je koopt ècht vers: ze hebben uitloperknoppen! Ruime pot aarde vullen, stuk met knop ruim afsnijden en half op/in de aarde leggen. Geduldig xzijn, vochtig houden en in het licht zetten. Dan krijg je biezenachtige gemberplanten. Oogsten als het blad afgestoven is. Helemaal niet doen op de omslachtige methode zoals de Youtube-filmpjes laten zien.

quote:
Mbt de wespen, ik heb nog nooit een agressieve wesp gezien. Pas als een mens hysterisch reageert op de aanwezigheid van een wesp, dan pas kan de wesp reageren. In mijn ervaring, geef m een flinke mep en hij is zo beduusd dat ie niet meer terugkomt. Maar goed dat is niet wat ik wilde vertellen.
Ik lees steeds dat najaarswespen agressief zouden zijn. Moeite met voeding vinden en zo. Het leven is niet meer zo gunstig voor ze. Omdat ik ze lang niet op balkon gehad heb door hommels met territoriumdrift, had ik ook geen wespenalarm mee en en besefte opeens dat we in dezelfde plant bezig waren.

quote:
Ik heb een flinke Olijfkomkommer op mijn balkon en blijkbaar vinden wespen die plant erg lekker. Of tenminste de nektar (De wesp doet ook aan bevruchting van planten!). Ik doe niets naar de wesp en help mijn plant (ivm de groeirichting die ik wil) terwijl er 3 a 4 of meer wespen rond de plant en mij vliegen. Ze laten mij met rust en vliegen rond terwijl ik de plant beweeg en aanpas ivm zijn groei richting. Geen agressie van hun, zolang je hun met rust laat. ;)

Ik ben nog nooit gestoken en dat gaat ook niet gebeuren. Ze willen hun nest maken en zorgen voor hun larven, een mens is niet in hun kleine brein bekend. Zichzelf verdedigen ja dat kunnen ze, maar dat ligt dan aan de mens als de mens gestoken word. Niet aan de wesp! Laat ze met rust en ze zullen jou niets doen. Nieuwsgierig, ja dat zijn ze wel maar als er bv 1 op je land, snuffelt ie alleen een beetje zoals een hond. Niets meer niets minder.
Ik ben ook maar een paar keer gestoken. Als kind een keer bij buren, dus blèren. De buurvrouw zei iets van het geeft niet en ze bevochtigde een doekje met azijn. Zo raar vond ik dat. Nou, het hielp direct! Niks pijn meer. Een beetje zoals kleine wondjes waar je sterilon op druppelt. Dat brandt heel even als de hel, maar voordat je aaaah geroepen hebt, is het al over. Kinderen geloven dat niet, dus je zegt dat de pijn al over is. Ze roepen verontwaardigd Niewaaaaaaar en doordat ze uit de huilbui getrokken zijn, ontdekken dat het inderdaad over is.

quote:
Een wesp kan misschien gevaarlijk of lastig zijn maar ze zijn ook heel erg nuttig! Ze eten muggen, vliegen en andere lastige insecten. Ok, ook positieve maar dat is de balans die de natuur zelf mag bepalen. Daar ben ik niet voor.

Al met al, ik wilde even een positieve noot achterlaten voor de wesp. In mijn ogen het meest gehate en verkeerd begrepen insect.
Ja, je moet weten wat je doet en ook zorgen voor horren voor ramen en deuren. dat scheelt een boel verstorende insekten in huis.

[ Bericht 0% gewijzigd door Teslynd op 04-09-2017 12:50:29 ]
pi_173559717
Ik heb er in maart twee opgehangen. Eentje in de zon en eentje in schaduw. In beide zie ik wel wat, hoewel het niet veel is. Merk dat er veel insecten ziten tussen de gestapelde stenen waar bloembakken op staan. Eens kijken hoe dat volgend jaar gaat. In februari had ik nog een tegeltuin. Inmiddels bijna geen tegels meer en het verbaast me echt hoe snel er leven in een tuin komt. Van alle kanten gezoem en beestjes. Hele vijver vol salamanders die nu ook op land gaan en nu ook veel vlinders in de tuin. Mooi allemaal! <3
  zondag 3 september 2017 @ 12:52:24 #23
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173559906
Gewoon een blok hout laten rotten werkt ook prima.. krijg je ook nog mooie paddenstoelen.. en een mooie voerplek voor vogels.. die op hun beurt weer insecten eten..

De natuur heeft geen hotels nodig.. en doen ook niet aan sterren.. :7
  zondag 3 september 2017 @ 12:53:30 #24
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173559934
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 12:42 schreef Koettie het volgende:
Ik heb er in maart twee opgehangen. Eentje in de zon en eentje in schaduw. In beide zie ik wel wat, hoewel het niet veel is. Merk dat er veel insecten ziten tussen de gestapelde stenen waar bloembakken op staan. Eens kijken hoe dat volgend jaar gaat. In februari had ik nog een tegeltuin. Inmiddels bijna geen tegels meer en het verbaast me echt hoe snel er leven in een tuin komt. Van alle kanten gezoem en beestjes. Hele vijver vol salamanders die nu ook op land gaan en nu ook veel vlinders in de tuin. Mooi allemaal! <3
Gewoon de natuur z'n gang laten gaan werkt het beste idd..
pi_173560022
Vlinderstruik werkt ook aantrekkelijk voor hommels :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')