abonnement Unibet Coolblue
pi_173167125
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:04 schreef Salatrel het volgende:
Moet je voor de gein eens inganscontrole gaan doen bij dat busvervoer en iedereen zonder geldige checkin wegsturen. Dan is er ineens plek zat in de bus
NS maakt het er ook niet duidelijker op door geen consistent incheckbeleid te hanteren bij vervangend vervoer. Volgens de klantenservice van NS moet je bij vervangend vervoer als gevolg van geplande werkzaamheden wel ingecheckt zijn, terwijl dit bij vervangend vervoer als gevolg van ongeplande verstoringen juist niet de bedoeling is omdat ze dan niet bijtijds mobiele incheckpalen kunnen regelen. Logisch dat reizigers bij twijfel dan maar kiezen voor de voor hen voordeligste optie.
pi_173167175
Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 2)

Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau. In deel 2 blijven we nog een dag aan de Duitse kant van het Elbedal, waarna een dag later in de loop van de ochtend toch echt Tsjechië werd ingereden.

Deel 1 is hier te vinden: PTA / Het grote treinentopic #1076 - Beste reizigers

Na een korte nacht werd om 5:29 de derde S1-trein van de dag gepakt vanaf het centraal station in Dresden. Een kleine 40 minuten later stond ik als een van de eerste toeristen in Königstein.

Königstein (Sächsische Schweiz) is het meest toeristische stadje tussen Dresden en de Tsjechische grens. De op 240m boven de Elbe gelegen Festung Königstein is er een van de belangrijkste trekpleisters. Je kan er heen lopen maar er rijden ook toeristische bussen en treintjes naar toe. Jaarlijks bezoeken meer dan 500.000 toeristen dit fort, dat oorspronkelijk voor de hertogen en vorsten van Sachsen een toevluchtsoord was in oorlogstijden. Het was tevens als staatsgevangenis in gebruik.

De Festung Königstein is in de vroege ochtenduren prima in beeld te brengen in combinatie met een passerende trein op het stationnetje van Königstein. Met name rond de langste dag heb je zeker een uur á anderhalf uur zonlicht, voordat de zon over de spoorbaan heen gaan draaien. Begin augustus komt de zon alweer wat later op en heb je niet meer dan een half uur á drie kwartier over, alvorens de zon kops gaat staan. Je moet duidelijk geluk hebben op dit fotopunt, want naast de zon die moet schijnen (een klein wolkje is al snel funest omdat de zon laag aan de horizon staat en nog niet krachtig genoeg is) moet er ook nog een (leuke) trein rijden.


Op de ochtend van 1 augustus 2017 zaten alle elementen mee toen de S-Bahn naar Bad Schandau op het juiste moment het stationnetje van Königstein binnenreed. DB Regio heeft eind 2015 alle locomotieven van de serie 182 ingewisseld voor locomotieven van de serie 146. Daarbij zijn drie daarvan voorzien van reclame. De 146 017 werft voor Verkehrsverbund Oberelbe (VVO) en is hier met trein 31707 uit Meißen Triebischtal onderweg naar het verderop gelegen Bad Schandau.

Twee stationnetjes meer naar het oosten ligt Krippen. Na een korte bui zou de zon weer snel doorbreken en stond niets meer een zonnige dag in de weg.

Het stationsgebouw van Krippen is gebouwd in 1851 en diende toendertijd als hoofdstation van Bad Schandau. Al snel zat het aan zijn capaciteitsgrenzen. Uitbouw van het station was hier niet mogelijk, met de bergen links en de Elbe rechts. In 1877 werd station Bad Schandau op zijn huidige plek geopend en kreeg deze halte de naam Krippen.

Het stationsgebouw van Krippen, sinds 2014 weer bewoonbaar, staat onder monumentenzorg en wordt door de eigenaren sindsdien stukje bij beetje gerestaureerd. Eenmaal per jaar, tijdens de Open Monumentendag, is het stationsgebouw ook van binnen toegankelijk.

Het is mogelijk hier met zon een trein op de foto te zetten, maar de mogelijkheden hiervoor zijn nog beperkter als in Königstein ivm de vele bomen die langs het perron richting Dresden staan. Als het een half uur is, is het veel schat ik in.


Op dinsdag 1 augustus 2017 was de unit cargo uit Leipzig-Engelsdorf precies de juiste trein op het juiste tijdstip. Na het regenbuitje begon de zon weer door te breken en kon deze opname gemaakt worden van een wel zeer kort uitgevallen trein 45313 naar Česká Třebová vjezdová skupina. De 372 007 trekt de trein tot Děčín východ, alwaar een binnenlandse locomotief van ČD Cargo de trein naar Česká Třebová rijdt.

Toen ik met de S-Bahn van Krippen naar Schmilka-Hirschmühle reed zag ik in Bad Schandau Ost een ketelwagentrein klaar staan voor vertrek richting Tsjechië. De trein wachtte gelukkig totdat ook de laatste wolken opgelost waren en nog geen 5 minuten na de Eurocity mocht de 372 013 met ketelwagentrein 42389 naar Most nové nádra¸í uit Bad Schandau Ost vertrekken.


Rechts is een stukje Duitse spoorweggeschiedenis te zien, de F kast. Vroeger kon spoorwegpersoneel middels deze Streckenfernsprecher contact zoeken met de treindienstleider. Het systeem wordt tegenwoordig door de opkomst van de mobiele telefonie en het Zugfunk-syteem in de trein niet meer veelvuldig gebruikt maar op diverse spoorlijnen is het tot op de dag van vandaag operationeel. Het is een vrij eenvoudig systeem, op meerdere locaties tussen stations staat een Streckenfernsprecher en deze werken parallel, dwz je kan tegelijkertijd iedereen horen en spreken.

Omdat het op maandagmorgen niet gelukt was een goederentrein in Schöna/Hřensko te fotograferen besloot ik nogmaals het uitzichtpunt boven het Tsjechische grensdorpje Hřensko te bezoeken. Ditmaal met meer succes:


Zoals te zien is rijdt het meerendeel van het goederenvervoer tussen Duitsland en Tsjechië met een zgn Knödelpresse, een locomotief van de Tsjechische serie 371/372 die zowel onder Duitse wisselspanning als de Noord-Tsjechische gelijkspanning kan rijden. De Eurocity-treinen rijden met een locomotief van de serie 371, die is aangepast voor snelheden tot 160 km/u. De overige locomotieven zijn genummerd in de serie 372, kunnen maximaal 120 km/u en worden in de grensoverschrijdende goederendienst ingezet. De 372 012 heeft met een ketelwagentrein bij Schöna/Hřensko bijna de Duits/Tsjechische grens bereikt.

In de namiddag wilde ik toch beslist nog een kans wagen op een Tsjechische diesellocomotief, dus was er weinig andere keus dan tussen de grens en Bad Schandau te gaan staan want deze Tsjechische diesellocomotieven rijden nooit verder dan Bad Schandau.

De spoorlijn tussen het Tsjechische Děčín en het Duitse Dresden wordt naast de Eurocity-treinen tussen Praag en Berlijn hoofdzakelijk gebruikt voor het internationale goederenvervoer. De Tsjechische staatsspoorwegen České dráhy Cargo, DB Cargo en Metrans tref je hier het vaakst aan. Maar ook private maatschappijen rijden internationaal vervoer van/naar Tsjechië, al hebben zij vaak geen locomotieven om nonstop de grens te kunnen passeren. Tsjechië heeft immers een ander stroomsysteem dan in Duitsland en ook het beveiligingssysteem wijkt af van die in Duitsland.

Er wordt daarom vaak de hulp ingeroepen van een van de private Tsjechische goederenvervoerders, die met een diesellocomotief zonder problemen de grens kunnen passeren. Zij rijden de trein tot aan het grensstation Bad Schandau, waarna een Duitse goederenvervoerder de trein daar kan overnemen.


Op dinsdag 1 augustus 2017 kon in de namiddag onder heerlijk zomerse weersomstandigheden dan eindelijk zo'n Tsjechische goederenvervoerder worden vastgelegd. IDS Cargo locomotieven 742 260 en 742 529 zijn hier met in totaal 28 homogene VTG Uagnpps'n (bestemd voor levensmiddelen) onderweg vanuit Děčín en passeren hier een zeer verheugde fotograaf bij Krippen, enkele kilometers voor Bad Schandau.

De rotsformaties op de achtergrond behoren tot het Elbsandsteingebergte (kalkzandsteen) en zijn overal in het Elbedal tussen Dresden en Děčín te zien.

Metrans, opgericht in 2003, startte destijds met spotgoederenvervoer tussen Tsjechië en Duitsland onder de naam Railtrans. In 2004 werd een poging gedaan om in het reizigersvervoer een verbinding op te zetten tussen Zittau en Liberec met Uerdinger railbussen.

In 2006 wilde Railtrans op de lijn Praag-Ostrava gaan concurreren met de České dráhy, maar omdat de beoogde locomotieven (BR 189) niet werden toegelaten (pas in 2011) en toegang tot het centraal station van Praag werd geweigerd, stopte Railtrans deze pogingen in 2007.

Metrans werd in etappes tussen 2009 en 2014 eerst gedeeltelijk en later enig aandeelhouder van Railtrans en heeft zich sindsdien volledig gestort op het containervervoer tussen twee containerterminals in Tsjechië (Praha-Uhříněves en Česká Třebová) en vele Europese bestemmingen zoals Rotterdam, Hamburg, Bremen, Rheinhausen, Salzburg en Bratislava.

Nadat IDS Cargo de vorige, fraaie, trein heeft afgeleverd in Bad Schandau kwamen de beide locomotieven nog geen kwartier later alweer terug richting Tsjechië. De Eurocity naar Hamburg was behoorlijk vertraagd waardoor er nog een goederentrein door mocht rijden richting Duitsland. Het bleek om Metrans te gaan.


Met wederom een erg fraai gekleurde containertrein uit Česká Třebová odjezdová skupina is de 386 024 hier onderweg bij Krippen als trein 41314 naar Bremerhaven Speckenbüttel. Je moet hier enigzins geluk hebben met de auto's. Het ging hier net goed maar bij de Eurocity hopeloos mis, een grote vrachtwagen kwam precies op het verkeerde moment voorbij.

De volgende dag sliep ik door het matige voorspelde weer een beetje uit en iets na half 9 checkte ik uit het hotel. Vandaag zou dan toch eindelijk naar Tsjechië gereden gaan worden. Maar onderweg bleek er toch nog wat zon te zijn in het Elbedal waardoor ik nog een korte stop inplande vlak voor de grens. Dat bleek een gouden greep...

Op de S1 tussen Meißen Triebischtal en Schöna heeft DB Regio alweer enige tijd geleden de locomotieven van de serie 182 vervangen door de uit het Ruhrgebied overgekomen serie 146. Op de S2 en S3 gaat de inzet van de 143'ers overigens onverminderd voort, soms verdwaalt er wel eens eentje op de S1.

Voor Duitse begrippen is het aantal rondrijdende reclamelocs trouwens bijzonder hoog. Maar liefst drie stuks zijn bestickerd. Eerder zagen we al de 146 017 met VVO-reclame, en de 146 010 "Schloss Wackerbarth" rijdt in het groen rond. Contrasttechnisch gezien is de blauwe 146 013 met reclame voor het Felsenbühne Rathen "mit der S-Bahn Dresden zu Europas schönsten Naturtheater" misschien wel de mooiste.



Op woensdag 2 augustus 2017 zat deze loc precies in de goede omloop want na Bad Schandau rijdt de S1 maar 1x per uur en staat de zon alleen om 10:15 perfect voor de S1. Toen ook de zon nog uitbundig scheen was het feest compleet. DB Regio 146 013 zal weldra met S1-trein 31721 van Meißen Triebischtal naar Schöna een stop maken te Schmilka-Hirschmühle.

Met het regionale boemeltreintje reed ik vervolgens de Duits/Tsjechische grens over en na een korte overstap in Děčín werd een kwartier later al Ústí bereikt. Na in het hotel te zijn ingecheckt wilde ik mijn geluk beproeven op de fraaie middagstek bij Ústí nad Labem-Střekov.

Kenmerkend voor dit fotopunt is met name het uit 1316 stammende kasteel Střekov (Schreckenstein) boven op de heuvel. Het kasteel lag op een strategisch punt: een belangrijke handelsroute naar Duitsland kon zo worden beschermd. Het was in de Middeleeuwen al onderwerp van diverse veldslagen en ook de nazi's hebben het kasteel jarenlang bezet. In de jaren 90 van de vorige eeuw is het kasteel gerestaureerd en werd er zelfs een film opgenomen: Die Hard Dracula. Die film flopte overigens gigantisch...


Op woensdag 2 augustus 2017 passeert ČD Cargo-lok 130 035 nog in prachtige oude kleurstelling met een ketelwagentrein op de Rechter Elbestrecke op weg naar Nymburk vjezd nádra¸í.

Op de rechteroever van de Elbe bestaat het reizigersvervoer van České dráhy uit een uurdienst van Osobní vlak (Os, stoptrein) tussen Ústí nad Labem západ en ¦tětí, die eenmaal per twee uur doorrijdt naar Lysá nad Labem. Daar bovenop rijdt elke twee uur een Rychlík (R, sneltrein) tussen Ústí nad Labem západ en Kolín.

Beide treinsoorten bestaan uit drie rijtuigen waarvan de achterste een stuurstandrijtuig is en worden getrokken door een gelijkstroom locomotief van de serie 162. Deze zijn optisch identiek aan bijvoorbeeld de serie 371 die naar Dresden rijdt.


Vanuit het depot Děčín worden naast het steeds grotere aandeel 162'ers in de Najbrt2-kleurstelling ook twee witte varianten ingezet. Ik had het geluk dat de 162 011, reclame makend voor het ČD museum in Lu¸ná u Rakovníka, op woensdag 2 augustus 2017 in exact de juiste omloop zat waardoor dit plaatje gemaakt kon worden van de R 791 bij Ústí nad Labem-Střekov op weg naar Kolín.

Geheel links in beeld is de Střekov-sluis te zien. Nog altijd worden binnenvaartschepen via de sluis naar het lagergelegen gedeelte van de Elbe bij de stad Ústí geloodst. Het mooie van deze sluis is dat je er als voetganger ook overheen mag lopen. Het scheelt zo een enorme kilometerslange omweg. Foto's maken vanaf de sluis is dan een mooie bijkomstigheid.

¦koda Plzeň bouwde tussen 1960 en 1977 in vier deelseries in totaal 209 locomotieven in de series 121, 122, 123 en 130. De oudsten (serie 121), gebouwd in het begin van de jaren 60, zijn in 2006 buiten dienst gesteld. Het zijn allemaal gelijkstroomlocomotieven en daardoor alleen in het noorden en noordoosten van Tsjechië inzetbaar. Anno 2017 worden ze nog veelvuldig in de goederendienst ingezet.

Omdat in het zuidelijke deel van Tsjechië 25 kV/50 Hz wisselstroom op de bovenleiding staat zijn de locomotieven veel aan te treffen op de spoorlijnen langs de rivier de Elbe op de relaties Děčín-Nymburk-Kolín en Děčín-Praag. Een deel van de locomotieven rijdt inmiddels in de blauwe ČD Cargo kleurstelling rond en dat misstaat ze zeker niet, al heb ik natuurlijk zelf ook liever de groene. Gelukkig is dat ook gelukt deze vakantie.

De containertreinen tussen Bremerhaven en Mělník worden door DB Cargo over de gehele route van tractie voorzien. De containertreinen tussen Hamburg en Mělník worden daarentegen in Duitsland gereden door ITL en krijgen te maken met twee locomotievenwissels: in zowel Pirna/Bad Schandau en Děčín.


Toen ik op woensdag 2 augustus 2017 in de namiddag een kijkje ging nemen op de Střekov-sluis kwam in alleraardigst zijlicht de 130 008 voorbij met een containertrein uit Hamburg-Süd en passeert hier bij Ústí nad Labem-Střekov als trein 42343 naar Mělník.

Hiermee eindigt deel 2. In deel 3 blijven we nog een dag rond Ústí nad Labem, waarna op vrijdag de reis naar de hoofdstad Praag werd gemaakt.

Wederom bedankt voor jullie interesse en tot in het volgende deel.
pi_173167329
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:01 schreef Salatrel het volgende:

[..]

ik neem dit mee naar de backoffice zodat we dit mee kunnen nemen in de projectanalyse en zullen eventuele verbeterpunten meenemen in het conceptdraaiboek voor eventuele toekomstige buitendienststellingen.
top
pi_173167436
Ik maar denken, rotterdam den haag is gewoon de a13 afknallen. Waarom roept 9292 dan via gouda?

Nou, de bus is een stopbus. Een uur later ben ik nu in moerwijk. En ik heb al zo'n topdag.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:23:12 #130
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_173167508
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:01 schreef Salatrel het volgende:

[..]

ik neem dit mee naar de backoffice zodat we dit mee kunnen nemen in de projectanalyse en zullen eventuele verbeterpunten meenemen in het conceptdraaiboek voor eventuele toekomstige buitendienststellingen.
Want het is echt nog NOOIT eerder gebeurd dat de capaciteit van het "vervangend" busvervoer 1 of 2 ordes van grootte te klein was :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_173167687
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:20 schreef Yreal het volgende:
Ik maar denken, rotterdam den haag is gewoon de a13 afknallen. Waarom roept 9292 dan via gouda?

Nou, de bus is een stopbus. Een uur later ben ik nu in moerwijk. En ik heb al zo'n topdag.
_O-
pi_173168385
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:04 schreef Salatrel het volgende:
Moet je voor de gein eens inganscontrole gaan doen bij dat busvervoer en iedereen zonder geldige checkin wegsturen. Dan is er ineens plek zat in de bus
Dat doe ik niet alleen voor de gein, ik krijg er zelfs voor betaald :+
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:03:51 #133
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_173168645
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:11 schreef Zug-Chef het volgende:
Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 2)
[..]
Wederom bedankt voor jullie interesse en tot in het volgende deel.
Mooi weer hoor *O* Dat soort dingen doe ik nooit meer eigenlijk :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_173168654
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 19:28 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Ik heb een MobilityMixx-kaart van de baas (overheid) voor alle OV. Dus mij maakt het niets uit. Maar ik verbaas er altijd over dat de NS bij storingen ofzo de reiziger er niet op wijst. Zouden ze bang zijn om inkomsten te missen? De reguliere ambtenaar die van en naar Den Haag reist die weet het wel en dat merk je in de metro's deze week :-)
Ik snap het ook nooit. De reiziger moet er zelf voor betalen, anders krijgt ie van de RET een boete, en het kost NS op dat moment ook niks. Mijns inziens lost het juist wat druk op het vervangend vervoer op. En de mensen waarvoor de RandstadRail al een betere optie was, gaan er toch al mee, dus of ze er klanten door kwijt raken......

Maar het is teveel vanuit de klant gedacht waarschijnlijk. Net als dat ze bij een vertraagde / uitgevallen trein vaak omroepen wanneer ie wel vertrekt en van welk perron Terwijl ik dan denk: ik wil niet met die trein, ik wil van A naar B, ongeacht welke trein, roep om wat de beste mogelijkheid op dit moment is.
pi_173168740
Nog een goede reden om al het openbaar vervoer te renationaliseren en geen enkele losse vervoerder toe te staan. Die versnippering levert alleen maar meer gezeik op.
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:19:29 #136
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_173169163
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 21:04 schreef NedKelly het volgende:
Terwijl ik dan denk: ik wil niet met die trein, ik wil van A naar B, ongeacht welke trein, roep om wat de beste mogelijkheid op dit moment is.
Dat is echt veel te veel gevraagd. Dat weten ze gewoon zelf ook niet op zulke momenten. Het is "Zie maar". Vaak genoeg zijn het de reizigers die het personeel informeren in plaats van andersom.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:58:58 #137
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173170476
DB Netz is van plan om de boortunnel bij Rastatt vol te storten met beton, omdat er opnieuw beweging is geweest in de bodem. De tunnelboormachine moet dan worden afgeschreven, en de tunnel zal op een andere manier worden afgebouwd.

Of de treinen weer kunnen rijden vanaf 26 augustus wordt betwijfeld.
pi_173170519
Als dat je optie is dan moet het repareren echt miljarden kosten :o
pi_173170803
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 20:20 schreef Yreal het volgende:
Ik maar denken, rotterdam den haag is gewoon de a13 afknallen. Waarom roept 9292 dan via gouda?

Nou, de bus is een stopbus. Een uur later ben ik nu in moerwijk. En ik heb al zo'n topdag.
Hmmm met die snelheid ben ik blij dat ik toch maar niet over Moerwijk ben gegaan. Klein stukje om met de bus was nu ineens sneller
  dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:19:33 #140
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_173171269
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 21:58 schreef James1988 het volgende:
DB Netz is van plan om de boortunnel bij Rastatt vol te storten met beton, omdat er opnieuw beweging is geweest in de bodem. De tunnelboormachine moet dan worden afgeschreven, en de tunnel zal op een andere manier worden afgebouwd.

Of de treinen weer kunnen rijden vanaf 26 augustus wordt betwijfeld.
Ze hadden de grond daar bevroren om te stabiliseren maar dat heeft niet goed gewerkt en er was zo'n mooi degelijk plan met grondboringen en al de geo-shizzle.



tunnel Rastatt

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_173171349
Bevroren grond dat niet goed werkte, waar heb ik dat eerder gehoord? >:)
pi_173171773
Tsja, als die berg met een kubieke omvang van heel Brabant er boven naar beneden wilt, dan gaat die berg naar beneden. Dat gaat je gewapend betonnen tunneltje niet opvangen...
pi_173172211
Ik ben nu wel benieuwd naar de 'kubieke omvang' van Brabant
pi_173172271
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 22:53 schreef b2py het volgende:
Ik ben nu wel benieuwd naar de 'kubieke omvang' van Brabant
3
pi_173172438
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 22:56 schreef Gutz het volgende:

[..]

3
3 Texas.
Bier.
pi_173172680
3 bier?
pi_173172932
Neen, enkel 3
pi_173174066
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 22:08 schreef RokStarr het volgende:

[..]

Hmmm met die snelheid ben ik blij dat ik toch maar niet over Moerwijk ben gegaan. Klein stukje om met de bus was nu ineens sneller
tram 1 naar delft en dan ov fiets is sneller.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 02:13:14 #149
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_173174948
Leo Express: Neue Verbindung von Stuttgart nach Berlin vanaf eind augustus, Leo Express heeft het failliete Locomore overgenomen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 16 augustus 2017 @ 06:16:31 #150
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_173175232
Ah ik zie het al, een hoop grondmechanici hier :7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')