abonnement Unibet Coolblue
pi_173172496
Hoi allemaal,

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik heb wat hulp nodig. Misschien dat iemand mij kan helpen en veel uren kan besparen.
Ik heb op vele fora gekeken en ik kan nergens een genuanceerd, duidelijk antwoord krijgen.
Mijn vrouw en ik willen graag een vakantiehuis bouwen in het buitenland. Een huisje waar we in onze vakantiedagen vakantie kunnen vieren. Wij waren er beiden al snel uit dat Nederland qua grond al veel te duur wordt. Ook met vergunningen en de gemeente die er bij komt kijken, lijkt het ons veel te moeilijk.
Wij zochten eigenlijk naar iets buiten Nederland, omdat de grondprijzen en bouwmaterialen veel goedkoper zijn. Ik dacht eerst aan Zweden; goedkoper dan Noorwegen en toch het Scandinavische vakantiegevoel. Daar een stukje grond kopen en langzaam met vrouw en zoon het huis bouwen; een Scandinavische 'Hytte'. Ik heb zelf jarenlang gewerkt in de bouw en veel daar omheen, dus zo'n klein huisje moet geen probleem zijn. Maar alle sites die veel resultaten hebben zijn in het Zweeds en alle voorwaarden (en dus achteraf misschien wel heel duur) zijn dus niet duidelijk. Plus het nadeel dat je verplicht bent om tol te betalen over de brug van Denemarken naar Zweden. Is niet super veel (50EUR), maar toch 100 euro extra (retour). En wij zijn allebei full-time aan het werk, dus zoveel gecombineerd vrij zijn we niet. Dan wordt een mid-weekje weg toch wel erg duur. Het andere probleem is dat zo'n Scandinavisch stukje grond in de middle of nowhere lekker goedkoop is, en een stukje grond in de meer dicht bevolkte gebieden, Duitsland, Belgie en Denemarken, veel duurder zijn.
Ik heb nog even verder gekeken en kwam op Polen uit. Daar is van alles te koop voor een hele mooie prijs. Maarja, dan zit je echt niet in een vakantiegebied, maar tussen de boeren en oude Russische trekkers. De prijzen voor boodschappen zijn zeer goedkoop en ook de benzine/diesel/gas prijzen zijn erg goed. Maarja.... Polen.....

Kortom: Is het mogelijk om een simpel, stukje grond (maakt niet uit waar) te kopen voor ongeveer 1000-3000 Euro? Waar je geen problemen hebt met een hele dure waslijst aan vergunningen, en waar misschien zelfs de mogelijkheid tot stroom/TV etc. is? En misschien in een redelijk mooie omgeving of land(Zweden, DK bv.)? Misschien is het totaal niet realistisch, maar ik heb echt geen flauw idee wat zoiets kost (inc. alles). Logischerwijs had ik bedacht dat een stuk grond dat niemand wil goedkoop moet zijn, maar ik heb enkele ervaring met iets kopen of huren, behalve mijn eigen huis.

Groetjes,
Joep
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 23:33:12 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_173173140
Het kan allemaal, maar kan je adviseren het niet te doen. Uiteindelijk ga je daar met tegenzin drie keer per jaar naar toe om te verbouwen en onderhoud te plegen. Beter huur je gewoon iets waar het jou uitkomt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_173173373
De Eiffel is vast een stuk duurder.. maar wel dichtbij en goedkoper dan de Ardennen..
  woensdag 16 augustus 2017 @ 05:45:56 #4
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_173175158
Op het platteland van Laos, Cambodja, Thailand, etc. kun je wel ergens terecht voor dat soort prijzen.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_173187252
@LXIV Bedankt! Ik snap wat je bedoelt. Alleen voor mij maakt het niet zoveel uit, zolang vrouw en zoon maar tevreden zijn. Klussen vind ik niet erg om te doen.

@WammesWaggel Bedankt voor de suggestie. Heb het bekeken en inderdaad een mooi gebied. Alleen een stuk grond is allemaal vanaf zo'n 5000 Euro. De prijzen daar zijn wel beter dan in Nederland.

@Static Bedankt voor je sarcastische reactie. Ik denk dat ik hier uit op kan maken dat de plannen niet realistisch zijn?
  woensdag 16 augustus 2017 @ 16:44:09 #6
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_173187525
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 16:32 schreef Joep_Veenstra het volgende:

@Static Bedankt voor je sarcastische reactie. Ik denk dat ik hier uit op kan maken dat de plannen niet realistisch zijn?
Wat is er mis mee? Je vraagt dit:

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 23:04 schreef Joep_Veenstra het volgende:
Is het mogelijk om een simpel, stukje grond (maakt niet uit waar) te kopen voor ongeveer 1000-3000 Euro
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_173253927
Hoe groot moet dat stukje grond zijn? Je zit dan aan prijzen van 1 euro de vierkante meter. Dan moet je echt ergens in 'n uithoek gaan zitten als je bouwgrond wil kopen voor dat geld. Zal eerder een hutje in de bossen worden.

En dan moet je nog gaan bouwen... en er nog regelmatig naar toe. Dan is het ook wel handig als er voor de kinderen iets meer te doen is dan de hele dag Yahtzee spelen.
pi_173254020
Potentieel goede aflevering van "Ik Vertrek" detected.

"We zijn nu al door het budget heen, en we hebben nog niks".
pi_173262512
@Halcon Tussen de 100 - 1000 m2 zochten wij ongeveer. Ik heb bijvoorbeeld dit gevonden: https://www.edc.dk/alle-b(...)d=boligsiden_website.
3500 euro + ongeveer 20% belasting. Dit is de goedkoopste die ik kan vinden in Denemarken. Dan is de quote van ´Poepoog´ wel van toepassing; al het geld op, en nog niks hebben. Plus je 15 euro/maand moet betalen aan gemeentelijke kosten, zoals afval ophaal etc.
Wat voor kosten en belastingen heb je nog meer? Als het 3500 + 20% belasting is, is het nog wel te doen. Dit is in het zuiden van Denemarken, dus redelijk makkelijk te bereiken voor ons. Ook is dit redelijk bewoonbaar, dus is er wel wat leuks om te doen voor onze zoon.

Wat betreft het bouwen: Ik heb zelf jaren in de bouw gewerkt (van huizen, maar ook vele projecten etc.), dus qua kennis en praktijk is het geen probleem. Ik heb ook vele contacten als het gaat om bouwmaterialen, vervoer etc. dus dat kan heel goedkoop.

En wat je zegt is ook iets om over na te denken. Stroom, water, TV, riool en internet zijn wel een must. Dit zijn wel dingen die je moet hebben als je een fatsoenlijk huis wil hebben. Ook de kosten daarvan; stroom en water zijn niet zo duur, maar je moet er wel op aangesloten zijn. TV en internet moeten ook in de grond zitten en er voor betalen. Maar als je er maar een paar weken per jaar bent, is het veel te duur om daar 12 maanden voor te betalen. En ik weet niet of je dat per week uit en aan kan zetten, waarschijnlijk niet. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we helemaal niks hebben en in een koud hutje zitten met een ganzenbord. Heeft iemand hier meer verstand van?

Hoe meer ik lees, hoe meer er achter weg zou kunnen komen. Mijn vrouw en ik twijfelen nu wel of het wel een realistisch plan is. Kennis, verhalen en ervaringen met het bouwen van een vakantiehuisje in het buitenland, de regels, de vergunningen en alles wat daar bij komt kijken zijn zeer welkom!
pi_173262893
3.000 is niet veel, ook al kun je zelf bouwen. Zelfs als je alles tegen inkoopprijs krijgt, kun je voor dat geld niet zo gek veel doen. Als je dan ook nog stroom aan wilt leggen, stromend water wilt hebben, televisie, internet, etc. Dat gaat nooit. Al krijg je de grond er voor niets bij. Het zijn ook allemaal maandelijkse kosten. Ook belasting zul je moeten betalen, ook al zit je er amper. Hebben we het nog niet over gezeik met vergunningen.

En je moet er ook naar toe. Je zit met Denemarken ook al helemaal verkeerd te kijken voor dat geld. Als je binnen de Europese Unie wilt kijken, dan kun je beter op het platteland kijken in Hongarije, Polen, Bulgarije of Roemenië.

Dit bv, kost ¤ 5.500. 90 vierkante meter en op 2300 kilometer van Utrecht (https://www.olx.ro/oferta(...)noEY.html#4ad0e575bf)

Of dit, ¤ 2.000: https://www.olx.ro/oferta/casa-vacanta-ID95Kpx.html#3226762abc

Of deze: https://www.olx.ro/oferta/vand-casa-ID8D8it.html#d696dda1f4

Maar dan zit je niet in Denemarken, maar aan de oostkant van de Europese Unie, in de daar minstpopulaire gebieden in het onderste gedeelte van de onderkant van de markt te kijken.

Sorry dat ik het zeg, maar het lijkt me een kansloos plan. Je kunt beter af en toe een keer een huisje huren. Minder zorgen en goedkoper aan het einde van de rit.
pi_173263730
Als de Zweedse taal je dwarszit wil ik je daar wel mee helpen hoor.

En als je een brobizz aanschaft (42 euro per jaar.) kost een enkeltje brug 22 euro ipv 56. Dat heb je na één bezoekje er al uit.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_173266274
Is het geen idee om dat huisje ook te gaan verhuren als jullie er niet zitten? Dan zitten jullie niet steeds zo op het geld te kijken en denk ik dat je een wat leuker huis/plek kunt realiseren. Is natuurlijk wel iets wat je moet willen en het zal ook weer een hele set nieuwe regels meebrengen waar je net zin in moet hebben.
pi_173273079
Voor 3k iets verhuurbaars realiseren?
pi_173275024
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 09:08 schreef Halcon het volgende:
Voor 3k iets verhuurbaars realiseren?
Nee, dan zou je er meer geld tegenaan moeten gooien wetende dat je dat op den duur terug zal verdienen. Dat moet dan natuurlijk wel haalbaar zijn voor TS, mocht hij het sowieso al willen. Persoonlijk zou ik liever wat langer wachten/sparen en iets moois neerzetten op een goede plek dan iets goedkoops waarvan je dan ook nog het idee hebt dat je elke vakantie erheen moet. Maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk, het was meer dat ik TS een andere invalshoek wilde meegeven. Naja, misschien heeft hij daar allang over nagedacht, maar zag het hier nog niet staan.
pi_173275076
Een volkstuintje? Koop het, vervang een krakkemikkig huisje en verkoop het.
Begin opnieuw.
pi_173275745
Leuk plan, maar heb je ook aan de reistijd gedacht, dat je toch een beetje de taal machtig moet wezen voor contact met de bevolking ter plekke, na de bouw ook onderhoud moet plegen, boodschappen moet doen, iets ter plaatse op een bepaald tijdstip moet regelen. Nu kan misschien veel al via internet, maar dan ben je een onderdeel vergeten en moet je ergens naartoe, dat kan snel maar enkele kilometers zijn in the middel of nowhere.

Hoeveel tijd zou je bijvoorbeeld in Nederland kwijt zijn voor zo een project?

Je gaat dan met de auto (?) naartoe, waarschijnlijk 1000+ kilometer, dat doe je dan niet even voor een weekeind, hoeveel dagen/ weken wil je daar verblijven en kun je daar aan je huisje werken, of ga je binnenkort met pension en heb je dan meer tijd? Heb je ook in Nederland nog sociale verplichtingen, ouders waarvoor je moet zorgen? En vind je het ook nog leuk na de 10 keer op dezelfde plek te zijn geweest en steeds maar weer te werken, want in de eerste jaren zul het waarschijnlijk niet voor ontspanning zijn.

Misschien is een camping met eigen stacaravans/ huisjes ( die je kunt opknappen) iets voor jullie, die de rest van het jaar via het park eventueel verhuurd kunnen worden, maar dan heb je ook jaarlijkse kosten voor verhuur en het parkonderhoud.

Ken je het televisieprogramma " Helemaal het einde" op RTL4, zitten families met kinderen voor een jaar in Chile en ze gingen daar ook hun eigen (primitieve) huis (deels laten) bouwen. Kregen 75000 ¤ startkapitaal en het is de bedoeling daar een nieuw bestaan op te bouwen. Niet helemaal vergelijkbaar, maar ze hebben volgens mij ook de weersomstandigheden onderschat en de locatie.

[ Bericht 8% gewijzigd door Zana op 20-08-2017 14:29:51 ]
pi_173288282
Hoe vaak per jaar wil TS ernaartoe?
Hoe groot is de afstand?
Brandstof om er te komen is namelijk ook niet gratis.
Ik zou adviseren: geld sparen, ga in Zuid-Zweden bij een meertje wonen, zorg gewoon dat je het 15 weken per jaar kunt verhuren. Dan kun je het onderhoud en de brandstof bekostigen.
I walked into this empty church, I had no place else to go<br />When the sweetest voice I ever heard whispered to my soul<br />I don't need to be forgiven for loving you so much<br />It's written in the scriptures, It's written ther
pi_173288415
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 12:28 schreef Zana het volgende:
Leuk plan, maar heb je ook aan de reistijd gedacht, dat je toch een beetje de taal machtig moet wezen voor contact met de bevolking ter plekke, na de bouw ook onderhoud moet plegen, boodschappen moet doen, iets ter plaatse op een bepaald tijdstip moet regelen. Nu kan misschien veel al via internet, maar dan ben je een onderdeel vergeten en moet je ergens naartoe, dat kan snel maar enkele kilometers zijn in the middel of nowhere.

Als er iets blijkt uit de reacties van TS, is het wel dat hij daar allemaal niet aan gedacht heeft. Genoemde budget is gewoon veel en veel te weinig. Koop je nog geen afgetrapt huisje voor op een overlastgevend recreatiepark in Nederland.
pi_173288667
Misschien Kroatië (of andere Balkan landen)?
pi_173291830
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:02 schreef TechTraveler het volgende:
Hoe vaak per jaar wil TS ernaartoe?
Hoe groot is de afstand?
Brandstof om er te komen is namelijk ook niet gratis.
Ik zou adviseren: geld sparen, ga in Zuid-Zweden bij een meertje wonen, zorg gewoon dat je het 15 weken per jaar kunt verhuren. Dan kun je het onderhoud en de brandstof bekostigen.
De keuze is reuze. Je moet volgens mij wel iets heel bijzonders hebben om een huisje in Zweden 15 weken per jaar te kunnen verhuren.
Overigens kun je met het budget van TS nog geen stukje grond in Lapland kopen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_173296129
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 21:15 schreef 6star6lord6 het volgende:
Misschien Kroatië (of andere Balkan landen)?
Albanië of Macedonië of zo en dan een niet al te populair gebied.
pi_173391664
@Halcon Dankje! Roemenie is niet wat wij zochten. Als ik het goed heb is dat een erg arm land. Op street view zag ik ook nog een paard en wagen rijden. Ook erg duur, zelfs in Roemenie in de armoe.
Toch bedankt dat je het even uitzoekt! Ik snap wat je bedoelt. Alleen wij willen het meer zien als een goedkoop project (ook door mijn bouw-verleden). Uiteindelijk zouden we, als we daar behoefte aan hebben en het er leuk is, er bijvoorbeeld een ''echt'' huis van te maken. Keuken erin etc. Ook voor onze zoon voor later. Als hij 18 is en met bv. zijn vriendinnetje er naartoe wil. Nu bv. 10.000 investeren in iets steken vinden wij toch wat te veel. Ook zouden wij heel graag naar een land in Scandinavie willen. De sfeer, cultuur, de mensen, de omgang. Tenminste, dat denken wij door onze ervaringen daar en de mensen die wij kennen.

@Polenbatser Bedankt! Het gaat ons niet zo zeer om het geld, maar om de hoeveelheid die we erin willen steken. Verhuren hoeft voor ons niet en het geld hoeft ook niet terug. We willen op dit moment niet een te groot bedrag investeren.

@Zana Bedankt! Mijn vrouw is Noors. Haar hele familie woont daar ook. Ik dacht zelf ook: dat is handig, iemand die de taal spreekt en het land kent. Maar voor haar is het net als thuis komen en zij heeft daar niet echt een vakantiegevoel meer. En waar haar ouders wonen (noorden) is van alles te koop voor niet zoveel. Maarja.. je weet wie de baas is... ha ha. Zelf ben ik van origine een Pool (Veenstra klopt, lang verhaal), maar ben er niet opgegroeid en kan de taal redelijk. Daar woont, naast de Russiche kant van mijn vader, bijna de hele familie. Wij vinden Polen een mooi land, maar zoals ^ al aangegeven, een nog ontwikkelend land. Wij zijn één keer in Rusland geweest om mijn vader te ontmoeten. Rusland is heel goedkoop, maar totaal niets voor ons en een veel te ver. Kortom: een hele boel talen en landen, maar niets voor ons. Zweden lijkt ons beiden een leuk nieuw land. Zweeds lijkt op Noors, zegt mijn vrouw. Zij kan de taal makkelijker leren. Naast Noors, Pools, Nederlands en Duits, zal Zweeds ook voor mij geen probleem moeten zijn.

Wij hoeven ons dus geen zorgen te maken over familie. Wij zijn allebei mid 40 (helaas nog geen pensioen). Wij zijn vrij rustige mensen die niet veel nodig hebben om een leuke vakantie te hebben. Onze zoon kan ook rustig zijn en is een lief kind. Hij vindt alles prima en leuk! Één plek lijkt ons geen probleem, vooral omdat we er niet willen gaan wonen.

Een camping is leuk, maar niet wat wij zochten. En ik denk dat met ons budget, we op een hele andere camping komen dan gepland (fort oranje??)

Ik ken het programma niet, maar snap wel wat je bedoelt. Nog niks hebben en het budget op.

@TechTraveler Bedankt! Ik had, met behulp van mijn vrouw, een paar Zweedse gemeentes opgezocht om te kijken of zij grond verkopen. Ik heb dit gevonden: http://www.markaryd.se/si(...)tomter/B417-0410.pdf

Dit is een voorbeeld. Staat een hele lijst op: http://www.markaryd.se/in(...)arkaryd-och-timsfors

Dit ligt in het zuiden van Zweden. Als ik weer wat meer tijd heb samen met mijn vrouw zullen we er alles over uit gaan zoeken.

Sorry voor het late reageren allen, de werkweek is pas laat afgelopen voor mij.

pi_173393643
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 19:38 schreef Joep_Veenstra het volgende:
@maar om de hoeveelheid die we erin willen steken. Verhuren hoeft voor ons niet en het geld hoeft ook niet terug. We willen op dit moment niet een te groot bedrag investeren

@TechTraveler Bedankt! Ik had, met behulp van mijn vrouw, een paar Zweedse gemeentes opgezocht om te kijken of zij grond verkopen. Ik heb dit gevonden: http://www.markaryd.se/si(...)tomter/B417-0410.pdf

Dit is een voorbeeld. Staat een hele lijst op: http://www.markaryd.se/in(...)arkaryd-och-timsfors

Dit ligt in het zuiden van Zweden. Als ik weer wat meer tijd heb samen met mijn vrouw zullen we er alles over uit gaan zoeken.

Sorry voor het late reageren allen, de werkweek is pas laat afgelopen voor mij.


Aangezien je vrouw Noors is, is het misschien aardig om in een omgeving als Dalsland te gaan zitten. Niet compleet uitgestorven, tegen de grens met Noorwegen aan en je hoeft niet 3 dagen te rijden om er te komen.
I walked into this empty church, I had no place else to go<br />When the sweetest voice I ever heard whispered to my soul<br />I don't need to be forgiven for loving you so much<br />It's written in the scriptures, It's written ther
  zondag 3 september 2017 @ 15:15:59 #24
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_173563241
Ik woon in Zweden op het platteland waar de prijzen van grond en huizen laag zijn. Toch wordt er amper gebouwd, want bouwen, ook als je alles zelf kan is aanzienlijk duurder dan iets compleet kopen. Verder is de aanleg van water, riolering en elektriciteit op een onbebouwd stuk grond heel erg duur.

Wat voor zelfbouwers nog de goedkoopste optie is is een oud wrakkig huis kopen op een stukje grond en dat huis dan op te knappen of plat te gooien en herbouwen. De nutsvoorzieningen heb je dan al en dat scheelt dus enorm. Een compleet bewoonbaar en prima huis kopen kost een klein beetje meer, en dat heeft weer als voordeel dat je er op vakantie kan in plaats van jarenlang op werkvakantie te moeten.
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
  dinsdag 5 september 2017 @ 15:03:57 #25
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_173600955
Ik woon in Denemarken en als niet Deen is het best lastig om hier een vakantiehuisje te vinden/bouwen, dit omdat er maar beperkt aantal vakantiehuizen zijn en ze dit ook zo willen houden, ze zijn daarom vaak ook enorm duur.
.
In de link die je gaf staat ''helårsgrund'', dat is dan niet bedoeld voor een vakantiehuis maar voor een woonadres. Je moet zoeken op ''fritidshus'' en ''fritidsgrund'' voor vakantiewoningen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')