abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173075500
Hi,

Ik weet niet of dit eigenlijk in het gitaristen topic thuis hoort maar het is een technische vraag dus hier komt hij:

Ik heb sinds kort een USB audio device gekocht. Deze sluit ik aan op mijn laptop (laptop gaat met geaarde stekker in een geaard stopcontact) en mijn gitaar sluit ik op de audio device waaruit vervolgens weer een audio kabel (1/4 jack denk ik) naar mijn versterker gaat. Ook deze is geaard en zit in het andere van de 2 naast elkaar zittende geaarde stopcontacten.

Ik heb het idee dat er lichte spanning (of wat de juiste term daar ook voor mag zijn) op mijn snaren staat. Dit idee heb ik doordat er af en toe een licht tintelend gevoel door mijn hand gaat dat door trekt naar een klein gedeelte van mijn onderarm.

Is het mogelijk dat dit door de USB audio komt? Daar staat als het goed is sowieso maar max 5v op dacht ik. Ik durf nu niet meer echt te spelen want ik heb weinig trek dat het niet meer bij een lichte tinteling blijft.

Het kan zijn dat er niets aan de hand is maar ik heb echter geen spanningsmeter en kan er op het moment ook niet 1,2,3 aan komen.

De vraag is dus: Kan het met bovenstaande opstelling (gitaar,usb audio link,laptop,amp) dat er spanning op de snaren staat? En zo ja hoe gevaarlijk is dit? En hoe kan ik dit zonder spanningsmeter testen?

Excuus voor mijn misschien wat onduidelijk omschrijving van de opstelling. Ik kan altijd meer info geven wanneer dat nodig is.

EDIT: Vraag aan de moderatie. Is het toegestaan een topic te openen in het gitaristen topic in MUZ? Gezien de inhoud van het topic en de kennis die daar door ervaring misschien aanwezig is kan er vanuit die hoek misschien een antwoord komen.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_173082428
Hmmm, het klinkt mij in elk geval niet heel waarschijnlijk in de oren... en ik denk sowieso niet dat het veel kwaad kan.

Wat voor gitaar is het?

Edit:

Hmm, na wat googlen krijg ik toch de indruk dat dit vaker voorkomt... heeft meestal te maken met aarding die niet goed werkt. In dat geval zou ik toch maar een beetje oppassen en het goed onderzoeken.

[ Bericht 22% gewijzigd door Molurus op 12-08-2017 13:33:49 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173085239
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 11:07 schreef Molurus het volgende:
Hmmm, het klinkt mij in elk geval niet heel waarschijnlijk in de oren... en ik denk sowieso niet dat het veel kwaad kan.

Wat voor gitaar is het?

Edit:

Hmm, na wat googlen krijg ik toch de indruk dat dit vaker voorkomt... heeft meestal te maken met aarding die niet goed werkt.
Het is een Squier Telecaster. Het is geen mega duur gitaar maar ook geen vaag made on Jupiter 120 euro ding.

Het is wel zo sinds ik die USB link heb dat dit af en toe gebeurd. Zou het de aarding v/d laptop kunnen zijn? Ik heb met en zonder adapter aangesloten geprobeerd of het zo is en met de adap aangesloten is het wel minder.

Maar als het de USB is dan zou dit toch max 5v moeten kunnen zijn?
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_173085423
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 13:33 schreef DikPropje het volgende:

[..]

Het is een Squier Telecaster. Het is geen mega duur gitaar maar ook geen vaag made on Jupiter 120 euro ding.

Het is wel zo sinds ik die USB link heb dat dit af en toe gebeurd. Zou het de aarding v/d laptop kunnen zijn? Ik heb met en zonder adapter aangesloten geprobeerd of het zo is en met de adap aangesloten is het wel minder.

Maar als het de USB is dan zou dit toch max 5v moeten kunnen zijn?
Ik ben geen electronica-expert, maar ik kan me voorstellen dat je er in theorie nog steeds een aardige klap van kunt krijgen. Tenslotte kun je ook een klap krijgen van een batterij die is opgeladen via een USB. :P Beetje raar voorbeeld misschien, maar theoretisch is het best mogelijk dat je een klap krijgt van een apparaat dat via USB is aangesloten.

Ik zou dit toch maar goed onderzoeken. Er zijn wel wat mogelijkheden:

- spanningsmeter kopen
- je stopcontact separaat aarden aan bijvoorbeeld een radiator
- de gitaar zelf aarden met een draadje aan bovengenoemde radiator
- er schijnen ook nog 'power conditioners' te bestaan waar je je apparatuur op kunt aansluiten

Maar makkelijkste is denk ik een spanningsmeter. Die kosten echt geen ruk, zeker de eenvoudige uitvoeringen niet. En als er iets mis is met de aarding van je stopcontacten wil je dat denk ik sowieso weten, ongeacht wat er aan de hand is met je gitaar.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173089914
Het kan zijn dat er ergens een "lek" zit in een spanningvoerende draad. Er kan dus wel spanning staan op metalen delen zonder dat je er een schok van krijgt.
Een eenvoudige test die je kunt doen is er met de vingers licht over strijken, als je dan een trilling voelt staat er spanning op.
Bedenk dat de aardlek ook van het geaard stopcontact kan komen, dat is vooral als de aardedraad niet doorverbonden is met de aardlekschakelaar, de lekspanning komt dan van een ander apparaat ergens in huis.
pi_173090111
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2017 17:31 schreef Schonedal het volgende:
Het kan zijn dat er ergens een "lek" zit in een spanningvoerende draad. Er kan dus wel spanning staan op metalen delen zonder dat je er een schok van krijgt.
Een eenvoudige test die je kunt doen is er met de vingers licht over strijken, als je dan een trilling voelt staat er spanning op.
Bedenk dat de aardlek ook van het geaard stopcontact kan komen, dat is vooral als de aardedraad niet doorverbonden is met de aardlekschakelaar, de lekspanning komt dan van een ander apparaat ergens in huis.
:X
pi_173090197
Dit heb ik zelf eens meegemaakt in een verbouwd boerderijtje, daar werd 380 V draaistroom gebruikt.
Overal waren er geaarde stopcontacten, dat wel, maar de aardedraad was zelf niet geaard.
Kreeg een geweldige klap van de geyser, toen ik wilde douchen, op hetzelfde moment zette iemand anders een waterpomp aan.
Had ik even eerder onder de douche gestaan dan had ik het niet overleefd.
Het bleek dat in de aansluitkast van de pomp aardsluiting zat.
pi_173096504
Ook niet vergeten om je radiator mee te nemen als je op Pinkpop staat.
pi_173109049
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 13:33 schreef DikPropje het volgende:

[..]

Het is een Squier Telecaster. Het is geen mega duur gitaar maar ook geen vaag made on Jupiter 120 euro ding.

Het is wel zo sinds ik die USB link heb dat dit af en toe gebeurd. Zou het de aarding v/d laptop kunnen zijn? Ik heb met en zonder adapter aangesloten geprobeerd of het zo is en met de adap aangesloten is het wel minder.

Maar als het de USB is dan zou dit toch max 5v moeten kunnen zijn?
Als er spanning op staat moet die van het net komen. Zonder de laptop adapter is de enige verbinding met het net via de versterker, nee? Dan zou je een ander stopcontact voor de versterker kunnen proberen, misschien is het huidige slecht bedraad.

Als het minder is met de adapter van de laptop aangesloten dan is de aarding blijkbaar doorverbonden (de laptops hier in huis hebben een stekker zonder aarding), maar dat verklaart niet waarom het dan uberhaupt nog aanwezig zou zijn, of je moet een gebrekkige aardverbinding in huis hebben. (Ik lees elders dat de snaren van de gitaar normaal met de aarde verbonden zijn) .

Heb je er last van als je de gitaar rechtstreeks aansluit op de versterker, (dus zonder USB device en laptop)? Indien niet, dan zou het kunnen dat de "aardingen" van de twee aansluitingen op het USB toestel, die voor de gitaar en die voor de versterker, niet met elkaar verbonden zijn. Zou wel bizar zijn...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_173112696
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 13:11 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Als er spanning op staat moet die van het net komen. Zonder de laptop adapter is de enige verbinding met het net via de versterker, nee? Dan zou je een ander stopcontact voor de versterker kunnen proberen, misschien is het huidige slecht bedraad.

Als het minder is met de adapter van de laptop aangesloten dan is de aarding blijkbaar doorverbonden (de laptops hier in huis hebben een stekker zonder aarding), maar dat verklaart niet waarom het dan uberhaupt nog aanwezig zou zijn, of je moet een gebrekkige aardverbinding in huis hebben. (Ik lees elders dat de snaren van de gitaar normaal met de aarde verbonden zijn) .

Heb je er last van als je de gitaar rechtstreeks aansluit op de versterker, (dus zonder USB device en laptop)? Indien niet, dan zou het kunnen dat de "aardingen" van de twee aansluitingen op het USB toestel, die voor de gitaar en die voor de versterker, niet met elkaar verbonden zijn. Zou wel bizar zijn...
Na veel proberen, testen en uitsluiten blijkt het de amp te zijn. Heb nu even een andere in gebruik en laat de boosdoener Maandag even door een vakman na kijken en repareren.

Dank allen voor de aanwijzingen, tips and tricks etc!

PS: Fijn ook dat ik nog niet gefrituurd ben door mijn gitaar :D
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_173112716
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 15:50 schreef DikPropje het volgende:

[..]

Na veel proberen, testen en uitsluiten blijkt het de amp te zijn. Heb nu even een andere in gebruik en laat de boosdoener Maandag even door een vakman na kijken en repareren.

Dank allen voor de aanwijzingen, tips and tricks etc!

PS: Fijn ook dat ik nog niet gefrituurd ben door mijn gitaar :D
Goed om te horen dat je de oorzaak hebt gevonden! ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_173118204
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 15:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Goed om te horen dat je de oorzaak hebt gevonden! ^O^
Ik begon ook al te twijfelen of ik zelf niet gek was :p

Electro hypochodrus :')
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zondag 13 augustus 2017 @ 19:45:13 #13
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_173118373
quote:
Haha, die vond ik al in de zoektocht naar de oplossing voor mijn probleem.

Gelukkig is het nep en zijn er geen personen die zo Darwinistisch zijn.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')