abonnement Unibet Coolblue
pi_173269897
Mijn topic gaat over het volgende: ik ben 26 jaar en woon nu ruim vijf jaar in het buitenland (eerst gestudeerd en daarna even gewerkt). Nu ga ik binnenkort graag weer terug naar Nederland om daar weer te gaan wonen en werk te vinden (daarbij voorzie ik op zich geen problemen).

Een 'probleem' is wel dat ik in Nederland niet echt vrienden meer heb (althans geen 'innige' vrienden, wel mensen van vroeger die ik een paar keer per jaar zie of spreek). De meeste vriendschappen uit de tijd voor mijn buitenlandverblijf zijn min of meer verwaterd. Familie heb ik nog wel contact mee.

Als ik terug zou gaan, moet ik dus eigenlijk opnieuw een sociaal leven opbouwen. Dat lijkt me op zich moeilijker dan voorheen, omdat je als afgestudeerde niet meer zo vaak leeftijdsgenoten ontmoet dan als student. Daarnaast hebben de meeste mensen van midden 20 al wel een vaste vriendenkring en zijn ze minder open voor nieuwe vrienden dan in de studententijd (mij lijkt in ieder geval dat dat zo is ;) )

Mijn vragen aan jullie zijn daarom:
1: klopt het in jullie ervaring in het algemeen dat midden twintigers (afgestudeerden) niet meer echt openstaan voor nieuwe vrienden?
2: heeft iemand tips om leeftijdsgenoten te ontmoeten? Ik dacht zelf aan vrijwilligerswerk, een teamsportvereniging (al houd ik daar eigenlijk niet echt van, maar misschien moet ik het een kans geven :) ) of een jongerenorganisatie van een politieke partij (daar kun je vaak wel tot een jaar of 30 lid van blijven)

Alvast bedankt voor alle reacties! ^O^
pi_173270220
Terug naar Nederland, in dit politieke- en maatschappelijke klimaat..

Sterkte.
Google is your friend, abuse your friends
pi_173270260
quote:
10s.gif Op zondag 20 augustus 2017 00:21 schreef Stroomversnelling het volgende:
Mijn topic gaat over het volgende: ik ben 26 jaar en woon nu ruim vijf jaar in het buitenland (eerst gestudeerd en daarna even gewerkt). Nu ga ik binnenkort graag weer terug naar Nederland om daar weer te gaan wonen en werk te vinden (daarbij voorzie ik op zich geen problemen).

Een 'probleem' is wel dat ik in Nederland niet echt vrienden meer heb (althans geen 'innige' vrienden, wel mensen van vroeger die ik een paar keer per jaar zie of spreek). De meeste vriendschappen uit de tijd voor mijn buitenlandverblijf zijn min of meer verwaterd. Familie heb ik nog wel contact mee.

Als ik terug zou gaan, moet ik dus eigenlijk opnieuw een sociaal leven opbouwen. Dat lijkt me op zich moeilijker dan voorheen, omdat je als afgestudeerde niet meer zo vaak leeftijdsgenoten ontmoet dan als student. Daarnaast hebben de meeste mensen van midden 20 al wel een vaste vriendenkring en zijn ze minder open voor nieuwe vrienden dan in de studententijd (mij lijkt in ieder geval dat dat zo is ;) )

Mijn vragen aan jullie zijn daarom:
1: klopt het in jullie ervaring in het algemeen dat midden twintigers (afgestudeerden) niet meer echt openstaan voor nieuwe vrienden?
2: heeft iemand tips om leeftijdsgenoten te ontmoeten? Ik dacht zelf aan vrijwilligerswerk, een teamsportvereniging (al houd ik daar eigenlijk niet echt van, maar misschien moet ik het een kans geven :) ) of een jongerenorganisatie van een politieke partij (daar kun je vaak wel tot een jaar of 30 lid van blijven)

Alvast bedankt voor alle reacties! ^O^
Ken jezelf, spreek je uit en draag deze hobby's uit... en je zal altijd gelijkgestemden tegenkomen die uiteindelijk vrienden kunnen worden.

Ben je schaakfreak, ga naar een schaakclub.
Heb je in bijv. Amerika gestudeerd zoek Amerikaanse expat groepjes op (via online platforms bijv.)
pi_173270266
quote:
9s.gif Op zondag 20 augustus 2017 00:35 schreef Metalfrost het volgende:
Terug naar Nederland, in dit politieke- en maatschappelijke klimaat..

Sterkte.
:')

Ja, het is hier vreselijk. Zaten we maar in Aleppo.
Dit, dus.
pi_173270303
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 00:37 schreef Buitendam het volgende:

[..]

:')

Ja, het is hier vreselijk. Zaten we maar in Aleppo.
Heb je ten minste duidelijkheid dat het klote is. Hier wordt het verborgen en verbogen door bureaucratie, ratten in het management en de verlenging van de korte lijntjes.
Google is your friend, abuse your friends
pi_173270306
quote:
9s.gif Op zondag 20 augustus 2017 00:35 schreef Metalfrost het volgende:
Terug naar Nederland, in dit politieke- en maatschappelijke klimaat..

Sterkte.
Ik kom vanuit Scandinavië, dus dat is niet zo heel anders lijkt me ;)
pi_173270349
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 00:39 schreef Stroomversnelling het volgende:

[..]

Ik kom vanuit Scandinavië, dus dat is niet zo heel anders lijkt me ;)
Is het Noorwegen, dan zou ik daar lekker blijven.
Google is your friend, abuse your friends
pi_173270454
quote:
8s.gif Op zondag 20 augustus 2017 00:38 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Heb je ten minste duidelijkheid dat het klote is. Hier wordt het verborgen en verbogen door bureaucratie, ratten in het management en de verlenging van de korte lijntjes.
Als bureaucratie je grootste zorg is in je leven heb je het echt, écht heel goed.

Dat ik dit een volwassen persoon moet uitleggen :')
Dit, dus.
  † In Memoriam † zondag 20 augustus 2017 @ 00:49:37 #9
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_173270515
In deze oppervlakkige maatschappij van likes en allerlei ander oppervlakkig geneuzel zal het niet meevallen om een vriendenkring op te bouwen... }:|
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_173270559
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 00:46 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Als bureaucratie je grootste zorg is in je leven heb je het echt, écht heel goed.
Dan de andere twee nog, ratten in het management en verlenging van de korte lijntjes. Verder is bureaucratie niet mijn grootste zorg, nee.

quote:
Dat ik dit een volwassen persoon moet uitleggen :')
Daar heb je alleen jezelf mee. Al die moeite voor niks.
Google is your friend, abuse your friends
pi_173272400
Vrienden zijn overrated.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_173272498
Veel zal er van je eigen persoonlijkheid afhangen (en die neem je overal mee naartoe. Ga je niet zo makkelijk op mensen toe, dan heb je daar overal last van...) en ook waar je precies naartoe verhuisd (grote stad met een legio aan vermaak dichbij of een klein dorpje met een hechte gemeenschap, waar 's avond na werk niets te doen valt).

Ben je makkelijk in de omgang, hoe ga je op mensen toe?

Ik denk wel dat je op die leeftijd vaak niet meer zo makkelijk echte vrienden maakt, dat heeft sowieso tijd nodig. Door school of later opleiding, maak je samen dingen mee, zit je allemaal in hetzelfde schuitje, maar als je werkt, kan het zomaar zijn dat je collega's allemaal huisje, boompje, beestje hebben en niet geïnteresseerd zijn om elke avond te gaan stappen, samen dingen te doen. Het leeftijdsverschil kan opeens veel groter zijn. (Je maakt dan misschien meer kennissen.)
Dat kan je ook bij een vereniging of sport overkomen, mensen komen daar voor die specifieke activiteit, maar gaan daarna naar huis. Maar voorhetzelfde zit er iemand tussen, die wel op een andere dag samen dingen wil ondernemen. Je moet misschien je verwachtingen laag houden en zelf moeite ervoor doen, dan kan het alleen maar meevallen.

Hoe heb je het zelf in het buitenland ervaren? Noordeuropa staat niet direct bekend om een open omgang, of had je daar voornamelijk ook met buitenlanders contact?

Je kunt je heel eenzaam voelen tussen al de mensen, maar ook morgen zomaar iemand tegenkomen, waarmee het wel klikt. Bovendien kun je ook contacten met vrienden uit het verleden weer aanhalen, maar vergis je niet, ook zij kunnen nu "een ander" leven hebben.

Wat verwacht je van een "echte" vriend? Dat je met iemand goed kunt praten, of dat iemand eens helpt met een lastige klus, of dat je vaker dingen samen onderneemt? Je kunt voor al die dingen natuurlijk ook afzonderlijk iemand vinden, maar dan is het niet verenigt in één persoon en de relatie dus misschien niet zo close met iedereen apart.
pi_173275673
Toen ik merkte dat mijn vriendengroep wat verwaterde (had er eerst heel veel, maar mensen verhuisden en studeerde af, terwijl ik door psychische omstandigheden nog bezig ben) ben ik lid geworden van een vereniging die bij mijn hobby's past en heb oude contacten weer wat laten opbloeien. Daarnaast ga ik nu meer voor kwaliteit dan kwantiteit.

De dingen die je opnoemde is eigenlijk hetgeen dat je nodig hebt. Zoek verenigingen, sporten, vrijwilligerswerk en clubjes die bij je passen.

Veel succes en alvast een welkom terug :*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_173355691
quote:
10s.gif Op zondag 20 augustus 2017 00:21 schreef Stroomversnelling het volgende:
Mijn topic gaat over het volgende: ik ben 26 jaar en woon nu ruim vijf jaar in het buitenland (eerst gestudeerd en daarna even gewerkt). Nu ga ik binnenkort graag weer terug naar Nederland om daar weer te gaan wonen en werk te vinden (daarbij voorzie ik op zich geen problemen).

Een 'probleem' is wel dat ik in Nederland niet echt vrienden meer heb (althans geen 'innige' vrienden, wel mensen van vroeger die ik een paar keer per jaar zie of spreek). De meeste vriendschappen uit de tijd voor mijn buitenlandverblijf zijn min of meer verwaterd. Familie heb ik nog wel contact mee.

Als ik terug zou gaan, moet ik dus eigenlijk opnieuw een sociaal leven opbouwen. Dat lijkt me op zich moeilijker dan voorheen, omdat je als afgestudeerde niet meer zo vaak leeftijdsgenoten ontmoet dan als student. Daarnaast hebben de meeste mensen van midden 20 al wel een vaste vriendenkring en zijn ze minder open voor nieuwe vrienden dan in de studententijd (mij lijkt in ieder geval dat dat zo is ;) )

Mijn vragen aan jullie zijn daarom:
1: klopt het in jullie ervaring in het algemeen dat midden twintigers (afgestudeerden) niet meer echt openstaan voor nieuwe vrienden?
2: heeft iemand tips om leeftijdsgenoten te ontmoeten? Ik dacht zelf aan vrijwilligerswerk, een teamsportvereniging (al houd ik daar eigenlijk niet echt van, maar misschien moet ik het een kans geven :) ) of een jongerenorganisatie van een politieke partij (daar kun je vaak wel tot een jaar of 30 lid van blijven)

Alvast bedankt voor alle reacties! ^O^
Ik ben na 10 jaar terug gegaan afgelopen december!

1. Nee. Maar goed, ik zoek dan ook geen nieuwe vrienden, die kom je gaandeweg tegen. Mensen met wie het ontzettend klikt bijvoorbeeld, mensen waarmee je eigenlijk ogenblikkelijk bevriend bent.

2. Waarom leeftijdsgenoten, vriendschappen zijn niet gebonden aan je eigen leeftijd + of - 5 jaar. Het is net als met de liefde. De chemie is er of die is er niet.

Wat ik je mee wilde geven is dat ik nu vriendschappen doe herleven met een handjevol mensen bij wie ik die klik altijd wel gehad heb. In sommige gevallen waren het mensen die vroeger al vrienden waren en na 10-15 jaar de draad gewoon weer opgepakt. Of ook bijvoorbeeld meiden waarmee ik vroeger niet bevriend was maar wel ten alle tijde gevoeld heb 'dit zouden zomaar vriendinnen van me kunnen zijn'. En dan spreek ik er zo nu en dan mee af. ^O^ .

Dus ik persoonlijk ben heel blij dat ik terug ben. Succes!
Resistance is futile.
pi_173355707
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 00:37 schreef Buitendam het volgende:

[..]

:')

Ja, het is hier vreselijk. Zaten we maar in Aleppo.
_O_ _O- ^O^

Dit is echt zo ontzettend waar. Het enige dat mij tegenstaat aan Nederland is de overkill aan zeiksnorren zoals Metalfrost.
Resistance is futile.
pi_173355713
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 00:49 schreef Snowsquall het volgende:
In deze oppervlakkige maatschappij van likes en allerlei ander oppervlakkig geneuzel zal het niet meevallen om een vriendenkring op te bouwen... }:|
Waanzin. Er zijn altijd mensen met oprechte interesse in anderen. Maar je vind ze niet via facebook en insta.
Resistance is futile.
pi_173365476
Hangt er vanaf waar in Nederland je wil wonen, bepaalde gebieden zijn stugger dan andere gebieden.
pi_173370033
Dank voor al jullie reacties en adviezen!
Mensen van vroeger weer eens spreken is inderdaad ook een goed idee.
pi_173388906
Ik zit in een vergelijkbare situatie (voor de helft in het buitenland gestudeerd).

Ik hou van sport dus ik heb me aangemeld voor wat clubs, ik hou van muziek dus ik zoek misschien naar een band, gewoon uitgaan en mensen aanspreken wellicht, via de studie/het werk...genoeg opties om vrienden te maken.
pi_173420863
Ik vond het best lastig om terug naar NL te komen, na jaren buitenland. Sommige vrienden waren er nog, maar heb er ook wel een hoop verloren door 'andere levensfases' enzo. Iedereen heeft ineens kinderen gekregen in mijn afwezigheid, lijkt wel. Vrijwilligerswerk is volgens mij wel een goeie, sporten heeft me 0,0 opgeleverd (omdat ik gewoon niet van sporten houd, denk ik).
Mon 'en!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')