abonnement Unibet Coolblue
pi_182431251
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 13:38 schreef nanuk het volgende:

[..]

Bij mij voelt het heel zeker en goed aan dat het financieel helemaal OK is. Om risico te lopen voor een beetje rendement zou voor mij juist weer niet goed aanvoelen. Ieder zijn/haar keus!
Tsja zekerheid kost geld. Voor iedereen is die keuze anders.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182431775
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 13:29 schreef Patroon het volgende:

[..]

Hoe wat voelt? Dat je op jaarbasis minder rendement hebt dan op je belegging? Kan je zo wel vertellen hoe dat voelt :D
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 13:38 schreef nanuk het volgende:
Bij mij voelt het heel zeker en goed aan dat het financieel helemaal OK is. Om risico te lopen voor een beetje rendement zou voor mij juist weer niet goed aanvoelen. Ieder zijn/haar keus!
Heel subjectief wat box 3 betreft. Zowel de box 3 heffingen zijn aan de overheidsbeleid onderhevig, als de rendementen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182438214
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 14:16 schreef blomke het volgende:

[..]

[..]

Heel subjectief wat box 3 betreft. Zowel de box 3 heffingen zijn aan de overheidsbeleid onderhevig, als de rendementen.
Altijd verbazingwekkend dat mensen zo de focus hebben op het verlagen van de maandlasten ipv het vergroten van het maandinkomen :)

Zal wel gemakzucht zijn (denk ik). Enfin, ik dwaal af van de discussie.

Edit: uiteraard ieder zijn keus en 'risicobereidheid' :)
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_182438390
quote:
10s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 19:49 schreef The_Yakuza het volgende:

[..]

Altijd verbazingwekkend dat mensen zo de focus hebben op het verlagen van de maandlasten ipv het vergroten van het maandinkomen :)

Zal wel gemakzucht zijn (denk ik). Enfin, ik dwaal af van de discussie.

Edit: uiteraard ieder zijn keus en 'risicobereidheid' :)
Verbazingwekkend dat sommige mensen zo de focus hebben op werken en geld verdienen ;)

Ik leef niet om te werken ;)
pi_182438798
Wie zegt dat ik mijn inkomen vergroot door meer te werken?
Fuck being broke or middle class, go get it all!
  woensdag 10 oktober 2018 @ 20:52:12 #181
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_182439823
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 13:29 schreef Patroon het volgende:

[..]

Hoe wat voelt? Dat je op jaarbasis minder rendement hebt dan op je belegging? Kan je zo wel vertellen hoe dat voelt :D
Haha, nee bedoel meer van ik heb nu eigenlijk al te veel in aandelen en alles zitten dus ik richt me nu weer wat meer op sparen eerst en wellicht wat aflossen maar als ik extra aflos voelt het alsof ik dat geld kwijt ben maar dat is niet zo dus eerst ff kijken met een klein bedrag hoe dat voelt.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_182441836
quote:
10s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 19:49 schreef The_Yakuza het volgende:

Altijd verbazingwekkend dat mensen zo de focus hebben op het verlagen van de maandlasten ipv het vergroten van het maandinkomen :)

Zal wel gemakzucht zijn (denk ik).
Nee hoor, kwestie van intelligentie. Als je in een huis woont, wat maakt het soort hypotheekbank dan nog uit? Het enige wat telt is lage maandlasten, op korte en lange termijn. Dus zoek dan een bank/hypotheek met de laagste maandlasten, op korte en lange termijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182442401
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 22:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee hoor, kwestie van intelligentie. Als je in een huis woont, wat maakt het soort hypotheekbank dan nog uit? Het enige wat telt is lage maandlasten, op korte en lange termijn. Dus zoek dan een bank/hypotheek met de laagste maandlasten, op korte en lange termijn.
Maar als je gaat aflossen, terwijl je met dat geld met een eft veel meer rendement maakt, gooi je gewoon geld weg. Dat is niet zo intelligent.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182443213
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 22:54 schreef Patroon het volgende:

[..]

Maar als je gaat aflossen, terwijl je met dat geld met een eft veel meer rendement maakt, gooi je gewoon geld weg. Dat is niet zo intelligent.
Of je met een ETF rendement maakt ligt niet van tevoren vast, je spreidt het risico wel maar als de beurs klapt, klappen je ETF's mee.

Aflossen is veilig, zeker als je ook nog een gezonde buffer op je spaarrekening hebt.

Ik ben overigens sinds kort wel bezig met me inlezen over (groene) beleggingen en ETF's maar ik heb m'n woning al afgelost ;)
pi_182445704
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 22:54 schreef Patroon het volgende:
Maar als je gaat aflossen, terwijl je met dat geld met een eft veel meer rendement maakt, gooi je gewoon geld weg. Dat is niet zo intelligent.
Klopt. Er zijn gewoon verschillende mogelijkheden: sparen en/of beleggen in box 3, aflossen van hypotheekschuld in box 1 etc. Elke methode heeft voor- en nadelen en op voorhand zou ik alleen adviseren om te spreiden over die methoden, en in de loop van de tijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 11-10-2018 08:40:17 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182446005
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 00:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Of je met een ETF rendement maakt ligt niet van tevoren vast, je spreidt het risico wel maar als de beurs klapt, klappen je ETF's mee.

Aflossen is veilig, zeker als je ook nog een gezonde buffer op je spaarrekening hebt.

Ik ben overigens sinds kort wel bezig met me inlezen over (groene) beleggingen en ETF's maar ik heb m'n woning al afgelost ;)
Ja klopt, daarom leggen wij ook maar een klein gedeelte maandelijks in ETF's en als de beurs nu klapt, kopen we gewoon "goedkoop" door. De looptijd is nog erg lang, om eventuele klappen van de markt op de vangen. Daarnaast sparen wij ook gewoon en willen we straks ook een gedeelte jaarlijks gaan aflossen.

Spreiden is dus idd het beste.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182446010
.
quote:
14s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 08:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Klopt. Er zijn gewoon verschillende mogelijkheden: paren en/of beleggen in box 3, aflossen van hypotheekschuld in box 1 etc. Elke methode heeft voor- en nadelen en op voorhand zou ik alleen adviseren om te spreiden over die methoden, en in de loop van de tijd.
Ja idd
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182446037
Wij zitten nu ook te kijken naar pensioensparen voor mijn vrouw. Zij heeft een slecht pensioen bij haar werkgever en kan per jaar wel 2500 euro inleggen in een pensioenproduct (bijvoorbeeld BND). Dit bedrag wat je inlegt telt niet mee voor de VRH en betaal je van je bruto loon. Als je dan later met pensioen gaat zit je in een lagere schijf waardoor er minder inkomstenbelasting wordt geheven.

Alleen nu zitten we te twijfelen tussen de beleggingsvorm of spaarvorm. Bij beleggen kans op hoger rendement maar ook risico en bij de spaarvorm is de rente 0.70% variabel, minder rendement maar ook geen risico.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182447273
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 08:43 schreef Patroon het volgende:
Wij zitten nu ook te kijken naar pensioensparen voor mijn vrouw. Zij heeft een slecht pensioen bij haar werkgever en kan per jaar wel 2500 euro inleggen in een pensioenproduct (bijvoorbeeld BND). Dit bedrag wat je inlegt telt niet mee voor de VRH en betaal je van je bruto loon. Als je dan later met pensioen gaat zit je in een lagere schijf waardoor er minder inkomstenbelasting wordt geheven.

Alleen nu zitten we te twijfelen tussen de beleggingsvorm of spaarvorm. Bij beleggen kans op hoger rendement maar ook risico en bij de spaarvorm is de rente 0.70% variabel, minder rendement maar ook geen risico.
Wat ik mij dan afvraag. Is het dan aantrekkelijker om voor pensioensparen te kiezen?
Voordelen:
-Geen VHR.
-Sparen van bruto loon

Nadelen
-Lage rente 0,7%
-Kan er pas na 65 jaar bij.
-Kost 45 euro voor het openen van de rekening (0.5% per storting en 0.59% beheerskosten)

We kunnen er ook voor kiezen om bijvoorbeeld bij Centraal beheer het geld 10 jaar vast te zetten in een deposito. Dan krijg je 1.6% rente bij 10j, 1.8% bij 15j en 2% bij 20j.

Voordelen
-Je kan er na 10/15/20 jaar weer bij
-hogere rente.

Nadelen
-Telt wel mee voor VHR.
-Geen belastingvoordeel

Zou iemand kunnen/willen helpen met het doorrekenen van beide opties bij een inleg van 2500 euro.

Deposito optie voorbeeld:
https://www.centraalbehee(...)spaarrekeningen.aspx

BND
https://new.brandnewday.nl/particulier/pensioenrekening-sparen/
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182447640
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:11 schreef Patroon het volgende:

[..]

Wat ik mij dan afvraag. Is het dan aantrekkelijker om voor pensioensparen te kiezen?
Voordelen:
-Geen VHR.
-Sparen van bruto loon

Nadelen
-Lage rente 0,7%
-Kan er pas na 65 jaar bij.
-Kost 45 euro voor het openen van de rekening (0.5% per storting en 0.59% beheerskosten)

We kunnen er ook voor kiezen om bijvoorbeeld bij Centraal beheer het geld 10 jaar vast te zetten in een deposito. Dan krijg je 1.6% rente bij 10j, 1.8% bij 15j en 2% bij 20j.

Voordelen
-Je kan er na 10/15/20 jaar weer bij
-hogere rente.

Nadelen
-Telt wel mee voor VHR.
-Geen belastingvoordeel

Zou iemand kunnen/willen helpen met het doorrekenen van beide opties bij een inleg van 2500 euro.

Deposito optie voorbeeld:
https://www.centraalbehee(...)spaarrekeningen.aspx

BND
https://new.brandnewday.nl/particulier/pensioenrekening-sparen/

Belangrijke vraag hierbij is hoeveel % loonheffing jouw vrouw nu betaalt. Hoe lager nu hoe minder interessant dat pensioensparen is. Je verschuift nml. het moment van heffing, niet de heffing zelf. Dus als je met 67 jaar net zo veel heffing betaalt als nu is het enige voordeel de vrh vrijstelling.
pi_182447764
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:33 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Belangrijke vraag hierbij is hoeveel % loonheffing jouw vrouw nu betaalt. Hoe lager nu hoe minder interessant dat pensioensparen is. Je verschuift nml. het moment van heffing, niet de heffing zelf. Dus als je met 67 jaar net zo veel heffing betaalt als nu is het enige voordeel de vrh vrijstelling.
40,85%

Dus met de info wat jij zegt denk ik dat het pensioensparen niet eens zo voordelig is, als je let op de nadelen en het geringe verschil in loonheffing tussen nu en na aow (als die er al is). Dan is een deposito veel aantrekkelijker met een hoger rente percentage toch?

Zie nu zelfs Bigbank. 2% voor 10 jaar.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182448041
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:40 schreef Patroon het volgende:

[..]

40,85%

Dus met de info wat jij zegt denk ik dat het pensioensparen niet eens zo voordelig is, als je let op de nadelen en het geringe verschil in loonheffing tussen nu en na aow (als die er al is). Dan is een deposito veel aantrekkelijker met een hoger rente percentage toch?

Zie nu zelfs Bigbank. 2% voor 10 jaar.
Stel dat ze nu al aow zou hebben dan is de heffing 23 %. Dat is dus gunstig t.o.v. de huidige 40,85 %.

Complicatie is dat niemand weet hoe de percentages zijn als je vrouw daadwerkelijk aow gaat krijgen. Duurt dat nog lang ?
pi_182448089
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:58 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Stel dat ze nu al aow zou hebben dan is de heffing 23 %. Dat is dus gunstig t.o.v. de huidige 40,85 %.

Complicatie is dat niemand weet hoe de percentages zijn als je vrouw daadwerkelijk aow gaat krijgen. Duurt dat nog lang ?
Dat duurt nog 38 jaar :D
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182450162
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:01 schreef Patroon het volgende:
Dat duurt nog 38 jaar :D
Intuïtief zou ik dan een gering bedrag in zo'n BND pensioenfonds storten, dan heb je nu het fiscaal voordeel. Ik denk dat de AOW wordt gefiscaliseerd, maar dat belastingpercentage's langzaam aan dalen. Dus veel kans op een miskoop heb je niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182451231
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Intuïtief zou ik dan een gering bedrag in zo'n BND pensioenfonds storten, dan heb je nu het fiscaal voordeel. Ik denk dat de AOW wordt gefiscaliseerd, maar dat belastingpercentage's langzaam aan dalen. Dus veel kans op een miskoop heb je niet.
Ook als dat maar 0.7% rente is?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182452077
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Intuïtief zou ik dan een gering bedrag in zo'n BND pensioenfonds storten, dan heb je nu het fiscaal voordeel. Ik denk dat de AOW wordt gefiscaliseerd, maar dat belastingpercentage's langzaam aan dalen. Dus veel kans op een miskoop heb je niet.
Ben het hier wel mee eens. Denk ook dat inkomen minder en vermogen meer belast gaat worden in de toekomst. En die rente loopt lekker op in 38 jaar....
Centraal Beheer heeft ook een prima Pensioen Spaar product, bij 25 jaar vast zetten (en dat moet je toch...) is de rente 1,8 %...
pi_182452154
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:35 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Ben het hier wel mee eens. Denk ook dat inkomen minder en vermogen meer belast gaat worden in de toekomst. En die rente loopt lekker op in 38 jaar....
Centraal Beheer heeft ook een prima Pensioen Spaar product, bij 25 jaar vast zetten (en dat moet je toch...) is de rente 1,8 %...
thnx, ff naar kijken!

Edit: Nadeel van die pensioen deposito is dat je niet elk jaar kan bijstorten. Je stort eenmalig een bedrag en dat staat dan 25 jaar vast. Als je jaar erop weer stort, staat dat nieuwe bedrag weer 25 jaar vast etc.

[ Bericht 11% gewijzigd door Patroon op 11-10-2018 14:45:55 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182452429
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:39 schreef Patroon het volgende:

[..]

thnx, ff naar kijken!

Edit: Nadeel van die pensioen deposito is dat je niet elk jaar kan bijstorten. Je stort eenmalig een bedrag en dat staat dan 25 jaar vast. Als je jaar erop weer stort, staat dat nieuwe bedrag weer 25 jaar vast etc.
Ja, zo werken deposito's.... De kans dat de deposito-rentes volgend jaar hoger zijn is levensgroot, dus geen echt nadeel denk ik.
pi_182452476
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:54 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Ja, zo werken deposito's.... De kans dat de deposito-rentes volgend jaar hoger zijn is levensgroot, dus geen echt nadeel denk ik.
Klopt, maar dan komt het over 25 jaar vrij en wat doe je er dan mee? Je kan niet opeens een super groot bedrag inleggen omdat je jaarlijks gebonden bent aan je A factor etc.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182452888
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:57 schreef Patroon het volgende:

[..]

Klopt, maar dan komt het over 25 jaar vrij en wat doe je er dan mee?
Het komt op zijn vroegst over 38 jaar vrij. In de pot die je opbouwt zit dan al een tijdje dat 25 jaars deposito en alles wat je daarnaast in de pot hebt gestopt en alle rentes-op-rentes. Heel flexibel, je kunt ieder jaar kiezen hoe en of je het verder aanvult. enige beperking is dus dat het jaarlijks maximaal de jaarruimte mag zijn, die je jaarlijks opnieuw uitrekent.

Op de einddatum (over 38 jaar of later, want ook dat kun je flexibel aanpassen) MOET je een lijfrente kopen vanuit de pot. Dat kan bij CB maar hoeft niet. Je kunt tzt dus shoppen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')