Daarbij hebben ze gemakshalve de commuter bike (een mountainbike achtige fiets voor op de straat) uit dat onderzoek maar even gelijkgesteld met de standaard herenfiets.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:38 schreef Elementair het volgende:
Het lijkt me inderdaad ook logisch dat als je meer voorover gebogen zit je ook mogelijk meer naar die kant neigt tijdens het vallen. Als is het bijna onmogelijk om te bepalen hoe iemand uiteindelijk gaat vallen, aangezien er nog talloze andere factoren in het spel kunnen zijn. Ik zou wel willen zien wat het effect is van een herenfiets met gebogen stuur en rechte zithouding. Of bij een damesfiets waarbij het zadel hoger is dan het stuur en je ook meer voorovergebogen zit .Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk weer hele andere uitkomsten. Daarom is het inderdaad nietszeggend en kwamen ze er ook van terug, omdat dit kort door de bocht is.
Handig? Het ging toch om veiligheid? Oh wacht, toch niet...quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:39 schreef Jaroon het volgende:
Niets mis mee. Heeft niets met genderneutraal te maken maar met wat handig is.
Mij niet. Ik denk trouwens wel dat het onveiliger is als je wat ouder bent. Die hoge stang is helemaal niet meer nodig. Waarom is die er nog dan?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Handig? Het ging toch om veiligheid...
Lees het topic maar door, is al genoeg over geschreven. Kortom, die stang zit er niet voor de flauwekul.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:45 schreef Jaroon het volgende:
Mij niet. Ik denk trouwens wel dat het onveiliger is als je wat ouder bent. Die hoge stang is helemaal niet meer nodig. Waarom is die er nog dan?
Inderdaad, met beide blijkt onveiliger dan zonder beide. Volgens mij betwist niemand hier dat die conclusie gerechtvaardigd is. Niet alleen wordt die conclusie in het onderzoek getrokken, maar het sluit ook nog eens aan bij ons boerenverstand.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 15:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ze hebben ook geen stangen onderzocht, maar fietsen.
Conclusie van het rapport is heel duidelijk:
Op de fiets met een gesloten frame en een voorovergebogen zithouding* loop je meer risico op bepaalde verwondingen.
Heb ik niet gezegd. Dat is een herenfiets, maar laats me een wedervraag stellen: is een fiets met een gesloten frame en een rechtophouding niet eveneens een herenfiets en een damesfiets met voorverhouding niet eveneens een damesfiets?quote:[..]
Dus. Een fiets met een gesloten frame, maar met een lichte gebogen zithouding is geen 'herenfiets'?
Een beetje nuance? Ze bepleiten minder hoge stangen met als argument een onderzoek waarbinnen de hoogte van de stang absoluut niet het belangrijkste verschil tussen de fietsen was. Dat is geen gebrek aan nuance maar een gebrek aan begrip of minachting voor de waarheid.quote:[..]
Gutgut, er ontbreekt een beetje nuance in een persbericht.
Stop de persen. Fake-News! Genderneutrale fietsen worden ons door de strot geduwd!
Lees jij er iets anders in dan ik? Er staat toch dat een fiets met een hoge stang onveiliger is doordat fietsers daarop meer voorovergebogen zitten? Dit suggereert toch dat het de hoge stang zelf een belangrijke oorzaak is van dat voorover zitten en indirect van die onveiligheid; niet zozeer door de formulering zelf, maar zeker doordat de zin in een artikel staat dat gericht is tegen fietsen met een hoge stang.quote:[..]
Dat zeggen ze letterlijk:
[..]
Holy shit zeg!
Idd. Ik heb niet alles gelezen. Wat is de belangrijkste reden?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lees het topic maar door, is al genoeg over geschreven. Kortom, die stang zit er niet voor de flauwekul.
Daar is men nu ook wel achter. Ik heb thuis een damesfiets en een herenfiets. Ik pak soms de een en soms de ander. Die damesfiets is met opstappen en afstappen toch echt wat handiger.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:47 schreef onlogisch het volgende:
Sowieso heb ik het heren/vrouwenfiets nooit echt begrepen. Ja, geen stang voor de meisjes vanwege de rok. Maar wat is de toegevoegde waarde van die stang bij de heren eigenlijk?
Ik had eigenlijk al 40 of 45 jaar geleden verwacht dat we die stang konden weg laten.
Het is gelul dat die niet meer nodig zou zijn. Het is gewoon steviger en energie die gaat zitten in het flexen van het frame gaat niet in voorwaartse beweging zitten. Zo'n sneeuwvlokje van VVN die geen onderzoeksresultaten begrijpt heeft dat waarschijnlijk ook niet door, maar grote mannen weten dat je op een damesfiets niet goed vooruit komt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:45 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mij niet. Ik denk trouwens wel dat het onveiliger is als je wat ouder bent. Die hoge stang is helemaal niet meer nodig. Waarom is die er nog dan?
quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Idd. Ik heb niet alles gelezen. Wat is de belangrijkste reden?
Stevigheid, niks meer niks minder. En ja, dat is nog steeds een valide punt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:47 schreef onlogisch het volgende:
Sowieso heb ik het heren/vrouwenfiets nooit echt begrepen. Ja, geen stang voor de meisjes vanwege de rok. Maar wat is de toegevoegde waarde van die stang bij de heren eigenlijk?
Ik had eigenlijk al 40 of 45 jaar geleden verwacht dat we die stang konden weg laten.
Waar is die voor nodig dan?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is gelul dat die niet meer nodig zou zijn.
Niet bij moderne normale fietsen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Stevigheid, niks meer niks minder. En ja, dat is nog steeds een valide punt.
Jawel, maar goed jij je zin verder. Lees het topic maar door.quote:
Geef de belangrijkste punten maar aan. Een moderne vrouwen fiets voldoet aan alles.....quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jawel, maar goed jij je zin verder. Lees het topic maar door.
Ik heb een vrij moderne vrouwen fiets.....die flexed niet echt. Bij mountainbike etc gaat het over andere zaken. Gewoon een stadsfiets kan prima zonder hoge stang. Maar goed. Het zal mij echt een worst zijn. Ik heb er een van allebei.quote:
Het kan ook wel, maar het fietst niet optimaal. Het verschil is groter naarmate het frame groter is en er meer kracht wordt gezet. Aluminium frames buigen ook.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:54 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik heb een vrij moderne vrouwen fiets.....die flexed niet echt. Bij mountainbike etc gaat het over andere zaken. Gewoon een stadsfiets kan prima zonder hoge stang. Maar goed. Het zal mij echt een worst zijn. Ik heb er een van allebei.
Niet bij normaal gebruik volgens mij. Die dames fiets die ik heb heeft een wat dikkere basisbuis. Dat werkt echt prima. Maar zelfs bij mountainbikes zie je nu dat men halfweg gaat. Het kan dus gewoon. Misschien niet bij een serieuze afdaling. Heb je dat ooit gezien? In bijv. Frankrijk en Belgie? Dat is wel ruig.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 17:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het kan ook wel, maar het fietst niet optimaal. Het verschil is groter naarmate het frame groter is en er meer kracht wordt gezet. Aluminium frames buigen ook.
Dan komt er nog eens de klap van landingen bij, waarbij de voorvork dan niet wordt ondersteund door een bovenste buis. Dat de bovenste buis steeds schuiner komt te staan is wat anders, dat heeft er mee te maken dat de driehoek in de relevante richtingen steviger wordt, en het zadel is wat dat betreft niet relevant omdat de kracht via de trappers wordt overgebracht.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 17:02 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Niet bij normaal gebruik volgens mij. Die dames fiets die ik heb heeft een wat dikkere basisbuis. Dat werkt echt prima. Maar zelfs bij mountainbikes zie je nu dat men halfweg gaat. Het kan dus gewoon. Misschien niet bij een serieuze afdaling. Heb je dat ooit gezien? In bijv. Frankrijk en Belgie? Dat is wel ruig.
Een lage driehoek en een dikkere buis als hoofdbuis werkt dus voor de meeste mensen prima. Ik ken het fenomeen dwerg fietsen niet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 17:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan komt er nog eens de klap van landingen bij, waarbij de voorvork dan niet wordt ondersteund door een bovenste buis. Dat de bovenste buis steeds schuiner komt te staan is wat anders, dat heeft er mee te maken dat de driehoek in de relevante richtingen steviger wordt, en het zadel is wat dat betreft niet relevant omdat de kracht via de trappers wordt overgebracht.
De lage instap is een compromis, een optimaal fietsende fiets heeft een zo stevig mogelijk frame voor het gewicht. Driehoeken zijn steviger dan V- of U-vormen, dus heeft een fiets die gemaakt is om zo goed mogelijk te fietsen een bovenste buis. Aluminium heeft een andere optimale buisomtrek en buiswanddikte dan staal, en moderen damesfietsen met dikke aluminiumbuizen zijn steviger dan de stalen damesfietsen van vroeger. Maar ze zijn nog steeds minder, ik merk dat, vrienden die ook lang zijn weten dat ook, kleinere mensen zal het minder snel opvallen, zeker in het geval van kleinere frames.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |