abonnement Unibet Coolblue
pi_173144752
Ik weet niet in wat voor tenten jullie komen, maar waar ik kom is de bediening 9 van de 10 keer gewoon goed. Overal ter wereld.
pi_173145065
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 20:45 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik weet niet in wat voor tenten jullie komen, maar waar ik kom is de bediening 9 van de 10 keer gewoon goed. Overal ter wereld.
Lijkt mij stug, want men moet al flink met bankbiljetten wapperen om fatsoenlijke bediening en eten te krijgen in de meeste restaurants. En om die bankbiljetten te krijgen moet men al crimineel zijn.
  Moderator maandag 14 augustus 2017 @ 20:58:23 #203
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_173145184
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 20:55 schreef torentje het volgende:

[..]

Lijkt mij stug, want men moet al flink met bankbiljetten wapperen om fatsoenlijke bediening en eten te krijgen in de meeste restaurants. En om die bankbiljetten te krijgen moet men al crimineel zijn.
Malloot. Als je in fatsoenlijke restaurants komt heb je dat probleem niet.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 14 augustus 2017 @ 21:07:02 #204
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_173145474
misschien zijn de verwachtingen wat te hoog?

op soms wat erg lang wachten op een (nieuw) biertje heb ik ook weinig problemen met de bediening tbh en dan maakt het echt niet uit of het een echt resteaurant is met een tvchef aan het roer of de lokale doner kebabman
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_173145482
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 20:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Malloot. Als je in fatsoenlijke restaurants komt heb je dat probleem niet.
Er bestaan volgens mij geen fatsoenlijke restaurants meer. Want overal staan in de restaurants verstandelijk beperkten te bedienen. Heb ik zelf gezien.
  Moderator maandag 14 augustus 2017 @ 21:08:21 #206
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_173145517
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 21:07 schreef torentje het volgende:

[..]

Er bestaan volgens mij geen fatsoenlijke restaurants meer. Want overal staan in de restaurants verstandelijk beperkten te bedienen. Heb ik zelf gezien.
Ja dan kunnen er 2 dingen aan de hand zijn. Of jij bent gewoon een ontzettende simpele ziel, of er bestaan geen fatsoenlijke restaurants meer. Maar aangezien elke euro voor jou te veel is geloof ik best dat jij niet in fatsoenlijke restaurants komt nee.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 14 augustus 2017 @ 21:20:18 #207
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_173145944
Vaak wordt er beweert dat de fooi een bepaald percentage van de rekening zou moeten zijn.
Dat idee is mijns inziens helemaal belachelijk. Alsof een biefstuk op tafel zetten meer werk is dan een uitsmijter.
Wie dit leest is gek
pi_173146177
Een leuk onderwerp, het geven van fooi.

Is de situatie in Nederland vergelijkbaar met die in de Verenigde Staten?
pi_173147757
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 21:07 schreef torentje het volgende:

[..]

Er bestaan volgens mij geen fatsoenlijke restaurants meer. Want overal staan in de restaurants verstandelijk beperkten te bedienen. Heb ik zelf gezien.
Bij jou op de afdeling zeker!
pi_173148118
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 20:14 schreef sp3c het volgende:

[..]

lijkt me wat overdreven
Hoezo ik fooi regelmatig ook in Nederland en omdat ze het ook verdienen.

Als je nooit fooit ga je nooit uit eten of je bezoekt de verkeerde tenten.
.
pi_173148160
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 22:31 schreef Fer het volgende:

[..]

Hoezo ik fooi regelmatig ook in Nederland en omdat ze het ook verdienen.

Als je nooit fooit ga je nooit uit eten of je bezoekt de verkeerde tenten.
In een tent krijgen ze van mij geen cent.
pi_173151717
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 22:18 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Bij jou op de afdeling zeker!
Ik ben niet werkzaam in een restaurant. Maar je hebt gelijk, overal waar ik werkte, werkten ook veel verstandelijk beperkten. Is ook de reden waarom ik zo vaak van werkgever wissel.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 07:17:05 #213
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_173151812
De Mythbusters-aflevering waar de grootte van de fooi werd gemeten t.o.v. de cupmaat van Kari

Wie dit leest is gek
pi_173152218
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 21:27 schreef streetsw33per het volgende:
Een leuk onderwerp, het geven van fooi.

Is de situatie in Nederland vergelijkbaar met die in de Verenigde Staten?
totaal niet. De fooiencultuur in de vs is om misselijk van te worden
There are only 151 Pokémon.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:05:08 #215
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_173152666
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 21:27 schreef streetsw33per het volgende:
Een leuk onderwerp, het geven van fooi.

Is de situatie in Nederland vergelijkbaar met die in de Verenigde Staten?
Nee, eind jaren '80 is hier, na geklooi met de douanefooien, het fooiprincipe grotendeels afgeschaft en is besloten dat bedragen in de horeca in principe met fooi (bedienkosten, servicekosten, of hoe je het wil noemen) moeten zijn. Dus geheel loon, waar fooi dat in principe niet is: dit krijg je van klanten. Sowieso is het fooiprincipe hier al grotendeels weg: kappers geeft niemand meer (maar die hebben hun prijzen ook niet aangepast toen ze naar het lagere BTW-tarief gingen), pompbediening hebben we ook niet meer. De horeca was trouwens met de invoering van de euro ook niet altijd even slim met de prijzen.

In de VS krijg je een rekening met de kosten, maar staat daaronder nog een regel waar je de fooi mag invullen. Soms staat hier al een percentage bij als 15% ofzo. Als je dan met fooien werkt vind ik dit in principe wel beter: het niet geven van een fooi kan niet omdat dit het inkomen van de bediening is, maar het is wel beter met verschil maken in percentages. Uiteindelijk pinde ik daar wel altijd het gehele bedrag, dus of het verder dan goed gaat weet ik niet.

Ik snap het probleem hier (of België eigenlijk) niet, in landen als Denemarken en Zweden hebben ze op de pinautomaten ook een fooi-optie: overlsaan of een bedrag invullen. Dat is administratief ook goed te splitsen.
pi_173152667
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 06:37 schreef torentje het volgende:

[..]

Ik ben niet werkzaam in een restaurant. Maar je hebt gelijk, overal waar ik werkte, werkten ook veel verstandelijk beperkten. Is ook de reden waarom ik zo vaak van werkgever wissel.
Haha, ik bedoelde in de instantie waar je verblijft.... Ook te moeilijk zeker.
pi_173152734
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 20:45 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik weet niet in wat voor tenten jullie komen, maar waar ik kom is de bediening 9 van de 10 keer gewoon goed. Overal ter wereld.
Mwah.

Geldt ook voor hotels. Laatst was ik nog in Amsterdam, in een bekend 5-sterrenhotel. In een woord: waardeloos. Het is mij een raadsel waarom dat hotel 5 sterren heeft.

Ondermaats en waardeloze service. Als je een hotel met vijf sterren boekt, dan mag je wat verwachten lijkt me. Het is dan ook niet zo dat je voor een dubbeltje op de eerste rij probeert te zetten of niet op fatsoenlijke plaatsen komt.
pi_173152743
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 08:24 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

totaal niet. De fooiencultuur in de vs is om misselijk van te worden
Begin dit jaar was ik op Jamaica en in het verblijf waar ik zat was een Canadees (Amerikanen en Canadezen zijn een pot nat) en die gaf het bedienend personeel steeds in de ochtend al een paar dollar, zo stiekem in hun handen duwen. Was echt genant. Hij dacht dan dat hij die dag beter verzorgd werd. Ik rekende alles achteraf af en gaf daar een fooi op, maar had het idee dat ik veel vriendelijker werd benaderd. Gewoon door normaal te doen, vond die kerel nogal denigrerend doen.
pi_173152807
Een fooi gegeven hier in Nederland is een extraatje, jarenlang in topzaken gewerkt.
Moet je die gezichten zien van die scholieren op de terrassen nu als ze niets krijgen, ik leg ze vervolgens graag uit waarom ze geen cent meer krijgen:

1 te lang moeten wachten voor bestellen
2 vieze tafel
3 niemand die even komt vragen of het naar wens is
4 zure gezichten

tja, de uitzonderingen van met name punt 1 en 4 krijgen wel een dike fooi. Tenminste als je bij ze kan afrekenen. Vaak schiet er een wat oudere bedieningsmedewerker met de rekening richting de tafel. Die krijgt al helemaal geen cent.
pi_173152828
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 09:10 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Begin dit jaar was ik op Jamaica en in het verblijf waar ik zat was een Canadees (Amerikanen en Canadezen zijn een pot nat) en die gaf het bedienend personeel steeds in de ochtend al een paar dollar, zo stiekem in hun handen duwen. Was echt genant. Hij dacht dan dat hij die dag beter verzorgd werd. Ik rekende alles achteraf af en gaf daar een fooi op, maar had het idee dat ik veel vriendelijker werd benaderd. Gewoon door normaal te doen, vond die kerel nogal denigrerend doen.
Dit zag ik op Cuba (Varadero) ook bij de Canadezen. Schaamteloze lui.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_173152888
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 09:10 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Begin dit jaar was ik op Jamaica en in het verblijf waar ik zat was een Canadees (Amerikanen en Canadezen zijn een pot nat) en die gaf het bedienend personeel steeds in de ochtend al een paar dollar, zo stiekem in hun handen duwen. Was echt genant. Hij dacht dan dat hij die dag beter verzorgd werd. Ik rekende alles achteraf af en gaf daar een fooi op, maar had het idee dat ik veel vriendelijker werd benaderd. Gewoon door normaal te doen, vond die kerel nogal denigrerend doen.
Ik hoorde in Venezuela een stel Nederlanders roepen dat ze een vorm van ontwikkelingshulp deden omdat ze daar weleens tegen betaling op jonge hoertjes kropen voor een habbekrats en als ze goed hun best deden nog wel een paar euro extra gaven ook.

Het is vaak ook voor de eigen good-feeling.

Wat ik vervelend vind, zijn opdringerige medewerkers in hotels. Soms trekken ze je koffer nog uit je handen, ook al nadat je al drie keer hebt gezegd dat je 'm zelf wel even naar je kamer brengt. En dat allemaal om nadat die koffer is gedropt even 'n keer te kuchen. :')
pi_173157123
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 09:20 schreef Halcon het volgende:
Wat ik vervelend vind, zijn opdringerige medewerkers in hotels. Soms trekken ze je koffer nog uit je handen, ook al nadat je al drie keer hebt gezegd dat je 'm zelf wel even naar je kamer brengt. En dat allemaal om nadat die koffer is gedropt even 'n keer te kuchen. :')
Vind ik ook, maar ik vraag me wel af of die mensen niet grotendeels voor hun inkomen van jou afhankelijk zijn. Leeft de koffersjouwer van de fooien of krijgt-ie al aardig betaald door het hotel? Zelfde idee als met bedienend personeel in de VS.

Er zijn ook landen waar je als expat een huishoudster hoort te hebben. 'Ja, maar ik kan best zelf koken en het huis schoon houden'. Maakt niet uit, jij bent de rijke buitenlander en je wordt als ronduit asociaal beschouwd als je niet iemand voor dergelijke taken inhuurt. Het is dan een soort sociale verplichting om op die manier de minder bedeelden ook een inkomen te gunnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 12:45:04 ]
pi_173157256
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:44 schreef k_man het volgende:

[..]

Vind ik ook, maar ik vraag me wel af of die mensen niet grotendeels voor hun inkomen van jou afhankelijk zijn. Leeft de koffersjouwer van de fooien of krijgt-ie al aardig betaald door het hotel? Zelfde idee als met bedienend personeel in de VS.

Er zijn ook landen waar je als expat een huishoudster hoort te hebben. 'Ja, maar ik kan best zelf koken en het huis schoon houden'. Maakt niet uit, jij bent de rijke buitenlander en je wordt als ronduit asociaal beschouwd als je niet iemand voor dergelijke taken inhuurt. Het is dan een soort sociale verplichting om op die manier de minder bedeelden ook een inkomen te gunnen.
Daar heb je wel een valide punt. Maar ook in dat geval blijft het vervelend natuurlijk. De gast zou centraal moeten staan, niet de jacht van de werknemer naar inkomen. Overigens ging het hier over Europese hotels. De ins & outs van arbeidsovereenkomsten in alle Europese landen ken ik niet, maar heb er wat minder een beeld bij van dat dat ZZP-achtige constructies zouden zijn. Wat buiten Europa vaak wel het geval is. Heb er in Zuid-Amerika of zo onbewust meer begrip voor dan in de EU.
pi_173157344
quote:
12s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:53 schreef Halcon het volgende:

[..]

Daar heb je wel een valide punt. Maar ook in dat geval blijft het vervelend natuurlijk. De gast zou centraal moeten staan, niet de jacht van de werknemer naar inkomen. Overigens ging het hier over Europese hotels. De ins & outs van arbeidsovereenkomsten in alle Europese landen ken ik niet, maar heb er wat minder een beeld bij van dat dat ZZP-achtige constructies zouden zijn. Wat buiten Europa vaak wel het geval is. Heb er in Zuid-Amerika of zo onbewust meer begrip voor dan in de EU.
Ah. Ja, ik bedoelde inderdaad geen Europese landen. :)
pi_173164332
quote:
10s.gif Op zondag 13 augustus 2017 17:28 schreef CoolGuy het volgende:
Wow, dus als jullie voor uit eten zeg even 97,45 ofzo moeten betalen, dan betalen jullie 98 euro en dan willen jullie ook daadwerkelijk die 55 cent terug? of wat?
Ik kan mij niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst zo,n bedrag contant heb betaald bij een restaurant, dat gaat per pinpas en dan is dat toch meestal gepast ja.........
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')