abonnement Unibet Coolblue
pi_173295660
Vrijdagnacht was het zover, Veleda liet dat merken met een miauw en ging bij mijn voeten leggen in een houding die niet gewoonlijk is.
Ik heb haar dan ook gelijk naar de doos gebracht en ben bij haar blijven zitten terwijl de eerste 3 kittens geboren werden.
Als een klokwerkje, de eerste werd rond 03:00 geboren, de tweede rond 03:30 en de derde rond 04:00.
Er zat 12 uur tussen de geboorte van de derde kitten en de vierde die zaterdag middag rond 15:00 geboren is.
Ze zijn goed op gewicht en lekker levendig vechtend om de tepel.

Tot nu toe gaat het heel goed en moederpoes is zeer beschermend, daar moet ik denk ik rekening mee houden en zorgen dat ze niet te veel gestoord worden zodat ze die kleintjes niet gaat verplaatsen.
Daartoe heb ik de doos afgesloten zodat ze zich lekker veilig kan voelen.

Kijk daar zit mamma te genieten terwijl ze naar haar kinders kijkt :)


Etenstijd.


De rode kitten naast de cypers is de eerst geborene met een geboortegewicht van 112 gram ook de lichtste van de vier.
De zwarte kitten die onder haar voorpoot verstopt zit werd als tweede geboren met een gewicht van 117 gram.
De rode kitten met wit bij zijn oortjes en oogjes is de derde geborene en met een gewicht van 116 gram.
Het cypers kitten is de laatst geborene en met een gewicht van 146 gram.

Gisteren heb ik ze weer gewogen en de cypers woog nu 152 gram (+6), aangekomen maar niet zo enorm als zijn broertjes en zusjes.
de rode eerst geborene 134 gram (+22)
de zwarte kitten 144 gram (+27)
rood witte kitten 157 gram (+41)

De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173295676
Heb je al baasjes?
  † In Memoriam † maandag 21 augustus 2017 @ 11:26:15 #3
137949 Disana
pi_173296954
Gefeliciteerd met je mooie cypertjes!
pi_173297121
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 10:08 schreef 8777 het volgende:
Heb je al baasjes?
Een kitten gaat naar mijn jongere broer toe.
Drie kittens zoeken dus nog een knechtje.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173297126
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 11:26 schreef Disana het volgende:
Gefeliciteerd met je mooie cypertjes!
Dankje :)
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173297135
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 10:08 schreef 8777 het volgende:
Heb je al baasjes?
Baasjes? Het zijn geen honden die naar je luisteren.
  Forum Admin maandag 21 augustus 2017 @ 11:42:06 #7
35723 crew  GGMM
pi_173297244
Dus je hebt je poes zwanger laten worden zonder dat je baasjes hebt?

Dit is waarom mensen hun dieren steriliseren!
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_173297607
quote:
7s.gif Op maandag 21 augustus 2017 11:36 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Een kitten gaat naar mijn jongere broer toe.
Drie kittens zoeken dus nog een knechtje.
Die zwarte is wel heel leuk.
pi_173297799
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2017 11:37 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Baasjes? Het zijn geen honden die naar je luisteren.
Onze kat luistert wel hoor.
Of misschien denkt hij dat hij ook een hond is.
pi_173298635
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2017 12:02 schreef 8777 het volgende:

[..]

Die zwarte is wel heel leuk.
Mag ik hier uit opmaken dat nu twee kittens een thuis hebben?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173298704
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 11:42 schreef GGMM het volgende:
Dus je hebt je poes zwanger laten worden zonder dat je baasjes hebt?

Dit is waarom mensen hun dieren steriliseren!
Dat gaat in Oktober gebeuren.
Ik verwacht niet heel veel problemen te hebben met het vinden van een thuis voor de kittens.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173298888
quote:
17s.gif Op maandag 21 augustus 2017 12:55 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Mag ik hier uit opmaken dat nu twee kittens een thuis hebben?
We hebben hier al een dikke Brit rondlopen, ik weet niet of hij het oke vind.
pi_173298955
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2017 12:11 schreef 8777 het volgende:

[..]

Onze kat luistert wel hoor.
Of misschien denkt hij dat hij ook een hond is.
Meestal zijn het de mensen die naar de katten luisteren :P
pi_173299386
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 13:11 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Meestal zijn het de mensen die naar de katten luisteren :P
Zoals hier ook ja, al is het ook zo dat als ik haar roep ze gelijk vanuit de tuin naar me toe komt.
Misschien ook wel omdat ze weet dat er een lekkernijtje klaar ligt voor haar.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173337943
Aww, kittens O+ Fijn dat het goed met moeder en kinders gaat.

Wel heel dom natuurlijk dat je je kat naar buiten hebt laten gaan voor ze gesteriliseerd is. Er is al een kattenoverschot in Nederland.
Spoilers!
pi_173347505
Ik smelt altijd van kittens ❤
pi_173351876
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 10:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
Aww, kittens O+ Fijn dat het goed met moeder en kinders gaat.

Wel heel dom natuurlijk dat je je kat naar buiten hebt laten gaan voor ze gesteriliseerd is. Er is al een kattenoverschot in Nederland.
Veleda is een behoorlijk actieve dame, haar binnenhouden werd hem niet.
Ondanks alle speeltjes, de krabpaal, tunnel/huis werden ineens de planten interessant alsook wat in de kastjes op de planken ligt.
Ze versierde het zelfs om munten uit de munten pot te krijgen en deze dan overal door de kamer en gang te verspreiden. :D
Over 2 maanden word ze gesteriliseerd dus dan ze niet meer kunnen meewerken aan de kattenoverschot :)





De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173352385
quote:
7s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 22:21 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Veleda is een behoorlijk actieve dame, haar binnenhouden werd hem niet.
Ondanks alle speeltjes, de krabpaal, tunnel/huis werden ineens de planten interessant alsook wat in de kastjes op de planken ligt.
Ze versierde het zelfs om munten uit de munten pot te krijgen en deze dan overal door de kamer en gang te verspreiden. :D
Over 2 maanden word ze gesteriliseerd dus dan ze niet meer kunnen meewerken aan de kattenoverschot :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hou je er rekening mee dat je haar dan de komende maanden wel binnen laat? Poezen kunnen vrijwel direct na een nest weer krols worden en opnieuw worden gedekt namelijk. Je kunt haar ook nog tijdens de zoogperiode laten helpen. Dat doen ze ook met asielpoezen die een nestje krijgen in een gastgezin. Dan hoef je niet twee maanden te wachten met risico op een extra nestje kittens.

Verder snoezig enzo O+ maar (ook) ik heb een probleem met het zomaar kittens laten produceren door ongecastreerde los rondlopende htk poezen. Het is uiteraard super lief en leuk om eens mee te maken, maar asiels zitten momenteel weer stampvol met dit soort kittens...
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_173353135
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 22:41 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Hou je er rekening mee dat je haar dan de komende maanden wel binnen laat? Poezen kunnen vrijwel direct na een nest weer krols worden en opnieuw worden gedekt namelijk. Je kunt haar ook nog tijdens de zoogperiode laten helpen. Dat doen ze ook met asielpoezen die een nestje krijgen in een gastgezin. Dan hoef je niet twee maanden te wachten met risico op een extra nestje kittens.

Verder snoezig enzo O+ maar (ook) ik heb een probleem met het zomaar kittens laten produceren door ongecastreerde los rondlopende htk poezen. Het is uiteraard super lief en leuk om eens mee te maken, maar asiels zitten momenteel weer stampvol met dit soort kittens...
De komende weken blijft ze binnen en het steriliseren zal in ieder geval pas gebeuren na 8 weken, gewoon om te zorgen dat moederpoes en de kittens samen zijn.

Reken maar dat ik hier verantwoord mee omga. :)
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  donderdag 24 augustus 2017 @ 09:27:22 #20
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_173356264
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 22:41 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Hou je er rekening mee dat je haar dan de komende maanden wel binnen laat? Poezen kunnen vrijwel direct na een nest weer krols worden en opnieuw worden gedekt namelijk. Je kunt haar ook nog tijdens de zoogperiode laten helpen. Dat doen ze ook met asielpoezen die een nestje krijgen in een gastgezin. Dan hoef je niet twee maanden te wachten met risico op een extra nestje kittens.

Verder snoezig enzo O+ maar (ook) ik heb een probleem met het zomaar kittens laten produceren door ongecastreerde los rondlopende htk poezen. Het is uiteraard super lief en leuk om eens mee te maken, maar asiels zitten momenteel weer stampvol met dit soort kittens...
Dat ze vol zitten is licht uitgedrukt.
Ondanks dat ik dit jaar niet meer zou opvangen voor het asiel heb ik mij toch weer aangemeld ivm een tekort aan vrijwilligers.

1 van mijn katten heb ik overgenomen van 1 van de eerste nestjes, ook een dame.
Maar hoe graag die ook naar buiten wilde, ze mocht niet voor ze geholpen was van mij.

Maargoed, mede ook de reden dat ze bij ons nu zijn begonnen met vroegcastratie, hier worden ze nu bij 3 maanden al geholpen
pi_173406333
Dan ineens neemt moederpoes een kitten mee uit de doos en ligt ermee onder de bank, ze lagen er zo lief bij dat ik eerst een foto wilde maken maar Veleda kwam naar me toe gelopen voordat ik daar toe de kans kreeg.
Ik heb die kleine toen weer in de doos gezet bij de andere kleintjes en hoopte dat het eenmalig zou zijn.
Dat was het dus niet, vannacht moest ik mijn bed uit omdat mevrouw spinnend onder mijn bed lag met een kleintje.
Toen ik tien minuten later de derde kitten onder mijn bed vandaan moest halen ben ik maar in de woonkamer gaan slapen.





De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173576321


Twee weekjes oud zijn de beertjes nu.

De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173767315
Update.

Zo voortvarend als het ging, dan ineens gaat het mis en is Veleda ziek, kun je er achter aan om kots te ruimen.
De kleintjes zijn dan ook 2 dagen vrijwel niet aangekomen maar daarna gaat het weer enkele dagen goed.
Goed merkbaar is dat Veleda het niet meer zo fijn vind als de kleintjes bij haar drinken vanwege de tandjes die goed door gekomen zijn.
Tijd dus om te starten met de overgang van moedermelk naar vaste voeding al is het naar mijn mening nog wel erg vroeg (3 weekjes oud) maar niet aankomen en zelfs afvallen is natuurlijk niet goed.
Voor de zekerheid ben ik even langs de dierenkliniek gegaan om het daar te bespreken en gelijk ook alvast pasta te halen voor het ontwormen van de kittens, na het weekend zijn ze immers vier weken oud.
Gewoon beginnen met de overgang is het beste, dus heb ik kittenbrokjes in water neergezet en kittenvoer zacht.

Sanka (cypers) vond het gelijk goed en had geen hulp nodig, die zat al gelijk zijn buikje vol te eten. :)



Ook ringo vond al snel uit dat het eten was, zijn voorkeur gaat uit naar de brokjes, het zachtvoer vind hij niets.

Vito en zwartje zijn een ander verhaal, zij moeten geholpen worden maar als ze eenmaal de smaak te pakken hebben dan gaat het goed.
Vito laat dan ook zien dat ze van tafelmanieren nog niets weten en gaat middenin het eten staan.
Dan is het tijd om te slapen, Vito is erg aanhankelijk en ligt bij mijn voet waar hij in slaap valt, Zwartje en Ringo liggen in de hoek bij de piano, Sanka heeft zichzelf het kattenhuisje toegeėigend als slaapplaatsje (helaas geen foto door belichting).





En kijk nou, wederom is Sanka de eerste.



Die oogjes, zou hij verbaasd zijn over de enorme drol van moederpoes?

Enkele dagen heb ik niet de moeite genomen om te wegen, omdat Veleda ze niet meer laat drinken houdt ik me vooral bezig met zorgen dat ze eten en drinken.
Gisteren is wel Ringo even op de schaal geweest en was 1 gram aangekomen, Vito was 7 gram aangekomen.
Vanaf vandaag gaan ze weer elke dag gewogen worden en ik verwacht wel dat het goed komt omdat ze nu alle vier eten.

De hoek die ik gemaakt had viel niet goed bij Veleda, ik heb het dus maar weggehaald en de kittens bewegen nu vrij door de hele kamer.
Daarvoor heb ik wel eerst ander grit voor de bak van moederpoes gehaald want klonterend grit is natuurlijk niet goed zolang ze in de fase zitten dat het kattengrit ook best gegeten kan worden.

Vito


Sanka


Ringo


Zwartje


Veleda
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173840069
Lief hoor O+ Hoe gaat het met ze?
pi_173880157
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 20:24 schreef fresta het volgende:
Lief hoor O+ Hoe gaat het met ze?
Sorry dat ik nu pas antwoord, heb je vraag helemaal gemist.

Ik mag zeker niet klagen, 4,5 weekjes oud en al zindelijk.
Alleen Ringo baarde me nog wat zorgen, hij had al wel een paar keer geplast op de bak maar nog niet gepoept terwijl de andere drie boefjes vrijdag en eerder Sanka al op de bak gepoept hadden.
Zondagmorgen begon Ringo te braken en dat was voor mij toch wel een teken dat er echt iets mis zou zijn.
In zijn gedrag was dat echter niet terug te zien, lekker speels, goede eetlust en aankomen in gewicht.
De DA die ik had gebeld afgelopen zondag achtte de kans op een verstopping daarom ook klein dus heb ik besloten om maandag naar de vaste DA te gaan indien hij nog niet gepoept zou hebben.
Maar zondagavond liep hij naar de bak en maakte me blij, eindelijk kwam er een drol uit :P

Veleda.
Ik ben overgestapt van Royal Canin naar Lilly's kitchen, op een of andere manier kan ze het voer van RC niet meer verdragen met als gevolg dat ze moet overgeven, mijn vermoeden is dat haar ziek zijn daar aan gerelateerd is.
Het natuurlijk natvoer vind ze heerlijk, ook het droogvoer gaat in een keer op dus zet ik niet te veel neer zodat ze niet kan overeten.
Het gaat in ieder geval zichtbaar beter, de kleintjes mogen weer af en toe drinken bij haar en ze speelt weer.
Voor de kleintjes is dat minder want Veleda vertoont wel veel spel-agressie wat ik dus in de gaten moet houden.

Sanka.
Met hem zit het helemaal snor, meneer is flink aangekomen (de zwaarste)pikt uit de voerbak van moederpoes als de schaaltjes niet tijdig gevuld zijn, speelt goed, nu ook met balletjes en muisjes, klimt zonder problemen omhoog.

Vito.
Af en toe zou je denken dat het een pup is, hij komt met een sprintje naar me toe als ik thuis komt, volgt me naar de keuken, vind het heerlijk als hij over zijn bolletje geaaid wordt.
In plaats van een groot bord staan er nu vier schaaltjes omdat meneer zijn broertjes wegduwt alsof het eten op dat plekje beter is dan op zijn stukje bord.
Wanneer het stof nederdaalt en de kleintjes eindelijk gaan slapen is Vito degene die nog even gaat rondkijken en de voerbakjes langs gaat.
Maar het happen gaat nog niet, als hij een brokje heeft sabbelt hij er op, mede daarom zet ik nu enkel natvoer neer welke aangelengd is met water.

Ringo.
Een zeer lief maar ook zeer fel ventje, klimt omhoog en komt lekker bij je liggen en of slapen maar tijdens spelen word hij werkelijk fel, hangt in het huisje met een dikke staart en gaat ook flink stoeien met Sanka.
Na zondag heb ik over hem ook geen zorgen meer. :)
Naar mijn mening is Ringo de grootste ondeugd van het nest en de sterkste.

Zwarte piet.
hij is de zwakste van de vier, had grote moeite met eten en is dan ook net als Vito weinig aangekomen tot afgelopen zondag.
Maar nu het eten zo goed gaat verwacht ik morgen zeker wel een gewichtstoename bij beide te zien.
Zwarte piet is wel heel speels maar kijkt ook graag even van en afstandje naar al het geweld van zijn broertjes.
Sinds gisteren gaat het echter met sprongen vooruit, in plaats van naar moederpoes word nu een sprintje gemaakt naar de voerbakjes, evenals Sanka at ze vanavond uit de voerbak van Veleda.

per dag gaat er een blikje voer op nu, als deze allemaal op zijn dan stap ik voor de kittens ook over naar Lilly's kitchen.

Ik zal zo even nog een kleine video toevoegen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')