abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 9 augustus 2017 @ 11:16:41 #1
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173015011
Ik stap over naar een andere werkgever, maar ik heb nog een maand aan vakantiedagen staan. Wat is en/of zit er financieel verschil tussen:

- in dezelfde maand uit laten betalen naast het salaris
- een maand langer laten uitbetalen

Deze laatste is er nog in twee smaken, met/zonder loonheffingskorting. Ik snap dat indien die loonheffingskorting bij beide werkgevers geheven wordt ik volgend jaar afgerekend word.

Wat is voordeliger of zit er geen verschil tussen?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_173015101
geen verschil
  woensdag 9 augustus 2017 @ 11:20:54 #3
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_173015110
Tsja met 1 euro per uur is het allemaal sowieso niet zoveel he.
Thinking about thinking of you.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 11:23:48 #4
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_173015170
Gewoon direct uit laten betalen. Einde van het jaar worden al je inkomsten op een hoop geveegd en doe je netjes aangifte. Het eventueel teveel betaalde krijg je terug.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_173015602
quote:
14s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 11:23 schreef fathank het volgende:
Gewoon direct uit laten betalen. Einde van het jaar worden al je inkomsten op een hoop geveegd en doe je netjes aangifte. Het eventueel teveel betaalde krijg je terug.
Precies dit (en het maakt dus niet wanneer je het uitbetaald krijgt).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_173016158
Uiteindelijk maakt het niks uit aan het eind van het jaar.
Op de korte termijn heb je meer geld beschikbaar als je het over twee maanden uitspreid.
pi_173016736
Al je inkomsten uit arbeid vallen in box 1. Er is dus geen verschil in de verschuldigde belasting, omdat alles op jaarbasis berekend wordt.

In de voorheffing kan wel verschil zitten, maar dat kan uiteindelijk ook in je nadeel werken. Namelijk dat de voorheffing te laag is waardoor je uiteindelijk het te weinig betaalde bedrag alsnog moet betalen.
  Moderator woensdag 9 augustus 2017 @ 12:43:05 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173016798
Juist. Dus of nu meer en volgend jar afrekenen of vice versa. Nu kan ik volgend jaar een nieuw huis aftrekken dus de keuze ligt even aan het moment. Weet ik voldoende :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 9 augustus 2017 @ 12:46:26 #9
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_173016871
Op lange termijn maakt t niks uit, want t wordt gelijk getrokken in je aangifte IB.

Op korte termijn is het voordeliger om een maand langer doorbetaald te krijgen (met loonheffingskorting krijg je nu nog net iets meer dan zonder), maar dan loop je wel het risico dat je bij je aangifte IB komend jaar een stukje terug moet betalen.

De afweging die je dus moet maken is of je liever op korte termijn meer geld beschikbaar hebt, met het risico dat je hiervan een deel moet terugbetalen, of dat je liever op korte termijn iets minder krijgt en mogelijk iets meer terug krijgt (of minder hoeft bij te betalen, afhankelijk van je verdere persoonlijke situatie) bij je aangifte IB volgend jaar.


Spuit elf.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_173017112
Ligt er wel een beetje aan. Ik weet niet hoeveel verlof je over hebt, maar het kan zeker voordelig zijn de laatste weken/maanden van je contract dat verlof opnemen. Praktisch werk je er dan niet meer, maar je contract duurt nog even voort. Vooral als het veel uren zijn, heb je dan langer recht op vakantiegeld en eventuele bonussen die pro rata betaald worden. Die zullen dan bij beëindiging van het contract ook verrekend worden. Technisch gezien bouw je zelfs ook nog extra verlofuren op in die tijd.

Stel je verdient bruto 3.000 met 25 vakantiedagen en je hebt genoeg verlof over om 2 maanden achtereen verlof/overuren op te nemen en daarna pas uit dienst te gaan (en je werkgever vindt dat goed), dan heb je het volgende bruto voordeel: ¤ 3.000 * 2 maanden * 8% vakantiegeld = ¤ 480. Voor eventuele pro rata bonussen geldt hetzelfde.

Tevens bouw je dan nog 25 vakantiedagen / 12 * 2 = 4,2 extra verlofdagen op, die je weer uit laat betalen, etc.

Ligt ook wel een beetje aan je werkgever denk ik. Hij hoeft jou natuurlijk geen toestemming te geven om 2 maanden achtereen verlof op te nemen en aansluitend uit dienst te gaan.

EDIT: ik zie net dat je ongeveer een maand verlof over hebt, voordeel is dus kleiner.
pi_173017400
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 12:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Al je inkomsten uit arbeid vallen in box 1. Er is dus geen verschil in de verschuldigde belasting, omdat alles op jaarbasis berekend wordt.

In de voorheffing kan wel verschil zitten, maar dat kan uiteindelijk ook in je nadeel werken. Namelijk dat de voorheffing te laag is waardoor je uiteindelijk het te weinig betaalde bedrag alsnog moet betalen.
Dat is per saldo geen nadeel want effectief geen verschil in het te betalen of betaalde bedrag, toch?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_173017478
Misschien lees ik het verkeerd, maar ik zie antwoorden op de verkeerde vraag.

Volgens mij is de vraag:
- of vakantiedagen uit laten betalen
- of vakantiedagen opnemen en salaris uit laten betalen tijdens je 'vakantie'

Dat er geen verschil is in vakantiedagen nu uit laten betalen en later uit laten betalen lijkt me logisch, maar dat was de vraag niet.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 13:53:05 #13
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_173018294
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 12:58 schreef Ilse86 het volgende:
Ligt er wel een beetje aan. Ik weet niet hoeveel verlof je over hebt, maar het kan zeker voordelig zijn de laatste weken/maanden van je contract dat verlof opnemen. Praktisch werk je er dan niet meer, maar je contract duurt nog even voort. Vooral als het veel uren zijn, heb je dan langer recht op vakantiegeld en eventuele bonussen die pro rata betaald worden. Die zullen dan bij beëindiging van het contract ook verrekend worden. Technisch gezien bouw je zelfs ook nog extra verlofuren op in die tijd.

Stel je verdient bruto 3.000 met 25 vakantiedagen en je hebt genoeg verlof over om 2 maanden achtereen verlof/overuren op te nemen en daarna pas uit dienst te gaan (en je werkgever vindt dat goed), dan heb je het volgende bruto voordeel: ¤ 3.000 * 2 maanden * 8% vakantiegeld = ¤ 480. Voor eventuele pro rata bonussen geldt hetzelfde.

Tevens bouw je dan nog 25 vakantiedagen / 12 * 2 = 4,2 extra verlofdagen op, die je weer uit laat betalen, etc.

Ligt ook wel een beetje aan je werkgever denk ik. Hij hoeft jou natuurlijk geen toestemming te geven om 2 maanden achtereen verlof op te nemen en aansluitend uit dienst te gaan.

EDIT: ik zie net dat je ongeveer een maand verlof over hebt, voordeel is dus kleiner.
Dit is wel een dingetje ja. Je vakantiedagen niet uit laten betalen, maar een maand langer in dienst blijven levert je een maand meer vakantiegeld/13e maand/pensioenopbouw/eventuele vaste onkostenvergoedingen etc op.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_173018577
er wordt in de op gesproken over met en zonder loonheffingskorting bij de tweede keuze.
Ik zou hier wel mee uitkijken wat je doet, als ik me niet vergis wordt twee keer loonheffingskorting toepassen (bij de oude en nieuwe werkgever in dezelfde loonperiode) als fraude gezien.
  Moderator woensdag 9 augustus 2017 @ 14:14:41 #15
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173018748
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 14:06 schreef frederik het volgende:
er wordt in de op gesproken over met en zonder loonheffingskorting bij de tweede keuze.
Ik zou hier wel mee uitkijken wat je doet, als ik me niet vergis wordt twee keer loonheffingskorting toepassen (bij de oude en nieuwe werkgever in dezelfde loonperiode) als fraude gezien.
dat fraude hoor ik graag. Want daar heb ik geen behoefte aan.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 9 augustus 2017 @ 14:29:09 #16
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_173019078
quote:
Artikel 23

1 De heffingskorting voor de loonbelasting wordt slechts toegepast ingeval de werknemer daartoe een schriftelijk, gedagtekend en ondertekend verzoek aan de inhoudingsplichtige heeft gedaan. Het verzoek geldt tot het tijdstip waarop de werknemer het verzoek schriftelijk, gedagtekend en ondertekend intrekt.

2 Indien de werknemer over loontijdvakken die geheel of gedeeltelijk samenvallen loon geniet uit meer dan een dienstbetrekking of vroegere dienstbetrekking dan wel van meer dan een inhoudingsplichtige en dit loon voor de berekening van de belasting niet wordt samengevoegd, kan de werknemer de heffingskorting voor de loonbelasting slechts in een dienstbetrekking dan wel tegenover een inhoudingsplichtige geldend maken.

Klopt. Wet op de Loonbelasting artikel 23, lid 2. Maximumstraf: 100% boete.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  Moderator woensdag 9 augustus 2017 @ 15:10:20 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173020079
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 14:29 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Klopt. Wet op de Loonbelasting artikel 23, lid 2. Maximumstraf: 100% boete.
ah. Duidelijk :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_173023212
1 maand verlof...

Dus of per 30-09 uit dienst en 20 dagen bruto uit betaald

OF

31-10 uit dienst, laatste werkdag effectief: 30-09
Maar de maand oktober geeft je wel
+ 1 maand verlof opbouw (dus 2 en een beetje verlof dagen extra)
+ 1 maand pensioen opbouw
+ 1 maand WW recht (joepie!)
+ 1 maand vakantie geld (1/12 van een maand salaris)
+ 1 maand ORT (als je daar al recht op hebt)
+ 1 maand de Leasebak (als je daar al recht op hebt)

+ 1 gek van een werkgever die hier in gaat trappen
  Moderator woensdag 9 augustus 2017 @ 17:53:28 #19
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173023654
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 17:28 schreef namliam het volgende:
1 maand verlof...

Dus of per 30-09 uit dienst en 20 dagen bruto uit betaald

OF

31-10 uit dienst, laatste werkdag effectief: 30-09
Maar de maand oktober geeft je wel
+ 1 maand verlof opbouw (dus 2 en een beetje verlof dagen extra)
+ 1 maand pensioen opbouw
+ 1 maand WW recht (joepie!)
+ 1 maand vakantie geld (1/12 van een maand salaris)
+ 1 maand ORT (als je daar al recht op hebt)
+ 1 maand de Leasebak (als je daar al recht op hebt)

+ 1 gek van een werkgever die hier in gaat trappen
tja. Balletje opgegooid. Alleen ff uitkijken met die loonheffing
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Licht Ontvlambaar woensdag 9 augustus 2017 @ 18:37:40 #20
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_173024292
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 17:53 schreef Renesite het volgende:

[..]

tja. Balletje opgegooid. Alleen ff uitkijken met die loonheffing
je gaat tijdens die maand verlof wel al aan de slag bij je nieuwe werkgever?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator woensdag 9 augustus 2017 @ 18:40:37 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173024325
quote:
5s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 18:37 schreef Sjeen het volgende:

[..]

je gaat tijdens die maand verlof wel al aan de slag bij je nieuwe werkgever?
ja. Dus moet bij één de loonheffig uitzetten.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_173024525
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 18:40 schreef Renesite het volgende:

[..]

ja. Dus moet bij één de loonheffig uitzetten.
Denk ook even aan een eventueel concurrentiebeding en voorwaarden omtrent nevenwerkzaamheden die in de contracten van beide werkgevers zijn opgenomen.

Concurrentiebeding houdt meestal na beëindiging van het dienstverband geen stand, maar je bent nog in dienst bij de oude werkgever op moment dat je bij de nieuwe werkgever begint.
  Moderator woensdag 9 augustus 2017 @ 19:02:00 #23
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_173024662
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 18:54 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Denk ook even aan een eventueel concurrentiebeding en voorwaarden omtrent nevenwerkzaamheden die in de contracten van beide werkgevers zijn opgenomen.

Concurrentiebeding houdt meestal na beëindiging van het dienstverband geen stand, maar je bent nog in dienst bij de oude werkgever op moment dat je bij de nieuwe werkgever begint.
Geen last van. Heb over twee weken met P&O een afspraak dus tot die tijd kan ik het nog even uitzoeken.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')