De 5 delen die aan deel 1 vooraf gingen:quote:Er is in Nederland verwarring over de betekenis van het begrip 'neo-liberalisme'. Laat ik uiteenzetten wat de burger in Nederland is voorgehouden in de periode die daarbij hoort (1980 - 2010).
Het begon met de stelling dat de groep niet bestaat. Alle begrippen die daarmee samenhangen, zoals algemeen belang en solidariteit, zijn om die reden onzinnig. Zoals Thatcher het stelde: "De samenleving bestaat niet".
Vervolgens werd het begrip 'egoisme' geherdefinieerd. Tot die tijd betekende egoisme dat iemand zo'n groot ego heeft, dat hij onvoldoende rekening houdt met de anderen in de groep. Omdat de groep niet bestaat, was een nieuwe betekenis nodig. Egoisme betekent sindsdien dat je handelt naar je eigen motieven. Omdat ieder mens handelt naar zijn eigen motieven was daarmee iedereen een egoist. Een oplichter die de boel oplicht voor eigen gewin en een zorgzame mantelzorger zijn even egoistisch, daar ze beide handelen naar hun eigen motieven.
Vervolgens werd Andries Moberg de nieuwe CEO bij Ahold. Hij ging 10 miljoen gulden per jaar verdienen (een topsalaris). Iedereen gleed van verbazing van zijn stoel. Wat kon iemand doen dat zoveel geld waard was? De verklaring is, dat in een markteconomie iedereen exact verdient wat hij in de markt betaald krijgt. Dat volgt uit een economisch model dat veronderstelt dat de markt ideaal en in evenwicht is, en iedere deelnemer volledige kennis heeft van alles wat rondgaat. In dat geval zijn ook alle bedrijfswinsten nul. Maar de bedrijfswinsten waren niet nul. Een bezwaar dat met een alternatieve verklaring werd gepareerd: je bent gewoon jaloers.
Een daarmee verwante kwestie was het bonusbeleid. Men stelde dat dit een onontbeerlijk element was voor een goede bedrijfsvoering. Zo zouden resultaatgerichte medewerkers een specifieke prijsprikkel hebben bij het streven naar het gewenste doel. Het bonusbeleid veronderstelt dat een bedrijf de toekomst voldoende kan inschatten om het parcours uit te zetten, met vette worsten lang de gewenste route. Dat leidt tot een serieus informatieprobleem, dat iemand moet kunnen oplossen, en de rest is als een rat in het leerexperiment van een klassieke behaviorist.
Vervolgens werden we verrast met de gedachte dat de enige bestaansreden van een bedrijf is: winst maken, aandeelhouderswaarde creeren. Verbazing alom. Tot dan toe dacht iedereen dat bedrijven er waren om producten te maken. Maar nee, bedrijven zijn er alleen om mensen met geld de mogelijk te bieden om hun geld te vermeerderen.
Vervolgens werd het begrip 'verantwoordelijkheid' herzien. Omdat de groep niet bestaat, heb je geen verantwoordelijkheid naar anderen, maar alleen naar jezelf. Alleen eigen verantwoordelijkheid is de juiste opvatting van verantwoordelijkheid. Waar het ging om anderen, was dat hun eigen verantwoordelijkheid, niet de jouwe. Dat betekende concreet dat iedereen dat zijn eigen broek moest zien op te houden.
Niet iedereen slaag daar altijd in. Men stelde dat daarvoor geen goede reden kan bestaan, omdat iedere probleem teruggevoerd kan worden op een gebrek aan de juiste moraal. "Alles is gewoon een keuze" werd de nieuwe leuze. In dat geval heeft ook niemand een excuus. Iemand die toch zijn omgeving erbij betrekt, als hij zijn situatie wil verklaren, wordt slachtoffergedrag verweten.
De bevolking werd dit niet uitgelegd. Het kwam tot ons in de vorm van slogans, die eindeloos werden herhaald. Men dacht waarschijnlijk dat het klootjesvolk te stom is om het te kunnen begrijpen, zodat imprinting de enige haalbare manier was om deze inzichten over te dragen. Net zoals op de lagere school de tafels van 10 erin gestampt worden.
Het was raar, want wij dachten dat kennis en inzicht iets was dat je bij uitstek leert op een universiteit. Nu bleek dat de faculteit
- sociologie kon worden opgeheven (want de samenleving bestaat niet eens).
- psychologie kon worden opgeheven (want alles is gewoon een keuze)
- natuurkunde kon worden opgeheven (want wat is causaliteit?).
- etc ...
Zo is het neo-liberalisme in Nederland geintroduceerd. Een ideologisch programma, zo gebracht dat het nauwelijks mogelijk is om je tanden erin te zetten. Geen betogen of uiteenzettingen, maar propaganda die iedere analyse uitsluit. Daarom is het bovenstaande de beste definitie die ik van het begrip 'neo-liberalisme' kan geven.
Ik dacht daarover na, en concludeerde dat de bestuurselite zwakzinnig geworden was. Toen dacht ik er nog een keer over na, en besefte dat er nog een mogelijkheid was. Men begreep wel dat het ideologische onzin was, en manipuleerde daarmee moedwillig de bevolking plat. Toen dacht ik er nog een keer over na en realiseerde me dat het niet veel uitmaakt, of de bestuurselite intellectueel of moreel zwakzinnig is. Want in beide gevallen zijn ze ongeschikt voor hun functie.
Rest de vraag:
Kun je het interpreteren als een verkapte klassenstrijd?
Ik heb echt nog nooit een zinnig persoon zien hakken op ww uitkeringen. Dat zou ook volstrekte onzin zijn, want het is een verzekering waar je zelf voor betaalt (en teveel ook nog!).quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 09:46 schreef Klopkoek het volgende:
Wat denk jij hiervan deelnemer?
https://nos.nl/artikel/21(...)ok-niet-goed-is.html
En het voortdurende gehak op werklozen, op WW uitkeringen e.d.
Dit artikel op zichzelf zie ik niet als een probleem. Het zijn wat statistische gegevens over de werkeloosheid. De werkeloosheid neemt dus snel af, nu de economie weer aantrekt.quote:Wat denk jij hiervan deelnemer?
https://nos.nl/artikel/21(...)ok-niet-goed-is.html
En het voortdurende gehak op werklozen, op WW uitkeringen e.d.
Er zijn veel voorwaarden verbonden aan dat woordje 'vrij'.quote:Weet je een betere manier om vraag en aanbod in balans te brengen dan een vrije markt, deelnemer?
Je beantwoord de vraag niet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er zijn veel voorwaarden verbonden aan dat woordje 'vrij'.
Marktwerking in een ideale vrije markt stopt als het Pareto-optimaal is.
Pareto-optimaal is in belangrijke opzichten niet optimaal.
Nog gekker wordt het, als je niets anders meer begrijpt dan de marktlogica. Het is toch duidelijk, dat je niet alles kan uitleggen met de wet van vraag en aanbod.
Een voorbeeld
De vraag naar ‘ouder worden’ varieert gedurende het leven. Vooral vanaf een zekere leeftijd wordt het impopulair. Zou de wet van vraag en aanbod gelden, dan zouden mensen vanaf een bepaalde leeftijd eerder weer jonger ipv ouder worden. Hoe verklaar je ‘ouder worden’ aan de hand van vraag en aanbod? Niet dus. Niet alleen de zon gaat voor niets op, je wordt ook nog ongevraagd en gratis ouder.
Voor een goede verstaander wel.quote:Je beantwoord de vraag niet.
quote:Weet je een betere manier om vraag en aanbod in balans te brengen dan een vrije markt, deelnemer?
Andersom gekeken; als het marktmodel een niet-overkoepelend denkkader is, wat bijvoorbeeld bij het feodaal of communistisch model wel het geval was, zijn de tekortkomingen van het marktmodel om democratische, natuurkundige, juridische en andere krachten te verklaren dan een bevestiging van het feit dat het marktmodel een reductie is en men moet terugkeren tot de causale logica?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:56 schreef deelnemer het volgende:
Kortom, als er fundamentele aspecten aan de samenleving zijn, die niet binnen de kaders van het marktmodel vallen, hoe kun je dan beoordelen of de balans van de evenwichtstoestand in een marktmodel een zinnige balans is?
Hangt ervan af. De vraag naar collectieve goederen kun je niet in balans krijgen met een vrije markt. De instituties van de samenleving kun je niet in balans brengen met een vrije markt. Daarvoor is politieke besluitvorming geschikter.quote:Een heel lament, veel heel erg dure woorden, maar je blijft draaien en je bent wollig als een kudde schapen zonder concreet te worden.
Beantwoord de vraag.
Weet je een betere manier om vraag en aanbod in balans te brengen dan een vrije markt, deelnemer?
Goed, laat dan maar.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hangt ervan af. De vraag naar collectieve goederen kun je niet in balans krijgen met een vrije markt. De instituties van de samenleving kun je niet in balans brengen met een vrije markt. Daarvoor is politieke besluitvorming geschikter.
'De dure woorden' laten zien, hoe je jezelf uit een ideologisch frame denkt. Je zoekt voorbeelden die er niet in passen.
Het onderstreepte is onzin. Ook daar geldt het probleem, dat niet alles tot zijn recht komt. Waarom was kritiek daarop wel redelijk, en kritiek op het marktmodel niet?quote:Andersom gekeken; als het marktmodel een niet-overkoepelend denkkader is, wat bijvoorbeeld bij het feodaal of communistisch model wel het geval was, zijn de tekortkomingen van het marktmodel om democratische, natuurkundige, juridische en andere krachten te verklaren dan een bevestiging van het feit dat het marktmodel een reductie is en men moet terugkeren tot de causale logica?
Het lijkt mij verstandig om de marktlogica te gebruiken waar het goed werkt, en niet, daar waar het niet goed werkt. De marktideologie blokkeert dat.quote:Kortweg bekeken; de Westerse wereld leeft in een democratenideologie of een seculariteitsideologie. We vallen landen in hun soevereiniteit aan, verwerpen heersers en maken oorlog omdat we ergens democratie moeten brengen. De democratie heeft, net als het marktmodel, tekortkomingen en kan niet alles verklaren en een samenleving dat het democratiemodel als ideologie heeft verliest soms de causale logica. Waarom kunnen we de marktideologie niet gebruiken voor waar zij werkt en weglaten waar zij ons niet kan helpen en waarbij wij ons moeten richten tot de causale logica?
Zou je ipv op de man spelen mijn vraag willen beantwoorden?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 17:29 schreef Klopkoek het volgende:
Pietverdriet is de slechtere versie van deze
Ik denk dat iedereen wel een product of bedrijf kan noemen waar hij een hekel aan heeft. Dat doet verder weinig af aan dat de markt de beste manier is om vraag en aanbod in balans te brengen. Een perfecte uitkomst voor iedereen bestaat natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 18:11 schreef deelnemer het volgende:
Het geloof, dat de uitkomst van een evolutionaire ontwikkeling evident goed is, doet bijna niemand. Dat is typisch voor de marktideologie.
Grappig dat jij dat zegt, jij die nog geen twee tellen een gedachte kan vasthouden voor je over wat anders begint of gaat schelden.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 17:29 schreef Klopkoek het volgende:
Pietverdriet is de slechtere versie van deze
Klopkoek geeft nooit antwoord op lastige vragen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 18:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zou je ipv op de man spelen mijn vraag willen beantwoorden?
Omdat het geen echte vraag is. Het is evident dat de laatste decennia is gehakt op WW uitkeringen (en uitkeringen in het algemeen). Vandaar dat het is teruggebracht van vijf jaar (met sollicitatie plicht) naar drie en dan één jaar.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopkoek geeft nooit antwoord op lastige vragen.
2 jaar. En dat is niet hakken.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 22:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omdat het geen echte vraag is. Het is evident dat de laatste decennia is gehakt op WW uitkeringen (en uitkeringen in het algemeen). Vandaar dat het is teruggebracht van vijf jaar (met sollicitatie plicht) naar drie en dan één jaar.
Zucht... Van vijf naar twee jaar en straks één jaar is wel degelijk hakken. Vermoeiend. Daarom dus dat ik niet antwoord.quote:
Dit zegt meer over dat de reïntegratie/herscholing/enz. in Nederland sowieso vrij problematisch verloopt, zegt ook oeso in een vergelijkende studie. Vooral tijdens economische laagconjunctuur zou een onderbreking van 6 maanden niet perse funest hoeven en moeten zijn, een val naar de bijstand is dat zeker wel (merkten we ook afgelopen crisis, waar veel zzp'ers niet eens ww hebben opgebouwd - dat dit voor het opbouwen van menselijk kapitaal niet gunstig is onderkent ook het DNB en WRR).quote:2 jaar is al erg lang. Zodra je langer dan 6 maanden werkloos bent kakken de kansen om weer aan de slag te gaan flink in. Dus gewoon snel weer aan de slag en anders maar snel genoeg wennen aan de nieuwe realiteit.
Hoe kom je bij die 12 maanden?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 22:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zucht... Van vijf naar twee jaar en straks één jaar is wel degelijk hakken. Vermoeiend. Daarom dus dat ik niet antwoord.
[..]
Dit zegt meer over dat de reïntegratie/herscholing/enz. in Nederland sowieso vrij problematisch verloopt, zegt ook oeso in een vergelijkende studie. Vooral tijdens economische laagconjunctuur zou een onderbreking van 6 maanden niet perse funest hoeven en moeten zijn, een val naar de bijstand is dat zeker wel (merkten we ook afgelopen crisis, waar veel zzp'ers niet eens ww hebben opgebouwd - dat dit voor het opbouwen van menselijk kapitaal niet gunstig is onderkent ook het DNB en WRR).
Prima om andere meningen te hebben maar er is een reden waarom ik niet antwoord, en voor wat betreft dit onderwerp ga ik me er nu ook aan houden. Het zijn retorische vragen, met dan meestal ook een reactie terug van 'je snapt er niks van'. Daar pas ik voor.
En Pietverdriet is niets meer dan een ordinaire saboteur.
In Denemarken hebben ze het naar alle standaarden en maatstaven prima voor elkaar, moet ook met hun kleine bevolking. Ook de rest van noord Europa kijkt naar hen als het grote voorbeeld. Jij denkt dat de reïntegratie en herscholing daar minder vrijblijvend is? Of zou het dan toch ook echt ook aan het wilde westen cowboy graaisysteem liggen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 22:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hoe kom je bij die 12 maanden?
Dat reintegratie en herscholing moeilijk loopt in Nederland heeft alles met de vrijblijvendheid daarvan te maken.
Overigens moet je als werknemer al voordat je ontslagen wordt gaan herscholen. Je kan zien als je in een branche werkt waar geen toekomst in zit. Maar velen blijven doen wat ze altijd deden, want dat is lekker makkelijk en als het dan fout gaat kijken ze om hun heen wie daar de verantwoordelijkheid voor gaat nemen.
Volwassen mannen (en vrouwen) die hun verantwoordelijkheid niet nemen, daar word ik dus best treurig van.
Aha, iets waar we wat mee kunnen. Jij wil ook het Deense model van soepel ontslagrecht met lage ontslagvergoedingen, waardoor werkgevers makkelijker mensen aannemen?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 23:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In Denemarken hebben ze het naar alle standaarden en maatstaven prima voor elkaar, moet ook met hun kleine bevolking. Ook de rest van noord Europa kijkt naar hen als het grote voorbeeld. Jij denkt dat de reïntegratie en herscholing daar minder vrijblijvend is? Of zou het dan toch ook echt ook aan het wilde westen cowboy graaisysteem liggen.
Anyway, we gaan hier niet uitkomen dus tabee.
Waar blijkt dat kritiek op het marktmodel onredelijk is? Kritiek op de koning zorgde voor onthoofding, kritiek op het communisme op een enkeltje Goelag, kritiek op het marktmodel kan gewoon op Wall Street of Beursplein 5 zonder dat je leven daarna voorbij is.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 18:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het onderstreepte is onzin. Ook daar geldt het probleem, dat niet alles tot zijn recht komt. Waarom was kritiek daarop wel redelijk, en kritiek op het marktmodel niet?
Als het niet goed werkt, dan kun je ook niet volstaan met "het moet anders" zonder dat je anders definieert. Kritiek mag best, kritiek op de democratie ook, maar jij schaart de marktideologie nu gelijk aan absolute ideologieën waar alternatieven worden bestreden met geweld. Welk geweld ervaar jij als je alternatieven predikt voor marktwerking?quote:Het lijkt mij verstandig om de marktlogica te gebruiken waar het goed werkt, en niet, daar waar het niet goed werkt. De marktideologie blokkeert dat.
Is marktideologie per definitie anti-democratisch? Volgens mij accepteren een hoop ideologen dat er een democratische tegenkracht nodig is, net zoals een wetenschappelijke kracht en een technocratische juridische kracht. Ik ervaar de politieke strijd om de waarheid als minder absoluut dan bijvoorbeeld bij een socialistische beweging, waarbij rechters minder vrij zijn, de vrijheid van meningsuiting minder groot en de democratie minder sterk. Zie Venezuela en Noord-Korea.quote:Je hebt een overkoepelend kader nodig, om uit te maken wat wel en niet zinnig is. Het enige dat duidelijk is, is dat dit overkoepelende kader ontbreekt. Dat leidt tot een machtsspel om de juiste zienswijze. De politiek is bedoeld om dat machtsspel in banen te leiden.
De marktideologie sluit politieke besluitvorming uit, door in plaats daarvan de waarheid te claimen van een marktmodel, waarbinnen een rol voor politieke besluitvorming onacceptabel is. Als waarheidsclaim is het niet geloofwaardig, alleen als politiek spel. Een voorbeeld van een politiek spel spelen, die iedere vorm van politieke besluitvorming ondermijnt. En daarmee ook de grond onder onder het marktmodel (want markten zijn niet vanzelf vrij).
Google Occupy.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 16:39 schreef GSbrder het volgende:
jij schaart de marktideologie nu gelijk aan absolute ideologieën waar alternatieven worden bestreden met geweld
Volstrekt onvoldoende. De markt dient te functioneren (en kan niet functioneren zonder) binnen een democratisch staatsrechtelijk systeem.quote:Volgens mij accepteren een hoop ideologen dat e een democratische tegenkracht nodig is
Allemaal vermoorde vrijheidsstrijders, inderdaad .quote:
Dat Deense model is dan ook een rechtvaardig model omdat het tegelijkertijd gepaard gaat met een goed georganiseerd reïntegratie systeem en ook hoge inkomenszekerheid.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 23:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Aha, iets waar we wat mee kunnen. Jij wil ook het Deense model van soepel ontslagrecht met lage ontslagvergoedingen, waardoor werkgevers makkelijker mensen aannemen?
Had ik niet van je verwacht, maar wij schudden hier elkaar de hand.
Niet omdat bedrijven zoveel belasting betalen, eerder omdat burgers hoge marginale belastingtarieven kennen. 22% voor Denemarken komt dicht bij 20-25% CIT in Nederland.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 17:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat Deense model is dan ook een rechtvaardig model omdat het tegelijkertijd gepaard gaat met een goed georganiseerd reïntegratie systeem en ook hoge inkomenszekerheid.
En in de crisis bleek het redelijk onbetaalbaar en werd het versoberd.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 17:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat Deense model is dan ook een rechtvaardig model omdat het tegelijkertijd gepaard gaat met een goed georganiseerd reïntegratie systeem en ook hoge inkomenszekerheid.
Scandinaviërs zijn verrassend goed in pijn nemen als het noodzakelijk is. Zie de Zweedse HRA, het ontslagrecht en IJslandse banken.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 17:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En in de crisis bleek het redelijk onbetaalbaar en werd het versoberd.
Mijn punt is eigenlijk dat dat systeem niet kan zonder flexibilisering van het ontslagrecht en daar liggen de bonden hard voor.
Pijn c.q. zelfverrijking onder rechtse corrupte kabinetten. Reinsfeld was zowel de meest rechtse als meest corrupte Zweedse MP ooitquote:Op zaterdag 19 augustus 2017 17:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Scandinaviërs zijn verrassend goed in pijn nemen als het noodzakelijk is. Zie de Zweedse HRA, het ontslagrecht en IJslandse banken.
Dat is jouw mening. De WRR, CPB en zelfs DNB wijzen inmiddels op de negatieve gevolgen, ook voor de kenniseconomie.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 17:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En in de crisis bleek het redelijk onbetaalbaar en werd het versoberd.
Mijn punt is eigenlijk dat dat systeem niet kan zonder flexibilisering van het ontslagrecht en daar liggen de bonden hard voor.
De mishandelingen werden vakkundig weggehouden. De New York Times (en ja, ik citeer er wel eens uit) is keihard betrapt op hun vuile manipulatieve truukjes tijdens Occupy.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 17:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Allemaal vermoorde vrijheidsstrijders, inderdaad .
In ZA worden vooral blanke boeren neergemaaid. Maar dat is dan weer oke want blank.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 18:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De mishandelingen werden vakkundig weggehouden. De New York Times (en ja, ik citeer er wel eens uit) is keihard betrapt op hun vuile manipulatieve truukjes tijdens Occupy.
Mishandelingen betaald door JP Morgan Chase, die gewoon rechtstreeks miljarden geven aan de NYPD (dat is een feit).
In het neoliberale Zuid Afrika worden stakende mijnwerkers gewoon neergemaaid. Door de diamant rovende blankmannen. Ook dat is een feit.
Dat jij je daar vooral druk om maakt wist ik al.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:49 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
In ZA worden vooral blanke boeren neergemaaid. Maar dat is dan weer oke want blank.
Dus nu moeten we ineens het Deense model niet kopiëren?quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 18:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is jouw mening. De WRR, CPB en zelfs DNB wijzen inmiddels op de negatieve gevolgen, ook voor de kenniseconomie.
Althans, in een omgeving van flexibel ontslagrecht zonder de Scandinavische incentives. Of de Japanse en Koreaanse incentives.
Het woordje 'zonder' lees je overheenquote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus nu moeten we ineens het Deense model niet kopiëren?
Je draait wel erg snel!
Gewelddadig neergeslagen door een coalitie van Bank of America, media en veiligheidsdiensten.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 17:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Allemaal vermoorde vrijheidsstrijders, inderdaad .
Ok, maar wat zou volgens jou dan essentieel als toevoeging zijn?quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het woordje 'zonder' lees je overheen
Dit komt uit de koker van de laatste profeet. Niet Mohammed, maar Milton Friedman. Individualiseer alles. Hang iedereen aan het financiele systeem en maakt het oppermachtig. Politieke keuzes zijn hier wederom gereduceerd tot boekhoudkunde, een zuiver technische kwestie.quote:IJzersterk land, zwak bestuur: de zelfoverschatting van Nederland
Het vergroot de noodzaak van hervormingen, en sociale partners kregen woensdag niet voor niets extra tijd van de onderhandelaars voor een akkoord over een geïndividualiseerd pensioenstelsel: dit zou het houdbaarheidssaldo verhogen, en dus de structurele bestedingsruimte van het kabinet.
Het idee, dat een verzameling losse feiten, die als individuele regendruppels uit de hemel vallen, voldoende is. Zonder de samenhang der dingen, de logische verbanden, kun je niet nadenken. Deze tweede stap is blijkbaar nog altijd te hoog gegrepen. Kortom, dit ideaal ligt te laag.quote:Nepnieuws en onze superieure cultuur
Zonder bestrijding van nepnieuws, en zonder collectieve opwaardering van de feiten, zal onze superieure cultuur, en onze democratie, uiteindelijk evengoed bezwijken.
Ik wil best toegeven dat in een Westerse markteconomie een paar incidenten bestaan bij demonstranten. Niet uit naam van marktideologie of omdat Occupy harder wordt aangepakt dan andere protestacties; ook andere demonstraties kunnen (te) hard worden aangepakt. Mijn stelling is dat het behoorlijk veilig was om te protesteren met Occupy, niet schadelijker dan demonstreren tegen andere maatschappelijke issues en zeker niet zo gevaarlijk als in Moskou tegen Stalin protesteren of in feodale landen tegen de koning. Dat was een stuk gevaarlijker en alleen daar blijkt al uit dat een kapitalistisch land meer open staat voor kritiek dan socialistische en feodale naties.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 18:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De mishandelingen werden vakkundig weggehouden. De New York Times (en ja, ik citeer er wel eens uit) is keihard betrapt op hun vuile manipulatieve truukjes tijdens Occupy.
Mishandelingen betaald door JP Morgan Chase, die gewoon rechtstreeks miljarden geven aan de NYPD (dat is een feit).
In het neoliberale Zuid Afrika worden stakende mijnwerkers gewoon neergemaaid. Door de diamant rovende blankmannen. Ook dat is een feit.
Na 2 maanden illegaal bivakkeren in Zuccotti Park.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 22:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gewelddadig neergeslagen door een coalitie van Bank of America, media en veiligheidsdiensten.
Indien dit democratisch wordt ingevoerd; waarbij het volk een geindividualiseerd pensioenstelsel steunt, in welke mate overheerst de marktideologie dan de democratische rechten van haar burgers? Ik ben ook geen overtuigde protestant of katholiek, maar als de politieke partijen aan de macht komen en de koopzondag afschaffen, dan kunnen we onmogelijk praten van confessioneel idealisme, waarbij politieke keuzes zijn gereduceerd tot een bijbelstudie. Bottom line; in mijn ogen is het nogal overdreven te doen alsof een geindividualiseerd pensioenstelsel uit dogmatisch idealisme ontstaan en geen democratische, humanistische en samenlevingcentrische basis kunnen hebben, maar het product zijn van neoliberale marktideologie.quote:Op zondag 20 augustus 2017 12:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dit komt uit de koker van de laatste profeet. Niet Mohammed, maar Milton Friedman. Individualiseer alles. Hang iedereen aan het financiele systeem en maakt het oppermachtig. Politieke keuzes zijn hier wederom gereduceerd tot boekhoudkunde, een zuiver technische kwestie.
Hier past maar één ding bij:quote:Op zondag 20 augustus 2017 20:36 schreef GSbrder het volgende:
Alsof Zuid-Afrika niet vele malen welvarender is geworden doordat die mijnen daar duizenden mensen aan het werk houden.
Welk perspectief biedt jij het vrije Afrikaanse volk? Nationaliseer de mijnen, want buitenlandse investeringen zijn neokoloniaal en neoliberaal bovendien?quote:Op zondag 20 augustus 2017 20:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hier past maar één ding bij:
Deze drogredenering komt helaas telkens weer terug in de geschiedenis. Van plantagehouders tot landheren.
Blijf je dit nou steeds doen?quote:Op zondag 20 augustus 2017 20:58 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.theguardian.c(...)at-changed-the-world
Uitstekend stuk hierboven
http://www.ips-journal.eu(...)d-to-autocracy-2046/
http://www.truth-out.org/(...)onomics-as-deception
http://www.truth-out.org/(...)have-learned-nothing
http://angrybearblog.com/(...)ied-free-speech.html
Probeer het eens zonder stropoppen en retorische vragen.quote:Op zondag 20 augustus 2017 20:54 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Welk perspectief biedt jij het vrije Afrikaanse volk? Nationaliseer de mijnen, want buitenlandse investeringen zijn neokoloniaal en neoliberaal bovendien?
Absoluut! Als anderen het beter kunnen of hetzelfde zeggen dan volstaat een link.quote:
Je geeft nu jezelf een brevet van onvermogen.quote:Op zondag 20 augustus 2017 21:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Absoluut! Als anderen het beter kunnen of hetzelfde zeggen dan volstaat een link.
Ik vind zelf de diverse artikelen van Bondsrepubliek heel interessant. Stukken boeiender dan de gebruikelijke herhaling van (leugenachtige) zetten.
Ik weet wie en welke agenda het zegt, en ik weet dat anderen de linkjes wel waarderen, en daar zelfs uit citeren.quote:Op zondag 20 augustus 2017 21:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je geeft nu jezelf een brevet van onvermogen.
Valt jou trouwens niet op dat niemand enige interesse toont in die linkdumps van jou? Het is een discussiekiller.
Dat was alleen maar illegaal omdat openbare ruimtes tegenwoordig van bedrijven zijn. Op die manier kunnen bedrijven demonstraties tegen houden. Nou dat is lekker democratisch.quote:
De discussiekillers zijn degene die de links niet willen lezen, laat staan bediscussiëren. Maar daar is al het nodige over gezegd.quote:Op zondag 20 augustus 2017 21:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je geeft nu jezelf een brevet van onvermogen.
Valt jou trouwens niet op dat niemand enige interesse toont in die linkdumps van jou? Het is een discussiekiller.
Natuurlijk wil ik die links niet lezen. Ik heb geen idee wat klopkoek er mee wil. En met de schrijver kan ik hier toch niet in discussie.quote:Op zondag 20 augustus 2017 21:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De discussiekillers zijn degene die de links niet willen lezen, laat staan bediscussiëren. Maar daar is al het nodige over gezegd.
Nee, omdat een park niet bedacht is op kampeerders. Dat was in de jaren '70 ook niet de bedoeling en toen ook al illegaal, ondanks de linkse wind.quote:Op zondag 20 augustus 2017 21:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat was alleen maar illegaal omdat openbare ruimtes tegenwoordig van bedrijven zijn. Op die manier kunnen bedrijven demonstraties tegen houden. Nou dat is lekker democratisch.
Jij bent hier van de vuile discussietrucjes door misstanden in mijnen te vergelijken met slavernij en plantagehouders. Er is geen oplossing tegen economie, dat is zoiets als een oplossing zoeken tegen menselijke behoeften.quote:Op zondag 20 augustus 2017 21:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Probeer het eens zonder stropoppen en retorische vragen.
De oplossing tegen economie en menselijke ontwikkeling fnuikende robber barons en martelende plantage houders was ook niet (voornamelijk) grootschalige nationalisatie. Tabee - ik laat het ontmaskeren van jouw verborgen agenda graag aan anderen over.
Zeker. Goede samenvatting en kritiek op de marktideologie.quote:
De vergelijking met slavernij is terecht, omdat bij defectie ze het met de dood moeten bekopen. Ze worden gewoon neergeknald, op voorspraak van de onderdrukkende blankmannn. Dat je het nog gaat verdedigen ook en inderdaad met exact dezelfde drogredenen aan komt als de slavendrijvers doen ("wij zorgen voor werk!") bewijst wat voor een verotte achterkleinzoon van een slavernij drijver je bent.quote:Op zondag 20 augustus 2017 23:28 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jij bent hier van de vuile discussietrucjes door misstanden in mijnen te vergelijken met slavernij en plantagehouders. Er is geen oplossing tegen economie, dat is zoiets als een oplossing zoeken tegen menselijke behoeften.
Van der Laan: "Het is niet toegestaan te kamperen in de Amsterdamse binnenstad, maar we beschouwen Occupy als een demonstratie"quote:Op zondag 20 augustus 2017 23:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, omdat een park niet bedacht is op kampeerders. Dat was in de jaren '70 ook niet de bedoeling en toen ook al illegaal, ondanks de linkse wind.
Want je kan niet democratisch tot een andere keuze komen m.b.t. Occupy? Daarnaast, is er in Amsterdam dan wel een democratisch voldoende tegenwicht voor het marktidealisme?quote:Op maandag 21 augustus 2017 19:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Van der Laan: "Het is niet toegestaan te kamperen in de Amsterdamse binnenstad, maar we beschouwen Occupy als een demonstratie"
Het kan gewoon, maar dan moet je democratie boven kapitaal stellen.
Er word iig iets minder geweld toegepast om demonstraties te breken.quote:Op maandag 21 augustus 2017 19:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Want je kan niet democratisch tot een andere keuze komen m.b.t. Occupy? Daarnaast, is er in Amsterdam dan wel een democratisch voldoende tegenwicht voor het marktidealisme?
quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 16:39 schreef GSbrder het volgende:
r jij schaart de marktideologie nu gelijk aan absolute ideologieën waar alternatieven worden bestreden met geweld.
Minder geweld in wat voor samenleving? Ik zie geen causaal of zelfs correlerend verband tussen de mate van marktideologie en de mate van politiegeweld. Tenzij je outliers zoals Noord-Korea, China, Rusland, Cuba en Venezuela weglaat en je alleen focust op de VS, zoals veel tegenstanders van het neoliberalisme doen.quote:Op maandag 21 augustus 2017 19:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er word iig iets minder geweld toegepast om demonstraties te breken.
[..]
Je wilt het niet zien. Neoliberalisme is je religie.quote:Op maandag 21 augustus 2017 20:26 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Minder geweld in wat voor samenleving? Ik zie geen causaal of zelfs correlerend verband tussen de mate van marktideologie en de mate van politiegeweld. Tenzij je outliers zoals Noord-Korea, China, Rusland, Cuba en Venezuela weglaat en je alleen focust op de VS, zoals veel tegenstanders van het neoliberalisme doen.
Dat zal het zijn. Gelukkig ben ik in goed gezelschap: de rest van Nederland wilt het ook niet zien, tenzij ze op splinterpartijen op links hebben gestemd.quote:Op maandag 21 augustus 2017 21:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je wilt het niet zien. Neoliberalisme is je religie.
Het duidelijk, dat dit brein alleen kan weten, wat er aan informatie in transacties aanwezig is. Als het over klimaatverandering gaat, is dat brein volledig dom. Het begrijpt ook niets van het algemeen belang. Het is alleen geschikt als je de gehele wereld ontkoppeld voorstelt (dat is, bestaande uit losse bouwstenen, zonder samenhang). Daarvoor moet je alle natuurlijke samenhang wegmoffelen of ontkennen. Zowel de natuurlijke causale, als de sociale samenhang is te hoog gegrepen voor dit alwetende brein.quote:It is a grand epistemological claim – that the market is a way of knowing, one that radically exceeds the capacity of any individual mind. Such a market is less a human contrivance, to be manipulated like any other, than a force to be studied and placated. Economics ceases to be a technique – as Keynes believed it to be – for achieving desirable social ends, such as growth or stable money. The only social end is the maintenance of the market itself. In its omniscience, the market constitutes the only legitimate form of knowledge, next to which all other modes of reflection are partial, in both senses of the word: they comprehend only a fragment of a whole and they plead on behalf of a special interest. Individually, our values are personal ones, or mere opinions; collectively, the market converts them into prices, or objective facts.
Propaganda is effectief. Want mensen zijn voor hun inzicht afhankelijk van een zinnige communicatie met anderen, en toegang tot de feiten. Dit blijkt uit het feit dat je mensen van alles kunt wijsmaken, als je de kennisoverdracht en informatie voorziening manipuleert. Dit is gebruikt om de marktideologie neer te zetten.quote:Dat zal het zijn. Gelukkig ben ik in goed gezelschap: de rest van Nederland wilt het ook niet zien, tenzij ze op splinterpartijen op links
Een beroep op de onwetendheid of beïnvloedbaarheid van de massa lijkt me niet zo reëel. Dat lijkt ook niet te matchen met het vertrouwen dat de mens eindeloos veel complexer en multidimensionairder is dan het marktdogma hem zou opleggen, als dezelfde mens door marktindoctrinatie zaken klakkeloos zal overnemen. De marktideologie is niet meer als zodanig neergezet dan het socialisme is neergezet. Elke ideologie heeft haar profeten, elke ideologie heeft zo haar criticasters, maar de ene is aantrekkelijker gebleken dan de ander, wat niet enkel te wijten is aan meer of minder propaganda.quote:Op dinsdag 22 augustus 2017 12:07 schreef deelnemer het volgende:
Een reactie op post #66 van GSbrder
[..]
Propaganda is effectief. Want mensen zijn voor hun inzicht afhankelijk van een zinnige communicatie met anderen, en toegang tot de feiten. Dit blijkt uit het feit dat je mensen van alles kunt wijsmaken, als je de kennisoverdracht en informatie voorziening manipuleert. Dit is gebruikt om de marktideologie neer te zetten.
Er worden wel meer opiniestukken geschreven over het neoliberalisme en de wikipedia-pagina was al gauw weer terug. Anders zouden de tegenstanders van het neoliberalisme zich niet kunnen informeren en zou iedereen neoliberaal zijn. Voldoende tegenstanders te benoemen die op hoog niveau in de publieke arena hebben gedebateerd over de wenselijkheid van het marktidealisme. Voorbeelden zijn Marijnissen, Roemer en Klaver in het recente publieke debat, maar ook televisiemakers die marktwerking hebben getracht tegen te gaan in hun opinierende rapportages. De verkiezingsuitslag is relevant, zolang je de status quo niet kan doorbreken met een goed alternatief, is de status quo op z'n minst democratisch legitiem. Je kunt zeggen dat er wellicht meer weerstand is dan uit het stemgedrag van de partijen blijkt, maar niet dat Nederland als democratisch land anders over dit onderwerp denkt dan het aangeeft tijdens verkiezingen. Als er meer mensen VVD stemmen dan SP + GL + PvdD, dan heeft de eerstgenoemde partij gewoon een bepaalde aantrekkingskracht, mede door haar pro-markt standpunt.quote:Het blijkt uit de reactie, toen het neoliberalisme voor het eerst publiek expliciet werd aangekaart. De inhoud van het artikel in de Elsevier en het verwijderen van de wikipedia pagina over neoliberalisme, was propaganda. De bestuurselite in Nederland bepaalt, wat er wel en niet geschikt is voor het publieke debat. Alleen dat mag besproken worden. Ze bepalen ook hoe het besproken wordt. Het indirect, via suggestie. Daarom is een verkiezingsuitslag niet veel waard, zolang deze praktijken doorgaan.
Waar wil je dan dat een expliciete publieke discussie zal plaatsvinden en hoe moet dit anders worden georganiseerd dan de politieke partijen op dit moment doen, via de getrapte volksvertegenwoordiging, de communisten en socialisten die bij elkaar in dezelfde Europese partij zitten en de neoliberale partijen die deel uit maken van een andere fractie? Het is onzin dat marktideologische partijen de samenleving of gemeenschap ontkennen. Ook partijen als bijvoorbeeld het CDA is in staat gebleken een rentmeesterschap met een pro-kapitalistische houding te combineren en predikt tegelijkertijd meer aandacht voor gezinnen en de brede samenleving. Een participatiesamenleving is een ander voorbeeld van een samenlevingsorganisatie binnen een marktideologie. Dit is wellicht een - in jouw ogen - minder wenselijke uitleg van hoe wij moeten samen leven, maar het is er wel één.quote:Ook de EU doet dit. Door de neoliberale agenda te omarmen, ontkende ze de waarden gemeenschap die zijn pretenderen te zijn. De waarden zijn ingewisseld voor marktwaarden (iets heel anders). Volgens de marktideologie bestaan zowel de waarden als de gemeenschap niet. Vervolgens wordt dit inzicht actief ondermijnt door een zinnig publiek te vervangen door propaganda.
Een expliciete publieke discussie, over dit wangedrag door de bestuurselite, mag van de bestuurselite ook niet.
Waarom lijkt een beroep op de onwetendheid of beïnvloedbaarheid van de massa niet zo reëel? De complexiteit van mens en samenleving sluit indoctrinatie niet uit. Wat de mens begrijpt en wat hij is, is niet hetzelfde.quote:Een beroep op de onwetendheid of beïnvloedbaarheid van de massa lijkt me niet zo reëel. Dat lijkt ook niet te matchen met het vertrouwen dat de mens eindeloos veel complexer en multidimensionairder is dan het marktdogma hem zou opleggen, als dezelfde mens door marktindoctrinatie zaken klakkeloos zal overnemen. De marktideologie is niet meer als zodanig neergezet dan het socialisme is neergezet. Elke ideologie heeft haar profeten, elke ideologie heeft zo haar criticasters, maar de ene is aantrekkelijker gebleken dan de ander, wat niet enkel te wijten is aan meer of minder propaganda.
Ik gebruikte de term verwijderd, maar bedoelde: vervangen. Het artikel werd twee weken voor de verkiezing vervangen. Dat is heel lang zo blijven staan. Ik neem een paar quotes uit de overleg pagina. Ik stelde daarin:quote:Er worden wel meer opiniestukken geschreven over het neoliberalisme en de wikipedia-pagina was al gauw weer terug. Anders zouden de tegenstanders van het neoliberalisme zich niet kunnen informeren en zou iedereen neoliberaal zijn.
Daarop volgde de reactiequote:De term neoliberalisme kan beter aansluiten bij het algemeen gangbare gebruik ervan in deze tijd, dan proberen er één op te diepen uit het verleden.
Daar de aanpassing van dit artikel twee weken voor de verkiezingen plaatsvond, beschouw ik het als propaganda.
Bij deze het verzoek om de oude versie van deze pagina terug te plaatsen.
– De voorgaande bijdrage werd geplaatst door Deelnemer (overleg · bijdragen) 13 jun 2013 22:20
Er is eerst een nieuwe pagina aangemaakt:quote:Inderdaad! Toen ik ontdekte wat er van dit artikel geworden was, was ik geschokt. Zowat alle informatie over het hedendaagse neoliberalisme was er uit gesloopt. Uiteraard moet bij het begrip vermeld worden dat slechts zeer weinig liberalen deze naam zelf hanteren, maar dit artikel schoot door met het driedubbel vermelden van dezelfde kritiek op het begrip ('essentially contested concept' stond er letterlijk 3x in, wat een overkill), terwijl er nauwelijks iets over de betekenis zelf in stond. Dat de term omstreden is, neemt overigens niet weg dat het een reëel fenomeen beschrijft, nl. de opkomst van de voorkeur voor privatisering en marktdenken sinds de jaren zeventig (Reagan/Thatcher/M. Friedman) die een hoogtepunt bereikte in de jaren negentig (Kok/Blair).
Als iemand het woord 'neoliberalisme' opzoekt op Wikipedia, is de kans groot dat deze het woord ergens in de media is tegengekomen en wil weten wat het betekent. Veel groter dan de kans dat iemand het tegenkwam in een boek uit de jaren dertig. Die lezers werden het bos ingestuurd door de nadruk te leggen op de nauwelijks verwante oorspronkelijke betekenis.
Ik zag ertegenop om aan de slag te gaan met dit artikel, want het vergt veel voorbereiding én je hebt een dikke huid nodig. Door het artikel op te splitsen heeft Jeroen een goede uitweg gevonden voor het eerste probleem met het artikel, nl. de begripsverwarring. Ik wens hem veel succes met het schrijven van het nieuwe Neoliberalisme (hedendaags). Een tip is in elk geval om binnen dat artikel onderscheid te maken tussen het reële fenomeen en de omstreden term hiervoor, zoals ik boven al schreef. En sommige oude versies van het artikel waren zo slecht nog niet. Bever (overleg) 16 jul 2015 19:14 (CEST)
Ik zet zo een beginnetje online. Mijn bedoeling is om het begin heel strak te houden. Daarna kunnen er hoofdstukjes komen die dieper op de materie ingaan. .....jeroen..... 16 jul 2015 19:36 (CEST)
Gebruik het begrip 'neoliberalisme', en je hebt daarmee aangetoond dat je een debiel bent. Dat vindt iedereen die respect verdient en talent heeft. Zo werd de SP in de verkiezingscampagne van 2012 afgeserveerd.quote:Voldoende tegenstanders te benoemen die op hoog niveau in de publieke arena hebben gedebateerd over de wenselijkheid van het marktidealisme. Voorbeelden zijn Marijnissen, Roemer en Klaver in het recente publieke debat, maar ook televisiemakers die marktwerking hebben getracht tegen te gaan in hun opinierende rapportages. De verkiezingsuitslag is relevant, zolang je de status quo niet kan doorbreken met een goed alternatief, is de status quo op z'n minst democratisch legitiem. Je kunt zeggen dat er wellicht meer weerstand is dan uit het stemgedrag van de partijen blijkt, maar niet dat Nederland als democratisch land anders over dit onderwerp denkt dan het aangeeft tijdens verkiezingen. Als er meer mensen VVD stemmen dan SP + GL + PvdD, dan heeft de eerstgenoemde partij gewoon een bepaalde aantrekkingskracht, mede door haar pro-markt standpunt.
De discussie dient plaats te vinden in het publieke debat. Als het niveau daarvan te laag ligt voor een serieuze discussie, dan heb je geen publiek debat.quote:Waar wil je dan dat een expliciete publieke discussie zal plaatsvinden en hoe moet dit anders worden georganiseerd dan de politieke partijen op dit moment doen, via de getrapte volksvertegenwoordiging, de communisten en socialisten die bij elkaar in dezelfde Europese partij zitten en de neoliberale partijen die deel uit maken van een andere fractie? Het is onzin dat marktideologische partijen de samenleving of gemeenschap ontkennen. Ook partijen als bijvoorbeeld het CDA is in staat gebleken een rentmeesterschap met een pro-kapitalistische houding te combineren en predikt tegelijkertijd meer aandacht voor gezinnen en de brede samenleving. Een participatiesamenleving is een ander voorbeeld van een samenlevingsorganisatie binnen een marktideologie. Dit is wellicht een - in jouw ogen - minder wenselijke uitleg van hoe wij moeten samen leven, maar het is er wel één.
Als het neoliberalisme een duidelijke breuk is met het paradigma van de jaren '50 - '70, zoals onder andere in de TT werd gepropageerd, dan zijn er dus bepaalde niet-gevestigde, niet-geïnstitutionaliseerde en niet-propagandistische krachten geweest die de toon hebben verlegd van een soort naoorlogse sociaal-democratie naar het (neo)liberalisme. Dat is een verschuiving geweest die - zeker in het begin, allicht - gepaard ging met weerstand en verzet van de status quo en de gevestigde orde. Anders is het een trage evolutie geweest, in plaats van een evolutie.quote:Op dinsdag 22 augustus 2017 20:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Waarom lijkt een beroep op de onwetendheid of beïnvloedbaarheid van de massa niet zo reëel? De complexiteit van mens en samenleving sluit indoctrinatie niet uit. Wat de mens begrijpt en wat hij is, is niet hetzelfde.
Er zijn genoeg andere voorbeelden van ideologische propaganda, en ondermijning van kritiek. Het neoliberalisme staat daarin niet alleen. Ik houd uberhaupt niet van dit middel, want het ondermijnt de democratie.
Propaganda sluit uit, dat het succes de aantrekkelijkheid bewijst. Jij zinspeelt op een open publiek debat, waar het neo-liberalisme zegevierend uitgekomen is. Dat debat heeft nooit plaatsgevonden.
Of we daar een complot achter moeten zoeken, waag ik te betwijfelen. Ik doe niet af aan de, door jou ervaren, oneerlijkheid, maar ik vind het niet heel waarschijnlijk dat het strijdtoneel van het neoliberalisme zich afspeelde op de wikipedia-pagina's. Temeer omdat je daar geen zwevend stemvolk mee weet om te buigen voor een neoliberale partij.quote:Maar de vervanging, net voor de verkiezing stond bol van met idee dat het hedendaagse begrip louter een scheldwoord is, dat alleen gekken gebruiken. Overgenomen uit het artikel in Elsevier, dat dezelfde strekking had. Dat zijn geen acceptabele tactieken.
Als ik iedereen die het begrip neoliberalisme gebruikte, een debiel zou vinden, was ik hier niet in dit topic aanwezig om te reageren, hoewel ik toch vrij overtuigd VVD stem. De SP laat zich in verkiezingscampagnes ook wel heel erg makkelijk naar de slachtbank leiden als er wat kritiek komt op hun taalgebruik, rekenplaatjes en discussiestijl.quote:Gebruik het begrip 'neoliberalisme', en je hebt daarmee aangetoond dat je een debiel bent. Dat vindt iedereen die respect verdient en talent heeft. Zo werd de SP in de verkiezingscampagne van 2012 afgeserveerd.
Er zijn zeer zeker plaatjes gemaakt door Hoogervorst over de besparingen, bezuinigingen en permanente gevolgen van het afschaffen van het ziekenfonds. Zo niet, dan was de tegenbeweging onvoldoende sterk - wederom; democratie - om het neoliberale schip de wind uit haar zeilen te nemen of is de SP-clique onvoldoende groot om momenteel echt een vuist te maken met het nationaal zorgplan. Daar komt nog bij dat de SP ruzie maakt met de andere partijen en geen onderlinge steun zoekt voor een nationaal zorgplan, maar dit als buitenstaander presenteert tijdens de verkiezingen. De VVD verwerkte het in een regeerakkoord, stemde het af met de coalitiepartners en wist het zo door te voeren. Als de SP dit soort tactieken zou hanteren, moet ze wel afscheid nemen van haar compromisloze stijl en dat is nog steeds, na meer dan 20 jaar, een brug te ver voor de socialisten. Niet mijn verlies, gelukkig.quote:De SP is de laatste verkiezing afgeserveerd met hun verhaal de zorg weer te nationaliseren. Ze moesten bewijzen dat dit voldoende oplevert om de afschaffing van de eigen bedrage te kunnen financieren. Hun verhaal was het spiegelbeeld van wat de VVD stelde bij de privatisering (het wordt allemaal beter en goedkoper vanwege marktwerking). Zij hoefde dat niet te bewijzen, want een verwijzing naar de marktideologie was voldoende. Je hoefde geen enkele privatisering te rechtvaardigen.
De media is in mijn ogen links noch rechts. Er zijn voldoende programmamakers die best toegeeflijk zijn voor een linkse proefballon, die een Rutger Bregman een prima podium willen bieden en een plannetje van de SP niet meteen afschieten. Aan de andere kant zijn er ook tv-zenders en -programma's te vinden waar het niet vies is om marktwerking te prediken en VVD-speak wordt getolereerd. In de aanloop naar de verkiezingen vond ik dat de lijsttrekkers van alle grote partijen voldoende werden aangepakt, zonder dat er een harde links-rechts bias te merken was. Als dit wel zo wordt ervaren, is dat 9/10 keer in het oog van de waarnemer en is de persoon in kwestie zo sterk links of rechts gekleurd dat het objectieve midden al snel aan de diametrale overzijde lijkt te liggen.quote:Het is de stemmingmakerij in de media, die deze kwesties beslecht. Zet men de knop 'stemmingmakerij' op de stand 'wat is dat toch geweldig' dan hoef je niets uit te leggen en ben je de man. Zet men de knop 'stemmingmakerij' op de stand 'wat is dat toch debiel' dan moet je het onmogelijke bewijzen en ben je de lul.
Nogmaals, ik deel dit niet, maar indien dit de ervaring was, dat marktwerking zodanig in vogue was en kritiekloos werd aangenomen, dan moet het nu niet moeilijk zijn een consistente tegenbeweging op te zetten die evolueert en voldoende aantrekkingskracht heeft op het electoraat en het verstandige deel van bedrijven. Het is een stuk lastiger om marktwerking in twijfel te trekken als 90% van je collega's VVD/D66 stemt, dan wanneer je tussen de rooie rakkers zit.quote:Sinds 2010 kan erover gesproken worden. Maar de decennia daarvoor dus niet. In die jaren was de marktideologie, ook binnen bedrijven, de manier om iedereen in de tang te nemen.
Het kan niet kloppen, dat het rationele marktmodel een goede invulling is van het waarheidsperspectief. Rationaliteit veronderstelt een doelstelling en kan dus nooit objectief helemaal zijn.quote:Zit, volgens deze ideologie, achter iedere keuze de vrije wil? Nee. Rationele keuzetheorie vervangt de vrije wil door individuele voorkeuren (een ingebakken persoonlijke nutsfunctie) en nut-optimalisatie (een aangeboren rekenkundig talent voor nutscalculatie). Er is maar 1 juiste keuze. Iedere alternatieve keuze is een misrekening. Er is dus geen keuze, er zijn hooguit foute berekeningen, als je ingebouwde nutscalculator weer eens disfunctioneert.
Het is een invulling van het waarheidsperspectief, waarin de deelnemer is gereduceerd tot iets onpersoonlijks, zonder een herleiding tot het reeds bekende wetenschappelijke causale model. Dit rationele marktmodel werpt zich dus op als een alternatief voor het causale wetenschappelijke wereldbeeld. Het hecht ook geen waarde aan de wetenschappelijke methode (typisch voor de Oostenrijkse school)
Engelen. Zelden zo'n fantast meegemaakt. Weet van toeten noch blazen als het gaat om de economie (is ook helemaal geen econoom), maar doet zich steeds voor als een kenner.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 08:24 schreef Klopkoek het volgende:
https://mobile.twitter.com/ewaldeng/status/899517183553884160
Geen wonder dat haat een voedingsbodem heeft in Amerika
https://mobile.twitter.com/ewaldeng/status/899954943196631042
https://mobile.twitter.com/ewaldeng/status/900240397766623232
Nederlanders als slaven van de bank.
Ik ben geen weerman, maar ik heb ook meermaals gelijk gehad met mijn voorspellingen. Ik voorspel ook regelmatig de einduitslag van voetbalwedstrijden goed. Ik voorspel ook dat er nog dit jaar een terroristische aanslag plaats zal vinden.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 11:16 schreef Klopkoek het volgende:
Engelen heeft al meermaals gelijk gehad met zijn voorspellingen. Goede vent, en niet verweven met de beunhazende bestuurselite. De vervuilers en graaiers.
Banken waren sterk verweven dmv derivaten en wholesale lending, terwijl burgers radicaal geïndividualiseerd worden. We staan dus niet echt los van elkaar, maar worden via de markt en het financiële systeem aan elkaar geknoopt, en zijn zo juist heel afhankelijk van elkaar. Ongrijpbaar en onbegrijpbaar afhankelijk gemaakt, zonder een idee van solidariteit.quote:
Niet dat ik ook maar denk dat er volledige onafhankelijkheid zal kunnen bestaan, maar de verwevenheid zou beter geminimaliseerd kunnen worden. Dat zou de stabiliteit ten goede komen.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 11:47 schreef deelnemer het volgende:
Reactie op post #76 van Klopkoek
[..]
Banken waren sterk verweven dmv derivaten en wholesale lending, terwijl burgers radicaal geïndividualiseerd worden. We staan dus niet echt los van elkaar, maar worden via de markt en het financiële systeem aan elkaar geknoopt, en zijn zo juist heel afhankelijk van elkaar. Ongrijpbaar en onbegrijpbaar afhankelijk gemaakt, zonder een idee van solidariteit.
Aangezien de meeste personen zichzelf als potentieel winnaar zien, kiezen de meeste mensen voor het laatste (al vind ik de kenschetsing niet zo accuraat).quote:Op woensdag 23 augustus 2017 12:09 schreef deelnemer het volgende:
Het mensbeeld en het levensgevoel
In de jaren 70 was het mensbeeld veel positiever dan nu. De hippie tijd was mystieker. Flower power was een ideologie rond de universele liefde (het eenheidsgevoel). Deze ideologie komt uit de gewone bevolking.
In de neoliberale tijd is het mensbeeld opgetrokken rond je eigenbelang:
- individualistisch
- egoïstisch
- materialistisch
- competitief
De bestuurselite zaaide angst en haat, door deze onderlinge competitie strijd te verheerlijken. Het leidt ertoe dat mensen onmachtig worden gemaakt, tegen elkaar worden uitgespeeld, elkaar proberen af te troeven, elkaar niet vertrouwen en elkaar niet steunen.
Om mensen tot maximale economische prestaties te brengen, dreigt men voortdurend met de gedachte, dat je kapot zult gaan als je daarin faalt. Het wordt verkocht als een mooi ideaal, waarin je kunt bouwen aan een leven vol succes en mooie spullen.
Er is een behoefte om zichzelf te beschermen door muren te bouwen, om zichzelf, hun huis en hun land. En er is een behoefte opnieuw groepen te vormen om sterker te staan.
------------
Het lijkt erop, dat het opheffen van de klassenmaatschappij eeuwen van bloedvergieten vergt. Elite bestuurt en onderdrukt de gewone bevolking. De bevolking komt in opstand op een moeizame en ongecontroleerde wijze, wat leidt tot collectieve geweldsuitbarstingen. De elite reageert in paniek met radicale individualisering, tegen de natuur van de mens in. Individualisering maakt mensen onmachtig en angstig. De bevolking zoekt opnieuw maar een vorm van collectiviteit. Etc .. etc ...
Het lijkt erop dat het opheffen van de klassenmaatschappij twee opties had:
1. we worden allemaal als het gewone volk met een volkse moraal (1945 - 1980)
2. we worden allemaal als de elite met een elite moraal (1980 - 2010)
De volkse moraal is gebaseerd op de ervaringen van onderdrukking en onderlinge solidariteit. De elite moraal is gebaseerd op het cultiveren van meritocratische idealen en het handhaven van privileges tegenover het gewone volk. Het is onmogelijk dat iedereen als de elite wordt. Je vecht elkaar de tent uit.
Dat de samenleving stabieler wordt door ontkoppeling, betwijfel ik ten zeerste. De ontkoppeling loopt via het financiële systeem, dat grotendeels kunstmatig is. Momenteel leiden we aan geld illusie. We denken bijvoorbeeld dat gespaard geld waarde heeft, los van de toekomstige economische situatie.quote:Niet dat ik ook maar denk dat er volledige onafhankelijkheid zal kunnen bestaan, maar de verwevenheid zou beter geminimaliseerd kunnen worden. Dat zou de stabiliteit ten goede komen.
Is politiek in ieder geval mondiaal helaas nul komma nul draagvlak voor.
Blijft staan dat er altijd een enorme verwevenheid zal blijven bestaan. Dat is ook wel logisch, want we hebben een samenleving, niet een apartleving. Dat is dus geen construct, maar meer een logisch gevolg van.
Ik had het vooral over het scheiden van zakenbanken en publieksbanken, het tegengaan van te grote organisaties, etc.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 13:16 schreef deelnemer het volgende:
Reactie op post #83 van VEM2012
[..]
Dat de samenleving stabieler wordt door ontkoppeling, betwijfel ik ten zeerste. De ontkoppeling loopt via het financiële systeem, dat grotendeels kunstmatig is. Momenteel leiden we aan geld illusie. We denken bijvoorbeeld dat gespaard geld waarde heeft, los van de toekomstige economische situatie.
-------------
Neem de volgende twee situaties:
1. Iemand heeft voldoende geld. Hij reist rond de wereld. Waar hij ook komt, overal zorgen mensen voor vervoer, een bed, een maaltijd, omdat hij daarvoor kan betalen.
2. Iemand is als Robinson Crusoe gestrand op een onbewoond eiland zonder mogelijkheid tot contact met de bewoonde wereld. Hij heeft niets anders, dan wat hij zelf tot stand kan brengen.
Wij hebben de neiging, om iemand in de eerste situatie, aan te zien voor een een autonoom individu. Maar eigenlijk is alleen in de tweede situatie sprake van een echt individu.
Het ontkoppelen van mensen vereist een heel ingewikkeld systeem. Je ziet vaak dat mensen dat niet begrijpen. Neem het laissez faire liberalisme. Men gelooft dat de markt vanzelf vrij is (maar dat is niet van nature zo). Men heeft dus geen idee van noodzakelijke institutionele onderbouw. Mensen geloven dat ze individuen zijn, ook al druipt het groepsgedrag ervan af.
Snapt men dat een ongereguleerde markt voor medicijnen het mogelijk maakt om flesjes kraanwater te verkopen als een medicijn tegen kanker? Dat leidt tot wetgeving, waardoor je niets meer als een medicijn kan verkopen, zonder goedkeuring. Vervolgens denkt men dat de overheid hen wil treiteren met regels. Hoe vrijer de markt wordt, hoe meer regels je nodig hebt. Als je dat opvat als 'de hufter overheid die zich steeds meer met de vrije markt bemoeit', dan kom je daar nooit meer uit. Je blijft vechten voor een vrijere markt, en daardoor krijg je steeds meer regels.
Het is onmogelijkheid om wetgeving zo in elkaar te zetten, dat iedereen met slechte bedoelingen, maar wel met de bereidheid om zich aan de wet te houden, geen opties meer heeft om iets te doen wat niet deugd. Daarom, zonder goede wil kun je het schudden. In een ontkoppelde samenleving neemt de goede wil af, omdat je niet kan bedenken wat je met de ander te maken hebt. Hoezo, rekening houden met ...?
Mensen zijn heel slecht in het inschatten van de reële samenhang. Men heeft sterk de neiging alles te zien als losse dingen. Neem de evolutieleer. Aanvankelijk leken de verschillenden soorten allemaal hun eigen oorsprong te hebben. Nu begrijpen we het als een levensboom. Waarom zag niet iedereen altijd dat het allemaal uit elkaar was ontstaan?
Een geoloog, die door de bergen loopt kan een reconstructie maken van het ontstaansgeschiedenis van het gebied op een geologische tijdschaal. Zonder die training ben je daarvoor blind. Het vereist veel training om de samenhang te kunnen zien.
Om samenhang te beschrijven is wiskunde noodzakelijk. Wiskunde en wetenschap doen wonderen voor je gevoel voor logica, samenhang en complexiteit. De meeste mensen trekken bleek weg bij het idee van een universitaire studie wiskunde of natuurkunde.
Daarom, wat mensen hier over geloven zegt vaak weinig. Met name mensen uit het bedrijfsleven, die weinig op hebben met academische studie. Ze hebben aan hun gezond verstand genoeg, maar het schiet volledig tekort, als het gaat om dit in te schatten. Ze zijn hierin zo dom als kinderen. Als ze economisch goed boeren, dan zijn ze vaak overtuigd van hun gelijk en dom tegelijk. Dat leidt tot drama's op de werkvloer. Daar heb ik ervaring mee. Als zaken in het werk complex worden, is het heel normaal dat de ondernemers die de leiding hebben, veel te dom zijn om de problemen te kunnen bevatten. Dit is een kwestie, die je aan ondernemers noch aan Donald Trump kunt overlaten.
Dat lijkt te matchen met de analyse dat groeiende gelijkheid in feite alleen kan ontstaan na een periode van chaos, pandemie en oorlog. Er zijn weinig krachten / positieve feedback loops die een groeiende of gestapelde ongelijkheid tegengaan in een kalm, vredig en stabiel politiek klimaat. Dit zorgt er dan ook voor dat sommige gelijkheidspredikers oorlog als reeel alternatief gaan zien, omdat ze zich er van bewust zijn dat een groot deel van de bevolking het onder de huidige vrede te goed heeft om een radicaal andere - en onzekere - koers te verkiezen boven een liberaal klimaat, met als nadeel wat kapitaalaccumulatie onder mensen die afstammen van naoorlogse elite.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 00:42 schreef deelnemer het volgende:
Reactie op de post hierboven
Twee verschillende spelopvatting gaan vaak niet samen. Als het ene land kiest voor diplomatiek overleg en de andere voor oorlog, dan wordt het oorlog.
In de periode na 1945 had men al zoveel narigheid achter de kiezen, dat het omsloeg naar een meer sociale insteek. Dat is uitzonderlijk. Meestal is de bovenliggende partij bedreven in het bevechten en handhaven van zijn positie. Degene die daar deel vanuit maken, hebben die positie ook vaak moeten bevechten. Vechten is dus niet alleen destructief, maar ook lastig te vermijden. De geschiedenis staat dan ook bol van deze strijd, terwijl het alom betreurd wordt.
Die kentering, als daar al sprake van is, zie ik niet tot nauwelijks. Na de crisis was er een tijdje wat wind in de rug van de antikapitalisten, maar ook zij hebben hun moment gemist en in de huidige hoogconjunctuur zie je juist het yuppengedrag van de jaren '80 terugkeren.quote:Veel mensen hebben geen zin in een machtsstrijd, zodat degenen die dat inzetten vaak gemakkelijk winnen (intimidatie). Je idee, dat de beste of de meest gewenste partij boven ligt, is daarom niet zo aannemelijk. Dat zou hooguit zo zijn, als het machtsspel geheel afwezig was. Zelfs als het goed gaat, blijft het instabiel voor een nieuwe machtsstrijd.
Daarom halen samenlevingen zelden hun potentie. Je kunt een samenleving in 1 of 2 generaties opbouwen. Maar vaak staan een samenlevingen gewoon stil, omdat er niets valt op te bouwen, in een tijdperk waarin het machtsspel domineert.
Het is een beetje lastig praten, als je de hele neoliberale periode afmeet aan de laatste paar jaar. Sinds 2010 is er een kentering gaande. Dat heeft volgens mij te maken met de erkenning van de ontwrichtende werking van het neoliberalisme. Het neoliberalisme is een ideologie die gelooft in de heilzame werking van strijd. Het stelt dat samenwerking niet de basis is voor welvaart en welzijn, maar competitie. In de VS en de UK heeft het meer huisgehouden dan hier. Daar wordt links politiek weer sterker. Het rammelt momenteel eigenlijk overal in de wereld, en er is teveel agressie.
Wederom de assumptie dat een individu die de vrijheid neemt om bij een groep te horen, minder autonoom is dan een individu dat de vrijheid neemt om volledig onafhankelijk te zijn. Vrijheid itereert niet naar minder groepsvorming, net zo min als geografische game theory voorschrijft dat ijsjesverkopers op het strand elkaar opzoeken. Dat men gelooft dat de markt in een natuurstaat vrij is, wil niet zeggen dat men niet kan accepteren dat in een hoger ontwikkelde (minder natuurlijke) staat de instituties dit dienen te onderbouwen. Ook libertariers geloven in winkelcentra in plaats van een losse winkel voor elke verkoper, in groepen mensen die verkiezen zich bij elkaar te concentreren in plaats van een wild west-situatie met een hutje op de hei voor iedereen.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 13:16 schreef deelnemer het volgende:
Reactie op post #83 van VEM2012
[..]
Het ontkoppelen van mensen vereist een heel ingewikkeld systeem. Je ziet vaak dat mensen dat niet begrijpen. Neem het laissez faire liberalisme. Men gelooft dat de markt vanzelf vrij is (maar dat is niet van nature zo). Men heeft dus geen idee van noodzakelijke institutionele onderbouw. Mensen geloven dat ze individuen zijn, ook al druipt het groepsgedrag ervan af.
Ondanks dat wiskunde en natuurkunde op academisch niveau een belangrijke levensles kan bieden - ik kan me de eerste lessen over fractals nog goed herinneren en de praktische voorbeelden hiervan in de samenleving en de economie - is een bepaalde mate van academische blindheid of extreme waarheidsvinding ook geen gezonde maatschappelijke houding. Een ondernemer die een frietzaak heeft, hoeft niet op academisch niveau wiskunde te begrijpen om met vuistregels, een streetwise houding en wat observaties een mening te kunnen vormen over marktwerking, de rol van de politiek en de samenleving als geheel. Het hoeft niet juist te zijn, de beste patatbakker hoeft geen briljant politiek strateeg te zijn, maar zijn bevindingen, idealen of geloven zijn daarmee niet meteen onjuist.quote:Om samenhang te beschrijven is wiskunde noodzakelijk. Wiskunde en wetenschap doen wonderen voor je gevoel voor logica, samenhang en complexiteit. De meeste mensen trekken bleek weg bij het idee van een universitaire studie wiskunde of natuurkunde.
Daarom, wat mensen hier over geloven zegt vaak weinig. Met name mensen uit het bedrijfsleven, die weinig op hebben met academische studie. Ze hebben aan hun gezond verstand genoeg, maar het schiet volledig tekort, als het gaat om dit in te schatten. Ze zijn hierin zo dom als kinderen. Als ze economisch goed boeren, dan zijn ze vaak overtuigd van hun gelijk en dom tegelijk. Dat leidt tot drama's op de werkvloer. Daar heb ik ervaring mee. Als zaken in het werk complex worden, is het heel normaal dat de ondernemers die de leiding hebben, veel te dom zijn om de problemen te kunnen bevatten. Dit is een kwestie, die je aan ondernemers noch aan Donald Trump kunt overlaten.
Wanneer het hen zo uit komt dan gebruiken liberalen dit frame. Wanneer het niet uit komt dan wordt het 'succes is een keuze' frame gebruikt, oftewel slachtoffers van milieuvervuiling, uitbuiting, softenon enzovoorts kunnen erin stikken.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 12:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet dat ik ook maar denk dat er volledige onafhankelijkheid zal kunnen bestaan, maar de verwevenheid zou beter geminimaliseerd kunnen worden. Dat zou de stabiliteit ten goede komen.
Is politiek in ieder geval mondiaal helaas nul komma nul draagvlak voor.
Blijft staan dat er altijd een enorme verwevenheid zal blijven bestaan. Dat is ook wel logisch, want we hebben een samenleving, niet een apartleving. Dat is dus geen construct, maar meer een logisch gevolg van.
Het lijkt erop, dat je alleen kan denken in termen van in een paar radicaal extreme opties (kapitalisme, communisme of fascisme). Als de huidige situatie problematisch is, wat is dan het alternatief? Dat moet dan een van die twee andere zijn (communisme of fascisme). Je schijnt niet te begrijpen, dat geen enkele extreme oplossing goed uitpakt. De huidige samenleving rust op een systeem, met een hele grote hoeveelheid aan parameters en opties. Een mixed bag die gemakkelijk veranderd kan worden in een wat andere mix.quote:Dat lijkt te matchen met de analyse dat groeiende gelijkheid in feite alleen kan ontstaan na een periode van chaos, pandemie en oorlog. Er zijn weinig krachten / positieve feedback loops die een groeiende of gestapelde ongelijkheid tegengaan in een kalm, vredig en stabiel politiek klimaat. Dit zorgt er dan ook voor dat sommige gelijkheidspredikers oorlog als reeel alternatief gaan zien, omdat ze zich er van bewust zijn dat een groot deel van de bevolking het onder de huidige vrede te goed heeft om een radicaal andere - en onzekere - koers te verkiezen boven een liberaal klimaat, met als nadeel wat kapitaalaccumulatie onder mensen die afstammen van naoorlogse elite.
Dat komt, omdat een verandering in de trend vaak niet wordt aangekondigd. Men wil niet erkennen, dat men twijfels heeft bij de eerder uitgedragen waarheden, omdat dit een vorm van zelfbevlekking is.quote:Die kentering, als daar al sprake van is, zie ik niet tot nauwelijks. Na de crisis was er een tijdje wat wind in de rug van de antikapitalisten, maar ook zij hebben hun moment gemist en in de huidige hoogconjunctuur zie je juist het yuppengedrag van de jaren '80 terugkeren.
Het hoopvolle perspectief bestaat uit het verwerpen van de kleingeestige marktideologie, zodat er de ruimte ontstaat voor een andere mix dan een verder gaande doorvoering van het neoliberale program.quote:Zij die geloven in de ontwrichtende werking van het neoliberalisme kunnen de stille meerderheid nog geen hoopvol perspectief schetsen. Wellicht dat Klaver een van de weinigen is die een positief toekomstbeeld schetst, zonder klassenstrijd en chaos, maar met meer nivellering. Desalniettemin wordt het SP/PvdA-geluid en de schreeuw om een opwaardering van de traditionele arbeider slechts door enkelen gevolgd en is het joie de vivre van de VVD, het kleinburgerlijke van de CDA en het dwepende kosmopolitische van D66 bijna voldoende voor een meerderheid in de tweede kamer.
Jij blijft moeite houden met democratie?quote:Op woensdag 23 augustus 2017 14:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wanneer het hen zo uit komt dan gebruiken liberalen dit frame. Wanneer het niet uit komt dan wordt het 'succes is een keuze' frame gebruikt, oftewel slachtoffers van milieuvervuiling, uitbuiting, softenon enzovoorts kunnen erin stikken.
Deze interdependentie schuurt enorm met het atomistische mensbeeld. Het methodologische individualisme van de neo-klassieke economie.
Er is politiek geen draagvlak omdat rechts stevig de touwtjes in handen heeft. Dit is de vicieuze cirkel van 'donaties --> regulatie --> verdienmodellen --> donaties' waar Chomsky het over heeft.
Nee, dat is niet zo.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 14:15 schreef Klopkoek het volgende:
Natuurlijk heeft deelnemer enorm gelijk met 'propaganda'. Uit onderzoeken in Amerika, UK en Nederland blijkt dat 1) mensen hun samenleving veel egalitairder in schatten dan die is. 2) linkse voorkeuren hebben (minus de vreemdelingenhaat en culturele aspecten) maar rechts stemmen. Dat is gewoon zo.
Nee dat is geen totaal ander verhaal en jouw eerstvolgende post toont deze dynamiek al reeds aan.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 15:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij blijft moeite houden met democratie?
Als de kiezer rechts beleid wil (en terecht!), dan krijg je rechts beleid.
Chomsky heeft het vooral over het model uit de VS waar vanalles mis mee is, maar dat is dan ook wel een totaal ander verhaal in Nederland.
Ik vrees dat jij gewoon helemaal niet bekend bent met pacs. Ik vrees dat jij niet bekend bent met dat veel wetsvoorstellen daar particuliere oorsprong hebben. Ik vrees derhalve dat het daar al mis gaat. Compleet ander systeem.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 15:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee dat is geen totaal ander verhaal en jouw eerstvolgende post toont deze dynamiek al reeds aan.
Nederland is nu al aanbeland waar Amerika 25 jaar geleden was. In de hijgerigheid, aandacht voor hart van Nederland nieuws, tweedeklas celebrities omhoog praten (zelfs in de Volkskrant!) enzovoorts. Nederland is ook nog eens het vieste jongetje van de klas.
En luister eens tsjappie. Het is juist conservatief rechts dat moeite heeft met democratie. En het zover mogelijk af breekt. Vandaar al die rapporten in de jaren 70 en 80 over een doorgeschoten inspraak en democratie. Leiders omver wierpen met staatsgrepen. De WTO en EU gebruiken om keuzes zoveel mogelijk te beperken.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 15:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij blijft moeite houden met democratie?
Als de kiezer rechts beleid wil (en terecht!), dan krijg je rechts beleid.
Chomsky is van mening het het neoliberalisme wereldwijd negatieve gevolgen.quote:Jij blijft moeite houden met democratie?
Als de kiezer rechts beleid wil (en terecht!), dan krijg je rechts beleid.
Chomsky heeft het vooral over het model uit de VS waar vanalles mis mee is, maar dat is dan ook wel een totaal ander verhaal in Nederland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |