nu.nlquote:Veilig Verkeer Nederland wil af van herenfiets om veiligheid
Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet graag dat het aantal herenfietsen in Nederland vermindert. De fiets met zijn hoge stang is volgens de organisatie gevaarlijk voor het verkeer.
De fiets is onveiliger dan een fiets met een lage instap. Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit.
Ook is het (plotseling) afstappen lastiger. Vooral oudere mensen, die lichamelijk wat minder flexibel zijn, kunnen daarom vallen. "Deze valpartijen hebben vaak een meer ernstige afloop", aldus VVN.
Als het aan jongerenorganisatie TeamAlert en VVN ligt gebruiken ook vaders met jonge kinderen en senioren een fiets zonder stang. De organisaties vinden het hele idee van de herenfiets bovendien achterhaald.
"Het idee van zulke fietsen stamt uit de negentiende eeuw, toen deze constructies nog nodig waren om ervoor te zorgen dat de fiets wel stevig genoeg was", zegt een woordvoerder van TeamAlert. "Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel als herenfietsen, ondanks dat ze op een andere manier gebouwd zijn".
Dit...quote:
+1quote:
Dan kopen die toch een ander model fiets, het is niet verplicht om een herenfiets te kopen...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:22 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik vind het niet zo vreemd eigenlijk? Tenminste voor oudere mensen.
Als ik bv kijk naar mijn vader, die is nu 70. Die fietst nog een op een herenfiets. Denk niet dat het in zijn hoofd opkomt om een damesfiets te kopenquote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:26 schreef Karstman het volgende:
[..]
Dan kopen die toch een ander model fiets, het is niet verplicht om een herenfiets te kopen...
Ik stel het stuur en zadel altijd zo af dat ik lekker zit... Dus ik zit op elke fiets net zover voorovergebogen...quote:De fiets is onveiliger dan een fiets met een lage instap. Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit.
Haast... Dus niet helemaal.quote:"Het idee van zulke fietsen stamt uit de negentiende eeuw, toen deze constructies nog nodig waren om ervoor te zorgen dat de fiets wel stevig genoeg was", zegt een woordvoerder van TeamAlert. "Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel als herenfietsen, ondanks dat ze op een andere manier gebouwd zijn".
quote:
En om zo'n model een beetje stabiel te krijgen moet ook het frame flink verzwaard worden, wat de sportiviteit van de fiets niet ten goede komt.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik stel het stuur en zadel altijd zo af dat ik lekker zit... Dus ik zit op elke fiets net zover voorovergebogen...
[..]
Haast... Dus niet helemaal.
Net even verschillende modellen bekeken van Gazelle, de heren- en damesuitvoeringen van ieder model wegen evenveel. Zwaarder frame is dus dom gelul.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:58 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
En om zo'n model een beetje stabiel te krijgen moet ook het frame flink verzwaard worden, wat de sportiviteit van de fiets niet ten goede komt.
Damesfietsen zijn over het algemeen veel meer zwabber fietsen, dat merk je al als je de fiets aan stuur heen en weer gaat schudden.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:03 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Net even verschillende modellen bekeken van Gazelle, de heren- en damesuitvoeringen van ieder model wegen evenveel. Zwaarder frame is dus dom gelul.
Genderneutrale fietsen hebben de stang ergens halverwege?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
nu.nl
Man, man, man... Gaan we nu ook al met een kulsmoes over naar genderneutrale fietsen?
Ik merk er echt niets van eerlijk gezegd. Maar goed, ik kan natuurlijk beter luisteren naar de expertise van mensen die nooit op een damesfiets fietsen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Damesfietsen zijn over het algemeen veel meer zwabber fietsen, dat merk je al als je de fiets aan stuur heen en weer gaat schudden.
Het is niet voor niets dat bv dames racefietsen ook gewoon zo'n stang hebben, het komt de framestijfheid gewoon ten goede...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:10 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ik merk er echt niets van eerlijk gezegd. Maar goed, ik kan natuurlijk beter luisteren naar de expertise van mensen die nooit op een damesfiets fietsen.
Dit dus.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:10 schreef Eenskijken het volgende:
' De organisaties vinden het hele idee van de herenfiets bovendien achterhaald.'
dit is de echte reden dus.
man, flikker op met je genderneutrale fietsen. Ik moet echt weg uit dit betuttelende kutland
Iemand een linkje naar het onderzoek?quote:De fiets is onveiliger dan een fiets met een lage instap. Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit.
Alle stangen tussen de benen verbieden! Want zo'n pussy zal maar gekwetst worden door de lengte van zo'n stang die hij/zij/X zelf niet meer/of nog wel bezit, dat moeten we met z'n allen toch niet willen?!quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:01 schreef SicSicSics het volgende:
Ohnoes. Genderneutrale fietsen.
Man, man, man... Hoeveel waarde kun je hechten aan zo'n stang tussen de benen.
Je merkt het pas als je zwaar beladen bent of flink tempo wilt maken.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:10 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ik merk er echt niets van eerlijk gezegd. Maar goed, ik kan natuurlijk beter luisteren naar de expertise van mensen die nooit op een damesfiets fietsen.
Naar:quote:Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet graag dat het aantal herenfietsen in Nederland vermindert.
In 36 reacties.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:24 schreef Kim-Holland het volgende:
Alle stangen tussen de benen verbieden! Want zo'n pussy zal maar gekwetst worden door de lengte van zo'n stang die hij/zij/X zelf niet meer/of nog wel bezit, dat moeten we met z'n allen toch niet willen?!
En dan hier overheen lezen:quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:28 schreef SicSicSics het volgende:
Van:
[..]
Naar:
[..]
In 36 reacties.
Met bonus OP die er meteen genderneutraalheid aan de halflange haren bijsleept.
komisch.
quote:De organisaties vinden het hele idee van de herenfiets bovendien achterhaald.
En wat bedoelen ze daarmee? Want die invulling over genderneutraalheid sleep je er nog steeds zelf bij.quote:
Precies wat er staat:quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:31 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
En wat bedoelen ze daarmee? Want die invulling over genderneutraalheid sleep je er nog steeds zelf bij.
quote:achterhaald
-niet langer van toepassing, niet langer als nuttig erkend (en dus fout)
-De behandeling met dit medicijn kan als achterhaald beschouwd worden.
Nee hoor.quote:Aannames.
https://www.vti.se/en/news/crash-testing-bicycles-at-vti/quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:15 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Iemand een linkje naar het onderzoek?
Alleen om de reacties van mensen hier zou dat goud zijn.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:30 schreef Hiddendoe het volgende:
Goed idee van VVN. Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan en die achterlijke en achterhaalde sekse-gerelateerde aanduiding 'heren' of 'dames' fietsen willen afschaffen.
Stevigheid. Een driehoek is sterker dan een V-vorm. Als ik een beetje tempo wil maken op een damesfiets dan gaat die zwabberen, het frame geeft dan gewoon mee en alle energie die je stopt in het heen en weer wringen van het frame gaat niet in voorwaartse beweging zitten. Het fietst dus gewoon veel zwaarder wanneer je er meer kracht op uitoefent. Daarom zijn racefietsen ook erg stijf en hebben die een horizontale stang. Een meisje van 50 kilo zal een moderne damesfiets niet zo snel aan het zwabberen krijgen als een lange man van 100 kilo, maar ook die zal het bij hogere snelheden merken.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:55 schreef Postbus100 het volgende:
Waarom zit die stang er eigenlijk?
(of: waarom zit die er bij vouwen niet? -> dat is natuurlijk vanwege de rok, maar toch: vanwaar het onderscheid?)
Klopt. Ligt aan de testopzet. Er zijn niet dames- en herenfietsen van hetzelfde type vergeleken. Er is een vergelijking gemaakt tussen een klassieke damesfiets, een meer hybride herenfiets, een ligfiets en een elektrische fiets. Niet zo gek, de opzet van het onderzoek was om uit te zoeken of het überhaupt mogelijk was om crashtests uit te voeren op fietsen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:35 schreef Pandorado het volgende:
Ik geloof wel dat het veiliger is, maar dat vooroverzitargument lijkt me grote onzin. Het lijkt me niet dat een fiets met een hoge stang aanmoedigt tot voorover zitten. Ik denk eerder dat mensen naarmate ze minder sportief zijn meer moeite hebben om hun been over de fiets heen te zwaaien en dus sneller geneigd zijn om een fiets met een lage stang te kiezen.
De invulling van genderneutraliteit haal je er zelf bij.quote:
Ik lees het net.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:39 schreef freako het volgende:
[..]
Klopt. Ligt aan de testopzet. Er zijn niet dames- en herenfietsen van hetzelfde type vergeleken. Er is een vergelijking gemaakt tussen een klassieke damesfiets, een meer hybride herenfiets, een ligfiets en een elektrische fiets. Niet zo gek, de opzet van het onderzoek was om uit te zoeken of het überhaupt mogelijk was om crashtests uit te voeren op fietsen.
Als de herenfiets verdwijnt (want obsolete, achterhaald, etc.) blijft er nog maar 1 type over voor beide geslachten... En wat heb je dan? Juist ja...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:40 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
De invulling van genderneutraliteit haal je er zelf bij.
Aannames.
Die keuze zit in je eigen hoofd. Niemand die je van je fiets schopt omdat je als man op een damesfiets fietst of vice versa. Ook zal er geen fietsenwinkel zijn die weigert een damesfiets aan een man te verkopen of vice versa.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:35 schreef Pandorado het volgende:
Het opstapargument klinkt wel aannemelijk. Het zou in ieder geval goed zijn als de keuze tussen een hoge en een lage stang een keuze zou worden die volledig los staat van iemands geslacht.
Ik heb een genderneutrale bureaustoelquote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:50 schreef AchJa het volgende:
Als de herenfiets verdwijnt (want obsolete, achterhaald, etc.) blijft er nog maar 1 type over voor beide geslachten... En wat heb je dan? Juist ja...
Je kunt nu wel bijdehand lopen doen dat het aannames zijn maar het een is gewoon een gevolg van het ander.
Tja, daar staat boven dan een plaatje bij van een racefiets met een langgerekt zadel en inderdaad een stang voor extra stevigheid. Ben benieuwd of ze ook gewoon een "normale" herenfiets bij de tests gebruikt hebben.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:35 schreef freako het volgende:
[..]
https://www.vti.se/en/news/crash-testing-bicycles-at-vti/
Ze verwijzen specifiek naar een bepaalde zitpositie. Op pakweg zo'n ding zit ik namelijk niet meer naar voren dan op een damesfiets:quote:A closed frame bicycle with a more prone seating position. Can be referred to as a man’s bicycle or a more race-like bicycle model, with a seating position leaning forward over the handle bars. Can also be referred to as a commuter bicycle.
Ik verdenk jou er van dat je met een ladyphone rondloopt.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:00 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik heb een genderneutrale bureaustoel
Genderneutrale telefoon.
Genderneutrale auto.
Genderneutrale sinaasappelpers.
Het is overal!!!!
Alles en iedereen moet tegenwoordig genderneutraal zijn of heb je niet opgelet de afgelopen maanden. In dit geval gaat de fiets ook meedoen aan dat circus.quote:Je kunt overal wel een plakkertje genderneutraal op plakken om er vervolgens moeilijk over te gaan doen dat alles genderneutraal wordt. 'tis maar wat je belangrijk vindt.
Dat tweede, vermoed ik. Ik geloof best dat met name ouderen risico lopen om te vallen, en meer moeite hebben om op te stappen, met een herenfiets. Dan probeer je toch om argumenten te zoeken om ze over de drempel te helpen om een fiets met lage instap aan te schaffen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:49 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Ik lees het net.
Dan heeft dus blijkbaar iemand conclusies verbonden aan een onderzoek dat hij niet begreep. Of iemand heeft welbewust toen de conclusie al vaststond daar argumenten bij gezocht in de vorm van een onderzoek dat de gewenste conclusie enigszins leek te ondersteunen.
Precies, dus journalistiek werk zou zijn om VVN te bellen met de vraag of ze daar allemaal achterlijk zijn of dat ze ons in de maling proberen te nemen, ipv klakkeloos hun kontverhaaltje op te lepelen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:49 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Ik lees het net.
Dan heeft dus blijkbaar iemand conclusies verbonden aan een onderzoek dat hij niet begreep. Of iemand heeft welbewust toen de conclusie al vaststond daar argumenten bij gezocht in de vorm van een onderzoek dat de gewenste conclusie enigszins leek te ondersteunen.
Die is waarschijnlijk alleen in Nederland normaal.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:02 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Tja, daar staat boven dan een plaatje bij van een racefiets met een langgerekt zadel en inderdaad een stang voor extra stevigheid. Ben benieuwd of ze ook gewoon een "normale" herenfiets bij de tests gebruikt hebben.
quote:Veilig Verkeer Nederland (VVN) waarschuwt vooral senioren en jonge vaders om de herenfiets te laten staan. Bij het op- en afstappen zouden er meer ongelukken gebeuren vanwege de stang op het herenmodel. Moet de stang nu in de ban?
"Er zijn twee redenen voor onze waarschuwing", zegt José de Jong van VVN. "Als vaders met jonge kinderen in zitjes achterop de fiets met hun been over de fiets heen zwaaien, kan dat kind van de fiets vallen of valt de fiets om. En daarnaast horen we regelmatig dat ouderen last hebben van ongelukken vanwege de stang."
De VVN heeft naar Zweeds onderzoek gekeken. Daaruit blijkt dat ongelukken met een herenfiets vaker resulteren in een val waarbij het hoofd als eerste de grond raakt. Bij een ongeluk met een damesfiets raakt de heup of schouder als eerst de grond en dat scheelt in letsel.
Officiële cijfers van ongelukken met dames- en herenfietsen in Nederland zijn er niet. "De politie houdt niet bij of bij het ongeluk een dames- of herenfiets betrokken was", zegt De Jong. Ze benadrukt ook dat het een advies is, geen verplichting. "Misschien dat mensen er bij een volgende aanschaf rekening mee houden."
Een typisch zomerbericht
"Een typisch zomerbericht", zo omschrijft Peter van der Knaap, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), het advies over de herenfiets. Zijn organisatie heeft onderzoek gedaan naar de redenen voor ongelukken bij oudere fietsers. "Denk dan bijvoorbeeld aan een verkeerd afgesteld zadel, dat vaak te hoog staat. Maar ook de stabiliteit van de fiets, waarbij te veel bagage aan de fiets wordt gehangen speelt vaak een rol. Net als slechte remmen en niet goed opletten."
Van der Knaap is niet tegen een keuze voor de damesfiets. "Kiezen voor een damesmodel, zeker als je oud bent, kan helpen. Maar het is een vrije keus. De herenfiets is ook Nederlands erfgoed."
Stevigheid
De herenfiets heeft van oudsher een stang omdat de driehoek die daardoor gevormd wordt, steviger is dan bij een damesfiets. Bij normaal gebruik is de stang tegenwoordig niet meer nodig, omdat materialen en technieken steeds beter zijn geworden. Toch hebben racefietsen, ook de damesfietsen, nog altijd een stang.
Veiliger of niet, uit de verkoopcijfers blijkt dat er veel meer damesfietsen verkocht worden. Op Marktplaats bijvoorbeeld is de handel in damesfietsen ongeveer anderhalf keer zo groot als die in herenfietsen. Dat geldt voor zowel tweedehandse als nieuwe fietsen.
Ook de fietsenbranche ziet die trend, zegt Erik de Geus, financieel directeur van de Dynamo Retail Group. Zijn bedrijf behoort tot grootste fietsverkopers van Nederland. "Twee op de drie verkochte fietsen zijn damesfietsen. Dat komt deels omdat er meer vrouwelijke fietsers zijn, maar we zien ook steeds meer heren op een damesfiets stappen. Dat heeft te maken met het gemak."
Het advies van Veilig Verkeer Nederland volgt dus eigenlijk de trend: de damesfiets rukt al op.
https://nos.nl/artikel/21(...)t-sowieso-al-op.html
Dit. Ik begrijp de redenatie van VVN wel; het op- en afstappen met een achterzwaai duurt langer dan stoppen en met de fiets tussen je benen stilstaan.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:35 schreef Pandorado het volgende:
Het opstapargument klinkt wel aannemelijk. Het zou in ieder geval goed zijn als de keuze tussen een hoge en een lage stang een keuze zou worden die volledig los staat van iemands geslacht.
Haha! Ja, niks zal me nog verbazen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:33 schreef Munktar het volgende:
Prima regeling voor de belasting
Zo zo meneertje U rijd op een herenfiets das dan 50 euro boete...
Ik scheer mijn ballen met een Venus! Zachte pads yoh!quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:07 schreef AchJa het volgende:
Ik verdenk jou er van dat je met een ladyphone rondloopt.
Nee; jij verbindt die conclusie (dat de fiets genderneutraal moet zijn) er zelf aan. Prima, maar dat vind ik komisch.quote:Alles en iedereen moet tegenwoordig genderneutraal zijn of heb je niet opgelet de afgelopen maanden. In dit geval gaat de fiets ook meedoen aan dat circus.
Het is ook niet handig als je een kinderzitje achterop hebt, zoals in dat artikel gemeld. Maar dan ben je wel een slechte vader vind ik, als je je kinderen kopschopt.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit. Ik begrijp de redenatie van VVN wel; het op- en afstappen met een achterzwaai duurt langer dan stoppen en met de fiets tussen je benen stilstaan.
Dames en heren mag niet meer, dus ook geen dames en herenfietsen. Het liefst zouden sommige feministen je ballen er willen af snijden en in een jurk rondlopen, zoals sommige debielen in Zweden al doen. Het komt meestal allemaal uit dezelfde hoek en niemand zit er op te wachten. Zolang wij er maar over blijven discussiëren en het elke keer stapsgewijs wordt doorgevoerd zonder weerstand blijft deze onzin aan de gang en hou je straks niks meer over.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
nu.nl
Man, man, man... Gaan we nu ook al met een kulsmoes over naar genderneutrale fietsen?
Het gaat niet om de veiligheid van het frame maar om de hoge opstap waardoor bejaarden wel eens uit balans raken en vallen. Daar helpt schuimrubber niet bij.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dit past in de trend van elk risico maar willen uitsluiten. Wat een onzin toch.
Als we heel het frame inpakken met schuimrubber wordt het nog veiliger, laat ik ze maar niet op ideeen brengen.
Maar wel als je met je ballen op de stang glijdt.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:54 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Het gaat niet om de veiligheid van het frame maar om de hoge opstap waardoor bejaarden wel eens uit balans raken en vallen. Daar helpt schuimrubber niet bij.
Nee, het is een gevolg van.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:43 schreef SicSicSics het volgende:
Nee; jij verbindt die conclusie (dat de fiets genderneutraal moet zijn) er zelf aan. Prima, maar dat vind ik komisch.
Maar daar gaat het hun niet om.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Maar wel als je met je ballen op de stang glijdt.
Dus genderneutraal...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:40 schreef Gia het volgende:
Maar de benaming heren- en damesfiets mag wmb plaats maken voor hoge opstap en lage opstap. Niet om het genderneutraal te maken, maar omdat sommige mannen denken minder mannelijk te zijn op een fiets met lage opstap.
Dan stap je toch over op een fiets met een lage instap. Er is keuze genoeg. Of misschien tijd om te beseffen dat het mogelijk helemaal niet meer kan. Ik zou me meer zorgen maken over de veiligheid van die e-bikes die met een rotgang door de binnenstad zonder helm gaan en soms vaak nog harder dan scooters gaan. Of mensen die met hun mobieltje in hun hand nergens naar kijken en zonder hun hand op te steken af slaan.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:54 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Het gaat niet om de veiligheid van het frame maar om de hoge opstap waardoor bejaarden wel eens uit balans raken en vallen. Daar helpt schuimrubber niet bij.
Ook dat.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:46 schreef nixxx het volgende:
Het is ook niet handig als je een kinderzitje achterop hebt, zoals in dat artikel gemeld. Maar dan ben je wel een slechte vader vind ik, als je je kinderen kopschopt.
Alsof je dat bij stadsverkeer merktquote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Damesfietsen zijn over het algemeen veel meer zwabber fietsen, dat merk je al als je de fiets aan stuur heen en weer gaat schudden.
E-bikes die harder dan scooters gaan daar geldt een helmplicht en kenteken/verzekeringsplicht voor. De "normale" mag niet zo hard.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:57 schreef Elementair het volgende:
[..]
Dan stap je toch over op een fiets met een lage instap. Er is keuze genoeg. Of misschien tijd om te beseffen dat het mogelijk helemaal niet meer kan. Ik zou me meer zorgem maken over de veiligheid van die e-bikes die met een rotgang door de binnenstad gaan zonder helm gaan en soms vaak nog harder dan scooters gaan. Of mensen die met hun mobieltje in hun hand nergens naar kijken en zonder hun hand op te steken af slaan.
Ik denk dat je mijn reactie iets te serieus neemt.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:56 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Maar daar gaat het hun niet om.
Theorie is anders dan de praktijkquote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:59 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
E-bikes die harder dan scooters gaan daar geldt een helmplicht en kenteken/verzekeringsplicht voor. De "normale" mag niet zo hard.
Nee hoor. Ik snap je wel en neem het niet serieus.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat je mijn reactie iets te serieus neemt.
Ik was namelijk sarcastisch dat iedereen maar ieder mogelijk risico uit wil bannen tot het absurde aan af. Daarbij zei ik gekscherend dat het frame inpakken in schuimrubber nog veiliger zou zijn. Ik had eigenlijk niet verwacht dat iemand het sarcasme niet zou herkennen en er zo serieus op in zou gaan.
Maar ja, dit is fok hè, het forum waar je alles tot 6 plaatsen achter de komma moet specificeren anders raakt er iemand van in de war.
Daar moet dan op bekeurd worden. Maar dat is wel met meer dingen zo.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:00 schreef Elementair het volgende:
[..]
Theorie is anders dan de praktijk
Als je zwaar beladen bent wel degelijk.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:58 schreef Andyy het volgende:
[..]
Alsof je dat bij stadsverkeer merkt
Die "normale" e-bikes waar jij het over hebt houden mijn scooter ook met gemak bij. En die rijden allemaal zonder helm.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:02 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Daar moet dan op bekeurd worden. Maar dat is wel met meer dingen zo.
Dan stuur je nog minder, merk je er nog minder vanquote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik woon dan ook op het platteland...
Vergeet de zwaailamp niet!quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:08 schreef Hathor het volgende:
En ook allemaal een helm op tijdens het fietsen en een slabbertje om.
Dat komt omdat jij zelf clueloos bent over je identiteit. Normale mannen hebben geen hello-kitty telefoon of een Clio als auto.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:00 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik heb een genderneutrale bureaustoel
Genderneutrale telefoon.
Genderneutrale auto.
Genderneutrale sinaasappelpers.
Jij lijkt me zo'n type die vindt dat zijn zoons maar moeten fietsen op een herenfiets, anders ben je een mietje.quote:
Als je een goede vader bent zorg je dat je genoeg verdient zo dat je vrouw thuis kan blijven en met de kinderen kan rondfietsen. Probleem opgelost.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:46 schreef nixxx het volgende:
[..]
Het is ook niet handig als je een kinderzitje achterop hebt, zoals in dat artikel gemeld. Maar dan ben je wel een slechte vader vind ik, als je je kinderen kopschopt.
quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat je mijn reactie iets te serieus neemt.
Ik was namelijk sarcastisch dat iedereen maar ieder mogelijk risico uit wil bannen tot het absurde aan af. Daarbij zei ik gekscherend dat het frame inpakken in schuimrubber nog veiliger zou zijn. Ik had eigenlijk niet verwacht dat iemand het sarcasme niet zou herkennen en er zo serieus op in zou gaan.
Maar ja, dit is fok hè, het forum waar je alles tot 6 plaatsen achter de komma moet specificeren anders raakt er iemand van in de war.
Maar er is niet zoiets als een heren mobiel of dames mobiel. Of een heren auto of dames auto.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:14 schreef LXIV het volgende:
Dat komt omdat jij zelf clueloos bent over je identiteit. Normale mannen hebben geen hello-kitty telefoon of een Clio als auto.
Het probleem zit er dan meer in dat er mensen zijn die denken dat een man niet op een vrouwenfiets hoort en visa versa?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij lijkt me zo'n type die vindt dat zijn zoons maar moeten fietsen op een herenfiets, anders ben je een mietje.
Wat is er mis mee dat dat idee verdwijnt door de benaming hoge opstap en lage opstap te gebruiken.
Ik heb een nichtje die aan wielrennen doet en vanwege de snelheid een fiets met hoge instap/achterzwaai heeft. Zij fietst eigenlijk nooit op een normale 'dames' fiets.
Mijn jongste zoon fietst weer liever op een fiets met lage instap.
Ieder zijn/haar ding.
De keuze van fiets verandert niet, alleen de benaming. Waarom is dat erg?
quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar er is niet zoiets als een heren mobiel of dames mobiel. Of een heren auto of dames auto.
Je kiest zelf je auto of je mobiel, los van je sekse.
Dat kan ook met een fiets.
Inderdaad. Ik gebruik de fiets van m'n moeder ook wel eens. Wat is er nu opeens mis met de naam dames en herenfiets, wat we al zo lang gebruiken. Past allemaal in die genderonzindiscussies van de laatste tijd.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:21 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Het probleem zit er dan meer in dat er mensen zijn die denken dat een man niet op een vrouwenfiets hoort en visa versa?
Alhoewel ik hier nog nooit van heb gehoord. Ik ken echt niemand die het kan schelen op wat voor fiets je zit.
Waarom zou je aanstoot nemen aan de naam van een fiets.
Als je stevig door moet trappen (altijd wind tegen ) merk je het echt wel.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:05 schreef Andyy het volgende:
[..]
Dan stuur je nog minder, merk je er nog minder van
Dat willen ze zelf... Net als vroeger wil je als jongen niet geschaakt worden op een damesfiets op school/ bij vrienden.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij lijkt me zo'n type die vindt dat zijn zoons maar moeten fietsen op een herenfiets, anders ben je een mietje.
Toen ik opdroeide (+- 15 jaar terug) waren omafietsen populair bij jongens én meisjes.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat willen ze zelf... Net als vroeger wil je als jongen niet geschaakt worden op een damesfiets op school/ bij vrienden.
Wat dat betreft is er niks veranderd hier.
De titel strookt niet helemaal met de inhoud van het bericht?quote:Veilig Verkeer Nederland wil af van herenfiets om veiligheid
Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet graag dat het aantal herenfietsen in Nederland vermindert.
Ze zijn dan ook prima voor jongens om stoer op te zitten, ze zijn relatief stevig voor een damesfiets en je kunt al met een vrij klein postuur op een volwassen fiets zitten. Verder is geen fuck om je fiets geven natuurlijk ook stoer.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Toen ik opdroeide (+- 15 jaar terug) waren omafietsen populair bij jongens én meisjes.
Ja. Als jij het zegt. Ze mogen niet harder dan 25 dus. Of je scooter rijd erg zacht of ze zijn ALLEMAAL in overtreding. En degene die harder gaan hebben een speed-bike en moeten helm en kenteken/verzekering hebben.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:03 schreef Elementair het volgende:
[..]
Die "normale" e-bikes waar jij het over hebt houden mijn scooter ook met gemak bij. En die rijden allemaal zonder helm.
Haha ja precies. Je zou het maar even vergeten dan trap je zo het hoofd van je kind eraf.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:31 schreef Nielsch het volgende:
als ik soms vaders met zo'n kinderzitje achterop zie klungelen om zelf op hun fiets (over hun stang heen) te komen denk ik wel: "koop een damesfiets"
Dat was na mijn tijd. Oldtimer fietsen waren bij ons hip.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Toen ik opdroeide (+- 15 jaar terug) waren omafietsen populair bij jongens én meisjes.
met z'n heel groot wiel voor en zo'n kleintje achter?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat was na mijn tijd. Oldtimer fietsen waren bij ons hip.
Dat was in Tongs tijd...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:18 schreef Nielsch het volgende:
[..]
met z'n heel groot wiel voor en zo'n kleintje achter?
Zo'n E.T. fiets met een bananen zadel en een hoog stuur.quote:
De Raleigh chopper!quote:Op woensdag 16 augustus 2017 15:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zo'n E.T. fiets met een bananen zadel en een hoog stuur.
Best wel, met al die toeristen lijkt het meer op een bmx-parcours dan op de openbare weg.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:58 schreef Andyy het volgende:
[..]
Alsof je dat bij stadsverkeer merkt
Ik ben opgegroeid met het idee van jongensfietsen en meisjesfietsen. Heb ook meegemaakt dat er mannen zijn, die absoluut niet op een damesfiets willen fietsen, ook niet als de eigen band kapot is of zo. Of inderdaad, met een peuter achterop, of een kratje bier.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:21 schreef jatochneetoch het volgende:
Het probleem zit er dan meer in dat er mensen zijn die denken dat een man niet op een vrouwenfiets hoort en visa versa?
Alhoewel ik hier nog nooit van heb gehoord. Ik ken echt niemand die het kan schelen op wat voor fiets je zit.
Waarom zou je aanstoot nemen aan de naam van een fiets.
Wat mij betreft prima, als je maar niet gaat eisen dat ik zitten plas en niet klaagt over spetters op de bril.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 15:25 schreef Gia het volgende:
Overigens mag wmb gescheiden openbaar toilet ook verdwijnen. Bijvoorbeeld in een bar of restaurant.
Dat heb je thuis toch ook niet.
Gewoon 2 ruimtes: Urinoirs en Toiletten lijkt me meer dan genoeg.
Kunnen de mannen nog staand plassen, of zittend, als ze dat liever doen.
Dus niet. Weet je hoe lang de rijen bij de vrouwentoiletten altijd zijn.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 15:25 schreef Gia het volgende:
Overigens mag wmb gescheiden openbaar toilet ook verdwijnen. Bijvoorbeeld in een bar of restaurant.
Dat heb je thuis toch ook niet.
Gewoon 2 ruimtes: Urinoirs en Toiletten lijkt me meer dan genoeg.
Kunnen de mannen nog staand plassen, of zittend, als ze dat liever doen.
Hoeveel drukte kun je maken om zo'n stang tussen de benen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:01 schreef SicSicSics het volgende:
Ohnoes. Genderneutrale fietsen.
Man, man, man... Hoeveel waarde kun je hechten aan zo'n stang tussen de benen.
Mijn scooter rijd gewoon 50. Ik heb ook wel eens racefietsers achter me met die snelheid en met een elektrische fiets hoef je nog minder kracht te zetten. Ze rijden niet allemaal die snelheid, maar ik zie wel regelmatig dat ze zeker harder dan 25 rijden. En naar mijn idee wordt dat zelden gecontroleerd. Zoals ik al zei komt 39 % van de fietsongelukken met een e-bike en een kwart door te smalle fietspaden. Ik heb zelf trouwens ook liever een herenfiets omdat hij wat stabieler is, zeker bij harde wind.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:00 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Ja. Als jij het zegt. Ze mogen niet harder dan 25 dus. Of je scooter rijd erg zacht of ze zijn ALLEMAAL in overtreding. En degene die harder gaan hebben een speed-bike en moeten helm en kenteken/verzekering hebben.
Heb je er zo'n last van?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 17:07 schreef Cockwhale het volgende:
Sowieso achterlijk concept, heren en damesfiets. Zullen we bij de "heren auto's" ook maar een stang tussen de kruis plaatsen? Weg met die onzinn
Fietsen? Dan heb je het over 11 jaar min, een beetje de kleuter-/ lagere school club...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 15:31 schreef speknek het volgende:
Ik wist niet dat herenfietsen nog een ding waren. Is dat in de provincie ofzo?
Zo van achte mann'n stappn na t karbietschietn uup de trekker en na de keet uup die heernfiets naar huus?
Schattig.
Speciaal voor jou zullen we een andere benaming voor fietsen gaan hanteren. Fiets met bovenbuis en fiets zonder bovenbuis.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 17:07 schreef Cockwhale het volgende:
Sowieso achterlijk concept, heren en damesfiets. Zullen we bij de "heren auto's" ook maar een stang tussen de kruis plaatsen? Weg met die onzinn
En dat de wijven na het pissen zelf de bril weer omhoog doen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 15:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wat mij betreft prima, als je maar niet gaat eisen dat ik zitten plas en niet klaagt over spetters op de bril.
Daar heeft het dan ook niks mee te maken...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 17:55 schreef hooibaal het volgende:
Als het goed is voor de veiligheid, wat kun je dan in vredesnaam tegen dit voorstel hebben?
Misschien zijn er wel dames die een stang tussen het kruis willen.😁quote:Op woensdag 16 augustus 2017 17:07 schreef Cockwhale het volgende:
Sowieso achterlijk concept, heren en damesfiets. Zullen we bij de "heren auto's" ook maar een stang tussen de kruis plaatsen? Weg met die onzinn
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
Kortom, een gevaar voor het kind dus.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 19:11 schreef Toga het volgende:
Ik vind een fiets met lage instap uiterst handig als ik een doos achterop heb, twee tassen aan het stuur en een kind van 6 in m'n armen.
Gevaar op de weg gespot.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 19:11 schreef Toga het volgende:
Ik vind een fiets met lage instap uiterst handig als ik een doos achterop heb, twee tassen aan het stuur en een kind van 6 in m'n armen.
Ik hoef niet overal voor behoed te worden, kan zelf wel nadenken welke zaken een relevant risico voor me vormen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 17:55 schreef hooibaal het volgende:
Als het goed is voor de veiligheid, wat kun je dan in vredesnaam tegen dit voorstel hebben?
Als je een stang zou hebben zouden daar nog 2 kratten bier op kunnen...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 19:11 schreef Toga het volgende:
Ik vind een fiets met lage instap uiterst handig als ik een doos achterop heb, twee tassen aan het stuur en een kind van 6 in m'n armen.
In eerste instantie werd hij ontworpen voor meer stabiliteit en stevigheid.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 19:29 schreef Begripvol het volgende:
De fiets met de stang werd ontworpen om een onderscheid te maken tussen wat voor de man en wat voor de vrouw bestemd is, zoals ook bij knopen, ritssluitingen, riemen en schoenen een onderscheid wordt gemaakt.
Het is waarschijnlijk nog veiliger om mensen die niet eens normaal kunnen afstappen niet te laten deelnemen aan het verkeer.quote:Ook is het (plotseling) afstappen lastiger. Vooral oudere mensen, die lichamelijk wat minder flexibel zijn, kunnen daarom vallen. "Deze valpartijen hebben vaak een meer ernstige afloop", aldus VVN.
Het bewijs dat het verkeer in Nederland al extreem veilig is. Want als dit iets is om je druk over te maken, dan zijn de problemen allemaal opgelost.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
nu.nl
Man, man, man... Gaan we nu ook al met een kulsmoes over naar genderneutrale fietsen?
quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Daarom is het ook zo'n onzinadvies.
quote:Ook is het (plotseling) afstappen lastiger. Vooral oudere mensen, die lichamelijk wat minder flexibel zijn, kunnen daarom vallen. "Deze valpartijen hebben vaak een meer ernstige afloop", aldus VVN.
Oh, dan heb ik ook nog wel een paar criteria voor automobilisten die niet aan het verkeer mogen deelnemen. Te beginnen met iedereen die meer dan 20 lessen nodig heeft om zijn rijbewijs te halen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 20:24 schreef MichaelScott het volgende:
Het is waarschijnlijk nog veiliger om mensen die niet eens normaal kunnen afstappen niet te laten deelnemen aan het verkeer.
Zomaar een ideetje.
Iets met vlag en lading. Veel oudere heren nemen al een fiets met lage instap, prima als je dat adviseert maar dan hadden we er geen topic over gehad bij gebrek aan krantenkoppen.quote:
Mijne is 87, doet nog 10 km per dag langs alle winkels om koopjes te vinden. Wel al enkele keren in de struiken achter het huis beland bij het afstappen...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:27 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Als ik bv kijk naar mijn vader, die is nu 70. Die fietst nog een op een herenfiets. Denk niet dat het in zijn hoofd opkomt om een damesfiets te kopen
Verbieden gaat wel wat ver maar snap de gedachte wel.
Precies. Laat mensen gewoon hun eigen keuzes maken daarin. Trouwens ook knap om resultaten van een onderzoek zo te verdraaien.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 00:31 schreef RobbieRonald het volgende:
Wanneer mensen blijkbaar niet goed met een herenfiets overweg kunnen (vooral ouderen blijkbaar) lijkt me het logischer die groep meer te informeren over de voordelen van het kiezen voor een fiets met een lage stang. Laat de fietsindustrie daar lekker buiten.
quote:Op woensdag 16 augustus 2017 19:29 schreef Begripvol het volgende:
De fiets met de stang werd ontworpen om een onderscheid te maken tussen wat voor de man en wat voor de vrouw bestemd is, zoals ook bij knopen, ritssluitingen, riemen en schoenen een onderscheid wordt gemaakt.
kom op, zo praat je niet over he vrouw...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 19:11 schreef Toga het volgende:
Ik vind een fiets met lage instap uiterst handig als ik een doos achterop heb, twee tassen aan het stuur en een kind van 6 in m'n armen.
Meer wordt er eigenlijk ook niet gedaan...quote:Op donderdag 17 augustus 2017 10:42 schreef Lastpost het volgende:
Laat mensen lekker zelf de keuze maken en informeer als fietsenwinkel de klant gewoon over de voor en nadelen.
Mwah, betreffende organisaties baseren zich op eoa onderzoek wat totaal niet over het geschetste probleem gaat en daar wordt dan de conclusie aan verbonden dat de herenfiets "gevaarlijk" is en wordt vervolgens met hetzelfde gemak overbodig verklaard...quote:Op donderdag 17 augustus 2017 11:12 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Meer wordt er eigenlijk ook niet gedaan...
Dat wist ik, dat bleek al uit je uitermate genuanceerde OP. Jij ziet het als een persoonlijke aanval op jouw mannelijkheid, ik vind dat persoonlijk wat overdreven.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 12:36 schreef AchJa het volgende:
Mwah, betreffende organisaties baseren zich op eoa onderzoek wat totaal niet over het geschetste probleem gaat en daar wordt dan de conclusie aan verbonden dat de herenfiets "gevaarlijk" is en wordt vervolgens met hetzelfde gemak overbodig verklaard...
Dat vind ik persoonlijk wel iets meer dan een advies. Ze hebben gewoon hun huiswerk niet gedaan en zijn de boer op gegaan met onzin.
Lijkt me redelijk straight forward toch? Hoe is dat niet relevant?quote:Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit.
Toen ik nog postbode was had ik ook een damesfiets, die zwabberde echt alle kanten op, het frame leek wel van peperkoek.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 10:42 schreef Lastpost het volgende:
Als postbode geef ik ook de voorkeur aan zo'n vrouwenmodel, maar dat is puur omdat je iedere zoveel meter moet afstappen.
En verder weer lekker betuttelend, typisch Nederlands. Laat mensen lekker zelf de keuze maken en informeer als fietsenwinkel de klant gewoon over de voor en nadelen.
Als dat soort organisaties op basis van onzin de herenfiets obsolote verklaren gaan er bij mij wel wat alarmbellen rinkelen ja.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 12:56 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat wist ik, dat bleek al uit je uitermate genuanceerde OP. Jij ziet het als een persoonlijke aanval op jouw mannelijkheid, ik vind dat persoonlijk wat overdreven.
=> NWS / Veilig Verkeer Nederland wil af van herenfiets om veiligheidquote:Maar serieus:
Lijkt me redelijk straight forward toch? Hoe is dat niet relevant?
Nog maar een keer dan:quote:De herenfiets wordt tevens helemaal niet 'met hetzelfde gemak' overbodig verklaard... De jongerenorganisatie(s) TeamAlert en VVN vinden de herenfiets achterhaald, want de redenen waarom deze anders geconstrueerd werd, zijn niet meer relevant. Dat is heel wat anders.
Nou, er wordt gesproken over "in de ban doen". Dat gaat toch een stuk verder.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 11:12 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Meer wordt er eigenlijk ook niet gedaan...
Dat doen ze dus niet... Maar hey, wat jij wil Don!quote:Op donderdag 17 augustus 2017 13:03 schreef AchJa het volgende:
Als dat soort organisaties op basis van onzin de herenfiets obsolote verklaren gaan er bij mij wel wat alarmbellen rinkelen ja.
Roepen dat de herenfiets verdwijnt vanwege genderneutraliteit is nog vele malen korter door de bocht en bovendien uit je stang gezogen.quote:=> NWS / Veilig Verkeer Nederland wil af van herenfiets om veiligheid
[quote]
Nog maar een keer dan:
-achterhaald: niet langer van toepassing, niet langer als nuttig erkend (en dus fout)
En vwb de constructie, daar is in dit topic al genoeg over gezegd, de opmerking dat het niet meer relevant zou zijn is veel te kort door de bocht.
Hoe is dat meer dan een 'advies', wat... Het is niet eens een advies, het is een (vage) wens gedachte.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 13:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Nou, er wordt gesproken over "in de ban doen". Dat gaat toch een stuk verder.
Er is ook nog geen beleid of wetgeving geschreven en wordt daar ook helemaal geen intentie over uitgesproken...quote:Momenteel heb ik een herenfiets, ik heb in het verleden ook damesfietsen gehad, en ik vind dat iedereen het gewoon lekker zelf moet weten. Hoezo een herenfiets in de ban doen? Over hoeveel valpartijen met ernstig letsel veroorzaakt door een herenfiets hebben we eigenlijk per jaar? Ik kan me niet voorstellen dat dit een serieus probleem is.
Helemaal mee eens!quote:We kunnen niet ieder risico uitsluiten. Het veiligst is natuurlijk om thuis in bed te blijven liggen en niet te bewegen, dan kan er bijna niets meer fout gaat. Dat willen we niet, dan kunnen we niet anders dan accepteren dat er bij het leven ook bepaalde risico's horen.
Dan verschillen wij van mening vwb de betekenis van "achterhaald" en "in de ban doen". Dat kan.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 13:14 schreef SicSicSics het volgende:
Dat doen ze dus niet... Maar hey, wat jij wil Don!
We konden al concluderen dat het niet om veiligheid te doen was want het onderzoek heeft Freako al mooi samengevat:quote:Roepen dat de herenfiets verdwijnt vanwege genderneutraliteit is nog vele malen korter door de bocht en bovendien uit je stang gezogen.
Maar op basis van dat verhaal wordt dan wel een grote broek aangetrokken en eea achterhaald verklaard vanwege de "veiligheid"... tuurlijk...quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:39 schreef freako het volgende:
Er is een vergelijking gemaakt tussen een klassieke damesfiets, een meer hybride herenfiets, een ligfiets en een elektrische fiets. Niet zo gek, de opzet van het onderzoek was om uit te zoeken of het überhaupt mogelijk was om crashtests uit te voeren op fietsen.
Wat is dit nu voor een slap gelulquote:Op woensdag 16 augustus 2017 15:31 schreef speknek het volgende:
Ik wist niet dat herenfietsen nog een ding waren. Is dat in de provincie ofzo?
Zo van achte mann'n stappn na t karbietschietn uup de trekker en na de keet uup die heernfiets naar huus?
Schattig.
Nee, handel is handel. Ik heb er zelf overigens ook geen problemen mee om op de "verkeerde" fiets te stappen, mits die fiets mijn maat is en lekker rijdt, maar ik denk toch wel dat mannen en vrouwen vaak uit automatisme een fiets van hun eigen geslacht kopen, tenzij ze een specifieke reden hebben om daarvan af te zien. Gewoon omdat ze het zo gewend zijn.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:51 schreef nixxx het volgende:
[..]
Die keuze zit in je eigen hoofd. Niemand die je van je fiets schopt omdat je als man op een damesfiets fietst of vice versa. Ook zal er geen fietsenwinkel zijn die weigert een damesfiets aan een man te verkopen of vice versa.
Het is speknek. Het is gewoon neerkijken op mensen die anders zijn/denken/doen.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 22:28 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Wat is dit nu voor een slap gelul
In "de stad" interesseert het je zeker niet wat voor fiets je hebt ? Je geeft die junk een tientje en dan heb je weer een ander willekeurig exemplaar ?
Eigenlijk is het ook een stuk logischer om het toilet standaard achter te laten met de bril omhoog.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 17:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat de wijven na het pissen zelf de bril weer omhoog doen.
[ afbeelding ]
Omdat het gegeven dat het hoofd eerder de grond raakte niet het gevolg was van de stang, maar van het model van de fiets.quote:Op donderdag 17 augustus 2017 12:56 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Lijkt me redelijk straight forward toch? Hoe is dat niet relevant?
En hoe verschilden die modellen van elkaar?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 09:12 schreef Pandorado het volgende:
Omdat het gegeven dat het hoofd eerder de grond raakte niet het gevolg was van de stang, maar van het model van de fiets.
De closed frame bike, was de fiets met het hoogste risico. Tenzij je deze verzwaard met accu's en andere hulpmiddelen. Maar dat is ook niet voor echte mannen.quote:De fietsen in het onderzoek verschilden op meer punten dan de positie van de stang en nu wordt ineens gedaan alsof de hoge stang het probleem is. Je denkt toch zeker niet dat een hoge stang maakt dat mensen verder voorover zitten? Misschien incidenteel als een halve idioot in een afdaling de professional wil uithangen door op de stang te gaan zitten, maar met dergelijk afwijkend fietsgedrag zou ik zeggen dat niet de fiets maar de gebruiker het probleem is.
Ze hebben dan ook geen 'gewoon gebruik' getest.quote:Stand en model van zadel en stuur, hun onderlinge positie en hun positie ten opzichte van de trappers hebben allemaal veel meer invloed op hoe iemand op een fiets zit dan een stang die je bij gewoon gebruik nauwelijks raakt.
In dit geval maakt dat wel uit. De gebruikte herenfiets is een wat sportiever model, waarop je verder naar voren zit. Een toerfiets, ipv een stadsfiets. In het onderzoek noemen ze het een commuter bicycle. De positie van je hoofd t.o.v. andere lichaamsdelen zal invloed hebben op welk deel het eerste de grond raakt, en dus de klap opvangt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:26 schreef SicSicSics het volgende:
Ja, ja, ik heb gelezen 'with a more prone seating position', maar dat maakt niet (echt) veel uit. Tenzij je dat niet als 'herenfiets' wil omschrijven?
" Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet graag dat het aantal herenfietsen in Nederland vermindert. De fiets met zijn hoge stang is volgens de organisatie gevaarlijk voor het verkeer omdat het afstappen wordt bemoeilijkt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:26 schreef SicSicSics het volgende:
Omdat het toch vrijdag is
[..]
En hoe verschilden die modellen van elkaar?
Hint: "closed frame bicycle..."
Ja, ja, ik heb gelezen 'with a more prone seating position', maar dat maakt niet (echt) veel uit. Tenzij je dat niet als 'herenfiets' wil omschrijven?
Kan natuurlijk ook hè. Dat het geen echte herenfiets is, maar meer een herenfiets met een vrouwelijke touch, omdat je toch voorovergebogen zit. Een 'trap-bike' zou ik dan voor willen stellen. En zo'n fiets komt natuurlijk niet door de mannelijkheids- en borsthaarcommissie.
[..]
De closed frame bike, was de fiets met het hoogste risico. Tenzij je deze verzwaard met accu's en andere hulpmiddelen. Maar dat is ook niet voor echte mannen.
[..]
Ze hebben dan ook geen 'gewoon gebruik' getest.
Maar... het is een herenfiets!quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:43 schreef freako het volgende:
In dit geval maakt dat wel uit. De gebruikte herenfiets is een wat sportiever model, waarop je verder naar voren zit. Een toerfiets, ipv een stadsfiets. In het onderzoek noemen ze het een commuter bicycle. De positie van je hoofd t.o.v. andere lichaamsdelen zal invloed hebben op welk deel het eerste de grond raakt, en dus de klap opvangt.
Niet waar, het Zweedse onderzoek heeft het helemaal niet over mountainbikes of racefietsen!quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:44 schreef Elementair het volgende:
" Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet graag dat het aantal herenfietsen in Nederland vermindert. De fiets met zijn hoge stang is volgens de organisatie gevaarlijk voor het verkeer omdat het afstappen wordt bemoeilijkt.
[b]Ook schrijft de VVN dat mensen met een herenfiets bij een valpartij eerder met hun hoofd de grond raken omdat ze meer voorover op de fiets zitten. Dit blijkt een onjuiste conlusie die gebaseerd is op een onderzoek uitgevoerd door de Zweedse organisatie VTI. Dat bevestigt een woordvoerder van VVN desgevraagd aan NU.nl.
Het Zweedse onderzoek heeft het over een mountainbikes en racefietsen en niet een standaard herenfiets.
Niet waar, dit ging over een elektrische fiets!quote:VTI concludeert juist het tegenoverstelde als het gaat om een herenfiets. De kans om voorover over het stuur te vallen lijkt te worden verkleind door onder andere het extra gewicht van de fiets.
Waarschijnlijk heeft alleen een stagiaire van een of ander alfa studie er naar gekeken binnen VVN...quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:53 schreef SicSicSics het volgende:
Geniaal! Fietsgate!
[..]
Niet waar, het Zweedse onderzoek heeft het helemaal niet over mountainbikes of racefietsen!
[..]
Niet waar, dit ging over een elektrische fiets!
En die journalisten roepen ook maar wat. En dat allemaal omdat er echte mannen op hun baard getrapt zijn omdat de herenfiets wordt bedreigd.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:56 schreef Maverick_tfd het volgende:
Waarschijnlijk heeft alleen een stagiaire van een of ander alfa studie er naar gekeken binnen VVN...
No shit Sherlock, volgens mij waren we daar in post #45 al achter...quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:26 schreef SicSicSics het volgende:
Omdat het toch vrijdag is
[..]
En hoe verschilden die modellen van elkaar?
Hint: "closed frame bicycle..."
Ja, ja, ik heb gelezen 'with a more prone seating position', maar dat maakt niet (echt) veel uit. Tenzij je dat niet als 'herenfiets' wil omschrijven?
Kan natuurlijk ook hè. Dat het geen echte herenfiets is, maar meer een herenfiets met een vrouwelijke touch, omdat je toch voorovergebogen zit. Een 'trap-bike' zou ik dan voor willen stellen. En zo'n fiets komt natuurlijk niet door de mannelijkheids- en borsthaarcommissie.
[..]
De closed frame bike, was de fiets met het hoogste risico. Tenzij je deze verzwaard met accu's en andere hulpmiddelen. Maar dat is ook niet voor echte mannen.
[..]
Ze hebben dan ook geen 'gewoon gebruik' getest.
Als ze een goed punt maken niet, maar dit was wel erg amateuristisch.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:15 schreef Jigzoz het volgende:
Een verkeersveiligheidsclub zegt iets over verkeersveiligheid.
Hoe de fuck kun je daar nou door flippen?
Het is een punt. Het onderscheid mannen-/vrouwenfiets is natuurlijk ook volstrekt uit de tijd. Komt nog eens bij dat er grotere risico's zouden kleven aan zo'n stang.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:31 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Als ze een goed punt maken niet, maar dit was wel erg amateuristisch.
quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het is een punt. Het onderscheid mannen-/vrouwenfiets is natuurlijk ook volstrekt uit de tijd. Komt nog eens bij dat er grotere risico's zouden kleven aan zo'n stang.
En ja, ik heb gewoon een brute heterofiets. Met stang. Rah!
Ik vind dat er ook vrouwen racefietsen en mountainbikes moeten komen, dus zonder stang. Die stang is seksistisch.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:38 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik ben laatst nog gevallen, op de racefiets. Dus met hoge stang, én mijn voeten zaten vastgeklikt.
Ben ik op mijn hoofd gevallen? Neen.. mijn enkel, knie, elleboog en schouder hebben het wel gevoeld
Als je dit serieus als tegenargument voor een onderzoek inbrengt, dan denk ik toch dat je op je hoofd gevallen bent.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:38 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik ben laatst nog gevallen, op de racefiets. Dus met hoge stang, én mijn voeten zaten vastgeklikt.
Ben ik op mijn hoofd gevallen? Neen.. mijn enkel, knie, elleboog en schouder hebben het wel gevoeld
Volgens mij waren we er bij post #1 al achter dat je panikeert over lachwekkende zaken.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:14 schreef AchJa het volgende:
No shit Sherlock, volgens mij waren we daar in post #45 al achter...
Net als een stofzuigerstang! Hoewel... die zuigen dan weer wel.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:41 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik vind dat er ook vrouwen racefietsen en mountainbikes moeten komen, dus zonder stang. Die stang is seksistisch.
Nu je het zegt, afgelopen winter was ik op de heide aan het mountainbiken. Ben ik bij een beklimming ook gevallen toen het voorwiel een salto wilde maken.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:41 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ik vind dat er ook vrouwen racefietsen en mountainbikes moeten komen, dus zonder stang. Die stang is seksistisch.
Ze wisten ook van te voren al dat het onzin was. Je fiets is steviger en stabieler in een driehoeksconstructie. Bij een racefiets en mountainbike zit je meer voorovergebogen ( en zelfs dat is niet zo zeer de rede dat er meer ongelukken gebeuren), bij een standaard herenfiets is het meestal een kwestie van je fiets goed afstellen en dat je voeten de grond kunnen raken. Dat is namelijk wel belangrijk voor het wel of niet krijgen van een ongeluk. Er is geen enkele rede om aan te nemen dat dit veroorzaakt wordt door een extra stang op je fiets. Deze "onderzoeken" stellen daarom ook niet zo veel voor en zijn betekenisloos, des te meer omdat de statistieken anders uit wijzen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:53 schreef SicSicSics het volgende:
Geniaal! Fietsgate!
[..]
Niet waar, het Zweedse onderzoek heeft het helemaal niet over mountainbikes of racefietsen!
[..]
Niet waar, dit ging over een elektrische fiets!
Welke statistieken?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:48 schreef Elementair het volgende:
[...] des te meer omdat de statistieken anders uit wijzen.
Ik vind het prachtig uit zien, als vrouwen in minirokken op herenfietsen stappen en dus met een been hoog de lucht in moeten.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het is een punt. Het onderscheid mannen-/vrouwenfiets is natuurlijk ook volstrekt uit de tijd. Komt nog eens bij dat er grotere risico's zouden kleven aan zo'n stang.
En ja, ik heb gewoon een brute heterofiets. Met stang. Rah!
Zeg jij. En toch is een driehoeksconstructie sterker. Dus een herenfiets is in principe altijd of sterker of lichter.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Is toch Gewoon zo? Die extra versteviging is echt niet meer nodig.
Ga jij maar eens staand op de pedalen een bergje op met een damesfiets.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Is toch Gewoon zo? Die extra versteviging is echt niet meer nodig.
Ja en het punt is dus dat die extra sterkte lang niet altijd nodig is.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:51 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Zeg jij. En toch is een driehoeksconstructie sterker. Dus een herenfiets is in principe altijd of sterker of lichter.
Jawel, want:quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:50 schreef Jigzoz het volgende:
Is toch Gewoon zo? Die extra versteviging is echt niet meer nodig.
Dus nog steeds niet helemaal.quote:"Het idee van zulke fietsen stamt uit de negentiende eeuw, toen deze constructies nog nodig waren om ervoor te zorgen dat de fiets wel stevig genoeg was", zegt een woordvoerder van TeamAlert. "Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel als herenfietsen, ondanks dat ze op een andere manier gebouwd zijn".
Je bedoelt dat het frame meebuigt of zo? Fiets van de Intertoys?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:55 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ga jij maar eens staand op de pedalen een bergje op met een damesfiets.
Doe dat ook met een herenfiets.
Verschil in stabiliteit is gigantisch
Je oefent een enorm moment uit op zo'n damesfiets frame. Dan kan dat gemakkelijk torderen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het frame meebuigt of zo? Fiets van de Intertoys?
In Jip en Janneke taal.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het frame meebuigt of zo? Fiets van de Intertoys?
Alsof fietsende mannen allemaal professionele wielrenners zijn of zo...quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 12:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jawel, want:
[..]
Dus nog steeds niet helemaal.
Ze hebben geen punt, dat is nl. het hele eieren eten. Het hele verhaal is gebasseerd op niks.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:02 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe dan ook: ze hebben gewoon een punt en ik begrijp niet waarom mensen hier zo emotioneel van worden. Blijf lekker rondrijden op je driehoeksframe. Doe ik ook.
Ook dat is zeer de vraag, zeker gezien de beperkte snelheid van recreatieve fietsers.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Alsof fietsende mannen allemaal professionele wielrenners zijn of zo...
Hoe dan ook: ze hebben gewoon een punt en ik begrijp niet waarom mensen hier zo emotioneel van worden. Blijf lekker rondrijden op je driehoeksframe. Doe ik ook.
Ze adviseren ongetwijfeld ook een helm bij het fietsen. Van dat advies worden we ook niet kwaad. En hoewel zo ook daarmee gelijk hebben, doet geen hond er wat mee. Het is gewoon een advies. Meer niet.
Ze hebben zeker een punt en die opmerking vind ik seksistisch. Dat we alleen maar eieren eten. Dat is echt heel denigrerend naar vrouwen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:04 schreef AchJa het volgende:
Ze hebben geen punt, dat is nl. het hele eieren eten. Het hele verhaal is gebasseerd op niks.
http://www.fietswijs.nl/n(...)elukken-bij-fietsersquote:
In deze statistieken staat nergens dat het onderzoek van VTI betekenisloos is en niks voorstelt....quote:
Die cijfers heb ik niet. Maar als je de conclusies van VTI leest, dan hebben zogenoemde "closed frame bicycles" een verhoogd risico om op een bepaalde manier op je plaat te gaan.quote:Maar goed, dit had ik al drie keer gezegd, maar niet op gereageerd. Ga jij maar bewijzen dat er meer ongelukken zijn door een extra stang op de fiets.
Wat voor punt dan en bewijs het maar.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:16 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ze hebben zeker een punt en die opmerking vind ik seksistisch. Dat we alleen maar eieren eten. Dat is echt heel denigrerend naar vrouwen.
Het verhaal is gebaseerd op een redelijk versimpelde interpretatie van een onderzoek. De notie dat men pleit voor genderneutrale fietsen. Die is op niets gebaseerd!
Die heb je dus niet en dan zijn we er over uit. Goede middag!quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:26 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
In deze statistieken staat nergens dat het onderzoek van VTI betekenisloos is en niks voorstelt....
[..]
Die cijfers heb ik niet. Maar als je de conclusies van VTI leest, dan hebben zogenoemde "closed frame bicycles" een verhoogd risico om op een bepaalde manier op je plaat te gaan.
Een punt hoofd.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:26 schreef Elementair het volgende:
Wat voor punt dan en bewijs het maar.
quote:Maar als je de conclusies van VTI leest, dan hebben zogenoemde "closed frame bicycles" een verhoogd risico om op een bepaalde manier op je plaat te gaan.
Iets zeggen in een zogenaamd onderzoek en het niet kunnen bewijzen of terug zien in de praktijk is dus niet meer dan een mening.quote:
Neh, neh. Ik ben nog lang niet klaar met stangen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:27 schreef Elementair het volgende:
Die heb je dus niet en dan zijn we er over uit. Goede middag!
Over de fiets:quote:- The closed frame commuter bicycle, where a cyclist has a prone forward seating position, will in most cases result in the head taking the initial hit at the ground. This is especially obvious at higher speeds.
quote:- A closed frame bicycle with a more prone seating position. Can be referred to as a man’s bicycle or a more race-like bicycle model, with a seating position leaning forward over the handle bars. Can also be referred to as a commuter bicycle.
Dus die gaan zo langzaam dat een helm geen zin heeft, maar ze moeten daar wel zo hard voor trappen dat een versterkt frame noodzakelijk is. Althans, voor de mannen dan hè.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:05 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ook dat is zeer de vraag, zeker gezien de beperkte snelheid van recreatieve fietsers.
VTI voert 'zogenaamde onderzoeken' uit?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:29 schreef Elementair het volgende:
Iets zeggen in een zogenaamd onderzoek en het niet kunnen bewijzen of terug zien in de praktijk is dus niet meer dan een mening.
Dit heeft te maken met het type en afstellen van je fiets. Als je bij een standaard herenfiets meestal je zadel en stuur goed afstelt zit je ook niet meer naar voren en heeft de stang er dus geen moer mee te maken. En bent je ook nog eens steviger en stabieler, zeker met harde wind. Lijkt me logisch toch?quote:
Ik kan het ook niet helpen dat sommige mensen hun gezonde verstand niet kunnen gebruiken.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:32 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
VTI voert 'zogenaamde onderzoeken' uit?
Nu doe je hetzelfde als de VVN. Je knipt en selecteert en pakt wat je uitkomtquote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:39 schreef Elementair het volgende:
Dit heeft te maken met het type en afstellen van je fiets. Als je bij een standaard herenfiets meestal je zadel en stuur goed afstelt zit je ook niet meer naar voren en heeft de stang er dus geen moer mee te maken. En bent je ook nog eens steviger en stabieler, zeker met harde wind. Lijkt me logisch toch?
Blijf maar de trol uithangen. Je reageert bijna het hele topic al selectief en hebt eigenlijk geen goede antwoorden. Ik hou het hier bij.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 13:53 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Nu doe je hetzelfde als de VVN. Je knipt en selecteert en pakt wat je uitkomt
Goed bezig.
Voor het onderzoek maakt het niet uit, maar voor de daaraan te verbinden adviezen wel degelijk, want je kunt nu op basis van dit onderzoek niet concluderen dat op zichzelf een lage stang veiliger is dan een hoge stang.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 11:26 schreef SicSicSics het volgende:
Omdat het toch vrijdag is
[..]
En hoe verschilden die modellen van elkaar?
Hint: "closed frame bicycle..."
Ja, ja, ik heb gelezen 'with a more prone seating position', maar dat maakt niet (echt) veel uit. Tenzij je dat niet als 'herenfiets' wil omschrijven?
Jij snapt hem.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 15:53 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Voor het onderzoek maakt het niet uit, maar voor de daaraan te verbinden adviezen wel degelijk, want je kunt nu op basis van dit onderzoek niet concluderen dat op zichzelf een lage stang veiliger is dan een hoge stang.
Ze hebben niet fietsen met elkaar vergeleken die op de positie van de stang na gelijk waren. Ze hebben fietsen met elkaar vergeleken waarop de zithouding van elkaar verschilde. Het lijkt me logisch dat het op een fiets waarop je meer naar voren zit ook waarschijnlijker is dat je voorover op je hoofd valt. Tenzij uit nader onderzoek zou blijken dat alleen al een hogere stang het waarschijnlijker maakt dat je op je hoofd valt, neem ik daarom aan dat die zitpositie hier de bepalende factor is.
Dan nog kun je natuurlijk zeggen dat een herenfiets onveiliger is, maar alleen als je het over het totaalpakket hebt van hogere stang en vooroverpositie (of natuurlijk als je het over het opstappen hebt, maar daar ging het onderzoek niet over).
Het is dan wat kort door de bocht van de vvn om herenfietsen onveiliger te noemen, terwijl een damesfiets met vooroverpositie vast net zo onveilig is. Als vvn dan de nadruk legt op het onveilig zijn van de herenfiets, rijden de mensen die nu nog een onveilige herenfiets hebben, straks lekker allemaal op een even onveilige "damesfiets" met vooroverpositie, omdat uit onderzoek zou blijken dat een damesfiets veiliger is.
Ze hebben ook geen stangen onderzocht, maar fietsen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 15:53 schreef Pandorado het volgende:
Voor het onderzoek maakt het niet uit, maar voor de daaraan te verbinden adviezen wel degelijk, want je kunt nu op basis van dit onderzoek niet concluderen dat op zichzelf een lage stang veiliger is dan een hoge stang.
Dus. Een fiets met een gesloten frame, maar met een lichte gebogen zithouding is geen 'herenfiets'?quote:Ze hebben niet fietsen met elkaar vergeleken die op de positie van de stang na gelijk waren. Ze hebben fietsen met elkaar vergeleken waarop de zithouding van elkaar verschilde. Het lijkt me logisch dat het op een fiets waarop je meer naar voren zit ook waarschijnlijker is dat je voorover op je hoofd valt. Tenzij uit nader onderzoek zou blijken dat alleen al een hogere stang het waarschijnlijker maakt dat je op je hoofd valt, neem ik daarom aan dat die zitpositie hier de bepalende factor is.
Gutgut, er ontbreekt een beetje nuance in een persbericht.quote:Dan nog kun je natuurlijk zeggen dat een herenfiets onveiliger is, maar alleen als je het over het totaalpakket hebt van hogere stang en vooroverpositie (of natuurlijk als je het over het opstappen hebt, maar daar ging het onderzoek niet over).
Dat zeggen ze letterlijk:quote:Het is dan wat kort door de bocht van de vvn om herenfietsen onveiliger te noemen, terwijl een damesfiets met vooroverpositie vast net zo onveilig is. Als vvn dan de nadruk legt op het onveilig zijn van de herenfiets, rijden de mensen die nu nog een onveilige herenfiets hebben, straks lekker allemaal op een even onveilige "damesfiets" met vooroverpositie, omdat uit onderzoek zou blijken dat een damesfiets veiliger is.
Holy shit zeg!quote:De fiets is onveiliger dan een fiets met een lage instap. Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit.
De conclusie van het onderzoek is duidelijk maar tegelijkertijd nietszeggend. Loop je nu meer risico door het gesloten frame of de zithouding of een combinatie van beide?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 15:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ze hebben ook geen stangen onderzocht, maar fietsen.
Conclusie van het rapport is heel duidelijk:
Op de fiets met een gesloten frame en een voorovergebogen zithouding* loop je meer risico op bepaalde verwondingen.
Niets mis mee. Heeft niets met genderneutraal te maken maar met wat handig is.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
nu.nl
Man, man, man... Gaan we nu ook al met een kulsmoes over naar genderneutrale fietsen?
Daarbij hebben ze gemakshalve de commuter bike (een mountainbike achtige fiets voor op de straat) uit dat onderzoek maar even gelijkgesteld met de standaard herenfiets.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:38 schreef Elementair het volgende:
Het lijkt me inderdaad ook logisch dat als je meer voorover gebogen zit je ook mogelijk meer naar die kant neigt tijdens het vallen. Als is het bijna onmogelijk om te bepalen hoe iemand uiteindelijk gaat vallen, aangezien er nog talloze andere factoren in het spel kunnen zijn. Ik zou wel willen zien wat het effect is van een herenfiets met gebogen stuur en rechte zithouding. Of bij een damesfiets waarbij het zadel hoger is dan het stuur en je ook meer voorovergebogen zit .Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk weer hele andere uitkomsten. Daarom is het inderdaad nietszeggend en kwamen ze er ook van terug, omdat dit kort door de bocht is.
Handig? Het ging toch om veiligheid? Oh wacht, toch niet...quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:39 schreef Jaroon het volgende:
Niets mis mee. Heeft niets met genderneutraal te maken maar met wat handig is.
Mij niet. Ik denk trouwens wel dat het onveiliger is als je wat ouder bent. Die hoge stang is helemaal niet meer nodig. Waarom is die er nog dan?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Handig? Het ging toch om veiligheid...
Lees het topic maar door, is al genoeg over geschreven. Kortom, die stang zit er niet voor de flauwekul.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:45 schreef Jaroon het volgende:
Mij niet. Ik denk trouwens wel dat het onveiliger is als je wat ouder bent. Die hoge stang is helemaal niet meer nodig. Waarom is die er nog dan?
Inderdaad, met beide blijkt onveiliger dan zonder beide. Volgens mij betwist niemand hier dat die conclusie gerechtvaardigd is. Niet alleen wordt die conclusie in het onderzoek getrokken, maar het sluit ook nog eens aan bij ons boerenverstand.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 15:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ze hebben ook geen stangen onderzocht, maar fietsen.
Conclusie van het rapport is heel duidelijk:
Op de fiets met een gesloten frame en een voorovergebogen zithouding* loop je meer risico op bepaalde verwondingen.
Heb ik niet gezegd. Dat is een herenfiets, maar laats me een wedervraag stellen: is een fiets met een gesloten frame en een rechtophouding niet eveneens een herenfiets en een damesfiets met voorverhouding niet eveneens een damesfiets?quote:[..]
Dus. Een fiets met een gesloten frame, maar met een lichte gebogen zithouding is geen 'herenfiets'?
Een beetje nuance? Ze bepleiten minder hoge stangen met als argument een onderzoek waarbinnen de hoogte van de stang absoluut niet het belangrijkste verschil tussen de fietsen was. Dat is geen gebrek aan nuance maar een gebrek aan begrip of minachting voor de waarheid.quote:[..]
Gutgut, er ontbreekt een beetje nuance in een persbericht.
Stop de persen. Fake-News! Genderneutrale fietsen worden ons door de strot geduwd!
Lees jij er iets anders in dan ik? Er staat toch dat een fiets met een hoge stang onveiliger is doordat fietsers daarop meer voorovergebogen zitten? Dit suggereert toch dat het de hoge stang zelf een belangrijke oorzaak is van dat voorover zitten en indirect van die onveiligheid; niet zozeer door de formulering zelf, maar zeker doordat de zin in een artikel staat dat gericht is tegen fietsen met een hoge stang.quote:[..]
Dat zeggen ze letterlijk:
[..]
Holy shit zeg!
Idd. Ik heb niet alles gelezen. Wat is de belangrijkste reden?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lees het topic maar door, is al genoeg over geschreven. Kortom, die stang zit er niet voor de flauwekul.
Daar is men nu ook wel achter. Ik heb thuis een damesfiets en een herenfiets. Ik pak soms de een en soms de ander. Die damesfiets is met opstappen en afstappen toch echt wat handiger.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:47 schreef onlogisch het volgende:
Sowieso heb ik het heren/vrouwenfiets nooit echt begrepen. Ja, geen stang voor de meisjes vanwege de rok. Maar wat is de toegevoegde waarde van die stang bij de heren eigenlijk?
Ik had eigenlijk al 40 of 45 jaar geleden verwacht dat we die stang konden weg laten.
Het is gelul dat die niet meer nodig zou zijn. Het is gewoon steviger en energie die gaat zitten in het flexen van het frame gaat niet in voorwaartse beweging zitten. Zo'n sneeuwvlokje van VVN die geen onderzoeksresultaten begrijpt heeft dat waarschijnlijk ook niet door, maar grote mannen weten dat je op een damesfiets niet goed vooruit komt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:45 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mij niet. Ik denk trouwens wel dat het onveiliger is als je wat ouder bent. Die hoge stang is helemaal niet meer nodig. Waarom is die er nog dan?
quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Idd. Ik heb niet alles gelezen. Wat is de belangrijkste reden?
Stevigheid, niks meer niks minder. En ja, dat is nog steeds een valide punt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:47 schreef onlogisch het volgende:
Sowieso heb ik het heren/vrouwenfiets nooit echt begrepen. Ja, geen stang voor de meisjes vanwege de rok. Maar wat is de toegevoegde waarde van die stang bij de heren eigenlijk?
Ik had eigenlijk al 40 of 45 jaar geleden verwacht dat we die stang konden weg laten.
Waar is die voor nodig dan?quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is gelul dat die niet meer nodig zou zijn.
Niet bij moderne normale fietsen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Stevigheid, niks meer niks minder. En ja, dat is nog steeds een valide punt.
Jawel, maar goed jij je zin verder. Lees het topic maar door.quote:
Geef de belangrijkste punten maar aan. Een moderne vrouwen fiets voldoet aan alles.....quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jawel, maar goed jij je zin verder. Lees het topic maar door.
Ik heb een vrij moderne vrouwen fiets.....die flexed niet echt. Bij mountainbike etc gaat het over andere zaken. Gewoon een stadsfiets kan prima zonder hoge stang. Maar goed. Het zal mij echt een worst zijn. Ik heb er een van allebei.quote:
Het kan ook wel, maar het fietst niet optimaal. Het verschil is groter naarmate het frame groter is en er meer kracht wordt gezet. Aluminium frames buigen ook.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 16:54 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik heb een vrij moderne vrouwen fiets.....die flexed niet echt. Bij mountainbike etc gaat het over andere zaken. Gewoon een stadsfiets kan prima zonder hoge stang. Maar goed. Het zal mij echt een worst zijn. Ik heb er een van allebei.
Niet bij normaal gebruik volgens mij. Die dames fiets die ik heb heeft een wat dikkere basisbuis. Dat werkt echt prima. Maar zelfs bij mountainbikes zie je nu dat men halfweg gaat. Het kan dus gewoon. Misschien niet bij een serieuze afdaling. Heb je dat ooit gezien? In bijv. Frankrijk en Belgie? Dat is wel ruig.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 17:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het kan ook wel, maar het fietst niet optimaal. Het verschil is groter naarmate het frame groter is en er meer kracht wordt gezet. Aluminium frames buigen ook.
Dan komt er nog eens de klap van landingen bij, waarbij de voorvork dan niet wordt ondersteund door een bovenste buis. Dat de bovenste buis steeds schuiner komt te staan is wat anders, dat heeft er mee te maken dat de driehoek in de relevante richtingen steviger wordt, en het zadel is wat dat betreft niet relevant omdat de kracht via de trappers wordt overgebracht.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 17:02 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Niet bij normaal gebruik volgens mij. Die dames fiets die ik heb heeft een wat dikkere basisbuis. Dat werkt echt prima. Maar zelfs bij mountainbikes zie je nu dat men halfweg gaat. Het kan dus gewoon. Misschien niet bij een serieuze afdaling. Heb je dat ooit gezien? In bijv. Frankrijk en Belgie? Dat is wel ruig.
Een lage driehoek en een dikkere buis als hoofdbuis werkt dus voor de meeste mensen prima. Ik ken het fenomeen dwerg fietsen niet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2017 17:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan komt er nog eens de klap van landingen bij, waarbij de voorvork dan niet wordt ondersteund door een bovenste buis. Dat de bovenste buis steeds schuiner komt te staan is wat anders, dat heeft er mee te maken dat de driehoek in de relevante richtingen steviger wordt, en het zadel is wat dat betreft niet relevant omdat de kracht via de trappers wordt overgebracht.
De lage instap is een compromis, een optimaal fietsende fiets heeft een zo stevig mogelijk frame voor het gewicht. Driehoeken zijn steviger dan V- of U-vormen, dus heeft een fiets die gemaakt is om zo goed mogelijk te fietsen een bovenste buis. Aluminium heeft een andere optimale buisomtrek en buiswanddikte dan staal, en moderen damesfietsen met dikke aluminiumbuizen zijn steviger dan de stalen damesfietsen van vroeger. Maar ze zijn nog steeds minder, ik merk dat, vrienden die ook lang zijn weten dat ook, kleinere mensen zal het minder snel opvallen, zeker in het geval van kleinere frames.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |