abonnement Unibet Coolblue
pi_173177202
Ik zou graag goud willen kopen, maar het liefst eigenlijk alleen op papier en niet fysiek goud in handen hebben zeg maar.
Ik zou het goud het liefst fysiek willen hebben, en dan in de vorm van oude gouden munten of bullion. Het mooie eraan is dat je dan een stukje geschiedenis in handen hebt dat de waarde wel vast houdt, het nadeel lijkt mij dat ik als particulier dat ene stukje munt of die paar munten niet zo makkelijk verkocht krijg.

Ik heb een account bij Binck, maar daar is het niet mogelijk om in grondstoffen te investeren, is dat bij andere brokers wel mogelijk? Bux en Plus500 ken ik, daar ga ik niet investeren in goud. :')

Ff concreet, waar zou ik op papier kunnen investeren in grondstoffen en hoe denken jullie over fysieke investeringen? Denk aan: goud, zilver, horloges, oude telefoons, oude (onklaar gemaakte) wapens, Katanas?
pi_173177234
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:49 schreef DrSnuggle het volgende:
Ik zou graag goud willen kopen, maar het liefst eigenlijk alleen op papier en niet fysiek goud in handen hebben zeg maar.
Ik zou het goud het liefst fysiek willen hebben, en dan in de vorm van oude gouden munten of bullion. Het mooie eraan is dat je dan een stukje geschiedenis in handen hebt dat de waarde wel vast houdt, het nadeel lijkt mij dat ik als particulier dat ene stukje munt of die paar munten niet zo makkelijk verkocht krijg.

Ik heb een account bij Binck, maar daar is het niet mogelijk om in grondstoffen te investeren, is dat bij andere brokers wel mogelijk? Bux en Plus500 ken ik, daar ga ik niet investeren in goud. :')

Ff concreet, waar zou ik op papier kunnen investeren in grondstoffen en hoe denken jullie over fysieke investeringen? Denk aan: goud, zilver, horloges, oude telefoons, oude (onklaar gemaakte) wapens, Katanas?
Wat wil je nou precies, want je haalt continue 2 zaken door elkaar.

Wil je daadwerkelijk fysiek goud in eigen bezit hebben?

Wil je op papier goud bezitten (wat dan ergens in een kluis in het buitenland ligt)?

Als je goud alleen maar als investering ziet, lijkt me het 2e meer dan prima. Als je het als een soort van 'waardemiddel wanneer de pleuris uitbreekt' ziet, zou ik het toch zelf fysiek willen hebben.
"Pools are perfect for holding water"
pi_173177303
Dat weet ik zelf dus nog niet. :')

Fysiek goud bezitten lijkt mij de mooiste optie, maar ik twijvel enorm of ik het voor een goede prijs kan inkopen en vooral of ik het na verloop van tijd kan verkopen.

Op papier kan gewoon veel makkelijker zijn maar ik weet nog niet zo goed waar dat zou kunnen.

Ik zit dus nog in dubio en ik ben benieuwd naar jullie visie hierop. :)
  woensdag 16 augustus 2017 @ 09:56:11 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173177337
Je kunt een EFT goudmijnen kopen bij Binck. Correleert zeer duidelijk aan de goudprijs, geeft ook nog werkelijk rendement (goud als grondstof is puur speculatief).
Ik zou hooguit een heel klein deel van mijn vermogen in goud investeren. Grondstoffen kun je denken aan RD (div rend 7%!!!), AM, etc.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_173177342
Als voorbeeld, ik zit nu op veilingsites te kijken naar gouden munten, lijkt mij geweldig om te hebben, maar dan moet ik het natuurlijk wel voor een goede prijs kunnen kopen.

Maar zijn er andere/betere opties om fysiek goud te kopen?

Ps.: ik had toen ik in Dubai was wat goud uit de automaat moeten halen... :')
pi_173177363
Uphold.com

Je bezit in feite dus echt goud maar hebt niet de nadelen van fysiek goud (stelen, fals, etc etc).
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_173177364
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:56 schreef LXIV het volgende:
Je kunt een EFT goudmijnen kopen bij Binck. Correleert zeer duidelijk aan de goudprijs, geeft ook nog werkelijk rendement (goud als grondstof is puur speculatief).
Ik zou hooguit een heel klein deel van mijn vermogen in goud investeren. Grondstoffen kun je denken aan RD (div rend 7%!!!), AM, etc.
AM heb ik, tenminste, als je Arcelormittal bedoelt... Maar wat bedoel je met RD? Als dat Shell is dan heb ik dat ook al...
  woensdag 16 augustus 2017 @ 09:59:53 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173177397
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:58 schreef DrSnuggle het volgende:

[..]

AM heb ik, tenminste, als je Arcelormittal bedoelt... Maar wat bedoel je met RD? Als dat Shell is dan heb ik dat ook al...
Ok. Dat is sterk grondstof-gerelateerd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_173177402
Waar het eigenlijk op neerkomt, ook ik denk dat er een crash aan zit te komen, en daar probeer ik een beetje op in te spelen door minder in aandelen te zitten en meer naar goud te gaan kijken.
Bij een crash gaan ook AM en RDS hard onderuit ben ik bang.
pi_173177435
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:57 schreef ITrade het volgende:
Uphold.com

Je bezit in feite dus echt goud maar hebt niet de nadelen van fysiek goud (stelen, fals, etc etc).
Ik ga er naar kijken maar ik heb er nog nooit van gehoord dus ben vantevoren al een beetje terughoudend... ;(
  woensdag 16 augustus 2017 @ 10:01:57 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173177442
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:00 schreef DrSnuggle het volgende:
Waar het eigenlijk op neerkomt, ook ik denk dat er een crash aan zit te komen, en daar probeer ik een beetje op in te spelen door minder in aandelen te zitten en meer naar goud te gaan kijken.
Bij een crash gaan ook AM en RDS hard onderuit ben ik bang.
Een crash zie je per definitie nooit aankomen. Het is wel zo dat op dit moment de effectieve rendementen heel laag zijn (dus hoge koersen). Maar hier is heel duidelijk een reden voor (lage rente).
Zelf zie ik in ieder geval ook weinig potentieel voor nóg verder stijgende koersen. Wat ik doe is overtollig kapitaal gebruiken om af te lossen. Rendement en ultiem veilig.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_173177464
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een crash zie je per definitie nooit aankomen. Het is wel zo dat op dit moment de effectieve rendementen heel laag zijn (dus hoge koersen). Maar hier is heel duidelijk een reden voor (lage rente).
Zelf zie ik in ieder geval ook weinig potentieel voor nóg verder stijgende koersen. Wat ik doe is overtollig kapitaal gebruiken om af te lossen. Rendement en ultiem veilig.
Is inderdaad ook nog een optie :)
  woensdag 16 augustus 2017 @ 10:04:19 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173177484
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:03 schreef DrSnuggle het volgende:

[..]

Is inderdaad ook nog een optie :)
Daar zou ik eerder voor kiezen. Wat je ook kunt doen is je huis goed isoleren, zonnepanelen nemen. Dat zijn hele veilige investeringen die totaal beurs-onafhankelijk zijjn en best een heel goed rendement hebben (al snel 8%)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 10:12:17 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173177702
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:57 schreef ITrade het volgende:
Je bezit in feite dus echt goud maar hebt niet de nadelen van fysiek goud (stelen, fals, etc etc).
Het grote voordeel van echt goud in handen is toch wel dat je zeker weet dat het er is.
Als je het in (het buitenland in) een kluis van een derde hebt liggen is het nog maar de vraag of je het ook daadwerkelijke in handen kan krijgen. Zeker als daadwerkelijk de pleuris uitbreekt.

De nederlandse bank heeft een groot deel van zijn goud in het buitenland. Zelfs die hebben twijfels of het goud er ook daadwerkelijk is. Een deel ligt in Engeland omdat we daar vriendschappelijk mee omgaan. Nu hebben we een brexit, misschien over 4 jaar wel oorlog. Ik denk niet dat ze ons dan goud gaan teruggeven.

Ik denk persoonlijk dat goud als investering iet interessant is, maar alleen interessant als de pleuris uitbreekt. (en dan wil je het dus in handen hebben)


Veilig kopen zonder kans dat het nep is? kijk hier eens.
Tot nooit .......
pi_173177806
Investeer dan in dure whiskey, als het fout gaat kun je het tenminste nog opdrinken.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 10:16:30 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173177820
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het grote voordeel van echt goud in handen is toch wel dat je zeker weet dat het er is.
Als je het in (het buitenland in) een kluis van een derde hebt liggen is het nog maar de vraag of je het ook daadwerkelijke in handen kan krijgen. Zeker als daadwerkelijk de pleuris uitbreekt.

De nederlandse bank heeft een groot deel van zijn goud in het buitenland. Zelfs die hebben twijfels of het goud er ook daadwerkelijk is. Een deel ligt in Engeland omdat we daar vriendschappelijk mee omgaan. Nu hebben we een brexit, misschien over 4 jaar wel oorlog. Ik denk niet dat ze ons dan goud gaan teruggeven.

Ik denk persoonlijk dat goud als investering iet interessant is, maar alleen interessant als de pleuris uitbreekt. (en dan wil je het dus in handen hebben)

Veilig kopen zonder kans dat het nep is? kijk hier eens.
De pleuris breekt niet zo snel uit. En als het echt slecht gaat heb je meer aan praktische dingen als tuingereedschap, goede ligging van je huis, etc.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 10:16:31 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173177822
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:04 schreef LXIV het volgende:
Wat je ook kunt doen is je huis goed isoleren
Isoleren met gouden.
Geen inbreker zal het vinden en als het echt nodig is breek je gewoon je isolatie af.
Tot nooit .......
  woensdag 16 augustus 2017 @ 10:18:05 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173177870
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

De pleuris breekt niet zo snel uit. En als het echt slecht gaat heb je meer aan praktische dingen als tuingereedschap, goede ligging van je huis, etc.
Dan nog als de goudprijs 10.000.000 per kilo is moet je maar hopen dat je brooker niet met de noorderzon vertrokken is. Ook is te hopen dat hij daadwerkelijk een kilo heeft liggen met jouw naam er op. Het is niet moeilijk om (papier) goud vier keer te verkopen en als je niet uitkijkt moet je een kilo delen met Jan Piet en Klaas. Met fysiek goud lukt dat niet.
Tot nooit .......
pi_173178099
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het grote voordeel van echt goud in handen is toch wel dat je zeker weet dat het er is.
Als je het in (het buitenland in) een kluis van een derde hebt liggen is het nog maar de vraag of je het ook daadwerkelijke in handen kan krijgen. Zeker als daadwerkelijk de pleuris uitbreekt.

De nederlandse bank heeft een groot deel van zijn goud in het buitenland. Zelfs die hebben twijfels of het goud er ook daadwerkelijk is. Een deel ligt in Engeland omdat we daar vriendschappelijk mee omgaan. Nu hebben we een brexit, misschien over 4 jaar wel oorlog. Ik denk niet dat ze ons dan goud gaan teruggeven.

Ik denk persoonlijk dat goud als investering iet interessant is, maar alleen interessant als de pleuris uitbreekt. (en dan wil je het dus in handen hebben)

Veilig kopen zonder kans dat het nep is? kijk hier eens.
Klopt, maar uphold heeft het goud in "full reserve" word ook geaudit, het is geen goldman sachs laat maar zeggen.

Nederland heeft er meerdere goede redenen voor om het goud zelf te bezitten.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  woensdag 16 augustus 2017 @ 10:40:11 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173178405
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:27 schreef ITrade het volgende:
Klopt, maar uphold heeft het goud in "full reserve" word ook geaudit, het is geen goldman sachs laat maar zeggen.
Ah het wordt geaudit, tja... dan zit het goed.
10 jaar geleden zouden we gezegd hebben: "geen zorgen, het ligt bij Goldman Sachs"
Tot nooit .......
pi_173178590
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:15 schreef Wespensteek het volgende:
Investeer dan in dure whiskey, als het fout gaat kun je het tenminste nog opdrinken.
Dit lijkt me veel wijzer. Goud kun je niet eten of drinken. Als de pleuris echt uitbreekt kan een rol wc-papier zomaar duurder worden dan een gouden munt.

Maar als de pleuris uitbreekt dan stop ik er gewoon mee. Geen om me in een steentijdoorlog in te zetten.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 11:04:23 #22
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_173178900
Check eens de ETF Physical Gold. Ticker PHAU, ISN JE00B1VS3770. Gemakkelijk verhandelbaar.

Goud fysiek bezitten, tsja... Dan moet je naar de handelaar en betaal je natuurlijk BTW plus de al flinterdunne marge voor de handelaar. Plus je moet investeren in een kluis.

Goud voor noodgevallen (euro stort in, oorlog, natuurramp) is ook niet handig, koop dan zilveren munten en sierraden want dat zijn veel kleinere coupures.

Als je goud wilt bezitten en aan kunnen wijzen in een kluis, dat is ook mogelijk. Zwitserse banken bieden dat aan vanaf een ton. Verder zijn er de diverse mints zoals de Perth Mint in Australie.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 11:21:21 #23
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173179263
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:04 schreef Hallmark het volgende:
Goud fysiek bezitten, tsja... Dan moet je naar de handelaar en betaal je natuurlijk BTW plus de al flinterdunne marge voor de handelaar. Plus je moet investeren in een kluis.
gouden munten zijn btw vrij, maar dat tetzijde
En een kluis? heb je wel eens een ton aan goud in je handen gehad? Dat niet veel hoor. Boor een paar gaatjes in de muur, stop de munten er in. beetje roodband. behangetje er overheen en geen inbreker die het vind.

quote:
Als je goud wilt bezitten en aan kunnen wijzen in een kluis, dat is ook mogelijk. Zwitserse banken bieden dat aan vanaf een ton.
En dan maar hopen dat de dag erop iemand anders niet datzelfde goud aanwijst. (en de zwitsers grenzen open blijven als het helemaal mis gaat)

[ Bericht 18% gewijzigd door Speekselklier op 16-08-2017 12:10:22 ]
Tot nooit .......
pi_173180010
Met goud heb je het voordeel van zekerheid, ik zou echter nooit investeren in papiergoud, bij een echt grote crash moet je maar zien of die banken dat kunnen coveren.

Goud kun je het beste aanschaffen in zogenaamde pallets, dat zijn kleine korreltjes met een vast gewicht, in doomsday scenario wil je niet rondlopen met baren goud, dat ruilt niet echt makkelijk voor eten :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 16 augustus 2017 @ 12:05:13 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173180222
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:55 schreef raptorix het volgende:
Met goud heb je het voordeel van zekerheid, ik zou echter nooit investeren in papiergoud, bij een echt grote crash moet je maar zien of die banken dat kunnen coveren.
Je doet het toch bij een betrouwbare bank? Toch niet bij Goldmann Sachs??

als ik zoek op pellet gold of goud dan vind ik alleen maar korreltjes goudvissenvoer. :)

Verder heb je gelijk dat een goudstaaf niet heel handig is.

Het voordeel van kleine gouden muntjes is weer dat ze beter hekenbaar zijn.
Iedereen weet hoe een gouden vijfje (of zilveren rijksdaalder) er uit ziet.
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')