Misschien is het mogelijk om uit een andere ruimte een schakelaar en WCD te halen en de nieuwe in de andere ruimte terug plaatsen. Dit heb ik thuis een keer gedaan met een schakelaar van de kelder naar de woonkamer omdat ik niks vergelijkbaars kon vinden.quote:Op vrijdag 6 oktober 2017 11:25 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Ik ben bij de Hornbach voor een 750ml geslaagd voor ¤1,80. Maar eens ff overgieten. Ze hadden voor ¤3,xx ook en 2,5 liter pot.
[..]
Mja, het huis is dus van eind jaren 90.
Bij de Hornbach eens even gekeken en op zich heb je daar van een no-brand of van een ander merk dat ik ben vergeten wel een vergelijkbaar niet-geaard WCD. Dat komt dus wel goed.
Die schakelaar is dan nog wel een vraag.... iemand een idee?
Het is geen optie om een andere serie te pakken gezien die ruimte meerdere schakelaars en WCD heeft.
Dat is best slim!quote:Op vrijdag 6 oktober 2017 20:30 schreef StupidDutch het volgende:
[..]
Misschien is het mogelijk om uit een andere ruimte een schakelaar en WCD te halen en de nieuwe in de andere ruimte terug plaatsen. Dit heb ik thuis een keer gedaan met een schakelaar van de kelder naar de woonkamer omdat ik niks vergelijkbaars kon vinden.
Is die schakelaar stiekem geen Jung of Berker ?quote:Op donderdag 5 oktober 2017 08:16 schreef Gieliovd het volgende:
Oke kenners, hier een zoekplaatje.. wie helpt mij de serie en type te herkennen?
Het huis is van 1996 volgens mij.
[ afbeelding ]
Het WCD is van GIRA, aldus wat ik er vanaf lees. Maar welke serie??
En de schakelaar geen idee.
Het is dus bij mijn schoonouders, ik kan niet ff iets eraf wippen en kijken. Moet een nieuw WCD bestellen gezien deze stuk is en een ander type schakelaar (puls combi met wissel).
Alvast bedankt
Ik heb opdracht gegeven dat ze even de kapjes eraf trekken.quote:Op zondag 8 oktober 2017 11:45 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Is die schakelaar stiekem geen Jung of Berker ?
als de oude verflagen nog goed zijn is het zeker niet nodig. Donkere verf goed schuren, gronden met grondverf op kleur, twee keer aflakken.quote:Op zondag 8 oktober 2017 18:36 schreef Piles het volgende:
Ok, ik ben helemaal in de war wat schuren voor schilderen betreft. Ben nu bij vrienden aan het helpen met de kozijnen. Er zijn lichte (beige) en donkere (groen) kozijnen. Alles moet licht worden. Hoe ver schuur je dan?
Het groene is er helemaal afgeschuurd (tot het hout), vervolgens grondverf en aflakken?
Het lichte wordt ook flink (electrisch) geschuurd, maar das toch helemaal niet nodig: gewoon ontvetten, opschuren met fijne korrel en aflakken maar?
Ik zou zelfs het groene niet zo ver schuren vermoed ik, maar opschuren, grondverf en aflakken. Of krijg je het dan niet dekkend?
Wat zijn jullie ideeën?
Laten maken?quote:Op woensdag 4 oktober 2017 08:05 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Hebben mensen hier ervaring met het maken van een bidet (toilet douche), zoals je in het buitenland ook hebt?
We willen zoiets laten maken, maar ik heb geen idee wat ik ervoor nodig heb, en waar ik eventueel op moet letten, zodat niet later alles hier blank komt te staan
Ik bedoelde meer een soort van losse kleine douche kop/slang eerlijk gezegd, met een soort van kraantje (aftakking van de wc leiding).quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 12:16 schreef Rtificial het volgende:
[..]
Laten maken?
Die koop je toch kant en klaar?
https://www.villeroy-boch(...)egorieen/bidets.html
in buizen gebruik je vd-draad, welke een 5mm in diameter is. Een xmvk, of een ymvk is al gauw een 9 tot 11 mm in diameter. In buis proppen werkt dan niet echt. Je mag zo’n kabel rechtstreeks in de muur verwerken, maar dat is in Nederland nog geen gewoonte. Per buis of kabel gebruik je maar 1 groep. Ga eens kijken bij de hornbach.nl, die heeft een redelijk duidelijke how toquote:Op vrijdag 20 oktober 2017 16:19 schreef Piles het volgende:
Ik ben mezelf (uit interesse en voorbereiding voor de toekomst) aan het inlezen over het aanleggen van elektra (binnenshuis).
Ik weet dat draad van de meterkast naar de (bereikbare) centraaldoos gaat (per groep), en vanaf daar verder naar wcd's e.d.
Maar welke draad/kabel gebruik je nou eigenlijk Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik weet nu dat YMVK beter geisoleerd is dan XMVK en daarom buiten (bovengronds) gebruikt mag worden, maar stugger en duurder is dan XMVK.
Dus even concreet:
- Van de meterkast naar centraaldoos: gebruik je dan YMVK, XMVK of losse VD-draden?
- Mag je meerdere kabels (groepen) vanaf de meterkast door 1 buis leggen? Of moet je per groep een buis hebben?
- Van centraaldoos naar wcd: gebruik je dan YMVK, XMVK of losse draad?
Ik heb me suf gegoogled, maar verder dan 2,5mm² en eindeloze discussies over lasklemmen en lasdoppen kom ik niet.
Iemand die een klein beetje uitleg of een linkje naar uitleg heeft?
Doorgaans gebruik je in Nederland losse VD-draden (bruin = fase, blauw = nul, geelgroen = aarde) deze draden zijn 2,5mm² in doorsnede. Voor de schakeldraden gebruiken we in Nederland de zwarte draad deze draad is 1,5mm²quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 16:19 schreef Piles het volgende:
Ik ben mezelf (uit interesse en voorbereiding voor de toekomst) aan het inlezen over het aanleggen van elektra (binnenshuis).
Ik weet dat draad van de meterkast naar de (bereikbare) centraaldoos gaat (per groep), en vanaf daar verder naar wcd's e.d.
Maar welke draad/kabel gebruik je nou eigenlijk Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik weet nu dat YMVK beter geisoleerd is dan XMVK en daarom buiten (bovengronds) gebruikt mag worden, maar stugger en duurder is dan XMVK.
Dus even concreet:
- Van de meterkast naar centraaldoos: gebruik je dan YMVK, XMVK of losse VD-draden?
Iedere groep loopt in een aparte buis vanaf de automaat naar de centraaldozen; verschillende groepen mogen nooit bij elkaar in. Ook niet bij elkaar in één centraaldoos of lasdoos.quote:- Mag je meerdere kabels (groepen) vanaf de meterkast door 1 buis leggen? Of moet je per groep een buis hebben?
Van centraaldoos naar wcd los in een centraaldoos systeem gebruiken we vd draad.quote:- Van centraaldoos naar wcd: gebruik je dan YMVK, XMVK of losse draad?
Ik heb me suf gegoogled, maar verder dan 2,5mm² en eindeloze discussies over lasklemmen en lasdoppen kom ik niet.
Iemand die een klein beetje uitleg of een linkje naar uitleg heeft?
Ik weet wat je probeert te zeggen; maar om verwarring te voorkomen praat ik liever gewoon over 2,5mm² vd draadquote:Op vrijdag 20 oktober 2017 16:59 schreef lipje het volgende:
[..]
in buizen gebruik je vd-draad, welke een 5mm in diameter is. Een xmvk, of een ymvk is al gauw een 9 tot 11 mm in diameter. In buis proppen werkt dan niet echt. Je mag zo’n kabel rechtstreeks in de muur verwerken, maar dat is in Nederland nog geen gewoonte. Per buis of kabel gebruik je maar 1 groep. Ga eens kijken bij de hornbach.nl, die heeft een redelijk duidelijke how to
Ik raakte al in de war iddquote:Op vrijdag 20 oktober 2017 19:10 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik weet wat je probeert te zeggen; maar om verwarring te voorkomen praat ik liever gewoon over 2,5mm² vd draad
Je hebt verlengde S koppelingen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 20:56 schreef Puala het volgende:
De thermostaatkraan van de douche komt te dicht op de muur uit, is er een truukje om deze 2-3 cm verder naar voren uit te laten komen op een makkelijke manier?
Top, morgen ff halen. Hopen dat ze het hebben, want het water kan er nu niet op :’)quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 21:14 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Je hebt verlengde S koppelingen.
Anders heb je ook nog verchroomde verlengstukken. Een nippel met intern en extern draad.
Zoiets. Ook bij de bouwmarkt.
https://www.toolstation.n(...)Ndni2nsaAuG4EALw_wcB
Het is handig als er een fonteintje dicht bij de wc pot staat. Anders alsnog voor eentje zorgen, eventueel een warmwaterkraan erbij aanleggen. Dan zorg je voor een stapel washandjes in een wc-rollenrekje en een rekje om de gebruikte washandjes op te laten drogen. Rijtje haakjes kan ook, maar plat hangend droogt het snelste.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 14:12 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer een soort van losse kleine douche kop/slang eerlijk gezegd, met een soort van kraantje (aftakking van de wc leiding).
Want dit past niet in ons toilet (het is een niet vergrootbaar hok van 1,5x1 meter )
Overigens heb ik nog steeds niets, want de meeste hier in de buurt kijken me al vreemd aan bij 'toilet douche' / 'bidet' Daarom zoek ik nog steeds naar tips/tricks voor dit ding
Ik zag kraanslangetjes. Alleen heb je daar niets aan omdat de afstand gootsteen-kraan zo klein is. Onder de gewone kraan kan je de waterkoker houden. Met slangetje moet dat slangetje in de waterkoker en dat is vies. Ik heb bij Ikea een nieuw model thermoskan gekocht. Vroeg me af of hij voldoende lang warm kan houden, maar het bleek: kan dit verhoogde model wel onder de kraan? Bij een gootsteen van het geblokte model, dat 2 blokjes hoog is, kan dat waarschijnlijk niet. Aangezien we mengkranen hebben, kan je ook niet de hete kraan een slangetje geven en de koude kraan beschikbaar laten blijven voor waterkokers, termoskannen en alles wat je maar even wil uitspoelen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 21:39 schreef Gieliovd het volgende:
Daar ga jij uitkomen!
https://www.praxis.nl/ger(...)raanonderdelen/f514/
En, gelukt?quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 21:21 schreef Puala het volgende:
[..]
Top, morgen ff halen. Hopen dat ze het hebben, want het water kan er nu niet op :’)
Jazeker. Om er daarna achter te komen dat de regendouche k*t was en niet goed. En alles weer terug te draaien gisterquote:
Heb zelf een cilinder insteekslot van Hafele gekocht, is enkel te bedienen met de cilinder, maar haakt dus in het slotplaatje.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 21:05 schreef Frsh het volgende:
Ik wil van mijn poort een schuifdeur maken, maar hij moet wel op slot kunnen van binnen en van buiten. Heeft iemand tips voor goed sluitwerk voor schuifdeuren?
En ik moet mijn deur nog maken. Het plan is om ongeveer dit te maken:
[ afbeelding ]
Die ga ik proberen!quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 17:43 schreef Gieliovd het volgende:
Als het gelijmd is heb je hoe dan ook schade.
Ijzerdraad eronder en los snijden is een idee.
Je kan niet zomaar willekeurige woorden weglaten in een zin hoor ;Dquote:Op zaterdag 28 oktober 2017 19:56 schreef Hanschje het volgende:
Wie o wie kan mij hoe ik ook alweer mijn digitale action waterpas kalibreer?
Mijn andere waterpas is stuk gevallen en zo is het lastig wasmachine waterpas zetten.
Oeps, bedoelde natuurlijk te zeggen dat ik de handleiding van de digitale action waterpas kwijt ben, en ik hoopte dat iemand hier mij kan vertellen hoe ik dat het waterpas ook alweer kalibreer.quote:Op zaterdag 28 oktober 2017 20:23 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Je kan niet zomaar willekeurige woorden weglaten in een zin hoor ;D
quote:Op zaterdag 28 oktober 2017 22:20 schreef Hanschje het volgende:
[..]
Oeps, bedoelde natuurlijk te zeggen dat ik de handleiding van de digitale action waterpas kwijt ben, en ik hoopte dat iemand hier mij kan vertellen hoe ik dat het waterpas ook alweer kalibreer.
Beetke zonde om morgen een nieuwe te halen voor alleen de handleiding. Alsjeblieft?
Kan je de leiding afsluiten voor de vorst? Anders een kraantje die verder doorsteekt naar binnen, special tegen de vorst.quote:Op woensdag 1 november 2017 12:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er wordt hier binnenkort een buitenkraan gemonteerd en ik moet een kraan uitkiezen. Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden? Een geweldige feature die ik echt niet mag missen?
Vorstvrij inderdaad. Wel een van een goed merk.quote:Op woensdag 1 november 2017 12:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er wordt hier binnenkort een buitenkraan gemonteerd en ik moet een kraan uitkiezen. Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden? Een geweldige feature die ik echt niet mag missen?
Ja, dat kan. Maar uiteindelijk heeft de loodgieter voorgesteld om een buitenkraan van zijn keuze mee te nemen. Dat zal vast goed zijn, hem kennende.quote:Op woensdag 1 november 2017 13:07 schreef Sintesi1 het volgende:
[..]
Kan je de leiding afsluiten voor de vorst? Anders een kraantje die verder doorsteekt naar binnen, special tegen de vorst.
Zou het inderdaad proberen zo. Volgende keer de constructie lijm laten staan. Even in de keuken wat lucifers pakken en met houtlijm aan de zijkant proppen en dan de paumelle indraaien. 99% procent succes garantie dat het gaat lukken. Gelijk even met een keukenpapiertje en roomboter de scharnieren smeren.quote:Op maandag 30 oktober 2017 21:39 schreef MrDrako het volgende:
Mijn houten kozijn voor de tussendeur in de woonkamer houd de 2 paumelle's vast voor de deur.
De onderste paumelle zit echter los. Het gat waar de schroefdraad zich in vast moet draaien heeft de vorige eigenaar te lomp/groot gemaakt, waardoor deze nu speling heeft.
Heb geprobeerd met constructielijm vast te lijmen, hoefde van mij de komende 20 jaar niet meer los, maar helaas, hij wiebelt alweer.
Wat is nu de beste oplossing? heel veel ruimte voor uitboren en opvullen is er eigenlijk niet (1 a 2 mm max)
of is dat voldoende? zo groot mogelijke deuvel vinden, opboren, deuvel lijmen en daarna nieuw gat boren?
Even met heel grof schuurpapier eroverheen?quote:Op vrijdag 3 november 2017 10:27 schreef Blester het volgende:
In een muur (ongeveer 4mx2,70m) zaten redelijk wat gaatjes (een stuk of 5) die we met muurvuller hebben opgevuld. Daarna met witte powerdek de muur geschilderd. Nu vallen die opvulplekken wel erg op, aangezien het er toch een stuk of 5 zijn op een redelijk kleine muur, doordat deze plekken natuurlijk geen structuur hebben. Wat is nu de snelste en goedkoopste manier om structuur terug te brengen op deze plekjes?
Mwah, zoveel vierkante meters is het niet. En wil het eigenlijk verder niet afwerken. Dan is pir eenvoudiger.quote:Op vrijdag 3 november 2017 12:25 schreef derLudolf het volgende:
Waarom geen glas- of steenwol? Die PUR platen zijn behoorlijk duur toch?
Dat klopt en PIR heeft een veel hogere isolatiewaarde dan zacht materiaal. Dus dan kan je met 5 centimeter echt wel verschil maken.quote:Op vrijdag 3 november 2017 12:33 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Mwah, zoveel vierkante meters is het niet. En wil het eigenlijk verder niet afwerken. Dan is pir eenvoudiger.
Onder de dakpannen zit nog asbest dakbeschot. Dat blijft vooralsnog zitten. Maar dan ben ik het aan de binnenkant "kwijt"
Ga ik nu isoleren met zachte materialen dan moet ik als ik over een paar jaar het asbest verwijderen zou alles als asbest houdend materiaal moeten afvoeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |