abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:43:45 #226
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173237003
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:38 schreef Elementair het volgende:
Het lijkt me inderdaad ook logisch dat als je meer voorover gebogen zit je ook mogelijk meer naar die kant neigt tijdens het vallen. Als is het bijna onmogelijk om te bepalen hoe iemand uiteindelijk gaat vallen, aangezien er nog talloze andere factoren in het spel kunnen zijn. Ik zou wel willen zien wat het effect is van een herenfiets met gebogen stuur en rechte zithouding. Of bij een damesfiets waarbij het zadel hoger is dan het stuur en je ook meer voorovergebogen zit .Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk weer hele andere uitkomsten. Daarom is het inderdaad nietszeggend en kwamen ze er ook van terug, omdat dit kort door de bocht is.
Daarbij hebben ze gemakshalve de commuter bike (een mountainbike achtige fiets voor op de straat) uit dat onderzoek maar even gelijkgesteld met de standaard herenfiets.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:44:33 #227
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173237025
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:44 schreef AchJa het volgende:

[..]

Handig? Het ging toch om veiligheid... :')
Mij niet. Ik denk trouwens wel dat het onveiliger is als je wat ouder bent. Die hoge stang is helemaal niet meer nodig. Waarom is die er nog dan?
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:46:27 #229
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173237044
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:45 schreef Jaroon het volgende:

Mij niet. Ik denk trouwens wel dat het onveiliger is als je wat ouder bent. Die hoge stang is helemaal niet meer nodig. Waarom is die er nog dan?
Lees het topic maar door, is al genoeg over geschreven. Kortom, die stang zit er niet voor de flauwekul.
pi_173237053
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 15:58 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ze hebben ook geen stangen onderzocht, maar fietsen. :)
Conclusie van het rapport is heel duidelijk:
Op de fiets met een gesloten frame en een voorovergebogen zithouding* loop je meer risico op bepaalde verwondingen.
Inderdaad, met beide blijkt onveiliger dan zonder beide. Volgens mij betwist niemand hier dat die conclusie gerechtvaardigd is. Niet alleen wordt die conclusie in het onderzoek getrokken, maar het sluit ook nog eens aan bij ons boerenverstand.
quote:
[..]

Dus. Een fiets met een gesloten frame, maar met een lichte gebogen zithouding is geen 'herenfiets'? :?
Heb ik niet gezegd. Dat is een herenfiets, maar laats me een wedervraag stellen: is een fiets met een gesloten frame en een rechtophouding niet eveneens een herenfiets en een damesfiets met voorverhouding niet eveneens een damesfiets?

Is "damesfiets" niet de gangbare term om mee aan te duiden dat een fiets een lage stang heeft?
quote:
[..]

Gutgut, er ontbreekt een beetje nuance in een persbericht.
Stop de persen. Fake-News! Genderneutrale fietsen worden ons door de strot geduwd!
Een beetje nuance? Ze bepleiten minder hoge stangen met als argument een onderzoek waarbinnen de hoogte van de stang absoluut niet het belangrijkste verschil tussen de fietsen was. Dat is geen gebrek aan nuance maar een gebrek aan begrip of minachting voor de waarheid.
quote:
[..]

Dat zeggen ze letterlijk:

[..]

:') Holy shit zeg! _O-
Lees jij er iets anders in dan ik? Er staat toch dat een fiets met een hoge stang onveiliger is doordat fietsers daarop meer voorovergebogen zitten? Dit suggereert toch dat het de hoge stang zelf een belangrijke oorzaak is van dat voorover zitten en indirect van die onveiligheid; niet zozeer door de formulering zelf, maar zeker doordat de zin in een artikel staat dat gericht is tegen fietsen met een hoge stang.
pi_173237055
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Lees het topic maar door, is al genoeg over geschreven. Kortom, die stang zit er niet voor de flauwekul.
Idd. Ik heb niet alles gelezen. Wat is de belangrijkste reden?
  Moderator vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:47:03 #232
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_173237056
Sowieso heb ik het heren/vrouwenfiets nooit echt begrepen. Ja, geen stang voor de meisjes vanwege de rok. Maar wat is de toegevoegde waarde van die stang bij de heren eigenlijk?

Ik had eigenlijk al 40 of 45 jaar geleden verwacht dat we die stang konden weg laten.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_173237075
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:47 schreef onlogisch het volgende:
Sowieso heb ik het heren/vrouwenfiets nooit echt begrepen. Ja, geen stang voor de meisjes vanwege de rok. Maar wat is de toegevoegde waarde van die stang bij de heren eigenlijk?

Ik had eigenlijk al 40 of 45 jaar geleden verwacht dat we die stang konden weg laten.
Daar is men nu ook wel achter. Ik heb thuis een damesfiets en een herenfiets. Ik pak soms de een en soms de ander. Die damesfiets is met opstappen en afstappen toch echt wat handiger.
pi_173237083
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:45 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Mij niet. Ik denk trouwens wel dat het onveiliger is als je wat ouder bent. Die hoge stang is helemaal niet meer nodig. Waarom is die er nog dan?
Het is gelul dat die niet meer nodig zou zijn. Het is gewoon steviger en energie die gaat zitten in het flexen van het frame gaat niet in voorwaartse beweging zitten. Zo'n sneeuwvlokje van VVN die geen onderzoeksresultaten begrijpt heeft dat waarschijnlijk ook niet door, maar grote mannen weten dat je op een damesfiets niet goed vooruit komt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:49:24 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173237090
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:47 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Idd. Ik heb niet alles gelezen. Wat is de belangrijkste reden?
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:47 schreef onlogisch het volgende:
Sowieso heb ik het heren/vrouwenfiets nooit echt begrepen. Ja, geen stang voor de meisjes vanwege de rok. Maar wat is de toegevoegde waarde van die stang bij de heren eigenlijk?

Ik had eigenlijk al 40 of 45 jaar geleden verwacht dat we die stang konden weg laten.
Stevigheid, niks meer niks minder. En ja, dat is nog steeds een valide punt.
pi_173237092
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is gelul dat die niet meer nodig zou zijn.
Waar is die voor nodig dan?
pi_173237104
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Stevigheid, niks meer niks minder. En ja, dat is nog steeds een valide punt.
Niet bij moderne normale fietsen.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:50:55 #238
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173237157
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jawel, maar goed jij je zin verder. Lees het topic maar door.
Geef de belangrijkste punten maar aan. Een moderne vrouwen fiets voldoet aan alles.....
pi_173237159
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:49 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Waar is die voor nodig dan?
Zie edit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_173237191
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zie edit.
Ik heb een vrij moderne vrouwen fiets.....die flexed niet echt. Bij mountainbike etc gaat het over andere zaken. Gewoon een stadsfiets kan prima zonder hoge stang. Maar goed. Het zal mij echt een worst zijn. Ik heb er een van allebei.
pi_173237306
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 16:54 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik heb een vrij moderne vrouwen fiets.....die flexed niet echt. Bij mountainbike etc gaat het over andere zaken. Gewoon een stadsfiets kan prima zonder hoge stang. Maar goed. Het zal mij echt een worst zijn. Ik heb er een van allebei.
Het kan ook wel, maar het fietst niet optimaal. Het verschil is groter naarmate het frame groter is en er meer kracht wordt gezet. Aluminium frames buigen ook.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_173237365
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 17:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het kan ook wel, maar het fietst niet optimaal. Het verschil is groter naarmate het frame groter is en er meer kracht wordt gezet. Aluminium frames buigen ook.
Niet bij normaal gebruik volgens mij. Die dames fiets die ik heb heeft een wat dikkere basisbuis. Dat werkt echt prima. Maar zelfs bij mountainbikes zie je nu dat men halfweg gaat. Het kan dus gewoon. Misschien niet bij een serieuze afdaling. Heb je dat ooit gezien? In bijv. Frankrijk en Belgie? Dat is wel ruig.
pi_173237874
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 17:02 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Niet bij normaal gebruik volgens mij. Die dames fiets die ik heb heeft een wat dikkere basisbuis. Dat werkt echt prima. Maar zelfs bij mountainbikes zie je nu dat men halfweg gaat. Het kan dus gewoon. Misschien niet bij een serieuze afdaling. Heb je dat ooit gezien? In bijv. Frankrijk en Belgie? Dat is wel ruig.
Dan komt er nog eens de klap van landingen bij, waarbij de voorvork dan niet wordt ondersteund door een bovenste buis. Dat de bovenste buis steeds schuiner komt te staan is wat anders, dat heeft er mee te maken dat de driehoek in de relevante richtingen steviger wordt, en het zadel is wat dat betreft niet relevant omdat de kracht via de trappers wordt overgebracht.

De lage instap is een compromis, een optimaal fietsende fiets heeft een zo stevig mogelijk frame voor het gewicht. Driehoeken zijn steviger dan V- of U-vormen, dus heeft een fiets die gemaakt is om zo goed mogelijk te fietsen een bovenste buis. Aluminium heeft een andere optimale buisomtrek en buiswanddikte dan staal, en moderen damesfietsen met dikke aluminiumbuizen zijn steviger dan de stalen damesfietsen van vroeger. Maar ze zijn nog steeds minder, ik merk dat, vrienden die ook lang zijn weten dat ook, kleinere mensen zal het minder snel opvallen, zeker in het geval van kleinere frames.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_173237902
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 17:26 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dan komt er nog eens de klap van landingen bij, waarbij de voorvork dan niet wordt ondersteund door een bovenste buis. Dat de bovenste buis steeds schuiner komt te staan is wat anders, dat heeft er mee te maken dat de driehoek in de relevante richtingen steviger wordt, en het zadel is wat dat betreft niet relevant omdat de kracht via de trappers wordt overgebracht.

De lage instap is een compromis, een optimaal fietsende fiets heeft een zo stevig mogelijk frame voor het gewicht. Driehoeken zijn steviger dan V- of U-vormen, dus heeft een fiets die gemaakt is om zo goed mogelijk te fietsen een bovenste buis. Aluminium heeft een andere optimale buisomtrek en buiswanddikte dan staal, en moderen damesfietsen met dikke aluminiumbuizen zijn steviger dan de stalen damesfietsen van vroeger. Maar ze zijn nog steeds minder, ik merk dat, vrienden die ook lang zijn weten dat ook, kleinere mensen zal het minder snel opvallen, zeker in het geval van kleinere frames.
Een lage driehoek en een dikkere buis als hoofdbuis werkt dus voor de meeste mensen prima. Ik ken het fenomeen dwerg fietsen niet.
pi_173237919
Oh! Wel! De BMX fiets! Ook geen hoge rechte sting.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')