Iets met vlag en lading. Veel oudere heren nemen al een fiets met lage instap, prima als je dat adviseert maar dan hadden we er geen topic over gehad bij gebrek aan krantenkoppen.quote:
Mijne is 87, doet nog 10 km per dag langs alle winkels om koopjes te vinden. Wel al enkele keren in de struiken achter het huis beland bij het afstappen...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:27 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Als ik bv kijk naar mijn vader, die is nu 70. Die fietst nog een op een herenfiets. Denk niet dat het in zijn hoofd opkomt om een damesfiets te kopen
Verbieden gaat wel wat ver maar snap de gedachte wel.
Precies. Laat mensen gewoon hun eigen keuzes maken daarin. Trouwens ook knap om resultaten van een onderzoek zo te verdraaien.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 00:31 schreef RobbieRonald het volgende:
Wanneer mensen blijkbaar niet goed met een herenfiets overweg kunnen (vooral ouderen blijkbaar) lijkt me het logischer die groep meer te informeren over de voordelen van het kiezen voor een fiets met een lage stang. Laat de fietsindustrie daar lekker buiten.
quote:Op woensdag 16 augustus 2017 19:29 schreef Begripvol het volgende:
De fiets met de stang werd ontworpen om een onderscheid te maken tussen wat voor de man en wat voor de vrouw bestemd is, zoals ook bij knopen, ritssluitingen, riemen en schoenen een onderscheid wordt gemaakt.
kom op, zo praat je niet over he vrouw...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 19:11 schreef Toga het volgende:
Ik vind een fiets met lage instap uiterst handig als ik een doos achterop heb, twee tassen aan het stuur en een kind van 6 in m'n armen.
Meer wordt er eigenlijk ook niet gedaan...quote:Op donderdag 17 augustus 2017 10:42 schreef Lastpost het volgende:
Laat mensen lekker zelf de keuze maken en informeer als fietsenwinkel de klant gewoon over de voor en nadelen.
Mwah, betreffende organisaties baseren zich op eoa onderzoek wat totaal niet over het geschetste probleem gaat en daar wordt dan de conclusie aan verbonden dat de herenfiets "gevaarlijk" is en wordt vervolgens met hetzelfde gemak overbodig verklaard...quote:Op donderdag 17 augustus 2017 11:12 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Meer wordt er eigenlijk ook niet gedaan...
Dat wist ik, dat bleek al uit je uitermate genuanceerde OP. Jij ziet het als een persoonlijke aanval op jouw mannelijkheid, ik vind dat persoonlijk wat overdreven.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 12:36 schreef AchJa het volgende:
Mwah, betreffende organisaties baseren zich op eoa onderzoek wat totaal niet over het geschetste probleem gaat en daar wordt dan de conclusie aan verbonden dat de herenfiets "gevaarlijk" is en wordt vervolgens met hetzelfde gemak overbodig verklaard...
Dat vind ik persoonlijk wel iets meer dan een advies. Ze hebben gewoon hun huiswerk niet gedaan en zijn de boer op gegaan met onzin.
Lijkt me redelijk straight forward toch? Hoe is dat niet relevant?quote:Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit.
Toen ik nog postbode was had ik ook een damesfiets, die zwabberde echt alle kanten op, het frame leek wel van peperkoek.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 10:42 schreef Lastpost het volgende:
Als postbode geef ik ook de voorkeur aan zo'n vrouwenmodel, maar dat is puur omdat je iedere zoveel meter moet afstappen.
En verder weer lekker betuttelend, typisch Nederlands. Laat mensen lekker zelf de keuze maken en informeer als fietsenwinkel de klant gewoon over de voor en nadelen.
Als dat soort organisaties op basis van onzin de herenfiets obsolote verklaren gaan er bij mij wel wat alarmbellen rinkelen ja.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 12:56 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat wist ik, dat bleek al uit je uitermate genuanceerde OP. Jij ziet het als een persoonlijke aanval op jouw mannelijkheid, ik vind dat persoonlijk wat overdreven.
=> NWS / Veilig Verkeer Nederland wil af van herenfiets om veiligheidquote:Maar serieus:
Lijkt me redelijk straight forward toch? Hoe is dat niet relevant?
Nog maar een keer dan:quote:De herenfiets wordt tevens helemaal niet 'met hetzelfde gemak' overbodig verklaard... De jongerenorganisatie(s) TeamAlert en VVN vinden de herenfiets achterhaald, want de redenen waarom deze anders geconstrueerd werd, zijn niet meer relevant. Dat is heel wat anders.
Nou, er wordt gesproken over "in de ban doen". Dat gaat toch een stuk verder.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 11:12 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Meer wordt er eigenlijk ook niet gedaan...
Dat doen ze dus niet... Maar hey, wat jij wil Don!quote:Op donderdag 17 augustus 2017 13:03 schreef AchJa het volgende:
Als dat soort organisaties op basis van onzin de herenfiets obsolote verklaren gaan er bij mij wel wat alarmbellen rinkelen ja.
Roepen dat de herenfiets verdwijnt vanwege genderneutraliteit is nog vele malen korter door de bocht en bovendien uit je stang gezogen.quote:=> NWS / Veilig Verkeer Nederland wil af van herenfiets om veiligheid
[quote]
Nog maar een keer dan:
-achterhaald: niet langer van toepassing, niet langer als nuttig erkend (en dus fout)
En vwb de constructie, daar is in dit topic al genoeg over gezegd, de opmerking dat het niet meer relevant zou zijn is veel te kort door de bocht.
Hoe is dat meer dan een 'advies', wat... Het is niet eens een advies, het is een (vage) wens gedachte.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 13:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Nou, er wordt gesproken over "in de ban doen". Dat gaat toch een stuk verder.
Er is ook nog geen beleid of wetgeving geschreven en wordt daar ook helemaal geen intentie over uitgesproken...quote:Momenteel heb ik een herenfiets, ik heb in het verleden ook damesfietsen gehad, en ik vind dat iedereen het gewoon lekker zelf moet weten. Hoezo een herenfiets in de ban doen? Over hoeveel valpartijen met ernstig letsel veroorzaakt door een herenfiets hebben we eigenlijk per jaar? Ik kan me niet voorstellen dat dit een serieus probleem is.
Helemaal mee eens!quote:We kunnen niet ieder risico uitsluiten. Het veiligst is natuurlijk om thuis in bed te blijven liggen en niet te bewegen, dan kan er bijna niets meer fout gaat. Dat willen we niet, dan kunnen we niet anders dan accepteren dat er bij het leven ook bepaalde risico's horen.
Dan verschillen wij van mening vwb de betekenis van "achterhaald" en "in de ban doen". Dat kan.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 13:14 schreef SicSicSics het volgende:
Dat doen ze dus niet... Maar hey, wat jij wil Don!
We konden al concluderen dat het niet om veiligheid te doen was want het onderzoek heeft Freako al mooi samengevat:quote:Roepen dat de herenfiets verdwijnt vanwege genderneutraliteit is nog vele malen korter door de bocht en bovendien uit je stang gezogen.
Maar op basis van dat verhaal wordt dan wel een grote broek aangetrokken en eea achterhaald verklaard vanwege de "veiligheid"... tuurlijk...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:39 schreef freako het volgende:
Er is een vergelijking gemaakt tussen een klassieke damesfiets, een meer hybride herenfiets, een ligfiets en een elektrische fiets. Niet zo gek, de opzet van het onderzoek was om uit te zoeken of het überhaupt mogelijk was om crashtests uit te voeren op fietsen.
Wat is dit nu voor een slap gelulquote:Op woensdag 16 augustus 2017 15:31 schreef speknek het volgende:
Ik wist niet dat herenfietsen nog een ding waren. Is dat in de provincie ofzo?
Zo van achte mann'n stappn na t karbietschietn uup de trekker en na de keet uup die heernfiets naar huus?
Schattig.
Nee, handel is handel. Ik heb er zelf overigens ook geen problemen mee om op de "verkeerde" fiets te stappen, mits die fiets mijn maat is en lekker rijdt, maar ik denk toch wel dat mannen en vrouwen vaak uit automatisme een fiets van hun eigen geslacht kopen, tenzij ze een specifieke reden hebben om daarvan af te zien. Gewoon omdat ze het zo gewend zijn.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:51 schreef nixxx het volgende:
[..]
Die keuze zit in je eigen hoofd. Niemand die je van je fiets schopt omdat je als man op een damesfiets fietst of vice versa. Ook zal er geen fietsenwinkel zijn die weigert een damesfiets aan een man te verkopen of vice versa.
Het is speknek. Het is gewoon neerkijken op mensen die anders zijn/denken/doen.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 22:28 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Wat is dit nu voor een slap gelul
In "de stad" interesseert het je zeker niet wat voor fiets je hebt ? Je geeft die junk een tientje en dan heb je weer een ander willekeurig exemplaar ?
Eigenlijk is het ook een stuk logischer om het toilet standaard achter te laten met de bril omhoog.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 17:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat de wijven na het pissen zelf de bril weer omhoog doen.
[ afbeelding ]
Omdat het gegeven dat het hoofd eerder de grond raakte niet het gevolg was van de stang, maar van het model van de fiets.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 12:56 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Lijkt me redelijk straight forward toch? Hoe is dat niet relevant?
En hoe verschilden die modellen van elkaar?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 09:12 schreef Pandorado het volgende:
Omdat het gegeven dat het hoofd eerder de grond raakte niet het gevolg was van de stang, maar van het model van de fiets.
De closed frame bike, was de fiets met het hoogste risico. Tenzij je deze verzwaard met accu's en andere hulpmiddelen. Maar dat is ook niet voor echte mannen.quote:De fietsen in het onderzoek verschilden op meer punten dan de positie van de stang en nu wordt ineens gedaan alsof de hoge stang het probleem is. Je denkt toch zeker niet dat een hoge stang maakt dat mensen verder voorover zitten? Misschien incidenteel als een halve idioot in een afdaling de professional wil uithangen door op de stang te gaan zitten, maar met dergelijk afwijkend fietsgedrag zou ik zeggen dat niet de fiets maar de gebruiker het probleem is.
Ze hebben dan ook geen 'gewoon gebruik' getest.quote:Stand en model van zadel en stuur, hun onderlinge positie en hun positie ten opzichte van de trappers hebben allemaal veel meer invloed op hoe iemand op een fiets zit dan een stang die je bij gewoon gebruik nauwelijks raakt.
In dit geval maakt dat wel uit. De gebruikte herenfiets is een wat sportiever model, waarop je verder naar voren zit. Een toerfiets, ipv een stadsfiets. In het onderzoek noemen ze het een commuter bicycle. De positie van je hoofd t.o.v. andere lichaamsdelen zal invloed hebben op welk deel het eerste de grond raakt, en dus de klap opvangt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:26 schreef SicSicSics het volgende:
Ja, ja, ik heb gelezen 'with a more prone seating position', maar dat maakt niet (echt) veel uit. Tenzij je dat niet als 'herenfiets' wil omschrijven?
" Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet graag dat het aantal herenfietsen in Nederland vermindert. De fiets met zijn hoge stang is volgens de organisatie gevaarlijk voor het verkeer omdat het afstappen wordt bemoeilijkt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:26 schreef SicSicSics het volgende:
Omdat het toch vrijdag is
[..]
En hoe verschilden die modellen van elkaar?
Hint: "closed frame bicycle..."
Ja, ja, ik heb gelezen 'with a more prone seating position', maar dat maakt niet (echt) veel uit. Tenzij je dat niet als 'herenfiets' wil omschrijven?
Kan natuurlijk ook hè. Dat het geen echte herenfiets is, maar meer een herenfiets met een vrouwelijke touch, omdat je toch voorovergebogen zit. Een 'trap-bike' zou ik dan voor willen stellen. En zo'n fiets komt natuurlijk niet door de mannelijkheids- en borsthaarcommissie.
[..]
De closed frame bike, was de fiets met het hoogste risico. Tenzij je deze verzwaard met accu's en andere hulpmiddelen. Maar dat is ook niet voor echte mannen.
[..]
Ze hebben dan ook geen 'gewoon gebruik' getest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |