FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / lekke koppakking, lange rit
RozeDorkyvrijdag 11 augustus 2017 @ 21:49
Ik heb voor tijdelijk gebruik een fiatje op de kop getikt. Ik hoef hem enkel 5 week te gebruiken. Nu heb ik gezien dat waarschijnlijk de koppakking lek is, bij stationair wordt hij in ieder geval rokend heet.

Echter, kan ik er nog 5 week mee rijden of is dit een miskoopje. Ook een paar keer lange ritten van +-200 km

Het betreft een Fiat cinquento sporting 1.1
Hyperdudevrijdag 11 augustus 2017 @ 21:52
Een echte Sporting is nooit een miskoopje. ;)
Niet harder dan 100, en geen files.
Dan haal je wel 2-3 weken. :)
#ANONIEMvrijdag 11 augustus 2017 @ 21:52
Al lid van de wegenwacht?
#ANONIEMvrijdag 11 augustus 2017 @ 21:55
Lekke koppakking bij een auto die sowieso al economisch total loss is, is hoe dan ook een miskoop.

Gewoon aftrappen dat ding zover dat nog mogelijk is. Dat 1.1 sporting monsterblok.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2017 21:56:42 ]
RozeDorkyvrijdag 11 augustus 2017 @ 21:58
Voor haast geen geld gekocht. Bedankt voor de reacties ik hoop dat hij het 5 week doet

quote:
3s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 21:52 schreef Stien_Struis het volgende:
Al lid van de wegenwacht?
yes 😎
#ANONIEMvrijdag 11 augustus 2017 @ 21:59
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 21:58 schreef RozeDorky het volgende:
Voor haast geen geld gekocht. Bedankt voor de reacties ik hoop dat hij het 5 week doet

De kans op grote witte rookwolk op de snelweg is groter.
Sounddragonvrijdag 11 augustus 2017 @ 22:02
Hij wordt heet -> lekke koppakking.

bijzondere redenatie.
RozeDorkyvrijdag 11 augustus 2017 @ 22:02
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 21:59 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

De kans op grote witte rookwolk op de snelweg is groter.
Als ik heen en weer kom is het prima
RozeDorkyvrijdag 11 augustus 2017 @ 22:04
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 22:02 schreef Sounddragon het volgende:
Hij wordt heet -> lekke koppakking.

bijzondere redenatie.
zeer klein verlies olie en kvs en borrelende kvs was mijn redenatie
#ANONIEMvrijdag 11 augustus 2017 @ 22:05
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 22:02 schreef RozeDorky het volgende:

[..]

Als ik heen en weer kom is het prima
Wanneer je van gokken houdt, kun je het proberen.
Sounddragonvrijdag 11 augustus 2017 @ 22:08
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 22:04 schreef RozeDorky het volgende:

[..]

zeer klein verlies olie en kvs en borrelende kvs was mijn redenatie
Dat borrelen is niet goed idd, maar als je zorgt dat er voldoende olie en kvs in zit en de temperatuur loopt niet teveel op, is er met een lekke koppakking prima te rijden.. als er iets anders aan de hand is, kan het ook zomaar op een vastlopertje ofzo uitlopen.
#ANONIEMvrijdag 11 augustus 2017 @ 22:12
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 22:08 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dat borrelen is niet goed idd, maar als je zorgt dat er voldoende olie en kvs in zit en de temperatuur loopt niet teveel op, is er met een lekke koppakking prima te rijden.. als er iets anders aan de hand is, kan het ook zomaar op een vastlopertje ofzo uitlopen.
Wanneer het oliepeil stijgt hoef je dat niet bij te vullen.
Sounddragonvrijdag 11 augustus 2017 @ 22:19
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 22:12 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Wanneer het oliepeil stijgt hoef je dat niet bij te vullen.
En waarom zou dat stijgen?
#ANONIEMvrijdag 11 augustus 2017 @ 22:21
quote:
5s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 22:19 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

En waarom zou dat stijgen?
Dat kan met lekke koppakking.
Sounddragonvrijdag 11 augustus 2017 @ 22:23
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 22:21 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Dat kan met lekke koppakking.
Ja, zonder lekke koppakking ook, en nu?
#ANONIEMvrijdag 11 augustus 2017 @ 22:25
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 22:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ja, zonder lekke koppakking ook, en nu?
Jij stelt de vraag wijsneus.
PluggieODvrijdag 11 augustus 2017 @ 23:35
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 22:02 schreef Sounddragon het volgende:
Hij wordt heet -> lekke koppakking.

bijzondere redenatie.
Zo snel mogelijk verbrassen voor winst en milieu verkloten.

Zelfde redenatie als mensen met een Outlander PHEV.....
Sjoegerdzaterdag 12 augustus 2017 @ 11:52
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 22:12 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Wanneer het oliepeil stijgt hoef je dat niet bij te vullen.
Heeft de auto dan een bron aangeboord?
vannellezaterdag 12 augustus 2017 @ 18:57
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 11:52 schreef Sjoegerd het volgende:

[..]

Heeft de auto dan een bron aangeboord?
Er kan koelvloeistof bij de olie komen waardoor het peil kan stijgen, vandaar die opmerking vermoed ik.

@TS: Je zou de dop op je radiator (als daar een dop op zit) of de dop op het expansievat een stukje los kunnen draaien, dan bouwt het systeem geen druk op.
balmoralmartijndinsdag 15 augustus 2017 @ 04:17
Ben reuze benieuwd hoeveel je ervoor betaald hebt ts.
#ANONIEMdinsdag 15 augustus 2017 @ 04:21
Die koppaking is bij dat blokkie relatief simpel te vervangen, wat TS wil is ergens onderweg stranden
Sounddragondinsdag 15 augustus 2017 @ 09:47
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 04:21 schreef Stien_Struis het volgende:
Die koppaking is bij dat blokkie relatief simpel te vervangen, wat TS wil is ergens onderweg stranden
ow, dus dan hoeven de spruitstukken er niet af, de distributie niet los enzo, dat is ideaal *O*
Coritchandodinsdag 15 augustus 2017 @ 09:57
Maatje van mij had er zo een, met een grote Tweety voorop. Top wagens.

Voor de rest niets toe te voegen ;)
Hendroitdinsdag 15 augustus 2017 @ 13:39
Er zijn wel speciale middeltjes te krijgen om in je koelsysteem te gooien. Dat zou ik gewoon proberen als je er echt maar een paar weken mee hoeft te rijden.
Als je hem voor langere tijd wilt rijden dan moet je hem gewoon repareren.
Zolderkamerdinsdag 15 augustus 2017 @ 13:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 13:39 schreef Hendroit het volgende:
Er zijn wel speciale middeltjes te krijgen om in je koelsysteem te gooien. Dat zou ik gewoon proberen als je er echt maar een paar weken mee hoeft te rijden.
Als je hem voor langere tijd wilt rijden dan moet je hem gewoon repareren.
Zeg dan gewoon niets als je geen idee hebt.. Die middeltjes zijn om een lek in het koelsysteem te dichten (waar je beter een paardekeutel of een ei in kan gooien trouwens..)
Een lekke koppakking gaat nergens vanzelf mee dicht..
eXplorer1dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:19
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 18:57 schreef vannelle het volgende:

[..]

Er kan koelvloeistof bij de olie komen waardoor het peil kan stijgen, vandaar die opmerking vermoed ik.

@TS: Je zou de dop op je radiator (als daar een dop op zit) of de dop op het expansievat een stukje los kunnen draaien, dan bouwt het systeem geen druk op.
dat heeft helemaal geen zin, een KVS systeem moet druk opbouwen om koken te voorkomen, als het gaat koken is het doei koelcapaciteit en stopt de flow met pech (lucht bij waterpomp pompt niet lekker) en dat gaat het blokkie zeker gaar.

Als het zo is dat je een koppakking kapot hebt, is mijn advies thermostaat eruit, kopbouten een slag vaster draaien (bij rekbouten geloof ik een no go) en kijken maar hoelang hij het volhoudt.
OxygeneFRLdinsdag 15 augustus 2017 @ 15:44
- weg -

[ Bericht 95% gewijzigd door Sounddragon op 15-08-2017 23:05:51 ]
Sjoegerddinsdag 15 augustus 2017 @ 16:06
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 18:57 schreef vannelle het volgende:

[..]

Er kan koelvloeistof bij de olie komen waardoor het peil kan stijgen, vandaar die opmerking vermoed ik.

@TS: Je zou de dop op je radiator (als daar een dop op zit) of de dop op het expansievat een stukje los kunnen draaien, dan bouwt het systeem geen druk op.
Meer van, het oliepijl kan alleen stijgen als er inderdaad koelwater ofzo bijkomt. Komt de smering niet bepaald ten goede.
vannelledinsdag 15 augustus 2017 @ 19:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 15:19 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

dat heeft helemaal geen zin, een KVS systeem moet druk opbouwen om koken te voorkomen, als het gaat koken is het doei koelcapaciteit en stopt de flow met pech (lucht bij waterpomp pompt niet lekker) en dat gaat het blokkie zeker gaar.

Als het zo is dat je een koppakking kapot hebt, is mijn advies thermostaat eruit, kopbouten een slag vaster draaien (bij rekbouten geloof ik een no go) en kijken maar hoelang hij het volhoudt.
Onder druk ligt het kookpunt idd hoger, dat weet ik.
Maar als het niet onder druk staat is de kans dat de vloeistof ergens heen geperst wordt ook veel kleiner.
Dat jij die methode niet kent wil niet zeggen dat het niet werkt.
Sounddragondinsdag 15 augustus 2017 @ 23:03
Effe opgeruimd, en nu weer een beetje normaal doen aub.

Als het je niet zint wat er gepost wordt, is er altijd de optie om lekker weg te klikken.
MichelWuytswoensdag 16 augustus 2017 @ 09:25
Zou wel na iedere rit de koelvloeitsof controleren en bijvullen. Daarnaast rijden met de verwarming aan :p.
RozeDorkyzondag 20 augustus 2017 @ 20:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2017 04:17 schreef balmoralmartijn het volgende:
Ben reuze benieuwd hoeveel je ervoor betaald hebt ts.
100 knaken om 5 week te rijden. Ook alweer verkocht trouwens voor 150
RozeDorkyzondag 20 augustus 2017 @ 20:36
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 09:25 schreef MichelWuyts het volgende:
Zou wel na iedere rit de koelvloeitsof controleren en bijvullen. Daarnaast rijden met de verwarming aan :p.
oké bedankt voor de tip. Vanwaar de verwarming? Ik heb er weinig verstand van verder
Zolderkamerzondag 20 augustus 2017 @ 22:33
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 20:36 schreef RozeDorky het volgende:

[..]

oké bedankt voor de tip. Vanwaar de verwarming? Ik heb er weinig verstand van verder
Daardoor raakt ie op die manier zn warmte kwijt.. Blower erbij aan helpt nog meer.. ;)
MichelWuytsmaandag 21 augustus 2017 @ 09:30
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 20:36 schreef RozeDorky het volgende:

[..]

oké bedankt voor de tip. Vanwaar de verwarming? Ik heb er weinig verstand van verder
Met rijwand en verwarming aan raakt de motor zijn warmte enigszins kwijt. Ik heb echt nog 2 maanden door gereden op deze manier. Je moet wel tegen hitte kunnen :P
RozeDorkymaandag 21 augustus 2017 @ 11:12
quote:
14s.gif Op zondag 20 augustus 2017 22:33 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Daardoor raakt ie op die manier zn warmte kwijt.. Blower erbij aan helpt nog meer.. ;)
Tijdens het rijden is de motor op een kwart (volgens de thermo), rond de 70 graden dus.
Bij stilstaan loopt hij op tot 130 en gaat hij roken.
Nu gereden met de kachel aan komt de motor niet boven de 50
Zolderkamermaandag 21 augustus 2017 @ 11:17
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2017 11:12 schreef RozeDorky het volgende:

[..]

Tijdens het rijden is de motor op een kwart (volgens de thermo), rond de 70 graden dus.
Bij stilstaan loopt hij op tot 130 en gaat hij roken.
Nu gereden met de kachel aan komt de motor niet boven de 50
Bij gewoon rijden is het allemaal niet zo spannend.. het is vooral file, stad en stilstaan waar je voor op moet letten..
Als ie gaat roken onder de kap dan is het niet best, en zou ik minimaal een 6 kg brandblusser meesleuren (die 1kg dingen hebben geen zin, dan kun je er net zo goed een keertje op spugen en overheen pissen)