abonnement Unibet Coolblue
pi_173257738
Ik ben bezig met het monteren van wandpanelen, maar ik loop vast bij het uitzagen van een balk.

Waarschijnlijk ligt het aan mijn creativiteit, maar ik heb geen idee hoe ik de afmetingen van de balk precies op de juiste plek uit het wandpaneel kan zagen.

iemand een idee hoe ik de balk zo nauwkeurig mogelijk uit het wandpaneel kan zagen ?

[/url]
pi_173258313
Malletje van papier maken en dan aftekenen.
pi_173258711
Kort stukje tegen de balk houden. Op de plek waar het echte stuk moet komen. Meten naar boven hoe ver hij nog omhoog zou moeten aan de rechterkant. Naar links uitmeten waar de onderzijde van de punt van de balk zit. Dat punt zit net zover naar beneden als het eerst gemeten naar boven.

Trek hier een lijn. En klaar.

De bovenkant blijft dus haaks tijdens aftekenen. Je zet alleen de coördinatie uit van de onderste punt . En dan van rechtsboven naar links Opzij de lijn. Zo kun je ook de verdere hoek opmeten. Dit kun je nog nachecken voor je zaagt of de maat overeen komt met de balkdikte.

(zonder vette vingers uiteraard)
pi_173258795
En als je plaat breed genoeg is kun je uit het tweede meetpunt dezelfde lijn zetten als bij de eerste meting. Dat is dezelfde hoek
pi_173261107
Met een zweihaak.
pi_173263320
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 17:41 schreef tiho1 het volgende:
Kort stukje tegen de balk houden. Op de plek waar het echte stuk moet komen. Meten naar boven hoe ver hij nog omhoog zou moeten aan de rechterkant. Naar links uitmeten waar de onderzijde van de punt van de balk zit. Dat punt zit net zover naar beneden als het eerst gemeten naar boven.

Trek hier een lijn. En klaar.

De bovenkant blijft dus haaks tijdens aftekenen. Je zet alleen de coördinatie uit van de onderste punt . En dan van rechtsboven naar links Opzij de lijn. Zo kun je ook de verdere hoek opmeten. Dit kun je nog nachecken voor je zaagt of de maat overeen komt met de balkdikte.

(zonder vette vingers uiteraard)
Daar is over nagedacht, nu alleen nog even goed lezen hoe dit uit te voeren.

Een zweihaak heb ik, die gebruik ik voor de hoek van het dak te meten. verder moet ik even bedenken hoe ik hem kan toepassen bij de balk.
pi_173269770
Een zaagmalletje maken van papier, eerst knip je de afmetingen van de balk er uit, dan knip je de schuine kanten er af.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_173271679
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 20:30 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Daar is over nagedacht, nu alleen nog even goed lezen hoe dit uit te voeren.

Een zweihaak heb ik, die gebruik ik voor de hoek van het dak te meten. verder moet ik even bedenken hoe ik hem kan toepassen bij de balk.
Die kan je ter controle prima gebruiken de zwaaihaak. Meten is vaak maatvaster.

Papiertjes knippen vast ook, maar daar heb ik geen ervaring mee sinds mijn 6e ongeveer.
pi_173275464
Ik loop op het volgende punt vast, volgens mij heb ik de uitsparing van de balk goed uitgetekend staan, echter als ik hem zo afzaag dan ontbreekt het stuk boven de balk. die moet immers ook uit dezelfde plank worden gemaakt.

Tevens ben ik bang dat als ik hem schuin afzaag (volgens de helling van het dak) dat de uitsparing toch niet op de juiste plek zit

Wat doe ik verkeerd ?

pi_173275544
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 12:14 schreef Piet200 het volgende:
Ik loop op het volgende punt vast, volgens mij heb ik de uitsparing van de balk goed uitgetekend staan, echter als ik hem zo afzaag dan ontbreekt het stuk boven de balk. die moet immers ook uit dezelfde plank worden gemaakt.

Tevens ben ik bang dat als ik hem schuin afzaag (volgens de helling van het dak) dat de uitsparing toch niet op de juiste plek zit

Wat doe ik verkeerd ?

[ afbeelding ]
Het plafond loopt scheef dus ik denk dat je dat eerst moet aftekenen, daarna de uitsparing van de balk pas
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_173276595
Idd. Eerst schuine kant aftekenen en dan onderaan de hoek een haakse lijn tekenen. Hieronder aftekenen zoals je hebt gedaan.
pi_173278623
teken de breedte van je plank over op de muur, vanuit daar kan je alles uitmeten en overnemen.
mocht bovenstaande oplossingen het voor jou net niet zijn.
pi_173278675
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 12:14 schreef Piet200 het volgende:
Ik loop op het volgende punt vast, volgens mij heb ik de uitsparing van de balk goed uitgetekend staan, echter als ik hem zo afzaag dan ontbreekt het stuk boven de balk. die moet immers ook uit dezelfde plank worden gemaakt.

Tevens ben ik bang dat als ik hem schuin afzaag (volgens de helling van het dak) dat de uitsparing toch niet op de juiste plek zit

Wat doe ik verkeerd ?

[ afbeelding ]
klopt, dit is het ook niet, aan de plank die al aan de muur zit, kan je zien dat er rechts van de balk al een deel nieuwe plank zit, dus bovenzijde plank kan niet recht zijn.
(plafond zit ook in een hoek)
pi_173288314
Bedankt voor jullie adviezen, het is me gelukt !

Ik heb de plank inderdaad eerst schuin afgezaagd en daarna de maten overgenomen.
Nog 3 balken uit te zagen op twee muren.
pi_173291071
Goed zo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')