abonnement Unibet Coolblue
pi_173287682
Hi,

Vorige week was ik wat met de verlichting bezig in de keuken. Ik heb toen, gemakshalve, alle groepen van de keuken uitgezet, ook die die niets met de verlichting te maken hebben.

Sindsdien doet de over het echter niet meer. Uiteraard alle groepen weer ingeschakeld. De oven heeft een aparte groep (derde van links op de foto onder).

We wonen in jaren '60 huis in Duitsland, en die "stoppenkast" ziet er voor mij onbekend uit:



Zoals je ziet komen, als ik de zekeringen bloot leg, kabels direct uit het huis (wonen in een flat) en gezien de dikte van sommige kabels heb ik geen zin om daar als leek aan te gaan zitten rommelen en proberen.

Het opmerkelijk is, is dat als de zekering wordt omgezet (naar "aan") dat de oven dan wel een reactie geeft; hij gaat een milliseconde aan, hij knippert als het ware kort en als de knop helemaal om is doet ie het dus niet meer.

Wat kan er hier aan de hand zijn? De oven zat er al in toen we hier gingen wonen, heb ook geen handleiding of iets liggen.

Bedankt voor het meedenken!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_173287787
Als de automaat (de stop) niet meer aan wil, is het meestal een kwestie van overbelasting door kortsluiting.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173287858
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 20:49 schreef Jordy-B het volgende:
Als de automaat (de stop) niet meer aan wil, is het meestal een kwestie van overbelasting door kortsluiting.
Klinkt logisch, maar 1) de stop op zich gaat wel aan, d.w.z. hij slaat niet om na het aanzetten. En 2) ik heb niets veranderd aan noch de oven, noch de stoppen. Hoe kan het dan zijn dat ie overbelast is.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_173288129
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 20:51 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Klinkt logisch, maar 1) de stop op zich gaat wel aan, d.w.z. hij slaat niet om na het aanzetten. En 2) ik heb niets veranderd aan noch de oven, noch de stoppen. Hoe kan het dan zijn dat ie overbelast is.
Een automaat kan op twee manieren werken: Via een elektromagneet voor kortsluiting (werkt direct) en via een bi-metaal voor overbelasting (werkt na een poosje).

Bij jou klapt de automaat er na een poosje uit, dus dan is het vermoedelijk overbelasting. Blijkbaar is er iets in de oven kapot gegaan en gebruikt de oven meer stroom dan hij voorheen deed. Of de automaat is aan vervanging toe, dat kan ook.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173288267
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 20:58 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Een automaat kan op twee manieren werken: Via een elektromagneet voor kortsluiting (werkt direct) en via een bi-metaal voor overbelasting (werkt na een poosje).

Bij jou klapt de automaat er na een poosje uit, dus dan is het vermoedelijk overbelasting. Blijkbaar is er iets in de oven kapot gegaan en gebruikt de oven meer stroom dan hij voorheen deed. Of de automaat is aan vervanging toe, dat kan ook.
Dank voor je uitleg. Het lijkt me niet dat dit makkelijk te testen is? Eventueel een nieuwe oven aansluiten en kijken of het dan werkt? :'(
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_173288283
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 20:45 schreef Hojdhopper het volgende:
Het opmerkelijk is, is dat als de zekering wordt omgezet (naar "aan") dat de oven dan wel een reactie geeft; hij gaat een milliseconde aan, hij knippert als het ware kort en als de knop helemaal om is doet ie het dus niet meer.
Klinkt alsof de installatieautomaat kapot is gegaan. Kan gebeuren.

Dit is niet iets waar je zelf aan moet gaan lopen prutsen... Je kunt die kast niet spanningsloos maken dus hier is niet veilig aan te werken.

Eventueel zou je nog kunnen proberen om de leiding naar de oven tijdelijk op een andere automaat aan te sluiten. Als je alle schakelaars uitzet zouden de bovenste schroeven spanningsloos moeten zijn. Je kunt dan de zwarte draad van de 3e groep losmaken en op een andere groep aansluiten (2 draden op 1 automaat gaat blijkbaar prima, gezien groep 7). Als het dan wel werkt weet je zeker dat het aan de automaat moet liggen. Dit is uiteraard geen permanente oplossing, die oven heeft niet voor niets een eigen groep.

De hele rail onder de automaten inclusief die aansluitklemmen met "dikke draden" krijg je niet spanningsloos dus het vervangen van de automaat is echt een klus voor een vakman!

(Of je moet natuurlijk uitvinden hoe je de spanning wel af kunt schakelen, ergens in het pand zal dat vast lukken, al betekent dat misschien dat je ook een aantal van je buren in het donker zet)
pi_173288329
En dek die blanke delen af. Ik krijg al kippenvel als ik er naar kijk.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173288479
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:04 schreef Jordy-B het volgende:
En dek die blanke delen af. Ik krijg al kippenvel als ik er naar kijk.
Ook niet onverstandig inderdaad!

Wellicht ten overvloede, maar denk ook even na wáár je de boel mee afdekt.

(Niet dat TS straks met een rol aluminiumfolie ofzo staat. :X)
pi_173288499
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:02 schreef XanderH het volgende:

[..]

Klinkt alsof de installatieautomaat kapot is gegaan. Kan gebeuren.

Dit is niet iets waar je zelf aan moet gaan lopen prutsen... Je kunt die kast niet spanningsloos maken dus hier is niet veilig aan te werken.

Eventueel zou je nog kunnen proberen om de leiding naar de oven tijdelijk op een andere automaat aan te sluiten. Als je alle schakelaars uitzet zouden de bovenste schroeven spanningsloos moeten zijn. Je kunt dan de zwarte draad van de 3e groep losmaken en op een andere groep aansluiten (2 draden op 1 automaat gaat blijkbaar prima, gezien groep 7). Als het dan wel werkt weet je zeker dat het aan de automaat moet liggen. Dit is uiteraard geen permanente oplossing, die oven heeft niet voor niets een eigen groep.

De hele rail onder de automaten inclusief die aansluitklemmen met "dikke draden" krijg je niet spanningsloos dus het vervangen van de automaat is echt een klus voor een vakman!

(Of je moet natuurlijk uitvinden hoe je de spanning wel af kunt schakelen, ergens in het pand zal dat vast lukken, al betekent dat misschien dat je ook een aantal van je buren in het donker zet)
Die eerste optie, een andere draad op de derde schakelaar zetten, kan ik nog wel - heb gelukkig geen twee linkerhanden. Zal ik deze week eens proberen.

quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:04 schreef Jordy-B het volgende:
En dek die blanke delen af. Ik krijg al kippenvel als ik er naar kijk.
Tja, stond ook even zo te kijken van wtf...? Maar ja, in de jaren '60 waren de veiligheidseisen denk ik niet zo hoog. ;)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_173288531
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:08 schreef XanderH het volgende:

[..]

Ook niet onverstandig inderdaad!

Wellicht ten overvloede, maar denk ook even na wáár je de boel mee afdekt.

(Niet dat TS straks met een rol aluminiumfolie ofzo staat. :X)
Haha nee, zo dom ben ik ook niet. Maar normaal gesproken zit er een plastic afdekking voor die je met vier schroeven vast zit (zie eerste foto). Denk ook niet dat het normaal de bedoeling is dat je die eraf gaat lopen halen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  zondag 20 augustus 2017 @ 21:10:35 #11
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_173288536
Huur je het huis? Dan zou ik de verhuurder eens melden dat in DLD sinds 1976 30mA aardlekschakelaars verplicht zijn..... Voor alle groepen.

Verder kan het idd zijn dat je automaat kapot is. Misschien kan je zelf de meterkast spanningsvrij maken. Ergens zit je stroommeter, en daaronder ws. een soort van hoofdschakelaar (of erna 3 zekeringen die je kabel naar je flat beveiligen tegen overbelasting).

Maar dat kunnen wij vanachter onze schermen natuurlijk niet zien......
pi_173288563
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:09 schreef Hojdhopper het volgende:
Die eerste optie, een andere draad op de derde schakelaar zetten, kan ik nog wel - heb gelukkig geen twee linkerhanden. Zal ik deze week eens proberen.
Ik doelde meer op de draad die nu op de derde schakelaar zit, op een andere schakelaar zetten. En dan kijken of de oven het weer doet. ;)

quote:
Tja, stond ook even zo te kijken van wtf...? Maar ja, in de jaren '60 waren de veiligheidseisen denk ik niet zo hoog. ;)
Tja, voor ons Nederlanders is dit sowieso een beetje een WTF. Enkelpolige automaten, TN-C-S stelsel... Maar het is dan ook geen Nederland. :P
  zondag 20 augustus 2017 @ 21:12:09 #13
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_173288583
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:04 schreef Jordy-B het volgende:
En dek die blanke delen af. Ik krijg al kippenvel als ik er naar kijk.
ja blanke delen in de meterkast is tegenwoordig ook een no-go, ook in DLD.... (werk zelf bij een Elektroinstallateur in DLD)
pi_173288706
Lijkt ook wel of 3 van die enkelpolige automaten samen zijn gebruikt als krachtgroep? Is dat ook gebruikelijk in DLD?

Ik tel 9 afgaande zwarte draden (8 automaten, 1 dubbel aangesloten), maar slechts 7 afgaande blauwe draden op die rail bovenin. Que? :P
pi_173288764
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:10 schreef gateway het volgende:
Huur je het huis? Dan zou ik de verhuurder eens melden dat in DLD sinds 1976 30mA aardlekschakelaars verplicht zijn..... Voor alle groepen.

Verder kan het idd zijn dat je automaat kapot is. Misschien kan je zelf de meterkast spanningsvrij maken. Ergens zit je stroommeter, en daaronder ws. een soort van hoofdschakelaar (of erna 3 zekeringen die je kabel naar je flat beveiligen tegen overbelasting).

Maar dat kunnen wij vanachter onze schermen natuurlijk niet zien......
Huurhuis inderdaad, maar vraag me af of hij er wat aan gaat doen. Wellicht dat het dan bij de "Hausverwaltung" beter ligt, degenen die gaan over het hele gebouw. Stroommeter zit in de kelder in een aparte ruimte, daar kom ik niet bij helaas.

quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:11 schreef XanderH het volgende:

[..]

Ik doelde meer op de draad die nu op de derde schakelaar zit, op een andere schakelaar zetten. En dan kijken of de oven het weer doet. ;)

[..]

Tja, voor ons Nederlanders is dit sowieso een beetje een WTF. Enkelpolige automaten, TN-C-S stelsel... Maar het is dan ook geen Nederland. :P
Kan ik dan niet beter een andere draad op de derde automaat zetten ipv de oven op een andere automaat. Mocht de oven overbelasting veroorzaken is die automaat ook meteen kapot.

Geen idee wat dat precies is, maar zelfs voor een leek zoals ik ziet het er wat gevaarlijk uit allemaal haha.

quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:12 schreef gateway het volgende:

[..]

ja blanke delen in de meterkast is tegenwoordig ook een no-go, ook in DLD.... (werk zelf bij een Elektroinstallateur in DLD)
Oké, de vraag is dus eigenlijk nu wie daarvoor verantwoordelijk is bij ons; de huisbaas (eigenaar van het appartement) of de beheerder van het gebouw. Geen idee hoe dat precies zit in DLD, had gewoon snel een huis nodig toen ik hier kwam wonen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_173288792
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:17 schreef XanderH het volgende:
Lijkt ook wel of 3 van die enkelpolige automaten samen zijn gebruikt als krachtgroep? Is dat ook gebruikelijk in DLD?

Ik tel 9 afgaande zwarte draden (8 automaten, 1 dubbel aangesloten), maar slechts 7 afgaande blauwe draden op die rail bovenin. Que? :P
Haha, na deze post lijkt het me gewoon beter om er iemand anders dan mezelf naar te laten kijken. :') :D
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_173288948
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:19 schreef Hojdhopper het volgende:
Kan ik dan niet beter een andere draad op de derde automaat zetten ipv de oven op een andere automaat. Mocht de oven overbelasting veroorzaken is die automaat ook meteen kapot.
Dan kun je hooguit bevestigen dat de automaat defect is. Als dat voldoende is dan hoef je niet zo veel moeite te doen, gewoon spanning meten bovenop de automaat vertelt je precies hetzelfde.

De oven op een andere automaat aansluiten zou kunnen bevestigen dat er verder niets mis is met de leiding en het apparaat.

quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:20 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Haha, na deze post lijkt het me gewoon beter om er iemand anders dan mezelf naar te laten kijken. :') :D
Dat lijkt me sowieso niet onverstandig. ;)
pi_173289317
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:26 schreef XanderH het volgende:

[..]

Dan kun je hooguit bevestigen dat de automaat defect is. Als dat voldoende is dan hoef je niet zo veel moeite te doen, gewoon spanning meten bovenop de automaat vertelt je precies hetzelfde.

De oven op een andere automaat aansluiten zou kunnen bevestigen dat er verder niets mis is met de leiding en het apparaat.

[..]

Dat lijkt me sowieso niet onverstandig. ;)
Thanks voor je antwoord! Ik ga deze week eens kijken of er iemand langs kan komen.

Ook de rest bedankt!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  zondag 20 augustus 2017 @ 21:42:33 #19
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_173289433
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:17 schreef XanderH het volgende:
Lijkt ook wel of 3 van die enkelpolige automaten samen zijn gebruikt als krachtgroep? Is dat ook gebruikelijk in DLD?

Ik tel 9 afgaande zwarte draden (8 automaten, 1 dubbel aangesloten), maar slechts 7 afgaande blauwe draden op die rail bovenin. Que? :P
ja dat is normaal. In DLD wordt de Fornuisaansluiting altijd met 3 lossen automaten afgezekerd (ook bij een 3 fasen aansluiting). Ook word alleen de fase afgeschakeld (In nederland Fase en Nul, 2 polig cq 4 polig dus)

Duitsland kent ook geen fornuisgroep zoals in Nederland (2x230V, dus 2 fasen en 2 nullen op je perilex) Duitsland kent zowieso geen Stekkers aan het fornuis (alhoewel tegenwoordig soms inductieplaten wel met 2 aansluitstekkers (schucko) worden geleverd, dan maakt met of 2 contrastekkers of stopcntacten aan de fornuisaansluiting of de stekkers worden eraf geknipt en dan rechtstreeks aangesloten
  zondag 20 augustus 2017 @ 21:44:31 #20
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_173289489
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:19 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Oké, de vraag is dus eigenlijk nu wie daarvoor verantwoordelijk is bij ons; de huisbaas (eigenaar van het appartement) of de beheerder van het gebouw. Geen idee hoe dat precies zit in DLD, had gewoon snel een huis nodig toen ik hier kwam wonen.
ik denk dat je het moet melden bij de beheerder van het gebouw. Die melden het probleem aan hun huisinstallateur. Ligt het aan de groep moet hij betalen, ligt het aan jouw oven dan krijg jij ws de rekening.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')