tstile | donderdag 17 augustus 2017 @ 19:44 |
Als zzp'er heb ik 2 wagens voor de deur staan. 1 is een grote bestelbus, zakelijk. Hiervoor betaal ik bijtelling voor privegebruik. Aangezien dit een joekel van een wagen is gebruik ik deze zelden prive, alleen als ik eens een vriend help met verhuizen bijv. Deze bus rijdt 1 op 9. Dan heb ik prive nog een auto, die rijdt 1 op 17 (ook diesel) Mijn vraag is, mag ik van de belastingdienst de brandstof die ik normaal in de bestelbus zou gooien bij privegebruik ook gewoon in m'n prive auto gooien? Dat is beter voor iedereen(en de belastingdienst). Want; Mijn bestelbus slijt minder. Mijn prive auto slijt meer(maar slijtage is voor mijn eigen rekening). Mijn prive auto verbruikt veel minder, dus dat is goedkoper en beter voor het milieu dan wanneer ik prive altijd maar de bestelbus zou pakken. | |
Spanky78 | donderdag 17 augustus 2017 @ 19:45 |
Wat denk je zelf. | |
#ANONIEM | donderdag 17 augustus 2017 @ 19:56 |
Als je bus bijna niet privé rijdt waarom dan wel de bijtelling? | |
tstile | donderdag 17 augustus 2017 @ 19:57 |
Kijk ik betaal bijtelling om zoveel als ik maar wil met die bestelbus prive te gaan rijden. Die bus rijdt 1 op 9 en alle kosten die ik er prive mee rij komen dan op de zaak uiteraard. Incl. het extra onderhoud, afschrijving en slijtage. Wat maakt het dan voor de belastingdienst uit of ik die diesel in m'n prive auto en die kilometers met m'n prive auto rij ipv met die bus waar ik bijtelling voor betaal. Het enige is dat het zelfs voor de belastingdienst een voordeel is, aangezien er dan minder getankt zal moeten worden dus er meer winst overblijft waar ze mij belasting over kunnen laten betalen. | |
tstile | donderdag 17 augustus 2017 @ 19:58 |
Ik heb dat bij aanschaf toen gekozen en dat is dom geweest. Helaas staat de belastingdienst het niet toe om een eenmaal gemaakte keuze te wijzigen. | |
tstile | donderdag 17 augustus 2017 @ 20:01 |
ja precies. Die prive kilometers kan ik natuurlijk ook rijden met de bestelbus want daar betaal ik bijtelling voor. Maar liever pak ik m'n prive auto omdat die kleiner is en in een parkeervak past. Dus ik betaal er al voor om m'n prive brandstofkosten zakelijk af te trekken want daarvoor betaal ik bijtelling. Het slaat alleen nergens op dat ik dus voor elke boodschap en familiebezoek met een joekel van een bestelbus ga rijden terwijl dat dus veel milieuvriendelijker en goedkoper kan als ik die brandstof in m'n prive auto gooi. | |
tstile | donderdag 17 augustus 2017 @ 20:04 |
ik zou denken dat de Belastindienst daar blij mee moet zijn aangezien m'n prive auto 1 op 17 rijdt en die bus 1 op 9. Dus er zijn minder aftrekbare kosten dan wanneer ik altijd die bus zou pakken. Dus blijft er meer winst over en dus meer belasting. | |
Queller | donderdag 17 augustus 2017 @ 20:21 |
Mijn bek is zelden eerder zo opengevallen in WGR als van van dit topic! Bel de Belastingdienst eens en vraag wat ze ervan vinden. Ben oprecht heel benieuwd! | |
#ANONIEM | donderdag 17 augustus 2017 @ 20:21 |
bus verkopen en een andere kopen? Hoe lang heb je die bus eigenijk al? [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2017 20:22:14 ] | |
Woods | donderdag 17 augustus 2017 @ 20:44 |
http://m.telegraaf.nl/dft(...)to-is-diefstal-39%3B | |
Surveillance-Fiets | donderdag 17 augustus 2017 @ 21:08 |
totaal andere casus | |
jeroen25 | donderdag 17 augustus 2017 @ 21:28 |
Ja dat mag, ook van de belastingdienst. Maar als je slim bent dan zou je je afvragen of je brandstof die je in je privéauto verbrandt voor privéritten mag opgeven bij je zakelijke kosten. | |
MyTiredFeet | donderdag 17 augustus 2017 @ 21:33 |
De bijtelling? Dat wordt per boekjaar bekeken. | |
tstile | donderdag 17 augustus 2017 @ 21:51 |
Heb je ook een bron waar ik dit kan vinden? Ik kan ze wel bellen maar dan krijg je ook niet altijd een juist antwoord.. | |
tstile | donderdag 17 augustus 2017 @ 21:52 |
Ja, maar je mag niet je keuze later nog wijzigen.... Echt bizar want de enige manier om er vanaf te komen is dus om je auto te verkopen. Gedwongen kapitaalvernietiging want bij verkoop schiet je er altijd bij in... leuker kunnen we het niet maken, wel triester | |
Dagobert123 | donderdag 17 augustus 2017 @ 21:56 |
Eenmaal gekozen voor zakelijke etikettering is inderdaad zakelijk tot verkoop. Maar voor de bijtelling kan je wel een beroep doen op 'verklaring geen privegebruik'. Moet je alleen met een sluitende kmregistratie bijhouden dat je minder dan 500 km prive rijdt. Dat is wat werk, maar scheelt ook een boel centen bijtelling. | |
djh77 | donderdag 17 augustus 2017 @ 22:10 |
Kan je de auto niet aan een bekende verkopen en een dag later weer terugkopen? | |
MyTiredFeet | donderdag 17 augustus 2017 @ 22:15 |
Snap je zelf wat je schrijft? Zoals ik al schreef wordt de bijtelling wordt per boekjaar bekeken. Daarnaast is de bijtelling nooit hoger dan de werkelijke kosten. En tenslotte kan je de auto naar privé halen door deze "fictief" aan jezelf te verkopen (voor een commerciële waarde). De verklaring geen privégebruik auto geld voor werknemers. TS is zelfstandige. Wel kan hij gebruik maken van de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto. Maar dan mag hij ook geen kilometer privé meer rijden. | |
tstile | donderdag 17 augustus 2017 @ 23:10 |
oke, dus ik kan aan het einde van het jaar een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik gaan gebruiken voor volgend jaar als ik het goed begrijp. Niet hoger dan werkelijke kosten, kan je dat uitleggen? Moet ik dan de weinige prive km bijhouden om dan minder bijtelling te betalen? | |
geevee | donderdag 17 augustus 2017 @ 23:22 |
Dat klinkt alsof je vaker in je kleine (privé auto) rijd dan in je zakelijke bus de zakelijke wagen is te groot voor je dagelijkse gebruik de oplossing op termijn is dus een kleinere zakelijke auto aan te schaffen voor de grotere klussen huur je dan een grotere bus,dat kan je ook voor de verhuizingen doen, gebruik je trouwens een tankpas voor je zakelijke wagen? Ga dat dan ook doen voor je privé wagen en gebruik die tankpas eens door elkaar heen (niet opvallend natuurlijk) trouwens wel eens aan zakelijk leasen gedacht? die gaat uit van de zakelijke kilometers die zijn gereden gereden,die tankpas zou je dan kunnen gebruiken om de brandstof te betalen (krijg je een mooie rekening van aan het einde van de maand met de betaalde brandstof en de b.t.w. die je daarover moet betalen die geef je aan de boekhouder af,die het gebruik van de lease auto bijhoud en de rekening van de brandstof,het gebruik van brandstof kan variëren of je door kan rijden of veel in de file staat. | |
bloodymary1 | vrijdag 18 augustus 2017 @ 00:48 |
Nee, dat is fraude. | |
bloodymary1 | vrijdag 18 augustus 2017 @ 00:50 |
Dat mag dus niet de auto naar prive halen als je er eenmaal voor gekozen hebt om deze op de balans van de onderneming te zetten. Ondanks alle andere domme uitspraken, weet topicstarter dat nog wel. | |
tstile | vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:03 |
Domme uitspraken? Ik stel gewoon vragen. De antwoorden die daaruit komen zijn helaas niet eenduidig en blijkbaar soms zelfs fraude. | |
Spanky78 | vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:17 |
Waarom houd je voor de bus geen kilometerregistratie bij en zorg je voor 0 bijtelling? Daarnaast rijd je dan privé in je privé-auto. Volgens mij in totaal het meest voordelig en legaal. Alleen even uitzoeken hoe en per wanneer je de bijtelling kunt stoppen tbv een registratie. | |
Holenbeer | vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:42 |
Je kan de auto toch aan jezelf verkopen? Prive aanschaffen en zo uit de boeken van jouw onderneming halen. Dit tegen de boekwaarde. edit: of dagwaarde, in ieder geval een realistisch bedrag en niet een symbolische 1 euro Tevens is het voor de belastingdienst niet gunstiger wanneer je een zuinige auto rijdt ipv een slurper. Iedere liter dat jij denkt doet voor de belastingdienst de kassa rinkelen | |
MutedFaith | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:02 |
Dat mag dus wel. Je kunt prima de auto voor een zakelijke prijs overhevelen naar privé. Antwoord op de OP: Nee, dat mag niet. Wat wel mag is 19 cent per kilometer die je met je privé auto rijdt als zakelijke kosten opvoeren. | |
Tieten | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:05 |
Niet alles gelezen. Maar bijtelling gaat per "jaar". Je mag op elk moment een wijziging doen, maar al rij je 1 dag van 2017 wel prive en besluit je per de 2e dag van 2017 een verklaring geen privé en geen bijtelling te doen ben je te laat. Dan mag je voor het hele jaar bijtelling lappen. Anders om. Als je niet privé rijdt en halverwege het jaar besluit om toch privé te gaan rijden, mag je voor het hele jaar bijtelling lappen. Dus gewoon nu al per 1-1-2018 verklaring geen privé gebruik indienen, zodat je per 1-1-2018 geen bijtelling meer hebt. Owh en je privé auto voltanken met je zakelijk pas, nee dat mag natuurlijk niet van de belastingdienst. Als je het echt aan de belastingdienst wilt vragen, zou ik vooral anoniem bellen. | |
ManAtWork | vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:29 |
Onzin, zoals je zegt: bijtelling is op jaarbasis en als je op dag 1 maar 1 km privé hebt gereden, kom je in 365 dagen niet aan de 500 km. Onzin, vergelijkbaar met hierboven. De opmerking is dus lekker kort door de (privé) bocht. Ik zou eerst maar eens kijken of de auto van TS niet naar aard en inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen in plaats van direct met het invullen van formulieren te gooien die nog schadelijker voor TS kunnen zijn. Hier een stukje leesvoer voor degene die interesse hebben.
Ik zou niet weten waarom dat niet mag? Zolang TS de tankbeurt maar als een privé opname boekt en geen BTW vordert, is er niks aan de hand. Opnieuw: kort door de bocht. | |
Tieten | vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:25 |
Aannames MaW. Maak er maar mooi je eigen draai aan. Als je op de 1km blijft is er niets aan de hand. Maar als je op die eerste dag 2km rijdt heb je een probleem. Want dan gaan ze omrekenen. Gemiddelde 2km a 365 dagen = meer dan de 500km. TS boekt het niet als een privé opname. Dat weet iedereen hier wel. | |
bloodymary1 | vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:10 |
Sorry dan, ik dacht dat je een beetje aan het trollen was. Maar dan zou ik zeker aanraden om je jaarstukken en je aangifte inkomstenbelasting (en omzetbelasting) op te laten stellen door een belastingadviseur. | |
bloodymary1 | vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:12 |
Nee, dat mag dus niet. Als je eenmaal voor een bepaalde vermogensetikettering gekozen hebt, dan blijft die tot het einde zo. Als eenmanszaak kun je niet iets aan jezelf verkopen. Wel overdragen naar privé, maar dat mag dus niet in dit geval. | |
bloodymary1 | vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:14 |
Haha, nee dat mag echt niet! Hij heeft geen B.V. maar een eenmanszaak hè. Als je eenmaal voor een bepaalde vermogensetikettering gekozen hebt, dan blijft deze zo. Daarom moet je dat bij keuzevermogen ook bij de aanschaf goed overwegen. | |
bloodymary1 | vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:18 |
Uit de handreiking vermogensetikettering van de belastingdienst: Keuzevermogen Gebruikt de ondernemer het investeringsgoed gemengd, dus zowel voor privé- en voor ondernemingsdoeleinden en valt dit niet onder verplicht ondernemings- of privévermogen, dan heeft de ondernemer de keuze. De ondernemer mag dan binnen de grenzen der redelijkheid zelf kiezen of hij het investeringsgoed als ondernemingsvermogen of als privévermogen etiketteert. Bij keuzevermogen geldt: eens gekozen blijft gekozen. Tot het moment dat de aanslag inkomstenbelasting over het jaar van de investering onherroepelijk vaststaat, kan de ondernemer zijn keuze nog wijzigen. Daarna kan dit nog slechts in uitzonderlijke omstandigheden. Indien de ondernemer een nieuw investeringsgoed aanschaft, kan hij daarvoor opnieuw de keuze maken. Hij kan zijn etiketteringskeuze wel herzien, maar uitsluitend als er sprake is van een bijzondere omstandigheid die zo'n keuzeherziening kan rechtvaardigen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een ingrijpende wijziging in het gebruik van de betreffende zaak, of bij een andere juridische verhouding, en soms bij de invoering van nieuwe belastingwetgeving. | |
peterc | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:14 |
Gewoon durven en doen. En het zeker niet melden bij de belastingdienst. Dus de diesel welke in je prive auto gooit gewoon gaan betalen met je zakelijke pas. Als het echt veel gaat worden betaal je ook periodiek tankbeurten van je kleine auto met je prive tank- of betaalpas. Verder roep je, als er al iemand vragen stelt, dat je ook een deel cash betaald hebt. Aangaande het meerverbruik van de bestelauto, roep je dat je veel met 'aanhanger en of imperiaal, en of korte stukjes rijdt, waardoor de bus geen 1 op 9 maar 1 op 6 rijd. Als er al iemand vragen gaat stellen. Je moet andersom denken. Veel van jouw en onze gegevens zijn al bekend bij de belastingdienst, inkomen uit loondienst, zakelijke auto, woz waarde huis, hypotheek, banksaldi. Dus er zijn niet zoveel mogelijkheden meer om creatief te zijn. Anders gezegd, de fiscus krijgt al 90 - 95% van de IB zo al binnen. Dus gaan ze geen ¤ 3000 uitgeven om ¤ 300 binnen te halen. gaat om de grote bulk en de grote fraudeurs. Hetgeen jij wilt i, doet s 'gerommel in de marge" en elke ondernemer / zzp er heeft een grijs grensgebied tussen prive en zakelijk. Als je verder niets raar doet, en je aangiften op tijd indient betaalt etc, je aboekhouding op orde hebt m.a.w. niet opvalt, is er geen enkele reden om bij jou aan te bellen. Wees creatief maar met mate | |
ManAtWork | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:45 |
Zolang jij onzin blijft verkopen, zal ik reageren op je aannames. Jij kent de administratie van TS? Zo nee, dan ben jij degene die de grootste aannames doet. | |
ManAtWork | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:47 |
Ik mag niet hopen dat jij een adviseur bent die je klanten adviseert belasting te ontduiken,... | |
peterc | vrijdag 18 augustus 2017 @ 18:50 |
Iedereen op dit forum, heeft natuurlijk, de tegelzetter voor de badkamer, tuinman voor het onderhoud in de tuin, , schoonmaakster voor het poetsen in huis, de loodgieter bij een lekkage, de zonweringsboer bij een reparatie, de stucadoor voor het plafond in de woonkamer, en de stratemaker voor het terras achter op de plaats allemaal keurig betaald met een nota met BTW. De onderhoudsbeurt voor de 2e auto van 7 jaar oud moeders doen wij gewoon bij de vakdealer met een uurtarief van ¤ 63,= per uur excl BTW. Natuurlijk behoeven wij ook geen goedkope restmaterialen van onze werkgever. Daar betalen wij vanzelfsprekend de volle prijs voor. De vraagsteller van dit onderwerp, moet met mate creatief zijn en een beetje durf hebben, en ik denk dat hij dat wel is. Hadden alle reaguurders maar zoveel durf en doorzettingsvermogen. | |
YoshiBignose | vrijdag 18 augustus 2017 @ 22:37 |
Ik ken iemand die 10 jaar privé heeft gereden in z'n auto zonder bijtelling te betalen. Tja, soms heb je mazzel... maar ik zou het niet adviseren. | |
ManAtWork | zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:30 |
Dat het zwarte geld een groot deel van de economie uitmaakt, zal niemand ontkennen. (En als iedereen in de sloot springt, wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen.) Het enige dat ik opmerk is dat ik niet mag hopen dat je een adviseur bent die dit aan je klanten adviseert. Dat hoort m.i. niet bij je vak. | |
ManAtWork | zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:33 |
Het is net als met de snel rijden: je loopt het risico dat je gepakt wordt maar de kans erop is erg klein. En toch adviseert de politie niet om sneller dan toegestaan te rijden. | |
YoshiBignose | zaterdag 19 augustus 2017 @ 12:14 |
Ja alleen een verkeersboete is nog niet zo schokkend. Als je de bijtelling met terugwerkende kracht moet gaan afrekenen kan het een duur geintje worden. Hoe lang mogen ze ook alweer terug gaan en wanneer verloopt het recht dat ze hebben om te corrigeren? | |
ManAtWork | zaterdag 19 augustus 2017 @ 18:05 |
Vijf jaar kunnen ze sowieso. En als je uitstel hebt aangevraagd, kan dit oplopen naar wel zeven jaar. | |
Benger2 | zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:12 |
Gewoon die bus niet privé gebruiken en niet meer bijtellen. Als je voor een vriend het busje gebruikt, stuur je een factuur voor een vriendenprijs, desnoods betaal je die zelf. Vervolgens zakelijke kilometers in de privéauto boeken voor ¤ 0,19. En dan netjes zelf de diesel voor die auto betalen. | |
Irritatie100 | zaterdag 19 augustus 2017 @ 21:10 |
Je kan gewoon je privéauto tanken met je zakelijke pas, maar dan moet je het in je administratie als privéopname boeken en mag je de btw niet terugvorderen. | |
YoshiBignose | zaterdag 19 augustus 2017 @ 21:36 |
| |
Fer | zaterdag 19 augustus 2017 @ 21:54 |
Als ik met mijn tankpas de priveauto van mijn vriendin tank, vul ik altijd vervangende auto -> ja in. Dan klopt het toch? | |
ManAtWork | zaterdag 19 augustus 2017 @ 22:01 |
Dan klopt wat toch? Als je bedoelt dat de brandstof dan zakelijk is: nee, het is niet zakelijk. | |
Queller | zaterdag 19 augustus 2017 @ 22:48 |
| |
bloodymary1 | zondag 20 augustus 2017 @ 14:23 |
Als ik de opmerkingen in dit topic lees begin ik steeds beter te begrijpen waarom de auto van de zaak bij de belastingdienst een onderwerp is dat extra in de gaten wordt gehouden. En waarom er bij correctie een hogere boete wordt opgelegd dan bij andere onderdelen. | |
Queller | zondag 20 augustus 2017 @ 14:44 |
Ja, echt verrassend is het niet! | |
WvdL | woensdag 23 augustus 2017 @ 10:12 |
Heerlijk hoe je 'aannames' maakt waarmee je mooie drogredenen verzint. De overheid heeft er juist baat bij als je meer tankt. Welke partij verdient dik aan de diesel? Juist de overheid. Dus ga het vooral voor jezelf goed praten.... | |
handik | woensdag 23 augustus 2017 @ 13:24 |
wat een topic dit | |
Halcon | donderdag 24 augustus 2017 @ 09:38 |
TS met zijn gare bus | |
handik | woensdag 30 augustus 2017 @ 10:40 |
denk dat ts een bezoekje heeft gehad van de belastingdienst | |
#ANONIEM | woensdag 30 augustus 2017 @ 10:55 |
Ze verdienen meer op benzine dan op diesel |