Ik heb dat bij aanschaf toen gekozen en dat is dom geweest. Helaas staat de belastingdienst het niet toe om een eenmaal gemaakte keuze te wijzigen.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 19:56 schreef CarltonBanks het volgende:
Als je bus bijna niet privé rijdt waarom dan wel de bijtelling?
ja precies. Die prive kilometers kan ik natuurlijk ook rijden met de bestelbus want daar betaal ik bijtelling voor. Maar liever pak ik m'n prive auto omdat die kleiner is en in een parkeervak past.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 19:49 schreef MaGNeT het volgende:
Dus je wil privé rijden met je privé auto met brandstof van je tankpas voor de bus die op naam van je eenmansbedrijfje staat?
Lijkt me dat je dan geen BTW mag terugvragen over die brandstof en die kosten ook niet mag aftrekken.
ik zou denken dat de Belastindienst daar blij mee moet zijn aangezien m'n prive auto 1 op 17 rijdt en die bus 1 op 9. Dus er zijn minder aftrekbare kosten dan wanneer ik altijd die bus zou pakken.quote:
bus verkopen en een andere kopen?quote:Op donderdag 17 augustus 2017 19:58 schreef tstile het volgende:
[..]
Ik heb dat bij aanschaf toen gekozen en dat is dom geweest. Helaas staat de belastingdienst het niet toe om een eenmaal gemaakte keuze te wijzigen.
totaal andere casusquote:Op donderdag 17 augustus 2017 20:44 schreef Woods het volgende:
http://m.telegraaf.nl/dft(...)to-is-diefstal-39%3B
Ja dat mag, ook van de belastingdienst.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 19:44 schreef tstile het volgende:
Mijn vraag is, mag ik van de belastingdienst de brandstof die ik normaal in de bestelbus zou gooien bij privegebruik ook gewoon in m'n prive auto gooien?
De bijtelling? Dat wordt per boekjaar bekeken.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 19:58 schreef tstile het volgende:
Ik heb dat bij aanschaf toen gekozen en dat is dom geweest. Helaas staat de belastingdienst het niet toe om een eenmaal gemaakte keuze te wijzigen.
Heb je ook een bron waar ik dit kan vinden? Ik kan ze wel bellen maar dan krijg je ook niet altijd een juist antwoord..quote:Op donderdag 17 augustus 2017 21:28 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Ja dat mag, ook van de belastingdienst.
Ja, maar je mag niet je keuze later nog wijzigen.... Echt bizar want de enige manier om er vanaf te komen is dus om je auto te verkopen. Gedwongen kapitaalvernietiging want bij verkoop schiet je er altijd bij in...quote:Op donderdag 17 augustus 2017 21:33 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
De bijtelling? Dat wordt per boekjaar bekeken.
Eenmaal gekozen voor zakelijke etikettering is inderdaad zakelijk tot verkoop. Maar voor de bijtelling kan je wel een beroep doen op 'verklaring geen privegebruik'. Moet je alleen met een sluitende kmregistratie bijhouden dat je minder dan 500 km prive rijdt. Dat is wat werk, maar scheelt ook een boel centen bijtelling.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 21:52 schreef tstile het volgende:
[..]
Ja, maar je mag niet je keuze later nog wijzigen.... Echt bizar want de enige manier om er vanaf te komen is dus om je auto te verkopen. Gedwongen kapitaalvernietiging want bij verkoop schiet je er altijd bij in...
leuker kunnen we het niet maken, wel triester
Snap je zelf wat je schrijft?quote:Op donderdag 17 augustus 2017 21:52 schreef tstile het volgende:
Ja, maar je mag niet je keuze later nog wijzigen.... Echt bizar want de enige manier om er vanaf te komen is dus om je auto te verkopen. Gedwongen kapitaalvernietiging want bij verkoop schiet je er altijd bij in...
leuker kunnen we het niet maken, wel triester
De verklaring geen privégebruik auto geld voor werknemers. TS is zelfstandige. Wel kan hij gebruik maken van de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto. Maar dan mag hij ook geen kilometer privé meer rijden.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 21:56 schreef Dagobert123 het volgende:
Eenmaal gekozen voor zakelijke etikettering is inderdaad zakelijk tot verkoop. Maar voor de bijtelling kan je wel een beroep doen op 'verklaring geen privegebruik'. Moet je alleen met een sluitende kmregistratie bijhouden dat je minder dan 500 km prive rijdt. Dat is wat werk, maar scheelt ook een boel centen bijtelling.
oke, dus ik kan aan het einde van het jaar een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik gaan gebruiken voor volgend jaar als ik het goed begrijp.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 22:15 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Snap je zelf wat je schrijft?
Zoals ik al schreef wordt de bijtelling wordt per boekjaar bekeken. Daarnaast is de bijtelling nooit hoger dan de werkelijke kosten. En tenslotte kan je de auto naar privé halen door deze "fictief" aan jezelf te verkopen (voor een commerciële waarde).
[..]
Nee, dat is fraude.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 22:10 schreef djh77 het volgende:
Kan je de auto niet aan een bekende verkopen en een dag later weer terugkopen?
Dat mag dus niet de auto naar prive halen als je er eenmaal voor gekozen hebt om deze op de balans van de onderneming te zetten. Ondanks alle andere domme uitspraken, weet topicstarter dat nog wel.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 22:15 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Snap je zelf wat je schrijft?
Zoals ik al schreef wordt de bijtelling wordt per boekjaar bekeken. Daarnaast is de bijtelling nooit hoger dan de werkelijke kosten. En tenslotte kan je de auto naar privé halen door deze "fictief" aan jezelf te verkopen (voor een commerciële waarde).
[..]
De verklaring geen privégebruik auto geld voor werknemers. TS is zelfstandige. Wel kan hij gebruik maken van de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto. Maar dan mag hij ook geen kilometer privé meer rijden.
Domme uitspraken? Ik stel gewoon vragen. De antwoorden die daaruit komen zijn helaas niet eenduidig en blijkbaar soms zelfs fraude.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 00:50 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat mag dus niet de auto naar prive halen als je er eenmaal voor gekozen hebt om deze op de balans van de onderneming te zetten. Ondanks alle andere domme uitspraken, weet topicstarter dat nog wel.
Je kan de auto toch aan jezelf verkopen? Prive aanschaffen en zo uit de boeken van jouw onderneming halen. Dit tegen de boekwaarde. edit: of dagwaarde, in ieder geval een realistisch bedrag en niet een symbolische 1 euroquote:Op donderdag 17 augustus 2017 19:58 schreef tstile het volgende:
[..]
Ik heb dat bij aanschaf toen gekozen en dat is dom geweest. Helaas staat de belastingdienst het niet toe om een eenmaal gemaakte keuze te wijzigen.
Dat mag dus wel. Je kunt prima de auto voor een zakelijke prijs overhevelen naar privé.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 00:50 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat mag dus niet de auto naar prive halen als je er eenmaal voor gekozen hebt om deze op de balans van de onderneming te zetten. Ondanks alle andere domme uitspraken, weet topicstarter dat nog wel.
Onzin, zoals je zegt: bijtelling is op jaarbasis en als je op dag 1 maar 1 km privé hebt gereden, kom je in 365 dagen niet aan de 500 km.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:05 schreef Tieten het volgende:
Niet alles gelezen.
Maar bijtelling gaat per "jaar".
Je mag op elk moment een wijziging doen, maar al rij je 1 dag van 2017 wel prive en besluit je per de 2e dag van 2017 een verklaring geen privé en geen bijtelling te doen ben je te laat.
Dan mag je voor het hele jaar bijtelling lappen.
Onzin, vergelijkbaar met hierboven.quote:Anders om. Als je niet privé rijdt en halverwege het jaar besluit om toch privé te gaan rijden, mag je voor het hele jaar bijtelling lappen.
Ik zou eerst maar eens kijken of de auto van TS niet naar aard en inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen in plaats van direct met het invullen van formulieren te gooien die nog schadelijker voor TS kunnen zijn.quote:Dus gewoon nu al per 1-1-2018 verklaring geen privé gebruik indienen, zodat je per 1-1-2018 geen bijtelling meer hebt.
quote:Vier categorieën
Er zijn vier ‘soorten’ bestelauto’s die door hun aard en inrichting uitgezonderd zijn van de forfaitaire bijtelling:
• De bestelauto waarvan de bijrijdersstoel is verwijderd en ook de bevestigingspunten niet meer beschikbaar zijn.
• De bestelauto waarbij het vloeroppervlak van de laadruimte 90% of meer bedraagt van het totale vloeroppervlak. Tevens moet de laadruimte ook 90% of meer van de totale inhoud zijn.
• De bestelauto die zo groot is dat hij niet in een parkeergarage kan, waarbij er vaste stellingen in de laadruimte zitten en waarbij de bijrijdersstoel functioneel is aan het laden en lossen.
• De bestelauto die vies en stoffig is waarbij ook de bijrijdersstoel functioneel is aan het laden en lossen.
Ik zou niet weten waarom dat niet mag? Zolang TS de tankbeurt maar als een privé opname boekt en geen BTW vordert, is er niks aan de hand. Opnieuw: kort door de bocht.quote:Owh en je privé auto voltanken met je zakelijk pas, nee dat mag natuurlijk niet van de belastingdienst. Als je het echt aan de belastingdienst wilt vragen, zou ik vooral anoniem bellen.
Sorry dan, ik dacht dat je een beetje aan het trollen was. Maar dan zou ik zeker aanraden om je jaarstukken en je aangifte inkomstenbelasting (en omzetbelasting) op te laten stellen door een belastingadviseur.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:03 schreef tstile het volgende:
[..]
Domme uitspraken? Ik stel gewoon vragen. De antwoorden die daaruit komen zijn helaas niet eenduidig en blijkbaar soms zelfs fraude.
Nee, dat mag dus niet. Als je eenmaal voor een bepaalde vermogensetikettering gekozen hebt, dan blijft die tot het einde zo. Als eenmanszaak kun je niet iets aan jezelf verkopen. Wel overdragen naar privé, maar dat mag dus niet in dit geval.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:42 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Je kan de auto toch aan jezelf verkopen? Prive aanschaffen en zo uit de boeken van jouw onderneming halen. Dit tegen de boekwaarde. edit: of dagwaarde, in ieder geval een realistisch bedrag en niet een symbolische 1 euro
Tevens is het voor de belastingdienst niet gunstiger wanneer je een zuinige auto rijdt ipv een slurper. Iedere liter dat jij denkt doet voor de belastingdienst de kassa rinkelen
Haha, nee dat mag echt niet! Hij heeft geen B.V. maar een eenmanszaak hè. Als je eenmaal voor een bepaalde vermogensetikettering gekozen hebt, dan blijft deze zo. Daarom moet je dat bij keuzevermogen ook bij de aanschaf goed overwegen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:02 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Dat mag dus wel. Je kunt prima de auto voor een zakelijke prijs overhevelen naar privé.
Zolang jij onzin blijft verkopen, zal ik reageren op je aannames.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:25 schreef Tieten het volgende:
Aannames MaW.
Maak er maar mooi je eigen draai aan.
Jij kent de administratie van TS? Zo nee, dan ben jij degene die de grootste aannames doet.quote:Als je op de 1km blijft is er niets aan de hand.
Maar als je op die eerste dag 2km rijdt heb je een probleem. Want dan gaan ze omrekenen. Gemiddelde 2km a 365 dagen = meer dan de 500km.
TS boekt het niet als een privé opname. Dat weet iedereen hier wel.
Ik mag niet hopen dat jij een adviseur bent die je klanten adviseert belasting te ontduiken,...quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:14 schreef peterc het volgende:
Gewoon durven en doen. En het zeker niet melden bij de belastingdienst.
Dus de diesel welke in je prive auto gooit gewoon gaan betalen met je zakelijke pas. Als het echt veel gaat worden betaal je ook periodiek tankbeurten van je kleine auto met je prive tank- of betaalpas. Verder roep je, als er al iemand vragen stelt, dat je ook een deel cash betaald hebt.
Aangaande het meerverbruik van de bestelauto, roep je dat je veel met 'aanhanger en of imperiaal, en of korte stukjes rijdt, waardoor de bus geen 1 op 9 maar 1 op 6 rijd. Als er al iemand vragen gaat stellen.
Je moet andersom denken.
Veel van jouw en onze gegevens zijn al bekend bij de belastingdienst, inkomen uit loondienst, zakelijke auto, woz waarde huis, hypotheek, banksaldi. Dus er zijn niet zoveel mogelijkheden meer om creatief te zijn. Anders gezegd, de fiscus krijgt al 90 - 95% van de IB zo al binnen.
Dus gaan ze geen ¤ 3000 uitgeven om ¤ 300 binnen te halen.
gaat om de grote bulk en de grote fraudeurs. Hetgeen jij wilt i, doet s 'gerommel in de marge" en elke ondernemer / zzp er heeft een grijs grensgebied tussen prive en zakelijk.
Als je verder niets raar doet, en je aangiften op tijd indient betaalt etc, je aboekhouding op orde hebt m.a.w. niet opvalt, is er geen enkele reden om bij jou aan te bellen.
Wees creatief maar met mate
Iedereen op dit forum, heeft natuurlijk, de tegelzetter voor de badkamer, tuinman voor het onderhoud in de tuin, , schoonmaakster voor het poetsen in huis, de loodgieter bij een lekkage, de zonweringsboer bij een reparatie, de stucadoor voor het plafond in de woonkamer, en de stratemaker voor het terras achter op de plaats allemaal keurig betaald met een nota met BTW.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:47 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik mag niet hopen dat jij een adviseur bent die je klanten adviseert belasting te ontduiken,...
Dat het zwarte geld een groot deel van de economie uitmaakt, zal niemand ontkennen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 18:50 schreef peterc het volgende:
[..]
Iedereen op dit forum, heeft natuurlijk, de tegelzetter voor de badkamer, tuinman voor het onderhoud in de tuin, , schoonmaakster voor het poetsen in huis, de loodgieter bij een lekkage, de zonweringsboer bij een reparatie, de stucadoor voor het plafond in de woonkamer, en de stratemaker voor het terras achter op de plaats allemaal keurig betaald met een nota met BTW.
De onderhoudsbeurt voor de 2e auto van 7 jaar oud moeders doen wij gewoon bij de vakdealer met een uurtarief van ¤ 63,= per uur excl BTW.
Natuurlijk behoeven wij ook geen goedkope restmaterialen van onze werkgever. Daar betalen wij vanzelfsprekend de volle prijs voor.
De vraagsteller van dit onderwerp, moet met mate creatief zijn en een beetje durf hebben, en ik denk dat hij dat wel is. Hadden alle reaguurders maar zoveel durf en doorzettingsvermogen.
Het is net als met de snel rijden: je loopt het risico dat je gepakt wordt maar de kans erop is erg klein. En toch adviseert de politie niet om sneller dan toegestaan te rijden.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 22:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik ken iemand die 10 jaar privé heeft gereden in z'n auto zonder bijtelling te betalen. Tja, soms heb je mazzel... maar ik zou het niet adviseren.
Ja alleen een verkeersboete is nog niet zo schokkend. Als je de bijtelling met terugwerkende kracht moet gaan afrekenen kan het een duur geintje worden. Hoe lang mogen ze ook alweer terug gaan en wanneer verloopt het recht dat ze hebben om te corrigeren?quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 10:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het is net als met de snel rijden: je loopt het risico dat je gepakt wordt maar de kans erop is erg klein. En toch adviseert de politie niet om sneller dan toegestaan te rijden.
Vijf jaar kunnen ze sowieso.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 12:14 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja alleen een verkeersboete is nog niet zo schokkend. Als je de bijtelling met terugwerkende kracht moet gaan afrekenen kan het een duur geintje worden. Hoe lang mogen ze ook alweer terug gaan en wanneer verloopt het recht dat ze hebben om te corrigeren?
quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 21:10 schreef Irritatie100 het volgende:
Je kan gewoon je privéauto tanken met je zakelijke pas, maar dan moet je het in je administratie als privéopname boeken en mag je de btw niet terugvorderen.
Dan klopt wat toch?quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 21:54 schreef Fer het volgende:
Als ik met mijn tankpas de priveauto van mijn vriendin tank, vul ik altijd vervangende auto -> ja in.
Dan klopt het toch?
quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 21:54 schreef Fer het volgende:
Als ik met mijn tankpas de priveauto van mijn vriendin tank, vul ik altijd vervangende auto -> ja in.
Dan klopt het toch?
Ja, echt verrassend is het niet!quote:Op zondag 20 augustus 2017 14:23 schreef bloodymary1 het volgende:
Als ik de opmerkingen in dit topic lees begin ik steeds beter te begrijpen waarom de auto van de zaak bij de belastingdienst een onderwerp is dat extra in de gaten wordt gehouden. En waarom er bij correctie een hogere boete wordt opgelegd dan bij andere onderdelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |