abonnement Unibet Coolblue
pi_173166282
http://www.hln.be/hln/nl/(...)-op-restaurant.dhtml

Steeds minder mensen geven nog fooi op restaurant. Meer en meer consumenten betalen tegenwoordig met de kaart, waardoor het voor hen moeilijker is om daarbovenop ook nog een fooi te geven. "Als je met de kaart betaalt, is dat praktisch onmogelijk", aldus Hugo Bonner, een klant.

Vijf jaar geleden kregen de meeste kelners nog een fooi, meestal van ongeveer 10 % van het totale bedrag dat de klant moest betalen. Nu geeft nog maar een kwart van de totale klanten iets extra, en als ze al iets geven is het vaak ook veel minder, meestal maar rond 5 % van het totale bedrag.

"Het was veel plezanter en aangenamer als mensen een fooi gaven voor het personeel. Vooral mensen die een extra baantje hadden of een vakantiejob deden waren altijd blij als ze een fooi kregen, en nu is dat niet meer", zegt Gerda Van den Bossche, die zelf zaalverantwoordelijke is.

Met de kaart
Als kelners toch nog een fooi krijgen, is het voor hen veel moeilijker om die voor zichzelf te houden. Dat komt onder andere omdat er tegenwoordig veel meer met de kaart wordt betaald.

Christine Mattheeuws, voorzitster van het NSZ, zegt daarover het volgende: "Vroeger was het zo dat heel wat consumenten cash betaalden, en natuurlijk kon dat extraatje dat de kelner dan kreeg makkelijker in eigen zak worden gestopt. De fiscus deed daar niet zo moeilijk over," aldus Mattheeuws. "Nu leven we uiteraard in andere tijden, met de witte kassa."
pi_173166289
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:34 schreef FlippingCoin het volgende:
Het komt op mij toch over als verwend gezever, heb ook zat kutbaantjes gehad, dan heb je soms dingen die minder leuk zijn, maar om dan altijd maar een fooi te verwachten...
Dat zeg ik nergens.
pi_173166333
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:37 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dat zeg ik nergens.
Dit topic gaat ook niet(helemaal) over jou. ;)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:40:36 #4
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_173166363
Er is ook maar weinig personeel in de horeca te vinden dat een fooi verdient.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_173166394
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:34 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als jij dat denkt okay.
Nee, er is een verschil tussen wat ik 'denk' en wat er verwacht wordt van je
Als horecamedewerker ( gastheer/vrouw ) dien je aan die verwachting te voldoen.

Je bent er om een leuke avond te bezorgen, dat je irl een sarcastische zak bent, doet er niet toe

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:40 schreef fathank het volgende:
Er is ook maar weinig personeel in de horeca te vinden dat een fooi verdient.
Dat ligt aan jouw verwachtingen, het blijft mensenwerk.
Je bent geen koning die gouden lepels verdiend, je bent gewoon iemand die komt eten.
Ik wil best lachen, en vriendelijk zijn, maar als jij denkt dat je de enige bent in de ruimte, moet je iets aan je realiteit doen.
Er zitten NOG 50 koningen op me te wachten

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:44 schreef john2406 het volgende:

[..]

Doe je het werk gratis of krijg je betaald, als het je teveel is zoek een andere baan, lopend band kan ik aanbevelen!
zie hierboven ...
pi_173166460
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:41 schreef PestPiloot het volgende:

[..]

Nee, er is een verschil tussen wat ik 'denk' en wat er verwacht wordt van je
Als horecamedewerker ( gastheer/vrouw ) dien je aan die verwachting te voldoen.

Je bent er om een leuke avond te bezorgen, dat je irl een sarcastische zak bent, doet er niet toe
Doe je het werk gratis of krijg je betaald, als het je teveel is zoek een andere baan, lopend band kan ik aanbevelen!
pi_173166502
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:41 schreef PestPiloot het volgende:

zie hierboven ...

Hoeveel fooi denk jij dat ik krijg tendens het uitvoeren van mijn functie?

Het is te gortig voor woorden men hoeft het niet, nogmaals is het je te lastig voor jouw 10 anderen die het misschien wel met plezier doen!
pi_173166507
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:41 schreef PestPiloot het volgende:

[..]

Nee, er is een verschil tussen wat ik 'denk' en wat er verwacht wordt van je
Als horecamedewerker ( gastheer/vrouw ) dien je aan die verwachting te voldoen.

Je bent er om een leuke avond te bezorgen, dat je irl een sarcastische zak bent, doet er niet toe

[..]

Dat ligt aan jouw verwachtingen, het blijft mensenwerk.
Je bent geen koning die gouden lepels verdiend, je bent gewoon iemand die komt eten.
Ik wil best lachen, en vriendelijk zijn, maar als jij denkt dat je de enige bent in de ruimte, moet je iets aan je realiteit doen.
Er zitten NOG 50 koningen op me te wachten

[..]

zie hierboven ...

Ik heb trouwens vrijwel nooit slechte bediening als ik ergens wat ga eten of drinken. Ze zijn altijd vriendelijk en doen hun best. Misschient duurt het soms wat langer of gaat er een keer wat mis met de bestelling maar het wordt altijd opgelost.
pi_173166578
Oja als de klant koning is ben ik de keizer!
pi_173166582
Ik heb ook zelden te klagen over de bediening, maar goed, voortaan het wisselgeld maar aannemen voor ik iemand beledig. Koop wel een spaarvarken of zo. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_173166615
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik heb ook zelden te klagen over de bediening, maar goed, voortaan het wisselgeld maar aannemen voor ik iemand beledig. Koop wel een spaarvarken of zo. :P
Kan je weer mooi van uit eten :P
pi_173166640
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:52 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Kan je weer mooi van uit eten :P
En jij hebt weer werk en zit niet thuis op de bank.
pi_173166657
Het is moeilijk hoor, bij mij om het juist te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 19:54:33 ]
pi_173166702
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:47 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik heb trouwens vrijwel nooit slechte bediening als ik ergens wat ga eten of drinken. Ze zijn altijd vriendelijk en doen hun best. Misschient duurt het soms wat langer of gaat er een keer wat mis met de bestelling maar het wordt altijd opgelost.
Toevallig afgelopen zondag, voor de eerste keer in lange tijd.
relatief rustig terras, veel bediening maar niemand die inzicht had
3 tafeltjes komen vrij, dus ik neem plaats ( 4pax )
tafeltje nog 'vuil' ( 2 kopjes, 2 ijscoglazen ) maar dat is het risico op zo'n terras, ook geen issue
Bediening loopt rond als blinden, tot 8x voorbij gekomen, 4 personen, géén één die alleen maar iets meeneemt.
Uiteindelijk komt er iemand naar ons toe "kan ik NOG iets voor u betekenen" - alsof we de oude bezetting waren
Op mijn vraag om de kaart kijkt ze wereldvreemd, 'oh, wilt u niets drinken dan ?'
Ik wilde een biertje, maar omdat ik al verschillende soorten voorbij zag komen, wil ik dat op een kaart, maar in plaats daarvan dreunt ze de mantra "bieren" op, monotoon en bijna verveeld
Ik was al bij nr4 klaar met mijn keuze, maar ze kijkt me niet aan, dus gaat verder tot ze alle 20/25 soorten heeft opgenoemd.

Uiteindelijk komt ze terug met lege handen, legt de kaarten op tafel, en pakt dan pas het servies op, om heen en weer te lopen voor een doekje.
De wederhelft was al zover dat ze het over zou nemen ;) dus eten zou daar al helemaal niet meer gebeuren.

De vuile vaatbak heeft de hele tijd aan de deur gestaan, die 8 tot 10 personen bediening hebben er niet één keer naar gekeken, ware het niet om er iets bovenop te gooien.

Nee, die waren het inderdaad niet waard om een fooi te krijgen, ik kan veel hebben, maar ik wil wel een normale goede service krijgen.
Ze hoeven niet op fluweel te lopen, maar (gespeelde) interesse zou welkom zijn
pi_173166757
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:55 schreef PestPiloot het volgende:

[..]

Toevallig afgelopen zondag, voor de eerste keer in lange tijd.
relatief rustig terras, veel bediening maar niemand die inzicht had
3 tafeltjes komen vrij, dus ik neem plaats ( 4pax )
tafeltje nog 'vuil' ( 2 kopjes, 2 ijscoglazen ) maar dat is het risico op zo'n terras, ook geen issue
Bediening loopt rond als blinden, tot 8x voorbij gekomen, 4 personen, géén één die alleen maar iets meeneemt.
Uiteindelijk komt er iemand naar ons toe "kan ik NOG iets voor u betekenen" - alsof we de oude bezetting waren
Op mijn vraag om de kaart kijkt ze wereldvreemd, 'oh, wilt u niets drinken dan ?'
Ik wilde een biertje, maar omdat ik al verschillende soorten voorbij zag komen, wil ik dat op een kaart, maar in plaats daarvan dreunt ze de mantra "bieren" op, monotoon en bijna verveeld
Ik was al bij nr4 klaar met mijn keuze, maar ze kijkt me niet aan, dus gaat verder tot ze alle 20/25 soorten heeft opgenoemd.

Uiteindelijk komt ze terug met lege handen, legt de kaarten op tafel, en pakt dan pas het servies op, om heen en weer te lopen voor een doekje.
De wederhelft was al zover dat ze het over zou nemen ;) dus eten zou daar al helemaal niet meer gebeuren.

De vuile vaatbak heeft de hele tijd aan de deur gestaan, die 8 tot 10 personen bediening hebben er niet één keer naar gekeken, ware het niet om er iets bovenop te gooien.

Nee, die waren het inderdaad niet waard om een fooi te krijgen, ik kan veel hebben, maar ik wil wel een normale goede service krijgen.
Ze hoeven niet op fluweel te lopen, maar (gespeelde) interesse zou welkom zijn
Vind het dan wel indrukwekkend dat ze al die verschillende bieren uit haar hoofd kende :P
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:57:19 #16
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_173166758
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:41 schreef PestPiloot het volgende:

[..]

Nee, er is een verschil tussen wat ik 'denk' en wat er verwacht wordt van je
Als horecamedewerker ( gastheer/vrouw ) dien je aan die verwachting te voldoen.

Je bent er om een leuke avond te bezorgen, dat je irl een sarcastische zak bent, doet er niet toe

[..]

Dat ligt aan jouw verwachtingen, het blijft mensenwerk.
Je bent geen koning die gouden lepels verdiend, je bent gewoon iemand die komt eten.
Ik wil best lachen, en vriendelijk zijn, maar als jij denkt dat je de enige bent in de ruimte, moet je iets aan je realiteit doen.
Er zitten NOG 50 koningen op me te wachten

[..]

zie hierboven ...

Ik verwacht ook geen gouden lepels. Ik verwacht vooral gewoon fatsoenlijk geholpen te worden maar dat is voor een hoop zaken te moeilijk.

Als ik ergens uit eten ga vind ik het prettig om door dezelfde persoon geholpen te worden. Ipv dat de ewn de drankjes komt opnemen, de volgende komt ze brengen en ondertussen is de derde langsgeweest om de bestelling op te nemen.

Eea heeft ook te maken met matig management ipv matig personeel.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_173166782
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:40 schreef fathank het volgende:
Er is ook maar weinig personeel in de horeca te vinden dat een fooi verdient.
Exact. Heb eens een lintwormpje naar een restaurant gestuurd en die werd vertrapt.
pi_173166928
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:52 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Kan je weer mooi van uit eten :P
Haha ja uiteindelijk wel ja. :P Lijkt me dan wel weer leuk om ouderwets een vol spaarvarken aan diggelen te slaan met een hamer. :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_173166934
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:57 schreef fathank het volgende:

[..]

Ik verwacht ook geen gouden lepels. Ik verwacht vooral gewoon fatsoenlijk geholpen te worden maar dat is voor een hoop zaken te moeilijk.

Als ik ergens uit eten ga vind ik het prettig om door dezelfde persoon geholpen te worden. Ipv dat de ewn de drankjes komt opnemen, de volgende komt ze brengen en ondertussen is de derde langsgeweest om de bestelling op te nemen.

Eea heeft ook te maken met matig management ipv matig personeel.
Vooral bij grotere zaken zie je verschillend personeel. Het is goedkoper voor het bedrijf.
pi_173166943
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:03 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Haha ja uiteindelijk wel ja. :P Lijkt me dan wel weer leuk om ouderwets een vol spaarvarken aan diggelen te slaan met een hamer. :D
Hoop dat je niet in mijn wijk zit dan

_O-
pi_173166953
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:58 schreef torentje het volgende:

[..]

Exact. Heb eens een lintwormpje naar een restaurant gestuurd en die werd vertrapt.
Je deed je pielemuis door de brievenbus?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_173166966
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:03 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hoop dat je niet in mijn wijk zit dan

_O-
Waarom dat? :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_173166982
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:03 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hoop dat je niet in mijn wijk zit dan

_O-
Heb jij angst dat je al het kleingeld moet tellen?
pi_173166985
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:57 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Vind het dan wel indrukwekkend dat ze al die verschillende bieren uit haar hoofd kende :P
Ik had de indruk dat ze wel het biermeisje was, en als ik om de koffiesoorten zou vragen, ze haar collega zou roepen :+

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:57 schreef fathank het volgende:

[..]

Ik verwacht ook geen gouden lepels. Ik verwacht vooral gewoon fatsoenlijk geholpen te worden maar dat is voor een hoop zaken te moeilijk.

Als ik ergens uit eten ga vind ik het prettig om door dezelfde persoon geholpen te worden. Ipv
Fatsoenlijk is toch wel het minimum ja.
En dezelfde persoon, is begrijpelijk, wij gaan regelmatig uit eten, en dezelfde mensen geeft inderdaad minder zorgen.
een half woord wat dan voldoende is om iets voor elkaar te krijgen.

Het tegenovergestelde is voor de bediening ook prettig, in 'mijn' tijd hadden we ook gasten die het liefste door dezelfde geholpen werden, er ontstaat dan ook wel een band.
Ik heb goede herinneringen daar aan, een ouder stel wat nooit aan kinderen begonnen was, en bij de eerste zwangerschap zichzelf bijna als 'reserve' opa en oma bestempelden.
( een mooie kinderstoel gekregen, zonder dat ze ooit bij mij thuis gekomen zijn )
pi_173167032
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:04 schreef john2406 het volgende:

[..]

Heb jij angst dat je al het kleingeld moet tellen?
Oh lol, ben traag van begrip. :'(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_173167066
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik heb ook zelden te klagen over de bediening, maar goed, voortaan het wisselgeld maar aannemen voor ik iemand beledig. Koop wel een spaarvarken of zo. :P
Doet me denken aan dit topic:

CUL / Vijf cent fooi als teken dat het ruk was.
pi_173167085
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:03 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Haha ja uiteindelijk wel ja. :P Lijkt me dan wel weer leuk om ouderwets een vol spaarvarken aan diggelen te slaan met een hamer. :D
NWS / We geven nog amper fooien op restaurant

opletten dan, als je nog eens iets gaat bestellen
pi_173167164
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:08 schreef PestPiloot het volgende:

[..]

NWS / We geven nog amper fooien op restaurant

opletten dan, als je nog eens iets gaat bestellen
Nou zeg, zo erg ben ik niet. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_173167188
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:07 schreef k_man het volgende:

[..]

Doet me denken aan dit topic:

CUL / Vijf cent fooi als teken dat het ruk was.
Hahaha dit is dus de reden dat ik voortaan met kleingeld naar huis ga. :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_173167209
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:12 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hahaha dit is dus de reden dat ik voortaan met kleingeld naar huis ga. :D
_O-

Het is gelukt :P
pi_173167246
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:12 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hahaha dit is dus de reden dat ik voortaan met kleingeld naar huis ga. :D
Je kan ook 10 x gaan, en dan 1¤ geven bij de kop koffie :)
pi_173167409
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:14 schreef PestPiloot het volgende:

[..]

Je kan ook 10 x gaan, en dan 1¤ geven bij de kop koffie :)
Vaak genoeg gaan is de zaak van deze?
pi_173167659
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:08 schreef PestPiloot het volgende:

[..]

NWS / We geven nog amper fooien op restaurant

opletten dan, als je nog eens iets gaat bestellen
Hoe gemeen of vervelend sommige gasten ook kunnen zijn, ik zou nooit iets met hun eten of drinken uitspoken. Heb gelukkig ook nog nooit gezien dat een collega het wel deed.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:31:01 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_173167706
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:07 schreef k_man het volgende:

[..]

Doet me denken aan dit topic:

CUL / Vijf cent fooi als teken dat het ruk was.
dit topic bewijst wel duidelijk dat het een stom idee was want als je een stuiver neerlegt dan denkt het personeel dus 'wat een kutmensen joh' ipv 'wat een ontevreden mensen joh'

gelukkig sloeg het niet aan verder _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_173167756
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

dit topic bewijst wel duidelijk dat het een stom idee was want als je een stuiver neerlegt dan denkt het personeel dus 'wat een kutmensen joh' ipv 'wat een ontevreden mensen joh'

gelukkig sloeg het niet aan verder _O-
Ja zie ook niet hoe je het anders kan opvatten als je niet aangeeft dat het slecht was.

Genoeg mensen die na dat ze alles hebben opgegeten aangeven dat het niet lekker was.... En dan kijk ik naar dat lege bord. Soms nog net niet afgelikt :') Misschien is TS ook zo?
pi_173167761
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:28 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hoe gemeen of vervelend sommige gasten ook kunnen zijn, ik zou nooit iets met hun eten of drinken uitspoken. Heb gelukkig ook nog nooit gezien dat een collega het wel deed.
Ik denk dat dat allemaal stoere verhalen zijn, ik heb het ook nog nooit meegemaakt
Wel shortcuts, een notoire laatkomer die het presteerde om een bus met bejaarden af te leveren voor hun diner, en die tijd wilde inhalen op de maaltijd.
De oudjes hadden ineens zeeën van tijd ;)
pi_173170334
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:40 schreef fathank het volgende:
Er is ook maar weinig personeel in de horeca te vinden dat een fooi verdient.
Waar kom je dan? Mijn ervaring is zo anders.
pi_173170649
Het viel mij ook al op dat de fooienvraag de laatste jaren ook niet meer op het aangiftebiljet voor de inkomstenbelasting staat.
pi_173171047
Ergens snap ik het hele concept van fooien niet meer in de tegenwoordige tijd.
Als een restaurant goed personeel heeft komen er meer klanten, en kan het personeel beter betaald worden.
En als de fooien verdwijnen is er minder aanbod van personeel en zullen de salarissen moeten stijgen om personeel te krijgen of vast te houden.
Het is net het normale bedrijfsleven.
Wie dit leest is gek
pi_173171119
Vandaag weer eens. Naar een goed aangeschreven toko geweest, eerder ook al prima gegeten.

Maar vanavond, het was behoorlijk druk, maar toch...

- Frietjes besteld voor de kleine, zodat die koest is en gezegd dat we de rest graag over 'n paar minuten bestellen.

- Minuut of 20 later, na een paar keer vriendelijk verzoeken, eindelijk iemand aan tafel om de bestelling op te nemen. Frietjes waren er ook nog niet. Gevraagd waar ze bleven

- Ongeveer de helf van de kaart was er niet meer. Leek wel een spelletje lingo. Gevraagd waar de frietjes blijven.

- Eten gearriveerd incl. frietjes. Frietjes waren koud. Niet gek, want die hebben vermoedelijk al die tijd gewoon klaar gestaan om gebracht te worden. Teruggegeven dus, waarbij de bediende echt stond te kijken van wat maken ze me nu.

- Frietjes blijkbaar in de olie geflikkerd, want je kon ze zo ongeveer uitknijpen. Ze waren wel gloeiend heet, dat wel. Temperatuur om je bek aan te verbranden.

Uiteindelijk nog wel redelijk, niet heel bijzonder, gegeten, maar in zo'n geval betaal ik met groot geld en duw ik direct alles tot het laatje muntje in m'n eigen zak.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:21:30 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_173171323
als ik 20 minuten moet wachten voor de bestelling dan pak ik mijn jas hoor

ga ik wel naar de chinees ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_173171601
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 22:21 schreef sp3c het volgende:
als ik 20 minuten moet wachten voor de bestelling dan pak ik mijn jas hoor

ga ik wel naar de chinees ofzo
Eten is toch wel redelijk normaal?
  Moderator dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:34:53 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_173171702
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 22:31 schreef Leonos het volgende:

[..]

Eten is toch wel redelijk normaal?
eten is vrij normaal idd, iedereen doet het, daar is niets mis mee

daarom wil ik niet 20 minuten wachten tot iemand komt vragen wat ik wil
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:35:41 #44
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_173171725
tijdens de ramadan is het wat minder gebruikelijk maar dan nog vrij normaal
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_173173985
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 22:31 schreef Leonos het volgende:

[..]

Eten is toch wel redelijk normaal?
20 minuten wachten voor het eten wel, maar 20 minuten tot iemand de bestelling op komt nemen (nadat al een paar keer is gevraagd en bevestigd) vind ik lang duren.
  Moderator woensdag 16 augustus 2017 @ 00:14:51 #46
54278 crew  Tijger_m
42
pi_173174036
Tja, als het mij bevallen is dan geef ik ook met PIN een fooi, lijkt mij ook heel normaal, eigenlijk.

Het is ook helemaal niet lastig, als het zoals afgelopen weekend 31 euro is dan vraag ik of ze er 35 in het PIN apparaat van maken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_173175029
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 00:14 schreef Tijger_m het volgende:
Tja, als het mij bevallen is dan geef ik ook met PIN een fooi, lijkt mij ook heel normaal, eigenlijk.

Het is ook helemaal niet lastig, als het zoals afgelopen weekend 31 euro is dan vraag ik of ze er 35 in het PIN apparaat van maken.
Ik pin de rekening, en de fooi doe ik cash.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 03:56:50 #48
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_173175093
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:37 schreef Yasmin23 het volgende:
Meer en meer consumenten betalen tegenwoordig met de kaart, waardoor het voor hen moeilijker is om daarbovenop ook nog een fooi te geven. "Als je met de kaart betaalt, is dat praktisch onmogelijk", aldus Hugo Bonner, een klant.
Hoezo "praktisch onmogelijk"?
Ik zal Hugo Bonner de volgende 2 opties uitleggen:
(1) Je telt 5 à 10 procent bij de rekening op en je vraagt de ober of serveerster om dat bedrag te pinnen ipv de oorspronkelijke rekening.
(2) Je neemt contant geld mee, zodat je de fooi in cash kunt neerleggen.
Et voilà.

En dan ook nog dit: users die uitgebreid gaan vertellen over "wéér een slechte service in onze nationale horeca" om voor zichzelf (en de rest van het FOK!kend publiek) te verantwoorden dat ze nóóit een fooi geven. :').
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_173175098
Waarom moet in de horeca met fooi gewerkt worden ? Geef je het kassameisje ook fooi omdat ze snel je producten heeft afgerekend of de vuilnisman die snel je prullenbak heeft geleegd etc? Dit is deel 2 dus ik snap dat deze vragen misschien wel eerder zijn gesteld :)
  woensdag 16 augustus 2017 @ 04:29:18 #50
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_173175115
Het concept van fooi slaat sowieso nergens op in een sterk gereguleerd land als Nederland waar de vakbonden de macht hebben.
2000 light years from home
  Moderator woensdag 16 augustus 2017 @ 05:54:24 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_173175181
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 04:12 schreef Maureentje het volgende:
Waarom moet in de horeca met fooi gewerkt worden ? Geef je het kassameisje ook fooi omdat ze snel je producten heeft afgerekend of de vuilnisman die snel je prullenbak heeft geleegd etc? Dit is deel 2 dus ik snap dat deze vragen misschien wel eerder zijn gesteld :)
als de vuilnisman de vuilniszakken bij mij in de keuken weg zou komen halen dan zou ik hem (mits netjes en niet al te vieze schoenen) lijkt me dat niet helemaal abnormaal eerlijk gezegd

minimaal een kopje koffie

nu gooi ik die zak in de container en op een gegeven moment haalt de gemeente die container op dus heb ik geen contact met die gasten ... ik ga niet achter de vuilniswagen aanrennen om ze iets te geven ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_173176392
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 00:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

20 minuten wachten voor het eten wel, maar 20 minuten tot iemand de bestelling op komt nemen (nadat al een paar keer is gevraagd en bevestigd) vind ik lang duren.
Ah so, true.
pi_173176617
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 05:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

nu gooi ik die zak in de container en op een gegeven moment haalt de gemeente die container op dus heb ik geen contact met die gasten ... ik ga niet achter de vuilniswagen aanrennen om ze iets te geven ofzo
_O- Ik zie dat dan voor me.
pi_173176764
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:47 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik heb trouwens vrijwel nooit slechte bediening als ik ergens wat ga eten of drinken. Ze zijn altijd vriendelijk en doen hun best. Misschient duurt het soms wat langer of gaat er een keer wat mis met de bestelling maar het wordt altijd opgelost.
Ik geef geen fooi voor niet-slechte bediening.
"Pools are perfect for holding water"
pi_173176934
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 04:29 schreef Merkie het volgende:
Het concept van fooi slaat sowieso nergens op in een sterk gereguleerd land als Nederland waar de vakbonden de macht hebben.
Wat hebben de vakbonden hier mee te maken?
pi_173177012
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 04:29 schreef Merkie het volgende:
Het concept van fooi slaat sowieso nergens op in een sterk gereguleerd land als Nederland waar de vakbonden de macht hebben.
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:36 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Wat hebben de vakbonden hier mee te maken?
Die vakbonden doen (nog steeds) geen reet
Het is al een jaar duidelijk dat de salarissen te laag zijn, die staan al zo'n 15 jaar stil.
Zelfs inflatiecorrecties e.d zijn niet meer doorgevoerd.

Dat er meer aanloop is, is voor de werkgever alleen maar kassa 'we betalen volgens de normering'
Mijn vrouw heeft de afgelopen maanden al meerdere aanbiedingen gekregen om voor zeker 50% meer salaris over te stappen, maar door de sfeer en lengte van dienstverband niet gedaan.
Er is wel degelijk meer 'geld' in de horeca, maar de bonden leven op statistieken, en die komen nu eenmaal pas 5 jaar later naar ze toe.
proactief zullen ze echt niets doen.

Volgens mij pas als hun bedrijfscatering een keer géén soep serveert, gaan hun ogen echt open.
pi_173177153
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:40 schreef PestPiloot het volgende:

[..]

[..]

Die vakbonden doen (nog steeds) geen reet
Het is al een jaar duidelijk dat de salarissen te laag zijn, die staan al zo'n 15 jaar stil.
Zelfs inflatiecorrecties e.d zijn niet meer doorgevoerd.

Dat er meer aanloop is, is voor de werkgever alleen maar kassa 'we betalen volgens de normering'
Mijn vrouw heeft de afgelopen maanden al meerdere aanbiedingen gekregen om voor zeker 50% meer salaris over te stappen, maar door de sfeer en lengte van dienstverband niet gedaan.
Er is wel degelijk meer 'geld' in de horeca, maar de bonden leven op statistieken, en die komen nu eenmaal pas 5 jaar later naar ze toe.
proactief zullen ze echt niets doen.

Volgens mij pas als hun bedrijfscatering een keer géén soep serveert, gaan hun ogen echt open.
Ja dat het al sinds 2013 geloof ik stil staat weet ik maar snap niet zo goed wat Merkie er mee bedoeld.

Waar ik nu werk was trouwens geen ruimte om te onderhandelen want ik krijg fooi werd er gezegd :P
pi_173177299
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:46 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja dat het al sinds 2013 geloof ik stil staat weet ik maar snap niet zo goed wat Merkie er mee bedoeld.

Waar ik nu werk was trouwens geen ruimte om te onderhandelen want ik krijg fooi werd er gezegd :P
Dat ligt een beetje aan de lengte van dienst, mijn vrouw werkt nu 15j op haar plek, en heeft redelijk wat verantwoording.
Maar voor haar zijn de werktijden ideaal, ondanks dagen van 10 tot 14u (lengte), is ze vrij vaak op tijd thuis ( als je om 6u start, is 18u thuis zijn 'op tijd' :+ )

Na de vakantie heeft ze een afspraak met haar werkgever, en we hebben 4 van de aanbiedingen op papier staan, dus voor haar is er een 'onderhandelings-strategie'
Met de toenemende verantwoording en dingen die ze naast haar werkomschrijving doet, zal dat positief uitpakken.
Er hoeft geen 1000¤ bij, maar een euro of 2 / 3p/u zou toch wel mogen

Ze staat vooral sterk, omdat één van de tegenpartijen een nicht is van haar werkgever, en ze daar vrijwel dezelfde taken gaat uitvoeren MET opleiding en leermeesterpapieren.

* PestPiloot krijgt dan een leermeesteres in huis :+
  Moderator woensdag 16 augustus 2017 @ 10:11:09 #59
54278 crew  Tijger_m
42
pi_173177670
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 04:12 schreef Maureentje het volgende:
Waarom moet in de horeca met fooi gewerkt worden ? Geef je het kassameisje ook fooi omdat ze snel je producten heeft afgerekend of de vuilnisman die snel je prullenbak heeft geleegd etc? Dit is deel 2 dus ik snap dat deze vragen misschien wel eerder zijn gesteld :)
Het moet dan ook niet in Nederland. Het mag en word op prijs gesteld.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_173180244
Vroeger kwamen krantenbezorgers toch wel een fooi ophalen met de feestdagen?
pi_173180319
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 05:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

als de vuilnisman de vuilniszakken bij mij in de keuken weg zou komen halen dan zou ik hem (mits netjes en niet al te vieze schoenen) lijkt me dat niet helemaal abnormaal eerlijk gezegd

minimaal een kopje koffie

nu gooi ik die zak in de container en op een gegeven moment haalt de gemeente die container op dus heb ik geen contact met die gasten ... ik ga niet achter de vuilniswagen aanrennen om ze iets te geven ofzo
Oké, en een cashier in de supermarkt geef je wel een fooi? Of de loodgieter die langs komt?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_173180462
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 12:09 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Oké, en een cashier in de supermarkt geef je wel een fooi? Of de loodgieter die langs komt?
In Nederland niet, net over de grens dan weer wel, want die geven rustig 4 losse centen terug.
Ik zeg dan altijd dat het voor het lastige Nederlanderpotje is.

* PestPiloot heeft al een paar keer gehad dat ik xx,01 moet afrekenen, maar die 1ct niet heb.
Soms leggen ze het dan uit het 'gevonden' potje erbij, zodat ze geen 10¤ moeten wisselen tegen 9,99 :+
  Moderator woensdag 16 augustus 2017 @ 13:32:35 #63
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_173182305
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 12:09 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Oké, en een cashier in de supermarkt geef je wel een fooi? Of de loodgieter die langs komt?
als de loodgieter langskomt krijgt hij minimaal een kopje koffie ja :Y

de cassiere zou een fooi krijgen als ik mijn boodschappenlijstje bij haar, nu doe ik feitelijk al het werk ... ze zouden mij een fooi moeten geven als ik met veel boodschappen bij de kassa sta
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_173182362
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

als de loodgieter langskomt krijgt hij minimaal een kopje koffie ja :Y

de cassiere zou een fooi krijgen als ik mijn boodschappenlijstje bij haar, nu doe ik feitelijk al het werk ... ze zouden mij een fooi moeten geven als ik met veel boodschappen bij de kassa sta
Het is maar hoe je het bekijkt, in een restaurant doe jij ook al het werk, de serveerste komt het alleen maar brengen. :P

En zonder die cashier had jij geen boodschappen kunnen doen. Ik blijf er bij, bij vrijwel al het ongeschoolde werk doet men gewoon het werk wat daarbij komt kijken, en ik snap niet waarom alleen in de horeca een fooi als normaal gezien wordt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_173182490
quote:

De gewoonte om fooi te geven in de horeca bestaat al eeuwen. Het heeft zijn oorsprong in het 'neem er zelf ook eentje', in het 'afkopen van je schuldgevoel' voor het feit dat je zelf plezier hebt, terwijl de barman aan het zwoegen is.
...Waarom andere beroepsgroepen het zonder fooi moeten doen? Fooi geven heeft ook iets neerbuigends. Je stelt je op als meerdere. Het impliceert dat het werk onderbetaald is. Of het komt over als omkopen.
https://www.quest.nl/artikel/waarom-geven-we-fooi-in-de-horeca
Is dit dan de echte reden, het schuldgevoel afkopen vanwege de leuke avond terwijl de kelner moet werken?

quote:
Een fooi is een extra geldbetaling als beloning voor extra kwaliteit voor verkregen diensten boven de verwachte 'normale' kwaliteit. Fooi is niet hetzelfde als loon omdat men er in principe geen recht op heeft. Bovendien krijgt men fooi direct van klanten, in tegenstelling tot een bonus of gratificatie, die van de werkgever komt.
En als ik dan weer de definitie volgens Wikipedia moet volgen zou ik helemaal zelden een fooi geven, daar ik zelden een buitengewone kwaliteit tegenkom van de bediening.

Of moet ik gewoon fooi geven omdat het zo hoort?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator woensdag 16 augustus 2017 @ 13:46:30 #66
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_173182621
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:35 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Het is maar hoe je het bekijkt, in een restaurant doe jij ook al het werk, de serveerste komt het alleen maar brengen. :P
nee hoor

ik bestel het en ik eet het en dan ga ik naar huis

quote:
En zonder die cashier had jij geen boodschappen kunnen doen. Ik blijf er bij, bij vrijwel al het ongeschoolde werk doet men gewoon het werk wat daarbij komt kijken, en ik snap niet waarom alleen in de horeca een fooi als normaal gezien wordt.
naja ik vind het niet alleen in de horeca normaal, pizzabezorger geef ik ook fooi om maar wat te noemen, als ik naar een amateursportwedstrijd ga kijken doe ik ook een donatie, zoals gezegd als iemand mijn plee komt fixen of de tv komt fixen dan krijgt men een kopje koffie en een koekje ofzo en toen ik nog een episch uitgaansleven had krijg de uitgever na een avondje stappen ook een euro of wat

ik vind het zo gek niet allemaal

moet ik wel (meer dan) tevreden zijn want anders krijgen ze allemaal niets
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_173182628
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:41 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

https://www.quest.nl/artikel/waarom-geven-we-fooi-in-de-horeca
Is dit dan de echte reden, het schuldgevoel afkopen vanwege de leuke avond terwijl de kelner moet werken?

[..]

[/]
En als ik dan weer de definitie volgens Wikipedia moet volgen zou ik helemaal zelden een fooi geven, daar ik zelden een buitengewone kwaliteit tegenkom van de bediening.

Of moet ik gewoon fooi geven omdat het zo hoort?
[/quote]
Nee. Als je niet tevreden bent geef je toch geen fooi?
pi_173182704
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:46 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

https://www.quest.nl/artikel/waarom-geven-we-fooi-in-de-horeca
Is dit dan de echte reden, het schuldgevoel afkopen vanwege de leuke avond terwijl de kelner moet werken?

[..]

En als ik dan weer de definitie volgens Wikipedia moet volgen zou ik helemaal zelden een fooi geven, daar ik zelden een buitengewone kwaliteit tegenkom van de bediening.

Of moet ik gewoon fooi geven omdat het zo hoort?
Nee. Als je niet tevreden bent geef je toch geen fooi?
Maar tevreden ben ik wel, echter niet exceptioneel, gewoon zoals ik verwacht van de bediening in een restaurant, dit zou dus moeten rekenen op geen fooi volgens het aangehaalde artikel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_173182761
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar tevreden ben ik wel, echter niet exceptioneel, gewoon zoals ik verwacht van de bediening in een restaurant, dit zou dus moeten rekenen op geen fooi volgens het aangehaalde artikel.
Als jij vindt je dat je een erg leuke avond hebt gehad kun je er voor kiezen fooi te geven. Het is niet verplicht.
pi_173182787
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:50 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Als jij vindt je dat je een erg leuke avond hebt gehad kun je er voor kiezen fooi te geven. Het is niet verplicht.
Ja dat het niet verplicht is snap ik. :P Ik vraag mij gewoon oprecht af waar dit gebruik vandaan komt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_173182800
Hoeveel fooi geven jullie als de rekening 9,95 is?
There are only 151 Pokémon.
pi_173183120
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:51 schreef Eenskijken het volgende:
Hoeveel fooi geven jullie als de rekening 9,95 is?
Ligt aan het soort catering, de consumptie, de service, de sfeer, de kwaliteit van de consumptie en de tijdsduur van het hele grapje.
"Pools are perfect for holding water"
pi_173184836
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:51 schreef Eenskijken het volgende:
Hoeveel fooi geven jullie als de rekening 9,95 is?
Is het niet de taak van de werkgevers om hun personeel tevreden te houden?
pi_173185082
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 14:00 schreef probeer het volgende:

[..]

Ligt aan het soort catering, de consumptie, de service, de sfeer, de kwaliteit van de consumptie en de tijdsduur van het hele grapje.
dus al die extra moeite doen ipv makkelijk afronden omdat je bang bent dat 5 cent fooi als belediging wordt gezien?

Ik vraag het omdat fooi bij mij, in plekken waar fooi geven een maatschappelijke druk met zich meebrengt, toch meer afhankelijk van het totaalbedrag is, dan van de kwaliteit.

De ene keer heeft een tent pech, een ander heeft meer geluk.
There are only 151 Pokémon.
pi_173186212
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 12:06 schreef Halcon het volgende:
Vroeger kwamen krantenbezorgers toch wel een fooi ophalen met de feestdagen?
Nou nee ze kwamen gelukkig nieuwjaar wensen, gaf jij iets dan, ik gebruik het voor te zeggen hoe vaak ik heb moeten bellen dat de krant er niet was.
  Moderator woensdag 16 augustus 2017 @ 16:08:23 #76
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_173186626
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:51 schreef Eenskijken het volgende:
Hoeveel fooi geven jullie als de rekening 9,95 is?
5 cent, net als bij een rekening van 99,95

maar dat is meer een keep the change dan een fooi
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_173186881
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 13:51 schreef Eenskijken het volgende:
Hoeveel fooi geven jullie als de rekening 9,95 is?
Dan geef ik ¤ 11. Als ik tevreden ben.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 16:43:45 #78
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_173187517
Ik houd 5 à 10 procent aan, liefst rond bedrag, met een ondergrens van 1 euro en een bovengrens van 15 euro. (Mijn rekeningen zijn meestal niet zo hoog.)

Geen fooi = hier kom ik liever niet terug.
5% = prima, geen klachten.
10% = topzaak, dank!

[ Bericht 2% gewijzigd door Ringo op 17-08-2017 05:35:15 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_173187625
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 15:54 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nou nee ze kwamen gelukkig nieuwjaar wensen, gaf jij iets dan, ik gebruik het voor te zeggen hoe vaak ik heb moeten bellen dat de krant er niet was.
Ik had voor onze folderaar een tegoedbon liggen.
10¤ als hij inderdaad het hele jaar op tijd zou zijn met zijn blaadjes.
Nu 4 jaar later, nog steeds niet verzilverd..... regelmatig de website opgezocht omdat ze weer eens niet waren geweest.

Mijn oudste heeft 3 maanden de wijk gelopen, en het aantal nutteloze klachten is schrikbarend.
Dat je klaagt om niet ontvangen blaadjes, ok
Maar om dan te klagen dat je te hard met de bus kleppert bij bezorging, dat is er over !

Toen hij gestopt was, ben ik ook gaan klagen .... leedvermaak
pi_173189661
Fooi is in Nederland belachelijk. Maar goed zo te lezen nog genoeg die het blijkbaar voor over hebben, het is hun geld.

Mij zul je hier in Nederland nooit fooi zien geven.

Wel hypocriet dat men al te veel betaald voor eten nog fooi willen geven maar niet de buschauffeur fooi geeft of een kassameisje want dat is ineens zogenaamd anders.

Maar goed dat is mijn mening
  woensdag 16 augustus 2017 @ 22:11:29 #81
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_173195862
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 18:28 schreef Syd het volgende:
Mij zul je hier in Nederland nooit fooi zien geven.
Nou, je bent me 't mannetje wel hoor, echt réuze stoer. :{.

Mensen die zich erop laten voorstaan geen fooi te geven, dat is toch een beetje dezelfde categorie als mensen die andere mensen geen gelukkig nieuwjaar willen wensen, "want wat is er nou helemaal veranderd in januari?"
Triest volk.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_173196123
Trouwens een rare vergelijking tussen bedienend horecapersoneel of een cassiere die hier veel gemaakt wordt. Met de bediening heb je toch een hele avond te maken, ze leggen de kaart uit, vertellen wat over de gerechten en de wijnen etc. Terwijl bij een cassiere leg je de spullen op de band (of niet eens bij scannen) en je rekent bij ze af. Meer niet.

Het scheelt natuurlijk wel of je bij een echt restaurant gaat eten of bij de plaatselijke burgerking wat die relatie met de bediening betreft.
pi_173197151
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:19 schreef bloodymary1 het volgende:

Het scheelt natuurlijk wel of je bij een echt restaurant gaat eten of bij de plaatselijke burgerking wat die relatie met de bediening betreft.
Of bij een restaurant of bij een fastfood ding ze komen overal voor bediening die het op een loopje zet voor de klant, gast, arbeidsschuwe dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2017 22:51:54 ]
pi_173197225
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:49 schreef john2406 het volgende:

[..]

Of bij een restaurant of bij een fastfood ding ze komen overal voor bediening die het op een loopje zet voor de klant, arbeidsschuwe dus.
John, das die nieuwe generatie. Die staan daar voor een minimumloon en missen sowieso arbeidsethiek. Het kwartje valt niet dat als je mensen foed bedient je goed fooi kwijgt. Ze staan er alleen om dat uurloontje te verdienen en het liefst zo vroeg mogelijk klaar te zijn.
pi_173197446
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 15:54 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nou nee ze kwamen gelukkig nieuwjaar wensen, gaf jij iets dan, ik gebruik het voor te zeggen hoe vaak ik heb moeten bellen dat de krant er niet was.
Nee, ik vond dat altijd zo'n schraperige gewoonte.
pi_173197959
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nee, ik vond dat altijd zo'n schraperige gewoonte.
Dagblad-bezorger kreeg (toen ik nog een krant had) altijd wel wat, omdat de krant ook vrijwel altijd om half 7 al in de bus lag door weer en wind. Maar die spam-verspreiders die wanneer het ze uitkwam wat meuk in je bus kwamen proppen, krijgen altijd niks. Beetje geld vragen voor spam :')

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2017 23:17:36 ]
pi_173198003
quote:
99s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 23:16 schreef CrashO het volgende:

[..]

Dagblad-bezorger kreeg (toen ik nog een krant had) altijd wel wat, omdat de krant ook vrijwel altijd om half 7 al in de bus lag door weer en wind. Maar die spam-verspreiders die wanneer het ze uitkwam wat meuk in je bus kwamen proppen, krijgen altijd niks. Beetje geld vragen voor spam :')
Altijd nog wel.
pi_173198103
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 23:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

Altijd nog wel.
*altijd wanneer hij rond kerst met zo'n kaartje aan de deur stond
pi_173198122
quote:
99s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 23:21 schreef CrashO het volgende:

[..]

*altijd wanneer hij rond kerst met zo'n kaartje aan de deur stond
Ik had hem wel door hoor, was niet kinderachtig bedoeld.
pi_173198661
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:19 schreef bloodymary1 het volgende:
Trouwens een rare vergelijking tussen bedienend horecapersoneel of een cassiere die hier veel gemaakt wordt. Met de bediening heb je toch een hele avond te maken, ze leggen de kaart uit, vertellen wat over de gerechten en de wijnen etc. Terwijl bij een cassiere leg je de spullen op de band (of niet eens bij scannen) en je rekent bij ze af. Meer niet.

Het scheelt natuurlijk wel of je bij een echt restaurant gaat eten of bij de plaatselijke burgerking wat die relatie met de bediening betreft.
welke relatie? Ze delen de kaart uit, brengen het eten en drinken verder niets! Ze doen gewoon hun werk net als een cassiere.
There are only 151 Pokémon.
pi_173199091
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 23:39 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

welke relatie? Ze delen de kaart uit, brengen het eten en drinken verder niets! Ze doen gewoon hun werk net als een cassiere.
Een goede bediende kan wel het verschil maken hoor. Zeker als je wilt weten wat er op je bord ligt, je uitleg wil bij de wijnen, wijn advies, etc.

Of als je ergens zit en zegt van zet gewoon maar wat op tafel, specialiteiten van het huis of zo.
pi_173199155
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 23:39 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

welke relatie? Ze delen de kaart uit, brengen het eten en drinken verder niets! Ze doen gewoon hun werk net als een cassiere.
Wat ik zeg, dat ligt dus aan het soort restaurant. Ze brengen niet alleen het eten en drinken, maar leggen uit wat je op je bord hebt (bij een verrassingsmenu) en vertellen wat over de wijnen die je er bij krijgt etc. Of als je a la carte bestelt dan geven ze uitleg als je ergens om vraagt. Ik heb het over een restaurant he, niet over een eetcafe.
pi_173199285
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 00:03 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Wat ik zeg, dat ligt dus aan het soort restaurant. Ze brengen niet alleen het eten en drinken, maar leggen uit wat je op je bord hebt (bij een verrassingsmenu) en vertellen wat over de wijnen die je er bij krijgt etc. Of als je a la carte bestelt dan geven ze uitleg als je ergens om vraagt. Ik heb het over een restaurant he, niet over een eetcafe.
Ze spreken ook nog over het eten?
Mag hopen zonder consumpties toch.
pi_173200015
Nooit opgevallen dat er minder fooi gegeven wordt.

Ik geef nog standaard 10 procent bij lage bedragen(-¤30,00), 5 procent bij een normale avond, 10 procent bij een top-avond en zelfs hoger met uitzondering.

Wel eens voor 60 euro kunnen eten met 2 personen inclusief cocktails wegens een openingsactie, na een top-avond voor een goede prijs geef ik gerust 20%.
  donderdag 17 augustus 2017 @ 06:14:36 #95
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_173200361
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 18:28 schreef Syd het volgende:
Wel hypocriet dat men al te veel betaald voor eten nog fooi willen geven maar niet de buschauffeur fooi geeft of een kassameisje want dat is ineens zogenaamd anders.
Dan mag de buschauffeur mij eerst naar mijn stoel brengen, vragen of ik misschien een krantje wil lezen tijdens de rit en hoogstpersoonlijk de deur opendoen als ik wil uitstappen.
Het kassameisje mag mij helpen met winkelen, het karretje voortduwen en mijn boodschappen inpakken voor het afrekenen.
Het geheel aan service, van de keuken tot de gastentafel, daar geef je iets extra's voor als je tevreden bent. Een bedrag klein genoeg voor jou om te kunnen missen, groot genoeg om de ander blij te maken.

Sowieso is het argument waarom betalen we het kassameisje eigenlijk niet vooral vals en hypocriet. Alsof jij die wél een fooi zou geven, als dat gewoonte was.
Uiteindelijk komt het erop neer dat jij (net als zoveel anderen) te gierig bent om wat extra's neer te leggen. Voor die gierigheid ga je vervolgens uitvluchten verzinnen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_173200439
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 00:03 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Wat ik zeg, dat ligt dus aan het soort restaurant. Ze brengen niet alleen het eten en drinken, maar leggen uit wat je op je bord hebt (bij een verrassingsmenu) en vertellen wat over de wijnen die je er bij krijgt etc. Of als je a la carte bestelt dan geven ze uitleg als je ergens om vraagt. Ik heb het over een restaurant he, niet over een eetcafe.
dat heb ik nog nooit gezien of meegemaakt.. bij niemand.

Dan moet je echt naar een 5 sterren restaurant gaan ofzo? Ik heb het over normale restaurants, geen eetcafes!
There are only 151 Pokémon.
pi_173200446
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 07:10 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

dat heb ik nog nooit gezien of meegemaakt.. bij niemand.

Dan moet je echt naar een 5 sterren restaurant gaan ofzo? Ik heb het over normale restaurants, geen eetcafes!
Als je naar een goed Chinees of Thais restaurant gaat en je zegt van zet maar wat specialiteiten op tafel, dan leggen ze het ook uit. Dan heb ik het niet over de afhaalchinees of een wok vreetschuur.

Bij restaurants ook, niveau Bib Gourmand sowieso.
pi_173200456
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 06:14 schreef Ringo het volgende:

[..]


Sowieso is het argument waarom betalen we het kassameisje eigenlijk niet vooral vals en hypocriet. Alsof jij die wél een fooi zou geven, als dat gewoonte was.
Uiteindelijk komt het erop neer dat jij (net als zoveel anderen) te gierig bent om wat extra's neer te leggen. Voor die gierigheid ga je vervolgens uitvluchten verzinnen.
Nope, het is juist die gewoonte, de sociaal maatschappelijke geaccepteerde beroepen die fooi krijgen, die onzinnig zijn, puur omdat het vroeger zo was.

Er is namelijk geen wezenlijk verschil met een kassameisje wat haar werk doet of een ober die zn werk doet

Het heeft niets met gierigheid te maken.
There are only 151 Pokémon.
pi_173200463
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 07:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als je naar een goed Chinees of Thais restaurant gaat en je zegt van zet maar wat specialiteiten op tafel, dan leggen ze het ook uit. Dan heb ik het niet over de afhaalchinees of een wok vreetschuur.

Bij restaurants ook, niveau Bib Gourmand sowieso.
als je zegt "zegt maar wat op tafel" dan vraag je er zelf om he. Is geen reden om dan opeens wel fooi te geven.
There are only 151 Pokémon.
pi_173200472
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 07:18 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

als je zegt "zegt maar wat op tafel" dan vraag je er zelf om he. Is geen reden om dan opeens wel fooi te geven.
Als ik dan prima gerechten op tafel krijg en ze vertellen wat het is, krijgen ze een fooi van me.
pi_173200527
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 06:14 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dan mag de buschauffeur mij eerst naar mijn stoel brengen, vragen of ik misschien een krantje wil lezen tijdens de rit en hoogstpersoonlijk de deur opendoen als ik wil uitstappen.
Het kassameisje mag mij helpen met winkelen, het karretje voortduwen en mijn boodschappen inpakken voor het afrekenen.
Het geheel aan service, van de keuken tot de gastentafel, daar geef je iets extra's voor als je tevreden bent. Een bedrag klein genoeg voor jou om te kunnen missen, groot genoeg om de ander blij te maken.

Sowieso is het argument waarom betalen we het kassameisje eigenlijk niet vooral vals en hypocriet. Alsof jij die wél een fooi zou geven, als dat gewoonte was.
Uiteindelijk komt het erop neer dat jij (net als zoveel anderen) te gierig bent om wat extra's neer te leggen. Voor die gierigheid ga je vervolgens uitvluchten verzinnen.
Inderdaad. De meesten gedragen zich als criminelen door geen fooien te geven aan de bediening. Men ziet aan het gedrag het verschil niet meer.
pi_173200829
Ze krijgen loon.

Het is een ander verhaal als ze moeten rondkomen van de fooi zoals in Amerika, waar fooi volgens mij zelfs verplicht is.

En gezien de prijzen in de horeca hier in Nederland.. ze gaan maar klagen bij de uitbater.
pi_173200940
Gister lekker gegeten voor 99¤, bedrag gepint en 7 losse euro's gegeven.
.
pi_173201084
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 00:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

20 minuten wachten voor het eten wel, maar 20 minuten tot iemand de bestelling op komt nemen (nadat al een paar keer is gevraagd en bevestigd) vind ik lang duren.
Meer dan 15 min wachten voor ik kan bestellen, drinken of de rekening krijg is echt een no-go.

Dan krijgen ze echt geen fooi meer..
pi_173201116
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 08:42 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Meer dan 15 min wachten voor ik kan bestellen, drinken of de rekening krijg is echt een no-go.

Dan krijgen ze echt geen fooi meer..
Eens. Helemaal als je vraagt of ze willen komen om de bestelling op te nemen en dat je dat dan daarna nog een keer moet vragen. Het is dat ik te lam ben om de kinderen weer uit de kinderstoel te hijsen en naar elders te verkassen, maar anders ben ik dan gewoon weg.
pi_173201429
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 07:10 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

dat heb ik nog nooit gezien of meegemaakt.. bij niemand.

Dan moet je echt naar een 5 sterren restaurant gaan ofzo? Ik heb het over normale restaurants, geen eetcafes!
5 sterrenrestaurants bestaan niet. Maar dit gaat niet over sterrenrestaurants, maar normale restaurants waar je wel een culinaire avond kunt hebben. Misschien ligt het er ook aan waar je zit. Hier in Brabant/Limburg zijn veel restaurants op die manier ingericht, terwijl je in steden in de randstand meer restaurants met eetcafeformule hebt denk ik. Snel eten en niet te veel betalen. Ik heb het over avondvullend eten en per persoon minimaal ¤ 50 kwijt zijn. Ook in het buitenland genoeg van dat soort restaurants overigens.
pi_173201453
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 06:14 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dan mag de buschauffeur mij eerst naar mijn stoel brengen, vragen of ik misschien een krantje wil lezen tijdens de rit en hoogstpersoonlijk de deur opendoen als ik wil uitstappen.
Het kassameisje mag mij helpen met winkelen, het karretje voortduwen en mijn boodschappen inpakken voor het afrekenen.
Het geheel aan service, van de keuken tot de gastentafel, daar geef je iets extra's voor als je tevreden bent. Een bedrag klein genoeg voor jou om te kunnen missen, groot genoeg om de ander blij te maken.

Sowieso is het argument waarom betalen we het kassameisje eigenlijk niet vooral vals en hypocriet. Alsof jij die wél een fooi zou geven, als dat gewoonte was.
Uiteindelijk komt het erop neer dat jij (net als zoveel anderen) te gierig bent om wat extra's neer te leggen. Voor die gierigheid ga je vervolgens uitvluchten verzinnen.
Och meid toch het zit je wel diep he 2x op mij reageren.
pi_173201745
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 06:14 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dan mag de buschauffeur mij eerst naar mijn stoel brengen, vragen of ik misschien een krantje wil lezen tijdens de rit en hoogstpersoonlijk de deur opendoen als ik wil uitstappen.
Het kassameisje mag mij helpen met winkelen, het karretje voortduwen en mijn boodschappen inpakken voor het afrekenen.
Het geheel aan service, van de keuken tot de gastentafel, daar geef je iets extra's voor als je tevreden bent. Een bedrag klein genoeg voor jou om te kunnen missen, groot genoeg om de ander blij te maken.

Sowieso is het argument waarom betalen we het kassameisje eigenlijk niet vooral vals en hypocriet. Alsof jij die wél een fooi zou geven, als dat gewoonte was.
Uiteindelijk komt het erop neer dat jij (net als zoveel anderen) te gierig bent om wat extra's neer te leggen. Voor die gierigheid ga je vervolgens uitvluchten verzinnen.
Ik doe werk dat veel nuttiger is dan een ober of bediende, maar ik krijg geen cent fooi van onze klanten.

Als je vindt dat de fooien bij je werk horen, verdien je te weinig en moet je iets anders zoeken. Als iedereen zo zou denken, krijgt de Horeca een personeelstekort en gaan de lonen omhoog om meer mensen te werven :)
pi_173201802
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 06:14 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dan mag de buschauffeur mij eerst naar mijn stoel brengen, vragen of ik misschien een krantje wil lezen tijdens de rit en hoogstpersoonlijk de deur opendoen als ik wil uitstappen.
Het kassameisje mag mij helpen met winkelen, het karretje voortduwen en mijn boodschappen inpakken voor het afrekenen.
Het geheel aan service, van de keuken tot de gastentafel, daar geef je iets extra's voor als je tevreden bent. Een bedrag klein genoeg voor jou om te kunnen missen, groot genoeg om de ander blij te maken.

Sowieso is het argument waarom betalen we het kassameisje eigenlijk niet vooral vals en hypocriet. Alsof jij die wél een fooi zou geven, als dat gewoonte was.
Uiteindelijk komt het erop neer dat jij (net als zoveel anderen) te gierig bent om wat extra's neer te leggen. Voor die gierigheid ga je vervolgens uitvluchten verzinnen.
Werk jij toevallig in de horeca?
pi_173201820
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 08:30 schreef Fer het volgende:
Gister lekker gegeten voor 99¤, bedrag gepint en 7 losse euro's gegeven.
^O^
  donderdag 17 augustus 2017 @ 09:29:59 #111
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_173201873
quote:
10s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 09:25 schreef Yasmin23 het volgende:
Werk jij toevallig in de horeca?
Nee hoor, maar ik drink wel eens een drankje. En dan gedraag ik me niet als een chagrijnige zonnekoning, ik word meestal prima bediend. ^O^
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_173201892
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 09:29 schreef Ringo het volgende:

[..]

Nee hoor, maar ik drink wel eens een drankje. En dan gedraag ik me niet als een chagrijnige zonnekoning, ik word meestal prima bediend. ^O^
Je bent nogal fel in het fooistandpunt. :P
pi_173202038
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 06:14 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dan mag de buschauffeur mij eerst naar mijn stoel brengen, vragen of ik misschien een krantje wil lezen tijdens de rit en hoogstpersoonlijk de deur opendoen als ik wil uitstappen.
Het kassameisje mag mij helpen met winkelen, het karretje voortduwen en mijn boodschappen inpakken voor het afrekenen.
Het geheel aan service, van de keuken tot de gastentafel, daar geef je iets extra's voor als je tevreden bent. Een bedrag klein genoeg voor jou om te kunnen missen, groot genoeg om de ander blij te maken.

Sowieso is het argument waarom betalen we het kassameisje eigenlijk niet vooral vals en hypocriet. Alsof jij die wél een fooi zou geven, als dat gewoonte was.
Uiteindelijk komt het erop neer dat jij (net als zoveel anderen) te gierig bent om wat extra's neer te leggen. Voor die gierigheid ga je vervolgens uitvluchten verzinnen.
Ze doen gewoon hun werk. Volgens jouw redenatie zou men verplegend personeel ook fooi moeten geven.

Die doen nog veel meer. Niet dat ik geen fooi geef maar vaak vind ik het ook onzin.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173202153
Zaken als vriendelijk zijn en de kaart kennen hoort toch bij je beroep? Dit zorgt ervoor dat klanten terug komen. Volgens mij wordt er fooi gegeven omdat het erin geslepen zit in bepaalde branches.
pi_173202171
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 09:23 schreef Gutanoth het volgende:

[..]

Ik doe werk dat veel nuttiger is dan een ober of bediende, maar ik krijg geen cent fooi van onze klanten.

Als je vindt dat de fooien bij je werk horen, verdien je te weinig en moet je iets anders zoeken. Als iedereen zo zou denken, krijgt de Horeca een personeelstekort en gaan de lonen omhoog om meer mensen te werven :)
De horeca heeft al te kampen met een personeelstekort. Op niveau dan.
pi_173202509
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 09:46 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

De horeca heeft al te kampen met een personeelstekort. Op niveau dan.
Dus moeten de lonen omhoog, zodat er meer mensen op af komen en er beter personeel gekozen kan worden. Zo werkt de markt.
  donderdag 17 augustus 2017 @ 12:31:19 #117
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_173206612
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 09:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ze doen gewoon hun werk. Volgens jouw redenatie zou men verplegend personeel ook fooi moeten geven.
Je moet helemaal niks.
Ik erger me alleen dood aan de stoerdoenerij van het vrekkige menstype.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_173206676
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 09:46 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

De horeca heeft al te kampen met een personeelstekort. Op niveau dan.
Pay peanuts, get monkeys.
pi_173206803
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 08:45 schreef Halcon het volgende:

[..]

Eens. Helemaal als je vraagt of ze willen komen om de bestelling op te nemen en dat je dat dan daarna nog een keer moet vragen. Het is dat ik te lam ben om de kinderen weer uit de kinderstoel te hijsen en naar elders te verkassen, maar anders ben ik dan gewoon weg.
Heb eigenlijk altijd als ik uit eten ga dat ik minimaal 15 minuten of meer op mijn drinken moet wachten.

Vandaar dat ik ook een hekel heb aan uiteten gaan.
pi_173208265
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 12:31 schreef Ringo het volgende:

[..]

Je moet helemaal niks.
Ik erger me alleen dood aan de stoerdoenerij van het vrekkige menstype.
Ok waarom is het vrekkig om horeca personeel geen fooi te geven.
Maar is het niet vrekkig om ander personeel (zusters, onderwijzers, etc.) geen fooi te geven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173209088
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 12:41 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Heb eigenlijk altijd als ik uit eten ga dat ik minimaal 15 minuten of meer op mijn drinken moet wachten.

Vandaar dat ik ook een hekel heb aan uiteten gaan.
Het ging bij mij over het opnemen van een bestelling. Compleet onacceptabel dat dat zo lang moet duren.

Ik vind uit eten gaan leuk en gezellig, maar waardeloze service en/of slecht eten, is wel een domper
pi_173209206
Lekker klagen, maar de volgende keer zitten jullie weer in zo'n goedkope vreetschuur met apenpersoneel. Want ik krijg toch de indruk dat dat het soort restaurants is dat het merendeel hier opzoekt.
pi_173209568
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 14:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Lekker klagen, maar de volgende keer zitten jullie weer in zo'n goedkope vreetschuur met apenpersoneel. Want ik krijg toch de indruk dat dat het soort restaurants is dat het merendeel hier opzoekt.
ga jij maar lekker culinair doen in limboland, hier in de stad werkt het gewoon anders.
There are only 151 Pokémon.
pi_173209897
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 14:42 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

ga jij maar lekker culinair doen in limboland, hier in de stad werkt het gewoon anders.
Jazeker, vanavond weer! In Brabant dan, maar dat is natuurlijk een pot nat.

Al kun je in de stad uiteraard ook prima eten en service krijgen hoor, als je ziet wat Iwanius allemaal voor culinaire belevingen heeft in Rotterdam!
  donderdag 17 augustus 2017 @ 15:26:29 #125
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_173210368
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:40 schreef PestPiloot het volgende:

[..]

[..]

Die vakbonden doen (nog steeds) geen reet
Het is al een jaar duidelijk dat de salarissen te laag zijn, die staan al zo'n 15 jaar stil.
Zelfs inflatiecorrecties e.d zijn niet meer doorgevoerd.

Dat er meer aanloop is, is voor de werkgever alleen maar kassa 'we betalen volgens de normering'
Mijn vrouw heeft de afgelopen maanden al meerdere aanbiedingen gekregen om voor zeker 50% meer salaris over te stappen, maar door de sfeer en lengte van dienstverband niet gedaan.
Er is wel degelijk meer 'geld' in de horeca, maar de bonden leven op statistieken, en die komen nu eenmaal pas 5 jaar later naar ze toe.
proactief zullen ze echt niets doen.

Volgens mij pas als hun bedrijfscatering een keer géén soep serveert, gaan hun ogen echt open.
Fooien houden dit soort praktijken juist in stand. Mensen werken maar wat graag in de horeca vanwege de fooien. Dank voor dit argument.
2000 light years from home
  donderdag 17 augustus 2017 @ 15:27:43 #126
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_173210390
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:36 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Wat hebben de vakbonden hier mee te maken?
Simpel, dankzij vakbonden hebben werknemers in Nederland heel veel macht waardoor afhankelijkheid van fooien een keuze is. Wat is het essentiële verschil tussen horecawerknemers en de andere miljoenen Nederlanders die ook in de dienstensector (maar niet horeca) zitten?
2000 light years from home
pi_173212391
Nee wij zij gierige mensen, omdat wij de bedieners geen fooi geven in een land waar minimum loon bestaat, waar men toeslagen krijgt als je iets onder modaal leeft. En nee dit is niet te vergelijken met een buschauffeur die net als die bedieners betaald krijgen voor het werk wat ze moeten doen/uitvoeren.

Want die bedieners doen iets persoonlijks naar hem toe, wat gewoon bij hun taakomschrijving hoort. En wil de buschauffeur dus, volgens deze hypocriet, ook fooi dan zou die dus meer moeten doen wat bij zijn taken hoort, jaja hoe hypocriet ben je dan, en dan mij gierig noemen :')

Maar ik mag geen mening hebben want dan ben je gierig maar de hypocriete hippie moet wel ff duidelijk maken dat ik gierig ben :')

[ Bericht 15% gewijzigd door Frutsel op 18-08-2017 10:05:20 ]
pi_173213134
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 14:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Lekker klagen, maar de volgende keer zitten jullie weer in zo'n goedkope vreetschuur met apenpersoneel. Want ik krijg toch de indruk dat dat het soort restaurants is dat het merendeel hier opzoekt.
Tegen wie heb je het :?
pi_173213445
Gisteren in Maastricht wezen eten. De tafel naast ons kreeg i.p.v. de Weizen die ze besteld had, een witbier. De gast moest de kelner daarop wijzen. Dus die liep weer weg met het witbier, en kwam even later terug met de uitleg dat er een verkeerd vat aangesloten was.
En aan het eind van mijn maaltijd moest ik 2 keer vragen om de rekening. Mooi dat die dus geen fooi hebben gekregen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173213603
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 17:46 schreef Halcon het volgende:

[..]

Tegen wie heb je het :?
To whom it may concern.
  donderdag 17 augustus 2017 @ 19:36:46 #131
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_173215718
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 18:38 schreef Syd het volgende:
Tja jij begon de aanval dus kun je het terug verwachten. Wanneer gaan we weer boom knuffelen? ^O^
Je hebt vooralsnog alleen je eigen gierigheid verdedigd. Dat geeft natuurlijk niks, op gierigheid staat geen straf, maar geef gewoon toe dat het gierigheid is, dan zijn we weer een stukje verder in de discussie. ^O^

[ Bericht % gewijzigd door Frutsel op 18-08-2017 10:05:53 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_173216223
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 19:36 schreef Ringo het volgende:
Je hebt vooralsnog alleen je eigen gierigheid verdedigd. Dat geeft natuurlijk niks, op gierigheid staat geen straf, maar geef gewoon toe dat het gierigheid is, dan zijn we weer een stukje verder in de discussie. ^O^
Waarom is dat gierig?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173216722
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 14:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Lekker klagen, maar de volgende keer zitten jullie weer in zo'n goedkope vreetschuur met apenpersoneel. Want ik krijg toch de indruk dat dat het soort restaurants is dat het merendeel hier opzoekt.
Heel goed gezien. Ik zag laatst een meeneemmenukaart van een restaurantje, waar beknibbeld werd op papier en inkt, door afkortingen te gebruiken waardoor de menukaart niet zo groot was als die had geweest als men voluit de ingrediënten had geschreven. Een schande is dat gewoon om papier- en inktleveranciers hun inkomsten niet te gunnen. Toch?
pi_173216764
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 16:46 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik val liever niet in herhaling, ouwe cententellert.
Geen argumenten dus.

Want je verhaal van bediening, persoonlijke aandacht en stoel aanschuiven etc gaat net zo goed op voor verpleegsters. Of heb ik een argument gemist?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 17 augustus 2017 @ 20:15:30 #135
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_173216800
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Want je verhaal van bediening, persoonlijke aandacht en stoel aanschuiven etc gaat net zo goed op voor verpleegsters. Of heb ik een argument gemist?
Doe eens gek, geef je verpleegster een fooi, kijken hoe ze reageert!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_173216847
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 17:07 schreef Syd het volgende:

[..]

Nee wij zij gierige mensen, omdat wij de bedieners geen fooi geven in een land waar minimum loon bestaat, waar men toeslagen krijgt als je iets onder modaal leeft. En nee dit is niet te vergelijken met een buschauffeur die net als die bedieners betaald krijgen voor het werk wat ze moeten doen/uitvoeren.

Want die bedieners doen iets persoonlijks naar hem toe, wat gewoon bij hun taakomschrijving hoort. En wil de buschauffeur dus, volgens deze hypocriet, ook fooi dan zou die dus meer moeten doen wat bij zijn taken hoort, jaja hoe hypocriet ben je dan, en dan mij gierig noemen :')

Maar ik mag geen mening hebben want dan ben je gierig maar de hypocriete hippie moet wel ff duidelijk maken dat ik gierig ben :')
Je weet wanneer de argumenten op zijn wanneer ze uit het niets beginnen te schelden. Dat tekent ze wel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173216895
quote:
14s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:15 schreef Ringo het volgende:

[..]

Doe eens gek, geef je verpleegster een fooi, kijken hoe ze reageert!
Dat accepteert ze tot een bepaalde hoogte. Zijn ook protocollen voor.
Pas nog gedaan bij mijn opa.

Maar het is idd niet veel voorkomend de vraag aan jou is waarom dat verschil.
Maar daar blijf je mooi omheen draaien.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173216981
quote:
14s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:15 schreef Ringo het volgende:

[..]

Doe eens gek, geef je verpleegster een fooi, kijken hoe ze reageert!
Op de knietjes denk ik.
pi_173217120
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 18:00 schreef spijkerbroek het volgende:
Gisteren in Maastricht wezen eten. De tafel naast ons kreeg i.p.v. de Weizen die ze besteld had, een witbier. De gast moest de kelner daarop wijzen. Dus die liep weer weg met het witbier, en kwam even later terug met de uitleg dat er een verkeerd vat aangesloten was.
En aan het eind van mijn maaltijd moest ik 2 keer vragen om de rekening. Mooi dat die dus geen fooi hebben gekregen.
Terecht. Foute bestelling, compleet irrelevant onzinsmoesje en dan 2 keer vragen om de rekening.
pi_173217301
quote:
14s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:26 schreef Halcon het volgende:

[..]

Terecht. Foute bestelling, compleet irrelevant onzinsmoesje en dan 2 keer vragen om de rekening.
Klinkt idd als een verschrikkelijke avond.
pi_173217409
quote:
9s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:32 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Klinkt idd als een verschrikkelijke avond.
Als je verder goed hebt gegeten valt dat misschien mee, maar zou de bediening in zo'n geval geen fooi geven natuurlijk.
pi_173217449
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:36 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als je verder goed hebt gegeten valt dat misschien mee, maar zou de bediening in zo'n geval geen fooi geven natuurlijk.
Ik hecht veel meer waarde aan de vriendelijkheid van de bediening en hun motivatie om een best te doen dan 2 kleine foutjes. Zit daar niet met mijn checklist van alles af te strepen.
pi_173217511
quote:
10s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:38 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik hecht veel meer waarde aan de vriendelijkheid van de bediening en hun motivatie om een best te doen dan 2 kleine foutjes. Zit daar niet met mijn checklist van alles af te strepen.
Wel twee onnozele fouten. Vooral die laatste. Als iemand de rekening vraagt, moet je die gewoon komen brengen.
pi_173217536
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:40 schreef Halcon het volgende:

[..]

Wel twee onnozele fouten. Vooral die laatste. Als iemand de rekening vraagt, moet je die gewoon komen brengen.
Ik vergeet het ook wel eens als ik het druk heb. Dan bied ik mijn excuses aan. Vind het allemaal niet zo'n ramp eigenlijk.
  donderdag 17 augustus 2017 @ 20:42:26 #145
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173217561
Het lang moeten wachten op de rekening is wel een ergernis.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173217572
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Het lang moeten wachten op de rekening is wel een ergernis.
Uiteraard, vraag je het nog een keer. Verder geen reden om je dag te laten verpesten toch?
pi_173217679
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:42 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Uiteraard, vraag je het nog een keer. Verder geen reden om je dag te laten verpesten toch?
wel een reden om geen fooi te geven
There are only 151 Pokémon.
pi_173217697
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:46 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

wel een reden om geen fooi te geven
Ja maar niet net doen alsof de ervaring verschrikkelijk was :p
  donderdag 17 augustus 2017 @ 20:47:12 #149
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173217708
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:46 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

wel een reden om geen fooi te geven
Dit dus
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173217828
Ieder heeft zijn of haar reden om wel of geen fooi te geven. Ik vergeet idd ook wel eens dingen of bestel het verkeerde gerecht voor gast. Dan geef ik aan dat ik het fout heb gedaan, bied mijn esxcuses aan en herstel de fout zo snel mogelijk. Nog steeds geven sommige mensen dan wel fooi.

De meeste mensen komen niet met een denkbeeldige checklist waar ze de critirea voor het wel of niet fooi geven afstrepen op hun lijst.

Het is verder prima dat dat voor jullie punten zijn dat je geen fooi geeft. :)
pi_173217923
Of een tafel met een rekening van 170 euro gisteren. Waar alles goed ging. Vriendelijke mensen, leuk contact. Nog een welgemeend bedankje aan het einde en geen cent fooi:P
pi_173217955
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:41 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik vergeet het ook wel eens als ik het druk heb. Dan bied ik mijn excuses aan. Vind het allemaal niet zo'n ramp eigenlijk.
De wereld vergaat niet, maar wel ergerlijk. Sowieso in algemene zin ergerlijk om de bediening achter de vodden aan te moeten zitten.

Helemaal als je een teken geeft dat je af wilt rekenen of wilt bestellen, ze bevestigen dat ze komen, maar dat je er vervolgens toch weer zelf achteraan moet.
pi_173217986
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:53 schreef Halcon het volgende:

[..]

De wereld vergaat niet, maar wel ergerlijk. Sowieso in algemene zin ergerlijk om de bediening achter de vodden aan te moeten zitten.

Helemaal als je een teken geeft dat je af wilt rekenen of wilt bestellen, ze bevestigen dat ze komen, maar dat je er vervolgens toch weer zelf achteraan moet.
Ja het zijn net mensen :o Als ze het vergeten doen ze het niet express, het is niet om jou te zieken. Mensen kunnen daadwerkelijk wat vergeten.

Of doe jij je werk elke dag 100% foutloos?

Ik heb het natuurlijk over een foutje en niet een algehele rit vol dit soort dingen :p
pi_173218098
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja het zijn net mensen :o Als ze het vergeten doen ze het niet express, het is niet om jou te zieken. Mensen kunnen daadwerkelijk wat vergeten.

Of doe jij je werk elke dag 100% foutloos?
Nee, dat zou er nog bij moeten komen, dat ze het expres doen of om mij te zieken. Als je bevestigt dat je komt met de kaart of de rekening, dan moet je dat ook gewoon doen.

Tussen de regels door lees ik toch allemaal dat eters niet moeten zaniken en dat het tegenvalt als er geen fooi wordt gegeven.

De jij-bak, zelfs in dit soort topics.
pi_173218179
quote:
10s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:57 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nee, dat zou er nog bij moeten komen, dat ze het expres doen of om mij te zieken. Als je bevestigt dat je komt met de kaart of de rekening, dan moet je dat ook gewoon doen.

Tussen de regels door lees ik toch allemaal dat eters niet moeten zaniken en dat het tegenvalt als er geen fooi wordt gegeven.

De jij-bak, zelfs in dit soort topics.
Nee probeer aan te geven dat bedienend personeel wel eens een fout kan maken. Zoals alle mensen die aan het werk zijn.

Ik zelf zei al net dat ik hier mij hier niet zo druk om kan maken.
pi_173219257
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:46 schreef Yasmin23 het volgende:
Ja maar niet net doen alsof de ervaring verschrikkelijk was :p
Het eten was prima, de bediening was verder prima. En de ervaring was niet verschrikkelijk. Die woorden gebruik jij, niemand anders. Niemand doet alsof het een ramp was. Maar het was zeker geen fooi waard. En daar gaat dit topic over.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173219338
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 21:23 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Het eten was prima, de bediening was verder prima. En de ervaring was niet verschrikkelijk. Die woorden gebruik jij, niemand anders. Niemand doet alsof het een ramp was. Maar het was zeker geen fooi waard. En daar gaat dit topic over.
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 18:00 schreef spijkerbroek het volgende:
Gisteren in Maastricht wezen eten. De tafel naast ons kreeg i.p.v. de Weizen die ze besteld had, een witbier. De gast moest de kelner daarop wijzen. Dus die liep weer weg met het witbier, en kwam even later terug met de uitleg dat er een verkeerd vat aangesloten was.
En aan het eind van mijn maaltijd moest ik 2 keer vragen om de rekening. Mooi dat die dus geen fooi hebben gekregen.
Zat je toch wel dwars :P
pi_173219953
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 21:25 schreef Yasmin23 het volgende:
Zat je toch wel dwars :P
Dat ze die fouten maken? Dat is slordig en dat viel me op, ja.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173220122
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:41 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik vergeet het ook wel eens als ik het druk heb. Dan bied ik mijn excuses aan. Vind het allemaal niet zo'n ramp eigenlijk.
En daarom verdien je geen fooi :p
pi_173220174
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 21:45 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

En daarom verdien je geen fooi :p
Grappig dat ik dan nog best vaak fooi krijg :7
  donderdag 17 augustus 2017 @ 22:02:02 #161
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_173220861
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 21:46 schreef Yasmin23 het volgende:
Grappig dat ik dan nog best vaak fooi krijg :7
Misschien heb je gewoon een mooie kont.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_173220953
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 01:38 schreef Charlies het volgende:
Nooit opgevallen dat er minder fooi gegeven wordt.

Ik geef nog standaard 10 procent bij lage bedragen(-¤30,00), 5 procent bij een normale avond, 10 procent bij een top-avond en zelfs hoger met uitzondering.

Wel eens voor 60 euro kunnen eten met 2 personen inclusief cocktails wegens een openingsactie, na een top-avond voor een goede prijs geef ik gerust 20%.
:?
Je weet dat in Nederland service inbegrepen is bij de prijzen op de kaart ?
pi_173220965
quote:
6s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 22:02 schreef Ringo het volgende:

[..]

Misschien heb je gewoon een mooie kont.
Nee eigenlijk niet :P

Meestal gaat het bij ontevreden gasten niet zozeer om de fout die is gemaakt maar de manier waarop het wordt opgelost.
pi_173221111
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 22:04 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee eigenlijk niet :P

Meestal gaat het bij ontevreden gasten niet zozeer om de fout die is gemaakt maar de manier waarop het wordt opgelost.
Ik wil mijn drinken en rekening binnen 15 minuten nadat ik het gevraagd heb. Daarboven is 0 euro fooi.
pi_173221167
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 22:07 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Ik wil mijn drinken en rekening binnen 15 minuten nadat ik het gevraagd heb. Daarboven is 0 euro fooi.
Oke. Zal het aan ze doorgeven.
  donderdag 17 augustus 2017 @ 22:27:30 #166
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_173222071
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 22:07 schreef Redbullkid het volgende:
Ik wil mijn drinken en rekening binnen 15 minuten nadat ik het gevraagd heb. Daarboven is 0 euro fooi.
Weer zo'n berekenende hork.
Misschien moet je het op een briefje schrijven en bij binnenkomst aan de ober geven, dan kan ie er rekening mee houden. :').
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 17 augustus 2017 @ 22:37:53 #167
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_173222538
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 22:04 schreef Yasmin23 het volgende:
Meestal gaat het bij ontevreden gasten niet zozeer om de fout die is gemaakt maar de manier waarop het wordt opgelost.
Klopt, maar dat geldt voor veel beroepen.
Iedere amateur kan fouten maken maar het vereist professionaliteit om fouten op te lossen. Het is goed als dat wordt gezien.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_173223778
quote:
10s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 22:27 schreef Ringo het volgende:

[..]

Weer zo'n berekenende hork.
Misschien moet je het op een briefje schrijven en bij binnenkomst aan de ober geven, dan kan ie er rekening mee houden. :').
Als je die 2 dingen niet binnen een kwartier kan regelen hoor het werk niet te doen. Laat staan fooi krijgen.

Sowieso is fooi onzin in Nederland. Voorral als je er niks van bakt.

En dingen vergeten... Tja daar ga ik geeneens op in :')
pi_173224959
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 23:07 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Als je die 2 dingen niet binnen een kwartier kan regelen hoor het werk niet te doen. Laat staan fooi krijgen.

Sowieso is fooi onzin in Nederland. Voorral als je er niks van bakt.

En dingen vergeten... Tja daar ga ik geeneens op in :')
Doe jij je werk elke dag 100% foutloos?
pi_173226382
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 23:45 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Doe jij je werk elke dag 100% foutloos?
lees nou eens, het gaat over fooi geven. Als je klanten 20 min op de rekening laat wachten verwacht jij nog fooi? Echt....
There are only 151 Pokémon.
pi_173227569
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 23:45 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Doe jij je werk elke dag 100% foutloos?
En weer de jij-bak.

Gaat er toch niet over of hij zijn werk foutloos doet?
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 08:40:03 #172
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_173227701
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 23:07 schreef Redbullkid het volgende:
Als je die 2 dingen niet binnen een kwartier kan regelen hoor het werk niet te doen. Laat staan fooi krijgen.
Jij bent er natuurlijk zo een die gaat zoeken naar keiharde kritiekpunten net zolang totdat je er eentje vindt, zodat je geen fooi hoeft te geven.

[ Bericht 12% gewijzigd door Frutsel op 18-08-2017 10:22:21 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_173228104
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 23:45 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Doe jij je werk elke dag 100% foutloos?
Zou wel fijn zijn als in bepaalde beroepen 100% foutloos wordt gewerkt :X
pi_173228187
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 08:40 schreef Ringo het volgende:

[..]

Jij bent er natuurlijk zo een die gaat zoeken naar keiharde kritiekpunten net zolang totdat je er eentje vindt, zodat je geen fooi hoeft te geven.
Als iemand voor tientallen euro's p.p. ergens gaat uiteten, ben je toch niet gierig?
Waarom verdien jij een fooi? En raak je pissed als je geen fooi krijgt?

[ Bericht 17% gewijzigd door Frutsel op 18-08-2017 10:22:44 ]
pi_173228198
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 20:52 schreef Yasmin23 het volgende:
Of een tafel met een rekening van 170 euro gisteren. Waar alles goed ging. Vriendelijke mensen, leuk contact. Nog een welgemeend bedankje aan het einde en geen cent fooi:P
Is dat een probleem? Die mensen betalen jouw salaris met hun rekening, waarom zou je daar bovenop nog fooi willen?
pi_173228904
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 08:40 schreef Ringo het volgende:

[..]

Jij bent er natuurlijk zo een die gaat zoeken naar keiharde kritiekpunten net zolang totdat je er eentje vindt, zodat je geen fooi hoeft te geven.

ga je nog antwoord op de vraag geven?

[ Bericht 19% gewijzigd door Frutsel op 18-08-2017 10:23:07 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_173229425
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 08:25 schreef Halcon het volgende:

[..]

En weer de jij-bak.

Gaat er toch niet over of hij zijn werk foutloos doet?
Nee zei net al dat geen fooi geven prima is. Heb het over jullie verontwaardiging of verbazing of hoe je het ook wel eens wilt noemen dat er iets fout gaat.

Gaat mij niet om die fooi.

Overigens gaat het bij jullie wel om de fout. De rekening niet gelijk brengen en een verkeerd biertje brengen. Waarop wordt gezegd: Terecht geen fooi of mooi dat ze geen fooi hebben gehad.
pi_173229462
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 09:14 schreef jesseax het volgende:

[..]

Is dat een probleem? Die mensen betalen jouw salaris met hun rekening, waarom zou je daar bovenop nog fooi willen?
Mensen snappen de context niet waarin ik het plaatst. Het was een toevoeging op mijn reactie daarboven dat ieder zijn of haar redenen heeft om wel of geen fooi te geven.
pi_173229608
Als de bediening correct is en het eten goed dan geef ik vaak 15-20% fooi.
Laatste keer niet toen werd de helft niet uitgeleverd van mijn gerecht, moest erom vragen en vervolgens 20 minuten later het doodleuk koud op tafel neerzetten, nou dat mocht gelijk mee terug ...
pi_173229671
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:22 schreef Duveldrinker het volgende:
Als de bediening correct is en het eten goed dan geef ik vaak 15-20% fooi.
Laatste keer niet toen werd de helft niet uitgeleverd van mijn gerecht, moest erom vragen en vervolgens 20 minuten later het doodleuk koud op tafel neerzetten, nou dat mocht gelijk mee terug ...
Hoe hebben ze het opgelost?
pi_173229712
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:25 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hoe hebben ze het opgelost?
Sorry sorry, uiteindelijk om de eigenaar gevraagd, die gaf korting.
pi_173229760
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:26 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]

Sorry sorry, uiteindelijk om de eigenaar gevraagd, die gaf korting.
Maar je gaat er zeker niet meer naartoe? :p
pi_173229808
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:28 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Maar je gaat er zeker niet meer naartoe? :p
Wat is voor jou de reden dat je het eigenlijk normaal vindt dat je fooi ontvangt?
pi_173229881
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:30 schreef jesseax het volgende:

[..]

Wat is voor jou de reden dat je het eigenlijk normaal vindt dat je fooi ontvangt?
Normaal is alleen als je allerlei uitzonderingen op de kaart zou willen. Of je eigen meegebrachte spul door de keuken zou willen laten bereiden. Of als je fucking veeleisend bent.

Anders is het een extratje en ga ik zeker niet vanuit dat ik het krijg.
pi_173230334
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:33 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Normaal is alleen als je allerlei uitzonderingen op de kaart zou willen. Of je eigen meegebrachte spul door de keuken zou willen laten bereiden. Of als je fucking veeleisend bent.

Anders is het een extratje en ga ik zeker niet vanuit dat ik het krijg.
Dus die tafel die voor ¤170 is komen eten was fucking veeleisend? Of wat was de reden dat je verbaasd reageert op het feit dat zij geen fooi gaven?
pi_173230351
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:56 schreef jesseax het volgende:

[..]

Dus die tafel die voor ¤170 is komen eten was fucking veeleisend? Of wat was de reden dat je verbaasd reageert op het feit dat zij geen fooi gaven?
Nee...... Anders lees je even wat ik daarvoor had gezegd.
pi_173230422
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:57 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee...... Anders lees je even wat ik daarvoor had gezegd.
Heb ik gedaan, wat moet ik daaruit halen dan?
pi_173230442
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 11:02 schreef jesseax het volgende:

[..]

Heb ik gedaan, wat moet ik daaruit halen dan?
Dan had je begrepen dat zelfs als er fouten gemaakt worden er nog mensen zijn die fooi geven...

Herhaal het nog wel een keer: Iedereen heeft zijn eigen redenen om wel of geen fooi te geven.
pi_173230688
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:28 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Maar je gaat er zeker niet meer naartoe? :p
Die kans is nihil inderdaad. Moesten ook heel lang op drinken wachten, als je een glas wijn bij je eten besteld en die komt pas als je bijna klaar met eten bent...na 2x vragen ook.
pi_173230920
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 23:45 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Doe jij je werk elke dag 100% foutloos?
Ik maak misschien 1 fout per week. Maar ik doe best wel gecompliceerd werk.
De tijd dat ik in de horeca werkte was het altijd druk. Nog nooit hebben mijn tafels lang hoeven wachten (soms op eten, maar daar kon ik niks aan doen uiteraard) en nog nooit hebben ze iets anders gekregen dan ze hadden besteld.

Dus ja, als je een klant te lang laat wachten en elke dag een fout maakt kan je beter wat anders gaan doen.
pi_173230939
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 23:45 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Doe jij je werk elke dag 100% foutloos?
Ik maak misschien 1 fout per week. Maar ik doe best wel gecompliceerd werk.
De tijd dat ik in de horeca werkte was het altijd druk. Nog nooit hebben mijn tafels lang hoeven wachten (soms op eten, maar daar kon ik niks aan doen uiteraard) en nog nooit hebben ze iets anders gekregen dan ze hadden besteld.

Dus ja, als je een klant te lang laat wachten en elke dag een fout maakt kan je beter wat anders gaan doen.
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 08:40 schreef Ringo het volgende:

[..]

Jij bent er natuurlijk zo een die gaat zoeken naar keiharde kritiekpunten net zolang totdat je er eentje vindt, zodat je geen fooi hoeft te geven.

Newsflash, ik hoef sowieso geen fooi te geven. Het is Amerika niet.

Ik geef graag fooi voor extra service. Geef je geen extra Service, waarom zou ik dan fooi geven?
pi_173230964
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 11:35 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Ik maak misschien 1 fout per week. Maar ik doe best wel gecompliceerd werk.
De tijd dat ik in de horeca werkte was het altijd druk. Nog nooit hebben mijn tafels lang hoeven wachten (soms op eten, maar daar kon ik niks aan doen uiteraard) en nog nooit hebben ze iets anders gekregen dan ze hadden besteld.

Dus ja, als je een klant te lang laat wachten en elke dag een fout maakt kan je beter wat anders gaan doen.
Zeer indrukwekkend.
pi_173231013
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 11:38 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Zeer indrukwekkend.
Tja ach, 1 fout kan een paar honderd euro kosten.

Bij jou overigens ook. Als jij er een puinhoop van maakt kan jouw werkgever (potentiele) vaste klanten verliezen.

Het is maar net hoe serieus je het neemt.

In Nederland zou je overigens geen fooi moeten verwachten. Maar als je het krijgt is het alleen maar leuk :).

[ Bericht 13% gewijzigd door Redbullkid op 18-08-2017 11:47:33 ]
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:52:03 #194
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_173233583
Alleen mooie serveersters krijgen fooi, mannen en lelijke trollen doen het maar met hun uurloon.
pi_173234048
quote:
17s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 13:52 schreef Twiitch het volgende:
Alleen mooie serveersters krijgen fooi, mannen en lelijke trollen doen het maar met hun uurloon.
Alleen mooie mannen krijgen goede service :6
pi_173235490
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:15 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee zei net al dat geen fooi geven prima is. Heb het over jullie verontwaardiging of verbazing of hoe je het ook wel eens wilt noemen dat er iets fout gaat.

Gaat mij niet om die fooi.

Overigens gaat het bij jullie wel om de fout. De rekening niet gelijk brengen en een verkeerd biertje brengen. Waarop wordt gezegd: Terecht geen fooi of mooi dat ze geen fooi hebben gehad.
Het komt toch wat anders over. Een beetje verontwaardiging als mensen - om valide redenen - geen fooi geven. Om iets geen fooi geven, betekent niet dat de wereld zojuist is vergaan.

Dat is dan toch ook terecht? Trage bediening blijkbaar en dan ook nog iets verkeerds op tafel zetten. Ik snap wel dat je dan geen fooi geeft.

Ik ben echt de beroerdste niet, maar het voorbeeld dat ik hier gaf (lang wachten, halve kaart niet meer beschikbaar, eten koud) ga ik echt niet 'belonen' met fooi.
pi_179992605
Ik werk in de horeca.

Ik vind het een blijk van waardering.
Woon in Tenerife. Ik merk wel dat Belgen nooit fooi geven.

Geef mij Duitsers, Nederlanders en vooral engelsen!!! Vooral die engelsen, die geven de meeste fooi :P
pi_179994052
Fooi moet je verdienen. Als iets niet boven de middelmaat uitsteekt, waarom dan fooi geven? De horeca is al belachelijk duur in Nederland.
pi_179994184
Ik geef geen fooi. Waarom zou ik?
Bij een baan buiten de horeca krijg je ook geen fooi als je gewoon je werk doet. Soms een bonus, maar niets staat een horeca werkgever in de weg zijn eigen werknemers een bonus te geven.

Het is hier geen Amerika.
  zaterdag 23 juni 2018 @ 18:15:38 #200
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_179994348
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 16:47 schreef charmed_angel het volgende:
Ik werk in de horeca.

Ik vind het een blijk van waardering.
Woon in Tenerife. Ik merk wel dat Belgen nooit fooi geven.

Geef mij Duitsers, Nederlanders en vooral engelsen!!! Vooral die engelsen, die geven de meeste fooi :P
Waarom moet dat in de horeca? een blijk van waardering? Ik ken geen enkel ander beroep waar men fooi verwacht bovenop de normale kosten.

Ik heb sws waardering voor de meeste banen, maar waarom moet dat zich dan uitdrukken in geld?

Als mensen graag meer geld willen verdienen moeten ze zorgen dat ze een beter CAO krijgen.
pi_179994354
Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat degene die betaalde in een restaurant géén fooi gaf, anders dan wanneer de bediening slecht was. Zal wel iets Belgisch zijn. :')
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_179994386
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 18:20 schreef nostra het volgende:
Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat degene die betaalde in een restaurant géén fooi gaf, anders dan wanneer de bediening slecht was. Zal wel iets Belgisch zijn. :')
Ik snap die fooiencultuur niet. Ik ben in landen geweest waar dat not-done is en de dienstverlening vele male hoger ligt.
pi_179994431
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 18:23 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ik snap die fooiencultuur niet. Ik ben in landen geweest waar dat not-done is en de dienstverlening vele male hoger ligt.
Dat kan, dat is nu eenmaal zo met culturen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_179994483
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 16:47 schreef charmed_angel het volgende:
Ik werk in de horeca.

Ik vind het een blijk van waardering.
Woon in Tenerife. Ik merk wel dat Belgen nooit fooi geven.

Geef mij Duitsers, Nederlanders en vooral engelsen!!! Vooral die engelsen, die geven de meeste fooi :P
Wat dat betreft kunnen Nederlanders en Belgen hun culturele stereotypen wel omruilen. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179994515
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 18:25 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat kan, dat is nu eenmaal zo met culturen.
Is iemand onbeschoft als hij geen fooi geeft?
pi_179994568
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 18:29 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Is iemand onbeschoft als hij geen fooi geeft?
Dat ligt aan de cultuur hè?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179994581
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 18:29 schreef Odaiba het volgende:
Is iemand onbeschoft als hij geen fooi geeft?
Zo wordt het over het algemeen wel ervaren, ook als het niet zo zou zijn bedoeld. Ik vind het ook een beetje overobjectiveren (en vaak ook wat provocerend) om het niet te doen, ondanks dat de culturele norm dat wel voorschrijft. Waar gaat het over werkelijk.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_179994688
Fooi is geen geld issue, als je het kunt veroorloven om uit eten te gaan dan kun je die fooi ook betalen. Als je echt zo krap zit financieel moet je werken aan je financiële armslag ipv tijd te verdoen met dineren.

Het is een blijk van waardering, feedback systeem.
Als de service slecht is of de kwaliteit niet is zoals je had verwacht dan betaal je gewoon maar geef je geen fooi
pi_179994812
Mijn vaste stek is onder andere mijn vaste stek omdat ik het personeel prettig vind. Hun belangrijkste verdienste daarvan is dat ik regelmatig terugkom en 20 Euro aan drank op een avond uitgeef. Als ik dan de rekening van die avond krijg rond ik het altijd naar boven af. Geen idee wat ze met dat overschot doen, hopelijk gaat dat naar het personeel.

Maar als ik elders een hapje of drankje doe, dan geef ik ook niet snel een fooi.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_179995004
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 18:39 schreef wawowiewa het volgende:
Fooi is geen geld issue, als je het kunt veroorloven om uit eten te gaan dan kun je die fooi ook betalen. Als je echt zo krap zit financieel moet je werken aan je financiële armslag ipv tijd te verdoen met dineren.

Het is een blijk van waardering, feedback systeem.
Als de service slecht is of de kwaliteit niet is zoals je had verwacht dan betaal je gewoon maar geef je geen fooi
Dat is de omgekeerde wereld... Je mag gewoon goede service verwachten en het bedrijf is daar zelf verantwoordelijk voor. Is de service slecht, dan komen mensen dus ook niet meer eten. Simpel als dat. Dus daar moet je de klanten helemaal niet mee willen belasten. Die willen gewoon lekker eten en goede service.
pi_179995263
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 18:23 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ik snap die fooiencultuur niet. Ik ben in landen geweest waar dat not-done is en de dienstverlening vele male hoger ligt.
Tot de jaren 60 was het in Nederland ook normaal om bedieningsgeld te betalen. Toen zijn alle prijzen met 10% verhoogd en werd alles inclusief fooi. Nu lijkt men dat weer vergeten.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_179996143
Geef altijd wel een beetje fooi eigenlijk
pi_179996225
Ik krijg ook geen extra geld als ik m'n werk goed uitvoer
pi_179996294
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 19:59 schreef Isane het volgende:
Ik krijg ook geen extra geld als ik m'n werk goed uitvoer
Ik wel, doorgaans één of twee extra maandsalarissen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179996599
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:02 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik wel, doorgaans één of twee extra maandsalarissen.
Dagelijks én van je cliënten? Toffe baan.
pi_179996669
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:14 schreef ThePrinceTWP het volgende:

[..]

Dagelijks én van je cliënten? Toffe baan.
Ik weet niet waarom je denkt daar extra criteria aan toe te moeten voegen want dat was de vraag niet. Als je wilt kun je het bedrag berekenen per dag en uiteindelijk wordt het natuurlijk gefinancierd door onze klanten ja.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179996694
http://bigthink.com/stran(...)you-tip-and-how-much

Het valt gelukkig allemaal ook wel mee met fooien moeten geven. Enkel Noord-Amerika is het zowat een must of je krijgt rare gezichten. Japan is dan weer het ander totale uiterste.
pi_179996709
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:02 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik wel, doorgaans één of twee extra maandsalarissen.
En jij werkt ook in de horeca?
pi_179996716
In de VS hebben ze gewoon doodleuk een apart minimumloon voor "fooibanen" dat nog niet op de helft van het normale minimumloon ligt in sommige staten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179996729
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:17 schreef Odaiba het volgende:

[..]

En jij werkt ook in de horeca?
Nee. En nu?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179997059
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:16 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik weet niet waarom je denkt daar extra criteria aan toe te moeten voegen want dat was de vraag niet. Als je wilt kun je het bedrag berekenen per dag en uiteindelijk wordt het natuurlijk gefinancierd door onze klanten ja.
Iets met appels en peren.

Indien je werkelijk van mening bent dat je een indivuele prestatiebonus zonder meer kunt vergelijken met fooi in horecagelegenheden en aan de context van de post van de desbetreffende user niet af kon leiden wat ie naar alle waarschijnlijkheid bedoelde raad ik je aan om de materie eerst tot je te nemen voor je met de grote mensen mee probeert te praten ;).
pi_179997292
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:29 schreef ThePrinceTWP het volgende:

[..]

Iets met appels en peren.

Indien je werkelijk van mening bent dat je een indivuele prestatiebonus zonder meer kunt vergelijken met fooi in horecagelegenheden en aan de context van de post van de desbetreffende user niet af kon leiden wat ie naar alle waarschijnlijkheid bedoelde raad ik je aan om de materie eerst tot je te nemen voor je met de grote mensen mee probeert te praten ;).
Wel schattig poginkje om hautain over te komen hoor, maar ik ben niet echt onder de indruk. De strekking van de post is natuurlijk ook gewoon "boehoe ik krijg ook niets extra's als ik mijn werk goed uitvoer!! :(". Nou, ik wel dus.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179997488
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:35 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wel schattig poginkje om hautain over te komen hoor, maar ik ben niet echt onder de indruk. De strekking van de post is natuurlijk ook gewoon "boehoe ik krijg ook niets extra's als ik mijn werk goed uitvoer!! :(". Nou, ik wel dus.
Je lijkt geen medestanders te hebben die je interpretatie van die post delen, mijn waarde. Nadenken voor je op verzenden klikt lijkt me derhalve geen overbodige luxe, in ieder geval in de serieuzere subfora.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2018 20:42:24 ]
pi_179997522
Er loopt ergens in CUL ook een topic waar iemand als statement 5 cent fooi geeft voor de belabberde service.
pi_179997541
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:41 schreef ThePrinceTWP het volgende:

[..]

Je lijkt geen medestanders te hebben die je interpretatie van die post delen, mijn waarde. Nadenken voor je op verzenden klikt lijkt me derhalve geen overbodige luxe, in ieder geval in de serieuzere subfora.
Daar NWS veelal wordt bevolkt door cognitief minder bedeelden lijkt me dat niet zo'n bijster sterk argument.
Men briest vaak op basis van sentimenten en heeft niet zoveel met rationele argumenten, ook hier weer.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179997767
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:43 schreef Monolith het volgende:

[..]

Daar NWS veelal wordt bevolkt door cognitief minder bedeelden lijkt me dat niet zo'n bijster sterk argument.
Men briest vaak op basis van sentimenten en heeft niet zoveel met rationele argumenten, ook hier weer.
Het feit dat velen die actief meeposten in NWS geen blijk geven van een hoge mate van ontwikkeling doet verder niets af aan de ernst waarmee ze hier hun gedachtegoed uitdragen. Bovendien is 'hunnie doen het ook' geen bijster sterk argument.

Ik ben wel blij om te zien dat je je eigen fouten blijkens de laatste zin van je post waarop ik nu reageer inmiddels in ieder geval ten dele inziet, nu nog ernaar handelen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2018 20:53:50 ]
  zaterdag 23 juni 2018 @ 20:56:04 #228
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_179997944
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:41 schreef ThePrinceTWP het volgende:
Je lijkt geen medestanders te hebben die je interpretatie van die post delen, mijn waarde. Nadenken voor je op verzenden klikt lijkt me derhalve geen overbodige luxe, in ieder geval in de serieuzere subfora.
Serieuze vraag: wat mankeert jou?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_179997998
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:56 schreef Ringo het volgende:

[..]

Serieuze vraag: wat mankeert jou?
Gevalletje trolleritis.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179998051
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:56 schreef Ringo het volgende:

[..]

Serieuze vraag: wat mankeert jou?
Oh jeetje, als ik daar allemaal over uit zou moeten wijden gaan we wel heel erg off topic. R&P lijkt me derhalve een geschikter subforum.

Ben desalniettemin wel benieuwd wat je de impressie heeft gegeven dat er wel eens iets mis met me zou kunnen zijn.
pi_180000423
Zal vast al eerder gepost zijn, maar banen in de horeca in Nederland zijn gewoon betaalde banen, net als vakkenvuller, begrafenisondernemer, receptioniste. Ook die geef ik over het algemeen geen fooi na gedane zaken. Kwaliteit van het eten betaal ik voor, de keuze van personeel is aan de uitbater. Als er chagrijnige bedienden zijn lopen klanten weg dus vriendelijk personeel is gewoon een vereiste.
In het buitenland echter zijn deze banen soms niet betaald en krijgt personeel alleen tipgeld, dan zou het inderdaad onbeschoft zijn geen to achter te laten.
Racist
pi_180001396
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 18:20 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Waarom moet dat in de horeca? een blijk van waardering? Ik ken geen enkel ander beroep waar men fooi verwacht bovenop de normale kosten.

Ik heb sws waardering voor de meeste banen, maar waarom moet dat zich dan uitdrukken in geld?

Als mensen graag meer geld willen verdienen moeten ze zorgen dat ze een beter CAO krijgen.
nee daar hebben we echt wat over te zeggen :D

In Spanje verdienen we gewoon te weinig in de horeca. Helaas. Ik verdien op zich wel goed, maar ik ken mensen die maar 5 euro verdienen per uur. Al het fooi is dan mooi meegenomen O+
  zaterdag 23 juni 2018 @ 22:50:15 #233
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_180001528
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 22:45 schreef charmed_angel het volgende:
In Spanje verdienen we gewoon te weinig in de horeca. Helaas. Ik verdien op zich wel goed, maar ik ken mensen die maar 5 euro verdienen per uur. Al het fooi is dan mooi meegenomen O+
Volgens een eerder geposte link zou tippen in Spanje ongepast zijn... nooit wat van gemerkt. :').

http://bigthink.com/stran(...)you-tip-and-how-much
quote:
Light blue: Don't tip – you'll unduly surprise or confuse people. They even might attempt to return your money, creating embarrassment all round. This may happen in Peru, Bolivia, Spain, Kazakhstan, Mongolia and Thailand.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_180001659
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 22:50 schreef Ringo het volgende:

[..]

Volgens een eerder geposte link zou tippen in Spanje ongepast zijn... nooit wat van gemerkt. :').

http://bigthink.com/stran(...)you-tip-and-how-much

[..]

in Spanje zijn we heel blij met fooi :@
pi_180001666
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 22:45 schreef charmed_angel het volgende:

[..]

nee daar hebben we echt wat over te zeggen :D

In Spanje verdienen we gewoon te weinig in de horeca. Helaas. Ik verdien op zich wel goed, maar ik ken mensen die maar 5 euro verdienen per uur. Al het fooi is dan mooi meegenomen O+
Dat snap ik, maar ze zouden eigenlijk gewoon meer loon moeten eisen. Net zoals in andere werkgroepen.
  zaterdag 23 juni 2018 @ 23:01:47 #236
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_180001717
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 22:58 schreef Odaiba het volgende:
Dat snap ik, maar ze zouden eigenlijk gewoon meer loon moeten eisen. Net zoals in andere werkgroepen.
Zeur niet, gewoon fatsoenlijke fooien geven. :P
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_180002411
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:43 schreef Monolith het volgende:

[..]

Daar NWS veelal wordt bevolkt door cognitief minder bedeelden lijkt me dat niet zo'n bijster sterk argument.
Men briest vaak op basis van sentimenten en heeft niet zoveel met rationele argumenten, ook hier weer.
Om even beetje rationeel te zijn: waarom zou werkgever 2 maandsalarissen extra geven aan werknemer die zijn werk goed doet?
pi_180002930
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:48 schreef Zegnouzelf het volgende:

[..]

Om even beetje rationeel te zijn: waarom zou werkgever 2 maandsalarissen extra geven aan werknemer die zijn werk goed doet?
Financiële beloning is voor werkgevers gewoon een manier om werknemers te behouden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_180003091
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 23:01 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zeur niet, gewoon fatsoenlijke fooien geven. :P
Ik ben een principieel mens
pi_180003102
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 00:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Financiële beloning is voor werkgevers gewoon een manier om werknemers te behouden.
De zakkenvullers ja.
  zondag 24 juni 2018 @ 00:48:32 #241
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_180003647
Ik heb me onlangs voorgenomen om geen fooi meer te geven in de horeca in Nederland, tenzij de service uitzonderlijk is. Als je gewoon doet wat je moet doen, dan krijg je van mij geen fooi meer.
Don't let my username fool you...
pi_180004515
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juni 2018 20:58 schreef Monolith het volgende:

[..]

Gevalletje trolleritis.
Ach ja..
quote:
6s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 22:02 schreef Ringo het volgende:

[..]

Misschien heb je gewoon een mooie kont.
pi_180006704
teeds minder mensen geven nog fooi op restaurant. Meer en meer consumenten betalen tegenwoordig met de kaart, waardoor het voor hen moeilijker is om daarbovenop ook nog een fooi te geven. "Als je met de kaart betaalt, is dat praktisch onmogelijk", aldus Hugo Bonner, een klant.

Ik betaalde laatst met mijn kaart, het bedrag was 11.80 E, bij de kassa zei ik, maak er maar 12.00 e van, denkend aan fooitje, hier stonden beide kassamedewerkers met de mond vol tanden, ze wisten niet hoeveel ze dan erbij moesten aanslaan om op 12.00 e uit te komen.

Ik begreep het probleem eerst niet, tot dat het tot me doordrong...ze konden niet rekenen. 1.20 erbij zei ik....grote opluchting. Tsja de volgende keer betaal ik gewoon wat op de bon staat.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_180006731
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:40 schreef fathank het volgende:
Er is ook maar weinig personeel in de horeca te vinden dat een fooi verdient.
  zondag 24 juni 2018 @ 10:02:21 #245
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_180006857
quote:
14s.gif Op zondag 24 juni 2018 09:49 schreef ietjefietje het volgende:
teeds minder mensen geven nog fooi op restaurant. Meer en meer consumenten betalen tegenwoordig met de kaart, waardoor het voor hen moeilijker is om daarbovenop ook nog een fooi te geven. "Als je met de kaart betaalt, is dat praktisch onmogelijk", aldus Hugo Bonner, een klant.

Ik betaalde laatst met mijn kaart, het bedrag was 11.80 E, bij de kassa zei ik, maak er maar 12.00 e van, denkend aan fooitje, hier stonden beide kassamedewerkers met de mond vol tanden, ze wisten niet hoeveel ze dan erbij moesten aanslaan om op 12.00 e uit te komen.

Ik begreep het probleem eerst niet, tot dat het tot me doordrong...ze konden niet rekenen. 1.20 erbij zei ik....grote opluchting. Tsja de volgende keer betaal ik gewoon wat op de bon staat.
Ware het niet dat het maar 20 cent was.

En daarbij hoeven ze niks aan te slaan. Ze typen enkel het hogere bedrag in op het pin apparaat. Aan het einde van de dag, als je dan de kas op gaat maken dan hebben ze een overschot. Wat ze niet zouden hebben als ze dat bedrag alsnog aanslaan
  zondag 24 juni 2018 @ 10:03:53 #246
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_180006874
Ik was laatst in Amerika en als je daar met je creditcard betaalt, dan kun voor dat je tot betaling over gaat kiezen of je fooi wilt geven. en het bedrag is al voor je ingevuld.
pi_180006936
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 10:03 schreef amaranta het volgende:
Ik was laatst in Amerika en als je daar met je creditcard betaalt, dan kun voor dat je tot betaling over gaat kiezen of je fooi wilt geven. en het bedrag is al voor je ingevuld.
Dat is al jaren inderdaad.
pi_180007049
Ik ben er al jaren niet meer geweest, echter de bediening laat daar ook niet de wensen over, dus als men vergelijken wil dan graag alles.

Weet niet eens of daar nu ook een foon vergroeid is in de handen van het personeel.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2018 10:17:23 ]
pi_180007359
in amerika zijn ze dan ook compleet geschift met fooien.
There are only 151 Pokémon.
pi_180007412
In Engeland is het ook vrij gebruikelijk dat je bij het betalen aantikt of je 5/10/20/30% fooi geeft.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 24 juni 2018 @ 10:37:58 #251
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_180007435
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 10:33 schreef Eenskijken het volgende:
in amerika zijn ze dan ook compleet geschift met fooien.
Ja, dat zondermeer. Maar ze laten wel zien dát het kan.? Zelfs met kaart.
pi_180007445
Heb ook niet echt het idee dat een fooi blij maakt. Vaak zonder enige gezichtsuitdrukking een plichtmatige: dank je wel. Niks leuks aan. Hou ik na een etentje die 5 a 10 euro liever zelf.
pi_180007600
Ik geef bijna altijd fooi of de bediening/eten moet wel heel erg slecht zijn, fouten kunnen overal gemaakt worden, als daar goed mee omgegaan word dan geef ik gewoon fooi, ik ga niet met een stopwatch in een restaurant zitten of ze binnen een kwartier mijn bestelling opnemen, lekkere ontspanning zeg!
pi_180007638
Gewoon een fatsoenlijke fooi geven. Afhankelijk van het totaalbedrag en kwaliteit van de service kan het variëren. Maar ik geef eigenlijk altijd fooi, zit er een beetje ingebakken door mijn opvoeding. In al die jaren misschien twee keer geen fooi gegeven omdat de bediening ronduit belabberd en onbeschoft was (maar dan moet je het wel erg bont maken). Ik geef zelfs de bezorger van de pizza een fooitje.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2018 10:47:27 ]
pi_180007808
quote:
14s.gif Op zondag 24 juni 2018 09:49 schreef ietjefietje het volgende:
teeds minder mensen geven nog fooi op restaurant. Meer en meer consumenten betalen tegenwoordig met de kaart, waardoor het voor hen moeilijker is om daarbovenop ook nog een fooi te geven. "Als je met de kaart betaalt, is dat praktisch onmogelijk", aldus Hugo Bonner, een klant.

Ik betaalde laatst met mijn kaart, het bedrag was 11.80 E, bij de kassa zei ik, maak er maar 12.00 e van, denkend aan fooitje, hier stonden beide kassamedewerkers met de mond vol tanden, ze wisten niet hoeveel ze dan erbij moesten aanslaan om op 12.00 e uit te komen.

Ik begreep het probleem eerst niet, tot dat het tot me doordrong...ze konden niet rekenen. 1.20 erbij zei ik....grote opluchting. Tsja de volgende keer betaal ik gewoon wat op de bon staat.
Wie kan er nou niet rekenen. 😅
pi_180007912
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 10:38 schreef Toefjes het volgende:
Heb ook niet echt het idee dat een fooi blij maakt. Vaak zonder enige gezichtsuitdrukking een plichtmatige: dank je wel. Niks leuks aan. Hou ik na een etentje die 5 a 10 euro liever zelf.
Gaat er toch om dat jij een leuke avond hebt gehad, lekker hebt gegeten en een attente ober of serveerster hebt gehad? Of verwacht je ook nog een complimentary blowjob?
pi_180007966
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 10:45 schreef Bottendaal het volgende:
Ik geef bijna altijd fooi of de bediening/eten moet wel heel erg slecht zijn, fouten kunnen overal gemaakt worden, als daar goed mee omgegaan word dan geef ik gewoon fooi, ik ga niet met een stopwatch in een restaurant zitten of ze binnen een kwartier mijn bestelling opnemen, lekkere ontspanning zeg!
Sowieso, mensen die uit eten gaan en dan om de vijf minuten klagen dat het allemaal zo lang duurt. :')
Ga dan gewoon naar de Mac of lokale snackbar.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_180008145
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 10:54 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wie kan er nou niet rekenen. 😅
Hahaha 10.80
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_180008166
Ik ken iemand die altijd eerst vraagt waar de fooi naartoe gaat, voordat hij überhaupt fooi geeft. Als de fooi niet naar het personeel gaat, geeft hij niets. Iemand anders hier die dat ook doet?
  zondag 24 juni 2018 @ 11:17:35 #260
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180008193
Fooi? Ga weg, is al duur genoeg.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_180008374
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 11:02 schreef Monolith het volgende:

[..]

Sowieso, mensen die uit eten gaan en dan om de vijf minuten klagen dat het allemaal zo lang duurt. :')
Ga dan gewoon naar de Mac of lokale snackbar.
Ja, dat snap ik ook nooit, vind het juist lekker om een hele avond liefst tot in de nacht lang te tafelen. Als we op vakantie restaurants zoeken bijvoorbeeld in tripadvisor neem ik ook altijd juist die waar de mensen klagen dat het te lang duurt. Is dan wel weer een goede aanwijzing.
pi_180026132
quote:
7s.gif Op zondag 24 juni 2018 10:58 schreef Tem het volgende:

[..]

Gaat er toch om dat jij een leuke avond hebt gehad, lekker hebt gegeten en een attente ober of serveerster hebt gehad? Of verwacht je ook nog een complimentary blowjob?
Ah,dus als de postbode je met een glimlach een pakketje komt brengen (zijn werk doet) geef je hem een fooi? De ruitenwasser? De bankbediende? De vakkenvuller zorgt dat alles netjes gesorteerd in decschappen staat. Waarom in de horeca wel en elders niet? Omdat je vriendin meekijkt en die wil laten denken dat je gul bent?
Ik betaal voor de voorgeschotelde maaltijd en verwacht dat deze correct wordt bereid en aangeboden door betaald personeel.
Als de uitbater de huur, belasting, water, licht en personeel niet verwerkt in de prijzen van het menu is het niet mijn probleem.

In Nederland, als een maaltijd je tegenvalt krijg je te horen "oh, da's jammer, maar dit heeft u besteld..".
Er zijn landen waar de ober vraagt: "wilt u iets anders?", neemt het bord mee en komt met het menu, zonder meerprijs.
Racist
pi_180026324
quote:
7s.gif Op zondag 24 juni 2018 10:58 schreef Tem het volgende:
Of verwacht je ook nog een complimentary blowjob?
Da's 5 Euro extra.
pi_180026413
quote:
7s.gif Op zondag 24 juni 2018 10:58 schreef Tem het volgende:

[..]

Gaat er toch om dat jij een leuke avond hebt gehad, lekker hebt gegeten en een attente ober of serveerster hebt gehad? Of verwacht je ook nog een complimentary blowjob?
Eet je toch thuis, kan ober of serveerster thuisblijven en hoeven heel niet te gaan werken, waar deze dan salaris voor ontvangen.
  maandag 25 juni 2018 @ 01:18:12 #265
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180026777
Ik denk dat de bizar hoge prijzen in de horeca, gekoppeld aan een doorgaans matige service, de oorzaak zijn, niet de creditcard.
  Moderator maandag 25 juni 2018 @ 04:42:40 #266
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_180028033
vind de prijzen in Nederland juist behoorlijk meevallen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 25 juni 2018 @ 08:36:16 #267
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_180029004
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 04:42 schreef sp3c het volgende:
vind de prijzen in Nederland juist behoorlijk meevallen
Ik vind ze gemiddeld. Hartje Parijs is duurder, de Roemeense metropool Timișoara goedkoper.
pi_180029117
Je kan toch gewoon extra pinnen voor de fooi? Wat is het probleem?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  maandag 25 juni 2018 @ 09:34:21 #269
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_180029759
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 11:30 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik ook nooit, vind het juist lekker om een hele avond liefst tot in de nacht lang te tafelen.
Er is wel een verschil tussen uitgebreid doortafelen en een kwartier lang proberen de aandacht van een serveerster te trekken omdat je glas leeg is en je een nieuw drankje wil bestellen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_180029883
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 08:36 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik vind ze gemiddeld. Hartje Parijs is duurder, de Roemeense metropool Timișoara goedkoper.
Goh, gek he dat de prijzen lager liggen in een land waar een modaal inkomen op pakweg 500 euro per maand ligt?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_180030840
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 00:35 schreef Toga het volgende:

[..]

Ah,dus als de postbode je met een glimlach een pakketje komt brengen (zijn werk doet) geef je hem een fooi? De ruitenwasser? De bankbediende? De vakkenvuller zorgt dat alles netjes gesorteerd in decschappen staat. Waarom in de horeca wel en elders niet? Omdat je vriendin meekijkt en die wil laten denken dat je gul bent?
Ik betaal voor de voorgeschotelde maaltijd en verwacht dat deze correct wordt bereid en aangeboden door betaald personeel.
Als de uitbater de huur, belasting, water, licht en personeel niet verwerkt in de prijzen van het menu is het niet mijn probleem.

In Nederland, als een maaltijd je tegenvalt krijg je te horen "oh, da's jammer, maar dit heeft u besteld..".
Er zijn landen waar de ober vraagt: "wilt u iets anders?", neemt het bord mee en komt met het menu, zonder meerprijs.
Ik vind het een beetje domme vergelijkingen. In de ene branche is het meer gebruikelijk dan de andere. En nee, je doet het niet om indruk te maken op je meisje, dan ben je helemaal treurig. Misschien is het een generatie dingetje en geven jongeren steeds minder fooi.

Het voorbeeld wat je aanhaalt wanneer de maaltijd tegenvalt ben ik nog nooit tegengekomen. Ze vinden het vaak gewoon vervelend en proberen dan een oplossing te vinden. Het is een verschil of jij het niet lekker vindt of dat het gewoon niet goed bereid is. Maarja, ligt misschien ook aan naar welke tentjes je gaat.
pi_180030985
quote:
7s.gif Op zondag 24 juni 2018 10:46 schreef Tem het volgende:
Gewoon een fatsoenlijke fooi geven. Afhankelijk van het totaalbedrag en kwaliteit van de service kan het variëren. Maar ik geef eigenlijk altijd fooi, zit er een beetje ingebakken door mijn opvoeding. In al die jaren misschien twee keer geen fooi gegeven omdat de bediening ronduit belabberd en onbeschoft was (maar dan moet je het wel erg bont maken). Ik geef zelfs de bezorger van de pizza een fooitje.
Dit.

Al geef ik bezorgers tegenwoordig geen fooitje meer. Maar dat is omdat ze maar een paar honderd meter hoeven rijden met hun scootertje om mijn voordeur te bereiken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_180031226
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 10:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dit.

Al geef ik bezorgers tegenwoordig geen fooitje meer. Maar dat is omdat ze maar een paar honderd meter hoeven rijden met hun scootertje om mijn voordeur te bereiken.
Ik geef eigenlijk ook altijd fooi, al is dat met bezorgd eten steeds minder. Maar dat is omdat ik dan al via internet betaald heb en er meestal daar geen mogelijkheid is tot fooi geven.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 25 juni 2018 @ 11:10:26 #274
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_180031264
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Ik geef eigenlijk ook altijd fooi, al is dat met bezorgd eten steeds minder. Maar dat is omdat ik dan al via internet betaald heb en er meestal daar geen mogelijkheid is tot fooi geven.
Ik zorg altijd dat ik wat losse euros in huis heb om ook die bezorgers fooi te geven.

Geen fooi geven in de horeca druist volledig tegen mijn aard in.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_180031271
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik geef eigenlijk ook altijd fooi, al is dat met bezorgd eten steeds minder. Maar dat is omdat ik dan al via internet betaald heb en er meestal daar geen mogelijkheid is tot fooi geven.
Eurotje of 2 heb je toch wel in de portemonnee?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180031278
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:11 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Eurotje of 2 heb je toch wel in de portemonnee?
Nee.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_180031284
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee.
Handig.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180031321
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:10 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik zorg altijd dat ik wat losse euros in huis heb om ook die bezorgers fooi te geven.

Geen fooi geven in de horeca druist volledig tegen mijn aard in.
Waarom bezorgers wel fooi geven? Vaak betaal je ook al bezorgkosten.

Restaurants geef ik altijd fooi. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van hoe we zijn behandeld.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_180031327
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee.
Ik ook niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_180031337
quote:
9s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:11 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Handig.
Nooit last van eigenlijk, alleen voor de bezorger is het jammer.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 25 juni 2018 @ 11:17:05 #281
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_180031351
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:15 schreef KoosVogels het volgende:

Waarom bezorgers wel fooi geven? Vaak betaal je ook al bezorgkosten.

Restaurants geef ik altijd fooi. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van hoe we zijn behandeld.
Vind ik niet meer dan normaal.
Die bezorgkosten gaan volgens mij ook niet rechtstreeks in de zak van de bezorger die ik meestal laat komen op dagen dat het kloteweer is.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_180031370
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:16 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik ook niet.
Handig.
Alles gezellig pinnen?

Jullie zijn van die knakkers die geen 50 cent bij zich hebben als ze naar de plee moeten op het tankstation zeker?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  maandag 25 juni 2018 @ 11:20:22 #283
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_180031398
quote:
7s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:17 schreef Copycat het volgende:

[..]

Vind ik niet meer dan normaal.
Die bezorgkosten gaan volgens mij ook niet rechtstreeks in de zak van de bezorger die ik meestal laat komen op dagen dat het kloteweer is.
bij bijv. Domino's betaal je een fors bedrag extra per pizza om hem te laten bezorgen. Ik vind het bezopen om dan ook nog eens een fooi te geven aan degene die ze daadwerkelijk bezorgt
pi_180031416
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 04:42 schreef sp3c het volgende:
vind de prijzen in Nederland juist behoorlijk meevallen
Nou nee, voor dezelfde fles wijn waar je in Italie ¤ 16 voor betaalt in een restaurant betaal je in Nederland ¤ 34.
pi_180031425
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:22 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Nou nee, voor dezelfde fles wijn waar je in Italie ¤ 16 voor betaalt in een restaurant betaal je in Nederland ¤ 34.
Maar in NL zijn de boodschappen weer goedkoper!
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  maandag 25 juni 2018 @ 11:23:09 #286
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_180031434
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:20 schreef hugecooll het volgende:

bij bij. Domino's betaal je een fors bedrag extra per pizza om hem te laten bezorgen. Ik vind het bezopen om dan ook nog eens een fooi te geven aan degene die ze daadwerkelijk bezorgt
Domino's pizza's zijn sowieso niet te vreten.

Maar ik gun die gozer op zijn fiets of brommertje wel een paar euro extra.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_180031450
quote:
10s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:18 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Handig.
Alles gezellig pinnen?

Jullie zijn van die knakkers die geen 50 cent bij zich hebben als ze naar de plee moeten op het tankstation zeker?
Ik moet zelden naar het tankstation naar de plee, maar mocht dit wel het geval zijn pin ik 50 cent bij de kassa.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_180031451
quote:
10s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:18 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Handig.
Alles gezellig pinnen?

Jullie zijn van die knakkers die geen 50 cent bij zich hebben als ze naar de plee moeten op het tankstation zeker?
Klopt. Maar ik zeik dan ook meestal in de bosjes bij het tankstation.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_180031461
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:22 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Maar in NL zijn de boodschappen weer goedkoper!
Ook niet. Kazen e.d., goede hammen, fruit etc. kost daar echt een fractie van hier.
pi_180032178
Ik geef altijd fooi als ik uiteten ga, ook bij het bezorgen van eten geef ik iets extra aan de bezorger.
Betaal altijd mijn eten contant, gister voor 111 Euro gegeten en afgerond op 120.

Ik zie het als een teken van waardering.

quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik moet zelden naar het tankstation naar de plee, maar mocht dit wel het geval zijn pin ik 50 cent bij de kassa.
Niet even 50 cent bij hebben.. ;(
  maandag 25 juni 2018 @ 12:13:34 #291
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_180032533
Er staat hier een bakje met kleingeld in huis, fooi aan de bezorger. Die trapt zich een ongeluk door weer en wind om jou een warme maaltijd te bezorgen. Geen enkel punt om die een paar euro extra te geven.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 25 juni 2018 @ 12:18:47 #292
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_180032670
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:20 schreef hugecooll het volgende:
bij bijv. Domino's betaal je een fors bedrag extra per pizza om hem te laten bezorgen. Ik vind het bezopen om dan ook nog eens een fooi te geven aan degene die ze daadwerkelijk bezorgt
Dominoʼs heeft eigen bezorgers in dienst, rijden op bedrijfsscooters. Die verdienen best aardig, Dominoʼs is een prima werkgever volgens mij.

Thuisbezorgd, Deliveroo en zeker Foodora is een ander verhaal. Die crossen van restaurant naar restaurant en tussendoor naar klanten. Matige arbeidsvoorwaarden of zelfs zzpʼer. Die zien niet zoveel terug van evt “bezorgkosten”.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_180032742
De fooi zit ook bij de prijs inbegrepen. Wel grappig want in Nederland is de service van de ober vaak wat minder dan in het buitenland en toch krijgen ze dubbel fooi.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  maandag 25 juni 2018 @ 12:23:21 #294
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_180032761
quote:
7s.gif Op maandag 25 juni 2018 12:18 schreef Ringo het volgende:
Dominoʼs heeft eigen bezorgers in dienst, rijden op bedrijfsscooters. Die verdienen best aardig, Dominoʼs is een prima werkgever volgens mij.
Maar geef je dan wel of niet?
  maandag 25 juni 2018 @ 12:34:59 #295
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_180033043
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:24 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ook niet. Kazen e.d., goede hammen, fruit etc. kost daar echt een fractie van hier.
Ooit in Frankrijk of erger nog, Zwitserland naar de supermarkt geweest?

Denk dat we niet echt te klagen hebben met onze supermarktprijzen.
  maandag 25 juni 2018 @ 12:37:11 #296
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_180033079
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 12:22 schreef HSG het volgende:
De fooi zit ook bij de prijs inbegrepen. Wel grappig want in Nederland is de service van de ober vaak wat minder dan in het buitenland en toch krijgen ze dubbel fooi.
Grappig, mijn ervaring is juist dat de service in Nederland doorgaans veel beter is dan in het buitenland.
pi_180033093
Ze krijgen toch salaris? Toen ik in de Efteling in de horeca werkte, kreeg ik ook geen fooi. Het zou anders zijn als ze van de fooi moesten leven. Dan zou ik het wel doen.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
pi_180033270
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 12:37 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Grappig, mijn ervaring is juist dat de service in Nederland doorgaans veel beter is dan in het buitenland.
Dat betwijfel ik met al die goedkope studentjes.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  maandag 25 juni 2018 @ 12:50:06 #299
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_180033285
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 12:23 schreef hugecooll het volgende:
Maar geef je dan wel of niet?
Ik bestel nooit bij Dominoʼs maar uit goede gewoonte zou ik wel fooi geven, ja.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 25 juni 2018 @ 12:50:52 #300
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_180033299
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 12:49 schreef HSG het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik met al die goedkope studentjes.
Die heb je in het buitenland ook gewoon hoor :)
pi_180033442
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 12:50 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Die heb je in het buitenland ook gewoon hoor :)
Einde
Ô mon citoyens vous serez unis.
  Moderator maandag 25 juni 2018 @ 12:59:14 #302
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_180033452
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:22 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Nou nee, voor dezelfde fles wijn waar je in Italie ¤ 16 voor betaalt in een restaurant betaal je in Nederland ¤ 34.
ik heb het helemaaaal niet over Italie gehad he ;)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')