quote:
Op zondag 20 augustus 2017 02:51 schreef Fer het volgende:[..]
1. zou ontstaan kunnen zijn tijdens transport,
2. Zou op goede foto's zichtbaar kunnen zijn, maar die heb je niet
3. idem, het is een gebruikt toestel, het zou gebruik/slijtage kunnen zijn
4. Iets verder gezocht, maar het zou je eigen onhandigheid geweest kunnen zijn en er een foute code opgezet kunnen hebben. Niet dat het zo is, maar bewijs het maar dat hij zo uit de doos kwam.
Ofwel, juridisch sta ze zeer zwak. Je hebt weinig bewijs en omdat verkoper ook een particulier is, ook weinig rechten. Politie zal het afdoen als een civiele zaak, zoek het onderling maar uit. En tenzij de mevrouw iedere dag 3 van zulke telefoons verstuurd, zullen ze verder ook niets doen (MP ook niet).
Zelf langsgaan zou ook niet veel uit kunnen halen, ze kan het op deze 4 verklaringen gooien en je eruit schoppen wegens huidvredebreuk of bedreiging.
Dank voor de serieuze reactie (zonder gekheid!)!
Ga even puntsgewijs hierop in:
1) Correct, maar dan valt het nog onder verantwoordelijkheid van de verkoper (zie ook juridisch loket). Als ik een mooie Chinese vaas aan jou verkoop en die los in een doos verstuur zonder enige bescherming... Daarnaast, maar dat doet eigenlijk niet meer ter zake, is de aard van alle beschadigingen zodanig dat het niet (allemaal) door transport ontstaan zou kunnen zijn (lak enkel van bepaalde vaak gebruikte knopjes, stof / zand in scherm terwijl de doos toch aardig schoon was.
2) Idem & correct.
3) Idem & correct, maar in strijd met hetgeen beweerd. Nu is "helemaal gaaf", "zo goed als nieuw" en dat soort uitspraken aan subjectiviteit onderhevig, maar de discrepantie tussen hetgeen beweerd en de uiteindelijke staat is dermate hoog (een ietwat slechtere staat zou zijn dat de telefoon in gebroken gedeeltes zou zijn opgestuurd bij wijzen van spreken) dat de uitspraken als bedrog kunnen worden afgedaan.
4) Helemaal correct, maar mijn bewering is dat ik nooit toegang heb gehad tot de telefoon. Mocht dat wel het geval geweest zijn... Ook hiervoor ligt de bewijslast bij de verkoper. Deze zou een vervangend product moeten verzorgen in de juiste staat, of het huidige product (laten) repareren. Dat kan, even flashen en de code is verdwenen.
Op zich sta ik juridisch uiterst sterk. Echter, theoretisch recht is iets geheel anders dan recht in de praktijk. Zou ik een rechtzaak beginnen, dan zou ik dit zeker winnen. Echter, de kosten wegen absoluut niet op tegen de baten. Politie zal inderdaad weinig doen, tenzij er meer klachten (lees: aangiften) jegens verkoper binnenkomen. Moeten er inderdaad wel aardig wat zijn, vooraleer politie hier een zaak van maakt. Dus nee, ik vrees dat ook vanuit die hoek weinig hulp te verwachten valt. De aangifte heeft wel geleid tot een aantekening op haar account door MP; deze hebben mij benaderd met een schrijven waarin zij stellen dat MP niet bedoeld is voor dit soort praktijken; er zijn op dit moment twee aantekeningen op haar account geplaatst (nog 1 klacht en ze is - althans dit account van 8,5 jaar - verdwenen). Verder kunnen ook zij weinig doen; zij verwijzen mij door naar het juridisch loket.
En ja haha, zelf daar voor de deur gaan staan om verhaal te halen... Wat ik al eerder aangaf; mevrouw hoeft maar eventjes vriendelijk te verzoeken of ik van haar pad af wil gaan, doe ik dat niet, is het huisvredebreuk... En ja, dan komt de politie uiteraard wel... ;-)