abonnement Unibet Coolblue
  zondag 20 augustus 2017 @ 15:26:25 #1
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_173279934
Ik wil iets boeken via Airbnb, maar tijdens de registratie vraagt men om een scan van je paspoort te uploaden. Dat had ik gedaan, met BSN en een paar andere gegevens onleesbaar gemaakt. Helaas kreeg ik daarop een melding dat alles op het paspoort leesbaar moet zijn, inclusief de cijfer- en letterreeksen onderaan. Maar daarin staat dus ook je BSN en dat ga ik echt niet geven aan Airbnb.

Daarom heb ik nu met Photoshop mijn BSN in die reeks karakters aan de onderkant gewijzigd in een heel ander nummer. Lijkt me geen probleem, want de Nederlandse overheid geeft - mag ik toch hopen - geen BSN aan partijen als Airbnb, dus checken kunnen ze het toch niet en als de boel daar gehackt wordt, ligt mijn BSN in elk geval niet op straat.

Ik zit er ook aan te denken om mijn documentnummer en geboortedatum te veranderen in de scan die ik Airbnb op ga sturen. Technisch gezien kan ik dat zonder problemen doen, zo vaardig ben ik wel met Photoshop. Maar ik vraag me af of documentnummer en geboortedatum wél ergens gecheckt worden door Airbnb en ik dus afgewezen wordt als ze erachter komen dat ik die gewijzigd heb.

VRAAG: Weet iemand welke persoonsgegevens een bedrijf als Airbnb mag en gaat checken wanneer je een account aanmaakt?
Stop the world, I want to get out.
  zondag 20 augustus 2017 @ 15:30:48 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173280027
Het is geen instantie waaraan je volgens de overheid je gegevens zou moeten verstrekken, ze adviseren zelfs dat niet te doen en volgens mij gaat Airbnb behoorlijk haar boekje te buiten als ze een kopie eisen waarin BSN zichtbaar is.

https://www.rijksoverheid(...)even-aan-een-bedrijf
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173280227
Het gaat zelfs nog verder.

Netwerkmarketing
De bevestigingsmail nodigt uit tot netwerkmarketing. Tot mijn verbazing kan ik in 1 klap mijn hele adresboek erin kieperen. Ik krijg ¤20 als mijn vrienden ook gaan airbnb-en en zelfs ¤65 als een van mijn vrienden gaat verhuren. Geen écht geld natuurlijk, een airbnb-tegoed. Airbnb zet zo mij en anderen aan om e-mailadressen over te dragen van mensen die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Dat is in Nederland verboden (onze anti-spamwetgeving verbiedt het belonen van consumenten bij tell-a-friend-acties). Inmiddels hebben wij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op de hoogte gebracht.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_173280624
Grote kans dat ze die strook (MRZ) automatisch uit willen lezen om zo de voor hun relevante informatie eruit te halen. BSN hebben ze waarschijnlijk helemaal niet nodig, maar als je die maskeert kunnen ze de hele MRZ niet meer uitlezen.

Vergeet dan ook niet om ook de checkdigit uit te rekenen en te photoshoppen, anders kunnen ze alsnog die strook niet goed lezen ;)
pi_173280829
Gewoon laten weten dat je je bedacht hebt en dat je die gegevens niet wil verstrekken vanwege mogelijk misbruik en dat de overheid dat zelf onwenselijk vind, is volgens mij een kwestie van datamining,de handel in gegevens is een gouden handel,van veel zaken die je z.g. "gratis " krijgt betaal je met je verstrekte gegevens.

Als iedereen dat doet zal van veel zaken de werkelijke prijs zichtbaar worden,ik denk dat in dit geval de overheid geen gegevens verstrekt of controleerd maar degene die al je gegevens wil hebben om ze te verkopen,je bent dus terecht kritisch op wat ze van je vragen/eisen.nog even kritisch nadenken en niet als lemmingen de gevraagde gegevens verstrekken!
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
  zondag 20 augustus 2017 @ 16:19:39 #6
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_173281232
Thnx. Inderdaad, mijn BSN geef ik ze nooit, onder geen voorwaarde. Dat gaat echt ver over de grens, ook al blijkt het lastig om via andere kanalen een vergelijkbare accommodatie te vinden tegen ongeveer dezelfde prijs.

quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:56 schreef NewHorizon het volgende:
Grote kans dat ze die strook (MRZ) automatisch uit willen lezen om zo de voor hun relevante informatie eruit te halen. BSN hebben ze waarschijnlijk helemaal niet nodig, maar als je die maskeert kunnen ze de hele MRZ niet meer uitlezen.

Vergeet dan ook niet om ook de checkdigit uit te rekenen en te photoshoppen, anders kunnen ze alsnog die strook niet goed lezen ;)
Wat bedoel je precies met die berekening? Ik zag wel dat de reeks onderaan begint met het documentnummer, dus als ik het documentnummer rechtsboven op het paspoort zou aanpassen, dan moet ik het in die reeks ook aanpassen. Plus op het andere blad, want daar staat het met gaatjes in de pagina gedrukt.

Maar wat bedoel je precies met niet meer kunnen uitlezen? Want ik heb mijn BSN niet geblurred op het moment, maar gewoon gewijzigd door andere cijfertjes uit die reeks onderaan te kopiëren en te verschuiven. Ziet er heel aannemelijk uit nu, maar toch is mijn BSN nu geheel nep :)

Welke rekensom of verborgen verband zit er in die reeks aan de onderkant?

[ Bericht 1% gewijzigd door Lkw op 20-08-2017 16:27:32 ]
Stop the world, I want to get out.
  zondag 20 augustus 2017 @ 16:33:01 #7
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_173281639
Sorry, ik lees hier inmiddels meer over die MRZ:
http://www.scanid.nl/nieu(...)teitsdocumenten.html

Vraag me af of die ongeldig wordt als ik alleen het laatste gedeelte (het gedeelte dat mijn BSN vormt) aanpas en de rest van de karakterreeks ongewijzigd laat..

PS @Fok-crew:
Het lijkt een beetje een hoe-pleeg-ik-fraudetopic te worden zo, maar zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dit allemaal juist om fraude te voorkomen (doordat mijn gegevens via Airbnb in verkeerde handen zouden vallen), dus het is niet wat het lijkt :)
Stop the world, I want to get out.
pi_173281889
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 16:33 schreef Lkw het volgende:
Sorry, ik lees hier inmiddels meer over die MRZ:
http://www.scanid.nl/nieu(...)teitsdocumenten.html

Vraag me af of die ongeldig wordt als ik alleen het laatste gedeelte (het gedeelte dat mijn BSN vormt) aanpas en de rest van de karakterreeks ongewijzigd laat..

PS @Fok-crew:
Het lijkt een beetje een hoe-pleeg-ik-fraudetopic te worden zo, maar zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dit allemaal juist om fraude te voorkomen (doordat mijn gegevens via Airbnb in verkeerde handen zouden vallen), dus het is niet wat het lijkt :)
Het punt is, om leesfouten te voorkomen zitten er checkdigits in die strook.
Als je nummers gaat husselen krijg je een foutmelding omdat die checkdigit niet meer klopt.

quote:
The check digit calculation is as follows: each position is assigned a value; for the digits 0 to 9 this is the value of the digits, for the letters A to Z this is 10 to 35, for the filler < this is 0. The value of each position is then multiplied by its weight; the weight of the first position is 7, of the second it is 3, and of the third it is 1, and after that the weights repeat 7, 3, 1, and so on. All values are added together and the remainder of the final value divided by 10 is the check digit.
Voor het aanpassen van je BSN zijn het de laatste twee digits van de onderste strook die van belang zijn. Als je je BSN aanpast moet je ook die laatste twee cijfers aanpassen.

Gelukkig zijn er tools online om tot een kloppende MRZ te komen.
Vul daar alles in zodat de strook exact is zoals je hem wilt hebben in je gefotoshopte paspoort, en maak het dan exact zo na.

Je nep BSN vul je in bij extra info. Aanvullen met <<< tot je 14 karakters hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mark op 20-08-2017 22:11:34 (link verwijderd) ]
pi_173282157
Zorg je ook dat je BSN voldoet aan de 11-proef? Overigens loop je kans dat je dan iemand anders zijn BSN gebruikt. AZoumervdan sprake zijn van identiteitsfraugde?
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:09:49 #10
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_173282658
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 16:44 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Het punt is, om leesfouten te voorkomen zitten er checkdigits in die strook.
Als je nummers gaat husselen krijg je een foutmelding omdat die checkdigit niet meer klopt.

[..]

Voor het aanpassen van je BSN zijn het de laatste twee digits van de onderste strook die van belang zijn. Als je je BSN aanpast moet je ook die laatste twee cijfers aanpassen.

Gelukkig zijn er tools online om tot een kloppende MRZ te komen.

Vul daar alles in zodat de strook exact is zoals je hem wilt hebben in je gefotoshopte paspoort, en maak het dan exact zo na.

Je nep BSN vul je in bij extra info. Aanvullen met <<< tot je 14 karakters hebt.
Dank voor je hulp ^O^

Die website is erg handig. En het mooie is dat je niet eerst je echte gegevens hoeft in te vullen om het te kunnen gebruiken, want anders zou je je vraagtekens kunnen zetten bij zo'n tooltje (en met name wie erachter zit en wat die met de ingevulde gegevens gaat doen).

Hij berekent de MRZ puur op basis van wat je invult in de velden bovenin.

Goeie tip, ik ga ermee aan de slag!

[ Bericht 2% gewijzigd door Mark op 20-08-2017 22:11:57 (link verwijderd) ]
Stop the world, I want to get out.
  zondag 20 augustus 2017 @ 17:11:05 #11
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_173282694
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 16:53 schreef Bucketlist het volgende:
Zorg je ook dat je BSN voldoet aan de 11-proef? Overigens loop je kans dat je dan iemand anders zijn BSN gebruikt. AZoumervdan sprake zijn van identiteitsfraugde?
Ja, heb ik ook aan gedacht idd. Maar de kans dat mijn nep-BSN behoort tot iemand met dezelfde naam en geboortedatum (wat ze bij de overheid altijd checken) is heel erg klein. Dus ik neem aan dat ik niemand benadeel door dit te doen.
Stop the world, I want to get out.
pi_173284935
Het getuigt sowieso van een discutabele moraal als je nog steeds via dat bedrijf boekt, na alle nieuwsberichten van de afgelopen tijd. De negatieve effecten zouden inmiddels toch wel algemeen bekend verondersteld mogen worden.
pi_173285393
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:11 schreef Lkw het volgende:

[..]

Ja, heb ik ook aan gedacht idd. Maar de kans dat mijn nep-BSN behoort tot iemand met dezelfde naam en geboortedatum (wat ze bij de overheid altijd checken) is heel erg klein. Dus ik neem aan dat ik niemand benadeel door dit te doen.
Ik zou gewoon in Paint oid. die strook weghalen.
Gewoon er een gevulde rechthoek overheen trekken.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_173285490
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 17:11 schreef Lkw het volgende:

[..]

Ja, heb ik ook aan gedacht idd. Maar de kans dat mijn nep-BSN behoort tot iemand met dezelfde naam en geboortedatum (wat ze bij de overheid altijd checken) is heel erg klein. Dus ik neem aan dat ik niemand benadeel door dit te doen.
Benadelen is één ding. Ik vraag me af of het niet strafbaar is om je paspoort op deze manier 'te vervalsen' en te doen alsof dit je echte paspoort is.
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:21:46 #15
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_173285738
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:03 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Ik zou gewoon in Paint oid. die strook weghalen.
Gewoon er een gevulde rechthoek overheen trekken.
Dat gaat helaas niet. Als je dat doet, dan wordt de upload niet geaccepteerd door de website van Airbnb.
Stop the world, I want to get out.
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:27:33 #16
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_173285874
quote:
7s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:08 schreef k_man het volgende:

[..]

Benadelen is één ding. Ik vraag me af of het niet strafbaar is om je paspoort op deze manier 'te vervalsen' en te doen alsof dit je echte paspoort is.
Tja. Airbnb verplicht mij iets te uploaden waar ze geen recht op hebben en waartegen de Nederlandse overheid waarschuwt om het te verschaffen. De overheid legt Airbnb op dit vlak echter geen strobreed in de weg, ondanks dat er wel Kamervragen zijn gesteld hierover. Dus moet ik het zelf maar zien op te lossen en probeer ik het zo.

Ik heb daar geen morele bezwaren tegen. Het kan zijn dat het strafbaar is, maar dat zien we dan wel weer. Ik vind dat ik niets verkeerds doe, maar slechts een workaround gebruik om aan een onredelijke eis te ontkomen. Persoonlijk kan ik dat rechtvaardigen en dat is voor mij genoeg :)
Stop the world, I want to get out.
pi_173285968
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:27 schreef Lkw het volgende:

[..]

Tja. Airbnb verplicht mij iets te uploaden waar ze geen recht op hebben en waartegen de Nederlandse overheid waarschuwt om het te verschaffen. De overheid legt Airbnb op dit vlak echter geen strobreed in de weg, ondanks dat er wel Kamervragen zijn gesteld hierover. Dus moet ik het zelf maar zien op te lossen en probeer ik het zo.

Ik heb daar geen morele bezwaren tegen. Het kan zijn dat het strafbaar is, maar dat zien we dan wel weer. Ik vind dat ik niets verkeerds doe, maar slechts een workaround gebruik om aan een onredelijke eis te ontkomen. Persoonlijk kan ik dat rechtvaardigen en dat is voor mij genoeg :)
Wat je je af zou moeten vragen is waarom je überhaupt zaken zou willen doen met dat bedrijf.

Als je een paar euro kunt besparen ben je bereid je normen en waarden maar even te vergeten?
  zondag 20 augustus 2017 @ 19:50:45 #18
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_173286328
quote:
3s.gif Op zondag 20 augustus 2017 19:31 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat je je af zou moeten vragen is waarom je überhaupt zaken zou willen doen met dat bedrijf.

Als je een paar euro kunt besparen ben je bereid je normen en waarden maar even te vergeten?
Het scheelt flink wat geld en ik zit nogal krap. Verder is de accommodatie die ik op het oog heb in/bij een huis waar mensen vast wonen, dus het is geen 100 procent vakantiehuis dat de samenhang in de buurt aldaar erg veel kwaad doet.

Ook is het in een buitenland, in een niet erg toeristisch gebied, dus ik denk dat de negatieve effecten in dit geval wel mee zullen vallen.

Maar je hebt gelijk, Airbnb is in beginsel een schadelijk platform en ik zet mijn principes deels opzij om een paar honderd euro te kunnen besparen omdat ik krap zit en toch graag weg wil. Dat is niet zo sterk, maar ik neig er toch naar hiervoor te kiezen deze keer.. :)
Stop the world, I want to get out.
pi_173287446
Je bent er wel eerlijk over. :) Ik snap de afweging.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2017 20:37:59 ]
  zondag 20 augustus 2017 @ 22:14:16 #20
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_173290371
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 16:33 schreef Lkw het volgende:

PS @Fok-crew:
Het lijkt een beetje een hoe-pleeg-ik-fraudetopic te worden zo, maar zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dit allemaal juist om fraude te voorkomen (doordat mijn gegevens via Airbnb in verkeerde handen zouden vallen), dus het is niet wat het lijkt :)
Om duidelijkheid te verschaffen heb ik de link naar dat tooltje verwijderd. Het is immers geen Hoe-pas-ik-mijn-identiteitsbewijs-aan-topic, maar een vraag in hoeverre commerciele partijen dit mogen vragen. Daar mag de discussie dus ook over gaan, verdere tips hoe je iets kunt vervalsen worden verwijderd.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:22:23 #21
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_173323809
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 15:38 schreef halfway het volgende:
Het gaat zelfs nog verder.

Netwerkmarketing
De bevestigingsmail nodigt uit tot netwerkmarketing. Tot mijn verbazing kan ik in 1 klap mijn hele adresboek erin kieperen. Ik krijg ¤20 als mijn vrienden ook gaan airbnb-en en zelfs ¤65 als een van mijn vrienden gaat verhuren. Geen écht geld natuurlijk, een airbnb-tegoed. Airbnb zet zo mij en anderen aan om e-mailadressen over te dragen van mensen die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Dat is in Nederland verboden (onze anti-spamwetgeving verbiedt het belonen van consumenten bij tell-a-friend-acties). Inmiddels hebben wij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op de hoogte gebracht.
Booking.com doet dat ook.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_173324867
Hmm ik had laatst een bedrijf die ook om m'n ID of paspoort vroeg maar daarbij stond vermeld dat ik VERPLICHT bepaalde stukken moest verbergen. Vond ik ook een beetje vreemd.

En nee het was niet m'n foto :')
Facts don't care about your feelings
pi_173336693
Maar denk je niet gewoon veel te moeilijk? De overheid heeft simpelweg een app: KopieID.
Gebruik die app om een kopie van je id te maken, watermerkje erop, gegevens die ze niet nodig hebben eruit blurren, klaar. Uiteindelijk beslis jij welke informatie je deelt. BSN is een no-brainer, voordeel van watermerk is dat frauderen met het geheel lastiger wordt.
  woensdag 23 augustus 2017 @ 09:01:46 #24
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_173337102
quote:
14s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 08:29 schreef bagpiper001 het volgende:
Maar denk je niet gewoon veel te moeilijk? De overheid heeft simpelweg een app: KopieID.
Gebruik die app om een kopie van je id te maken, watermerkje erop, gegevens die ze niet nodig hebben eruit blurren, klaar. Uiteindelijk beslis jij welke informatie je deelt. BSN is een no-brainer, voordeel van watermerk is dat frauderen met het geheel lastiger wordt.
Zo zou het moeten gaan inderdaad, maar er zit dus een check in de aanmeldprocedure van Airbnb waardoor het niet lukt om het zo te doen. Ze scannen je upload blijkbaar redelijk snel want ik kreeg binnen een half uur de melding dat mijn paspoortscan (met onleesbaar gemaakte BSN) niet voldeed.

In hun FAQ hebben ze zelfs expliciet staan dat de coderegels onderaan het paspoort óók leesbaar moeten zijn. Belachelijk. Ook kunnen ze een reservering die je al hebt gedaan, alsnog ongeldig maken als ze op een later moment (desnoods vlak voor je vakantie) vinden dat je paspoortscan niet voldoet. Dan heb je misschien al betaald en sta je met lege handen.

Inmiddels heb ik in overleg met mijn vriendin (tevens reisgenoot) besloten Airbnb toch links te laten liggen om deze redenen. Voelt niet goed op deze manier. Te meer omdat ze gewoon in het geheel niet antwoorden op een opmerking / vraag per mail die ik hierover had verstuurd.

Te veel onzekerheid, te veel onredelijke eisen, te weinig fatsoen om gewoon je mail om meer info te beantwoorden.

Exit Airbnb :)
Stop the world, I want to get out.
pi_173337274
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 09:01 schreef Lkw het volgende:

[..]

Inmiddels heb ik in overleg met mijn vriendin (tevens reisgenoot) besloten Airbnb toch links te laten liggen om deze redenen. Voelt niet goed op deze manier. Te meer omdat ze gewoon in het geheel niet antwoorden op een opmerking / vraag per mail die ik hierover had verstuurd.

Te veel onzekerheid, te veel onredelijke eisen, te weinig fatsoen om gewoon je mail om meer info te beantwoorden.

Exit Airbnb :)
Beste oplossing lijkt me inderdaad. Heb even snel die Airbnb gescand, zo'n bedrijf moet je niet mee willen werken, dan maar wat duurder op vakantie...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')