abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 13 augustus 2017 @ 10:19:43 #101
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173104956
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2017 08:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En met deze leugenachtige tekst bewijs je alweer wat voor ranzige martel verheerlijker je bent
:W
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 13 augustus 2017 @ 11:16:13 #102
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_173106122
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2017 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

:W
Ja, deed je dat maar. Ipv hele topics doelbewust te saboteren
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_173106163
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2017 11:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, deed je dat maar. Ipv hele topics doelbewust te saboteren
Er is er maar eentje die doelbewust topics saboteert hier en die heet Klopkoek.
  zondag 13 augustus 2017 @ 11:32:51 #104
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_173106560
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 12:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Klopt, de kiezers worden van alle kanten voorgelogen en tegenwoordig blazen ook de Volkskrant en de ooit pluriforme PO de neoliberale loftrompet, maar ze zijn ook gewoon zelf dom.

In alle verontwaardiging over hoe de politie zijn werk doet schreeuwt rechts het hardst, maar is er niemand die naar de rechtstreeks verwantwoordelijk VVD wijst. En dan heb ik niet over formele of ministeriele verantwoordelijkheid, maar over verantwoordelijk in de zin van de schuldige, de veroorzaker.
De laatste sociaal-democraat

Het is lang geleden dat er zoveel stoom uit mijn oren kwam bij het lezen van een interview. Ik heb het over het zomeravondgesprek dat NRC Handelsblad vorig weekend publiceerde tussen oud-PvdA-leider Diederik Samsom en Volkskrant-columnist Sheila Sitalsing.

Voor ik mijn tirade begin is het goed om in herinnering te brengen dat de zittende coalitie van VVD en PvdA bij de afgelopen verkiezingen is afgedroogd. De PvdA verloor 29 zetels. De VVD acht. Van een gezamenlijke meerderheid van 79 zetels toen naar 42 nu. Ook is het goed te memoreren dat de PvdA de partij is die sinds het debacle van Paars 2 eindeloos zelfonderzoek deed. Na elke nieuwe nederlaag werd een nieuwe commissie ingesteld. Die commissies concludeerden keer op keer dat het niet aan het programma had gelegen, niet aan het beleid, niet aan de principes. Maar altijd aan de communicatie. We moeten het beter uitleggen. Het werd na de verkiezingen van maart treffend gedemonstreerd op de ledenraadvergadering. Volgens journalist Ria Cats zei Asscher daar: ‘Wij moeten veranderen. Wij moeten een nieuwe taal vinden. Zullen op een andere manier moeten communiceren en politiek moeten bedrijven.’

Dan nu het gesprek. Het begint luchtig. Ditjes, datjes, koetjes, kalfjes. Ergens halverwege gaat het mis. Volgens Samsom was Rutte 2 ‘een zegen voor het land’. ‘Mijn stelling is dat Nederland helemaal niet boos is [op de Pvda].’ ‘Wij hebben de verzorgingsstaat op een fatsoenlijke manier overeind gehouden. Het grootste deel van Nederland vindt dat ook.’ Als bewijs voert Samsom burgers aan die na afloop van spreekbeurten naar hem toe komen om hem te feliciteren. Ze hebben alleen niet op de PvdA gestemd omdat het een partij was waar zelfs de eigen leden niet in geloofden.

Het is de sociaal-democratische variant van de dolkstoot in de rug. Leden die bij ieder compromis ‘huilend in de hoek van de kamer gingen liggen’. ‘De partij heeft zo, heel effectief, het beeld van zichzelf neergezet als een verliezersclub.’ Dat is de diepgravende analyse van Samsom van de historische nederlaag van zijn partij. Geen spoor van zelfkritiek. Geen enkele poging de lotgevallen van de PvdA te plaatsen in een Europese context.

Hoe is het mogelijk dat het nog altijd niet tot hem is doorgedrongen dat de begrotingstekortfetisj die de PvdA zich eigen heeft gemaakt een ramp voor Nederland is geweest? En wie denkt dat ik overdrijf, kijk de blog van Bas Jacobs van 19 september vorig jaar er maar op na. Door onbezonnen lastenverzwaringen en bezuinigingen (ook een soort lastenverzwaringen) hebben Rutte 1 en 2 pakweg zes procent groei laten liggen. Dat is ongeveer 35 miljard euro die we rijker zouden zijn geweest als er een stel apen in het Catshuis hadden gezeten. Het betekent pakweg 365.000 onnodige werklozen, waarvan 155.000 onder Rutte/Asscher.

Ook internationaal slaat Nederland een modderfiguur. Tijdens de crisis presteerde Nederland maar net iets beter dan Italië, de zieke man van Europa. Bovendien heeft Nederland er deze crisis langer over gedaan om op het oude niveau te komen dan in de jaren dertig. Het is me een raadsel hoe je dat een ‘zegen voor het land’ kunt noemen.

Of het moet zijn omdat Samsom net als Rutte geilt op metoniemen. Het is een term uit de retorica en duidt een stijlfiguur aan waarbij een deel voor het geheel wordt gehouden. Rutte grossiert erin. Steeds als hij zegt dat het goed gaat met de BV Nederland suggereert hij dat iedereen meedeelt, terwijl in werkelijkheid alleen het grootbedrijf floreert. Samsom doet hetzelfde met zijn ‘zegen voor het land’.

Het enige wat zes jaar Rutte (en vier jaar Samsom) heeft gebracht is een begroting die op orde is. Na in 2008 136 miljard euro aan belastinggeld naar een rotte bancaire sector te hebben moeten smijten. Samsom is vergeten dat burgers er via dure huurwoningen, dure kinderopvang, dure zorg, duur onderwijs en hoge btw-tarieven nog altijd krom voor liggen. Dat is dan een sociaal-democraat.

Het tekent de uitverkoop van de PvdA. Als je geen benul meer hebt waarvoor je ooit bent opgericht, worden de doelen van je tegenstander vanzelf de jouwe. Politieke osmose heet dat. Het is exact hetzelfde Stockholmsyndroom waar partijgenoot Jeroen Dijsselbloem aan lijdt. Goed op de schatkist gelet, jongens, jammer dat de burger het haasje is geworden.

Wil de laatste sociaal-democraat het licht uit doen. Het is mooi geweest.

https://www.groene.nl/artikel/de-laatste-sociaal-democraat
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 13 augustus 2017 @ 11:35:59 #105
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_173106644
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 11:17 schreef Halcon het volgende:

[..]

Er is er maar eentje die doelbewust topics saboteert hier en die heet Klopkoek.
In dat andere topic wordt je terecht gewezen door o.a. tijger_m mbt asielzoekers maar als een echte hooligan betaamd blaas je de aftocht en keer je dan gewoon een andere keer weer terug. Met je Amerikaanse arend en Texaanse vlag avatar.

http://lmgtfy.com/?q=Strange+laws+texas

Echte vrijheid en land of the free daar hoor. Maar dat noem jij dan eufemistisch 'conservatieve family values'.

Jammer dat ook dit type conservatisme naar Nederland is overgewaaid met dito cultuuroorlogen en drang om anderen te onderdrukken in hun lifestyle.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_173106738
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2017 11:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In dat andere topic wordt je terecht gewezen door o.a. tijger_m mbt asielzoekers maar als een echte hooligan betaamd blaas je de aftocht en keer je dan gewoon een andere keer weer terug. Met je Amerikaanse arend en Texaanse vlag avatar.
Ik heb hem netjes iedere keer van repliek gediend. Helaas kon hij het niet volgen. Of wilde hij het niet volgen. Dan houdt het op.

Hak op de tak, Klopkoekje. Je trollt ook hier gewoon maar weer een eind raak en je ontwijkt werkelijk elk punt in discussies. Lijkt je enige doel te zijn. Zielige stakker.

[ Bericht 2% gewijzigd door Halcon op 13-08-2017 11:44:02 ]
  zondag 13 augustus 2017 @ 12:26:39 #107
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_173107888
Een speciaal dingetje is dat veel westerse landen zichzelf een tally poppy syndrome toedichten (kop boven maaiveld) en dan denken dat zijzelf daarin extreem zijn. De Britten denken van zichzelf dat ze het ergst van allemaal zijn.

Iets soortgelijks is hoe mensen al snel met een meewarige blik kijken naar het buitenland. Alsof hun eigen land het epicentrum van beschaving is, en Amerika niet. Daardoor gaan rechtse mensen opeens linksige teksten roepen over Amerika, of een ander land. Ze zien het racisme in Amerika, maar o wee als het over eigen land gaat. Soms bij precies dezelfde voorbeelden. Amerikanen hebben andersom precies hetzelfde verstoorde blikveld wanneer ze in Nederland zijn, trouwens.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_173125490
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 12:02 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Rechts is nu eenmaal rationeler en pragmatischer ingesteld. Links kijkt nooit wat haalbaar is maar voert een naïef wensdenken uit op een emotionele manier dat catastrofaal uitpakt voor individuele vrijheid en economie.
ik vind (in Nederland dan) dat juist links een stuk rationeler in veel discussies staat. Rechts staat voor mij voor kortetermijnoplossing en hole frasen. Totaal blindstaren op een bepaalde overschot halen op de begroting. Lukraak de AOW-leeftijd verhogen en dan raar vinden dat er opeens meer mensen in de WW-komen of in de WAO, bijvoorbeeld. Totale paniek zaaien en doemscenario's de wereld inwerken als de hypotheekrenteaftrek - eindelijk! - wordt aangepakt, weliswaar met een overbruggingsperiode van zo'n 30 jaar, maar dan nog. Altijd de kant van ondernemers kiezen en nooit willen afvragen of dat nu werkelijk het land daarmee gediend is.

Nee hoor, hysterie is tegenwoordig vooral aan de rechterkant te vinden.
  zondag 13 augustus 2017 @ 23:44:11 #109
455816 Pirtdator
Nederland houdt van de Islam
pi_173126121
quote:
2s.gif Op zondag 13 augustus 2017 23:18 schreef skrn het volgende:

[..]

ik vind (in Nederland dan) dat juist links een stuk rationeler in veel discussies staat. Rechts staat voor mij voor kortetermijnoplossing en hole frasen. Totaal blindstaren op een bepaalde overschot halen op de begroting. Lukraak de AOW-leeftijd verhogen en dan raar vinden dat er opeens meer mensen in de WW-komen of in de WAO, bijvoorbeeld. Totale paniek zaaien en doemscenario's de wereld inwerken als de hypotheekrenteaftrek - eindelijk! - wordt aangepakt, weliswaar met een overbruggingsperiode van zo'n 30 jaar, maar dan nog. Altijd de kant van ondernemers kiezen en nooit willen afvragen of dat nu werkelijk het land daarmee gediend is.

Nee hoor, hysterie is tegenwoordig vooral aan de rechterkant te vinden.
Ik denk dat dat komt doordat de PvdA en GroenLinks steeds stukje bij beetje linkse idealen (zoals AOW op 65, basisbeurs voor studenten, ed) aan het weggeven zijn, terwijl VVD en CDA zich wel vaak vastklampen aan bijv. De Hypotheekrenteaftrek. Wellicht logisch omdat rechts vrijwel altijd de overhand heeft over links. De enige partij die linkse idealen steevast verdedigd is de SP, maar die partij breekt (iig op landelijk niveau) weinig potten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
pi_173126129
quote:
2s.gif Op zondag 13 augustus 2017 23:18 schreef skrn het volgende:

[..]

ik vind (in Nederland dan) dat juist links een stuk rationeler in veel discussies staat. Rechts staat voor mij voor kortetermijnoplossing en hole frasen. Totaal blindstaren op een bepaalde overschot halen op de begroting. Lukraak de AOW-leeftijd verhogen en dan raar vinden dat er opeens meer mensen in de WW-komen of in de WAO, bijvoorbeeld. Totale paniek zaaien en doemscenario's de wereld inwerken als de hypotheekrenteaftrek - eindelijk! - wordt aangepakt, weliswaar met een overbruggingsperiode van zo'n 30 jaar, maar dan nog. Altijd de kant van ondernemers kiezen en nooit willen afvragen of dat nu werkelijk het land daarmee gediend is.

Nee hoor, hysterie is tegenwoordig vooral aan de rechterkant te vinden.
Wat een hysterisch berichtje dit.
pi_173127181
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2017 23:44 schreef Pirtdator het volgende:

[..]

Ik denk dat dat komt doordat de PvdA en GroenLinks steeds stukje bij beetje linkse idealen (zoals AOW op 65, basisbeurs voor studenten, ed) aan het weggeven zijn, terwijl VVD en CDA zich wel vaak vastklampen aan bijv. De Hypotheekrenteaftrek. Wellicht logisch omdat rechts vrijwel altijd de overhand heeft over links. De enige partij die linkse idealen steevast verdedigd is de SP, maar die partij breekt (iig op landelijk niveau) weinig potten.
Lokaal doet de SP het idd uitstekend. Jammer dst ze het landelijk niet weten te verzilveren m
pi_173127566
quote:
2s.gif Op zondag 13 augustus 2017 23:18 schreef skrn het volgende:

[..]

ik vind (in Nederland dan) dat juist links een stuk rationeler in veel discussies staat. Rechts staat voor mij voor kortetermijnoplossing en hole frasen. Totaal blindstaren op een bepaalde overschot halen op de begroting. Lukraak de AOW-leeftijd verhogen en dan raar vinden dat er opeens meer mensen in de WW-komen of in de WAO, bijvoorbeeld. Totale paniek zaaien en doemscenario's de wereld inwerken als de hypotheekrenteaftrek - eindelijk! - wordt aangepakt, weliswaar met een overbruggingsperiode van zo'n 30 jaar, maar dan nog. Altijd de kant van ondernemers kiezen en nooit willen afvragen of dat nu werkelijk het land daarmee gediend is.

Nee hoor, hysterie is tegenwoordig vooral aan de rechterkant te vinden.
Niet echt rationeel deze reactie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 14 augustus 2017 @ 04:05:56 #113
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_173128012
quote:
2s.gif Op zondag 13 augustus 2017 23:18 schreef skrn het volgende:

[..]

ik vind (in Nederland dan) dat juist links een stuk rationeler in veel discussies staat. Rechts staat voor mij voor kortetermijnoplossing en hole frasen. Totaal blindstaren op een bepaalde overschot halen op de begroting. Lukraak de AOW-leeftijd verhogen en dan raar vinden dat er opeens meer mensen in de WW-komen of in de WAO, bijvoorbeeld. Totale paniek zaaien en doemscenario's de wereld inwerken als de hypotheekrenteaftrek - eindelijk! - wordt aangepakt, weliswaar met een overbruggingsperiode van zo'n 30 jaar, maar dan nog. Altijd de kant van ondernemers kiezen en nooit willen afvragen of dat nu werkelijk het land daarmee gediend is.

Nee hoor, hysterie is tegenwoordig vooral aan de rechterkant te vinden.
Volledig mee eens. Dat we één van de meest competente naoorlogse kabinetten hebben gehad met Rutte ll is mijn inziens grotendeels te danken aan de inbreng van de PvdA.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_173128097
Denk dat het veelal op de eigen interpretatie neerkomt van wat je zelf links en rechts acht.
Beleving is belangrijk in je voorkeur. Het is niet meer zo dat je altijd maar PVDA stemt omdat je ouders en je hele familie dat ook doet/deed. Je denkt zelf na. Stem je nu PVDA, dan stem je over 4 jaar misschien wel GL, stem je nu Wilders, doe je dat over 4 jaar misschien wel op FvD.

Ik kijk elke keer weer wat het beste bij mij past. Wat ik nu belangrijk vind, vind ik over 4 jaar misschien wel onzin.
Mijn visie van 'het verval van links', is dat ik vind dat links teveel op het gevoel inspeelt. Ik mis het kritisch rationele.
Nu lopen er genoeg populisten rond, daar heb ik ook wel mijn vraagtekens bij, maar ik zie juist bij linkse media dat dingen heel erg opgeblazen kunnen worden. Zie je wel hoe erg, zie je wel dat dit, dus daarom dat. Meer dat idee. Ipv kritisch kijken, is het wel echt zo?
Traditionele linkse media komen ook vaak met opinie stukken van totaal onbelangrijke mensen. Ik zou mijn nier afstaan als elke krant stopt met opinie en veel meer onderzoeksjournalisten aanneemt. Wat een verademing zou dat zijn.

Uiteindelijk hoopt men alles op (media, ervaringen op straat, ontslag, de uitkering van de buurman, de schotelantenne van Achmed op 3 hoog in de Bijlmer etc etc) of de schuld van links, of de schuld van rechts.
Zo werkt de mens, of we dat nou leuk vinden of niet.

Vervalt links? In mijn optiek wel, in die van jou misschien wel niet. C'est ca.
  maandag 14 augustus 2017 @ 07:00:40 #115
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_173128293
quote:
2s.gif Op zondag 13 augustus 2017 23:18 schreef skrn het volgende:

[..]

ik vind (in Nederland dan) dat juist links een stuk rationeler in veel discussies staat. Rechts staat voor mij voor kortetermijnoplossing en hole frasen. Totaal blindstaren op een bepaalde overschot halen op de begroting. Lukraak de AOW-leeftijd verhogen en dan raar vinden dat er opeens meer mensen in de WW-komen of in de WAO, bijvoorbeeld. Totale paniek zaaien en doemscenario's de wereld inwerken als de hypotheekrenteaftrek - eindelijk! - wordt aangepakt, weliswaar met een overbruggingsperiode van zo'n 30 jaar, maar dan nog. Altijd de kant van ondernemers kiezen en nooit willen afvragen of dat nu werkelijk het land daarmee gediend is.

Nee hoor, hysterie is tegenwoordig vooral aan de rechterkant te vinden.
Wensdenken van Links: "gooi alle grenzen maar open voor Afrikanen, Afghanen, Syriers, etc. en tegelijkertijd kunnen we onze welvaartsstaat behouden."

Ik meen wat ik zeg: linkse mensen zijn nepwereldverbeteraars, zo ontstellend emotioneel en kortzichtig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Old_Pal op 14-08-2017 07:06:55 ]
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  maandag 14 augustus 2017 @ 07:31:48 #116
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_173128359
quote:
14s.gif Op maandag 14 augustus 2017 04:59 schreef Monopoly het volgende:
Denk dat het veelal op de eigen interpretatie neerkomt van wat je zelf links en rechts acht.
Beleving is belangrijk in je voorkeur. Het is niet meer zo dat je altijd maar PVDA stemt omdat je ouders en je hele familie dat ook doet/deed. Je denkt zelf na. Stem je nu PVDA, dan stem je over 4 jaar misschien wel GL, stem je nu Wilders, doe je dat over 4 jaar misschien wel op FvD.

Ik kijk elke keer weer wat het beste bij mij past. Wat ik nu belangrijk vind, vind ik over 4 jaar misschien wel onzin.
Helemaal mee eens. Elke keer bekijk ik wat het beste bij mij past. Welke partij wil op een pragmatische, logische manier problemen/issues oplossen?

(laat ik op dit forum nu eens met de billen bloot gaan). Dit houdt in dat de volgende politieke partijen voor mij op dit moment volstrekt onbespreekbaar zijn: SP, GL, PVV, SGP, CU, PvdD, DENK. Ik kan dus makkelijk switchen tussen de overige partijen (hoewel FvD voor mij lastig is gezien hun anti-EU opstelling).
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  maandag 14 augustus 2017 @ 07:33:51 #117
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_173128365
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 07:31 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Elke keer bekijk ik wat het beste bij mij past. Welke partij wil op een pragmatische, logische manier problemen/issues oplossen?

(laat ik op dit forum nu eens met de billen bloot gaan). Dit houdt in dat de volgende politieke partijen voor mij op dit moment volstrekt onbespreekbaar zijn: SP, GL, PVV, SGP, CU, PvdD, DENK. Ik kan dus makkelijk switchen tussen de overige partijen (hoewel FvD voor mij lastig is gezien hun anti-EU opstelling).
En PvdA is voor jou dus niet links?

Aangezien je zei;

quote:
Ach ja, Links droomt van de ideale wereld, Rechts denkt rationeler en pragmatischer (wat is haalbaar?).
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 14 augustus 2017 @ 08:55:21 #118
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_173128729
quote:
14s.gif Op maandag 14 augustus 2017 04:05 schreef Euribob het volgende:

[..]

Volledig mee eens. Dat we één van de meest competente naoorlogse kabinetten hebben gehad met Rutte ll is mijn inziens grotendeels te danken aan de inbreng van de PvdA.
Competent is vast een grapje.

https://basjacobs.wordpress.com/2016/09/19/de-rekening-van-rutte/

Als het zo competent was, dan zou NL sneller uit de crisis gekomen zijn dan de rest, en niet achterop zijn geraakt op DLD, Denemarken enz. Ook zou Nederland dan beter scoren op duurzame indicatoren zoals milieu, R&D investeringen en onderwijs
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 14 augustus 2017 @ 09:26:33 #119
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_173129123
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 07:33 schreef Euribob het volgende:

[..]

En PvdA is voor jou dus niet links?

Aangezien je zei;

[..]

Ze zijn sociaal-democratisch, niet Gek Links. Zeer pragmatische bewindslieden. Petje af voor Kok en zijn latere volgelingen.

Ik heb de laatste 2x bij de 2e kamerverkiezingen PvdA gestemd. De eerste keer uit overtuiging, in maart meer uit medelijden en beloning voor hun beleid (ze hebben Nederland samen met de VVD er weer bovenop geholpen).

[ Bericht 11% gewijzigd door Old_Pal op 14-08-2017 09:38:01 ]
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  maandag 14 augustus 2017 @ 09:28:57 #120
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_173129158
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 08:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Competent is vast een grapje.

https://basjacobs.wordpress.com/2016/09/19/de-rekening-van-rutte/

Als het zo competent was, dan zou NL sneller uit de crisis gekomen zijn dan de rest, en niet achterop zijn geraakt op DLD, Denemarken enz. Ook zou Nederland dan beter scoren op duurzame indicatoren zoals milieu, R&D investeringen en onderwijs
Er is altijd ruimte voor verbetering maar jij en je gekke linkse kameraden gillen altijd ronduit dat het in Nederland nog erger is gesteld dan een doorsnee derde wereldland. Ik noem dat gespeend van enig realiteitsbesef.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
pi_173129188
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 07:33 schreef Euribob het volgende:

[..]

En PvdA is voor jou dus niet links?

Aangezien je zei;

[..]

Dat zegt hij toch niet. Volgens mij sluit hij alle "niet-pragmatische" partijen uit, daarbij niet zo zeer indelend in links of rechts.
  maandag 14 augustus 2017 @ 09:38:58 #122
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_173129329
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 09:28 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Er is altijd ruimte voor verbetering maar jij en je gekke linkse kameraden gillen altijd ronduit dat het in Nederland nog erger is gesteld dan een doorsnee derde wereldland. Ik noem dat gespeend van enig realiteitsbesef.
Oké dan.

Hier een veelgebruikt plaatje door jouw vrienden van de FvD



Nu wel goed?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 14 augustus 2017 @ 09:46:27 #123
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_173129505
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 09:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Oké dan.

Hier een veelgebruikt plaatje door jouw vrienden van de FvD

[ afbeelding ]

Nu wel goed?
Wat zijn de effecten op lange termijn na de bezuinigingen? Zijn alle omstandigheden hetzelfde geweest in alle landen? Niet zo kortzichtig denken joh!

Goh, Frankrijk kende een hogere groei dan Nederland de afgelopen periode .... maar ik geef je op een briefje dat als zij hun economie niet hervormen het land zal afglijden naar het niveau Griekenland.

[ Bericht 2% gewijzigd door Old_Pal op 14-08-2017 09:51:35 ]
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  maandag 14 augustus 2017 @ 10:41:59 #124
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173130538
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 09:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Oké dan.

Hier een veelgebruikt plaatje door jouw vrienden van de FvD

[ afbeelding ]

Nu wel goed?
Jij kan altijd statjes vinden als de beste, doe dezelfde eens over de afgelopen 20 jaar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173131911
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 13:46 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed om mijn duit even in het zakje te doen.

-Ik denk dat "links" niet weet waar ze hun prioriteiten moeten leggen. Alle heibel die wordt gemaakt over Zwarte Piet of genderneutraliteit daar worden veel stemmers niet echt warm van of het stoot zelfs af. Zeker in het kielzog van een crisis waar veel mensen nog met de na-effecten te maken hebben. Het feit dat de PvdA qua maatregelen een stuk lomper te werk ging dan een CDA of een D66 maakt dat er niet beter op. En de wet werk en zekerheid van meneer Asscher is natuurlijk een extra reden om de PvdA te dumpen voor veel mensen in hun potentiele achterban. Wat betreft Groenlinks. Als je mensen die met de auto naar hun werk moeten zo hard wilt aanpakken en je ook gaat drammen over een verbod op vuurwerk dan zul je ook de Jan Modaal niet verleid krijgen tot een stem.
Goede punten; men slaat op ideologisch gebied zo erg door, dat men de andere kant veel aantrekkelijker maakt en zelfs mensen actief afstoot. In mijn ogen laat men zich door extremen "gijzelen". Vooral door mensen die kritisch bepaalde onderwerpen benaderen direct voor allerlei dingen uit te schelden, ga je géén mensen voor je winnen. Ik zou als linkse partij grote afstand nemen van de LGBTQWTF hype en lieden zoals antifa.

Uiteindelijk zie je hierdoor een sterkere polarisatie en een "je bent voor ons of tegen ons" mentaliteit, die helemaal mensen naar rechts duwt. Dat zie je in de VS de laatste tijd plaatsvinden.

quote:
-Maar ook het wat minder centrumlinks heeft op sociaaleconomisch gebied niet zoveel te bieden. Schreeuwen dat we "linksom" de crisis uit moesten zonder erbij te vertellen wat dat inhoudt. Of dat de regering banen moest gaan scheppen terwijl het een internationaal probleem is. Of het machteloze vrijblijvende gejank van de SP of vakbonden dat "er meer vaste banen moeten komen" zonder dat er verder wat gebeurt. Dat soort holle retoriek daar heeft niemand wat aan.
Holle retoriek inderdaad, waarbij met name het probleem is dat men weer teveel ideologisch puur wil blijven. Milieuheffingen en dergelijke die de burger alleen nog maar harder in de portemonnee raken, en effectief de lonen omlaag duwen. En dat is wat mensen voelen.

Ik zou het omdraaien; mensen "belonen" voor zuinig omgaan met energie werkt veel beter. Merk op dat je nu gestraft wordt, want door de vaste kosten maakt je verbruik vrij weinig meer uit wat betreft de afrekening.

quote:
-En tot slot heeft de SP er een handje van om iedere vorm van eigen verantwoordelijkheid van mensen te ontkennen. Ik heb ook niks met de VVD-blik waarbij je het allemaal in eigen hand hebt. Maar ook bij de zaken rond Griekenland deed de SP-aanhang er alles aan om vooral de boze bankmannen de volledige schuld te geven ipv te kijken naar het aandeel van de Grieken zelf. Dat zie je bijvoorbeeld bij mensen die schulden hebben. Maar de SP wijst altijd naar iemand anders en dat is diametraal het tegenovergestelde. De PvdA daarentegen roetsjte de laatste jaren vooral van de VVD glijbaan in dat opzicht.
Dat probleem heb ik ook met vakbonden; altijd maar de werkgever als kwaadaardig zien. Nu heb ik ook wel slechte managers meegemaakt (niet direct een bedrijf als geheel), maar er zitten altijd twee kanten aan.

De VVD kant slaat ook nogal door, mede omdat ze het niet willen "faciliteren". Als je een gezonde buffer op wilt bouwen, voor het geval er iets mis gaat met je baan, mag je meteen weer afrekenen bij de overheid. Dat is van twee walletjes eten door de overheid. Daarnaast is de overheid een probleem, omdat ze de loonkosten zo hoog maken met alle premies en heffingen. Tel daar de andere verplichtingen voor werkgevers bij op, en je ziet dat het niet gaat werken. Werkgevers durven geen risico's te nemen, en dat is iets waar je als werknemer geen invloed op hebt. Ik zie de uit de hand gelopen ZZP toestand als een voorbeeld dat het verschil tussen bruto en netto loon moet worden aangepakt, maar daar hoor ik links vrijwel niet over.

Griekenland was en is een corrupte rotzooi, en men heeft ze daar nooit op aangesproken. De Griekse burgers hadden daar zelf ook wel een handje in, zolang je er zelf ook maar van profiteert is het goed. Tsja, dat is ook een verrotte mentaliteit, en daar mag je wel wat van zeggen.
pi_173132128
Het is in mijn ogen vooral belangrijk dat elk kabinetje een mix van links en rechts is, en idealiter ook van progressief en conservatief. Helaas zal dat nu niet gebeuren door het weglopen van GL.
  maandag 14 augustus 2017 @ 12:02:25 #127
455816 Pirtdator
Nederland houdt van de Islam
pi_173132450
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 11:51 schreef Kaas- het volgende:
Het is in mijn ogen vooral belangrijk dat elk kabinetje een mix van links en rechts is, en idealiter ook van progressief en conservatief. Helaas zal dat nu niet gebeuren door het weglopen van GL.
ChristenUnie vind ik een prima alternatief, alleen jammer dat D66 dit een beetje tegenwerkt. Jarenlang met alle winden meewaaien en nu ineens principes hebben. Rare partij. Bovendien staan ChristenUnie en D66 vrij dicht bij elkaar op andere onderwerpen dan medisch-ethische kwesties.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
  maandag 14 augustus 2017 @ 12:24:21 #128
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_173132998
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 11:51 schreef Kaas- het volgende:
Het is in mijn ogen vooral belangrijk dat elk kabinetje een mix van links en rechts is, en idealiter ook van progressief en conservatief. Helaas zal dat nu niet gebeuren door het weglopen van GL.
GL wordt gegijzeld door ex-communisten, religieuze fanaten, ex-terroristen, klimaathysterici en niet te vergeten de asielzoekersmaffia.

[ Bericht 1% gewijzigd door Old_Pal op 14-08-2017 12:33:28 ]
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  maandag 14 augustus 2017 @ 12:26:37 #129
8369 speknek
Another day another slay
pi_173133049
Links zit in een existentiele crisis. Door de vergrijzing is de klassieke verzorgingsstaat onhoudbaar geworden, wat betekent dat er gesaneerd moet worden, maar dat is een rechts standpunt. Third Way was aanvankelijk een manier om dat op te lossen, maar door omstandigheden is dat heel impopulair geworden.

Ik vind het niet gek dat mensen naar Wilders rennen als hij zegt dat hij de verzorgingsstaat gaat redden en mensen wel met 65 jaar met pensioen laat gaan. Door geld bij elkaar te toveren, waarschijnlijk, want het is een leugen. Het maakt ook verder niet uit dat Wilders een klassieke liberaal is en geen reet om het plebs geeft, mensen zijn bang. En dom. Om over de nog grotere volksverlakkerij van Baudet en Hiddema nog maar te zwijgen.

Waar ik pas echt met de pet niet bij kan is dat mensen nog steeds VVD stemmen. Die zijn al ruim tien jaar bezig groot te worden door hun eigen beleid af te zeiken. Dan doen ze een verongelukte dat dit kan in Nederland en we hebben een VVD nodig om het op te lossen, maar dat het uberhaupt kan in Nederland is aan henzelf te danken. Schaamteloos. En de zogenaamd slimme rechtsen tuimelen er allemaal in. Niet een, twee, maar drie keer achter elkaar.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 14 augustus 2017 @ 12:27:39 #130
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_173133078
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 12:02 schreef Pirtdator het volgende:

[..]

ChristenUnie vind ik een prima alternatief, alleen jammer dat D66 dit een beetje tegenwerkt. Jarenlang met alle winden meewaaien en nu ineens principes hebben. Rare partij. Bovendien staan ChristenUnie en D66 vrij dicht bij elkaar op andere onderwerpen dan medisch-ethische kwesties.
Het is wel raar te bedenken dat straks een onbeduidend clubje van christelijke fanaten mede het land gaan besturen. Een partij die de Nederlandse maatschappij wil hervormen naar een 2000 jaar oud toverboek waar stervelingen op het water kunnen lopen en uit de dood herrijzen. Je zou een CU minister eigenlijk meteen in een dwangbuis moeten steken en afvoeren naar het gekkenhuis.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  maandag 14 augustus 2017 @ 12:28:48 #131
8369 speknek
Another day another slay
pi_173133105
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 12:02 schreef Pirtdator het volgende:

[..]

ChristenUnie vind ik een prima alternatief, alleen jammer dat D66 dit een beetje tegenwerkt. Jarenlang met alle winden meewaaien en nu ineens principes hebben. Rare partij. Bovendien staan ChristenUnie en D66 vrij dicht bij elkaar op andere onderwerpen dan medisch-ethische kwesties.
Dat is gewoon politiek. VVD en CDA hebben gelijk GL buitengesloten door onmogelijke breekpunten te stellen. D66 had dit goed door en heeft toen CU buitengesloten, wat formeren onmogelijk maakte en GL terug aan de onderhandelingstafel dwong. Nu GL definitief eruit is, moeten ze wel met CU samen, en dat kan inderdaad ook best, maar het is inmiddels een zeer slechte start van een nieuwe samenwerking. De schuld ligt hier alleen veel meer bij de VVD en CDA dan bij eender GL, D66 of CU. (daar hoor je dan alleen niemand weer over)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 14 augustus 2017 @ 12:34:27 #132
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_173133219
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 12:26 schreef speknek het volgende:
Links zit in een existentiele crisis. Door de vergrijzing is de klassieke verzorgingsstaat onhoudbaar geworden,
Dit is een mythe, gepropageerd door uiterst dubieuze CPB modellen.

Een verzorgingstaat is juist een uitstekend instrument om vergrijzing en veroudering uitstekend te managen, en het aantal gezonde jaren te rekken
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 14 augustus 2017 @ 12:35:24 #133
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_173133232
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij kan altijd statjes vinden als de beste, doe dezelfde eens over de afgelopen 20 jaar
Wat heeft dat met de kabinetten Rutte te maken? Niets.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 14 augustus 2017 @ 12:36:18 #134
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_173133252
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 11:41 schreef drexciya het volgende:

[..]

Goede punten; men slaat op ideologisch gebied zo erg door, dat men de andere kant veel aantrekkelijker maakt en zelfs mensen actief afstoot. In mijn ogen laat men zich door extremen "gijzelen". Vooral door mensen die kritisch bepaalde onderwerpen benaderen direct voor allerlei dingen uit te schelden, ga je géén mensen voor je winnen. Ik zou als linkse partij grote afstand nemen van de LGBTQWTF hype en lieden zoals antifa.

Uiteindelijk zie je hierdoor een sterkere polarisatie en een "je bent voor ons of tegen ons" mentaliteit, die helemaal mensen naar rechts duwt. Dat zie je in de VS de laatste tijd plaatsvinden.

[..]

Holle retoriek inderdaad, waarbij met name het probleem is dat men weer teveel ideologisch puur wil blijven. Milieuheffingen en dergelijke die de burger alleen nog maar harder in de portemonnee raken, en effectief de lonen omlaag duwen. En dat is wat mensen voelen.

Ik zou het omdraaien; mensen "belonen" voor zuinig omgaan met energie werkt veel beter. Merk op dat je nu gestraft wordt, want door de vaste kosten maakt je verbruik vrij weinig meer uit wat betreft de afrekening.

[..]

Dat probleem heb ik ook met vakbonden; altijd maar de werkgever als kwaadaardig zien. Nu heb ik ook wel slechte managers meegemaakt (niet direct een bedrijf als geheel), maar er zitten altijd twee kanten aan.

De VVD kant slaat ook nogal door, mede omdat ze het niet willen "faciliteren". Als je een gezonde buffer op wilt bouwen, voor het geval er iets mis gaat met je baan, mag je meteen weer afrekenen bij de overheid. Dat is van twee walletjes eten door de overheid. Daarnaast is de overheid een probleem, omdat ze de loonkosten zo hoog maken met alle premies en heffingen. Tel daar de andere verplichtingen voor werkgevers bij op, en je ziet dat het niet gaat werken. Werkgevers durven geen risico's te nemen, en dat is iets waar je als werknemer geen invloed op hebt. Ik zie de uit de hand gelopen ZZP toestand als een voorbeeld dat het verschil tussen bruto en netto loon moet worden aangepakt, maar daar hoor ik links vrijwel niet over.

Griekenland was en is een corrupte rotzooi, en men heeft ze daar nooit op aangesproken. De Griekse burgers hadden daar zelf ook wel een handje in, zolang je er zelf ook maar van profiteert is het goed. Tsja, dat is ook een verrotte mentaliteit, en daar mag je wel wat van zeggen.
Zzp is zo aantrekkelijk vanwege subsidies, die er in het buitenland niet zijn. Niets meer en niets minder
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_173133294
Verzorgingsstaat wordt niet per se onbetaalbaar door vergrijzing hoor https://esb.nu/esb/200300(...)-zo-duur-als-gedacht
pi_173133308
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 12:27 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Het is wel raar te bedenken dat straks een onbeduidend clubje van christelijke fanaten mede het land gaan besturen. Een partij die de Nederlandse maatschappij wil hervormen naar een 2000 jaar oud toverboek waar stervelingen op het water kunnen lopen en uit de dood herrijzen. Je zou een CU minister eigenlijk meteen in een dwangbuis moeten steken en afvoeren naar het gekkenhuis.
Lol. Jij kan ook wel geblokkeerd worden zo te lezen; wat een hysterische berichten vol loze krachttermen telkens.
  maandag 14 augustus 2017 @ 12:41:57 #137
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_173133337
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 12:40 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Lol. Jij kan ook wel geblokkeerd worden zo te lezen; wat een hysterische berichten vol loze krachttermen telkens.
Als je het niet eens bent met mijn mening zeg dat dan gewoon. Ga niet zo schijnheilig hengelen naar een ban.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
pi_173133370
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 12:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zzp is zo aantrekkelijk vanwege subsidies, die er in het buitenland niet zijn. Niets meer en niets minder
Ook in het buitenland zijn er wel voordeeltjes voor bepaalde groepen zelfstandigen hoor. :+
  maandag 14 augustus 2017 @ 13:19:42 #139
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_173134395
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 12:43 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ook in het buitenland zijn er wel voordeeltjes voor bepaalde groepen zelfstandigen hoor. :+
Daarbij moet de zelfstandige zelf risico's verzekeren en voor zijn pensioen sparen. Dat hij dat gedeelte van zijn inkomen niet aan het collectief hoeft af te dragen is niet meer dan logisch.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 14 augustus 2017 @ 13:24:09 #140
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173134492
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 12:26 schreef speknek het volgende:
Waar ik pas echt met de pet niet bij kan is dat mensen nog steeds VVD stemmen. Die zijn al ruim tien jaar bezig groot te worden door hun eigen beleid af te zeiken. Dan doen ze een verongelukte dat dit kan in Nederland en we hebben een VVD nodig om het op te lossen, maar dat het uberhaupt kan in Nederland is aan henzelf te danken. Schaamteloos. En de zogenaamd slimme rechtsen tuimelen er allemaal in. Niet een, twee, maar drie keer achter elkaar.
De VVD heeft gewoon een slimme doelgroepmarketing. Ze presenteren zich als de partij voor de ietwat kleingeestige, autorijdende, vinexwijkbewonende middenverdiener met HBO diploma, en zichzelf aangesproken voelt als "hardwerkende Nederlander". En die maakt niet zoveel gebruik van de overheidsregelingen op de HRA en de kinderbijslag.

De PvdA heeft in dat opzicht niet meer een dergelijke doelgroep.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 14-08-2017 13:39:15 ]
  maandag 14 augustus 2017 @ 13:30:04 #141
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_173134633
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 12:43 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ook in het buitenland zijn er wel voordeeltjes voor bepaalde groepen zelfstandigen hoor. :+
Dat ontken ik ook niet, maar daar zijn de relatieve voordeeltjes lang niet zo extreem.

Bij misbruik wordt het namelijk al snel een situatie van 'socialize losses, privatize gains'.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_173134663
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 13:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat ontken ik ook niet, maar daar zijn de relatieve voordeeltjes lang niet zo extreem.

Jij hebt dat allemaal precies in kaart of hoe moeten we dat precies zien?
  maandag 14 augustus 2017 @ 13:37:47 #143
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_173134865
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 13:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En die maakt niet zoveel gebruik van de overheidsregelingen op de HRA en de kinderbijslag.
Wat de VVD dus zelf zo gewild heeft.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 14 augustus 2017 @ 13:38:48 #144
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173134897
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 13:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat de VVD dus zelf zo gewild heeft.
Het is toch ook geen doel op zichzelf dat mensen gebruik maken van overheidsregelingen?
pi_173135092
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 13:46 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed om mijn duit even in het zakje te doen.

-Ik denk dat "links" niet weet waar ze hun prioriteiten moeten leggen. Alle heibel die wordt gemaakt over Zwarte Piet of genderneutraliteit daar worden veel stemmers niet echt warm van of het stoot zelfs af. Zeker in het kielzog van een crisis waar veel mensen nog met de na-effecten te maken hebben. Het feit dat de PvdA qua maatregelen een stuk lomper te werk ging dan een CDA of een D66 maakt dat er niet beter op. En de wet werk en zekerheid van meneer Asscher is natuurlijk een extra reden om de PvdA te dumpen voor veel mensen in hun potentiele achterban. Wat betreft Groenlinks. Als je mensen die met de auto naar hun werk moeten zo hard wilt aanpakken en je ook gaat drammen over een verbod op vuurwerk dan zul je ook de Jan Modaal niet verleid krijgen tot een stem.

-Maar ook het wat minder centrumlinks heeft op sociaaleconomisch gebied niet zoveel te bieden. Schreeuwen dat we "linksom" de crisis uit moesten zonder erbij te vertellen wat dat inhoudt. Of dat de regering banen moest gaan scheppen terwijl het een internationaal probleem is. Of het machteloze vrijblijvende gejank van de SP of vakbonden dat "er meer vaste banen moeten komen" zonder dat er verder wat gebeurt. Dat soort holle retoriek daar heeft niemand wat aan.

-En tot slot heeft de SP er een handje van om iedere vorm van eigen verantwoordelijkheid van mensen te ontkennen. Ik heb ook niks met de VVD-blik waarbij je het allemaal in eigen hand hebt. Maar ook bij de zaken rond Griekenland deed de SP-aanhang er alles aan om vooral de boze bankmannen de volledige schuld te geven ipv te kijken naar het aandeel van de Grieken zelf. Dat zie je bijvoorbeeld bij mensen die schulden hebben. Maar de SP wijst altijd naar iemand anders en dat is diametraal het tegenovergestelde. De PvdA daarentegen roetsjte de laatste jaren vooral van de VVD glijbaan in dat opzicht.
Het verval van de PvdA is dat ze ook vrij weinig doen. Ze hebben een standpunt dat de markt de samenleving moet leiden. Een PvdA mag best relativerend tegenover de markt staan maar moet nog altijd een centrale rol voor de overheid in het programma brengen. Het verval is feitelijk begonnen met Kok en 'Het afschudden van ideologische veren' zoals hij dat stelde. Daar heeft de PvdA gewoon een belangrijk stuk van haar eigen identiteit ingeleverd. Je kan met de beste voornemens op straat gaan staan maar als je de politiek en het bestuur ingaat met de mening dat je de markt moet volgen, dat de overheid een minder voorname rol moet spelen, dan ga je die mensen ook niet het gevoel geven dat je ze echt representeert. De SP biedt in ieder geval nog de indruk dat ze van de staat gebruik willen maken om verandering te brengen.
  maandag 14 augustus 2017 @ 13:54:29 #146
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_173135291
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 13:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is toch ook geen doel op zichzelf dat mensen gebruik maken van overheidsregelingen?
Zeker, en ook links streeft er naar dat zo min mogelijk mensen dat doen (vandaar de Arbeid in Partij van de Arbeid - in de hoogtijdagen van de sociaal democratie bestond er niet voor niets vrijwel volledige werkgelegenheid). Maar het blijft wel een middel, en een universele verzorgingsstaat is zo een middel.

Tegen dit soort rafelrandjes en angsten:

POL / De boosheid van de blanke arbeider; een verklaring en een oplossing #2
https://www.groene.nl/artikel/schaatsen-op-dun-ijs
https://www.groene.nl/art(...)je-op-de-laatste-rij
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_173135376
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 07:00 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Wensdenken van Links: "gooi alle grenzen maar open voor Afrikanen, Afghanen, Syriers, etc. en tegelijkertijd kunnen we onze welvaartsstaat behouden."

Ik meen wat ik zeg: linkse mensen zijn nepwereldverbeteraars, zo ontstellend emotioneel en kortzichtig.
Precies wat ik zeg, dat emotionele. Niemand wil volledig open grenzen. Toch is dat een frame die vaak wordt gebruikt door rechtse figuren. En het is net zo goed PvdA die de deal met Turkije sloot.
  maandag 14 augustus 2017 @ 14:05:06 #148
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173135538
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 13:46 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het verval van de PvdA is dat ze ook vrij weinig doen. Ze hebben een standpunt dat de markt de samenleving moet leiden. Een PvdA mag best relativerend tegenover de markt staan maar moet nog altijd een centrale rol voor de overheid in het programma brengen. Het verval is feitelijk begonnen met Kok en 'Het afschudden van ideologische veren' zoals hij dat stelde. Daar heeft de PvdA gewoon een belangrijk stuk van haar eigen identiteit ingeleverd. Je kan met de beste voornemens op straat gaan staan maar als je de politiek en het bestuur ingaat met de mening dat je de markt moet volgen, dat de overheid een minder voorname rol moet spelen, dan ga je die mensen ook niet het gevoel geven dat je ze echt representeert. De SP biedt in ieder geval nog de indruk dat ze van de staat gebruik willen maken om verandering te brengen.
Ik ben zelf nog altijd een Third way aanhanger want ik denk dat de samenleving niet zonder overheid en markt kan. Imo is het kapitalisme een prima proces om welvaart te genereren over de gebaande paden, maar het is geen antwoord op allerlei andere essentiele zaken voor een mooie leefbare samenleving, en daar is de overheid aan zet. Het kapitalisme kan zelfs niet floreren zonder een overheid want anders waren Somalie en Jemen nu wel schatrijk geweest.

Het probleem is alleen dat veel oplossingen waar de PvdA aan heeft bijgedragen vaak niet goed doordacht zijn geweest en soms gebaseerd op wensdenken. Een groot voorbeeld is de verzelfstandiging van de woningbouwcorporaties. De hele shit daarin is te wijten aan allerlei ontwerpfouten die bestuurders ooit maakten en dachten dat het zichzelf wel zou regelen. Ze hebben er soms ook een handje van om stoer te willen optreden en zo de VVD voorbij te schieten als het gaat om hardvochtig sociaal beleid. Neem het hele beleid van Jetta Klijnsma. Dat ging nog wel even verder dan Rutte I. Andersom hebben ze ook veel zaken zo geinstitutionaliseerd dat het problematisch is. Neem bijvoorbeeld de poppodia, vroeger waren dat wat krakers/hippies die met wat subsidies hun gang konden gaan. Dat is allemaal geprofessionaliseerd waardoor ze in flitsende gebouwen zitten en allerlei belangen hebben die niet creatief zijn. En niemand is er eigenlijk echt blij van behalve wat bestuurders met hoge salarissen.

Nu is het onzin de PvdA daar enkel de schuld van te geven. Maar gezien de belangen van zijn achterban krijgen die wel de grootste problemen daarmee.
pi_173135921
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 14:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik ben zelf nog altijd een Third way aanhanger want ik denk dat de samenleving niet zonder overheid en markt kan. Imo is het kapitalisme een prima proces om welvaart te genereren over de gebaande paden, maar het is geen antwoord op allerlei andere essentiele zaken voor een mooie leefbare samenleving, en daar is de overheid aan zet. Het kapitalisme kan zelfs niet floreren zonder een overheid want anders waren Somalie en Jemen nu wel schatrijk geweest.

Het probleem is alleen dat veel oplossingen waar de PvdA aan heeft bijgedragen vaak niet goed doordacht zijn geweest en soms gebaseerd op wensdenken. Een groot voorbeeld is de verzelfstandiging van de woningbouwcorporaties. De hele shit daarin is te wijten aan allerlei ontwerpfouten die bestuurders ooit maakten en dachten dat het zichzelf wel zou regelen. Ze hebben er soms ook een handje van om stoer te willen optreden en zo de VVD voorbij te schieten als het gaat om hardvochtig sociaal beleid. Neem het hele beleid van Jetta Klijnsma. Dat ging nog wel even verder dan Rutte I. Andersom hebben ze ook veel zaken zo geinstitutionaliseerd dat het problematisch is. Neem bijvoorbeeld de poppodia, vroeger waren dat wat krakers/hippies die met wat subsidies hun gang konden gaan. Dat is allemaal geprofessionaliseerd waardoor ze in flitsende gebouwen zitten en allerlei belangen hebben die niet creatief zijn. En niemand is er eigenlijk echt blij van behalve wat bestuurders met hoge salarissen.

Nu is het onzin de PvdA daar enkel de schuld van te geven. Maar gezien de belangen van zijn achterban krijgen die wel de grootste problemen daarmee.
Jij bent dan ook D66 toch? Dan zit je ook in een partij die daar bewust over heeft nagedacht en die dat ook als belangrijk ziet. De PvdA vertegenwoordigt van oudsher een oude arbeidersklasse die steeds meer in een modern soort middenklasse is overgegaan, ongeveer tegelijkertijd met dat Kok zijn veren begon af te schudden, maar tegelijkertijd nog steeds die oude klasse vertegenwoordigt. Alleen dan in een 21e-eeuwse context.

Zowel de PvdA als diezelfde middenklasse bevindt zich in zo'n identiteitscrisis. De partij hebben we hierboven al uitgelegd. De middenklasse (vooral lage middenklasse dus) omdat deze zich geen arbeider voelt, onderdeel wil zijn van een maakbare samenleving, maar tegelijkertijd zich nog altijd aan de onderkant van de maatschappij bevindt en weinig perspectief heeft op al te veel verbetering. Dat verklaart ook waarom het makkelijk voor oud PvdA-stemmers en nazaten is geworden om zelfs op een VVD te kunnen stemmen.

De PvdA had nooit de ideologische veren af moeten gooien. Ze hadden nooit de centrale rol voor de overheid in de ban moeten doen ten gunste van de markt. Ze hadden, heel erg simpel gezegd, slechts 'de arbeidersklasse' aan moeten passen aan de moderne tijd. Dat brengt ook politieke veranderingen met zich mee. Qua standpunten en beleid. Maar dan had je deze identiteitscrisis in ieder geval bij de partij niet of minder snel gehad.

En je hebt gelijk, de PvdA schiet door, omdat ze niet weten hoe ze deze groep (nog) kunnen representeren. Met de Derde Weg is de partij er vooral een van de symboliek geworden. Als je als overheid niet meer actief kan intervenieren in de samenleving dan ga je je op andere punten richten. Dat zijn vooral de 'vertruttende' onderwerpen en het helpen van minderheden en mensen in het buitenland. Maar tegenwoordig is dat door het vertegenwoordigen van bepaalde VVD-standpunten en retoriek.

Het zit hem natuurlijk niet in een standpunt alleen. Het zit hem in de identiteit van de partij en wie zij vertegenwoordigen. En om eerlijk te zijn heb ik behalve een bepaalde bovenlaag van de middenklasse geen idee wie de PvdA nou echt vertegenwoordigt.
  maandag 14 augustus 2017 @ 14:27:24 #150
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_173136115
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 14:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik ben zelf nog altijd een Third way aanhanger want ik denk dat de samenleving niet zonder overheid en markt kan. Imo is het kapitalisme een prima proces om welvaart te genereren over de gebaande paden, maar het is geen antwoord op allerlei andere essentiele zaken voor een mooie leefbare samenleving, en daar is de overheid aan zet. Het kapitalisme kan zelfs niet floreren zonder een overheid want anders waren Somalie en Jemen nu wel schatrijk geweest.
Eens, naar mijn mening kan een sterke markt niet zonder een sterke overheid. Het was dacht ik president van de USA Herbert Hover die zei: “You know, the only trouble with capitalism is capitalists; they’re too damned greedy,”
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')