abonnement Unibet Coolblue
pi_173139094
TheOddDutchGuy, je hebt helemaal gelijk hoor.

Als je mission statement van Foundation 1.1 was "je kan basissen bouwen" en juist dat is onmogelijk gemaakt door een glitch, klopt er iets niet.

Als je mission statement van Pathfinder 1.2 was "je kan nu nog mooiere basissen bouwen en rondrijden" en juist je exocraft is verdwenen en de basisbouw ook, klopt er iets niet.

Opeens je homebase van een lush koude planeet op een prachtige locatie waar Coryzagen buiten groeit naar een radioactieve planeet met de helft van je basis en exocraft kwijt ineens op een lelijke locatie maar waar nog wél Coryzagen groeit, slaat game- en programmeertechnisch gewoon nergens op.

De missies van Artemis zijn
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is duidelijk dat ze hun best hebben gedaan op Atlas Rises, maar dat je (daarom) geen inhoudelijke terechte kritiek zou mogen hebben, is nonsens.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_173139301
Niemand die zegt dat je geen inhoudelijke kritiek mag hebben toch?

Je verhaal slaat nergens op verder. Help, een update veranderd dingen, paniek!
  maandag 14 augustus 2017 @ 17:03:21 #78
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_173139559
quote:
3s.gif Op maandag 14 augustus 2017 16:45 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:
TheOddDutchGuy, je hebt helemaal gelijk hoor.

Als je mission statement van Foundation 1.1 was "je kan basissen bouwen" en juist dat is onmogelijk gemaakt door een glitch, klopt er iets niet.

Als je mission statement van Pathfinder 1.2 was "je kan nu nog mooiere basissen bouwen en rondrijden" en juist je exocraft is verdwenen en de basisbouw ook, klopt er iets niet.

Opeens je homebase van een lush koude planeet op een prachtige locatie waar Coryzagen buiten groeit naar een radioactieve planeet met de helft van je basis en exocraft kwijt ineens op een lelijke locatie maar waar nog wél Coryzagen groeit, slaat game- en programmeertechnisch gewoon nergens op.

De missies van Artemis zijn
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is duidelijk dat ze hun best hebben gedaan op Atlas Rises, maar dat je (daarom) geen inhoudelijke terechte kritiek zou mogen hebben, is nonsens.
Het punt is dat mensen daar melden dat ze een probleem hebben maar er vooralsnog niet over klagen. dus de problemen zijn er voor sommigen wel (niet voor iedereen dus, ik ben geen enkele keer shit kwijtgeraakt maar nu zit ik inderdaad wel op een planeet die er anders uit ziet.) maar mensen hebben er gewoon vertrouwen in dat hello games het voortvarend op gaat pakken.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 14 augustus 2017 @ 17:14:04 #79
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_173139781
Volgens mij heb ik wel vaker (vooral vroeger) meegemaakt dat patches vaak niet compatible zijn met je savegames.

Maar ik snap de frustratie.
pi_173139901
quote:
14s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:03 schreef jogy het volgende:

[..]

Het punt is dat mensen daar melden dat ze een probleem hebben maar er vooralsnog niet over klagen. dus de problemen zijn er voor sommigen wel (niet voor iedereen dus, ik ben geen enkele keer shit kwijtgeraakt maar nu zit ik inderdaad wel op een planeet die er anders uit ziet.) maar mensen hebben er gewoon vertrouwen in dat hello games het voortvarend op gaat pakken.
Als er iets is wat vertrouwen schaadt is het juist het compleet irrelevant maken van al die uren die ervaren spelers in het spel gestoken hebben. En dat is gewoon heel makkelijk te testen in de aanloopfase. Tussen 1.1 en 1.2 bleef je homeplaneet hetzelfde en je basis ook. 1.3 is niet 2.0, waar je een grote verandering mag verwachten, dus ook dat hoort hetzelfde te blijven.

Simpele bugjes als "dit icoontje blijft in beeld" of een typo zijn het punt niet. Dat kan altijd gebeuren (al zijn die ook duidelijk als je een beetje test).

Oude savegames laden in je nieuwe versie en de al gespeelde zaken verdwenen of zodanig veranderd zijn dat ze nutteloos zijn geworden is heul wat anders en makkelijk te testen.

Zeker als de terechte kritiek was dat het "wel erg repetitief is" en je creëert een nieuw repetitief probleem; alles opnieuw moeten doen om je basis en farm te bouwen/mooi te maken/uit te breiden. Dat rijmt niet met elkaar.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_173139938
Hebben ze water lelijker gemaakt?

De oppervlakte ziet er ruk uit...
SOONY
pi_173139965
Maar 1.3 is eigenlijk wel 2.0
SOONY
pi_173139989
Ik heb wel nog steeds dat ik vol enthousiasme richting een planeet vlieg. Vol verwachting dat dat blauw/groene oppervlak mijn nieuwe homeplanet wordt. Op het moment dat ik bijna te pletter vlieg verandert alles in een gele smurrie en blijkt het een toxic planet te zijn :'(

Zal wel aan m'n GPU liggen :')
Nait Soezn Moar Broezn
pi_173155191
Nog niet getest, maar mensen die vast zitten met quests in hun homebase (dus dat ze zeggen dat ze niets voor je kunnen doen, terwijl je questlog dat wel aangeeft en je dus niet verder kunt); verplaats je homebase weer even terug naar de planeet waar hij vandaan kwam. Het schijnt dat dan de quests weer heractiveren en je verder kan.

Of gewoon wachten op de fix van HelloGames, die vast snel gaat komen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 11:22:23 ]
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:33:31 #85
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_173155519
quote:
12s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:19 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Als er iets is wat vertrouwen schaadt is het juist het compleet irrelevant maken van al die uren die ervaren spelers in het spel gestoken hebben. En dat is gewoon heel makkelijk te testen in de aanloopfase. Tussen 1.1 en 1.2 bleef je homeplaneet hetzelfde en je basis ook. 1.3 is niet 2.0, waar je een grote verandering mag verwachten, dus ook dat hoort hetzelfde te blijven.

Simpele bugjes als "dit icoontje blijft in beeld" of een typo zijn het punt niet. Dat kan altijd gebeuren (al zijn die ook duidelijk als je een beetje test).

Oude savegames laden in je nieuwe versie en de al gespeelde zaken verdwenen of zodanig veranderd zijn dat ze nutteloos zijn geworden is heul wat anders en makkelijk te testen.

Zeker als de terechte kritiek was dat het "wel erg repetitief is" en je creëert een nieuw repetitief probleem; alles opnieuw moeten doen om je basis en farm te bouwen/mooi te maken/uit te breiden. Dat rijmt niet met elkaar.
Ik ben bang dat No Man's Sky hoe dan ook repititief zal blijven, dat is een kwestie van smaak. Dat ik nu mijn mannetjes in de basis kwijt ben vind ik ook wel jammer ja. Het punt van de planeten die opeens helemaal anders aandoen begrijp ik op zich wel. Omdat de algorithmes van het opbouwen van de planeten nu op een andere manier gaat en je anders eventueel de oude en de nieuwe manier intact moet laten voor de 'legacy planeten' ?

En Hello Games heeft aardig wat gedaan wat het vertrouwen van de gebruikers schaadt maar is gewoon het gevecht met de publieke opinie aan gegaan en doen er nu alles aan om dit weer terug te krijgen, dat alleen al vind ik een complimentje waard. En ja, op een gegeven moment zijn oudere savegames niet meer compatible met de nieuwe update maar die stap moet je hoe dan ook een keer maken als de onderliggende code zodanig gemuteerd is dat het niet meer 1 op 1 te 'vertalen' is. Op zich zou een savegame herstel tool of optie wel tof zijn misschien, geen idee of dat realistisch is.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_173155929
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 11:33 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik ben bang dat No Man's Sky hoe dan ook repititief zal blijven, dat is een kwestie van smaak. Dat ik nu mijn mannetjes in de basis kwijt ben vind ik ook wel jammer ja. Het punt van de planeten die opeens helemaal anders aandoen begrijp ik op zich wel. Omdat de algorithmes van het opbouwen van de planeten nu op een andere manier gaat en je anders eventueel de oude en de nieuwe manier intact moet laten voor de 'legacy planeten' ?

En Hello Games heeft aardig wat gedaan wat het vertrouwen van de gebruikers schaadt maar is gewoon het gevecht met de publieke opinie aan gegaan en doen er nu alles aan om dit weer terug te krijgen, dat alleen al vind ik een complimentje waard. En ja, op een gegeven moment zijn oudere savegames niet meer compatible met de nieuwe update maar die stap moet je hoe dan ook een keer maken als de onderliggende code zodanig gemuteerd is dat het niet meer 1 op 1 te 'vertalen' is. Op zich zou een savegame herstel tool of optie wel tof zijn misschien, geen idee of dat realistisch is.
Het is geen EA spel waar je bij nieuwe versies inderdaad wel eens opnieuw moet beginnen.

Het is een full release.
Ik ken geen enkel "fully released" spel waarbij je bij iedere update opnieuw moest beginnen.

Daarnaast heeft HG nergens gezegd dat je opnieuw moet beginnen bij deze update, dan mag ik er vanuit gaan dat alles dus goed werkt en dat is dus niet zo voor heel veel mensen die het toch weer zijn gaan proberen. (of voor het eerst de sprong waagde)

Het is verder geen slechte update, maar ik zeg alleen maar dat er niet bepaald goed is getest wat betreft een beetje backwards compatibility en dat blijkt ook gewoon zo te zijn.
Dat ontkennen is een beetje.. tja hoe zullen we benoemen, het riekt naar fanboy gedrag en ik heb zelf ook 160+ uur er in zitten hoor dus het is niet dat ik een hekel heb aan HG of aan NMS.

In mijn geval valt het nog mee met de bugs, maar ik lees genoeg ellende dat je inderdaad bepaalde conclusies kan trekken.
pi_173156036
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 11:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het is een full release.
Ik ken geen enkel "fully released" spel waarbij je bij iedere update opnieuw moest beginnen.
Dat hoeft nu dus ook niet. Net als bij vorige updates.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2017 11:55:02 ]
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:06:59 #88
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_173156303
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 11:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het is geen EA spel waar je bij nieuwe versies inderdaad wel eens opnieuw moet beginnen.

Het is een full release.
Ik ken geen enkel "fully released" spel waarbij je bij iedere update opnieuw moest beginnen.

Daarnaast heeft HG nergens gezegd dat je opnieuw moet beginnen bij deze update, dan mag ik er vanuit gaan dat alles dus goed werkt en dat is dus niet zo voor heel veel mensen die het toch weer zijn gaan proberen. (of voor het eerst de sprong waagde)

Het is verder geen slechte update, maar ik zeg alleen maar dat er niet bepaald goed is getest wat betreft een beetje backwards compatibility en dat blijkt ook gewoon zo te zijn.
Dat ontkennen is een beetje.. tja hoe zullen we benoemen, het riekt naar fanboy gedrag en ik heb zelf ook 160+ uur er in zitten hoor dus het is niet dat ik een hekel heb aan HG of aan NMS.

In mijn geval valt het nog mee met de bugs, maar ik lees genoeg ellende dat je inderdaad bepaalde conclusies kan trekken.
Fair enough maar bedenk wel dat de mensen met problemen het melden en de mensen zonder problemen gewoon lekker aan het spelen zijn. Dus het vertekend wel het een en ander. Wat ik in principe wel als een teleurstelling zou kunnen zien is het feit dat de PS4 ook relatief veel bugs ondervinden. Zeker omdat het redelijk uniforme hardware betreft. Op de PC kan ik het me wel voorstellen want het is niet makkelijk om veel verschillende soorten hardware/software (OS) configuraties te testen. De piek van gister was 14000 actieve spelers, zullen we even met de natte vinger gokken dat het over de week iets van 25000 actieve spelers zijn (PC dan) dan valt het in principe qua buggyness nog wel mee toch? Steam recensies zijn de laatste tijd trouwens positief over het spel en dat zegt ook wel iets.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_173156768
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 11:54 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Dat hoeft nu dus ook niet. Net als bij vorige updates.
Dat blijkt in de praktijk toch anders he.
pi_173156821
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat blijkt in de praktijk toch anders he.
Niet echt. Ik ben pas een maand geleden opnieuw begonnen, en heb de vorige 2 updates prima kunnen spelen zonder een nieuwe save.

Nu zijn er wat bugs, maar die gaan gewoon opgelost worden natuurlijk.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:32:13 #91
277865 Sejt
Ondertitel
pi_173156860
Ik heb dit spel vanaf de release, en heb halsuitreikend naar elke update uit gekeken. Helaas pakt het spel mij nog steeds niet.
Grafisch en control-matig is het spel wel beter geworden. Het is echter nog steeds even repetitief en zonder uitdaging - en nee, survival vind ik niet de juiste manier van uitdaging. Daarnaast vind ik het jammer van alle kleuren in de lucht en de ruimte. De planeten staan verschrikkelijk dicht bij elkaar dat het zo onrealistisch aan doet. Bijna elke planeet heeft wel flora en fauna.
Dit zijn keuzes van de ontwikkelaar om het universum niet realistisch te maken. Dat vind ik erg jammer. Het zou voor mij al veel speelbaarder en leuker maken als de omgeving van het spel realistisch aandeed.

Ik wil dit spel heel graag leuk vinden. Ruimte spellen spreken mij aan, en het ontdekken ook. Alleen is het nog steeds zo flinterdun en onrealistisch dat ook de updates voor mij niet werken. Helaas :(
I love my mispoken words.
pi_173156919
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:32 schreef Sejt het volgende:
Ik heb dit spel vanaf de release, en heb halsuitreikend naar elke update uit gekeken. Helaas pakt het spel mij nog steeds niet.
Grafisch en control-matig is het spel wel beter geworden. Het is echter nog steeds even repetitief en zonder uitdaging - en nee, survival vind ik niet de juiste manier van uitdaging. Daarnaast vind ik het jammer van alle kleuren in de lucht en de ruimte. De planeten staan verschrikkelijk dicht bij elkaar dat het zo onrealistisch aan doet. Bijna elke planeet heeft wel flora en fauna.
Dit zijn keuzes van de ontwikkelaar om het universum niet realistisch te maken. Dat vind ik erg jammer. Het zou voor mij al veel speelbaarder en leuker maken als de omgeving van het spel realistisch aandeed.

Ik wil dit spel heel graag leuk vinden. Ruimte spellen spreken mij aan, en het ontdekken ook. Alleen is het nog steeds zo flinterdun en onrealistisch dat ook de updates voor mij niet werken. Helaas :(
Check Elite Dangerous!
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:39:39 #93
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_173157017
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:32 schreef Sejt het volgende:
Ik heb dit spel vanaf de release, en heb halsuitreikend naar elke update uit gekeken. Helaas pakt het spel mij nog steeds niet.
Grafisch en control-matig is het spel wel beter geworden. Het is echter nog steeds even repetitief en zonder uitdaging - en nee, survival vind ik niet de juiste manier van uitdaging. Daarnaast vind ik het jammer van alle kleuren in de lucht en de ruimte. De planeten staan verschrikkelijk dicht bij elkaar dat het zo onrealistisch aan doet. Bijna elke planeet heeft wel flora en fauna.
Dit zijn keuzes van de ontwikkelaar om het universum niet realistisch te maken. Dat vind ik erg jammer. Het zou voor mij al veel speelbaarder en leuker maken als de omgeving van het spel realistisch aandeed.

Ik wil dit spel heel graag leuk vinden. Ruimte spellen spreken mij aan, en het ontdekken ook. Alleen is het nog steeds zo flinterdun en onrealistisch dat ook de updates voor mij niet werken. Helaas :(
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:34 schreef Typisch het volgende:

[..]

Check Elite Dangerous!
Wat hij zegt.

Let wel op, qua sandbox en (gebrek aan) storyline is het hetzelfde maar qua realisme is het top notch.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:13:10 #94
277865 Sejt
Ondertitel
pi_173157687
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:39 schreef jogy het volgende:

[..]

Wat hij zegt.

Let wel op, qua sandbox en (gebrek aan) storyline is het hetzelfde maar qua realisme is het top notch.
Heb ik al eerder gehoord inderdaad en heb er meerdere reviews over gelezen. Wat ik lees en me tegen staat daar, zijn dat missies constant hetzelfde zijn. Klopt dat volgens jullie?
I love my mispoken words.
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:28:24 #95
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_173158042
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:13 schreef Sejt het volgende:

[..]

Heb ik al eerder gehoord inderdaad en heb er meerdere reviews over gelezen. Wat ik lees en me tegen staat daar, zijn dat missies constant hetzelfde zijn. Klopt dat volgens jullie?
Je hebt wel wát variatie maar het is allemaal procedureel in elkaar geflanst. Dus je hebt cargo missies (halen of brengen), vechtmissies (piraten of vijanden) en onderzoekmissies (zoek de black box of data cannister van [iets] en tegenwoordig ook passagiersmissies.

De variatie zit in de wekelijkse community goals waar iedereen zich in zet om de hoogste tier te halen (8 ) en dan krijg je een beloning bovenop het geld wat je krijgt per kill/levering. En er is nog variatie in de zin van dat je jezelf aan kan sluiten bij één van de grote powers en je hun kan helpen om uit te breiden door acties te doen (vechten of leveringen doen etc ) En je kan gewoon rondvliegen en zelf gaan handelen bijvoorbeeld, of op ontdekkingsreis gaan of vechten (heb je weer scanners voor die laten zien of een NPC/speler 'wanted' of 'clean' is. Maar er is ook een eigen reeks voor hier: GAM / Elite: Dangerous / Wie vliegt er mee?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:37:04 #96
277865 Sejt
Ondertitel
pi_173158230
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:28 schreef jogy het volgende:

[..]

Je hebt wel wát variatie maar het is allemaal procedureel in elkaar geflanst. Dus je hebt cargo missies (halen of brengen), vechtmissies (piraten of vijanden) en onderzoekmissies (zoek de black box of data cannister van [iets] en tegenwoordig ook passagiersmissies.

De variatie zit in de wekelijkse community goals waar iedereen zich in zet om de hoogste tier te halen (8 ) en dan krijg je een beloning bovenop het geld wat je krijgt per kill/levering. En er is nog variatie in de zin van dat je jezelf aan kan sluiten bij één van de grote powers en je hun kan helpen om uit te breiden door acties te doen (vechten of leveringen doen etc ) En je kan gewoon rondvliegen en zelf gaan handelen bijvoorbeeld, of op ontdekkingsreis gaan of vechten (heb je weer scanners voor die laten zien of een NPC/speler 'wanted' of 'clean' is. Maar er is ook een eigen reeks voor hier: GAM / Elite: Dangerous / Wie vliegt er mee?
Super, dank je wel. Sowieso speelt een goede vriend het ook, dus het zal makkelijk instappen zijn.
Anyway, hier verder met NMS inderdaad. :)
I love my mispoken words.
pi_173163573
Gisteren was ik bezig een nieuwe homeplanet te zoeken, en ik lande op een maantje..



Prachtige maan. Prachtig groen gras, een reusachtige planeet op de achtergrond.. Maar.. geen dieren, dus toen was ik er alweer klaar mee.

Vandaag besloten toch maar een nieuwe save te starten. Ik werd wakker:



Snel mijn schip in orde gemaakt, en toen het nacht werd:



Toch maar besloten in de ochtend, na alle dieren gevonden te hebben, verder te trekken naar een nieuw avontuur:



To infinity!

Moet zeggen, deze planneet, een ijsplaneet, had verschrikkelijk veel bomen. Ik geloof niet dat ik eerder zoveel bomen op een planeet heb gezien eigenlijk. Mooi hoe een nieuwe start je zo snel alweer iets nieuws kan geven :).
pi_173163969
_O_

Maantje O+
Nait Soezn Moar Broezn
pi_173164050
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 12:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat blijkt in de praktijk toch anders he.
mijn 1.0 save doet het ook nog, sandbox had de basis ondergronds geplaatst :X
pi_173164675
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 18:05 schreef mschol het volgende:

[..]

mijn 1.0 save doet het ook nog, sandbox had de basis ondergronds geplaatst :X
Bouw maar opnieuw.. dan doet geen enkele base quest het meer. (en die moet je opnieuw doen anders kom je niet verder in geen enkel verhaallijn)

Dat foutje kom je niet tegen als je basis nog gewoon stond hoewel je ook dan wat workarounds moet toepassen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')