abonnement Unibet Coolblue
pi_173116735
Misschien hoort dit topic niet hier thuis, maar ik vraag me iets af. Misschien weten product designers dit wel, of frisdranknerds...

Waarom heeft koolzuurvrije frisdrank vaak een bredere hals dan koolzuurhoudende? Ik vind de wijde nek-flesjes eigenlijk veel fijner om uit te drinken. :Y
pi_173116864
Je beantwoordt je eigen vraag al.
Bij een smallere hals ontsnapt de koolstofdioxide (koolzuurgas) minder snel.
pi_173116870
Ik denk dat het andersom werkt: frisdrank met prik wordt in een fles met kleinere dop gedaan omdat er dan minder makkelijk koolzuur uit weg kan lekken. Hoe groter de dop, hoe groter de rand die je goed moet afdichten, hoe groter het risico dat de koolzuur niet in de fles blijft zitten.
pi_173117951
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2017 18:54 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik denk dat het andersom werkt: frisdrank met prik wordt in een fles met kleinere dop gedaan omdat er dan minder makkelijk koolzuur uit weg kan lekken. Hoe groter de dop, hoe groter de rand die je goed moet afdichten, hoe groter het risico dat de koolzuur niet in de fles blijft zitten.
Was ook mijn eerste gedachte, maar ik denk het eigenlijk niet. Er ontsnapt nauwelijks gas uit een dichtgedraaide fles, dus dat verschil zou verwaarloosbaar zijn.
Ik denk eerder dat het gewoon toeval is. Dus dat het geen praktische reden heeft dat frisdrank met prik vrijwel altijd een smalle hals heeft.
pi_173119180
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2017 19:34 schreef Steenkool het volgende:

[..]

Was ook mijn eerste gedachte, maar ik denk het eigenlijk niet. Er ontsnapt nauwelijks gas uit een dichtgedraaide fles, dus dat verschil zou verwaarloosbaar zijn.
Ik denk eerder dat het gewoon toeval is. Dus dat het geen praktische reden heeft dat frisdrank met prik vrijwel altijd een smalle hals heeft.
Is het niet ook een relatief nieuw verschijnsel, die wijde flessen..?
Mon 'en!
  zondag 13 augustus 2017 @ 20:21:18 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_173119304
Met een brede hals wordt het nagenoeg onmogelijk om prik in te schenken zonder dat het over het glas schuimt.
And so is the past
pi_173119448
quote:
14s.gif Op zondag 13 augustus 2017 20:21 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Met een brede hals wordt het nagenoeg onmogelijk om prik in te schenken zonder dat het over het glas schuimt.
Waarom dan niet alles in 'smalle nek-flesjes'?

#clueless
Mon 'en!
pi_173119482
Ik denk ook vooral door de druk. Probeer maar eens cola in een chaudfontaine flesje te gieten en het later eens open te draaien als het flesje bewogen is.

Dopje schiet namelijk van de fles af en er komt een behoorlijke knal uit.
pi_173123016
De druk op de dop is dan minder vaak zijn die brede doppe ook erg plat uit kostenoverweging minderplastic nodig
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')