abonnement Unibet Coolblue
pi_173082834
Hallo forumers!

Ik werk sinds 2000 bij Albert Heijn. Heb tijdens mijn WO studie stage gelopen op het hoofdkantoor van Ahold en ben na mijn studies aan de slag gegaan als docent op het HBO. Sinds 2015 ben ik leidinggevende en de tweede man van een HBO-opleiding. In die tussentijd heb ik mijn baan behouden als teamleider in de AH. Een zware combinatie waar ik eigenlijk mee wil stoppen. Echter is het zowel bij de onderwijsinstelling leuk en uitdagend om te werken, zeker nu ik tweede man van de opleiding ben. Maar ik merk aan mezelf dat ik ook geen afscheid van AH/Ahold kan nemen. Hier zijn een paar redenen voor:

• Ik heb een vast contract van 17 jaar bij AH. Als ik op een baantje op hoofdkantoor solliciteer wordt dat contract overgenomen omdat het bij hetzelfde bedrijf/dochteronderneming is. Dus dan heb ik lekker veel arbeidsjaren die ik mee neem contractueel gezien.
• Ik zie mezelf eerder voor AH/Ahold werken maar kan onderwijs ook niet loslaten omdat ik bij het onderwijs in aanraking met management ben gekomen en nu in een traineeship zit. Deze eindigt over 1 jaar.

Ik wil een open sollicitatie doen op AH/Ahold voor OM of een andere leidinggevende functie (inhoudelijk operationeel IN de winkel heb ik na 17 jaar wel gehad). Maar bij de onderwijsinstelling gaat het me niet in dank worden afgenomen als ik daar nu stop.

Daarom zag ik een parttime baantje van 1 dag in de week op hoofdkantoor op een helpdesk. Ik wil daarvoor solliciteren zodat ik binnen het bedrijf blijf en zo mijn traineeship kan afmaken bij de onderwijsinstelling.

Wat zouden jullie doen?
Aan de ene kant je cotract van 17 weggooien en inruilen voor een contract van 4 jaar bij een onderwijsinstelling en eventueel later de stap naar bedrijfsleven terug maken of beide behouden en dan maar 1 dag in de week (in feite een functie beneden je niveau) uitvoeren?
pi_173083302
Ik zou sowieso eerst je traineeship afmaken. Wie weet wat daar uit voortvloeit. Dat ene jaar kan er nog wel bij. Op basis daarvan kun je een reële afweging maken. Management doorstoten op HBO of leidinggevend worden bij Ahold. Wat is je kans op een serieuze baan op het hoofdkantoor? Ik werk zelf ook op het hoofdkantoor van een retail organisatie, echter is het bij ons maar beperkt wie er van de vloer omhoog klimt.
  zaterdag 12 augustus 2017 @ 11:57:34 #3
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_173083452
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 11:49 schreef DutchieBre het volgende:
Ik zou sowieso eerst je traineeship afmaken. Wie weet wat daar uit voortvloeit. Dat ene jaar kan er nog wel bij. Op basis daarvan kun je een reële afweging maken. Management doorstoten op HBO of leidinggevend worden bij Ahold. Wat is je kans op een serieuze baan op het hoofdkantoor? Ik werk zelf ook op het hoofdkantoor van een retail organisatie, echter is het bij ons maar beperkt wie er van de vloer omhoog klimt.
Kans is inderdaad dat je het te kansrijk/hoopvol inschat. Ik zou eerst eens een gesprek aanvragen dan met je HR-medewerker en vragen wat de reeele opties binnen Ahold zijn nu of op de langere termijn.
pi_173083678
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 11:57 schreef Mishu het volgende:

[..]

Kans is inderdaad dat je het te kansrijk/hoopvol inschat. Ik zou eerst eens een gesprek aanvragen dan met je HR-medewerker en vragen wat de reeele opties binnen Ahold zijn nu of op de langere termijn.
Sowieso in gesprek gaan met de HR partner inderdaad. Laat je niet tegenhouden door eventuele terughoudendheid van deze HR partner, kan ook zijn om je te triggeren er echt voor te gaan. Maar altijd reëel blijven. Stel een stappenplan op met HR wanneer je waar kunt staan binnen de organisatie.
  zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:00:20 #5
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_173090417
Waarom denk je dat je in aanmerking komt voor een OM functie? Vanuit de winkel zie ik je wel een stap naar (A)sm maken, maar ik kan mij voorstellen dat als je OM wilt worden, je wat meer leidinggevende ervaring mag hebben dan teamleiderschap.

Wat wil je graag in de toekomst op lange termijn en gaat dat ten koste van je blauwe bloed? ;)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_173092351
Kijk minder naar het arbeidsverleden en meer naar wat je leuk vindt.
pi_173100090
Ik zou contractduur niet laten meewegen in de keuze. DIe 17 jaar is leuk, maar in the end gaat het erom dat je een baan doet waar je blij van wordt. Als jij zegt dat je het onderwijs niet los kan laten dan zou ik persoonlijk daar voor gaan. Ik zou in ieder geval het traineeship afmaken.
  Moderator zondag 13 augustus 2017 @ 00:26:27 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173100947
Ik denk dat het tijd is je los te weken van het verleden.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_173105378
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 12:08 schreef DutchieBre het volgende:

[..]

Sowieso in gesprek gaan met de HR partner inderdaad. Laat je niet tegenhouden door eventuele terughoudendheid van deze HR partner, kan ook zijn om je te triggeren er echt voor te gaan. Maar altijd reëel blijven. Stel een stappenplan op met HR wanneer je waar kunt staan binnen de organisatie.
Dat lijkt me een goede. Lijkt het je verstandig op met de HR medewerker van onze winkelgroep te gaan praten óf met de HR-manager van de regio of met de HR director van de winkelorganisatie?
pi_173105408
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 18:00 schreef monsterd. het volgende:
Waarom denk je dat je in aanmerking komt voor een OM functie? Vanuit de winkel zie ik je wel een stap naar (A)sm maken, maar ik kan mij voorstellen dat als je OM wilt worden, je wat meer leidinggevende ervaring mag hebben dan teamleiderschap.

Wat wil je graag in de toekomst op lange termijn en gaat dat ten koste van je blauwe bloed? ;)
Ik heb na al die jaren winkel een beetje genoeg gehad van het IN de winkel werken. Ik weet niet of de rol van (A)SM mij nog nieuws gaat leren omdat ik nu bij het traineeship meer ervaring opdoe als leidinggevende. Afiniteit met retail heb ik, ook op basis van het verleden. Ik weet waar er op gelet moet worden als het gaat om de cijfertjes en hoe je die kan beinvloeden. Het is denk ik vooral het leidinggevend deel dat nu ontwikkeld wordt. Ik ben wel een beetje aan het nadenken hoe zo een traject eruit zou zien. Van een aantal OM's die van 'buiten' komen hebben 3 tot 12 maanden in een winkel gestaan als SM om vervolgens OM te worden.
pi_173105460
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 23:44 schreef lunamatic het volgende:
Ik zou contractduur niet laten meewegen in de keuze. DIe 17 jaar is leuk, maar in the end gaat het erom dat je een baan doet waar je blij van wordt. Als jij zegt dat je het onderwijs niet los kan laten dan zou ik persoonlijk daar voor gaan. Ik zou in ieder geval het traineeship afmaken.
Die 17 jaar geven een stuk zekerheid (vast contract). Traineeship is inderdaad verstandig om af te maken. Maar ik ben bang dat als ik nu AH los laat ik er niet meer makkelijk op managementniveau weer terug kan komen. Vandaar dat ik denk om te solliciteren op een bijbaantje van 1 dag in de week dat ze hebben op HK zodat ik die ingang nog heb. BTW: onderwijs zou ik los kunnen laten door weer 2 avonden in deeltijd les te gaan geven (of 1 avond) dus daar ligt niet het probleem. AH kan ik juist niet los laten.
pi_173124289
Is deze vraag allen bestemd voor mensenn die de afkortingen bij AH kennen?

Ik wil best meedenken (heb veel ervaring met HR zaken in de retail, in het onderwijs én in overige bedrijven) maar ik heb weinig zin om een flater te slaan vanwege het feit dat ik de functie c.q. het functie niveau van OM of (A)SM niet ken.
pi_173128484
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 22:34 schreef Vermar het volgende:
Is deze vraag allen bestemd voor mensenn die de afkortingen bij AH kennen?

Ik wil best meedenken (heb veel ervaring met HR zaken in de retail, in het onderwijs én in overige bedrijven) maar ik heb weinig zin om een flater te slaan vanwege het feit dat ik de functie c.q. het functie niveau van OM of (A)SM niet ken.
Goed punt, ik heb geprobeerd om het in mijn eerste bericht in dit topic aan te passen maar dat lukt niet. Daarom:
RM - Regiomanager - verantwoordelijk over een regio van winkels (+/- 200)
OM - Operationeel Manager - verantwoordelijk over een cluster van winkels (+/- 20)
SM - Supermarktmanager - verantwoordelijk voor één winkel
ASM - Assistent Supermarktmanager - samen met de SM verantwoordelijk voor één winkel
HK - Hoofdkantoor in Zaandam
pi_173128500
Neem een sabbatical bij Albert Heijn terwijl je jouw laatste jaartje traineeship doet. Dan kan je daarna wel verder kijken
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
  maandag 14 augustus 2017 @ 08:28:21 #15
286575 Roces18
Chef de party
pi_173128559
Je wil operational manager worden terwijl je nooit supermarktmanager bent geweest.....
Dat gaat hem dus niet worden.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_173132518
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 08:28 schreef Roces18 het volgende:
Je wil operational manager worden terwijl je nooit supermarktmanager bent geweest.....
Dat gaat hem dus niet worden.
Dit. En ook geen ASM, maar 'slechts' teamleider.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 14 augustus 2017 @ 13:30:20 #17
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_173134640
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 10:46 schreef stokj het volgende:

[..]

Die 17 jaar geven een stuk zekerheid (vast contract).
Newsflash: werkverleden geeft minder zekerheid dan jij denkt, vast contract of niet. Zoals in post #6, #7 en #8 al staat: laat het verleden los.

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 11:57 schreef Mishu het volgende:

[..]

Kans is inderdaad dat je het te kansrijk/hoopvol inschat. Ik zou eerst eens een gesprek aanvragen dan met je HR-medewerker en vragen wat de reeele opties binnen Ahold zijn nu of op de langere termijn.
Dit :Y
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_173138405
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 12:04 schreef baskick het volgende:

[..]

Dit. En ook geen ASM, maar 'slechts' teamleider.
Een aantal OM's zijn vanuit een andere expertise naar AH gekomen en zijn door middel van een traject klaargestoomd om OM te worden. Ik had zoiets ook in gedachte maar dat hangt er vanaf hoe en wat.
pi_173138417
quote:
2s.gif Op maandag 14 augustus 2017 13:30 schreef Mark het volgende:

[..]

Newsflash: werkverleden geeft minder zekerheid dan jij denkt, vast contract of niet. Zoals in post #6, #7 en #8 al staat: laat het verleden los.

[..]

Dit :Y
Dan ga ik dat doen. Is het verstandig om dit met een HR-medewerker van de winkelgroep te doen of de HR-manager van de regio of de HR-director van de winkelorganisatie?
  maandag 14 augustus 2017 @ 19:55:12 #20
286575 Roces18
Chef de party
pi_173143258
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 16:13 schreef stokj het volgende:

[..]

Dan ga ik dat doen. Is het verstandig om dit met een HR-medewerker van de winkelgroep te doen of de HR-manager van de regio of de HR-director van de winkelorganisatie?
Ik zie zo snel niet de logica van jou.
Waarom wil je zo graag operational manager zijn?
Ik wil ook graag directeur zijn maar ik werk me toch ook omhoog?
Net zoals de rest (99%).
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_173151349
Dank voor de toelichting m.b.t. afkortingen en functiebenamingen.

Kun je niet met iemand gaan praten (bijvoorbeeld van HR), maar dan wel iemand die landelijk overzicht heeft op huidige en toekomstige (management) vacatures?

Ik weet neit wat voor studie je gedaan hebt en of dit een goede aansluiting zou kunnen zijn op de bedoelde functies. Doorgaans hebben dergelijke concerns een traineeprogramma en een lange termijn planning m.b.t. de vervulling van managementfuncies.
Bijvoorbeeld Hotelschool is een goede ingang voor de retail.

De andere weg is solliciteren op vrijkomende vacatures voor concrete functies.

De lengte van je dienstverband is op zich niet relevant; het kan alleen het voordeel hebben dat je goed en breed bekend bent in de organisatie en dat je een trouwe en loyale werknemer bent.
Dus het helpt altijd natuurlijk.

Maar ik denk niet dat een locale HR adviseur je iets zinnig over jouw eventuele toekomst binnen AH kan vertellen. Hooguit een goed woordje voor je doen, of je introduceren bij degene die landelijk zicht heeft op de loopbaanpaden, de behoefte op de korte en langere termijn en op het momnteel beschikbare (of nog op te leiden) potentieel.
pi_173151909
Is er een concrete aanwijzing dat ze graag willen dat je SM dan wel OM wordt? Of is de wens hier vader van de gedachte. Je geeft aan dat mensen van buiten worden klaargestoomd, met een lang arbeidsverleden binnen het concern ken je de organisatie beter dan externen. Niet kunnen kiezen is als leidinggevende wel een zwak punt. Zelf denk ik dat het aanhouden van een helpdeskbaantje je geen stap dichter bij je doel brengt. Kwalificeer jezelf verder, volg een management opleiding of cursussen, daar heb je denk ik meer aan.
I walked into this empty church, I had no place else to go<br />When the sweetest voice I ever heard whispered to my soul<br />I don't need to be forgiven for loving you so much<br />It's written in the scriptures, It's written ther
pi_173155814
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 19:55 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ik zie zo snel niet de logica van jou.
Waarom wil je zo graag operational manager zijn?
Ik wil ook graag directeur zijn maar ik werk me toch ook omhoog?
Net zoals de rest (99%).
Als teamleider kan ik me niet meer ontwikkelen en ik ben een beetje klaar om IN de winkel zelf te werken. Ik wil iets nieuws. Bij het traineeship dat ik volg geef ik leiding aan een grote groep die targets moeten halen en individuele coaching etc. Ik merk dat ik dat leuk vindt en mezelf daar verder kan ontwikkelen. Het liefst zou ik dit bij AH willen doen en daarom zou de rol van OM leuker zijn: je bent dan niet IN de winkel bezig maar juist met mensen om ze resultaten te laten halen. Dat ik een inwerktraject als SM nodig zal hebben ben ik me van bewust.
pi_173155834
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 02:23 schreef Vermar het volgende:
Dank voor de toelichting m.b.t. afkortingen en functiebenamingen.

Kun je niet met iemand gaan praten (bijvoorbeeld van HR), maar dan wel iemand die landelijk overzicht heeft op huidige en toekomstige (management) vacatures?

Ik weet neit wat voor studie je gedaan hebt en of dit een goede aansluiting zou kunnen zijn op de bedoelde functies. Doorgaans hebben dergelijke concerns een traineeprogramma en een lange termijn planning m.b.t. de vervulling van managementfuncies.
Bijvoorbeeld Hotelschool is een goede ingang voor de retail.

De andere weg is solliciteren op vrijkomende vacatures voor concrete functies.

De lengte van je dienstverband is op zich niet relevant; het kan alleen het voordeel hebben dat je goed en breed bekend bent in de organisatie en dat je een trouwe en loyale werknemer bent.
Dus het helpt altijd natuurlijk.

Maar ik denk niet dat een locale HR adviseur je iets zinnig over jouw eventuele toekomst binnen AH kan vertellen. Hooguit een goed woordje voor je doen, of je introduceren bij degene die landelijk zicht heeft op de loopbaanpaden, de behoefte op de korte en langere termijn en op het momnteel beschikbare (of nog op te leiden) potentieel.
Ik denk dat ik met de HR director van de regio in contact ga komen.
Ik heb zelf bedrijfskunde gestudeerd. maar je tips zijn inderdaad die ik ga oppakken.
pi_173155889
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 07:39 schreef TechTraveler het volgende:
Is er een concrete aanwijzing dat ze graag willen dat je SM dan wel OM wordt? Of is de wens hier vader van de gedachte. Je geeft aan dat mensen van buiten worden klaargestoomd, met een lang arbeidsverleden binnen het concern ken je de organisatie beter dan externen. Niet kunnen kiezen is als leidinggevende wel een zwak punt. Zelf denk ik dat het aanhouden van een helpdeskbaantje je geen stap dichter bij je doel brengt. Kwalificeer jezelf verder, volg een management opleiding of cursussen, daar heb je denk ik meer aan.
Daar zit wat in, ik wil mezelf in ieder geval verder ontwikkelen en misschien heb je wel gelijk dat ik dat helpdeskbaantje moet laten schieten. Het is lastig om die vastigheid los te laten al heb je daar op een bepaald punt niks aan zoals een nadere forumer schreef.

Er zijn geen concrete aanwijzingen, laatst vroeg mijn SM het wel van of ik die ambitie had. Maar ik weet van mezelf dat ik het niet lang zou volhouden om als ASM of SM IN een winkel te werken. Wellicht via een omweg even ertussen uit dat dat wel helpt. Sabbatical en dan focussen op traineeship bij het onderwijs is een optie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')