abonnement Unibet Coolblue
pi_173280234
quote:
"Roken is voor oude mensen", zegt Marcus (15) terwijl hij onkruid wiedt. "Het is totaal niet cool." Hij is een van de vele jongeren die, tegen een kleine vergoeding, in de zomer de openbare ruimte in de IJslandse hoofdstad Reykjavik schoonhoudt.

"Zo'n 60 procent van de jongeren werkt hier in de zomervakantie", zegt begeleider Svavar Petursson van het project. "Een prima manier om te zorgen dat ze niet gaan drinken of roken."

De drie 16-jarige jongens die naast Marcus staan te schoffelen, laten allemaal de drank, wiet en sigaretten staan. Ze gaan vijf keer per week naar voetbaltraining.

Dat was twintig jaar geleden wel anders. Toen gebruikten IJslandse jongeren juist vaker alcohol, tabak en cannabis dan jongeren in de rest van Europa. Maar door een brede maatschappelijke aanpak wist IJsland die trend te keren. De nieuwe aanpak is een combinatie van wetgeving, maatschappelijk bewustzijn, het bieden van alternatieven en betrokkenheid van ouders.

De leeftijdsgrens voor de aanschaf van sigaretten ging - lang vóór Nederland - naar 18 jaar en voor alcohol zelfs naar 20 jaar. Verder werd reclame voor tabak en alcohol verboden. Drank en sigaretten liggen buiten het zicht en zijn alleen te koop in staatswinkels.

Nog belangrijker is preventie. En dan gaat het niet om vertellen hoe slecht drinken of blowen is, want dat werkt amper. "Ouders zijn de belangrijkste preventieve factor in het leven van kinderen", zegt Jón Sigfússon van de Universiteit van Reykjavik.

Uit een jaarlijkse enquête onder jongeren blijkt dat er een duidelijk verband is tussen middelengebruik en de tijd die jongeren met hun ouders doorbrengen. Sindsdien wordt in IJsland 'quality time' met ouders sterk gestimuleerd.

Acht keer per week sporten

Ook zagen de onderzoekers dat kinderen die aan buitenschoolse activiteiten deden veel minder aan de drugs gingen. IJslandse jongeren worden sindsdien voortdurend beziggehouden. Vooral door veel te sporten.

De gemiddelde tiener sport drie tot acht keer per week. Gemeenten stimuleren het sporten door de bouw van enorme sportcomplexen. Ook krijgt ieder kind per jaar een cheque van 450 euro om het sporten mee te betalen.

Acht keer per week sporten

Ook zagen de onderzoekers dat kinderen die aan buitenschoolse activiteiten deden veel minder aan de drugs gingen. IJslandse jongeren worden sindsdien voortdurend beziggehouden. Vooral door veel te sporten.

De gemiddelde tiener sport drie tot acht keer per week. Gemeenten stimuleren het sporten door de bouw van enorme sportcomplexen. Ook krijgt ieder kind per jaar een cheque van 450 euro om het sporten mee te betalen.

Onderzoek IJsland

Het ESPAD (European School Project on Alcohol and other Drugs) is een vierjaarlijkse internationale studie naar middelengebruik bij scholieren in het regulier onderwijs in de leeftijd van vijftien en zestien jaar in veertig landen. Hoewel ook in Nederland jongeren steeds minder drinken en drugs gebruiken is de afname in IJsland wel erg significant: het aandeel IJslandse jongeren van 15 en 16 jaar dat rookt, is gekelderd van 23 procent naar 2 procent. Degenen die wel eens cannabis hebben geprobeerd, ging van 17 procent naar 7 procent. De jongeren die in de maand voor het onderzoek dronken waren geweest, daalde van 42 procent naar 5 procent.

Van ouders wordt verwacht dat ze zich committeren aan de aanpak. In overeenkomsten wordt afgesproken dat er uniforme regels gelden voor jongeren, zoals toezicht op feestjes.

Ook geldt er in het land een avondklok voor pubers: in de winter moeten ze voor 22.00 uur binnen zijn en in de zomer voor middernacht. Ouders surveilleren rond scholen om hangjongeren op te sporen.

De ouders hoeven jongeren zelden aan te spreken: de preventieve aanwezigheid blijkt voldoende te werken. "Het aantal uren dat ze 's avonds buiten hangen is het laatste decennium gehalveerd", zegt onderzoeker Sigfússon.
IJslandse lessen

De IJslandse aanpak is overgenomen door 35 gemeenten in 18 Europese landen. Ook daar worden goede resultaten geboekt. Zo is in de Litouwse stad Kaunas het sigaretten- en drankgebruik sinds 2006 met 30 procent gedaald.

Er zijn geen Nederlandse gemeenten aangesloten bij het project. Maar Ninette van Hasselt, hoofd Jongeren en Riskant Gedrag van het Trimbos Instituut, is enthousiast. De betrokkenheid van IJslandse ouders kan in Nederland tot voorbeeld dienen.

Al is niet alles te exporteren. Het stimuleren van sport in Nederland kan averechts werken omdat er in kantines - in tegenstelling tot in IJsland - alcohol wordt geschonken. Van Hasselt: "En een avondklok voor jongeren zie ik hier niet zo snel ingevoerd worden."

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)jsland-lukt-het.html
Fijn om ook eens te lezen dat het ook anders kan. Je hoort namelijk vaak dezelfde verhalen van ''ze gaan het toch wel doen, want...'' Nou in Ijsland dus niet.

Hopelijk kan dit ook in meerdere Europese landen een manier zijn om drugsgebruik naar beneden te krijgen.. Enige nadeel is wel dat er in Finland dus meer excessief gebruik is dan in Nederland.
  zondag 20 augustus 2017 @ 15:46:07 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173280408
Ze hebben het land zo te zien in een soort strafkamp voor jongeren omgetoverd. Wat een nachtmerrie
pi_173280524
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:46 schreef Hexagon het volgende:
Ze hebben het land zo te zien in een soort strafkamp voor jongeren omgetoverd. Wat een nachtmerrie
:')
  zondag 20 augustus 2017 @ 15:52:06 #4
256666 leeell
I know you're lonely
pi_173280532
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:46 schreef Hexagon het volgende:
Ze hebben het land zo te zien in een soort strafkamp voor jongeren omgetoverd. Wat een nachtmerrie
Dit ja.

Gisteravond op nieuwsuur was er een afschuwelijke reportage met van die helicopter parents die avondklokken handhaven en kinderen die in de zomer "moeten" schoffelen ipv een pilsje drinken. Ook is het bingedrink gehalte zodra de jeugd volwassen wordt HOGER dan het nederlandse cijfer.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  zondag 20 augustus 2017 @ 15:52:56 #5
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_173280551
Zal wel gezellig zijn daar
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_173280576
Arme kinderen
  zondag 20 augustus 2017 @ 15:55:46 #7
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173280612
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:46 schreef Hexagon het volgende:
Ze hebben het land zo te zien in een soort strafkamp voor jongeren omgetoverd. Wat een nachtmerrie
Want 'vrijheid-blijheid'-drank-roken-drugs is iets waar de mens uiteindelijk gelukkiger van wordt?

Nederlandse kinderen schijnen bij de gelukkigste kinderen van Europa te horen.....maar Nederlandse volwassenen niet. Dus waar gaat het mis?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_173280639
Ik kreeg ¤450 voor drank en drugs, dat is echt fantastisch.
"Pools are perfect for holding water"
pi_173280659
Ik vind de betrokkenheid van de ouders wel mooi, maar dit gaat wel heel klein beetje te ver.
Op donderdag 6 april 2017 17:43 schreef JimmyDean het volgende:
smerig
  zondag 20 augustus 2017 @ 15:58:59 #10
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_173280662
Hoeveel jongeren wonen er in heel IJsland? Twintigduizend? Dertigduizend? Dat soort staatjes zijn natuurlijk niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Nederland. Te klein en te homogeen.
  zondag 20 augustus 2017 @ 15:59:20 #11
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_173280673
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:57 schreef probeer het volgende:
Ik kreeg ¤450 voor drank en drugs, dat is echt fantastisch.
Ik ben groot geworden zonder drank en drugs. Ik vermaakte me met Sjors en Sjimmie, Storm en Suske en Wiske. En kijk wat er van me geworden is. Het kan dus wel.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  Beste/leukste mod 2022 zondag 20 augustus 2017 @ 16:01:20 #12
319979 Fok-it
All is well
pi_173280740
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:46 schreef Hexagon het volgende:
Ze hebben het land zo te zien in een soort strafkamp voor jongeren omgetoverd. Wat een nachtmerrie
Jongeren die hun hersenen niet naar de kanker helpen, wat een distopische samenleving is dat inderdaad :')
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_173280860
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 16:01 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Jongeren die hun longen niet naar de kanker helpen, wat een distopische samenleving is dat inderdaad :')
Nou ja, uit dat artikel lijkt het net alsof ze massaal preventief naar HALT gestuurd worden..
pi_173281088
Tja als je niet van het leven kunt genieten, ben je sowieso al half dood.
pi_173281847
quote:
IJslandse jongeren worden sindsdien voortdurend beziggehouden. Vooral door veel te sporten.
Hier in Nederland is het andersom, de Nederlandse jongeren moeten de ouderen bezighouden en veel laten sporten.
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:02:17 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173282433
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Want 'vrijheid-blijheid'-drank-roken-drugs is iets waar de mens uiteindelijk gelukkiger van wordt?

Nederlandse kinderen schijnen bij de gelukkigste kinderen van Europa te horen.....maar Nederlandse volwassenen niet. Dus waar gaat het mis?
Het is vooral dat je de ruimte moet krijgen om je eigen leven te kunnen vormgeven. Niet 24/7 een controlerende staat of je ouder op je lip hebben die je 24/7 bezig moeten houden om maar van de drugs af te blijven.

quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 16:01 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Jongeren die hun hersenen niet naar de kanker helpen, wat een distopische samenleving is dat inderdaad :')
Wel als je dat wilt bereiken door ze iedere minuut vrije tijd wil volplannen met sport en dwangarbeid en kennelijk rondhangen met je vrienden al verboden is.
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:08:06 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173282614
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:46 schreef Hexagon het volgende:
Ze hebben het land zo te zien in een soort strafkamp voor jongeren omgetoverd. Wat een nachtmerrie
Dit.

Wat een kloteplek om te leven als puber/tiener.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:08:42 #18
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173282627
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:02 schreef Hexagon het volgende:

Het is vooral dat je de ruimte moet krijgen om je eigen leven te kunnen vormgeven. Niet 24/7 een controlerende staat of je ouder op je lip hebben die je 24/7 bezig moeten houden om maar van de drugs af te blijven.
Alsof ze die ruimte niet krijgen. Ik vind dat er hier in Nederland op een aantal vlakken veel te weinig controle is. Door al dat vrijheid-blijheid geneuzel is onze samenleving er de afgelopen decennia niet echt socialer op geworden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:09:31 #19
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173282648
quote:
14s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:08 schreef Harvest89 het volgende:

Dit.

Wat een kloteplek om te leven als puber/tiener.
Omdat je niet mag hangen/roken/drinken? En je 's avonds op een beetje gristelijk tijdstip thuis moet zijn?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_173282652
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Alsof ze die ruimte niet krijgen. Ik vind dat er hier in Nederland op een aantal vlakken veel te weinig controle is. Door al dat vrijheid-blijheid geneuzel is onze samenleving er de afgelopen decennia niet echt socialer op geworden.
Vrijheid betekent ook het recht om minder sociaal te zijn.
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:10:25 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173282673
DIe onderzoekers ook

"Ja als je jongeren geen moment eigen tijd gunt en hun hele leven volplant dan gebruiken ze minder drugs"

Nou wat een bizarre conclusie. Ze hebben er geen tijd meer voor nee. :')
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:12:16 #22
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173282727
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Omdat je niet mag hangen/roken/drinken? En je 's avonds op een beetje gristelijk tijdstip thuis moet zijn?
Uhm ja.
Dit klinkt een beetje als een politiestaat.

Zoals al eerder hier is gezegd in dit topic. Geef jongeren de vrijheid om zelf hun leven in te richten.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_173282728
quote:
15s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:59 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ik ben groot geworden zonder drank en drugs. Ik vermaakte me met Sjors en Sjimmie, Storm en Suske en Wiske. En kijk wat er van me geworden is. Het kan dus wel.

:{²
En nu ben je fan van rare haatsjeiks
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:12:43 #24
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173282737
quote:
14s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:09 schreef Hdero het volgende:

Vrijheid betekent ook het recht om minder sociaal te zijn.
En zie daar hoe het egoisme in onze maatschappij vorm krijgt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:14:02 #25
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173282789
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En zie daar hoe het egoisme in onze maatschappij vorm krijgt.
Iemand die Jack Sparrow als username heeft, en dan vrijheden wil beperken. :P
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_173282838
quote:
15s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:59 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ik ben groot geworden zonder drank en drugs. Ik vermaakte me met Sjors en Sjimmie, Storm en Suske en Wiske. En kijk wat er van me geworden is. Het kan dus wel.

:{²
Trigie was toch wel beter als Storm.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:20:24 #27
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173282961
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:15 schreef Hathor het volgende:

[..]

Trigie was toch wel beter als Storm.
Flink nog wat strips van Trigie, Storm, en Conan hier liggen.
Kan er nog steeds geen afstand van doen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:20:35 #28
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173282970
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:12 schreef Harvest89 het volgende:

Dit klinkt een beetje als een politiestaat.
Het klinkt als regels. Daar is niets mis mee.

quote:
Zoals al eerder hier is gezegd in dit topic. Geef jongeren de vrijheid om zelf hun leven in te richten.
Krijgen ze toch ook. Alleen zonder drank/roken/drugs.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_173282979
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[......]

En zie daar hoe het egoisme in onze maatschappij vorm krijgt.
We leven in een individualistische samenleving, dat was ook altijd de maatschappijvorm geweest. Een op materiële zaken gebaseerd. Ga anders jezelf naar de Himalayabergen terugtrekken en leid een kluizenaarsbestaan. ^O^
pi_173283017
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:20 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Flink nog wat strips van Trigie, Storm, en Conan hier liggen.
Kan er nog steeds geen afstand van doen.
Het enige nadeel van Trigie vond ik dat die albums altijd helemaal uit elkaar vielen na een keer gelezen te hebben, slechte kwaliteit lijm bij gebruikt. Dat gebeurde me bijvoorbeeld bij Lucky Luke of Guust Flater nooit, om maar een dwarsstraat te noemen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:23:23 #31
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173283045
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:21 schreef Hdero het volgende:

We leven in een individualistische samenleving
Dat is een contradictio in terminis. En mensen zoals jij verwarren individualistisch met egoistisch.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:25:06 #32
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173283105
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:22 schreef Hathor het volgende:

[..]

Het enige nadeel van Trigie vond ik dat die albums altijd helemaal uit elkaar vielen na een keer gelezen te hebben, slechte kwaliteit lijm bij gebruikt. Dat gebeurde me bijvoorbeeld bij Lucky Luke of Guust Flater nooit, om maar een dwarsstraat te noemen.
Er zijn ook een paar bij mij gesneuveld door de jaren heen helaas.
Hetzelfde gebeurde met een paar Asterix strips. ;(
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_173283191
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat is een contradictio in terminis. En mensen zoals jij verwarren individualistisch met egoistisch.
Ik verwar niks en het slaat ook niet op mij. Ik zeg gewoon waar het op staat. Vanaf het begin hebben mensen in Nederlnd vooral en eerst aan zichzelf gedacht. Pas dan aan iemand anders zoals de buur. Of wilde je anders beweren?

Onze samenleving is ingericht op het maatschappelijke model van Adam Smith.
"Het is niet vanwege de goedheid van de slager, de brouwer of de bakker dat wij ons eten verwachten, maar vanwege hun eigenbelang."
Spijker ol de kop, toch?
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:28:01 #34
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173283202
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het klinkt als regels. Daar is niets mis mee.

[..]

Krijgen ze toch ook. Alleen zonder drank/roken/drugs.
Ik vind dat je vanaf 16 zelf de keuze mag maken of je die dingen wil doen.

En te veel regels op dit gebied vind ik zeker niet goed.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:28:40 #35
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_173283224
quote:
De gemiddelde tiener sport drie tot acht keer per week.
Zo het sportveld op gedrild worden, volgens mij was ik daar halverwege m'n puberteit al levensmoe van geworden. Misschien is dat bij sommige Ijslandse pubers met hetzelfde gebrek aan sportief talent ook wel zo.
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:35:30 #36
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173283438
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Krijgen ze toch ook. Alleen zonder drank/roken/drugs.
Nee dat krijgen ze niet omdat ze geen minuut eigen tijd en ruimte meer krijgen
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:38:04 #37
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173283529
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:27 schreef Hdero het volgende:

Ik verwar niks en het slaat ook niet op mij.
Jij zegt toch
quote:
Vrijheid betekent ook het recht om minder sociaal te zijn.
Is een stelling die ik absoluut niet onderschrijf. Die twee zaken hebben niets met elkaar te maken. Je bent sociaal of niet. Vrijheid heeft daar niets mee van doen.

quote:
Vanaf het begin hebben mensen in Nederlnd vooral en eerst aan zichzelf gedacht.
'Vanaf het begin'? Wat is volgens jou 'het begin'?

quote:
"Het is niet vanwege de goedheid van de slager, de brouwer of de bakker dat wij ons eten verwachten, maar vanwege hun eigenbelang."
Leuk quote, maar ook een holle kreet. Het een sluit het ander namelijk niet uit.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:42:09 #38
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173283626
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:28 schreef Harvest89 het volgende:

Ik vind dat je vanaf 16 zelf de keuze mag maken of je die dingen wil doen.

En te veel regels op dit gebied vind ik zeker niet goed.
Ik niet. 21 is vroeg genoeg.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:43:24 #39
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173283657
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:35 schreef Hexagon het volgende:

Nee dat krijgen ze niet omdat ze geen minuut eigen tijd en ruimte meer krijgen
Dat haal ik niet uit het artikel. Wel dat de ouders meer betrokken zijn. En dat ze relatief veel sporten. Kan nooit kwaad.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:50:08 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173283839
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:28 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Zo het sportveld op gedrild worden, volgens mij was ik daar halverwege m'n puberteit al levensmoe van geworden. Misschien is dat bij sommige Ijslandse pubers met hetzelfde gebrek aan sportief talent ook wel zo.
Inderdaad, je zal maar niet goed zijn in sporten of het gewoon niet leuk vinden. "Nee, je moet sporten. Anders ga je aan de drugs. "
pi_173284227
Ze hebben daar 8-daagse weken? :P
pi_173284423
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 18:05 schreef Krollie het volgende:
Ze hebben daar 8-daagse weken? :P
hoezo? Je kan toch 2x op 1 dag sporten.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  zondag 20 augustus 2017 @ 18:36:38 #43
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173284881
quote:
De gemiddelde tiener sport drie tot acht keer per week. Gemeenten stimuleren het sporten door de bouw van enorme sportcomplexen. Ook krijgt ieder kind per jaar een cheque van 450 euro om het sporten mee te betalen.
En als er nou eentje geen zin heeft in sporten? Is het verplicht of gestimuleerd?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 20 augustus 2017 @ 18:37:24 #44
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173284896
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En zie daar hoe het egoisme in onze maatschappij vorm krijgt.
Laten we egoïsme verbieden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 20 augustus 2017 @ 18:38:36 #45
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173284915
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Inderdaad, je zal maar niet goed zijn in sporten of het gewoon niet leuk vinden. "Nee, je moet sporten. Anders ga je aan de drugs. "
Terwijl drugs gebruiken ook best een onderhoudende hobby kan zijn.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 20 augustus 2017 @ 18:41:49 #46
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173284967
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:46 schreef Hexagon het volgende:
Ze hebben het land zo te zien in een soort strafkamp voor jongeren omgetoverd. Wat een nachtmerrie
In WW2 had je ook zo'n jeugdvereniging, die stond ook in het teken van sporten, arbeiden, etc...
  zondag 20 augustus 2017 @ 18:42:22 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173284985
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 18:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

In WW2 had je ook zo'n jeugdvereniging, die stond ook in het teken van sporten, arbeiden, etc...
Maar bij de jeugdstorm mochten ze wel roken
pi_173284991
foutje
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zondag 20 augustus 2017 @ 18:47:33 #49
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173285107
Fun fact: IJsland heeft het hoogste percentage gebruikers van antidepressiva ter wereld. Op afstand.

http://metro.co.uk/2015/1(...)depressants-5492694/
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 20 augustus 2017 @ 18:49:58 #50
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 20 augustus 2017 @ 18:52:19 #51
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_173285201
quote:
10s.gif Op zondag 20 augustus 2017 18:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Fun fact: IJsland heeft het hoogste percentage gebruikers van antidepressiva ter wereld. Op afstand.

http://metro.co.uk/2015/1(...)depressants-5492694/
Goh. :{
  zondag 20 augustus 2017 @ 18:54:23 #52
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 20 augustus 2017 @ 18:56:28 #53
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173285278
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik niet. 21 is vroeg genoeg.
21 :')

Dat is belachelijk man.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 20 augustus 2017 @ 18:58:37 #54
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173285321
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 18:56 schreef Harvest89 het volgende:

21 :')

Dat is belachelijk man.
Want? Jij kunt je een leven zonder drank, drugs en sigaretten niet voorstellen?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_173285353
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:28 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Zo het sportveld op gedrild worden, volgens mij was ik daar halverwege m'n puberteit al levensmoe van geworden. Misschien is dat bij sommige Ijslandse pubers met hetzelfde gebrek aan sportief talent ook wel zo.
En dan ook nog eens de helft van het jaar in het donker. En als je dan als 19-jarige iemand op je lokale drank-vrije jeugd-feestje oppikt, mag je ook nog eens checken of hij/zij geen verre familie van je is.

Nee, die IJslanders zijn niet te benijden.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:03:40 #56
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173285390
quote:
10s.gif Op zondag 20 augustus 2017 18:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Fun fact: IJsland heeft het hoogste percentage gebruikers van antidepressiva ter wereld. Op afstand.

http://metro.co.uk/2015/1(...)depressants-5492694/
Komt door het klimaat daar toch?

Lange winters, korte zomers. Weinig zonlicht.

Een biertje kan dan goed helpen om jezelf een beetje op te vrolijken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:03:54 #57
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173285396
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 18:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Want? Jij kunt je een leven zonder drank, drugs en sigaretten niet voorstellen?
Jij kunt je een leven met drank, drugs en sigaretten niet voorstellen?

:') Wat is dit nou voor een argumentatie man.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:04:21 #58
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173285407
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 18:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Want? Jij kunt je een leven zonder drank, drugs en sigaretten niet voorstellen?
Zeker wel.
Maar het is een fijne gedachte dat ik wel vrij ben om die producten te kopen als ik dat zou willen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_173285487
Hey jongens, ik heb ook een oplossing tegen gameverslaving van jongeren:

- Leeftijdsgrens voor gamen en aanschaffen van games naar 20 jaar.
- Spelcomputer en games extra duur maken.
- Avondklok zodat ze niet stiekem ergens anders kunnen gamen.
- Tijdslot op de console.
- Electriciteit en bandbreedte cap.
- Pushen om al hun vrije tijd te besteden aan sport.
- 450 euro per kind per jaar subsidie voor de ouders.

woooow geniaal _O_ geef me de Nobel prijs
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:09:18 #60
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173285498
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Jij kunt je een leven met drank, drugs en sigaretten niet voorstellen?

:') Wat is dit nou voor een argumentatie man.
Het is geen argumentatie, het is vraag. Dat kun je aan dit leesteken (?) herkennen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:11:34 #61
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173285530
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:04 schreef Harvest89 het volgende:

Zeker wel.
Maar het is een fijne gedachte dat ik wel vrij ben om die producten te kopen als ik dat zou willen.
Maar dat kan dan ook gewoon vanaf je 21ste. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:15:49 #62
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173285610
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:03 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Komt door het klimaat daar toch?

Lange winters, korte zomers. Weinig zonlicht.

Een biertje kan dan goed helpen om jezelf een beetje op te vrolijken.
En dat biertje doen ze ook steeds meer.
http://icelandmonitor.mbl(...)umption_rising_fast/

De relatie van IJslanders met drank schijnt sowieso wat vertekend te zijn in de statistieken. Met name bingedrinken in het weekend, dus niet veel per jaar maar wel veel tegelijk.

http://www.bbc.com/news/magazine-31622038
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:17:42 #63
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173285650
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het is geen argumentatie, het is vraag. Dat kun je aan dit leesteken (?) herkennen.
Suggestieve vraag, die nergens op slaat. Drogreden in de categorie "Ja dat heb ik heul niet nodig om het leuk te hebben hoorr!"
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:18:24 #64
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173285663
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar dat kan dan ook gewoon vanaf je 21ste. :)
Ben je zelf nooit tiener geweest?
Of was je zo'n saaie brave sul die op zijn zolderkamer of voetbalveldje bleef zitten.

Niets leuker dan op 16 jarige leeftijd met vrienden naar de klote gaan in de grote steden.

21 is te oud man. Dan begint voor de meesten toch het volwassen leven een beetje.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:18:31 #65
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173285665
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Suggestieve vraag, die nergens op slaat. Drogreden in de categorie "Ja dat heb ik heul niet nodig om het leuk te hebben hoorr!"
Dat is alleen maar jouw (ietwat domme) aanname.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:18:52 #66
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173285675
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar dat kan dan ook gewoon vanaf je 21ste. :)
Waarom mag het dan wel van jou? Alcohol heeft ook negatieve effecten op het volwassen lichaam, om nog maar niet te spreken over de maatschappij.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_173285707
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:46 schreef Hexagon het volgende:
Ze hebben het land zo te zien in een soort strafkamp voor jongeren omgetoverd. Wat een nachtmerrie
wat zullen ze het slecht hebben daar. Een leven zonder drugs... :')
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:23:11 #68
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173285773
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat is alleen maar jouw (ietwat domme) aanname.
Of het nou een vraag was of een drogreden, het was sowieso geen goede.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 20 augustus 2017 @ 19:25:04 #69
78918 SeLang
Black swans matter
pi_173285820
In heel IJsland wonen evenveel mensen als in Utrecht
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:27:24 #70
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173285870
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:25 schreef SeLang het volgende:
In heel IJsland wonen evenveel mensen als in Utrecht
Ik dacht voor dit topic dat ze daar nog langboten hadden, en met zwaard en schild rondliepen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:27:35 #71
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173285875
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:18 schreef Harvest89 het volgende:

Ben je zelf nooit tiener geweest?
Of was je zo'n saaie brave sul die op zijn zolderkamer of voetbalveldje bleef zitten.

Niets leuker dan op 16 jarige leeftijd met vrienden naar de klote gaan in de grote steden.

21 is te oud man. Dan begint voor de meesten toch het volwassen leven een beetje.
Iemand van wie je aanneemt dat hij niet drinkt wegzetten als 'saaie lul'. Is dat om jezelf een bepaald gevoel van eigenwaarde aan te praten? Om je verheven te voelen?

Na je 21ste is er nog genoeg tijd om 'naar de klote te gaan', als dat je ding is. Overigens mag het nu ook al niet meer op je 16de. En dat vind ik terecht.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_173285884
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:20 schreef aloa het volgende:

[..]

wat zullen ze het slecht hebben daar. Een leven zonder drugs... :')
Gaan en jij en vele anderen in dit topic nou totaal voorbij aan het punt dat deze jongeren geen vrij leven meer hebben? Drugsgebruik verminderen is een mooi streven maar ben je nou echt van mening dat je om dit doel te bereiken hun hele leven moet reguleren? Is dat geen drugs gebruiken nou zo veel waard?
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:28:08 #73
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173285885
quote:
7s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

Of het nou een vraag was of een drogreden, het was sowieso geen goede.
Vind jij.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:29:34 #74
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173285923
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

Waarom mag het dan wel van jou? Alcohol heeft ook negatieve effecten op het volwassen lichaam, om nog maar niet te spreken over de maatschappij.
True. Het zou ook best wel moeilijker gemaakt mogen worden voor volwassenen. Weet niet precies hoe. Maar dit artikel gaat over het beschermen van jongeren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 20 augustus 2017 @ 19:31:59 #75
78918 SeLang
Black swans matter
pi_173285973
quote:
"Roken is voor oude mensen", zegt Marcus (15) terwijl hij onkruid wiedt. "Het is totaal niet cool."
Dit is overigens wel gewoon waar
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:36:37 #76
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173286074
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Iemand van wie je aanneemt dat hij niet drinkt wegzetten als 'saaie lul'. Is dat om jezelf een bepaald gevoel van eigenwaarde aan te praten? Om je verheven te voelen?
Nee man.
Maar als puber/tiener hoor je toch van flink wat vrijheid te genieten. En drank/drugs hoort daar toch een beetje bij. Je moet even goed en hard kunnen leven voordat het "echte" leven gaat beginnen. En dat begint voor velen al vóór 21 jaar.

16 vind ik een mooie leeftijd om er al een beetje aan te proeven.
Gelukkig zijn er hier nog veel kroegjes en clubs die zich niets aantrekken van de "geen alcohol onder de 18" wet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Harvest89 op 20-08-2017 19:47:50 ]
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:37:24 #77
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173286090
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Vind jij.
Klopt, dat vind ik. Goed gezien.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_173286098
quote:
10s.gif Op zondag 20 augustus 2017 18:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Fun fact: IJsland heeft het hoogste percentage gebruikers van antidepressiva ter wereld. Op afstand.

http://metro.co.uk/2015/1(...)depressants-5492694/
quote:
Iceland also tops the table when it comes to use of sleeping pills, stimulants and strong painkillers.
http://icelandmonitor.mbl(...)i_depressants_table/
uppers, downers, opiates, ze slikken alles...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:38:30 #79
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173286109
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Maar dit artikel gaat over het beschermen van jongeren.
Wat eigenlijk best belachelijk is want het zijn geen baby's, peuters, of kleuters meer.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:42:15 #80
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173286179
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

True. Het zou ook best wel moeilijker gemaakt mogen worden voor volwassenen. Weet niet precies hoe. Maar dit artikel gaat over het beschermen van jongeren.
Enter nog meer depressiva.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:43:40 #81
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173286201
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:37 schreef crystal_meth het volgende:

[..]


[..]

http://icelandmonitor.mbl(...)i_depressants_table/
uppers, downers, opiates, ze slikken alles...
Ja je moet wat hè. En dan af en toe drinken in het weekend maar je dan wel compleet de vernieling zuipen want het moet wel zin hebben. Ze hebben het goed voor elkaar daar op dat eiland.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:45:07 #82
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173286219
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:38 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Wat eigenlijk best belachelijk is want het zijn geen baby's, peuters, of kleuters meer.
En ze zo behandelen maakt het later alleen maar moeilijker om te dealen met wat er dan allemaal wel kan.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:47:53 #83
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173286273
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:36 schreef Harvest89 het volgende:

Nee man.
Maar als puber/tiener hoor je toch van flink wat vrijheid te genieten. En drank/drugs hoort daar toch een beetje bij. Je moet even goed en hard kunnen leven voordat het "echte" leven gaat beginnen. En dat begint voor velen al voor 21 jaar.

16 vind ik een mooie leeftijd om er al een beetje aan te proeven.
Gelukkig zijn er hier nog veel kroegjes en clubs die zich niets aantrekken aan de "geen alcohol onder de 18" wet.
Ik heb een prima puberteit gehad en ook een leuke studententijd, ook met alcohol, maar lam gaan is nooit een prioriteit geweest. En ik heb me ook prima vermaakt zonder alcohol.

Uiteindelijk wordt dat soort gedrag je aangeleerd door je ouders. Als die dat niet doen, dan mis je ook niks.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:53:34 #84
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173286391
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:38 schreef Harvest89 het volgende:

Wat eigenlijk best belachelijk is want het zijn geen baby's, peuters, of kleuters meer.
Er zijn veel jongeren die 'ontsporen', omdat ze niet de juiste begeleiding krijgen. Hoe denk je dat het komt, dat ambulancepersoneel bedreigd wordt terwijl ze aan het werk zijn? Blijkbaar is er nog wel wat te verbeteren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:55:01 #85
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173286427
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

Enter nog meer depressiva.
Denk je? Er worden veel anti-depressiva geslikt in het Midden-oosten?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:55:20 #86
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173286433
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

En ze zo behandelen maakt het later alleen maar moeilijker om te dealen met wat er dan allemaal wel kan.
Bullshitargument
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:59:41 #87
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173286528
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Denk je? Er worden veel anti-depressiva geslikt in het Midden-oosten?
Ga je nou het midden oosten als voorbeeld nemen van hoe het moet? :D
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 20 augustus 2017 @ 20:02:16 #88
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173286584
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Bullshitargument
Vrij logisch anders hoor. Verantwoordelijkheid leren is ook leren omgaan met vrijheden, dat kan niet als je die niet krijgt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 20 augustus 2017 @ 20:02:27 #89
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173286587
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Er zijn veel jongeren die 'ontsporen', omdat ze niet de juiste begeleiding krijgen.
Jongeren ontsporen omdat ze jongeren zijn.

Dat hoort bij de leeftijd.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 20 augustus 2017 @ 20:34:46 #90
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_173287381
Vooral dat verplichte ouderlijk toezicht op feestjes. :')
Met je vrienden aan de fristi na een dag schoffelen en een ouder die je gesprek afluisterd
:')
  zondag 20 augustus 2017 @ 22:12:38 #91
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173290328
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 20:02 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

Vrij logisch anders hoor. Verantwoordelijkheid leren is ook leren omgaan met vrijheden, dat kan niet als je die niet krijgt.
Tuurlijk krijg je wel vrijheid. Je krijgt alleen geen drank en sigaretten.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_173290372
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 20:34 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Vooral dat verplichte ouderlijk toezicht op feestjes. :')
Met je vrienden aan de fristi na een dag schoffelen en een ouder die je gesprek afluisterd
Dit idd.

Het aanbieden van alternatieve activiteiten kan ik -mits deelname vrijwillig is- alleen maar toejuichen, maar dat ouderlijk toezicht en die avondklok gaan echt te ver gewoon :')
  zondag 20 augustus 2017 @ 22:15:20 #93
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173290412
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 20:02 schreef Harvest89 het volgende:

Jongeren ontsporen omdat ze jongeren zijn.

Dat hoort bij de leeftijd.
Dus ambulancepersoneel bedreigen is ok?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 20 augustus 2017 @ 22:21:42 #94
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_173290604
Ze plegen wel veel vaker zelfmoord, en met een reden zo te lezen. Maar hé, ze gaan wel met een gezonde lever de kist in.
  zondag 20 augustus 2017 @ 22:39:11 #95
28033 Pek
je moet wat
pi_173291027
Dat van die drank snap ik wel, toen ik 70 euro moest neertellen voor een fles Glenfiddich die hier nog geen 30 euro kost was ik er ook snel klaar mee. :{
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  zondag 20 augustus 2017 @ 22:40:13 #96
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_173291051
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:25 schreef SeLang het volgende:
In heel IJsland wonen evenveel mensen als in Utrecht
Zijn ze vruchtbaar? :{

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  Moderator zondag 20 augustus 2017 @ 23:02:20 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_173291528
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:10 schreef Hexagon het volgende:
DIe onderzoekers ook

"Ja als je jongeren geen moment eigen tijd gunt en hun hele leven volplant dan gebruiken ze minder drugs"

Nou wat een bizarre conclusie. Ze hebben er geen tijd meer voor nee. :')
valt toch wel mee, toen ik 15/16 was had ik 1 a 2 (3 bij uitzondering) wedstrijden en 4 tot 6 uur training (afhankelijk van de hoeveelheid wedstrijden) per week, daarnaast 2 uur sport met school en 2 uur fitness

en 2x per maand naar den bosch voor een halve dag training (on en off ice) van de bond

en school en werk en tijd zat om het op een zuup'n te zetten hoor _O-

maar ik hoefde niet om 22:00 binnen te zijn natuurlijk en 450 per jaar had papa om moeten gniffelen gok ik, die was minimaal het 3dubbele kwijt ieder seizoen en dan betaalde ik zelf mijn dagelijkse kleinigheden als sticktape, schaatsen slijpen, treinkaartjes van en naar de ijsbaan en iedere maand wel een nieuwe stick en ik hield geld over voor het reeds benoemde zuup'n :9
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zondag 20 augustus 2017 @ 23:09:16 #98
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_173291686
bij ons ging overigens ook altijd wel minimaal 1 ouder mee als we als team (of in het geval van de bondstrainingen vertegenwoordigers van het team) op pad gingen dus (na) trainingen, wedstrijden, struinen door de lokale hoerenbuurten, obscure kroegjes etc. altijd ergens een papa of mama in de hoek

die hielden ons dan een beetje in de gaten op de achtergrond, ik heb dat nooit als onprettig ervaren, integendeel zelfs maar toen was bier nog niet verboden op die leeftijd

en roken ook niet _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_173291872
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik heb een prima puberteit gehad en ook een leuke studententijd, ook met alcohol, maar lam gaan is nooit een prioriteit geweest. En ik heb me ook prima vermaakt zonder alcohol.

Uiteindelijk wordt dat soort gedrag je aangeleerd door je ouders. Als die dat niet doen, dan mis je ook niks.
_O-

Ik was uit mezelf zo'n puber. School, werk, sport. Uitgaan? Ik stond s ochtends een paardenstal uit te mesten, speelde een korfbalwedstrijd of moest werken in het weekend. Heb mijn pa nog nooit een biertje zien drinken, en op mijn broertjes pakjes sigaretten werd heel erg boos gestampt.

Nou nu ben ik 23, rook ik en houd ik van een joint of drankje. Los van het feit of het goed is, het zegt allemaal niet zoveel. Ik denk dat het veel meer te maken heeft met hoe iemand is uiteindelijk. :@

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2017 23:19:40 ]
pi_173292623
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 22:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Tuurlijk krijg je wel vrijheid. Je krijgt alleen geen drank en sigaretten.
In het voorbeeld waar dit topic over gaat wordt duidelijk benadrukt dat deze jongeren te maken hebben met een avondklok en opgelegte activiteiten in hun "vrije tijd". Ik zie de vrijheid die jij wel ziet niet in dit voorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')