abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:00:50 #226
167383 Molurus
the talking snake
pi_173324604
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 16:48 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Daarom noem ik hem een wetenschapsgelover. Iemand die wetenschap (zoals nu gekend) tot absolute waarheid heeft verheven.

Bij gebrek aan een betere benaming trouwens, want ik merk dat er te snel wordt gedacht dat ik daarmee ook naar wetenschap zelf wijs en dat is niet mijn bedoeling.
Voor iemand die de wetenschappelijke methode begrijpt is dat ook wel duidelijk. ;)
Philosophy: questions that may never be answered.
Religion: answers that must never be questioned.
pi_173324605
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 16:58 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat je het over een sprookjesboek hebt.
Is er een verschil tussen een bijbel en de werken van Grimm, en zo ja welk verschil dan?
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:01:30 #228
167383 Molurus
the talking snake
pi_173324615
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:00 schreef 2600 het volgende:

[..]

Wetenschap is absolute waarheid
Dit is toch echt absoluut onjuist. :P
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:05:08 #229
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_173324684
quote:

[..]

Is er een verschil tussen een bijbel en de werken van Grimm, en zo ja welk verschil dan?
In de bijbel staat geen verhaal over de kikkerkoning. Zoiets?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_173324694
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is toch echt absoluut onjuist. :P
want?
pi_173324710
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:05 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Nee, maar wel sprekende brandende struiken, en pratende slangen, en mensen die hun kinderen willen offeren voor de stem in hun hoofd...
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:08:15 #232
167383 Molurus
the talking snake
pi_173324735
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:05 schreef 2600 het volgende:

[..]

want?
Er is geen enkele wetenschappelijke waarheid die niet - potentieel - onjuist zou kunnen zijn. Over veel dingen hebben we een zeer grote mate van zekerheid, maar de 100% zekerheid haal je eenvoudig nooit.

Dit is overigens ook waar Descartes mee bezig was toen hij zijn beroemde uitspraak "ik denk dus ik besta" deed. Hij zocht naar dingen die absoluut onbetwistbaar waar zijn, en probeerde van daaruit de werkelijkheid te reconstrueren.

"Ik denk dus ik besta" is voor degene die die gedachte heeft een absoluut onbetwistbare waarheid. Helaas is Descartes nooit verder gekomen dan dat. (Noch iemand na hem.)
pi_173324837
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is geen enkele wetenschappelijke waarheid die niet - potentieel - onjuist zou kunnen zijn. Over veel dingen hebben we een zeer grote mate van zekerheid, maar de 100% zekerheid haal je eenvoudig nooit.

Dit is overigens ook waar Descartes mee bezig was toen hij zijn beroemde uitspraak "ik denk dus ik besta" deed. Hij zocht naar dingen die absoluut onbetwistbaar waar zijn, en probeerde van daaruit de werkelijkheid te reconstrueren.

"Ik denk dus ik besta" is voor degene die die gedachte heeft een absoluut onbetwistbare waarheid. Helaas is Descartes nooit verder gekomen dan dat. (Noch iemand na hem.)
Nu haal je filosofie en wetenschap door elkaar, en die hebben niets met elkaar te maken.

Wetenschap is geen filosofie, noch andersom.
Wetenschap heeft bewijs, filosofie en geloof niet.
pi_173325127
quote:

[..]

De bijbel is 'de heilige tekst', de werken van Grimm zijn een verzameling Germaanse volksverhalen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173325243
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:26 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

De bijbel is 'de heilige tekst', de werken van Grimm zijn een verzameling Germaanse volksverhalen.
De bijbel is een boek, geschreven door mensen, over verhalen van andere mensen die 300 jaar voor het schrijven van die verhalen zouden hebben geleefd.

De werken van Grimm zijn boeken, geschreven door mensen, over verhalen van andere mensen
die vele jaren daarvoor zouden hebben geleefd.

Ik zie het verschil niet. :N
pi_173325269
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:31 schreef 2600 het volgende:

[..]

De bijbel is een boek, geschreven door mensen, over verhalen van andere mensen die 300 jaar voor het schrijven van die verhalen zouden hebben geleefd.

De werken van Grimm zijn boeken, geschreven door mensen, over verhalen van andere mensen
die vele jaren daarvoor zouden hebben geleefd.

Ik zie het verschil niet. :N
Dat is jouw probleem.
pi_173325282
quote:
12s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:32 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Dat is jouw probleem.
Nee, dat betekent dat een bijbel exact dezelfde waarde heeft als de boeken van Grimm.
pi_173325325
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:32 schreef 2600 het volgende:

[..]

Nee, dat betekent dat een bijbel exact dezelfde waarde heeft als de boeken van Grimm.
Veel waarde dus, tenminste als je voorbij woorden kunt gaan en de diepere betekenissen ervan ziet.
pi_173325908
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 16:44 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

In dat geval is geloof/religieuze ervaring ook meetbaar ;)
:D Absoluut . Maar dat is nog geen god meten :P
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_173325919
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:34 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Veel waarde dus, tenminste als je voorbij woorden kunt gaan en de diepere betekenissen ervan ziet.
Ah, dus dit is het punt dat het er niet meer om gaat wat er staat, ...maar waar je moet gaan invullen wat iets, .... al dan niet,.... eventueel,... zou kunnen betekenen ? :')
pi_173325972
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:13 schreef 2600 het volgende:

[..]

Nu haal je filosofie en wetenschap door elkaar, en die hebben niets met elkaar te maken.

Wetenschap is geen filosofie, noch andersom.
Wetenschap heeft bewijs, filosofie en geloof niet.
Onzin.

De wetenschap maakt gebruik van allerlei aannames die zonder filosofie geen enkele waarde hebben.
pi_173326028
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:09 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Onzin.

De wetenschap maakt gebruik van allerlei aannames die zonder filosofie geen enkele waarde hebben.
Bull.

Noem er 1 ?
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:18:39 #243
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173326154
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:06 schreef truthortruth het volgende:

[..]

:D Absoluut . Maar dat is nog geen god meten :P
Klopt, net zoals een bepaalde hormonen balans zien e.d. nog geen liefde meten is.
Niet dat ik hiermee zeg dat God(en) bestaan, maar enkel wil zeggen dat sommige dingen lastig echt aantoonbaar zijn en dat bepaalde reacties in lichaam/hersenen zien niet perse betekend dat iets bestaat.

Geloof en liefde zijn daarin een leuke vergelijking. Beide een gevoel/ervaring die een reactie kennen in dat lichaam, maar waarbij de volledigheid van de term en de gevolgen die we eraan vasthaken (op dit moment) nog niet echt bewijsbaar zijn.

Nu ben ik ook geneigd liefde meer waarheid toe te kennen dan geloof, maar in beide gevallen zegt de lichamelijke reactie niet al teveel over de bewijsbaarheid van het geheel.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173326202
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:18 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Klopt, net zoals een bepaalde hormonen balans zien e.d. nog geen liefde meten is.
Niet dat ik hiermee zeg dat God(en) bestaan, maar enkel wil zeggen dat sommige dingen lastig echt aantoonbaar zijn en dat bepaalde reacties in lichaam/hersenen zien niet perse betekend dat iets bestaat.

Geloof en liefde zijn daarin een leuke vergelijking. Beide een gevoel/ervaring die een reactie kennen in dat lichaam, maar waarbij de volledigheid van de term en de gevolgen die we eraan vasthaken (op dit moment) nog niet echt bewijsbaar zijn.

Nu ben ik ook geneigd liefde meer waarheid toe te kennen dan geloof, maar in beide gevallen zegt de lichamelijke reactie niet al teveel over de bewijsbaarheid van het geheel.
De meetbaarheid van bijvoorbeeld verliefdheid is best flink.

Maar met bijvoorbeeld geloof is het ook prima te merken. De effecten van placebo zijn ook gewoon bewezen.
Op zondag 2 november 2014 18:23 schreef MMGYMCMB het volgende:
Wtf, gezien en dacht dat je zat te trollen, wejema kifesh Mur is best knap (no homo).
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:29:04 #245
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173326320
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:21 schreef Murdera het volgende:

[..]

De meetbaarheid van bijvoorbeeld verliefdheid is best flink.

Maar met bijvoorbeeld geloof is het ook prima te merken. De effecten van placebo zijn ook gewoon bewezen.
Het placebo effect weten we eigenlijk nog maar erg weinig van. We weten dat het er is, we weten dat een aantal dingen het meer kunnen triggeren. Maar hoe het precies werkt weten we nog niet.
Heel erg interessant, meer ervan weten en het ruimer bewust toe kunnen passen zou erg waardevol zijn, maar tot nu toe zijn er nog vele vraagtekens te beantwoorden.

Dat hele de effecten van placebo zijn bewezen klopt dus niet. Er zijn vele vraagtekens en onverwachte zaken daarin.
Neem bv gebedsgenezing. Als je het placebo effect in je achterhoofd neemt zou je verwachten dat effect te zien daarbij, maar het tegendeel blijkt waar. Er treedt geen placebo effect op, eerder een negatief effect.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173326395
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:18 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Daarom vroeg ik in de eerste instantie ook om de definitie van liefde. Als je er een spirituele waarde aan liefde gaat hangen dan zijn de meetbare zaken niet liefde. Echter als je definitie van liefde neemt als puur lichamelijke processen dan meet je het dus wel volledig.
pi_173326550
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:33 schreef truthortruth het volgende:

Echter als je definitie van liefde neemt als puur lichamelijke processen dan meet je het dus wel volledig.
Nee, je meet dan lichamelijke processen, niets meer of minder, maar allemaal offtopic.
pi_173326565
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:42 schreef 2600 het volgende:
Nee, je meet dan lichamelijke processen, niets meer of minder, maar allemaal offtopic.
Lees nou eens, dat is precies wat ik zeg.
pi_173326635
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:05 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Strikt gesproken is Jezus ook koning der Kikkers...
pi_173326655
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:43 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Lees nou eens, dat is precies wat ik zeg.
wellicht wat je bedoelde, maar niet wat je zei, verder ook niet belangrijk allemaal offtopic.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')