abonnement Unibet Coolblue
pi_173138389
Ik wist niet waar ik het moest plaatsen, maar omdat het autogerelateerd is plaats ik het hier.

Ik ben zelf een watts-link aan het maken om mijn achteras op z'n plek te houden. Voor de mensen die niet weten wat een watts-link is, dit werd vroeger in de racerij bij auto's met bladveren gebruikt om de horizontale krachten op te vangen.

Het is de ingewikkelde versie van een panhard bar.
Waarom gebruik je dan de moeilijke versie: op mijn wagen is dit toegelaten, een panhard bar helaas niet. Daarnaast is een watts-link voor mijn doeleinde net iets nauwkeuriger.

bij een panhard bar forceer je juist een kleine zijdelinkse beweging:


wattslink:


Leuk maar wat nu: het gaat mij om de bell crank. Ik kom er niet uit hoe ik deze moet maken deze moet immers grote krachten aankunnen. Hoe maak je dat middelste lager?

Ik kan lassen en slijpen maar een draaibank heb ik niet. Het mag een glijlager of een kogellager worden maar ik kom er niet uit.

Hier maken ze duidelijk gebruik van een kogellager:


En hier zit een rubber stuk in met een koperen bus?


Kortom, wie weet er iets van lagers en hoe je zoiets maakt?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 14 augustus 2017 @ 19:08:15 #2
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_173142261
Als je de crank zelf wil maken ontkom je er eigenlijk niet aan om het middelste gat door iemand met een freesbank en enige kunde te laten maken. Een boor is niet precies genoeg en als er ook maar een beetje speling in zit gaat het kapot.

Wat lager betreft: ik zou voor een bus gaan. Een kogellager is vooral goed als iets veel rond draait. Dat gebeurt in dit geval niet. Het voordeel van een bus t.o.v. een kogellager is dat de krachten over een veel groter oppervlak verdeeld worden. Een kogellager moet het doen met slechts het zeer kleine contact tussen de kogel en de schalen.

Ik durf zo niet te zeggen welk materiaal bus je moet hebben. Ofwel even opzoeken wat anderen gebruiken, ofwel gewoon proberen met brons. Gaat die na een tijdje invreten, dan probeer je een hardere.
pi_173143420
Zou je zo'n bronze bus niet kunnen kopen met de bijpassende ijzeren bus die ik er in zou kunnen lassen?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 14 augustus 2017 @ 20:15:10 #4
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_173143730
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 20:02 schreef boegschroef het volgende:
Zou je zo'n bronze bus niet kunnen kopen met de bijpassende ijzeren bus die ik er in zou kunnen lassen?
Misschien wel. Met lassen heb je altijd kans op vervorming, maar een cirkel is best sterk.
Het proberen waard :)
Bussen zijn er in alle maten en van alle materialen. Een bedrijf in landbouwvoertuig-onderdelen (bijvoorbeeld Intrak) in de buurt is wel handig, dan kan je de best passende uitzoeken.
pi_173160492
quote:
7s.gif Op maandag 14 augustus 2017 19:08 schreef Mano_ het volgende:
Als je de crank zelf wil maken ontkom je er eigenlijk niet aan om het middelste gat door iemand met een freesbank en enige kunde te laten maken. Een boor is niet precies genoeg en als er ook maar een beetje speling in zit gaat het kapot.

Wat lager betreft: ik zou voor een bus gaan. Een kogellager is vooral goed als iets veel rond draait. Dat gebeurt in dit geval niet. Het voordeel van een bus t.o.v. een kogellager is dat de krachten over een veel groter oppervlak verdeeld worden. Een kogellager moet het doen met slechts het zeer kleine contact tussen de kogel en de schalen.

Ik durf zo niet te zeggen welk materiaal bus je moet hebben. Ofwel even opzoeken wat anderen gebruiken, ofwel gewoon proberen met brons. Gaat die na een tijdje invreten, dan probeer je een hardere.
goed verwoord, ik denk precies hetzelfde.

bijkomend voordeel, bus filtert kleine trillingen ook mooi weg, een kogellager niet.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_173164518
Denk ook hetzelfde, kogellager is voor zaken die de hele tijd ronddraaien, zoals aandrijfassen enzo.

Bronzen glijlager zal wel werken, alleen regelmatig schoonmaken als het niet dicht zit.
.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:10:45 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173165577
Ik denk ook hetzelfde, gewoon omdat jullie dat ook denken > :N <

Ik denk ook dat ik die met dat lager op die voorbeeld foto er een heel stuk degelijker uit vind zien. Tevens heb je ook naaldlagers, en sowieso tientallen verschillende typen lagers die speciaal geschikt/ontworpen zijn voor verschillende soorten axiale- en radiale krachten.

Zoals ik het zie op die foto's;

Ding met lager -> rallyesport; houdt je zooi exact op de plaats met grote precisie en blijft lang heel.

Ding met roebber bus -> Autostyle catalogus, leuk voor de looks, zo precies als waterbalonnen gooien uit een draaimolen en gaat ook nog stuk.

Als je iets zelf wilt bouwen, moet je het goed doen.

Just my 2 boerderijdropjes.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:13:25 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173165655
En dat gaatje erin rossen/boren/frezen/watersnijden kun je bij elke staalboer laten doen voor een doosie gebak..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173165938

Volgens dat filmpje zouden glijlagers de hoogste radiale krachten aan moeten kunnen.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:00:02 #10
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_173170508
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:13 schreef Sounddragon het volgende:
En dat gaatje erin rossen/boren/frezen/watersnijden kun je bij elke staalboer laten doen voor een doosie gebak..
of gewoon bij de kleermaker
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')