Ik moet 1x per maand mijn treinabonnement via ns.nl vernieuwen. En dat is zo'n beetje de meest gebruikersonvriendelijke bezigheid die ik op het internet doe.
Om te beginnen:
1. Je kunt een abonnement alleen op deze manier, online, op de website van de NS bestellen. Dat kan niet bij een automaat of de balie.
2. Je kunt alleen abonnementen nemen op een gepersonaliseerde kaart, want anders kunnen andere mensen er ook gebruik van maken en verdienen ze niet genoeg geld.
3. Je kunt je kaartnummer niet gewoon kopiëren, want je moet het per vier cijfers invoeren.
4. Als je de verkeerde kaart invoert, laten ze je eerst alle andere gegevens invullen voordat ze je vertellen dat je eerst een andere kaart moet aanschaffen.
5. Alle andere websites slaan al je persoonlijke gegevens op of koppelen dat aan een account. De NS niet. Je moet iedere keer weer al die gegevens opnieuw invoeren.
6. Je voorletters kun je alleen opgeven als er puntjes tussen staan.
7. Je moet een heleboel vinkjes aanzetten waarbij je onder andere de NS de bevoegdheid geeft met jouw bankrekening en persoonlijke gegevens te doen waar ze maar zin in hebben.
8. Je moet het zelfs "ondertekenen" en de plaats invullen. Dat slaat echt helemaal nergens op.
Kortom, dat is iedere maand heel goed voor mijn bloeddruk.