abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 16 augustus 2017 @ 22:18:55 #101
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_173196091
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 21:59 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Stuur eens door. 14 jaar oud, meer dan een ton gereden, schijntje van de nieuwprijs en zelf 0,0 onderzoek gedaan. En als klap op de vuurpijl getekend voor geen garantie.

Laat mij de wetboeken en jurisprudentie maar eens zien.
Ga zelf even naar rechtspraak.nl en gebruik daar als zoekterm "auto garantie" en verbaas je over de bron aan informatie die je tegemoet komt. En aan de uitspraken uiteraard.
pi_173196202
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:18 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Ga zelf even naar rechtspraak.nl en gebruik daar als zoekterm "auto garantie" en verbaas je over de bron aan informatie die je tegemoet komt. En aan de uitspraken uiteraard.
Ik ben er goed van op de hoogte. Dus vraag je om voorbeelden als je pocht over je juridische kennis.

Maar helaas, het blijkt grootspraak van je.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 22:26:17 #103
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_173196378
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:21 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ik ben er goed van op de hoogte. Dus vraag je om voorbeelden als je pocht over je juridische kennis.

Maar helaas, het blijkt grootspraak van je.
Ik betwijfel of je goed op de hoogte bent. Derhalve hou ik het ook op grootspraak, maar dan van jou.

Hier heb je dr eentje. Koop ontbonden wegens geen vertrouwen meer. Consumentenkoop, problemen met de auto die zich kort na aankoop openbaarden.
.
https://uitspraken.rechts(...)eyword=garantie+auto

[ Bericht 9% gewijzigd door Kamelenteen op 16-08-2017 22:32:48 ]
  woensdag 16 augustus 2017 @ 22:49:59 #104
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_173197172
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:26 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Ik betwijfel of je goed op de hoogte bent. Derhalve hou ik het ook op grootspraak, maar dan van jou.

Hier heb je dr eentje. Koop ontbonden wegens geen vertrouwen meer. Consumentenkoop, problemen met de auto die zich kort na aankoop openbaarden.
.
https://uitspraken.rechts(...)eyword=garantie+auto
Dat gaat over een auto van 1500 euro die de verkeersveiligheid in gevaar bracht door het compleet vastlopen van een versnellingsbak waarbij er voor bijna het dubbele van het aankoopbedrag onderhoud noodzakelijk was. TS heeft een paar factuurtjes van een paar honderd euro gehad, niet 16.000 euro. Totaal ander verhaal. Maar bedankt voor het linkje.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_173197375
quote:
17s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 21:56 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ah, dus TS heeft een aankoopkeuring gedaan?
En de auto is niet veilig? Want dat mag je verwachten.
En de auto is 'slechts' 14 jaar oud. Dus mag je gebreken verwachten.

Ofwel, geen enkele garantie in dit geval.

Ik quote even voor je:

[..]

Ja, dat is toch wat ik al zei? :?

Ik gaf aan dat TS verzuimd heeft om zelf goed onderzoek te doen en dat het niet onredelijk is dat je wat reparaties krijgt aan een auto van deze leeftijd.

Ik zei dat je ook bij een tweedehands auto recht hebt op garantie volgens consumentenrecht, maar dat TS daar in dit geval weinig mee op zal schieten. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2017 23:00:56 ]
  woensdag 16 augustus 2017 @ 22:56:52 #106
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_173197381
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:49 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Dat gaat over een auto van 1500 euro die de verkeersveiligheid in gevaar bracht door het compleet vastlopen van een versnellingsbak waarbij er voor bijna het dubbele van het aankoopbedrag onderhoud noodzakelijk was. TS heeft een paar factuurtjes van een paar honderd euro gehad, niet 16.000 euro. Totaal ander verhaal. Maar bedankt voor het linkje.
En zelfs daar kon de koop ontbonden worden. Voor een auto van 1500 euro, van 14 jaar oud. Daar ging het toch om, dat daar nooit garantie op van toepassing zou zijn? Garantie, koop ontbinden. Voor mij in deze een pot not. Autoverkoper verloor de zaak, ondanks de leeftijd van 14 jaar. Daar is een reden voor.. en het feit dat de koper een consument was speelt daabrij een heel belangrijke rol.

Natuurlijk zijn er tig verschillende situaties denkbaar, maar klakkeloos stellen dat je nergens aanspraak op kan maken gaat dus niet op. Ook bij een auto van 14 jaar oud heb je nog rechten als koper.
pi_173201749
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 22:56 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

En zelfs daar kon de koop ontbonden worden. Voor een auto van 1500 euro, van 14 jaar oud. Daar ging het toch om, dat daar nooit garantie op van toepassing zou zijn? Garantie, koop ontbinden. Voor mij in deze een pot not. Autoverkoper verloor de zaak, ondanks de leeftijd van 14 jaar. Daar is een reden voor.. en het feit dat de koper een consument was speelt daabrij een heel belangrijke rol.

Natuurlijk zijn er tig verschillende situaties denkbaar, maar klakkeloos stellen dat je nergens aanspraak op kan maken gaat dus niet op. Ook bij een auto van 14 jaar oud heb je nog rechten als koper.
Totaal, maar dan ook totaal, niet vergelijkbaar voorbeeld kom je mee. Je komt met een onveilige auto die uit elkaar flikkert.

TS had geen onveilige auto en voor het bedrag wat hij betaald heeft heeft hij gekregen wat hij mocht verwachten. En daar is dus geen garantie of koop terugdraaien in de picture.
pi_173201814
Dit is zo meer WGR dan PTA, maar goed. Je hebt zelf verzaakt je vóór aanschaf duidelijk te verdiepen in garantie of op z'n minst te zorgen dat je daar duidelijkheid (zwart op wit) over hebt. Het is allemaal een beetje op goed vertrouwen en 'het zal wel zo zijn dat...' gegaan. Dus ik vrees dat je heel weinig hard kan maken naar die toko.
pi_173202267
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 09:23 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Totaal, maar dan ook totaal, niet vergelijkbaar voorbeeld kom je mee. Je komt met een onveilige auto die uit elkaar flikkert.

TS had geen onveilige auto en voor het bedrag wat hij betaald heeft heeft hij gekregen wat hij mocht verwachten. En daar is dus geen garantie of koop terugdraaien in de picture.
Dat zegt ie ook niet. Slechts dat je ook bij een oude bak recht kan hebben op redelijk product. Alhoewel het op die kruimelfaxturen van Ts inderdaad geen toepassing heeft.
.
pi_173202514
quote:
2s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 09:26 schreef Cyanide- het volgende:
Dit is zo meer WGR dan PTA, maar goed. Je hebt zelf verzaakt je vóór aanschaf duidelijk te verdiepen in garantie of op z'n minst te zorgen dat je daar duidelijkheid (zwart op wit) over hebt. Het is allemaal een beetje op goed vertrouwen en 'het zal wel zo zijn dat...' gegaan. Dus ik vrees dat je heel weinig hard kan maken naar die toko.
Topic is gestart in WGR. Vervolgens door een modje hierheen gegooid.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 17 augustus 2017 @ 16:59:52 #111
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_173212273
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 10:00 schreef k_man het volgende:

[..]

Topic is gestart in WGR. Vervolgens door een modje hierheen gegooid.
met als aanvulling dat het op verzoek van TS was.

En dan nu weer ontopic.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_173218229
Volgens mij geldt bij een tweedehandse auto het volgende:
- autoverkoper heeft een informatieplicht en gezien het van de garage komt zelfs in een ruime zin, want de verkoper is een professional en wordt dan ook geacht dat die redelijk goed op de hoogte is van de staat van de auto.
- de consument heeft een onderzoeksplicht, en dat is minder ruim. Volgens mij is een aankoopkeuring niet per se nodig om aan je onderzoeksplicht te voldoen, daarbij is een proefrit al voldoen.
- als je een auto koopt zonder garantie, dan heb je ook geen garantie
- als consument heb je echter wel recht op een deugdelijk product. Dus als de auto al een mankement heeft en de autoverkoper heeft je hier niet over ingelicht, ook al is de verkoper hier niet van op de hoogte, zie eerste punt, dan kan je alsnog aanspraak maken op een vergoeding.

in dit geval zal je dus een beroep kunnen doen op een deugdelijk product, en dan zal de autoverkoper moeten bewijzen dat de mankementen niet aanwezig waren op het moment dat jij de auto aanschaft. Overigens is het zo dat wanneer je de problemen pas na een maand ervaart, niet per se betekent dat het probleem niet al aanwezig is.

Na veel artikelen en uitspraken gelezen te hebben heb ik het op deze manier geïnterpreteerd.
  donderdag 17 augustus 2017 @ 21:20:52 #113
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_173219153
Binnen 6 maanden redelijk serieuze problemen met onder andere bobines, lmm, injectoren en vacuümklep was voor mij reden om in te ruilen.
Paar maanden geleden ook mijn carterpakking moeten vervangen ivm slecht afgekit en lekkage.
Toen deden ze ook enorm moeilijk over de garantie.
Mijn vertrouwen was ook helemaal weg in de auto.
Zeker als je bijna 900km van huis zit met pech....
Put On Your Red Shoes And Dance The Blues
pi_173223229
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 21:00 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Na veel artikelen en uitspraken gelezen te hebben heb ik het op deze manier geïnterpreteerd.
Heb je het linkje aangeklikt dat ik eerder gaf? :)
pi_173227523
quote:
11s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 22:54 schreef k_man het volgende:

[..]

Heb je het linkje aangeklikt dat ik eerder gaf? :)
Wat wil je daarmee zeggen?
  Moderator vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:13:11 #116
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_173229388
Ik ben niet helemaal overtuigd van de problemen die TS ervaart met deze wagen. De carterpan was wellicht niet zo goed gemaakt, maar vrij eenvoudig te repareren. Inderdaad moet je daarvoor het motorblok liften, of het voorste subframe laten zakken, maar dat is voor een gemiddelde garage niet zo heel spannend.
Ook de bobines, lmm, injectoren en vacuümklep vind ik niet heel bijzonder voor een wagen van 14 jaar oud.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:56:11 #117
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_173230329
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:13 schreef jitzzzze het volgende:
Ik ben niet helemaal overtuigd van de problemen die TS ervaart met deze wagen. De carterpan was wellicht niet zo goed gemaakt, maar vrij eenvoudig te repareren. Inderdaad moet je daarvoor het motorblok liften, of het voorste subframe laten zakken, maar dat is voor een gemiddelde garage niet zo heel spannend.
Ook de bobines, lmm, injectoren en vacuümklep vind ik niet heel bijzonder voor een wagen van 14 jaar oud.
Klinkt ook redelijk als één probleem eigenlijk, hij liep zeker kut?

Kan me namelijk niet voorstellen dat ze dat voor ¤260 allemaal gerepareerd hebben in Duitsland.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:57:52 #118
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173230358
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:13 schreef jitzzzze het volgende:
Ik ben niet helemaal overtuigd van de problemen die TS ervaart met deze wagen. De carterpan was wellicht niet zo goed gemaakt, maar vrij eenvoudig te repareren. Inderdaad moet je daarvoor het motorblok liften, of het voorste subframe laten zakken, maar dat is voor een gemiddelde garage niet zo heel spannend.
Ook de bobines, lmm, injectoren en vacuümklep vind ik niet heel bijzonder voor een wagen van 14 jaar oud.
Al met al valt het wel mee ja.
Dat is gewoon het risico met 2e hands auto's.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:57:44 #119
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_173231302
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:57 schreef daNpy het volgende:

[..]

Al met al valt het wel mee ja.
Dat is gewoon het risico met 2e hands auto's.
Bovendien is alles, behalve de carterpakking, een slijtagedeel. Noem het een verbruiksartikel, net als je banden, schokbrekers, draagarmen etc. Vroeg of laat gaat het stuk, en bij BMW's over het algemeen iets eerder dan bij andere merken.

Ik hoop dat TS zich ook verdiept heeft/had in het achterste subframe. Een zeer bekend punt van de pre-facelift E46 :X

Alhoewel het er nu niet echt meer toe doet daar TS de wagen reeds heeft ingeruild.
pi_173231445
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 08:20 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Wat wil je daarmee zeggen?
Dat je je wat tikwerk had kunnen besparen. :)
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:54:42 #121
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_173234837
8000 euro voor een e46 uit 2003? Damn, er staan toch veel meer e46's voor ( veel ) minder, met eveneens een lage KM stand? Zelfs het nieuwere model :)

Die dealer waar je hem gekocht hebt is gewoon een klootzak. Maar zoals vaker gezegd. Je had geen genoegen moeten nemen met '' dat zit wel goed'' uitspraken.

Dure les.

been there done that.

( ohja een ed9 zonder roest? heb ik nog noooooit gezien, tenzij nieuwe schermen/ dorpels er in gelast )
pi_173235465
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 14:54 schreef scoober het volgende:
Die dealer waar je hem gekocht hebt is gewoon een klootzak.
Het was geen dealer. Gewoon een occasionboer. Bij een dealer had de zaak iets anders gelegen.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:49:54 #123
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_173237102
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 15:24 schreef k_man het volgende:

[..]

Het was geen dealer. Gewoon een occasionboer. Bij een dealer had de zaak iets anders gelegen.
Yes, we hebben er 1. Een muggenzifter.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:52:46 #124
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_173237161
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 14:54 schreef scoober het volgende:


( ohja een ed9 zonder roest? heb ik nog noooooit gezien, tenzij nieuwe schermen/ dorpels er in gelast )
Gerestaureerd en netjes onder een hoes in mijn garage, gaat er alleen bij mooi weer uit. :)
Put On Your Red Shoes And Dance The Blues
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:56:25 #125
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_173237220
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 10:56 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Klinkt ook redelijk als één probleem eigenlijk, hij liep zeker kut?

Kan me namelijk niet voorstellen dat ze dat voor ¤260 allemaal gerepareerd hebben in Duitsland.
Noodloop en op 3 pitten was redelijk kut ja, ze hebben me op weg geholpen door wat noodreparaties uit te voeren, oa goede gebruikte bobine, stationair toerental omhoog gegooid zodat hij niet afsloeg en nog wat dingetjes.
Daarom ook het advies van de monteur om er rustig (dus geen 180+ op de autobahn mij kennende) mee naar Nederland te rijden en daar verder te repareren.
Put On Your Red Shoes And Dance The Blues
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')