abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173331486
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 21:33 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Waaat? Met je bsn kun je best veel, te veel.
Dat valt in praktijk redelijk mee maar je kan er wel teveel mee.

Aan de andere kant; ik mag het op dit moment niet gebruiken ook al moet het verplicht gebruikt worden in diverse systemen. We hebben geen vergunning om het te gebruiken op de manier die ik wil dus het mag niet ook al is het doel van het systeem hetzelfde als de twee afzonderlijke vergunningen samengevoegd, en daar bestaat geen aparte vergunning voor. Alhoewel er bepaalde versies zijn waarin de juristen het niet met elkaar eens zijn (en het dus een financieel risico kan zijn). Vanaf mei 2018 wordt mijn werk dus een stuk eenvoudiger en kan ik personen aan elkaar koppelen in de tig systemen aan de hand van BSN.
Bier.
pi_173332014
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 21:08 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

"Volgens een woordvoerder van PostNL is de samenwerking met Ikea uniek door de grote omvang, maar levert het postbedrijf vaker adressenbestanden aan bedrijven. „Het is een van de zakelijke oplossingen die wij aanbieden.”

Dus.
Ja je overtreedt gewoon de wet en noemt het "een zakelijke oplossing die je aanbiedt". Zo kan ik het ook :{
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
pi_173332210
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 21:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Bij PostNL is het problematisch omdat dat zou betekenen dat ze de NAW gegevens harvesten van de enveloppen, en masse. Dat is voor statistiek niet erg, daar kan je echt heel mooi mee voorspellen wanneer er een bode bij of af kan. Maar het doorverkopen ervan zonder toestemming... FB heeft boetes gehad voor minder eah. Ik kan niet kiezen van wie ik wel en geen post wil over het algemeen. Ik kan niet white-listen bijvoorbeeld.
Je kant jezelf blacklisten op postfilter.nl, net zoiets als belmenietregister
pi_173332306
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 22:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Je kant jezelf blacklisten op postfilter.nl, net zoiets als belmenietregister
Nee, dat is het tegenovergestelde van het belmenietregister. Die laatste is een publiek orgaan zonder winstoogmerk en wordt betaald met belastinggeld. postfilter is een maskerade, een zelfregulerend orgaan vanuit de industrie en wordt door niemand gecontroleerd.

Het is echt alsof je de CEO van Merck minister van Volksgezondheid maakt.
Bier.
pi_173332341
Dan heb ik postfilter verkeerd begrepen. Sowieso papieren post, papierverkwisting is het.
pi_173333374
Hoe is "jezelf kunnen blacklisten" hetzelfde als "jezelf kunnen whitelisten"?
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
pi_173337787
registreer om deze reclame te verbergen
Whitelisten is toestemming geven voor iets en blacklisten is geen toestemming geven, in dit geval voor commerciele reclame
pi_173337798
S1c07DWyxM-qwPj6P3wbd-htwGzIBmWzA71GU-8eGMw.jpg?w=1024&s=e8f08c136e9bd8fcd447f57588feddc1

Via
pi_173338232
Een bekend plaatje _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173346742
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 11:48 schreef Anne het volgende:
Erg mooie foto's, Zug-Chef!
Bedankt Anne!
En er komt nog veel meer tzt....

quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 23:09 schreef MCH het volgende:

[..]

Hey Z-C,

Ik ben laatst van Praag naar Cheb getreind en ik ben zeker weten niet via Usti gekomen. Dat zou ook wel heel gek zijn als je op de kaart kijkt, wij gingen toen via Pilsen. Foutje of zijn er ook andere routes Praag - Cheb?
Nee hoor daar is niks geks aan. De ČD heeft twee routes tussen Praag en Cheb. Of via Ustí of via Plzeň. Via Cheb kan in 2:30-3:15, via Ustí in 4:00.
  woensdag 23 augustus 2017 @ 19:35:48 #111
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_173348130
Ongeluk vanmiddag in Oostenrijk: tijdens een proefrit van een nieuw KISS-treinstel is deze op een stilstaande goederentrein geklapt. Geen doden gelukkig, wel een zwaargewonde machinist en van de voorkant van het treinstel is weinig overgebleven.

Zugunglück in Linz: Haltesignal ignoriert
pi_173348665
Nou issie sjtuk -O-

f3b0ef34b9e3f1ec3a6a939669dc2196.jpg
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
  woensdag 23 augustus 2017 @ 20:00:53 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173348700
Damn. :{
We are shaping the future.
pi_173349417
Hoe zag ie ervoor eruit?
  woensdag 23 augustus 2017 @ 20:37:51 #115
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173349460
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 20:35 schreef Adrie072 het volgende:
Hoe zag ie ervoor eruit?
ASPDHTI.jpg
We are shaping the future.
pi_173349496
Wow
pi_173349738
sodeknetters zeg :X
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173350444
De stevigheid van de cabine lijkt wel verbeterd te zijn, maar nu is de boel bij het eerste balkon compleet afgescheurd en samengeperst.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_173350682
quote:
Spooky.
To survive, is to be victorious!
pi_173352050
ghost-train-bridge-tom-straub.jpg

dit ook. net zo echt als die foto :')
ಠ_ಠ
pi_173353498
Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau. In deel 4 bezoeken we eerst de vrijdagmiddagspits ten westen van Praag en na een kort bezoek aan het hlavní nádra¸í werd er op een zonovergoten zaterdag eindelijk gedieselt langs de Sázava.

Deel 1: PTA / Het grote treinentopic #1076 - Beste reizigers
Deel 2: PTA / Het grote treinentopic #1077 - U roept, IenM draait of niet
Deel 3: PTA / Het grote treinentopic #1078 - Grundlichtkeit

Het reizigersaanbod op spoorlijn 120 tussen Praag en Kladno is in de middagspits dermate hoog dat er een aantal extra treinen worden ingezet. Deze worden voor een deel met diesellocomotieven van de serie 714 en drie rijtuigen gereden.

De serie 714 is de gemoderniseerde variant van de oorspronkelijke serie T 466.0 gebouwd door het Slowaakse Turčianske strojárne n.p. Martin tussen 1971 en 1979. In 1988 werden de locomotieven omgenummerd in de serie 735. Bij de modernisering werden alleen de draaistellen en de ruiten hergebruikt.

36501684412_22b1cc04ff_c.jpg
De nog in de oude kleurstelling rondrijdende 714 216 is op vrijdag 4 augustus 2017 zojuist vertrokken met Sp 1888 uit Hostivice naar Kladno en Kladno-Ostrovec.

Eenmaal per twee uur rijdt er een sneltrein (Rychlík) tussen Praag en Rakovník. Deze treinen worden gereden door gemoderniseerde duikbrillen van de serie 750 en drie rijtuigen waarvan de achterste tevens een stuurstand heeft.

Door werkzaamheden aan het spoor in Praag start de trein niet in Masarykovo Nádra¸í maar in Praha-Bubny Vltavská, het eerste station na de brug over de Moldau. Omdat er tevens werkzaamheden tussen Kladno en Rakovník zijn eindigt de trein al na een kleine 40 minuten in Kladno. Het is daarmee verreweg de kortste Rychlík in Tsjechië, zowel in afstand, tijd als lengte van de trein.

36545793891_5de7459313_c.jpg
ČD loc 750 707 rijdt op vrijdag 4 augustus 2017 met R 1224 het station van Hostivice in.

Het station van Hostivice is een knooppunt aan de westkant van Praag waar meerdere spoorlijnen bij elkaar komen. De lijn Praag-Kladno kan enigzins als hoofdlijn beschouwd worden. Daarnaast komt er nog een nevenlijn vanuit Praag in Hostivice aan, die via de zgn Praagse Semmeringlijn verloopt. Aan de westkant van Hostivice splitst het spoor zich in drie richtingen: de hoofdlijn naar Kladno en nevenlijnen naar Rudná u Prahy (richting het zuiden) en Středokluky (richting het noorden).

Het stationsemplacement is relatief groot maar dat is op gezette tijden wel nodig. Vier van de acht sporen worden gebruikt voor het reizigersvervoer en hebben lage perrons, de overige vier sporen worden gebruikt voor het goederenvervoer, dat hier met regelmaat nog plaatsvindt.

Op de verder enkelsporige hoofdlijn Praag-Kladno rijdt in de spits zo'n 3-4x per uur een trein, waardoor er op de stations onderweg veel treinkruisingen plaatsvinden. Zo ook in Hostivice, waar de 714 216 inmiddels vanuit Kladno onderweg terug is naar Praag. Links daarvan staat een gemoderniseerde Brotbuchse die even later vertrekt naar Středokluky.

36638654216_8a74800639_c.jpg
Na een korte stop vertrekt de 750 707 van České dráhy hier uit Hostivice met R 1224 naar Kladno.

Met zo'n Tsjechische railbus (Brotbuchse) werd vervolgens via de Praagse Semmeringlijn en Praha-Smíchov naar Praha hlavní nádra¸í gereden.

Het hoofdstation van Praag is min of meer opgedeeld in twee delen. De perrons 1 t/m 4 liggen onder de fraaie stationsoverkapping en de perrons 5 t/m 7 zijn later buiten de overkapping bijgebouwd. De restauratie van de stationsoverkapping en het station nadert zijn voltooiing. Alleen bij perron 1 wordt momenteel nog gewerkt. Foto's van onder de overkapping zijn daarom nu weer mogelijk en aangezien ik toch via dit station naar het hotel moest werd gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt.

De sporen onder de overkapping worden veelal gebruikt voor de langeafstandstreinen en sommige S-Bahn-lijnen. Slechts sporadisch zijn de fraaie motorwagens van de serie 854 onder de kap te vinden. Deze wagens zijn tussen 1968 en 1971 gebouwd door Vagonka Tatra Studénka en middels een reconstructieprogramma vanaf 1997 in de huidige staat verbouwd. De motorwagens worden, vaak met een rijtuig, ingezet als sneltrein (Rychlík) op ongeëlektrificeerde hoofdlijnen in Tsjechië.

36639251626_a27c861be0_c.jpg
De meeste motorwagens rijden inmiddels in de blauwe Njabrt2-kleurstelling. Ik had het geluk op vrijdagavond 4 augustus 2017 de rode 854 033 onder de stationskap aan te treffen die hier zojuist als R 1249 uit České Budějovice is gearriveerd.

Naast de Tsjechische staatsspoorwegen České dráhy is RegioJet de inmiddels bekendste open access vervoerder in Tsjechië. Sinds 2011 rijdt RegioJet Intercity treinen op de as Praag-Ostrava-Havířov. Gestart werd toendertijd met 8 locomotieven van de serie 162 en van de ÖBB en SBB overgenomen Eurofirma rijtuigen.

Anno 2017 rijdt RegioJet elke twee uur op deze verbinding en zijn diverse treinen kwa route verlengd naar Bratislava, Staré Město en Ko¨ice. Er zijn concrete plannen om in december 2017 ook naar Wenen te gaan rijden.

Bijzonder om te vermelden is dat RegioJet een dochteronderneming is van Student Agency in samenwerking met Keolis. Wat mij tevens opviel is dat het overgrote deel van het treinpersoneel studenten danwel jongvolwassen betrof. Het is algemeen bekend dat RegioJet reizigers vervoerd tegen bodemprijzen en het tevens (of juist daarom) probeert de kosten zo laag mogelijk te houden.

36521558372_5b917787f7_c.jpg
Op de avond van vrijdag 4 augustus 2017 is RegioJet-loc 162 117 zojuist vanaf het opstelterrein in Praag-Smíchov vertrokken en komt hier aan op Praha hlavní nádra¸í. Ruim 10 minuten later zal de trein als IC 1019 vertrekken naar Pardubice, Česká Třebová, Ostrava, Havířov en het in het uiterste oosten van Tsjechië gelegen Jablunkov-Návsí.

Zaterdag 5 augustus

Zo'n 30 km ten zuiden van Praag ligt het dal van de rivier de Sázava. De omgeving is hier heuvel- tot bergachtig. In de zomermaanden trekken veel inwoners van Praag naar deze omgeving om van de rust en de natuur te genieten. Het gebied kent vele vakantiehuisjes en wandelpaden, maar ook liefhebbers van de watersport komen beneden in het dal uitgebreid aan hun trekken.

Het gebied is prima te bereiken per trein. De spoorlijn 210 loopt door het dal en onderweg zijn er vele stationnetjes van waaruit je vaak zo de natuur inloopt. De ruim 60 kilometer lange spoorlijn wordt doorgaans bereden door driedelige Regionova-treinstellen, maar in het weekend worden hier nog oude diesellocomotieven met enkel- of dubbeldeks rijtuigen ingezet.

Tevens rijdt er in de hoogzomer een extra trein van museumclub K´C Doprava. Op zaterdagochtend vanuit Praag naar Čerčany en zondagmiddag weer terug. K´C Doprava heeft een diversiteit aan materieel, uiteenlopend van motorwagens tot een Bardotka met oude ČSD-rijtuigen. In de weekenden worden hiermee op een aantal trajecten rond Praag extra ritten gereden, waarvoor in de trein een kaartje gekocht kan worden. Dat is overigens in Tsjechië nog gewoon overal mogelijk.

Vorig jaar zomer reed deze trein ook maar toen praktisch elk weekend met een motorwagen, behalve toen ik er was werd juist een oude locomotief van de serie 740 met twee bijwagens ingezet. Toen zat ik in die trein in plaats van langs de spoorlijn... Ik liet me dat niet nogmaals gebeuren en dus werd op zaterdag 5 augustus 2017 extra vroeg naar het Sázavadal afgereisd in de hoop dat deze trein dit jaar weer met een 740 zou rijden.

36524314572_50512ceab8_c.jpg
Na een flinke klim en een half uur wachttijd kwam dan eindelijk de fraaie 740 692 van K´C Doprava het viaduct van ´ampach op gereden als Sp 1563 naar Čerčany en zal over enkele minuten een stop maken te Jílové u Prahy.

Dit viaduct is na het Landwasserviaduct de tweede grootste stenen spoorbrug van midden Europa. De brug bestaat uit 7 bogen en heeft een totale lengte van ruim 109 meter. Op het hoogste punt is zij 42 meter hoog. De brug is gebouwd met grofkorrelig graniet tussen 1897 en 1899 en is niet in een rechte lijn gebouwd, maar wel in een boog met een straal van 180 meter.

Het treinverkeer op spoorlijn 210 tussen Praag en Čerčany wordt behoudens drie omlopen op zaterdag en 2 op zondag uitgevoerd met driedelige Regionova-treinstellen. Deze treinstellen zijn ooit gebouwd en geleverd als de serie 810, de zogenaamde Brotbuchse, de Tsjechische railbus. Middels een reconstructie zijn tussen 2005 en 2012 in totaal 211 tweedelige en 26 driedelige stellen gemaakt.

36575259711_a052992354_c.jpg
Op zaterdag 5 augustus 2017 passeert stel 814 221 als Os 9056 uit Čerčany het ´ampach-viaduct bij Jílové u Prahy en is onderweg naar Praha hlavní nádra¸í.

Omdat de eerste getrokken trein defect was geraakt bij Vrané nad Vltavou en we de tweede getrokken trein ergens anders wilde fotograferen, werd besloten te vertrekken. En dus kon begonnen worden aan een niet ongevaarlijke afdaling, eerst 10 meter naar spoorniveau en daarna nog 40 meter naar het dal. Ik was hier een Nederlandse fotograaf tegengekomen en mocht met hem meerijden; zijn auto stond aan de voet van het viaduct. Iets te enthousiast ging ik op de steile afdaling naar beneden waardoor beneden bleek dat ik een flinke (open) wond aan m'n linkerbeen had overgehouden.

Het zou de dag niet bederven, want die-hard als ik was ging het programma van de dag gewoon door. Maar aan het eind van de dag heeft hij me wel naar het ziekenhuis in Praag gebracht, waar de wond kon worden schoongemaakt en gehecht. Naar nu blijkt zonder verdere gevolgen, gelukkig.

Sinds de nieuwe dienstregeling in december 2016 zetten de Tsjechische staatsspoorwegen Česke Drahy vanuit depot Praha-Vr¨ovice in de weekenden weer opvallend vaak Bardotka's in op spoorlijn 210 tussen Praag en Čerčany. Dit terwijl er vorig jaar bijna wekelijks groene en rode duikbrillen werden ingezet. Daar is overigens niets mis mee, maar de locomotieven van de serie 749 zijn officieel sinds 2013 buiten dienst gesteld dus kan het voor mijn gevoel van het ene op het andere moment voorbij zijn.

Momenteel zijn er drie locomotieven rijvaardig in Praag, de wit/rode 749 107, de blauw/geel/rode 749 121 en de wit/groene 749 264. De 749 107 wordt vast ingezet op lijn 212 tussen Čerčany en Zruč nad Sázavou. De andere twee zijn bijna wekelijks tussen Praag en Čerčany aan te treffen. In het zomerseizoen zijn er gedurende de weekenden vijf omlopen waardoor de kans groot is dat er een of meerdere Bardotka's worden ingezet.

36579144441_867fb6b943_c.jpg
De 749 264 werd op zaterdag 5 augustus 2017 gelukkig ingezet voor Os 9057 waardoor deze opname bij de fraaie en markante rotspartijen tussen Petrov u Prahy en Luka pod Mednikem mogelijk werd.

Tevens noemenswaardig is het feit dat afgelopen winter alle dubbeldeksrijtuigen zijn gemoderniseerd, zowel het interieur als het exterieur is flink opgeknapt. De wit/blauwe Najbrt2 kleurstelling staat de rijtuigen naar mijn mening erg goed.

Naast de drie getrokken treinen op zaterdagochtend rijdt er ook nog een trein Praag-Čerčany met twee Regionova-stellen, waarvan de achterste vanaf Jilové u Prahy weer terugrijdt naar Praag.

36597653031_44d94ab37f_c.jpg
Op zaterdag 5 augustus 2017 was er blijkbaar geen tweede Regionova-stel beschikbaar waardoor de ČD een motorwagen van de serie 810 en twee bijwagens ingezet heeft. De niet alledaagse combinatie van de 814 203 en 810 333 passeren hier bij Petrov u Prahy met Os 9059 van Praha hlavní nádra¸í naar Jilové u Prahy en Čerčany. De eerste bijwagen heeft overigens geen graffiti maar reclamestickers.

35906066434_56a0444236_c.jpg
Terug in ´ampach kon eerst vanaf de ochtendkant de derde getrokken trein van de dag richting Čerčany op de foto worden gezet. De wit/groene 754 031 trekt Os 9061 over het ´ampach-viaduct en zal even later te Jílové u Prahy kruisen met de eerste getrokken trein terug naar Praag. Alleen het materieel daarvan is nooit in Čerčany aangekomen...

Doordat eerder op zaterdag 5 augustus 2017 de 754 045 defect was geraakt in Vrané nad Vltavou werd Os 9055 vanaf daar opgeheven. Dit betekende dat de ČD geen materieel had in Čerčany om Os 9058 terug naar Praha hlavní nádra¸í te rijden.

Maar slim als ze zijn bij de Tsjechische staatsspoorwegen werd besloten de 749 264, die om 11:06 met Os 9057 in Čerčany aangekomen is, te laten omlopen en direct weer te laten vertrekken. Doordat deze trein in Týnec nad Sázavou planmatig 20 minuten stationnement heeft ivm kruising met
de tegentrein kon de vertraging er zo weer uitgereden worden.

35922610594_88d52e14dc_c.jpg
De fraaie wit/groene 749 264 passeert hier met Os 9058 het ´ampach-viaduct tussen Jílové u Prahy en Luka pod Mednikem.

Tussen 12:00 en 15:00 rijden er geen treinen op deze spoorlijn. Dat is een verschijnsel wat vaker voorkomt op regionale spoorlijntjes in Tsjechië. Om die reden besloten we met de auto zo'n 100 kilometer zuidelijker bij een bijzondere, geëlektrificeerde spoorlijn te gaan kijken.

Trat 202 is de 24 kilometer lange spoorlijn tussen Tábor en Bechyně. Het is de enige nog overgebleven spoorlijn in Tsjechië met 1500 Volt gelijkstroom, nadat de lijn Rybník–Lipno nad Vltavou in 2005 is omgebouwd naar 25 kV wisselstroom. Theoretisch gezien zouden Nederlandse treinen op dit baanvak kunnen rijden, want in Nederland kennen we hetzelfde stroomsysteem.

Op de lijn wordt door de České dráhy een twee-uursdienstregeling gereden. Op werkdagen komt meestal de 113 002 in actie, maar in het weekend wordt de in 2016 volledig opgeknapte "Bobina“ E422 0003 vaak ingezet.

36594361362_0b576e065d_c.jpg

Op zaterdag 5 augustus 2016 is de E422 0003 bij het vertrek om 12:05 uit Bechyně helaas defect geraakt waardoor een complete slag Bechyně-Tábor is uitgevallen. Vanuit Tábor moest de 113 002 naar Bechyně komen om de trein terug naar Tábor te rijden. Dat gebeurde overigens pas met de eerstvolgende vertrekkende trein om 14:05.

Even na vertrek uit Bechyně gaat het spoor over de ruim 200 meter lange Bechyňský most, de brug van Bechyně. Het spoor deelt de brug met het autoverkeer, maar die worden in de andere richting wel tegengehouden. Je moet een beetje geluk hebben met het autoverkeer dat meerijdt met de trein, maar voor het plaatje is het leuk als er ook een auto naast de trein rijdt. Dit gebeurde naar mijn idee perfect.

35951673353_278a157263_c.jpg
Door de defecte E 422 0003 kon de 113 002 samen met de fraaie Bobina en twee rode rijtuigen op de brug van Bechyně worden vastgelegd als Os 28413 naar Tábor. Het bleek een unieke situatie, een week later was de Bobina weer gerepareerd.

Tot zover dan deel 4. In deel 5 gaan we via een kleine omweg weer terug naar de lijn Praag-Čerčany, waar ook op zondag een aantal foto´s gemaakt zijn. De dag werd afgesloten op het hoofdstation in Praag.

Wederom bedankt voor jullie interesse en tot de volgende keer.
pi_173353826
Weer een fraaie serie, Zug _O_
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173354748
Mooie serie weer Zug! *O*
and there was some silence
pi_173355803
Zeer fraaie foto's. Die set in dat bergachtige, ik heb een deja vu gevoel. Heb ik daar tijdje terug ook al foto's van gezien?
pi_173356008
Ziet er wel uit als een puntje waar je vaker gaat staan ja :Y
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')