abonnement Unibet Coolblue
pi_173240456


Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?



Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_173240482
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 19:46 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Mjah, niet dus, puur plastic. Maar net ff de tekening erbij gepakt en daar staat ook alleen dat zeefje op. Ik laat het maar zo. Het lekt iig niet.
Apart, maar dicht is dicht, houd het in de gaten kit je s-koppelingen rondom in de muur af, dan kan er niet veel gebeuren :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_173240569
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 19:48 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Apart, maar dicht is dicht, houd het in de gaten kit je s-koppelingen rondom in de muur af, dan kan er niet veel gebeuren :)
Heb gewoon dezelfde maat kraan als wat er al op zat dus de oude S-koppelingen. Die zitten prima dichtgekit in de muur. Verder teflontape ertussen. Mocht het in de toekomst alsnog gaan lekken dan druk ik er nog wel een rubbertje in.
A mind with a heart of it's own
pi_173280668


Iemand een idee hoe ik deze nippel uit de radiator ga draaien? Ik moet een soort buisvormig iets hebben met 2 uitsparingen waar die 'nokjes' invallen welke aan de binnenkant zit. Zodat ik de nieuwe nippels er met inbus kan draaien.

Alternatief is de oude radiatorkraan gebruiken en met een haaks bochtje werken. Maar bij voorkeur haal ik deze er dus uit.

edit: vermoed een radiatorsleutel :+
  zondag 20 augustus 2017 @ 16:03:52 #5
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_173280822
1/2" inbus
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_173280899
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 16:03 schreef lipje het volgende:
1/2" inbus
Past niet. Al geprobeerd :7

Vermoed dat ik zoiets nodig heb:

?

Edit:



Geloof dat dit m'm vermoeden wel bevestigd :+ Is dus zo'n koppeling als een van die 3 rechtsboven.
pi_173297040
Hi, vraagje over het fixen van een oude houten kast. Ik dacht dat de buitenkant met was bewerkt was omdat regenwater de afwerking weg heeft gespoeld (dus geen lak of beits, lijkt me) en omdat schuurpapier vol liep. Ik heb het bewerkt met HG meubelwas verwijderaar, maar mijn vertrouwd HG laat me in de steek óf ik heb iets anders nodig.



Ziehier het paneel

En dit is wat er gebeurt als ik schuur. Het is niet plakkerig though



Het is een gigantische koloniale kast, dus ik wil hem graag weer herstellen, maar kom zo niet verder. Wilde een ammoniaksopje proberen, maar ik dacht dat er hier vast wel iemand loopt die me kan helpen.
pi_173297523
Kan heel geschikt een soort hardwax zijn. Echt goed opknappen doe je door hem kaal te schrapen, schuren, en dan opnieuw behandelen.

Vanaf een foto is verder lastig beoordelen.
Laat die handjes wapperen!
pi_173297542
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 11:57 schreef Gieliovd het volgende:
Kan heel geschikt een soort hardwax zijn. Echt goed opknappen doe je door hem kaal te schrapen, schuren, en dan opnieuw behandelen.

Vanaf een foto is verder lastig beoordelen.
Ja de vraag is waar ik hem mee moet kaal schrapen vooral. Maar inderdaad, het is lastig te zien op foto's.
pi_173298015
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 16:06 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Past niet. Al geprobeerd :7

Vermoed dat ik zoiets nodig heb:

[ afbeelding ]?

Edit:

[ afbeelding ]

Geloof dat dit m'm vermoeden wel bevestigd :+ Is dus zo'n koppeling als een van die 3 rechtsboven.
Bij de Gamma zo'n unit gehaald met een T handvat. Hij paste maar kreeg het ding toch niet los. Dus ff baco er op en toen ging 't moeizaam.

Ik houd van mensen die Loctite gebruiken om schroefdraad af te dichten, alleen gebruik dan wel thread sealant en geen thread locker :')
pi_173298783
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 11:59 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Ja de vraag is waar ik hem mee moet kaal schrapen vooral. Maar inderdaad, het is lastig te zien op foto's.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 21 augustus 2017 @ 15:18:59 #12
189961 ex
aperture science
pi_173301494
Ik heb in mijn huis 1 dimmer hangen die ik graag wil vervangen voor.. Niks (er zit een slimme lamp van IKEA in die automatisch uit en aan gaat, werkt top).

Nu lees ik dat ik in principe het volgende moet doen:

1. stroom er af
2. Dimmer er af (knop er aftrekken, draaien en schroeven eruit)
3. draden aan elkaar draaien en een soort dopje er op zetten zodat je draden niet los liggen
4. plaatje er overheen zodat het geen gat in de muur is.

Klopt dit ongeveer :P ?
The cake is a lie!
pi_173302919
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 15:18 schreef ex het volgende:
Ik heb in mijn huis 1 dimmer hangen die ik graag wil vervangen voor.. Niks (er zit een slimme lamp van IKEA in die automatisch uit en aan gaat, werkt top).

Nu lees ik dat ik in principe het volgende moet doen:

1. stroom er af
2. Dimmer er af (knop er aftrekken, draaien en schroeven eruit)
3. draden aan elkaar draaien en een soort dopje er op zetten zodat je draden niet los liggen
4. plaatje er overheen zodat het geen gat in de muur is.

Klopt dit ongeveer :P ?
In principe wel ja, en dan met bv een Wago 221 verbindingsklem kan je de draden aan elkaar doorlussen. Mits het een dimmer met 2 draden is.

pi_173338596
Ik heb een aantal bouten die behoorlijk vastgeroest zitten in een camper die ik aan het maken ben. Heb al flink geolied met penetrating oil, maar geen beweging in te krijgen.
Met mijn lompheid heb ik al 1 kop eraf weten te breken, gelukkig niet erg want de bout zit in het onderdeel dat eruit moet.
Door de locatie is het opwarmen van de bout niet bepaald veilig, ik zou wel met wat droogijs aan de gang kunnen gaan om de bout flink af te koelen.

Mijn vraag: heeft het zin om het met een impact schroefmachine te proberen?
pi_173343927
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 10:33 schreef .SP. het volgende:
Ik heb een aantal bouten die behoorlijk vastgeroest zitten in een camper die ik aan het maken ben. Heb al flink geolied met penetrating oil, maar geen beweging in te krijgen.
Met mijn lompheid heb ik al 1 kop eraf weten te breken, gelukkig niet erg want de bout zit in het onderdeel dat eruit moet.
Door de locatie is het opwarmen van de bout niet bepaald veilig, ik zou wel met wat droogijs aan de gang kunnen gaan om de bout flink af te koelen.

Mijn vraag: heeft het zin om het met een impact schroefmachine te proberen?
Impact zou je kunnen proberen en wie weet heb je geluk.
Wat je eerst zou kunnen proberen (klinkt raar) is om de bout eerst een stukje vaster proberen te draaien of een beetje wiebelen tussen los/vast om de roest te "breken".
pi_173346395
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 15:27 schreef vannelle het volgende:

[..]

Impact zou je kunnen proberen en wie weet heb je geluk.
Wat je eerst zou kunnen proberen (klinkt raar) is om de bout eerst een stukje vaster proberen te draaien of een beetje wiebelen tussen los/vast om de roest te "breken".
Vastdraaien voor het losdraaien heb ik ook al geprobeerd, tevergeefs.
pi_173354451
37 handige tricks (sommige althans)
pi_173355959
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 17:56 schreef .SP. het volgende:

[..]

Vastdraaien voor het losdraaien heb ik ook al geprobeerd, tevergeefs.
Unitor Descaling Liquid er over heen. Maar wel juiste PPE gebruiken, is een smerig goedje.

Al weet ik niet of dat zomaar te krijgen is :7

Edit: net ff de MSDS bekeken, zoutzuur is de werkzame stof.

[ Bericht 8% gewijzigd door FranticDJ op 24-08-2017 09:59:37 ]
pi_173359542
Wij hebben een aantal muren waar teer ofzo op zit. Toen we er een bouwlamp op richtten, kwam er een teerachtige geur van af. Nou moeten de muren gestuct worden binnenkort. Ik denk dat er een kans is dat het zwart niet verdwijnt achter het stucwerk. Is eerst verven met wegenwit een oplossing of weet iemand iets beters?
De stukadoor is op vakantie dus dit kan ik het niet vragen.

Spoilers!
pi_173359590
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 12:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij hebben een aantal muren waar teer ofzo op zit. Toen we er een bouwlamp op richtten, kwam er een teerachtige geur van af. Nou moeten de muren gestuct worden binnenkort. Ik denk dat er een kans is dat het zwart niet verdwijnt achter het stucwerk. Is eerst verven met wegenwit een oplossing of weet iemand iets beters?

[ afbeelding ]
Als 't echt teer is kan je er niet overheen schilderen. Omdat het doorgaat bloeden of hechtingen problemen oplevert naar de volgende laag. Lijkt me dat dit met stuc ook gaat gebeuren. Dan zou ik eerder proberen om de laag er af te halen :@
pi_173359614
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 12:21 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Als 't echt teer is kan je er niet overheen schilderen. Omdat het doorgaat bloeden naar de volgende laag. Lijkt me dat dit met stuc ook gaat gebeuren. Dan zou ik eerder proberen om de laag er af te halen :@
Dat zou echt een probleem zijn :o
Spoilers!
pi_173359634
Maar wegenwit blijft ook op asfalt liggen. Da's toch ook teer?
Spoilers!
pi_173359693
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 12:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Maar wegenwit blijft ook op asfalt liggen. Da's toch ook teer?
Zit teer in ja. Ken 't spul verder niet, dus weet ook niet of stuc daar zomaar op zou hechten.

Eventueel een klein potje voorstrijk scoren en een proefvlak maken op je muur? Kijken of 't nog zo vettig is na de behandeling met voorstrijk?
pi_173359740
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 12:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Maar wegenwit blijft ook op asfalt liggen. Da's toch ook teer?
Eventueel zou je kunnen proberen om met diesel wat weg te wrijven. En daarna goed schoonmaken met water. Risico bestaat wel met oplosmiddelen dat het verder je muur in trekt :@

Maar slag om de arm: dan moet het wel echt teer zijn :+
  donderdag 24 augustus 2017 @ 12:29:49 #25
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_173359797
wie heeft dé tip voor het verven van verwarmingsbuizen, ik ben er nu 4x overeen gegaan met hammerite radiatorlak gebroken wit maar het ziet er niet uit. kwasten, rollers er blijven witte strepen zien. verf is ook vrij dun
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_173359820
quote:
14s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 12:29 schreef cherrycoke het volgende:
wie heeft dé tip voor het verven van verwarmingsbuizen, ik ben er nu 4x overeen gegaan met hammerite radiatorlak gebroken wit maar het ziet er niet uit. kwasten, rollers er blijven witte strepen zien. verf is ook vrij dun
Heel dun meerdere lagen spuiten
  donderdag 24 augustus 2017 @ 12:32:33 #27
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_173359853
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 12:30 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Heel dun meerdere lagen spuiten


en opnieuw schuren neem ik aan
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_173359868
quote:
14s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 12:32 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

en opnieuw schuren neem ik aan
Op schuren (niet kaal) is wel bevorderlijk voor de hechting ja :Y Daarmee neem je ook eventuele oneffenheden ontstaan door 't kwasten enzo weg.
  donderdag 24 augustus 2017 @ 12:34:08 #29
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_173359890
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 12:33 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Op schuren (niet kaal) is wel bevorderlijk voor de hechting ja :Y Daarmee neem je ook eventuele oneffenheden ontstaan door 't kwasten enzo weg.
ik ga het proberen dank u
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_173359934
quote:
14s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 12:34 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

ik ga het proberen dank u
Zorg wel dat je naast je werkstuk begint en stopt met spuiten. Anders krijg je spuitaanzetten (en kans op eventuele druipers). Bekijk wat spuit filmpjes op YT als 't je eerste keer is.
  Moderator donderdag 24 augustus 2017 @ 12:49:42 #31
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173360179
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 12:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij hebben een aantal muren waar teer ofzo op zit. Toen we er een bouwlamp op richtten, kwam er een teerachtige geur van af. Nou moeten de muren gestuct worden binnenkort. Ik denk dat er een kans is dat het zwart niet verdwijnt achter het stucwerk. Is eerst verven met wegenwit een oplossing of weet iemand iets beters?
De stukadoor is op vakantie dus dit kan ik het niet vragen.

[ afbeelding ]
Was dit vroeger een stal van de dieren ? In oude koeienstallen zie je dit soort zwarte vlakken vaker :)
pi_173360394
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 12:49 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Was dit vroeger een stal van de dieren ? In oude koeienstallen zie je dit soort zwarte vlakken vaker :)
Nee, dit is gewoon de hal. In de stal hebben we dit dan weer niet. Wellicht is het ooit een antischimmelmaatregel ofzo geweest.
Spoilers!
pi_173382572
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 13:00 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Nee, dit is gewoon de hal. In de stal hebben we dit dan weer niet. Wellicht is het ooit een antischimmelmaatregel ofzo geweest.
Zandstralen kan ook helpen trouwens :+
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:44:18 #34
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173383685
Nice, je zal maar tot de ontdekking komen dat één of andere bijdehand ooit bitumen op je muur heeft gesmeerd |:(

Dat wordt nog leuk om weg te krijgen.

Zandstralen is een optie, maar misschien kun je het sealen, ik heb geen idee of voorstrijk daarop gaat houden.

Als niks werkt, kun je er iig dakbedekking op branden :+ :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173383739
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 12:44 schreef Sounddragon het volgende:
Nice, je zal maar tot de ontdekking komen dat één of andere bijdehand ooit bitumen op je muur heeft gesmeerd |:(

Dat wordt nog leuk om weg te krijgen.

Zandstralen is een optie, maar misschien kun je het sealen, ik heb geen idee of voorstrijk daarop gaat houden.

Als niks werkt, kun je er iig dakbedekking op branden :+ :X
M'n opa had het ook op sommige muurtjes in de stal hoor :7. Hem kennende zal 't in huis ook wel hier en daar gezeten hebben :')
pi_173384821
Ik denk dat ik het toch maar ga proberen met wegenwit voorlopig. Dat lijkt me simpeler dan de teer proberen weg te halen.

Ik hoop dat het werkt. En dat stuc er op blijft hangen.
Spoilers!
pi_173425136
Ik heb een gamma steekwagen waarvan de banden niet meer opgepompt kunnen worden. Ze lijken lek maar het loopvlak heeft geen beschadigingen ofzo, het lek binnenin te zijn. Op de band staat nylon tube type. Iemand een idee wat het kan zijn? Het wagentje is ongeveer 10 jaar oud.

Waar kan ik het eventueel laten maken? Of beter nieuwe wielen kopen. Of heel nieuw karretje..
pi_173425231
Tube type... Dus met binnenbanden.

Dat rubber van die dingen vergaat, helemaal als ze leeg zijn. Dat scheurt gewoon.

Nieuwe binnenbanden erin en gaan.
Laat die handjes wapperen!
pi_173427225
Rand van de velg is zo hoog, volgens mij krijg ik die buitenband er nooit vanaf :(
pi_173431936
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 18:07 schreef Stefanovic83 het volgende:
Rand van de velg is zo hoog, volgens mij krijg ik die buitenband er nooit vanaf :(
Bandenlichters, niet die voor een fiets, of twee grote platte schroevendraaiers.
pi_173432183
Nieuwe banden halen? Zijn afaik niet zo gek duur.
pi_173432818
Velg met band voor 2 tientjes oid
pi_173437275
Thanks voor de tips. Ik ga wel ff kijken of het zelf lukt, bruikbaar is het nu toch niet dus ik kan er niks aan verpesten haha.

Nieuwe wielen zijn inderdaad ongeveer ¤10 per stuk. Nieuw karretje is ¤30 ofzo
  Moderator maandag 28 augustus 2017 @ 19:52:45 #44
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173448051
Voor een kennis ben ik op zoek naar nieuwe accu's voor zijn bestaande set boormachines.
Specifiek ben ik op zoek naar Makita 12V - type 1222 2.0Ah accu's.

Mag ook een kloon product zijn; zolang het goede kwaliteit is :)
Iemand enig idee voor een goed adresje ? (En nee, hij wil niet investeren in compleet nieuwe LION machines of 10,8V schroefmachine oid.)
pi_173448098
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 19:52 schreef Vonkenboer het volgende:
Voor een kennis ben ik op zoek naar nieuwe accu's voor zijn bestaande set boormachines.
Specifiek ben ik op zoek naar Makita 12V - type 1222 2.0Ah accu's.

Mag ook een kloon product zijn; zolang het goede kwaliteit is :)
Iemand enig idee voor een goed adresje ? (En nee, hij wil niet investeren in compleet nieuwe LION machines of 10,8V schroefmachine oid.)
Blomke heeft ervaring met cellen wisselen in bestaande accu's?
  Moderator maandag 28 augustus 2017 @ 20:21:03 #46
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173448729
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2017 19:54 schreef Vinz0r het volgende:

[..]

Blomke heeft ervaring met cellen wisselen in bestaande accu's?
Als het voor mij zelf was, had ik die gok genomen.
Maar ben in dit geval op zoek naar een redelijke goedkoop alternatief.

Kom op meerdere websites Patona en Yanec tegen als redelijk bekendstaande namaak accu's.
Iemand ervaring met de levensduur hiervan ?
pi_173449072
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 20:21 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als het voor mij zelf was, had ik die gok genomen.
Maar ben in dit geval op zoek naar een redelijke goedkoop alternatief.

Kom op meerdere websites Patona en Yanec tegen als redelijk bekendstaande namaak accu's.
Iemand ervaring met de levensduur hiervan ?
Wij verkopen ook Yanec laptopaccu's. Is prima spul qua prijs/kwaliteit.
Spoilers!
pi_173451113
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2017 19:54 schreef Vinz0r het volgende:

Blomke heeft ervaring met cellen wisselen in bestaande accu's?
Hoe weet jij dat?

quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 20:21 schreef Vonkenboer het volgende:

Als het voor mij zelf was, had ik die gok genomen.
Maar ben in dit geval op zoek naar een redelijke goedkoop alternatief.

Kom op meerdere websites Patona en Yanec tegen als redelijk bekendstaande namaak accu's.
Iemand ervaring met de levensduur hiervan ?
Na de nodige Chinese "probeersels" met cellen van ¤1,50 het stuk, zou ik gewoon voor Panasonic cellen gaan. Even aangenomen dat je het pack wilt houden en alleen de cellen wilt vervangen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173451284
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2017 20:32 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij verkopen ook Yanec laptopaccu's. Is prima spul qua prijs/kwaliteit.
Hartelijk dank voor de tip!!!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 28 augustus 2017 @ 22:09:12 #50
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173452161
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2017 20:32 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wij verkopen ook Yanec laptopaccu's. Is prima spul qua prijs/kwaliteit.
^O^, al klinkt het wel erg chinees ;)

quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 21:38 schreef blomke het volgende:
Even aangenomen dat je het pack wilt houden en alleen de cellen wilt vervangen.
Als het voor mijzelf was zou ik dat uitproberen, maar hij is op zoek naar een kant en klaar iets met garantie :)
pi_173452825
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 22:09 schreef Vonkenboer het volgende:
^O^, al klinkt het wel erg chinees ;)
Inmiddels 5 jaar terug heb ik voor iemands oude DeWalt die Yanec accu's gekocht.
Zijn originele accu's waren echt helemaal op. Ze bevallen nog steeds prima.
pi_173455238
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 00:39 schreef Makrolon het volgende:
Dat gaat doorhangen.
Toch geracheld... Dank voor de adviezen, gaat goed zo!
pi_173457573
Iemand tips voor buiten lak? Ik heb betuws blauw nodig en 9003. En ik zoek een goedkoop adresje online als t kan O-)
  PR/Manusje van alles dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:40:31 #54
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_173458043
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 10:08 schreef Puala het volgende:
Iemand tips voor buiten lak? Ik heb betuws blauw nodig en 9003. En ik zoek een goedkoop adresje online als t kan O-)
Verfdiscounter.com

Krijg vandaag weer een aantal blikken binnen van die club. Snel, goei, kwaliteitsverf en niet duur. 32 eu voor een blikje 1L Rubbol op kleur
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_173458225
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 10:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Verfdiscounter.com

Krijg vandaag weer een aantal blikken binnen van die club. Snel, goei, kwaliteitsverf en niet duur. 32 eu voor een blikje 1L Rubbol op kleur
En hoeveel doe je met 1L? Want daar heb ik totaal geen idee van :@
  PR/Manusje van alles dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:09:57 #56
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_173458393
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 10:55 schreef Puala het volgende:

[..]

En hoeveel doe je met 1L? Want daar heb ik totaal geen idee van :@
Als je alleen je kozijnen hoeft te doen, twee lagen, heb je aan 1 liter genoeg. Als je ook rabatdelen en dergelijke gaat doen heb je waarschijnlijk iets meer nodig.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_173458730
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 10:55 schreef Puala het volgende:

En hoeveel doe je met 1L? Want daar heb ik totaal geen idee van :@
Staat op het blik, beetje afhankelijk van je ondergrond, met gemak 10 m2
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173458767
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 10:08 schreef Puala het volgende:
Iemand tips voor buiten lak? Ik heb betuws blauw nodig en 9003. En ik zoek een goedkoop adresje online als t kan O-)
Sikkens Rubbol Hoogglans;

http://www.verfenbehangwereld.nl/sikkens-verf-c6/
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173460635
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 11:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Staat op het blik, beetje afhankelijk van je ondergrond, met gemak 10 m2
Ik snap dat je er 10m2 mee kan doen als het op het blik staat. Maar omrekenen naar bijv. een erker + voordeur + 2 slaapkamerramen lukt mij niet :+
pi_173460690
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 13:23 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik snap dat je er 10m2 mee kan doen als het op het blik staat. Maar omrekenen naar bijv. een erker + voordeur + 2 slaapkamerramen lukt mij niet :+
Volgens mij is daar een trucje voor: m2 kozijn = m2 glas. Dus een raam van 1,5 x 2 heeft 3 m2 kozijn.
Maar die vuistregel heb ik 10 jaar geleden gehoord, dus weet het niet meer precies :P
pi_173461064
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 13:26 schreef Piles het volgende:

[..]

Volgens mij is daar een trucje voor: m2 kozijn = m2 glas. Dus een raam van 1,5 x 2 heeft 3 m2 kozijn.
Maar die vuistregel heb ik 10 jaar geleden gehoord, dus weet het niet meer precies :P
Waag ik te betwijfelen. Dat raam heeft 7 strekkende meter kozijn. Met één vierkante meter houtoppervlak zit je al heel ruim denk ik. Voordeur zou ik op een kleine 2 m2 rekenen voor de buitenkant. die Erker moet je zelf maar ff rekenen. Zo ingewikkeld is lengte maal breedte nu ook weer niet.
pi_173461506
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 13:23 schreef Puala het volgende:
Maar omrekenen naar bijv. een erker + voordeur + 2 slaapkamerramen lukt mij niet :+
Lengte x Breedte ....... en dat ruwweg optellen. Een erker en een slaapkamerraam zegt an sich natuurlijk niet zoveel. Je zult met plm. maten op de proppen moeten komen. Overigen is mijn ervaring met Sikkens Rubbol dat als je dat dun noodzakelijkerwijs aanbrengt, je een half huis ermee kan doen, zo veel m2 haal je uit een blik. Daarmee is die Sikkens per m2 ook goedkoper dan verfmerken die per liter goedkoper zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173473711
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 14:13 schreef blomke het volgende: [..]

Lengte x Breedte ....... en dat ruwweg optellen. Een erker en een slaapkamerraam zegt an sich natuurlijk niet zoveel. Je zult met plm. maten op de proppen moeten komen. Overigen is mijn ervaring met Sikkens Rubbol dat als je dat dun noodzakelijkerwijs aanbrengt, je een half huis ermee kan doen, zo veel m2 haal je uit een blik. Daarmee is die Sikkens per m2 ook goedkoper dan verfmerken die per liter goedkoper zijn.
En extra oppervlaktes voor de verhogingen die kozijnen en panelen kunnen hebben.
pi_173474733
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 01:12 schreef Teslynd het volgende:

[..]

En extra oppervlaktes voor de verhogingen die kozijnen en panelen kunnen hebben.
Je kan het zo nauwkeurig meten als je wilt. Maar domweg een geschat percentage er bij optellen werkt ook. Die oppervlakte die je met een pot doet is natuurlijk ook maar een aanname, de dikte van je verflaag zal ook niet volgens voorschrift zijn. Ook zal het wel erg toevallig zijn dat je precies een pot leeg maakt, meestal heb je wel iets over en dat is je buffer.
pi_173475091
Rubbol xd high gloss is wel echt heerlijke verf.
Laat die handjes wapperen!
pi_173475112
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 08:48 schreef Gieliovd het volgende:
Rubbol xd high gloss is wel echt heerlijke verf.
Een traktatie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173496131
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 06:17 schreef Stefanovic83 het volgende:
Thanks voor de tips. Ik ga wel ff kijken of het zelf lukt, bruikbaar is het nu toch niet dus ik kan er niks aan verpesten haha.

Nieuwe wielen zijn inderdaad ongeveer ¤10 per stuk. Nieuw karretje is ¤30 ofzo
blijkt die velg gewoon uit 2 losse delen t bestaan.. :D anyway gelukt, Dank allemaal. Heb 2 binnenbandjes besteld :)
pi_173511914
Heb een vraag over de elektriciteitskabels hier, wilde een plafondlamp vervangen, maar toen ik de oude lamp open maakte kwam ik deze kabels tegen:

De bovenste drie kabels komen direct van de schakelaar, maar deze kloppen niet met de standaard kabel kleuren.
De oude lamp werkt, dus ik ga er van uit dat het verder prima is om de nieuwe lamp hier op aan te sluiten, toch?

Edit: de oude lamp is een TL lamp, de nieuwe een LED
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
pi_173541498
In mijn appartementje ziet de groepenkast er als volgt uit:


Weet toevallig iemand wat voor metertje helemaal rechts zit? Het draait rond en maakt continue een tikkend geluid. Is het een soort tijdschakelaar? Ik heb overigens een elektrische boiler, wellicht heeft het daar iets mee te maken. De monteur kon mij dit ook niet vertellen.
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  Moderator zaterdag 2 september 2017 @ 15:08:47 #70
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173543371
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:56 schreef ZwarteSteen het volgende:
In mijn appartementje ziet de groepenkast er als volgt uit:
[ afbeelding ]

Weet toevallig iemand wat voor metertje helemaal rechts zit? Het draait rond en maakt continue een tikkend geluid. Is het een soort tijdschakelaar? Ik heb overigens een elektrische boiler, wellicht heeft het daar iets mee te maken. De monteur kon mij dit ook niet vertellen.
Inderdaad een schakelaar
https://www.elektramat.nl(...)ak-klok-per-1-stuks/

Schakelt denk ik 's nachts de boiler uit.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 3 september 2017 @ 13:44:24 #71
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_173560850
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 21:17 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
Heb een vraag over de elektriciteitskabels hier, wilde een plafondlamp vervangen, maar toen ik de oude lamp open maakte kwam ik deze kabels tegen:
[ afbeelding ]
De bovenste drie kabels komen direct van de schakelaar, maar deze kloppen niet met de standaard kabel kleuren.
De oude lamp werkt, dus ik ga er van uit dat het verder prima is om de nieuwe lamp hier op aan te sluiten, toch?

Edit: de oude lamp is een TL lamp, de nieuwe een LED
uiteraard is dat geen probleem, de lamp kijkt niet naar de kleur van het draad :P Of dat nu LED of TL is maakt verder niet uit.
pi_173562681
Ik heb een vraag over een lamp.

De lamp bevatte een voetdimmer tussen de stekker en de lamp zelf, deze is echter stuk gegaan.

Omdat de lamp toch altijd of vol aanstaat of uit wil ik hier graag een voetschakelaar tussen.
Ik heb bij de Gamma deze voetschakelaar gehaald: http://bit.ly/2gCcmAA

Echter is deze 1-polig en heb ik een blauwe en bruine draad. (Aan beide kanten)
Nu dacht ik hem aan te sluiten door de 4 draden te strippen en zowel de bruine als de blauwe kabel op elkaar aan te sluiten. Echter kostte dat een stop.

Is er iemand die weet hoe ik (als het mogelijk is) de schakelaar werkend krijg?
pi_173565731
De nul (blauw) doorverbinden in de knop en de fase (bruin) op de schakelaar.
Laat die handjes wapperen!
pi_173565891
Even een korte vraag over schroeven. Ik heb een rekje dat ik buiten aan de bakstenen muur vast moet zetten. Nu heb ik steenboren gevinden in mijn kelder 8-) , daarnaast veel doosjes met alle maten houtschroeven (dat zoek ik dus niet) en een grote bak met allemaal verschillende schroeven. Hoe herken ik een steenschroef? :?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_173566136
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 17:07 schreef valentijn101 het volgende:
Even een korte vraag over schroeven. Ik heb een rekje dat ik buiten aan de bakstenen muur vast moet zetten. Nu heb ik steenboren gevinden in mijn kelder 8-) , daarnaast veel doosjes met alle maten houtschroeven (dat zoek ik dus niet) en een grote bak met allemaal verschillende schroeven. Hoe herken ik een steenschroef? :?
Heb je ook pluggen?
Dat maakt een schroef een steenschroef :P
  Moderator zondag 3 september 2017 @ 17:16:10 #76
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173566139
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 17:07 schreef valentijn101 het volgende:
Even een korte vraag over schroeven. Ik heb een rekje dat ik buiten aan de bakstenen muur vast moet zetten. Nu heb ik steenboren gevinden in mijn kelder 8-) , daarnaast veel doosjes met alle maten houtschroeven (dat zoek ik dus niet) en een grote bak met allemaal verschillende schroeven. Hoe herken ik een steenschroef? :?
Wat je nodig bent is een plug :)
Als je een gat boort van 6mm gaat daarin een plug en kun je daarin een schroef draaien van 4mm.

Hoe groot/zwaar is het rek?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 3 september 2017 @ 17:16:49 #77
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173566162
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 17:07 schreef valentijn101 het volgende:
Even een korte vraag over schroeven. Ik heb een rekje dat ik buiten aan de bakstenen muur vast moet zetten. Nu heb ik steenboren gevinden in mijn kelder 8-) , daarnaast veel doosjes met alle maten houtschroeven (dat zoek ik dus niet) en een grote bak met allemaal verschillende schroeven. Hoe herken ik een steenschroef? :?
Let niet op de spoiler.. Sorry..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je boort een gat in de muur.. daar stop je een plug in.. en daar draai je een schroef in.. :7
Zoals hier:




Dus je kijkt naar welke schroef je in de muur wilt.. je kijkt naar de plug die bij de schroef past.. en dan boor je een gat die zo groot is als de plug..
Als het voorwerp dikker is dan heb je een langere schroef nodig.. omdat de lengte die in de plug komt hetzelfde blijft maar je wilt dat de schroefkop verder uit de muur steekt (met het voorwerp er tussen..)

Ik zou even proberen in een blokje hout of een oude steen..
Klussende vrouwen _O_ ^O^

Oh en voor je de moed opgeeft.. er staan ook filmpjes met voorbeelden op youtube..
Enne je vraag was helemaal niet zo fout.. er bestaan namelijk wel spijkers voor in steen

[ Bericht 1% gewijzigd door Zolderkamer op 03-09-2017 17:22:31 ]
pi_173566510
Ahh, mooi. Dan gaat het lukken. Even 6 dezelfde schroeven bij elkaar zoeken (pluggen heb ik genoeg, die zaten gelukking bij de boortjes) mijn boormachine zoeken en dan kan ik aan de slag. ^O^ Bedankt voor de hulp O+
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_173580649
Vandaag drie bouwcontainers geplaatst als tijdelijke voorziening, maar het dak tussen de drie moet nog waterdicht. Nu zat er al een soort tape op, maar voor het transport is dat allemaal losgesneden :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarmee dicht je dit af, zoiets?

Ook dit vierkantje willen we opnieuw afplakken, kan dit met hetzelfde tape?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2017 12:48:57 ]
  maandag 4 september 2017 @ 20:23:17 #80
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173588415
Kan niet goed zien wat het is, maar tape is nooit een fatsoenlijke oplossing op een dak..

Als het kunststof is, zal er een dilatatie op geföhnd moeten worden, als het bitumen is; oldskool met een brandertje en APP.. en geeeeeeeeeeeeeeeeeen kutzooi uit de bouwmarkt, dat is 2 keer zo duur als een rolletje kwaliteitsspul bij de dakdekker en bijkans onverwerkbaar, zelfs voor een pro..
Ligt er ook een beetje aan hoe groot de naden zijn, en hoe tijdelijk het precies is.. voor een week ga je niet moeilijk doen, maar als het langer is en je hoeft niet per se overal de optie om te douchen, zou ik het maar wat serieuzer doen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 4 september 2017 @ 20:29:33 #81
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173588563
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 12:47 schreef d4v1d het volgende:
Vandaag drie bouwcontainers geplaatst als tijdelijke voorziening, maar het dak tussen de drie moet nog waterdicht. Nu zat er al een soort tape op, maar voor het transport is dat allemaal losgesneden :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarmee dicht je dit af, zoiets?

Ook dit vierkantje willen we opnieuw afplakken, kan dit met hetzelfde tape?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die aquaplan rommel heb ik hier liggen en dat is weggegooid geld...
Beter haal je een u vormig profiel die je eroverheen legt oid...
  maandag 4 september 2017 @ 20:33:55 #82
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173588674
quote:
14s.gif Op maandag 4 september 2017 20:29 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Die aquaplan rommel heb ik hier liggen en dat is weggegooid geld...
Beter haal je een u vormig profiel die je eroverheen legt oid...
En dat is dan waterdicht omdat?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173588724
Net was mijn vriend de douche aan het schoonmaken, hij zet heet water op de tegelwand en ziet scheurtjes ontstaan :{ Zie foto. Lijken haarscheurtjes achter de tegel waar vocht in zit, of wat kan dit zijn? We gebruiken deze douche nauwelijks (is in tweede badkamer, door vorige eigenaren wel vaker gebruikt) en willen hem wel een keer renoveren wegens oud, maar dat stond de eerstkomende jaren zeker nog niet op de planning...



Kan ik dit zelf oplossen (nee waarschijnlijk) en is het risicovol qua lekkage op korte termijn als van deze douche ca. één keer per week gebruik wordt gemaakt?

Gehele badkamer vervangen is verreweg de beste optie, weer ik, maar we hebben net een grote verbouwing achter de rug, dus kan nu niet.
  maandag 4 september 2017 @ 20:36:33 #84
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173588740
quote:
5s.gif Op maandag 4 september 2017 20:33 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

En dat is dan waterdicht omdat?
Regen niet omhoog regent? Er een opstaande dakrand is? Het niet van suiker is?

Ik snap niet zo goed wat je wil zeggen.. Een plastic zak is ook waterdicht...
  maandag 4 september 2017 @ 20:40:04 #85
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173588814
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 20:35 schreef Minarosa het volgende:
Net was mijn vriend de douche aan het schoonmaken, hij zet heet water op de tegelwand en ziet scheurtjes ontstaan :{ Zie foto. Lijken haarscheurtjes achter de tegel waar vocht in zit, of wat kan dit zijn? We gebruiken deze douche nauwelijks (is in tweede badkamer, door vorige eigenaren wel vaker gebruikt) en willen hem wel een keer renoveren wegens oud, maar dat stond de eerstkomende jaren zeker nog niet op de planning...

[ afbeelding ]

Kan ik dit zelf oplossen (nee waarschijnlijk) en is het risicovol qua lekkage op korte termijn als van deze douche ca. één keer per week gebruik wordt gemaakt?

Gehele badkamer vervangen is verreweg de beste optie, weer ik, maar we hebben net een grote verbouwing achter de rug, dus kan nu niet.
Vorstschade?

Ik zat eerst te kijken: waar zit die schade dan.. ik zie tegels met een motiefje.. dus ik naar de voegen kijken... :')
pi_173588934
quote:
14s.gif Op maandag 4 september 2017 20:40 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Vorstschade?

Ik zat eerst te kijken: waar zit die schade dan.. ik zie tegels met een motiefje.. dus ik naar de voegen kijken... :')
Misschien lastig te zien inderdaad, het gaat om die willekeurige krassen die je ziet, zijn donkerder van kleur, lijkt op een motiefje.

Vorstschade denk ik niet, ze zitten tegen een binnenmuur op zolder.
  maandag 4 september 2017 @ 20:49:54 #87
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173589034
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 20:45 schreef Minarosa het volgende:

[..]

Misschien lastig te zien inderdaad, het gaat om die willekeurige krassen die je ziet, zijn donkerder van kleur, lijkt op een motiefje.

Vorstschade denk ik niet, ze zitten tegen een binnenmuur op zolder.
Ik moet gewoon beter kijken.. :7

Het lijkt iig op vorstschade (kan gewoon oud zijn en weer terugkomen/zichtbaar worden omdat het nu gebruikt word) of het zijn gewoon tegels van slechte kwaliteit.. (en die zijn er best veel)
Met de muur/wand zelf lijkt niets mis te zijn.. dan was er wel echte scheurvorming.. ook in de voegen..

Als iemand iets beters weet mag ie het zeggen.. ik zou verder geen oorzaak kunnen bedenken..
  maandag 4 september 2017 @ 21:06:53 #88
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173589327
quote:
14s.gif Op maandag 4 september 2017 20:36 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Regen niet omhoog regent? Er een opstaande dakrand is? Het niet van suiker is?

Ik snap niet zo goed wat je wil zeggen.. Een plastic zak is ook waterdicht...
Ja, goede bergschoenen ook.

Ik visualiseer effe dat je dat U-profiel omgekeerd op die dilatatie zet.. en dan loopt het water er ineens niet meer onderdoor of wat?

Dit zijn units waar 1 of meer van de langswanden ontbreken, die hangen door, en dus komt het hele zwikkie blank te staan als het regent.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173589340
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 12:47 schreef d4v1d het volgende:
Vandaag drie bouwcontainers geplaatst als tijdelijke voorziening, maar het dak tussen de drie moet nog waterdicht. Nu zat er al een soort tape op, maar voor het transport is dat allemaal losgesneden :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarmee dicht je dit af, zoiets?

Ook dit vierkantje willen we opnieuw afplakken, kan dit met hetzelfde tape?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eventueel met vloeibaar rubber in combinatie met elastisch doek
http://www.griffon.nl/nl-(...)s-200-liquid-rubber/

http://www.griffon.nl/nl-(...)uct/2954-geotextile/

Hier ook wat dakreparaties mee uitgevoerd. Ook door de niet dakdekker makkelijk te verwerken :)
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  maandag 4 september 2017 @ 21:09:49 #90
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173589379
quote:
14s.gif Op maandag 4 september 2017 21:06 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ja, goede bergschoenen ook.

Ik visualiseer effe dat je dat U-profiel omgekeerd op die dilatatie zet.. en dan loopt het water er ineens niet meer onderdoor of wat?

Dit zijn units waar 1 of meer van de langswanden ontbreken, die hangen door, en dus komt het hele zwikkie blank te staan als het regent.
Ik bedoel dus dat je het u profiel over beide dakranden tegelijk legt en ze daardoor met elkaar verbind.. evt met iets ter bescherming eronder voor de dakbedekking of een profiel zoekt met een vorm waardoor je daar geen last van hebt..
  maandag 4 september 2017 @ 21:10:47 #91
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173589405
quote:
14s.gif Op maandag 4 september 2017 21:09 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik bedoel dus dat je het u profiel over beide dakranden tegelijk legt en ze daardoor met elkaar verbind.. evt met iets ter bescherming eronder voor de dakbedekking of een profiel zoekt met een vorm waardoor je daar geen last van hebt..
Ok, dat wordt lachen :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 4 september 2017 @ 21:12:47 #92
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173589451
quote:
10s.gif Op maandag 4 september 2017 21:10 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ok, dat wordt lachen :P
Waarom.. :? Gewoon een omgekeerde plastic goot kan het al wel doen.. pleur er een tegel of wat op en hij waait ook niet weg.... en ja goten zijn meestal waterdicht...
  PR/Manusje van alles maandag 4 september 2017 @ 21:36:34 #93
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_173589940
quote:
14s.gif Op maandag 4 september 2017 21:12 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Waarom.. :? Gewoon een omgekeerde plastic goot kan het al wel doen.. pleur er een tegel of wat op en hij waait ook niet weg.... en ja goten zijn meestal waterdicht...
en dan afdichten met kit zeker. Of wacht, purr.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 4 september 2017 @ 22:02:27 #94
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173590670
quote:
10s.gif Op maandag 4 september 2017 21:36 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

en dan afdichten met kit zeker. Of wacht, purr.
Ja maak er maar een lolletje van ipv zelf met een oplossing te komen..

Ben je bang dat het water over de opstaande dakrand stroomt?
pi_173591500
quote:
14s.gif Op maandag 4 september 2017 22:02 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja maak er maar een lolletje van ipv zelf met een oplossing te komen..

Ben je bang dat het water over de opstaande dakrand stroomt?
Of dat, of het waait er wel overheen
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_173591709
quote:
14s.gif Op maandag 4 september 2017 22:02 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja maak er maar een lolletje van ipv zelf met een oplossing te komen..

Ben je bang dat het water over de opstaande dakrand stroomt?
Ik zie het ook niet helemaal gebeuren, maar het kan zijn dat ik je idee niet snap?

Als je een U profiel als een "n" op het dak zet kunnen er toch druppels onder de twee zijkanten doorkomen?


Er is inmiddels wel tape gehaald, bouwmaat zag dat wel goed gaan en ik had jullie posts niet tijdig gelezen :@. Ik ben benieuwd, als het binnen een maand lekt ben ik jullie een biertje verschuldigd.
  maandag 4 september 2017 @ 22:49:48 #97
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173591722
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 22:48 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Ik zie het ook niet helemaal gebeuren, maar het kan zijn dat ik je idee niet snap?

Als je een U profiel als een "n" op het dak zet kunnen er toch druppels onder de twee zijkanten doorkomen?

Er is inmiddels wel tape gehaald, bouwmaat zag dat wel goed gaan en ik had jullie posts niet tijdig gelezen :@. Ik ben benieuwd, als het binnen een maand lekt ben ik jullie een biertje verschuldigd.
Maar die zijkanten hebben toch een opstaande dakrand zoals op de foto's te zien is?
pi_173591764
quote:
14s.gif Op maandag 4 september 2017 22:49 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Maar die zijkanten hebben toch een opstaande dakrand zoals op de foto's te zien is?
Daar heb je opzich een punt. Ik vraag me dan enkel af hoe dat gaat bij het begin- en eindpunt.

Als je er vanaf de zijkant een emmer water tegen aan zou gooien is het waarschijnlijk nogsteeds niet waterdicht, hetzelfde bij zware regenval en de afvoer van het dak niet werkt waardoor je een overstroming kan krijgen door een grote plas water op het dak.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2017 22:54:22 ]
  maandag 4 september 2017 @ 22:53:17 #99
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173591773
quote:
14s.gif Op maandag 4 september 2017 22:52 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Daar heb je opzich een punt. Ik vraag me dan enkel af hoe dat gaat bij het begin- en eindpunt.
Daar hebben ze een zaag voor uitgevonden.. :Y
pi_173623622
quote:
14s.gif Op maandag 4 september 2017 22:53 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Daar hebben ze een zaag voor uitgevonden.. :Y
:D
pi_173624363
Ziet eruit als bitumen. Rolletje halen en met een beetje ruimte erop branden.
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 7 september 2017 @ 06:28:15 #102
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_173632788
Toen ik 12 jaar geleden mijn huidige woning kocht, hebben we er veel aan moeten doen.
Onder meer de stuc lagen waren zo slecht dat er naar wijzen al voldoende was om het van de muur te krijgen.

Alles opnieuw gestuct.
In de kamer in kwestie in eerste instantie de muren met lichtblauwe muurverf daarna beschilderd. Ik vermoed nadat ik het eerst heb voorgestreken.
Na een paar jaar wordt de kamer een meisjeskamer. Er moet vlinderbehang op de muren komen, maar aangezien dat behang niet zo dik is en enigszins doorschijnend, besluit ik de muur eerst te latexen. Daarna behangen.

Nu moet de kamer een jongenskamer worden. Vlinders moeten eraf en dino's moeten erop.
Maar nu met het verwijderen van het behang komen de oude lagen mee.

De stuc zit er nog (Y) maar de rest dus niet meer.

Eerst maar even voorstrijken dan maar?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  Knikkerking zaterdag 9 september 2017 @ 17:00:05 #103
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_173677817
Klussers!
Wie kan me helpen?

Ik zou graag wat meubelpanelen (aan één kant) voorzien van behang.
Maar hier lees ik helaas het volgende:

quote:
Bekleden.
Als men één kant van een stuk meubelplaat verft, ontstaan er oppervlakte spanningen die de plaat kromtrekken. Schildert men beide kanten, dan worden de spanningen in evenwicht gebracht en houdt de plaat zijn oorspronkelijke vorm. Hetzelfde geldt voor behangen, fineren en lakken.
Denken jullie echt dat dat zo heftig is (c.q. dat het behangen aan 1 kant gewoon niet verstandig is?), of zal dat wel meevallen? Ik hoop/denk het laatste eerlijk gezegd, maar misschien zijn hier ervaringsdeskundigen _O_
pi_173679266
Is het paneel behandeld? maw zit er een toplaag op?
  Knikkerking zaterdag 9 september 2017 @ 18:35:57 #105
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_173680115
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 17:55 schreef akatar het volgende:
Is het paneel behandeld? maw zit er een toplaag op?
Het zijn deze: https://www.formido.nl/me(...)-80-cm-00340464.html

pi_173680997
neem toch aan dat hier geen vocht meer door heen kan trekken?
ik zou het er best op durven wagen, boven en onderzijde wel afwerken ivm vocht behangplaksel
pi_173682082
Geen enkel punt.
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 12 september 2017 @ 22:11:34 #108
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_173742282

Ik wil een lampt maken zoals ongeveer hier boven. Echter kan ik nergens vinden hoe je dat doet met de lamp fitting. Past deze in de stijgerbuis en lijm je die vast of zijn er steigerbuizen koppelstukken met een lamp fitting er in?

Iemand die dit weet?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_173755631
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 22:11 schreef ook_gek het volgende:
[ afbeelding ]
Ik wil een lampt maken zoals ongeveer hier boven. Echter kan ik nergens vinden hoe je dat doet met de lamp fitting. Past deze in de stijgerbuis en lijm je die vast of zijn er steigerbuizen koppelstukken met een lamp fitting er in?

Iemand die dit weet?
ik zou hem wel aarden...
pi_173756031
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 22:11 schreef ook_gek het volgende:
[ afbeelding ]
Ik wil een lampt maken zoals ongeveer hier boven. Echter kan ik nergens vinden hoe je dat doet met de lamp fitting. Past deze in de stijgerbuis en lijm je die vast of zijn er steigerbuizen koppelstukken met een lamp fitting er in?

Iemand die dit weet?
Er zijn fittingen met schroefdraad aan de buitenzijde, deze kan je in een pijpfitting met bijpassende draad draaien.

'T is dat ik nu ff niet de beschikking heb over fatsoenlijk internet, anders had ik je zo bijpassende linkjes kunnen geven.
pi_173766800
Ik wil een 6mm gaatje boren in het plafond tbv het ophangen van een lampje.

ik heb de beschikking over een klopboormachine Bosch GSB 19-2 RE en van die blauwe bosch multi action steenboren.

Gaat dit lukken of moet ik echte betonboror en een boorhamer regelen?
  donderdag 14 september 2017 @ 15:24:52 #112
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_173773341
Ik ben wat houtwerk aan het opknappen, her en der zitten wat putten, slijtageplekken en afgebroken randjes. Kan ik zelf een houtvuller maken met (hout)lijm en fijn houtstof of raden jullie aan een echte houtvuller te halen.

Uiteindelijk wordt het weer bijgeschuurd en geschilderd/gelakt.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  Moderator donderdag 14 september 2017 @ 19:21:19 #113
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173777222
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 09:22 schreef Glider76 het volgende:
Ik wil een 6mm gaatje boren in het plafond tbv het ophangen van een lampje.

ik heb de beschikking over een klopboormachine Bosch GSB 19-2 RE en van die blauwe bosch multi action steenboren.

Gaat dit lukken of moet ik echte betonboror en een boorhamer regelen?
Gaat het om een betonnen plafond ? Proberen kun je altijd; maar ik geef geen garantie.
Ben bang dat je toch echt een boorhamer nodig gaat hebben.
pi_173778338
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 19:21 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Gaat het om een betonnen plafond ? Proberen kun je altijd; maar ik geef geen garantie.
Ben bang dat je toch echt een boorhamer nodig gaat hebben.
Ja betonnen plafond. Heb het al geprobeerd, daarna hier de vraag gaan stellen omdat het niet ging.

Boortje loopt weg in plaats van erin. Zaterdag heb ik een boorhamer ter beschikking.
pi_173902953
Ik heb een vraag over vloerverwarming. Ik wil misschien in de bestaande (betonnen) vloer vloerverwarming laten infrezen.

De vraag is kan dat zo maar? Of is de betonnen vloer daarvoor niet geschikt?

En stel dat het kan, kun je dan alleen de sleuven dichtsmeren of moet de hele vloer voorzien worden van een nieuw laagje? In eerste instantie komt er laminaat op dat geschikt is voor vloerverwarming. Wellicht in de toekomst een andere vloer.


Nevermind: K&W / Dichtsmeren freesgroeven vloerverwarming

[ Bericht 14% gewijzigd door plekvis op 21-09-2017 13:16:34 ]
pi_173933876
Onze trap loopt deels door de badkamer. Het is een nieuwe trap, wel gegrond. Ik wil de onderkant trap kitten en verven. Zal ik dat met normale schilderskit doen of met iets vochtbestendigs? We hebben prima ventilatie.
Spoilers!
pi_173934108
Nog een vraagje. Ik wet dat er sponzen te koop zijn om stucwerk glad te maken. Zijn dat dezelfde sponzen die voor hout/verf te gebruiken zijn? Deze dus bijvoorbeeld.

Spoilers!
pi_173934909
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 18:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Onze trap loopt deels door de badkamer. Het is een nieuwe trap, wel gegrond. Ik wil de onderkant trap kitten en verven. Zal ik dat met normale schilderskit doen of met iets vochtbestendigs? We hebben prima ventilatie.
Wat wil je precies dichtkitten?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173934914
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 18:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nog een vraagje. Ik wet dat er sponzen te koop zijn om stucwerk glad te maken. Zijn dat dezelfde sponzen die voor hout/verf te gebruiken zijn? Deze dus bijvoorbeeld.

[ afbeelding ]
Gaat prima lukken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 22 september 2017 @ 21:34:29 #120
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_173936857
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 18:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nog een vraagje. Ik wet dat er sponzen te koop zijn om stucwerk glad te maken. Zijn dat dezelfde sponzen die voor hout/verf te gebruiken zijn? Deze dus bijvoorbeeld.

[ afbeelding ]
zoek eens naar schuurbord. Bijvoorbeeld deze
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_173942008
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 18:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nog een vraagje. Ik wet dat er sponzen te koop zijn om stucwerk glad te maken. Zijn dat dezelfde sponzen die voor hout/verf te gebruiken zijn? Deze dus bijvoorbeeld.

[ afbeelding ]
Een schuurblok met gaas werkt toch het beste voor dat werk.


Laat die handjes wapperen!
pi_173942341
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 19:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat wil je precies dichtkitten?
De treden.

Bedankt voor de tips voor het schiren van stucwerk heren ^O^
Spoilers!
pi_173942358
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 09:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

De treden.

Dat dichtkitten zal prima lukken, maar kit is zo flexibel dat de verf op den duur de beweging niet kan meemaken en loslaat. Op zich geen probleem als de kleurverschil tussen verf en kit gering is, maar bij donkere verf en witte kit bijv., is dat geen gezicht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173942384
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 09:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat dichtkitten zal prima lukken, maar kit is zo flexibel dat de verf op den duur de beweging niet kan meemaken en loslaat. Op zich geen probleem als de kleurverschil tussen verf en kit gering is, maar bij donkere verf en witte kit bijv., is dat geen gezicht.
Wit op wit dus zou ok moeten zijn.
Spoilers!
pi_173942499
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 09:52 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wit op wit dus zou ok moeten zijn.
let er ook op dat het overschilderbare kit is. Ik geloof dat dat acrylaat kit is. Sillicone kit is niet overschilderbaar.
pi_173942569
Acryllaat kit gaat vergelen, gewoon polymeerkit gebruiken, gaat langer mee en is sterker.
pi_173943443
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 09:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wit op wit dus zou ok moeten zijn.
Ja, maar wel kans op afbladderen op den duur.
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 10:02 schreef Glider76 het volgende:
let er ook op dat het overschilderbare kit is. Ik geloof dat dat acrylaat kit is. Sillicone kit is niet overschilderbaar.
Er is ook overschilderbare siliconenkit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173943726
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, maar wel kans op afbladderen op den duur.
Tja, daar doe ik niet veel aan in dit geval.

Nog een andere vraag :) Is er verschil tussen St Marc in poedervorm en vloeibaar?
Spoilers!
pi_173967756
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nog een andere vraag :) Is er verschil tussen St Marc in poedervorm en vloeibaar?
Zou het niet weten; maar vloeibaar is voornamelijk water en dus veel te duur in prijs. Ik schilder heel wat af in m'n 102 jaar oude grote woning met heel veel houtwerk en met 2 pakken poedervorm ST- pakken, doe ik al jaren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 24 september 2017 @ 17:29:35 #130
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_173970211
Ik wil pianoscharnieren ontdoen van verf, wat is daar de makkelijkste methode voor?
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  zondag 24 september 2017 @ 17:36:35 #131
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173970358
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 17:29 schreef whY... het volgende:
Ik wil pianoscharnieren ontdoen van verf, wat is daar de makkelijkste methode voor?
Nieuwe halen? dingen zijn meestal glimmie glimmie, dus dat wordt heel veel monnikenwerk anders, en ze kosten ook niet echt de wereld meestal toch?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173970603
quote:
14s.gif Op zondag 24 september 2017 17:36 schreef Sounddragon het volgende:
Nieuwe halen? dingen zijn meestal glimmie glimmie, dus dat wordt heel veel monnikenwerk anders, en ze kosten ook niet echt de wereld meestal toch?
Klopt. Maar als ze al in het werk zitten........met verfverwijderaar, met het risico dat de "glimmie-glimmie" laag naar de filistijnen gaat
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 24 september 2017 @ 17:51:52 #133
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173970648
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 17:29 schreef whY... het volgende:
Ik wil pianoscharnieren ontdoen van verf, wat is daar de makkelijkste methode voor?
Weggooien, nieuwe kopen. Want als je ze echt goed wil ontdoen van verf moet je ze uit elkaar halen, volgens mij is dat überhaupt niet mogelijk ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 24 september 2017 @ 17:57:35 #134
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173970749
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 16:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Zou het niet weten; maar vloeibaar is voornamelijk water en dus veel te duur in prijs. Ik schilder heel wat af in m'n 102 jaar oude grote woning met heel veel houtwerk en met 2 pakken poedervorm ST- pakken, doe ik al jaren.
Ik heb dat spul nog nooit in poedervorm gezien
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 24 september 2017 @ 18:33:17 #135
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_173971439
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 17:51 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Weggooien, nieuwe kopen. Want als je ze echt goed wil ontdoen van verf moet je ze uit elkaar halen, volgens mij is dat überhaupt niet mogelijk ;)
Dan ga ik even meten en dan heb ik een goed excuus om naar de hornbach te gaan.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_173972741
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 17:57 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb dat spul nog nooit in poedervorm gezien
Da's een gebrek in je opvoeding:

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174081372
Misschien een domme vraag, maar we zijn aan het kijken voor vloerverwarming.
Die wil ik graag in de vloer laten infrezen. Nu lees ik dat dat in de dekvloer moet en niet direct in de beton kan. Maar hoe weet ik nu of ik een dekvloer heb? Kan ik dat ergens aan zien?
  PR/Manusje van alles vrijdag 29 september 2017 @ 21:59:14 #138
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_174081392
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 21:58 schreef plekvis het volgende:
Misschien een domme vraag, maar we zijn aan het kijken voor vloerverwarming.
Die wil ik graag in de vloer laten infrezen. Nu lees ik dat dat in de dekvloer moet en niet direct in de beton kan. Maar hoe weet ik nu of ik een dekvloer heb? Kan ik dat ergens aan zien?
Heb je een begane grond met een kruipluik?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_174081403
quote:
5s.gif Op vrijdag 29 september 2017 21:59 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Heb je een begane grond met een kruipluik?
Ja, die heb ik.
  PR/Manusje van alles vrijdag 29 september 2017 @ 22:02:14 #140
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_174081452
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 21:59 schreef plekvis het volgende:

[..]

Ja, die heb ik.
Als het gat niet netjes afgewerkt is kan je wellicht zien hoe de vloer is opgebouwd. En bij de meeste type betonvloeren heb je vrijwel altijd een cementdekvloer.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_174081494
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 september 2017 22:02 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Als het gat niet netjes afgewerkt is kan je wellicht zien hoe de vloer is opgebouwd. En bij de meeste type betonvloeren heb je vrijwel altijd een cementdekvloer.
Ik zal morgen eens kijken. Huis is ongeveer 50 jaar oud. Deden ze dat toen ook al?
Begrijp ik het goed dat als er een deklaag opzit dat je dan een andere laag moet kunnen zien?
  maandag 2 oktober 2017 @ 20:59:34 #142
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_174148824
Nieuwbouwappartement, vorig jaar oktober opgeleverd. Ik moet in het plafond boren voor het ophangen van een lamp. Wat voor boormachine moet ik daarvoor hebben?
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_174149189
Boorhamer
Laat die handjes wapperen!
pi_174174660
Waar koop je nou een leeg verfblik van 0,75 of liever 1 liter?

Ik heb nog een liter ofzo traplak staan, maar dat blik is helemaal aan het roesten aan de binnenkant :(

Om dat nou online te gaan bestellen.....
Laat die handjes wapperen!
  Moderator dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:49:01 #145
447051 crew  Peejtur
pi_174174719
Heb ze bij de Praxis gewoon gezien volgens mij.
pi_174177550
Hmmm oké morgen maar ff kijken.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:06:09 #147
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_174177835
De schilderszaak hebben die blikken toch ook?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_174182147
Hebben mensen hier ervaring met het maken van een bidet (toilet douche), zoals je in het buitenland ook hebt?

We willen zoiets laten maken, maar ik heb geen idee wat ik ervoor nodig heb, en waar ik eventueel op moet letten, zodat niet later alles hier blank komt te staan :')
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Moderator donderdag 5 oktober 2017 @ 06:56:51 #149
447051 crew  Peejtur
pi_174204154
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:56 schreef Gieliovd het volgende:
Hmmm oké morgen maar ff kijken.
Gevonden?
pi_174204464
Nee, geen tijd gehad... en vanavond weer laat thuis dus wordt weer niks haha.
Laat die handjes wapperen!
pi_174204615
Oke kenners, hier een zoekplaatje.. wie helpt mij de serie en type te herkennen?

Het huis is van 1996 volgens mij.



Het WCD is van GIRA, aldus wat ik er vanaf lees. Maar welke serie??

En de schakelaar geen idee.

Het is dus bij mijn schoonouders, ik kan niet ff iets eraf wippen en kijken. Moet een nieuw WCD bestellen gezien deze stuk is en een ander type schakelaar (puls combi met wissel).

Alvast bedankt ^O^

[ Bericht 3% gewijzigd door Gieliovd op 05-10-2017 11:05:24 ]
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 5 oktober 2017 @ 08:21:10 #152
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_174204662
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 08:16 schreef Gieliovd het volgende:
Het is dus bij mijn schoonouders, ik kan niet ff iets eraf wippen en kijken. Moet een nieuw WCD bestellen gezien deze stuk is en een ander type schakelaar (puls combi met wissel).

Alvast bedankt ^O^
Ik zou op de retro-afdeling van de kringloop kijken. Dit type ziet eruit alsof het uit begin jaren 80 komt. Dat wordt niet meer gemaakt.
Maar, er zijn een aantal merken die retro gestyld schakelmateriaal nieuw maken. Daar zou je ok tussen kunnen kijken. Kost waarschijnlijk wel wat.
Is er iets op tegen om er gewoon een nieuw model op te zetten?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_174230922
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 06:56 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Gevonden?
Ik ben bij de Hornbach voor een 750ml geslaagd voor ¤1,80. Maar eens ff overgieten. Ze hadden voor ¤3,xx ook en 2,5 liter pot.

quote:
11s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 08:21 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Ik zou op de retro-afdeling van de kringloop kijken. Dit type ziet eruit alsof het uit begin jaren 80 komt. Dat wordt niet meer gemaakt.
Maar, er zijn een aantal merken die retro gestyld schakelmateriaal nieuw maken. Daar zou je ok tussen kunnen kijken. Kost waarschijnlijk wel wat.
Is er iets op tegen om er gewoon een nieuw model op te zetten?
Mja, het huis is dus van eind jaren 90.

Bij de Hornbach eens even gekeken en op zich heb je daar van een no-brand of van een ander merk dat ik ben vergeten wel een vergelijkbaar niet-geaard WCD. Dat komt dus wel goed.

Die schakelaar is dan nog wel een vraag.... iemand een idee?

Het is geen optie om een andere serie te pakken gezien die ruimte meerdere schakelaars en WCD heeft.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:30:41 #154
240593 StupidDutch
Is Nederlander
pi_174241745
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:25 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Ik ben bij de Hornbach voor een 750ml geslaagd voor ¤1,80. Maar eens ff overgieten. Ze hadden voor ¤3,xx ook en 2,5 liter pot.

[..]

Mja, het huis is dus van eind jaren 90.

Bij de Hornbach eens even gekeken en op zich heb je daar van een no-brand of van een ander merk dat ik ben vergeten wel een vergelijkbaar niet-geaard WCD. Dat komt dus wel goed.

Die schakelaar is dan nog wel een vraag.... iemand een idee?

Het is geen optie om een andere serie te pakken gezien die ruimte meerdere schakelaars en WCD heeft.
Misschien is het mogelijk om uit een andere ruimte een schakelaar en WCD te halen en de nieuwe in de andere ruimte terug plaatsen. Dit heb ik thuis een keer gedaan met een schakelaar van de kelder naar de woonkamer omdat ik niks vergelijkbaars kon vinden.
pi_174244458
Korte vraag. Ik wil een ledstrip in de vloer verwerken. Nu is de vraag hoe doe ik dat?
Aluminium u-profiel met plexiglas of zijn er andere oplossingen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_174245827
Tevens de vraag hoe ik de hue regelbox en adapter krijg weggewerkt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_174246910
Ik heb een woning gekocht waarbij er een dragende wand is waar vroeger een kast zat met een kozijn naar de andere kamer. De vorige bewoner heeft die kast gesloopten een plaat tegen die wand geschroefd. Nu wil het kozijn gewoon laten zitten maar qua geluidswering het wat beter maken. Wat kan ik het beste doen? Gewoon gipsplaten tegen die stijlen schroeven en dan wol? ertussen en aan de andere kant nog een plaat?
  zondag 8 oktober 2017 @ 10:50:51 #158
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_174275864
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 20:30 schreef StupidDutch het volgende:

[..]

Misschien is het mogelijk om uit een andere ruimte een schakelaar en WCD te halen en de nieuwe in de andere ruimte terug plaatsen. Dit heb ik thuis een keer gedaan met een schakelaar van de kelder naar de woonkamer omdat ik niks vergelijkbaars kon vinden.
Dat is best slim!
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 8 oktober 2017 @ 11:45:36 #159
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174276789
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 08:16 schreef Gieliovd het volgende:
Oke kenners, hier een zoekplaatje.. wie helpt mij de serie en type te herkennen?

Het huis is van 1996 volgens mij.

[ afbeelding ]

Het WCD is van GIRA, aldus wat ik er vanaf lees. Maar welke serie??

En de schakelaar geen idee.

Het is dus bij mijn schoonouders, ik kan niet ff iets eraf wippen en kijken. Moet een nieuw WCD bestellen gezien deze stuk is en een ander type schakelaar (puls combi met wissel).

Alvast bedankt ^O^
Is die schakelaar stiekem geen Jung of Berker ?
pi_174283666
Ok, ik ben helemaal in de war wat schuren voor schilderen betreft. Ben nu bij vrienden aan het helpen met de kozijnen. Er zijn lichte (beige) en donkere (groen) kozijnen. Alles moet licht worden. Hoe ver schuur je dan?
Het groene is er helemaal afgeschuurd (tot het hout), vervolgens grondverf en aflakken?
Het lichte wordt ook flink (electrisch) geschuurd, maar das toch helemaal niet nodig: gewoon ontvetten, opschuren met fijne korrel en aflakken maar?

Ik zou zelfs het groene niet zo ver schuren vermoed ik, maar opschuren, grondverf en aflakken. Of krijg je het dan niet dekkend?

Wat zijn jullie ideeën?
pi_174295811
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 11:45 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Is die schakelaar stiekem geen Jung of Berker ?
Ik heb opdracht gegeven dat ze even de kapjes eraf trekken.
Laat die handjes wapperen!
  PR/Manusje van alles maandag 9 oktober 2017 @ 11:16:24 #162
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_174296683
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 18:36 schreef Piles het volgende:
Ok, ik ben helemaal in de war wat schuren voor schilderen betreft. Ben nu bij vrienden aan het helpen met de kozijnen. Er zijn lichte (beige) en donkere (groen) kozijnen. Alles moet licht worden. Hoe ver schuur je dan?
Het groene is er helemaal afgeschuurd (tot het hout), vervolgens grondverf en aflakken?
Het lichte wordt ook flink (electrisch) geschuurd, maar das toch helemaal niet nodig: gewoon ontvetten, opschuren met fijne korrel en aflakken maar?

Ik zou zelfs het groene niet zo ver schuren vermoed ik, maar opschuren, grondverf en aflakken. Of krijg je het dan niet dekkend?

Wat zijn jullie ideeën?
als de oude verflagen nog goed zijn is het zeker niet nodig. Donkere verf goed schuren, gronden met grondverf op kleur, twee keer aflakken.

Als er al 10 lagen verf op de kozijnen zitten is het best eens slim om naar kaal hout terug te gaan.

Protip: gebruik geen troep van de bouwmarkt. Tussen de lagen altijd ff schuren. Licht en ontvetten,
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_174532572
Gisteren is geconstateerd dat wij last hebben van optrekkend vocht en/of regenwater dat onder onze vloer in de ganf trekt. Situatie: zijgevel op zuid-west, (slecht) betegeld pad ernaast. Bouwjaar woning ca. 1933. Man van lekdetectie (die kwam namens verzekering) gaf aan dat hij dit uitgebreid verder kon onderzoeken maar dat dit erg prijzig zou zijn (> 1000e).

We weten nu dat de muur vocht bevat en dat er wat onder de vloer trekt. Er is daar een jaar geleden verbouwd (staat los van het vocht), toen waren de balken prima dus daar vrees ik niet echt voor. Er moet uiteraard wel wat gebeuren.

Ik vind het zelf erg zonde om zoveel geld aan onderzoek uit te geven (zal vast ook goedkoper kunnen) en wil liever dat geld besteden aan een oplossing ;) We denken over het laten leggen van drainage langs deze muur. Vraagje: heeft er iemand goede ervaringen met een bedrijf dat (betaalbaar) kijkt naar dit soort vochtproblemen? Of zouden we beter meteen drainage aan kunnen leggen om te zien of het daarmee oplost? Ik heb natuurlijk gegoogled en dan komen er allerlei bedrijven naar voren die heel uitgebreide, dure dingen gaan doen (hele gevel impregneren) en ben een beetje huiverig oor bedrijven die onderzoek doen en tegelijkertijd ook de oplossing aanbieden, iets met eigenbelang.

Wat is wijsheid? Ben benieuwd naar ervaringen
:s)
pi_174532796
Zijn je voegen van de buitenmuur nog in orde? Dat was voor mij de reden dat ik vocht had in de gang :Y
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:16:58 #165
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_174536079
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 08:05 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Hebben mensen hier ervaring met het maken van een bidet (toilet douche), zoals je in het buitenland ook hebt?

We willen zoiets laten maken, maar ik heb geen idee wat ik ervoor nodig heb, en waar ik eventueel op moet letten, zodat niet later alles hier blank komt te staan :')
Laten maken?
Die koop je toch kant en klaar?

https://www.villeroy-boch(...)egorieen/bidets.html
pi_174538532
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 12:16 schreef Rtificial het volgende:

[..]

Laten maken?
Die koop je toch kant en klaar?

https://www.villeroy-boch(...)egorieen/bidets.html
Ik bedoelde meer een soort van losse kleine douche kop/slang eerlijk gezegd, met een soort van kraantje (aftakking van de wc leiding).
Want dit past niet in ons toilet (het is een niet vergrootbaar hok van 1,5x1 meter ;()

Overigens heb ik nog steeds niets, want de meeste hier in de buurt kijken me al vreemd aan bij 'toilet douche' / 'bidet' :') Daarom zoek ik nog steeds naar tips/tricks voor dit ding
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_174540967
Ik ben mezelf (uit interesse en voorbereiding voor de toekomst) aan het inlezen over het aanleggen van elektra (binnenshuis).
Ik weet dat draad van de meterkast naar de (bereikbare) centraaldoos gaat (per groep), en vanaf daar verder naar wcd's e.d.
Maar welke draad/kabel gebruik je nou eigenlijk :? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik weet nu dat YMVK beter geisoleerd is dan XMVK en daarom buiten (bovengronds) gebruikt mag worden, maar stugger en duurder is dan XMVK.
Dus even concreet:
- Van de meterkast naar centraaldoos: gebruik je dan YMVK, XMVK of losse VD-draden?
- Mag je meerdere kabels (groepen) vanaf de meterkast door 1 buis leggen? Of moet je per groep een buis hebben?
- Van centraaldoos naar wcd: gebruik je dan YMVK, XMVK of losse draad?
Ik heb me suf gegoogled, maar verder dan 2,5mm² en eindeloze discussies over lasklemmen en lasdoppen kom ik niet.

Iemand die een klein beetje uitleg of een linkje naar uitleg heeft?
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:59:55 #168
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_174541784
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:19 schreef Piles het volgende:
Ik ben mezelf (uit interesse en voorbereiding voor de toekomst) aan het inlezen over het aanleggen van elektra (binnenshuis).
Ik weet dat draad van de meterkast naar de (bereikbare) centraaldoos gaat (per groep), en vanaf daar verder naar wcd's e.d.
Maar welke draad/kabel gebruik je nou eigenlijk :? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik weet nu dat YMVK beter geisoleerd is dan XMVK en daarom buiten (bovengronds) gebruikt mag worden, maar stugger en duurder is dan XMVK.
Dus even concreet:
- Van de meterkast naar centraaldoos: gebruik je dan YMVK, XMVK of losse VD-draden?
- Mag je meerdere kabels (groepen) vanaf de meterkast door 1 buis leggen? Of moet je per groep een buis hebben?
- Van centraaldoos naar wcd: gebruik je dan YMVK, XMVK of losse draad?
Ik heb me suf gegoogled, maar verder dan 2,5mm² en eindeloze discussies over lasklemmen en lasdoppen kom ik niet.

Iemand die een klein beetje uitleg of een linkje naar uitleg heeft?
in buizen gebruik je vd-draad, welke een 5mm in diameter is. Een xmvk, of een ymvk is al gauw een 9 tot 11 mm in diameter. In buis proppen werkt dan niet echt. Je mag zo’n kabel rechtstreeks in de muur verwerken, maar dat is in Nederland nog geen gewoonte. Per buis of kabel gebruik je maar 1 groep. Ga eens kijken bij de hornbach.nl, die heeft een redelijk duidelijke how to
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:09:16 #169
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174543912
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:19 schreef Piles het volgende:
Ik ben mezelf (uit interesse en voorbereiding voor de toekomst) aan het inlezen over het aanleggen van elektra (binnenshuis).
Ik weet dat draad van de meterkast naar de (bereikbare) centraaldoos gaat (per groep), en vanaf daar verder naar wcd's e.d.
Maar welke draad/kabel gebruik je nou eigenlijk :? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik weet nu dat YMVK beter geisoleerd is dan XMVK en daarom buiten (bovengronds) gebruikt mag worden, maar stugger en duurder is dan XMVK.
Dus even concreet:
- Van de meterkast naar centraaldoos: gebruik je dan YMVK, XMVK of losse VD-draden?
Doorgaans gebruik je in Nederland losse VD-draden (bruin = fase, blauw = nul, geelgroen = aarde) deze draden zijn 2,5mm² in doorsnede. Voor de schakeldraden gebruiken we in Nederland de zwarte draad deze draad is 1,5mm²

Elektra leg je aan volgens het centraaldoos systeem



quote:
- Mag je meerdere kabels (groepen) vanaf de meterkast door 1 buis leggen? Of moet je per groep een buis hebben?
Iedere groep loopt in een aparte buis vanaf de automaat naar de centraaldozen; verschillende groepen mogen nooit bij elkaar in. Ook niet bij elkaar in één centraaldoos of lasdoos.

quote:
- Van centraaldoos naar wcd: gebruik je dan YMVK, XMVK of losse draad?
Ik heb me suf gegoogled, maar verder dan 2,5mm² en eindeloze discussies over lasklemmen en lasdoppen kom ik niet.

Iemand die een klein beetje uitleg of een linkje naar uitleg heeft?
Van centraaldoos naar wcd los in een centraaldoos systeem gebruiken we vd draad.

Doorgaans gebruik je YMVK en XMVK kabel alleen in opbouw-installatiewerk; schuren, garages, werkplaatsen of in industriële installaties.



Ik zou zeggen kijk ook eens in dit topic : K&W / Elektrische schakelingen; de schema's - Deel 4
  Moderator vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:10:25 #170
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174543928
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:59 schreef lipje het volgende:

[..]

in buizen gebruik je vd-draad, welke een 5mm in diameter is. Een xmvk, of een ymvk is al gauw een 9 tot 11 mm in diameter. In buis proppen werkt dan niet echt. Je mag zo’n kabel rechtstreeks in de muur verwerken, maar dat is in Nederland nog geen gewoonte. Per buis of kabel gebruik je maar 1 groep. Ga eens kijken bij de hornbach.nl, die heeft een redelijk duidelijke how to

Ik weet wat je probeert te zeggen; maar om verwarring te voorkomen praat ik liever gewoon over 2,5mm² vd draad :)
pi_174544073
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 19:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik weet wat je probeert te zeggen; maar om verwarring te voorkomen praat ik liever gewoon over 2,5mm² vd draad :)
Ik raakte al in de war idd :+
Bedankt heren, ik weet voorlopig genoeg ^O^
pi_174546003
De thermostaatkraan van de douche komt te dicht op de muur uit, is er een truukje om deze 2-3 cm verder naar voren uit te laten komen op een makkelijke manier?
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:05:39 #173
387431 Frsh
Het is niet koud, het is frsh
pi_174546322
Ik wil van mijn poort een schuifdeur maken, maar hij moet wel op slot kunnen van binnen en van buiten. Heeft iemand tips voor goed sluitwerk voor schuifdeuren?

En ik moet mijn deur nog maken. Het plan is om ongeveer dit te maken:


Guard: een geel neon jack, gedragen door een bebaarde man, zou wel eens Frsh kunnen zijn...
[b]Op zondag 10 augustus 2014 16:04 schreef Murmeli het volgende:[/b] Frsh is in ieder geval mijn held van de dag :)
pi_174546620
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 20:56 schreef Puala het volgende:
De thermostaatkraan van de douche komt te dicht op de muur uit, is er een truukje om deze 2-3 cm verder naar voren uit te laten komen op een makkelijke manier?
Je hebt verlengde S koppelingen.

Anders heb je ook nog verchroomde verlengstukken. Een nippel met intern en extern draad.

Zoiets. Ook bij de bouwmarkt.

https://www.toolstation.n(...)Ndni2nsaAuG4EALw_wcB
Laat die handjes wapperen!
pi_174546821
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 21:14 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Je hebt verlengde S koppelingen.

Anders heb je ook nog verchroomde verlengstukken. Een nippel met intern en extern draad.

Zoiets. Ook bij de bouwmarkt.

https://www.toolstation.n(...)Ndni2nsaAuG4EALw_wcB
Top, morgen ff halen. Hopen dat ze het hebben, want het water kan er nu niet op :’)
pi_174547354
Laat die handjes wapperen!
pi_174549509
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 14:12 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer een soort van losse kleine douche kop/slang eerlijk gezegd, met een soort van kraantje (aftakking van de wc leiding).
Want dit past niet in ons toilet (het is een niet vergrootbaar hok van 1,5x1 meter ;()

Overigens heb ik nog steeds niets, want de meeste hier in de buurt kijken me al vreemd aan bij 'toilet douche' / 'bidet' :') Daarom zoek ik nog steeds naar tips/tricks voor dit ding
Het is handig als er een fonteintje dicht bij de wc pot staat. Anders alsnog voor eentje zorgen, eventueel een warmwaterkraan erbij aanleggen. Dan zorg je voor een stapel washandjes in een wc-rollenrekje en een rekje om de gebruikte washandjes op te laten drogen. Rijtje haakjes kan ook, maar plat hangend droogt het snelste.

Die handdouche, en naar ik las ook die waterfles, zorgen voor een waterballet. Het Turkse kraantje is smerig. Het gewone bidetgebeuren is niets anders dan omgekeerd op de plee zitten naar het kraantje toe en het washandje hanteren.
pi_174549782
quote:
Ik zag kraanslangetjes. Alleen heb je daar niets aan omdat de afstand gootsteen-kraan zo klein is. Onder de gewone kraan kan je de waterkoker houden. Met slangetje moet dat slangetje in de waterkoker en dat is vies. Ik heb bij Ikea een nieuw model thermoskan gekocht. Vroeg me af of hij voldoende lang warm kan houden, maar het bleek: kan dit verhoogde model wel onder de kraan? Bij een gootsteen van het geblokte model, dat 2 blokjes hoog is, kan dat waarschijnlijk niet. Aangezien we mengkranen hebben, kan je ook niet de hete kraan een slangetje geven en de koude kraan beschikbaar laten blijven voor waterkokers, termoskannen en alles wat je maar even wil uitspoelen.
Dat kan dus alleen als de kraan uit de muur komt en hoog genoeg gemonteerd is.

Er zouden slangetjes van bv. 3 cm moeten komen, zodat je de sproeikop wel kan ronddraaien om de hele gootsteen uit te spoelen.
pi_174600217
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 21:21 schreef Puala het volgende:

[..]

Top, morgen ff halen. Hopen dat ze het hebben, want het water kan er nu niet op :’)
En, gelukt?
Laat die handjes wapperen!
pi_174600731
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 11:31 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

En, gelukt?
Jazeker. Om er daarna achter te komen dat de regendouche k*t was en niet goed. En alles weer terug te draaien gister :') :X
Lag overigens niet aan de ketel, maar aan het ding zelf. Hij borrelde/had intern iets niet helemaal oke.
pi_174609870
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 21:05 schreef Frsh het volgende:
Ik wil van mijn poort een schuifdeur maken, maar hij moet wel op slot kunnen van binnen en van buiten. Heeft iemand tips voor goed sluitwerk voor schuifdeuren?

En ik moet mijn deur nog maken. Het plan is om ongeveer dit te maken:


[ afbeelding ]
Heb zelf een cilinder insteekslot van Hafele gekocht, is enkel te bedienen met de cilinder, maar haakt dus in het slotplaatje.
Kostte iets van 35¤.
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 17:11:02 #182
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_174630755
Hoi! Een vraagje aan de klussers:
In onze nieuwe huurwoning hadden de vorige bewoners in 1 van de slaapkamers een inbouwkast gemaakt, die ze er ook weer hebben uitgehaald. Behalve dat ze de rail op het plafond hebben laten zitten. Er zaten duidelijk eerst schroefjes in, die hebben ze er wel weer uitgehaald, maar verder lijkt het dus ook vast gelijmd. Iemand een idee hoe ik het eraf kan halen zonder het plafond al te grondig te beschadigen? Ik heb er een plamuurmes onder geschoven bij een hoekje om te kijken of ik het los kon wrikken, maar ik ben echt bang dat het plafond meekomt. Het gaat om zoiets als dit:
https://www.gamma.nl/asso(...)duct_b021391717&sg=b
pi_174631347
Als het gelijmd is heb je hoe dan ook schade.

Ijzerdraad eronder en los snijden is een idee.
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:50:28 #184
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_174633982
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 17:43 schreef Gieliovd het volgende:
Als het gelijmd is heb je hoe dan ook schade.

Ijzerdraad eronder en los snijden is een idee.
Die ga ik proberen!
Opzich had de makelaar gezegd dat als we het eraf haalden, en er schade ontstond, we dat moesten laten weten (zij vond het ook niet netjes van de vorige bewoners dat ze het hadden laten zitten, kennelijk was het aan de aandacht ontglipt bij de controle oid). Ik wil het alleen in ieder geval zo veel mogelijk proberen te beperken, hopelijk is het wel mogelijk zonder gigantische gapende gaten eruit te trekken...
pi_174670804
Ik wil in een Ikea Hemnes kast graag glazen planken hebben. De planken zijn ~85 breed en ~35 diep en rusten op 4 metalen pinnetjes. Kan ik hier "gewoon" glas voor gebruiken of moet dit speciaal gehard glas zijn?

Het is niet de bedoeling om de planken overvol te zetten met borden oid, maar dat het iets kan houden is wel prettig :). Wie heeft advies?
pi_174671038
Nee dat kan absoluut niet.

Daar moet je gehard glas voor hebben met een bepaalde dikte.
Laat die handjes wapperen!
pi_174718563
Wie o wie kan mij hoe ik ook alweer mijn digitale action waterpas kalibreer?

Mijn andere waterpas is stuk gevallen en zo is het lastig wasmachine waterpas zetten.
pi_174719335
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 19:56 schreef Hanschje het volgende:
Wie o wie kan mij hoe ik ook alweer mijn digitale action waterpas kalibreer?

Mijn andere waterpas is stuk gevallen en zo is het lastig wasmachine waterpas zetten.
Je kan niet zomaar willekeurige woorden weglaten in een zin hoor ;D
pi_174722972
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 20:23 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Je kan niet zomaar willekeurige woorden weglaten in een zin hoor ;D
Oeps, bedoelde natuurlijk te zeggen dat ik de handleiding van de digitale action waterpas kwijt ben, en ik hoopte dat iemand hier mij kan vertellen hoe ik dat het waterpas ook alweer kalibreer.
Beetke zonde om morgen een nieuwe te halen voor alleen de handleiding. Alsjeblieft?
pi_174723457
Als ik er aan denk scan ik m morgen wel ff in :)
pi_174740683
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 22:20 schreef Hanschje het volgende:

[..]

Oeps, bedoelde natuurlijk te zeggen dat ik de handleiding van de digitale action waterpas kwijt ben, en ik hoopte dat iemand hier mij kan vertellen hoe ik dat het waterpas ook alweer kalibreer.
Beetke zonde om morgen een nieuwe te halen voor alleen de handleiding. Alsjeblieft?
pi_174744464
quote:
7s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:18 schreef Piles het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Heel erg bedankt! Gelijk opgeslagen, en geprint in de koffer gestopt
pi_174767341
Mijn houten kozijn voor de tussendeur in de woonkamer houd de 2 paumelle's vast voor de deur.
De onderste paumelle zit echter los. Het gat waar de schroefdraad zich in vast moet draaien heeft de vorige eigenaar te lomp/groot gemaakt, waardoor deze nu speling heeft.

Heb geprobeerd met constructielijm vast te lijmen, hoefde van mij de komende 20 jaar niet meer los, maar helaas, hij wiebelt alweer.
Wat is nu de beste oplossing? heel veel ruimte voor uitboren en opvullen is er eigenlijk niet (1 a 2 mm max)
of is dat voldoende? zo groot mogelijke deuvel vinden, opboren, deuvel lijmen en daarna nieuw gat boren?
pi_174801562
Er wordt hier binnenkort een buitenkraan gemonteerd en ik moet een kraan uitkiezen. Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden? Een geweldige feature die ik echt niet mag missen?
Spoilers!
pi_174801909
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 12:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er wordt hier binnenkort een buitenkraan gemonteerd en ik moet een kraan uitkiezen. Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden? Een geweldige feature die ik echt niet mag missen?
Kan je de leiding afsluiten voor de vorst? Anders een kraantje die verder doorsteekt naar binnen, special tegen de vorst.
pi_174810407
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 12:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er wordt hier binnenkort een buitenkraan gemonteerd en ik moet een kraan uitkiezen. Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden? Een geweldige feature die ik echt niet mag missen?
Vorstvrij inderdaad. Wel een van een goed merk.
pi_174819861
quote:
14s.gif Op woensdag 1 november 2017 13:07 schreef Sintesi1 het volgende:

[..]

Kan je de leiding afsluiten voor de vorst? Anders een kraantje die verder doorsteekt naar binnen, special tegen de vorst.
Ja, dat kan. Maar uiteindelijk heeft de loodgieter voorgesteld om een buitenkraan van zijn keuze mee te nemen. Dat zal vast goed zijn, hem kennende.
Spoilers!
pi_174819868
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:39 schreef MrDrako het volgende:
Mijn houten kozijn voor de tussendeur in de woonkamer houd de 2 paumelle's vast voor de deur.
De onderste paumelle zit echter los. Het gat waar de schroefdraad zich in vast moet draaien heeft de vorige eigenaar te lomp/groot gemaakt, waardoor deze nu speling heeft.

Heb geprobeerd met constructielijm vast te lijmen, hoefde van mij de komende 20 jaar niet meer los, maar helaas, hij wiebelt alweer.
Wat is nu de beste oplossing? heel veel ruimte voor uitboren en opvullen is er eigenlijk niet (1 a 2 mm max)
of is dat voldoende? zo groot mogelijke deuvel vinden, opboren, deuvel lijmen en daarna nieuw gat boren?
Zou het inderdaad proberen zo. Volgende keer de constructie lijm laten staan. Even in de keuken wat lucifers pakken en met houtlijm aan de zijkant proppen en dan de paumelle indraaien. 99% procent succes garantie dat het gaat lukken. Gelijk even met een keukenpapiertje en roomboter de scharnieren smeren. *O*
Jeroentje.
  vrijdag 3 november 2017 @ 10:27:05 #199
340341 Blester
Membre très utile
pi_174840775
In een muur (ongeveer 4mx2,70m) zaten redelijk wat gaatjes (een stuk of 5) die we met muurvuller hebben opgevuld. Daarna met witte powerdek de muur geschilderd. Nu vallen die opvulplekken wel erg op, aangezien het er toch een stuk of 5 zijn op een redelijk kleine muur, doordat deze plekken natuurlijk geen structuur hebben. Wat is nu de snelste en goedkoopste manier om structuur terug te brengen op deze plekjes?
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_174840827
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 10:27 schreef Blester het volgende:
In een muur (ongeveer 4mx2,70m) zaten redelijk wat gaatjes (een stuk of 5) die we met muurvuller hebben opgevuld. Daarna met witte powerdek de muur geschilderd. Nu vallen die opvulplekken wel erg op, aangezien het er toch een stuk of 5 zijn op een redelijk kleine muur, doordat deze plekken natuurlijk geen structuur hebben. Wat is nu de snelste en goedkoopste manier om structuur terug te brengen op deze plekjes?
Even met heel grof schuurpapier eroverheen?
  Moderator vrijdag 3 november 2017 @ 12:19:05 #201
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174842425
Ik zou een berg zolder van mijn schuur van binnen uit willen gaan isoleren tussen de dak spanten met harde pir platen.

Om de warmte wat meer in het gebouw te houden. Vorstvrij is in feite al voldoende.

Nu begrijp ik wel dat hoe dikker de isolatie hoe beter het is. Maar wat is een dikte plaat die doorgaans gebruikt word ? Zou vijf centimeter dikte al voldoende zijn ?
  Moderator vrijdag 3 november 2017 @ 12:25:32 #202
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_174842531
Waarom geen glas- of steenwol? Die PUR platen zijn behoorlijk duur toch?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 3 november 2017 @ 12:33:50 #203
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174842698
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 12:25 schreef derLudolf het volgende:
Waarom geen glas- of steenwol? Die PUR platen zijn behoorlijk duur toch?
Mwah, zoveel vierkante meters is het niet. En wil het eigenlijk verder niet afwerken. Dan is pir eenvoudiger.

Onder de dakpannen zit nog asbest dakbeschot. Dat blijft vooralsnog zitten. Maar dan ben ik het aan de binnenkant "kwijt" :)

Ga ik nu isoleren met zachte materialen dan moet ik als ik over een paar jaar het asbest verwijderen zou alles als asbest houdend materiaal moeten afvoeren.
pi_174845327
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 12:33 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mwah, zoveel vierkante meters is het niet. En wil het eigenlijk verder niet afwerken. Dan is pir eenvoudiger.

Onder de dakpannen zit nog asbest dakbeschot. Dat blijft vooralsnog zitten. Maar dan ben ik het aan de binnenkant "kwijt" :)

Ga ik nu isoleren met zachte materialen dan moet ik als ik over een paar jaar het asbest verwijderen zou alles als asbest houdend materiaal moeten afvoeren.
Dat klopt en PIR heeft een veel hogere isolatiewaarde dan zacht materiaal. Dus dan kan je met 5 centimeter echt wel verschil maken.
Spoilers!
  vrijdag 3 november 2017 @ 18:43:28 #205
340341 Blester
Membre très utile
pi_174849421
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 10:30 schreef .SP. het volgende:

[..]

Even met heel grof schuurpapier eroverheen?
Met een staalborstel en veel geduld is het uiteindelijk gelukt om de structuur weer een beetje terug te krijgen!
~ Love comes unseen; we only see it go
  zondag 5 november 2017 @ 18:36:54 #206
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_174888605
Noobvraag: kan ik dit armatuur aan dit haakje (waar de aardedraad op aangesloten zit) ophangen? Gaat om een hanglamp.

We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_174893695
ook even een vraagje van mij:
ik wil mijn meterkast (op termijn) aanpassen van 1 x 35A naar 3 x 25A, nu moet er (logisch) een 3 fasen hoofdschakelaar in.
Hager heeft verschillende soorten met diverse ampers, aangezien ik naar 75A ga, heb ik minimaal een 63A nodig?
Of is een 40A voldoende, ik weet niet of de max van 40A per fase geldt of totaal stroom?
pi_174894074
Ik heb om mijn speakerdraad in de muur te verwerken een paar female bananaplug connectoren gekocht, dan kan ik de speakers makkelijk loshalen als ik erbij moet.

Misschien een domme vraag, maar hoe hoor ik hier nu de speakerdraad aan bevestigen? Vorkje aan de draad klemmen en met een tweede moer vastklemmen oid?
pi_174894477
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 22:14 schreef Tom_ het volgende:
Ik heb om mijn speakerdraad in de muur te verwerken een paar female bananaplug connectoren gekocht, dan kan ik de speakers makkelijk loshalen als ik erbij moet.
[ afbeelding ]
Misschien een domme vraag, maar hoe hoor ik hier nu de speakerdraad aan bevestigen? Vorkje aan de draad klemmen en met een tweede moer vastklemmen oid?


Hiermee?

En anders gewoon de draad lang strippen en onder de moet vastdraaien.
Als is dat laatste voor high tech installaties misschien niet de beste optie, maar daar heb ik geen verstand van :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174894861
quote:
2s.gif Op zondag 5 november 2017 22:28 schreef junkiexp het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hiermee?

En anders gewoon de draad lang strippen en onder de moet vastdraaien.
Als is dat laatste voor high tech installaties misschien niet de beste optie, maar daar heb ik geen verstand van :)
Ja zoiets zal het wel worden, dan met isolatie zodat ze geen sluiting maken met elkaar of het inbouwraam.

Had er eigenlijk wel een tweede moer bij verwacht als dit de bedoeling is, dacht dat ik wat over het hoofd zag. Echt high end speakers heb ik niet, maar wie weet ooit nog wel. Kan het maar beter meteen goed zitten. :) Thanks voor het meedenken
pi_174894923
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 22:43 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Ja zoiets zal het wel worden, dan met isolatie zodat ze geen sluiting maken met elkaar of het inbouwraam.

Had er eigenlijk wel een tweede moer bij verwacht als dit de bedoeling is, dacht dat ik wat over het hoofd zag. Echt high end speakers heb ik niet, maar wie weet ooit nog wel. Kan het maar beter meteen goed zitten. :) Thanks voor het meedenken
Aan de achterkant zit verder niets begrijp ik?
Zit er geen handleiding bij?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174897647
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 22:14 schreef Tom_ het volgende:
Ik heb om mijn speakerdraad in de muur te verwerken een paar female bananaplug connectoren gekocht, dan kan ik de speakers makkelijk loshalen als ik erbij moet.
[ afbeelding ]
Misschien een domme vraag, maar hoe hoor ik hier nu de speakerdraad aan bevestigen? Vorkje aan de draad klemmen en met een tweede moer vastklemmen oid?
Draadje in t gaatje doen en dan volsolderen?
pi_174898130
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 07:26 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Draadje in t gaatje doen en dan volsolderen?
en waar moet zijn plug dan in 😉
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174909970
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 08:37 schreef junkiexp het volgende:

[..]

en waar moet zijn plug dan in 😉
Dit is de achterkant, aan de andere kant komt de plug erin. :)

Dit is de voorkant dus, beetje lomp maar er komt toch een speaker voor te staan.
pi_174910427
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 20:21 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Dit is de achterkant, aan de andere kant komt de plug erin. :)
[ afbeelding ]
Dit is de voorkant dus, beetje lomp maar er komt toch een speaker voor te staan.
Aha duidelijk nu, kan je er ook niet een bananaplug aan de achterkant in steken of is het gat niet door en door?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174912598
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 12:33 schreef Vonkenboer het volgende:
Mwah, zoveel vierkante meters is het niet. En wil het eigenlijk verder niet afwerken. Dan is pir eenvoudiger.
Je hebt ook veel handelaren op Marktplaats die B-keus pir platen verkopen

https://www.marktplaats.n(...)reviousPage=lr&pos=4

https://www.marktplaats.n(...)reviousPage=lr&pos=7

https://www.marktplaats.n(...)biH0a3UWWfWJXAN2vzJY
pi_174924301
Ik wil een enkelsteens buitengevel aan de binnenzijde isoleren: houten framewerk opgevuld met PIR platen, dampdichte folie, OSB en tenslotte gipsplaten. Waar ik na lang zoeken geen eenduidig antwoord op kan vinden: moet er nu wel of geen dampopen folie tussen de geven en het framewerk/PIR?
Heeft iemand hier een duidelijk antwoord?
  dinsdag 7 november 2017 @ 17:39:08 #218
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_174925425
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 16:36 schreef DarkE het volgende:
Ik wil een enkelsteens buitengevel aan de binnenzijde isoleren: houten framewerk opgevuld met PIR platen, dampdichte folie, OSB en tenslotte gipsplaten. Waar ik na lang zoeken geen eenduidig antwoord op kan vinden: moet er nu wel of geen dampopen folie tussen de geven en het framewerk/PIR?
Heeft iemand hier een duidelijk antwoord?
Dampopen folie moet aan de koude kant van de isolatie.
Dampdichte folie aan de warme zijde van de isolatie, dus binnen. Kan eventueel vervallen als je purplaten al een alu laag hebben. (wel naden aftapen)
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
  dinsdag 7 november 2017 @ 17:42:04 #219
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_174925477
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 12:19 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik zou een berg zolder van mijn schuur van binnen uit willen gaan isoleren tussen de dak spanten met harde pir platen.

Om de warmte wat meer in het gebouw te houden. Vorstvrij is in feite al voldoende.

Nu begrijp ik wel dat hoe dikker de isolatie hoe beter het is. Maar wat is een dikte plaat die doorgaans gebruikt word ? Zou vijf centimeter dikte al voldoende zijn ?
5 cm kingspan heeft een r waarde van 2,5 dat is in het geval van vorstvrij houden wel al voldoende. Nieuwbouwen moeten een r waarde van 6,0 hebben in het dak en 4,5 in de rest van de schil.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
  Moderator dinsdag 7 november 2017 @ 20:20:57 #220
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174931634
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 20:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

^O^, bedankt voor je reactie ! Zal er eens serieus naar kijken
Ik heb voor de garage ook b keus gebruikt. Was prima.
pi_174934836
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 17:39 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]

Dampopen folie moet aan de koude kant van de isolatie.
Dampdichte folie aan de warme zijde van de isolatie, dus binnen. Kan eventueel vervallen als je purplaten al een alu laag hebben. (wel naden aftapen)
Over de volgorde zijn we het dus helemaal eens!! Vraag is dus of damp-open folie tussen muur en rachelwerk+PIR noodzakelijk is... Eventueel met of zonder kleine afstand .
  woensdag 8 november 2017 @ 01:25:00 #223
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_174935019
Volgorde van binnen naar buiten:
Gips, osb, keperwerk met pirplaat (naden afgeplakt), dampopen folie, luchtspouw 3 cm, buitengevel.
Zorg wel dat je in de 3 laag metselwerk open stootvoegen hebt en liefst onder de dakrand ook nog eens zodat vocht afgevoerd kan worden.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
  woensdag 8 november 2017 @ 19:43:32 #224
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_174947260
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 18:36 schreef YourCaptor het volgende:
Noobvraag: kan ik dit armatuur aan dit haakje (waar de aardedraad op aangesloten zit) ophangen? Gaat om een hanglamp.

[ afbeelding ]
Iemand?
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  Moderator woensdag 8 november 2017 @ 20:38:19 #225
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174948773
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 20:38 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Normaal gesproken moet dat kunnen :)
Sterker nog, volgens mij is dat haakje daar toch voor bedoeld? :@
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  Moderator woensdag 8 november 2017 @ 21:11:44 #227
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174948810
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 21:09 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Sterker nog, volgens mij is dat haakje daar toch voor bedoeld? :@
Ja, daar is dat haakje voor bedoeld !
pi_174949505
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 19:43 schreef YourCaptor het volgende:

[..]

Iemand?
Yes daar is het voor! Succes!
Laat die handjes wapperen!
pi_174959917
Ik heb een vraag.
Heb een huis gekocht maar in beide logeerkamers heeft men lopen klooien met structuurverf en alabastine. Nu wil ik nu niet al te veel geld besteden aan die kamers vanwege andere prioriteiten maar het moet er wel netjes uitzien. (Eigen slaapkamer wordt wel opnieuw gestuct.)

Het idee was nu om de oneffenheden vlak te schuren, gaten te vullen en dan weer structuurverf er overheen te zetten. (Sigma quartz of iets anders.)

Heeft dat zin?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_174959926
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 22:14 schreef Tom_ het volgende:
Ik heb om mijn speakerdraad in de muur te verwerken een paar female bananaplug connectoren gekocht, dan kan ik de speakers makkelijk loshalen als ik erbij moet.
[ afbeelding ]
Misschien een domme vraag, maar hoe hoor ik hier nu de speakerdraad aan bevestigen? Vorkje aan de draad klemmen en met een tweede moer vastklemmen oid?
Vraagje, ik wil het zelfde doen. Waar heb je die gekocht en hoe heb je het gemaakt?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 9 november 2017 @ 16:39:36 #231
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_174962741
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 20:38 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Normaal gesproken moet dat kunnen :)
Duidelijk, thanks.
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2017 21:51 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Yes daar is het voor! Succes!
Ik vermoedde dat al, maar wilde het toch maar even zeker weten. :D
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_174964197
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Vraagje, ik wil het zelfde doen. Waar heb je die gekocht en hoe heb je het gemaakt?
Zoals te zien is het nog niet af, maar ik ben zo'n setje gekocht van eBay http://m.ebay.com/itm/8Pc(...)20040342?_mwBanner=1
Daarbij 3x een blindplaat van Jung die in een afdekraam past. Gaten erin boren en die dingen erin schroeven.
pi_174964344
En dat zijn nu echte soldeerogen, meestal heb je dus ook een variant met schroefje, zoals een stekker voor in t stopcontact intern de draden in vast maakt.
pi_174971844
Ik heb een vraagje over het isoleren van een plat dak vanbinnen uit en een buitenmuur vanuit buiten.
Mag je de isolatie strak tegen het dak/muur aan plaatsen? Ik lees overal dat er lucht bij moet kunnen, maar het is me niet duidelijk of het uitmaakt aan welke kant die lucht zit. M.a.w., kan ik die ruimte ook creëren door de afwerklaag enkel cm's van het isoloatie materiaal te plaatsen dmv een rachelwerk?

Verder kan ik niet echt vinden welke R waarde ik nodig heb. Is een R waarde van 3 oke?
  vrijdag 10 november 2017 @ 21:22:13 #235
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_174988640
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 23:09 schreef plekvis het volgende:
Ik heb een vraagje over het isoleren van een plat dak vanbinnen uit en een buitenmuur vanuit buiten.
Mag je de isolatie strak tegen het dak/muur aan plaatsen? Ik lees overal dat er lucht bij moet kunnen, maar het is me niet duidelijk of het uitmaakt aan welke kant die lucht zit. M.a.w., kan ik die ruimte ook creëren door de afwerklaag enkel cm's van het isoloatie materiaal te plaatsen dmv een rachelwerk?

Verder kan ik niet echt vinden welke R waarde ik nodig heb. Is een R waarde van 3 oke?
R3 is zeker niet slecht, tot 10 jaar geleden was 2,5 in de nieuwbouw verplicht.
Dat is inmiddels 4,5 geworden voor muren en 6,0 voor daken.
vwb je vraag, je bedoeld isolatie aan de binnenzijde tegen het dakbeschot?
Zo ja, dat moet zelfs tot tegen de muren, als je er maar een dampscherm tussen plaatst zodat condens niet naar de constructie toe kan.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_174992283
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 21:22 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]

R3 is zeker niet slecht, tot 10 jaar geleden was 2,5 in de nieuwbouw verplicht.
Dat is inmiddels 4,5 geworden voor muren en 6,0 voor daken.
vwb je vraag, je bedoeld isolatie aan de binnenzijde tegen het dakbeschot?
Zo ja, dat moet zelfs tot tegen de muren, als je er maar een dampscherm tussen plaatst zodat condens niet naar de constructie toe kan.
Bij het plafond heb ik 16 cm ruimte, dus daar is wel mogelijkheid om meer te doen. Echter heb ik ook nog ruimte nodig voor de inbouwspots, dus moet even kijken hoe of wat.

Ik bedoel inderdaad tegen het dakbeschot ja. Is een dampscherm ook nodig als ik isolatiemateriaal neem met een aluminiumfolie? Ik zat te denken aan deze : https://www.praxis.nl/bou(...)in-dak-160mm/5507806

En is dan een spouw door het plaatsen van een rachelwerk voldoende?

En geld dit ook allemaal voor de muur?
pi_175000233
Vraag voor de elektrotechnici onder ons: is het toegestaan om een zwarte schakeldraad door te lussen met een lasklem?
pi_175000277
Ja. Waarom niet?
Laat die handjes wapperen!
pi_175000346
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 15:36 schreef Gieliovd het volgende:
Ja. Waarom niet?
Ik twijfelde omdat het een dunnere draad is en wilde het daarom even zeker weten. Anders zou ik de schakeldraad over twee verdiepingen omhoog moeten trekken in plaats van een.
pi_175001412
Geen enkel probleem. Houd wel het vermogen achter de schakelaar in de gaten maar gewoon voor een lamp is het geen punt.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 11 november 2017 @ 17:09:48 #241
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_175001993
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 00:13 schreef plekvis het volgende:

[..]

Bij het plafond heb ik 16 cm ruimte, dus daar is wel mogelijkheid om meer te doen. Echter heb ik ook nog ruimte nodig voor de inbouwspots, dus moet even kijken hoe of wat.

Ik bedoel inderdaad tegen het dakbeschot ja. Is een dampscherm ook nodig als ik isolatiemateriaal neem met een aluminiumfolie? Ik zat te denken aan deze : https://www.praxis.nl/bou(...)in-dak-160mm/5507806

En is dan een spouw door het plaatsen van een rachelwerk voldoende?

En geld dit ook allemaal voor de muur?
Indien je isolatie een alu laag heeft moet je alleen de naden afplakken met alluminium tape.
Ik zou qua ventilatie iets meer aanhouden, ook vanwege je inbouwspotjes.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_175002357
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:46 schreef Gieliovd het volgende:
Geen enkel probleem. Houd wel het vermogen achter de schakelaar in de gaten maar gewoon voor een lamp is het geen punt.
Het is ook alleen voor een lamp. De nieuwe schakelaar/wcd-combi die ik boven wilde installeren had aansluitingen voor maar twee schakeldraden, terwijl er drie zaten. Beneden zat alleen een schakelaar aangesloten met twee zwarte draden en een bruine draad. Door de schakeldraad naar beneden door te lussen kon ik toch de nieuwe schakelaar/wcd-combi plaatsen.
pi_175018836
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 17:09 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]

Indien je isolatie een alu laag heeft moet je alleen de naden afplakken met alluminium tape.
Ik zou qua ventilatie iets meer aanhouden, ook vanwege je inbouwspotjes.
Oke, dat maakt het een stuk makkelijker, dan ga ik voor de isolatie met folie.
De electricien gaf 10 cm aan voor de inbouwhoogte, maar dat lijkt me wel heel veel.
  Moderator maandag 13 november 2017 @ 18:45:58 #244
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175048987
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 14:29 schreef plekvis het volgende:

[..]

Oke, dat maakt het een stuk makkelijker, dan ga ik voor de isolatie met folie.
De electricien gaf 10 cm aan voor de inbouwhoogte, maar dat lijkt me wel heel veel.
De lamp zelf neemt niet de meeste ruimte in; je moet ook nog wat ruimte over houden voor ventilatie rondom de lamp
pi_175071427
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 18:45 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De lamp zelf neemt niet de meeste ruimte in; je moet ook nog wat ruimte over houden voor ventilatie rondom de lamp
Ja, dat begrijp ik. Maar als ik een inbouwspot van 5 cm hoog heb, moet ik dan ook echt 5 cm ventilatie hebben of mag dat ook iets minder zijn?

Ik zag gisteren overigens dat het hele platte dak nat was, dus ik heb het vermoeden dat er iets lekt. Als ik dat moet vervangen dan kan ik net zo goed meteen isolatie aan de buitenkant laten leggen. Dan heb ik altijd genoeg ruimte voor de spots.
pi_175080004
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 00:13 schreef plekvis het volgende:
Is een dampscherm ook nodig als ik isolatiemateriaal neem met een aluminiumfolie? Ik zat te denken aan deze : https://www.praxis.nl/bou(...)in-dak-160mm/5507806

En is dan een spouw door het plaatsen van een rachelwerk voldoende?
Volgens mij ga je nu de mist in :(
Aluminiumfolie (=dampdicht) moet aan de warme kant, dus onder een plat dak aan de onderkant van de isolatie!
Tussen het glaswol en het dakbeschot moet dan dampopen folie en zo mogelijk kleine luchtspouw. Die spouw dan dus aan de koude kant...
pi_175098463


Ik weet het. beetje slechte foto, maar kunnen jullie hier aan zien of deze vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal is aangesloten?
Ik zou een intergas HRE36/30 willen laten plaatsen maar de installateur vroeg 125 extra voor een 2 wegklep ivm vloerverwarming. Ten tijde van de plaatsing heeft de installateur van de VV daar wel wat over gezegd, maar geen idee meer wat :(

edit; net het plaatsingsformulier gevonden van vloerverwarming nederland, waarop hydraulisch neutraal is aangevinkt... dus denk het wel??

[ Bericht 11% gewijzigd door MrDrako op 15-11-2017 21:48:48 ]
pi_175105185
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 00:25 schreef DarkE het volgende:

[..]

Volgens mij ga je nu de mist in :(
Aluminiumfolie (=dampdicht) moet aan de warme kant, dus onder een plat dak aan de onderkant van de isolatie!
Tussen het glaswol en het dakbeschot moet dan dampopen folie en zo mogelijk kleine luchtspouw. Die spouw dan dus aan de koude kant...
Klopt, deze is inderdaad alleen voor het schuine dak.
Ik ben in afwachting van de dakdekker. Deze raadde me sowieso af om aan de binnenkant te isoleren.
pi_175105605
Isoleren aan de binnenzijde wordt altijd afgeraden maar vaak bij renovatie kan het niet anders.

Heel goed dampdicht maken aan de warme kant en dan komt het goed.
Laat die handjes wapperen!
pi_175263907
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 14:46 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat klopt en PIR heeft een veel hogere isolatiewaarde dan zacht materiaal. Dus dan kan je met 5 centimeter echt wel verschil maken.
Hoe zit met PIR en damp remmende weringen enzo?



Heb nog 2 vensterbanken die geïsoleerd moeten worden. PIR lijkt me wel wat namelijk :7

Edit: naja Gielio zei het al :P
pi_175264641
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:31 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Hoe zit met PIR en damp remmende weringen enzo?

[ afbeelding ]

Heb nog 2 vensterbanken die geïsoleerd moeten worden. PIR lijkt me wel wat namelijk :7

Edit: naja Gielio zei het al :P
Je hebt pir met en zonder folie. Met moet je de naden afplakken, zonder moet je nog folie overheen doen.

Doe jezelf een lol en blijf bij b keuze met mes en groef weg. B keuze prima, mes en groef ook. Beide is pure ellende.
Spoilers!
  Moderator donderdag 23 november 2017 @ 20:08:03 #252
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175265983
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 19:06 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Je hebt pir met en zonder folie. Met moet je de naden afplakken, zonder moet je nog folie overheen doen.

Doe jezelf een lol en blijf bij b keuze met mes en groef weg. B keuze prima, mes en groef ook. Beide is pure ellende.
Dan doe je de kant met de folie naar binnen toe ? Neem ik aan ?
pi_175267599
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 20:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dan doe je de kant met de folie naar binnen toe ? Neem ik aan ?
Folie is dampdicht is warme kant is naar binnen toe. Ja dus!
pi_175268855
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 20:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dan doe je de kant met de folie naar binnen toe ? Neem ik aan ?
Jazeker. Tape over de achterkant plakken is een tikje lastig :P
Spoilers!
pi_175322723


[ Bericht 100% gewijzigd door valentijn101 op 26-11-2017 19:48:27 ]
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  woensdag 29 november 2017 @ 13:30:04 #256
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175381433
Ik ga verhuizen en op dit moment is de situatie als volgt in de keuken:

1x perilex aansluiting voor de kookplaat
Een aantal stopcontacten voor de koelkast, combimagnetron, afzuigkap en aanverwanten.

Nu ga ik een nieuwe keuken laten plaatsen en hier komen een vaatwasser en Quooker in. Als ik het zo inschat zal ik er niet aan ontkomen om 1 of 2 extra groepen hiervoor aan te leggen. Er is op dit moment nog geen aansluiting voor de vaatwasser, dus ik betwijfel of er toendertijd rekening mee gehouden is. Iemand hier wat nuttigs over te zeggen?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 29 november 2017 @ 13:30:23 #257
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175381439
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 20:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Lokquote :@
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 29 november 2017 @ 18:12:34 #258
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_175387162
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2017 13:30 schreef fathank het volgende:
Ik ga verhuizen en op dit moment is de situatie als volgt in de keuken:

1x perilex aansluiting voor de kookplaat
Een aantal stopcontacten voor de koelkast, combimagnetron, afzuigkap en aanverwanten.

Nu ga ik een nieuwe keuken laten plaatsen en hier komen een vaatwasser en Quooker in. Als ik het zo inschat zal ik er niet aan ontkomen om 1 of 2 extra groepen hiervoor aan te leggen. Er is op dit moment nog geen aansluiting voor de vaatwasser, dus ik betwijfel of er toendertijd rekening mee gehouden is. Iemand hier wat nuttigs over te zeggen?
begin eens te kijken in de meterkast of er nog loze leidingen zijn.
Als je geluk hebt liggen er nog 1 of 2 naar je keuken en is het een kwestie van draad trekken.
In mijn geval een aantal jaar terug moest het plafond in de hal en keuken er uit om extra buizen te leggen. tip: leg er alsnog een extra loze bij, wie weet komt er in de toekomst weer een groep bij.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
  woensdag 29 november 2017 @ 23:03:16 #259
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175394082
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 18:12 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]

begin eens te kijken in de meterkast of er nog loze leidingen zijn.
Als je geluk hebt liggen er nog 1 of 2 naar je keuken en is het een kwestie van draad trekken.
In mijn geval een aantal jaar terug moest het plafond in de hal en keuken er uit om extra buizen te leggen. tip: leg er alsnog een extra loze bij, wie weet komt er in de toekomst weer een groep bij.
Geen loze leidingen maar er gaat vloerverwarming ingefreesd worden dus dat moet wel lukken.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_175469878
WTF...sinds een paar dagen valt mijn tv af en toe uit 2sec ofzo.
Nu heb ik dit eens gemonitord, en het valt mij op dat wanneer de koelkast pomp uit gaat (ja een oudje beetje lawaaiig ding)

Dat die dan uit valt even...wel een nieuwe televisie maar die staat nu ook al wel een dik half jaar denk ik.
Je zou zeggen dat die allebei wel op een andere groep zitten..
Ik zwaai naar dieren.
  Moderator zondag 3 december 2017 @ 16:14:58 #261
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175472070
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 14:22 schreef Geerd het volgende:
WTF...sinds een paar dagen valt mijn tv af en toe uit 2sec ofzo.
Nu heb ik dit eens gemonitord, en het valt mij op dat wanneer de koelkast pomp uit gaat (ja een oudje beetje lawaaiig ding)

Dat die dan uit valt even...wel een nieuwe televisie maar die staat nu ook al wel een dik half jaar denk ik.
Je zou zeggen dat die allebei wel op een andere groep zitten..
Vreemd... zitten ze wel op dezelfde groep ?
pi_175472717
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 16:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vreemd... zitten ze wel op dezelfde groep ?
Naah lijkt mij niet, geen idee eigenlijk...
Gister nog de wasmachine en oven ook nog aan gehad tegelijk....

Ik ga het nog even in de gaten houden...
Misschien heel toevallig dat het net precies 2x was toen de koelkast ermee stopte.

Je zou zeggen dat anders de stoppen wel doorgaan...
Ik zwaai naar dieren.
pi_175475951
Laat maar...gevoelige hdmi kabel _O- _O-
Ik zwaai naar dieren.
pi_175486698
Wat voor bouten kan je 't best gebruiken om sluitwerk (aan de binnenzijde) op een sectionaaldeur te bevestigen?
pi_175490339
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 12:03 schreef FranticDJ het volgende:
Wat voor bouten kan je 't best gebruiken om sluitwerk (aan de binnenzijde) op een sectionaaldeur te bevestigen?
Nog een doosje met spares van de sectiescharnieren gevonden *O*

Lijken gewoon 6 kantige plaatschroeven te wezen :Y
  Moderator maandag 4 december 2017 @ 17:13:29 #266
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175492059
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 15:33 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Nog een doosje met spares van de sectiescharnieren gevonden *O*

Lijken gewoon 6 kantige plaatschroeven te wezen :Y
^O^ :)
pi_175492580
Ik wil vloerverwarming (50 vierkante meter). Moet ik het laten invrezen of zelf de zandcement laag eraf halen? Wat is beter en wat is goedkoper?
pi_175495957
Ik kan mijn post hierboven niet meer aanpassen. Ik wil graag vloerverwarming in de zomer van 2018 aan laten leggen, in de toekomst wil ik ook van het gas af en dus een warmtepomp met zonnepanelen.

Mijn huidige laminaatvloer nadert zijn einde vandaar dat het moment komt om vloerverwarming te nemen. Samen met een vriend kan ik de huidige laminaatvloer eruit halen en zand cementlaag wegjekkeren.

Vervolgens kan de lokale loodgieter de vloerverwarming erin plaatsen, hij gaf aan ruim 1 dag bezig te zijn.

Vervolgens moet er weer een zand cementvloer op om alles af te dekken en te egaliseren, toch?
En dan komt er een pvc vloer op.

Hieronder mijn planning:

1 dag om meubels naar boven te zetten en laminaat weg halen en keuken afplakken met karton.
1 dag om vloer eruit te jekkeren (ik en een vriend)
1 lange dag voor de loodgieter (12 uurtjes?)
4 uurtjes voor een nieuwe zand cementvloer (ik en een vakman)
1 dag voor de vakman voor het leggen van een pvc vloer.

Nu mijn vragen:

- Klopt deze planning?
- Wat kost de loodgieter, vloerverwarming leggen en radiatoren verwijderen.
- Wat kost een pvc vloer inclusief laten leggen?
- Wat kost een nieuwe zandcementvloer?
- Hoe lang moet een zand cementvloer drogen?
- Wanneer kunnen de meubels op de nieuwe pvc vloer?

Ik hoop dat jullie mij een indicatie kunnen geven zodat moeders de vrouw geen hart verzakking krijgt bij het vragen van een offerte.
  Moderator maandag 4 december 2017 @ 20:58:00 #269
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175496772
Nou, een cementdekvloer volledig laten uitharden duurt toch al snel een dag of veertien denk ik.
  maandag 4 december 2017 @ 20:58:17 #270
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_175496785
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 20:27 schreef ShoNuf het volgende:
Ik kan mijn post hierboven niet meer aanpassen. Ik wil graag vloerverwarming in de zomer van 2018 aan laten leggen, in de toekomst wil ik ook van het gas af en dus een warmtepomp met zonnepanelen.

Mijn huidige laminaatvloer nadert zijn einde vandaar dat het moment komt om vloerverwarming te nemen. Samen met een vriend kan ik de huidige laminaatvloer eruit halen en zand cementlaag wegjekkeren.

Vervolgens kan de lokale loodgieter de vloerverwarming erin plaatsen, hij gaf aan ruim 1 dag bezig te zijn.

Vervolgens moet er weer een zand cementvloer op om alles af te dekken en te egaliseren, toch?
En dan komt er een pvc vloer op.

Hieronder mijn planning:

1 dag om meubels naar boven te zetten en laminaat weg halen en keuken afplakken met karton.
1 dag om vloer eruit te jekkeren (ik en een vriend)
1 lange dag voor de loodgieter (12 uurtjes?)
4 uurtjes voor een nieuwe zand cementvloer (ik en een vakman)
1 dag voor de vakman voor het leggen van een pvc vloer.

Nu mijn vragen:

- Klopt deze planning?
- Wat kost de loodgieter, vloerverwarming leggen en radiatoren verwijderen.
- Wat kost een pvc vloer inclusief laten leggen?
- Wat kost een nieuwe zandcementvloer?
- Hoe lang moet een zand cementvloer drogen?
- Wanneer kunnen de meubels op de nieuwe pvc vloer?

Ik hoop dat jullie mij een indicatie kunnen geven zodat moeders de vrouw geen hart verzakking krijgt bij het vragen van een offerte.
ik was een week bezig om 25m2 zandcementvloer weg te halen en te egaliseren
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_175511288
@lipje, ik heb een keer bij een vriend 60m2 in een dagje gedaan met een kangoo. Maar kunnen jullie mij meer vertellen zoals dat uitharden, duurt zoiets echt 2 weken? Dan wordt het denk ik infrezen.

Graag jullie advies.
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 19:00:52 #272
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175512239
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:57 schreef ShoNuf het volgende:
@lipje, ik heb een keer bij een vriend 60m2 in een dagje gedaan met een kangoo. Maar kunnen jullie mij meer vertellen zoals dat uitharden, duurt zoiets echt 2 weken? Dan wordt het denk ik infrezen.

Graag jullie advies.
Je kunt er wellicht beter een eigen topic over openen ? :) Dit is natuurlijk geen klein klusvraagje meer, en misschien krijg je dan meer reacties en/of meningen. Hier in het KKK topic kijkt natuurlijk niet iedereen ^O^
pi_175514818
Situatie: afvoer wasbak in de badkamer loopt niet echt lekker weg..
wasmachine / droger / douche afvoer doen het feilloos!

Check: sifon net er onderweg gedraaid... en een deceptie -O- verder.. die is dus schoner dan schoon

oftewel het moet verderop zitten.. is er nog iets uit de ouwe doos (van Oma) wat ik nog kan proberen voor ik er iemand bij laat komen? heb zelf geen veer etc etc

verder kan ik er natuurlijk een kwak ontstoppingsmiddel in gooien.... maar of dat het gaat oplossen?
  dinsdag 5 december 2017 @ 21:27:12 #274
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_175515848
Probeer het eerst eens met wat soda en heet water.
pi_175516155
Rioolveer kost een paar euro. Ontstopper is altijd te proberen, hier laatst ook wat minder flow... HG erin en gaan met die banaan.
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 5 december 2017 @ 22:51:01 #276
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175517990
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 17:38 schreef ShoNuf het volgende:
Ik wil vloerverwarming (50 vierkante meter). Moet ik het laten invrezen of zelf de zandcement laag eraf halen? Wat is beter en wat is goedkoper?
Infrezen kost je ong 1500 euro. Laat in januari t zelfde doen, ook in ong 50 m2.

Ze fresen de boel in de zandcementvloer dus waarom die er eerst uit halen en dan opnieuw erin?. En egaliseren door de pvcboer laten doen. Die geeft er garantie op.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_175546895
Ik wil volgende week in ons huis het luchtverwarmingssysteem eruit halen.. Ons huis heeft een souterrain dus de kanalen zijn allemaal goed bereikbaar, als ik nu alles weghaal dan zit er natuurlijk een gat van de woonverdieping naar het souterrain. Hoe kan ik dit het beste dicht storten?

Ik zat zelf al te denken om er een stempel onder te zetten met een plaat hout, en dan daar bovenop gewoon een cementmortel storten
  Moderator donderdag 7 december 2017 @ 12:20:02 #278
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175547813
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 22:51 schreef fathank het volgende:

[..]

Infrezen kost je ong 1500 euro. Laat in januari t zelfde doen, ook in ong 50 m2.

Ze fresen de boel in de zandcementvloer dus waarom die er eerst uit halen en dan opnieuw erin?. En egaliseren door de pvcboer laten doen. Die geeft er garantie op.
Hoe groot is de sparing die je over houd ? Afhankelijk van de grootte en dikte zou ik er toch een stukje wapening gaas in maken.
  donderdag 7 december 2017 @ 12:31:53 #279
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175548026
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 12:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Hoe groot is de sparing die je over houd ? Afhankelijk van de grootte en dikte zou ik er toch een stukje wapening gaas in maken.
De dekvloer is 6 centimeter dik. Er wordt 16mm diep gefreesd zo uit m'n hoofd. Daarover wapening of hoe bedoel je dat?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  Moderator donderdag 7 december 2017 @ 14:32:32 #280
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175550703
quote:
14s.gif Op donderdag 7 december 2017 12:31 schreef fathank het volgende:

[..]

De dekvloer is 6 centimeter dik. Er wordt 16mm diep gefreesd zo uit m'n hoofd. Daarover wapening of hoe bedoel je dat?
Zie net dat ik verkeerd gequote heb. Zit mobiel ;).

De reactie was niet voor jou bedoeld.
  Moderator donderdag 7 december 2017 @ 14:32:53 #281
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175550712
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 11:34 schreef Dropkikker het volgende:
Ik wil volgende week in ons huis het luchtverwarmingssysteem eruit halen.. Ons huis heeft een souterrain dus de kanalen zijn allemaal goed bereikbaar, als ik nu alles weghaal dan zit er natuurlijk een gat van de woonverdieping naar het souterrain. Hoe kan ik dit het beste dicht storten?

Ik zat zelf al te denken om er een stempel onder te zetten met een plaat hout, en dan daar bovenop gewoon een cementmortel storten
Hoe groot is de sparing die je over houd ? Afhankelijk van de grootte en dikte zou ik er toch een stukje wapening gaas in maken.
pi_175552962
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 14:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Afhankelijk van de grootte en dikte zou ik er toch een stukje wapening gaas in maken.
Zoiets, en de wapening vastmaken aan de rand, door een gat te boren en daarin te steken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175554598
De gaten zijn ongeveer 30 bij 15, ik was al van plan om er voor de zekerheid wat wapening in te steken. Dan gewoon van onder een stuk hout in de grootte van het gat zagen en deze weer op een grotere plaat monteren schroeven, zo krijg je als je het volstort de bodem niet gelijk vlak, maar kun je het met roodband mooi glad strijken.

Is er dan nog speciaal cement wat ik hiervoor moet gebruiken, of kan hiervoor gewoon normale cement voor gebruikt worden?
  vrijdag 8 december 2017 @ 20:04:31 #284
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_175582192
Hoooooi :) ik wil een zware lijst ophangen op vier punten (want hij is krom getrokken). Hiervoor wil ik een ophangsysteem gebruiken zoals op deze foto. Alleen weet ik niet hoe het heet en ik kan het echt niet vinden.

Iemand enig idee waar ik dit bestel of waar ik op moet zoeken? :) bedankt alvast!!

Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  Moderator vrijdag 8 december 2017 @ 21:32:01 #285
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_175585471
Deze klemmen, is 1065mm de lengte van de ijzeren strip of de maximale breedte die je in kunt klemmen?

http://www.axminster.co.u(...)-sash-clamp-ax945578
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_175586097
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:32 schreef derLudolf het volgende:
Deze klemmen, is 1065mm de lengte van de ijzeren strip of de maximale breedte die je in kunt klemmen?

http://www.axminster.co.u(...)-sash-clamp-ax945578
Er staat"capacity" dus mag je aannemen dat het klemcapaciteit betreft.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator vrijdag 8 december 2017 @ 21:48:46 #287
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_175586185
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:46 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Er staat"capacity" dus mag je aannemen dat het klemcapaciteit betreft.
Ja dat dunkt mij ook. Ik zal sowieso even mailen., kijken of de btw er nog af kan :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_175595169
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 17:19 schreef Dropkikker het volgende:
Is er dan nog speciaal cement wat ik hiervoor moet gebruiken, of kan hiervoor gewoon normale cement voor gebruikt worden?
Waarom geen beton?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175671552
ik heb een aantal lampjes met platte achterkant van ongeveer 7cm doorsnee. deze wil ik bevestigen op een muur waar spack/structuurverf op zit. waarmee kan ik dit bevestigen zodat het naderhand ook zonder schade aan de muur weer weg te halen is.
:]
  zondag 17 december 2017 @ 12:52:26 #290
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_175781140
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 15:28 schreef wootahH het volgende:
ik heb een aantal lampjes met platte achterkant van ongeveer 7cm doorsnee. deze wil ik bevestigen op een muur waar spack/structuurverf op zit. waarmee kan ik dit bevestigen zodat het naderhand ook zonder schade aan de muur weer weg te halen is.
Met een schroef en plug en later weer dichtsmeren met Alabastine muurreparatie met een korrel erin?
nerovetsrethca
  Moderator zondag 17 december 2017 @ 13:15:13 #291
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175781701
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 12:52 schreef slangpie het volgende:

[..]

Met een schroef en plug en later weer dichtsmeren met Alabastine muurreparatie met een korrel erin?
Of met van die tesa plakstrips; maar ben bang dat dit niet gaat houden op een spack muur.
pi_175781951
Sikaflex :7

Al weet ik niet of je dat netjes weg krijgt..
pi_175843901
even een vraagje voor de "elektra goeroes"
Ik ga op kort termijn mijn meterkast aanpassen, 3 fase hoofdschakelaar plaatsen (onderzijde doorgelust, aangezien ik maar 1 fase heb.

sper filter + fasekoppelaar/repeater eruit en wat extra alamats bijplaatsen.
wat heeft de voorkeur, gebruik van 4 mm2 "harde kern" of 4 mm2 met soepele kern met eindaderhulzen.
wat heeft de voorkeur of maakt het niets uit?
pi_175852871
Er zijn hier geheid mensen met meer verstand van elektra dan ik, dus ik zou graag jullie hulp inroepen.

Ik heb hier twee setjes kerstverlichting. Van die wire-leds op batterijen. Helaas is de afstand tussen batterij-bakje en eerste liedje echt veel korter dan ik dacht waardoor de te overbruggen afstand tussen de plek waar de lampjes moeten komen en de plek waar ik de batterij-bakjes kan neerleggen.

Ik zou dus graag een langer snoertje aan de verlichting zetten. En als ik dan toch bezig ben het liefst op een dusdanige manier dat beide snoertjes niet meer gevoed worden door 3 AA-batterijen, maar netstroom. Er zal dan dus een adapter aan moeten.

Nu heb ik echter geen idee wat voor adapter ik nodig ga hebben. Rekenen met volt, ampère, Hz etc is nooit mijn sterkste kant geweest.
Kan iemand mij helpen?

Ik heb nu dus 4,5V aan voeding (?). Ik wil straks vanuit de adapter twee lichtsnoertjes houden, en dus niet 1 lange maken.

Moet ik dan een adapter met 9V hebben?
Of kan wat ik wil überhaupt niet?
pi_175854006
4,5 dc voeding, parralel aansluiten.
pi_175854375
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 23:11 schreef akatar het volgende:
4,5 dc voeding, parralel aansluiten.
Dat parallel was ik al uit ja. Maar 4,5V kan dus twee strengen die nu ieder al 4,5v gebruiken voeden?
pi_175860391
Je kan daarvoor wel een usb voeding gebruiken denk ik. Een oud laadkabeltje doorknippen en even testen hoe om het draadje er aan vast genoopt moet worden.

Persoonlijk zou ik liever die batterij in stand houden, dan hoef je niet eindeloos een lader in het stopcontact te laten zitten. Die lampjes branden iets van twee weken volcontinu op een setje batterijen.
pi_175864325
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 10:45 schreef nanuk het volgende:
Je kan daarvoor wel een usb voeding gebruiken denk ik. Een oud laadkabeltje doorknippen en even testen hoe om het draadje er aan vast genoopt moet worden.

Persoonlijk zou ik liever die batterij in stand houden, dan hoef je niet eindeloos een lader in het stopcontact te laten zitten. Die lampjes branden iets van twee weken volcontinu op een setje batterijen.
Stopcontact is voorzien van kaku dus sluipverbruik valt dan behoorlijk mee.

Inmiddels idd gewoon het batterijdingetje behouden, bedacht me gisteren nl dat een ander setje idd al ruim een week op 1 lading batterijen werkt

Straks even de lampjes en slinger om de longhorn-schedel wikkelen en de kitch-kerst-keuken is klaar *O*
pi_175957034
Ik moet morgen inbouw dozen monteren aangezien de badkamer woensdag betegeld gaat worden, maar hoe diep moet ik precies boren? De dozen zijn 50 diep.
Moet ik deze gelijk met de muur laten lopen, of iets eruit laten steken gezien er nog tegels komen?
pi_175957979
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 21:25 schreef Dropkikker het volgende:
Ik moet morgen inbouw dozen monteren aangezien de badkamer woensdag betegeld gaat worden, maar hoe diep moet ik precies boren? De dozen zijn 50 diep.
Moet ik deze gelijk met de muur laten lopen, of iets eruit laten steken gezien er nog tegels komen?
Als tegelzetter: gelijk met de muur please...
pi_175958082
Krijg je dan geen probleem met het raamwerk, dat deze niet past achteraf?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')