abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:59:16 #1
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173009467
Ik heb dus een berekening aangevraagd wat de cijfers zouden zijn als ik mijn erfpacht af zou kopen. Mijn huidige bedrag staat vast tot 2032 en is vrij laag.

Je hebt 2 opties
1. Erfpacht vanaf 2032 afkopen
2. Erfpacht vanaf nu volledig afkopen

Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat alles afkopen voor mij pas na 40 jaar terug gaat betalen dus dat gaan we lekker niet doen want met inflatiecorrectie slaat het hele verhaal ineens nergens op maar wat ik wel interessant vind is het volgende.

Het verschil in bedrag van optie 2 en optie 1 is ongeveer 1000 euro. Wat ik tot die tijd in totaal zal betalen aan erfpacht is ongeveer 1200 euro. Dus ze proberen me te paaien met 200 euro korting om ze nu even die doekoes te passen (laten we maar straattaal gebruiken want hier begint de scam).

Als ik dat geld gewoon in mijn hypotheek prop van rond de 2% rente dan verdien ik op die 1000 euro 319 euro. En ik gok dat eigenlijk iedereen wel ergens iets kan vinden (lange termijn deposito's of op de beurs of wat dan ook) wat 2% rente geeft dus mijn vraag is.. Wat denkt de gemeente Amsterdam hier te flikken precies? Ik gok eigenlijk dat ondanks de verschillende cijfers er een soortgelijk spelletje wordt gespeeld. Bij mij zijn de cijfers laag maar ik ken mensen waarbij het om rond de 40.000 euro gaat en waar dat soort verschillen er ineens toe doen.

Mijn persoonlijke conclusie is dat het een scam in 2 delen is. Ze willen je eeuwigdurend aansmeren omdat ze weten dat erfpacht afgeschaft zou kunnen worden in de toekomst. Ze willen je voor de huidige periode een deal aansmeren omdat ze je dan met een luizige ~1,4% rente kunnen afschepen terwijl de gemeente zelf op dat bedrag elders meer aan het vangen is.

Heb ik ze door of maak ik een gigantische denkfout ergens.
Nobody exists on purpose.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
pi_173009651
Ze bieden je iets aan, als het voor jou niet rendabel genoeg is doe je het niet. Wat is precies de scam?
pi_173009662
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 23:59 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb dus een berekening aangevraagd wat de cijfers zouden zijn als ik mijn erfpacht af zou kopen. Mijn huidige bedrag staat vast tot 2032 en is vrij laag.

Je hebt 2 opties
1. Erfpacht vanaf 2032 afkopen
2. Erfpacht vanaf nu volledig afkopen

Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat alles afkopen voor mij pas na 40 jaar terug gaat betalen dus dat gaan we lekker niet doen want met inflatiecorrectie slaat het hele verhaal ineens nergens op maar wat ik wel interessant vind is het volgende.

Het verschil in bedrag van optie 2 en optie 1 is ongeveer 1000 euro. Wat ik tot die tijd in totaal zal betalen aan erfpacht is ongeveer 1200 euro. Dus ze proberen me te paaien met 200 euro korting om ze nu even die doekoes te passen (laten we maar straattaal gebruiken want hier begint de scam).

Als ik dat geld gewoon in mijn hypotheek prop van rond de 2% rente dan verdien ik op die 1000 euro 319 euro. En ik gok dat eigenlijk iedereen wel ergens iets kan vinden (lange termijn deposito's of op de beurs of wat dan ook) wat 2% rente geeft dus mijn vraag is.. Wat denkt de gemeente Amsterdam hier te flikken precies? Ik gok eigenlijk dat ondanks de verschillende cijfers er een soortgelijk spelletje wordt gespeeld. Bij mij zijn de cijfers laag maar ik ken mensen waarbij het om rond de 40.000 euro gaat en waar dat soort verschillen er ineens toe doen.

Mijn persoonlijke conclusie is dat het een scam in 2 delen is. Ze willen je eeuwigdurend aansmeren omdat ze weten dat erfpacht afgeschaft zou kunnen worden in de toekomst. Ze willen je voor de huidige periode een deal aansmeren omdat ze je dan met een luizige ~1,4% rente kunnen afschepen terwijl de gemeente zelf op dat bedrag elders meer aan het vangen is.

Heb ik ze door of maak ik een gigantische denkfout ergens.
Om zulke relatief kleine bedragen zou ik gewoon alles afkopen om gewoon van het hele gezeik af te zijn. Ook als dat me een paar tientjes meer zou kosten uiteindelijk
Liberals are acting like Trump is going to kill all the gays, make slavery legal again, and take away women's rights...
Like he's a Muslim or something.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 00:15:52 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173009765
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 00:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Om zulke relatief kleine bedragen zou ik gewoon alles afkopen om gewoon van het hele gezeik af te zijn. Ook als dat me een paar tientjes meer zou kosten uiteindelijk
Meh. Het gaat dus ongeveer over het vooruitbetalen van 4000 euro om van alles af te zijn. Maar ik kan dat geld nu voor veel betere dingen doen en volgens mij zou het zomaar kunnen dat over een paar jaar dat hele erfpacht wordt afgeschaft. Daar zit je dan met je goede gedrag. En dan nog. Ga ik echt 2017-value 4000 euro's uitgeven zodat ik in straks met 2032-value euro's niet jaarlijks 100 euro (lees: tegen die tijd kan je daar een brood van kopen) hoef uit te geven?

Het gaat me natuurlijk meer over mensen bij wie het om 40.000+ gaat. Ik vind het gewoon interessant om te zien hoe die berekening voor mij uitvalt en ik vraag me af wie hier dan in zou trappen.

En ik vraag me af wat voor rellen je straks gaat krijgen als erfpacht afgeschaft gaat worden. Dat pikt toch niemand?
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
pi_173009820
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 00:15 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Meh. Het gaat dus ongeveer over het vooruitbetalen van 4000 euro om van alles af te zijn. Maar ik kan dat geld nu voor veel betere dingen doen en volgens mij zou het zomaar kunnen dat over een paar jaar dat hele erfpacht wordt afgeschaft. Daar zit je dan met je goede gedrag. En dan nog. Ga ik echt 2017-value 4000 euro's uitgeven zodat ik in straks met 2032-value euro's niet jaarlijks 100 euro (lees: tegen die tijd kan je daar een brood van kopen) hoef uit te geven?

Het gaat me natuurlijk meer over mensen bij wie het om 40.000+ gaat. Ik vind het gewoon interessant om te zien hoe die berekening voor mij uitvalt en ik vraag me af wie hier dan in zou trappen.

En ik vraag me af wat voor rellen je straks gaat krijgen als erfpacht afgeschaft gaat worden. Dat pikt toch niemand?
Daarom denk ik dat het nooit zomaar afgeschaft gaat worden. Het wordt op deze manier uitgefaseerd. Ik vind 4000 euro niet veel, was er geen erfpacht geweest had je dat waarschijnlijk meer voor je huis betaald. En je bent van het gedoe af. 100 euro tov 4000 euro is toch nog 2,5%, best wel veel tegenwoordig.
Liberals are acting like Trump is going to kill all the gays, make slavery legal again, and take away women's rights...
pi_173009824
Maar vooral zou ik er gewoon vanaf willen om er vanaf te zijn.
pi_173009960
Ik zou de zekerheid wel willen hebben. Die 100 euro kunnen ze gewoon (naar een hoger bedrag) aanpassen toch?
The road to success is always under construction.
pi_173009965
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 00:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Daarom denk ik dat het nooit zomaar afgeschaft gaat worden. Het wordt op deze manier uitgefaseerd. Ik vind 4000 euro niet veel, was er geen erfpacht geweest had je dat waarschijnlijk meer voor je huis betaald. En je bent van het gedoe af. 100 euro tov 4000 euro is toch nog 2,5%, best wel veel tegenwoordig.
Waardestijging van huis moet je idd wel meenemen.

quote:
Uit de analyse kwam naar voren dat erfpacht een significante en negatieve invloed heeft op de woningwaarde. De omvang van het effect bedraagt 6% ten opzichte van een vergelijkbare woning op eigen grond. Uit de analyse blijkt dat ook de resterende looptijd van het tijdvak van het erfpachtrecht een significante invloed heeft op de transactieprijs. Als het einde van het tijdvak dichterbij komt, wordt de negatieve invloed van erfpacht op de woningwaarde steeds sterker ten opzichte van een vergelijkbare woning op eigen grond. Onderstaande tabel laat de resultaten van de regressieanalyses zien voor de erfpachtvariabelen.
Variabele Aantal transactie Invloed op woningwaarde
Woning op erfpachtgrond -6%
Resterende looptijd tijdvak >10jr 516 -16%
Resterende looptijd tijdvak 10 - 20 jr 1.622 -12%
Resterende looptijd tijdvak 20 - 30 jr 8.437 -8%
Resterende looptijd tijdvak 30 - 40 jr 12.492 -3%
Resterende looptijd tijdvak 40 - 50 jr 24.999 6%

De percentages laten het verschil zien in transactieprijs ten opzichte van een vergelijkbare woning op eigen grond. Als de resterende looptijd van het tijdvak bijvoorbeeld minder dan 10 jaar is, ligt de transactieprijs 16% lager dan die van een vergelijkbare woning op eigen grond. Wat opvalt is dat het aantal transacties in absolute zin fors terugloopt als de resterende looptijd korter wordt. Deze uitkomst kan niet alleen worden verklaard doordat in recentere decennia meer woningen zijn gebouwd. Dit is een indicatie dat het huidige erfpachtsysteem in Amsterdam met tijdvakken ervoor zorgt dat de doorstroming op de Amsterdamse woningmarkt wordt belemmerd.
http://forum-fok.digidip.(...)r%2Fhistory%2F257387
Onderzoek tussen 2000-2012. De huidige gekte valt niet onder dit onderzoek, dus vraag me af in hoeverre het nu nog klopt.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 00:32:26 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173009997
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 00:29 schreef Census het volgende:
Ik zou de zekerheid wel willen hebben. Die 100 euro kunnen ze gewoon (naar een hoger bedrag) aanpassen toch?
Nee als het goed is is de gemeente verplicht dat bedrag aan te houden. Zal ik inderdaad nog eens extra naar informeren maar volgens mij zijn dat de regels. Wat een probleem zou kunnen zijn is als dat bedrag gekoppeld is aan woningwaarde. Geen idee wat dat is in 2032. Dat is koffiedik kijken.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
pi_173010105
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 00:32 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee als het goed is is de gemeente verplicht dat bedrag aan te houden. Zal ik inderdaad nog eens extra naar informeren maar volgens mij zijn dat de regels. Wat een probleem zou kunnen zijn is als dat bedrag gekoppeld is aan woningwaarde. Geen idee wat dat is in 2032. Dat is koffiedik kijken.
dat is toch juist het probleem? A'dam ziet het nu alsof 40/60% van je woningwaarde met de locatie/grond te maken heeft.
PM
Ik heb quote-alerts uitstaan.
pi_173010160
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 00:42 schreef Peter het volgende:

[..]

dat is toch juist het probleem? A'dam ziet het nu alsof 40/60% van je woningwaarde met de locatie/grond te maken heeft.
Dat is ook zo
pi_173010486
Als jij hier scam in ziet, dan moet je je aluhoedje wat beter vastzetten, want er komen vreemde stralen doorheen :o
  woensdag 9 augustus 2017 @ 01:55:22 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173010607
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 01:38 schreef Queller het volgende:
Als jij hier scam in ziet, dan moet je je aluhoedje wat beter vastzetten, want er komen vreemde stralen doorheen :o
Muah. Als mensen straks 45.000 euro hebben neergeteld om deze onzin af te kopen en erfpacht bestaat ineens niet meer dan denk ik dat je wel flink gescammed bent.

Ik ga morgen de gemeente bellen. Kijken wat de regeltjes zijn.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 02:06:06 #14
6280 k_man
pedante eikel
pi_173010693
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 01:55 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Muah. Als mensen straks 45.000 euro hebben neergeteld om deze onzin af te kopen en erfpacht bestaat ineens niet meer dan denk ik dat je wel flink gescammed bent.

Ik ga morgen de gemeente bellen. Kijken wat de regeltjes zijn.
Waarom zou erfpacht 'ineens' niet meer bestaan? Hoe kom je daar toch bij? Wie zou het dan afschaffen? :?
I got the style but not the grace - I got the clothes but not the face
foto's
pi_173012292
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 00:42 schreef Peter het volgende:
A'dam ziet het nu alsof 40/60% van je woningwaarde met de locatie/grond te maken heeft.
Is dat zo gek? Zet dat 70m2 appartementje van 3 ton eens op een weiland in de Veluwe. Denk je dat het dan nog 3 ton oplevert? Ik vrees dat je er dan 50k voor krijgt zodat ze er vier varkens er in kunnen laten slapen.
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
pi_173012351
Erfpacht is toch een soort huur met extra rechten van de grond waar je huis op staat? Dat gaat toch geen mens afschaffen? Dat is hetzelfde als weggeven van die grond dan 8)7
  woensdag 9 augustus 2017 @ 08:59:43 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173012594
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 08:37 schreef silliegirl het volgende:
Erfpacht is toch een soort huur met extra rechten van de grond waar je huis op staat? Dat gaat toch geen mens afschaffen? Dat is hetzelfde als weggeven van die grond dan 8)7
De meeste andere gemeentes in Nederland hebben het al afgeschaft.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 09:07:45 #18
6280 k_man
pedante eikel
pi_173012682
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 08:59 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Oh ja? Door de grond zo maar weg te geven?
foto's
pi_173012736
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 00:32 schreef SpecialK het volgende:
Iets anders: die canon is fiscaal aftrekbaar. De mate waartegen (% loonheffing) bepaalt ook de voor- en evt. nadeel van eerder afkopen. Zijn die afkoopbedragen allemaal fiscaal aftrekbaar? En tegen welk %?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 09-08-2017 09:18:33 ]
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  woensdag 9 augustus 2017 @ 09:28:36 #20
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173012973
quote:
11s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:07 schreef k_man het volgende:

[..]

Geen idee wat de voorwaarden daarvoor waren maar ik denk dat de gemeentes het gewoon zien als een vorm van belasting die elders weer makkelijk te compenseren valt.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 09:29:02 #21
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173012980
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:11 schreef blomke het volgende:

[..]

Iets anders: die canon is fiscaal aftrekbaar. De mate waartegen (% loonheffing) bepaalt ook de voor- en evt. nadeel van eerder afkopen. Zijn die afkoopbedragen allemaal fiscaal aftrekbaar? En tegen welk %?
Goede vraag. Zal ik stellen straks.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 09:31:10 #22
6280 k_man
pedante eikel
pi_173013017
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:28 schreef SpecialK het volgende:
Geen idee wat de voorwaarden daarvoor waren
Ik had al zo'n vermoeden...

Je bedenkt zelf allerlei onzin en vervolgens ga je roepen dat je genaaid wordt.
foto's
  woensdag 9 augustus 2017 @ 09:39:57 #23
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173013145
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:31 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik had al zo'n vermoeden...

Je bedenkt zelf allerlei onzin en vervolgens ga je roepen dat je genaaid wordt.
Ik denk dat ik heel duidelijk in dit topic maak (een vraagteken in de TT en een verwijzing naar eventuele denkfouten in de OP) wat mijn zekerheidsfactor is.

Dus ik vind je attitude een beetje vreemd. Verkeerde been uit bed gestapt of gedraag je je altijd zo als je anoniem bent?

-edit - ik zie aan je ondertitel iig dat je zelfkennis hebt. Dat is dan wel weer bewonderingswaardig.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
pi_173013204
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:11 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je geld voor de afkoop zou lenen is die aftrekbaar. De afkoop zelf niet. Eigenlijk hetzelfde als met een woning kopen.
pi_173013222
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:28 schreef SpecialK het volgende:
Geen idee wat de voorwaarden daarvoor waren ......
Dat is ook een punt ter overweging: als ik dit verhaal zo lees: https://erfpachtvragen.wo(...)geen-einde-erfpacht/

heb je weinig voordeel bij het kopen zou je al eeuwigdurend hebben afgekocht.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  woensdag 9 augustus 2017 @ 09:45:40 #26
6280 k_man
pedante eikel
pi_173013244
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat ik heel duidelijk in dit topic maak (een vraagteken in de TT en een verwijzing naar eventuele denkfouten in de OP) wat mijn zekerheidsfactor is.

Dus ik vind je attitude een beetje vreemd. Verkeerde been uit bed gestapt of gedraag je je altijd zo als je anoniem bent?
Ik heb je al een paar keer gevraagd hoe je er in hemelsnaam bij komt dat men (wie dat dan ook mogen zijn) binnenkort 'ineens' de erfpacht gaat afschaffen. Je hele idee dat je genaaid wordt is daar immers op gebaseerd, terwijl dat iets is wat alleen in jouw fantasie bestaat. Waarom zou een gemeente opeens gratis haar eigendommen gaan weggeven?
foto's
  woensdag 9 augustus 2017 @ 09:48:41 #27
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173013294
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:45 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik heb je al een paar keer gevraagd hoe je er in hemelsnaam bij komt dat men (wie dat dan ook mogen zijn) binnenkort 'ineens' de erfpacht gaat afschaffen. Je hele idee dat je genaaid wordt is daar immers op gebaseerd, terwijl dat iets is wat alleen in jouw fantasie bestaat. Waarom zou een gemeente opeens gratis haar eigendommen gaan weggeven?
Omdat de gemeente het als een belasting ziet die ze elders ook prima kunnen heffen. Hea... zoals in via de WOZ.

http://lmgtfy.com/?q=afschaffing+erfpacht

Ik verzin dit niet, he.

Doe gewoon even normaal. Is leuker.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
pi_173013352
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:43 schreef Speekselklier het volgende:
Als je geld voor de afkoop zou lenen is die aftrekbaar. De afkoop zelf niet. Eigenlijk hetzelfde als met een woning kopen.
Als je een hypotheek aflost, is de boeterente, gefiscaliseerd. De rente over de boete is niet aftrekbaar (hoewel ik dat wel doe aangezien de bank die rente niet apart opgeeft). Dus eigenlijk zou het heel anders zijn dan de eigen woning, indien de canonafkoop niet gefiscaliseerd zou zijn.
pi_173013412
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:48 schreef SpecialK het volgende:
Omdat de gemeente het als een belasting ziet die ze elders ook prima kunnen heffen. Hea... zoals in via de WOZ.

Je hebt dus wel een punt: de gemeente geeft je de mogelijkheid om de canon eeuwigdurend af te kopen, maar niet om de grond in volle eigendom te verkrijgen(?). Wellicht is dat een mogelijkheid over 15 jaar....dan kan de gemeente nogmaals profiteren....
pi_173013467
quote:
Jij denkt dat de gemeente dan geen grote ruzie krijgt met mensen die hun grond in eigendom hebben. Eerst een inkomstenbron als erfpacht weggeven en vervolgens voor iedereen de WOZ verhogen.

Dit zal zo niet werken.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 09:58:36 #31
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_173013485
quote:
11s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:07 schreef k_man het volgende:

[..]

Nee, door grond belast met erfpacht te koop aan te bieden aan de bezitter van 't huis dat er op staat. Gaat de koop door, dan is de erfpachtconstructie verdwenen. Anders loopt deze gewoon door. Als je dan al hebt afgekocht is koop minder interessant en loopt de erfpachtconstructie gewoon door tegen 0 euro/jaar.

Door die verkopen en het niet meer opnieuw optuigen van erfpachtconstructies voor 'nieuwe' stukken grond hopen ze op termijn van alle erfpacht af te komen.

Geen doorslaand succes in andere steden. Op de meeste plaatsen is niet eens de helft van de te koop aangeboden stukken grond daadwerkelijk verkocht en loopt dus meer dan de helft van de bestaande constructies gewoon door.
Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 09:59:01 #32
6280 k_man
pedante eikel
pi_173013491
quote:

[..]

Ik verzin dit niet, he.
Als je die linkjes nou eens daadwerkelijk leest... |:(

Noem me één gemeente die de erfpacht heeft afgeschaft door de grond gratis weg te geven...
foto's
  woensdag 9 augustus 2017 @ 09:59:09 #33
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173013495
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Jij denkt dat de gemeente dan geen grote ruzie krijgt met mensen die hun grond in eigendom hebben. Eerst een inkomstenbron als erfpacht weggeven en vervolgens voor iedereen de WOZ verhogen.

Dit zal zo niet werken.
Ik denk eigenlijk dat ze stiekem gewoon de WOZ of andere belastingen verhogen. Dat merkt niemand als je het langzaam doet.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:00:46 #34
6280 k_man
pedante eikel
pi_173013523
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:58 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Nee, door grond belast met erfpacht te koop aan te bieden aan de bezitter van 't huis dat er op staat. Gaat de koop door, dan is de erfpachtconstructie verdwenen. Anders loopt deze gewoon door. Als je dan al hebt afgekocht is koop minder interessant en loopt de erfpachtconstructie gewoon door tegen 0 euro/jaar.

Door die verkopen en het niet meer opnieuw optuigen van erfpachtconstructies voor 'nieuwe' stukken grond hopen ze op termijn van alle erfpacht af te komen.

Geen doorslaand succes in andere steden. Op de meeste plaatsen is niet eens de helft van de te koop aangeboden stukken grond daadwerkelijk verkocht en loopt dus meer dan de helft van de bestaande constructies gewoon door.
Ja, dat weet ik. Maat dat krijg je bij TS kennelijk niet tussen de oren geramd. Die denkt dat mensen die grond straks gewoon gratis geschonken krijgen.
foto's
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:01:49 #35
6280 k_man
pedante eikel
pi_173013543
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:59 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat ze stiekem gewoon de WOZ of andere belastingen verhogen. Dat merkt niemand als je het langzaam doet.
Als de gemeente jouw buren opeens tienduizenden euro's schenkt en jou niks, dan denk je niet dat daar een beetje commotie over gaat ontstaan?
foto's
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:04:17 #36
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173013598
quote:
10s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 10:01 schreef k_man het volgende:

[..]

Als de gemeente jouw buren opeens tienduizenden euro's schenkt en jou niks, dan denk je niet dat daar een beetje commotie over gaat ontstaan?
Niet als ze het stilletjes doen

Dit stukje gaat over Den Haag:

quote:
Eigen grond
De twee partijen zien uiteindelijk graag dat het erfpachtsysteem in zijn totaliteit wordt afgeschaft. D66-fractievoorzitter Robert van Asten: “Mensen die een huis hebben gekocht op erfpachtgrond, betalen soms al decennialang de jaarlijkse canon. Voor sommige Hagenaars betekent dit dat zij soms al meer voor de grond hebben betaald, dan dat het ooit waard was. Het is dus hoog tijd dit systeem tegen het licht te houden.

De partijen vinden erfpacht bovendien volstrekt niet meer van deze tijd. Van Asten: “Alle argumenten voor het vasthouden aan een erfpachtsysteem zijn achterhaald. Om die reden dienen wij nu het initiatiefvoorstel in. En dat werd ook hoog tijd. Het huidige systeem dateert inmiddels uit 1911!” De partijen hechten aan de eigen keuzes van bewoners en ondernemers. “Als eigenaren van een huis, winkel of bedrijf zelf de keuze willen maken om de grond eronder te kopen, moeten wij dat mogelijk maken voor hen,” vult Wörsdörfer aan.
De manier waarop er over gesproken wordt lijkt het alsof het gaat om een schuld die reeds is isgelost door vorige eigenaren. Zou dus raar zijn om bij afschaffing nog een keertje een afkoopsom te vragen als dat al lang en breed betaald is.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:05:03 #37
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173013614
quote:
14s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 10:00 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik. Maat dat krijg je bij TS kennelijk niet tussen de oren geramd. Die denkt dat mensen die grond straks gewoon gratis geschonken krijgen.
Er is al 100+ jaar lang erfpacht betaald, jong. Wat bedoel je gratis.

Nogmaals.

Doe. Normaal.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:12:30 #38
6280 k_man
pedante eikel
pi_173013747
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 10:04 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Niet als ze het stilletjes doen

Dit stukje gaat over Den Haag:

[..]

De manier waarop er over gesproken wordt lijkt het alsof het gaat om een schuld die reeds is isgelost door vorige eigenaren. Zou dus raar zijn om bij afschaffing nog een keertje een afkoopsom te vragen als dat al lang en breed betaald is.
Nee, dat staat er niet en zo werkt het ook niet. Hier staat hoe het wel werkt in de gemeente Den Haag.
foto's
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:13:26 #39
6280 k_man
pedante eikel
pi_173013770
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 10:05 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Er is al 100+ jaar lang erfpacht betaald, jong. Wat bedoel je gratis.

Nogmaals.

Doe. Normaal.
Aha. Nou, dan mogen ze alle huurwoningen ook wel gratis gaan weggeven aan de huurders. Als we die redenatie gaan volgen. :D
foto's
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:14:23 #40
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173013790
quote:
10s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 10:13 schreef k_man het volgende:

[..]

Aha. Nou, dan mogen ze alle huurwoningen ook wel gratis gaan weggeven aan de huurders. Als we die logica gaan hanteren. :D
Dat hangt van de filosofie achter het pachtsysteem af. Als het bedoeld was als afbetalingssysteem wat misbruikt is als huursysteem dan geldt jouw logica juist niet.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:15:31 #41
6280 k_man
pedante eikel
pi_173013823
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 10:14 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat hangt van de filosofie achter het pachtsysteem af. Als het bedoeld was als afbetalingssysteem wat misbruikt is als huursysteem dan geldt jouw logica juist niet.
Aha. En is dat zo? Nee hè?
foto's
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:19:41 #42
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173013919
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 10:15 schreef k_man het volgende:

[..]

Aha. En is dat zo? Nee hè?
Weet ik niet. Ik heb jou vooral irrelevante linkjes en bijdehante opmerkingen zien posten. Als je mij kan bewijzen dat de stad Amsterdam niet gewoon een ouderwetse switcharoo aan het plegen is dan zal ik die erfpacht afkopen. Met een geile glimlach zelfs. Maar tot nu toe heb ik het moeten doen met wat ego-gedreven gesnauw van een pedante eikel op het internet.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:27:07 #43
6280 k_man
pedante eikel
pi_173014092
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 10:19 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Weet ik niet. Ik heb jou vooral irrelevante linkjes en bijdehante opmerkingen zien posten. Als je mij kan bewijzen dat de stad Amsterdam niet gewoon een ouderwetse switcharoo aan het plegen is dan zal ik die erfpacht afkopen. Met een geile glimlach zelfs. Maar tot nu toe heb ik het moeten doen met wat ego-gedreven gesnauw van een pedante eikel op het internet.
Ja, dat is helemaal mooi. Jij komt met een ongefundeerd fantasietje en vervolgens moeten anderen bewijzen dat het niet zo is? Dat slaat natuurlijk nergens op hè?

Ik ben er heilig van overtuigd dat er buiten ons zonnestelsel een andere planeet is waar kleine gele wezentjes wonen met twaalf ogen en een blauwe neus. Ze zingen de hele dag liedjes en eten zand. Bewijs jij maar eens dat het niet zo is.

Er is je hier al meerdere keren - en niet alleen door mij - verteld hoe het zit, maar je wilt het gewoon niet horen.
foto's
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:28:57 #44
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173014130
quote:
10s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 10:27 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, dat is helemaal mooi. Jij komt met een ongefundeerd fantasietje en vervolgens moeten anderen bewijzen dat het niet zo is? Dat slaat natuurlijk nergens op hè?

Ik ben er heilig van overtuigd dat er buiten ons zonnestelsel een andere planeet is waar kleine gele wezentjes wonen met twaalf ogen en een blauwe neus. Ze zingen de hele dag liedjes en eten zand. Bewijs jij maar eens dat het niet zo is.
Dit is een onderwerp waar iemand best wel de ins-en-outs van kan weten. Dus die vergelijking gaat niet op. Stop maar met reageren. Andere mensen waren veel waardevoller in dit topic. En nee ik ga niet zomaar even 4000 euro uitgeven zonder te snappen wat en waarom. Doei.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:33:15 #45
6280 k_man
pedante eikel
pi_173014217
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 10:28 schreef SpecialK het volgende:
Dit is een onderwerp waar iemand best wel de ins-en-outs van kan weten.
Klopt. Die zijn je ook verteld. En desondanks blijf je volharden in je eigen bedachte waarheid.

Vraag dan niet waar je een denkfout maakt, als je toch van niemand iets aan wilt nemen dat afwijkt van je eigen theorietje.
foto's
pi_173014323
Wat een belangrijk gegeven is bij het afkopen van de erfpacht (eeuwig) voor een relatief laag bedrag is dat je bij verkoop een enorm voordeel hebt ten opzichte van vergelijkbare woningen met erfpacht.
Most people don’t listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
Unsere Heimat
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:47:35 #47
6280 k_man
pedante eikel
pi_173014449
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 10:40 schreef Rewimo het volgende:
Wat een belangrijk gegeven is bij het afkopen van de erfpacht (eeuwig) voor een relatief laag bedrag is dat je bij verkoop een enorm voordeel hebt ten opzichte van vergelijkbare woningen met erfpacht.
Ja, zeker als het maar om 4k gaat is de kans erg groot dat de waardestijging van de woning de afkoopsom overstijgt.

Aan de andere kant: als het gaat om een relatief klein bedrag en je helemaal geen verkoopplannen hebt, kan ik me ook voorstellen dat je er vooralsnog voor kiest om dat kleine maandelijkse bedrag te blijven betalen. Niet iedereen kan makkelijk een paar duizend euro ophoesten.
foto's
  woensdag 9 augustus 2017 @ 10:54:10 #48
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_173014557
Ik zou het doen, 4000 is een te overzien bedrag en dan ben je van het gezeur af. Want als je later dit huis gaat verkopen, dan zal het echt een verschil maken in de prijs. Want het is gewoon een deel wat de waarde bepaalt van je bezit (je huis). Het is geen scam, het is een aanbod en aan jouw om te bekijken wat het beste is voor jou. Want het maakt wel een verschil of je 4000 als spaargeld hebt waar je geen rendement op krijgt of dat je moet gaan lenen. En het zou mij niets verbazen dat je dat bedrag (4000) gewoon terug gaat zien in je verkoopprijs.

Ik denk niet dat erfpacht zomaar opgeheven zal worden. Waar het op neer komt is dat de gemeente, doordat zij de grond in erfpacht geven, altijd betrokken zijn met wat er met de grond gebeurt. Het is eigenlijk ooit bedacht als controle middel tegen o.a. grondspeculatie. Alleen nu willen ze van het jaarlijkse (of afgekochte) canon af, want dat kost voor de gemeente gewoon ook geld voor de administratie etc. Maar ze gaan de grond echt niet zomaar weggeven. Verkopen aan de huiseiegenaar, dat gaat vaak niet goed want dat is vaak een te groot bedrag voor die huiseigenaar.

Maar, doe wat je wilt. Als het je niet aanstaat, doe je het niet. Alleen als je je huis gaat verkopen over zeg 10 jaar, dan komt de einddatum van je afkoop erg dichtbij en dat geeft risico voor de kopende partij. Een groot risisco. Dus als een toekomstig koper dan met een prijs van X meer de buren kan kopen die wel eeuwig hebben afgekocht......dan weet ik wat de keuze gaat zijn, als je de bedragen naast elkaar legt. En de hypotheekverstrekker ook (die houden niet van risico).

Was het bedrag idd een heel hoog bedrag (tienduizenden), dan kan het anders zijn, maar afkopen zal voor veel mensen gunstig zijn als ze het geld kunnen missen. maar ze kunnen je niet verplichten om nu iets te doen.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_173015228
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 08:59 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Eh. Nee? Ik woon in zo'n gemeente, maar ze hebben hier de betreffende mensen de kans gegeven de grond te kopen, dus zelf eigenaar te worden. Als je niet wilde kopen, liep de erfpacht gewoon door (of die kun je hier voor langere tijd afkopen).

Afkopen van de erfpacht is niet hetzelfde als de grond kopen. Daar hangen andere prijskaartjes aan...

En afschaffen in de zin van "ah weet je, we laten die erfpacht gewoon zitten en kijken er niet meer naar om" gaat niet gebeuren natuurlijk he. Je zult kunnen kopen of onder erfpacht blijven, niet iets daartussen.
pi_173016034
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 10:28 schreef SpecialK het volgende:
Andere mensen waren veel waardevoller in dit topic.
Waarom omdat ze jouw uitlatingen voor waar aannemen?
  woensdag 9 augustus 2017 @ 12:09:57 #51
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173016125
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 12:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Waarom omdat ze jouw uitlatingen voor waar aannemen?
Nee. En als je zou lezen dan zag je dat ook wel

Jammer he. Je dacht een snoepje op straat te vinden blijkt het een hondendrol te zijn die je oppakt. Veel plezier.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 15:32:55 #52
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_173020618
Bij 4000 euro zou ik er niet lang over nadenken..

Ik mag mijn erfpacht eeuwigdurend afkopen voor 35k, en zo duur was mijn huis niet eens: 20 jaar geleden was de nieuwbouw-prijs ca. 100.000.

Waar ik bang voor ben is dat banken straks moeilijker een (of geen) hypotheek meer willen geven als de erfpacht niet is afgekocht. Er zijn al allemaal extra regels voor particuliere erfpacht, als deze ook gaan gelden voor gemeentelijke erfpacht dan wordt het veel moeilijker om tzt je huis te verkopen.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  woensdag 9 augustus 2017 @ 15:34:17 #53
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173020661
Ik heb gebeld

Enkele antwoorden

- Dat bedrag wat ze je aanbieden (in mijn geval 100 euro na overstappen) is een aanbod wat tot 2019 geldig is. Daarna gaat het gewoon omhoog (en omlaag, yeah right) met je WOZ waarde.

- Erfpacht afkopen beschermt je van eventuele veranderingen in de toekomst die een andere raad zal invoeren mbt het afnemen van belasting op basis van grond. Dus koop je niet af dan kan het gebeuren dat je verassingen krijgt

- De afkoopsom is NIET aftrekbaar. Maar normale erfpacht per jaar betalen is WEL aftrekbaar. Om het hele verhaal lekker ingewikkeld te maken.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
pi_173021653
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 15:34 schreef SpecialK het volgende:
- De afkoopsom is NIET aftrekbaar. Maar normale erfpacht per jaar betalen is WEL aftrekbaar. Om het hele verhaal lekker ingewikkeld te maken.
Niet alleen ingewikkelder, maar ook onrechtvaardiger en onaantrekkelijker.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 16:18:42 #55
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173021854
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 16:11 schreef blomke het volgende:

[..]

Niet alleen ingewikkelder, maar ook onrechtvaardiger en onaantrekkelijker.
Precies...

Ik denk dat ik voor de 3000 euro optie ga. Ik betaal lekker die erfpacht tot 2032. Stop die 1000 euro in mijn hypotheek waar ik er 2,2% op vang, trek die erfpacht af tot 2032 en dan is het gewoon lekker afgelopen.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
pi_173022178
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 15:34 schreef SpecialK het volgende:
De afkoopsom is NIET aftrekbaar. Maar normale erfpacht per jaar betalen is WEL aftrekbaar. Om het hele verhaal lekker ingewikkeld te maken.
De rente over de afkoopsom als je het geld leent is dan weer wel aftrekbaar.
pi_173022240
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 16:18 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat ik voor de 3000 euro optie ga. Ik betaal lekker die erfpacht tot 2032. Stop die 1000 euro in mijn hypotheek waar ik er 2,2% op vang, trek die erfpacht af tot 2032 en dan is het gewoon lekker afgelopen.
En dan besluit er een nieuwe gemeente raad in 2030 dat het afkopen van erfpacht niet meer mogelijk is. Dan mag je kiezen uit grond kopen voor 2ton of maandelijks 300 euro erfpacht.

Ik zou gewoon direct afkopen dan ben je er vanaf.
pi_173022371
Punt is: wat gebeurt er nog tot 2032 in je privé leven? Waarschijnlijk verkoop je je woning, en dat een eeuwigdurend afgekochte erfpacht, in je voordeel qua prijs en verkoopbaarheid.

Eigenlijk trek je aan het kortste eind bij de gemeente; het mooist zou zijn als je de grond kon kopen voor een marktconforme prijs. Ben je ook van de gemeente af
pi_173022475
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 16:40 schreef blomke het volgende:
Punt is: wat gebeurt er nog tot 2032 in je privé leven?
Of in het leven van de erfpachter
Als je pech hebt mag je 2032 de grond, vrij van opstal teruggeven omdat er een nieuwbouw wijk wordt gevestigd.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 19:54:05 #60
6280 k_man
pedante eikel
pi_173025741
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 16:40 schreef blomke het volgende:
Punt is: wat gebeurt er nog tot 2032 in je privé leven? Waarschijnlijk verkoop je je woning, en dat een eeuwigdurend afgekochte erfpacht, in je voordeel qua prijs en verkoopbaarheid.

Eigenlijk trek je aan het kortste eind bij de gemeente; het mooist zou zijn als je de grond kon kopen voor een marktconforme prijs. Ben je ook van de gemeente af
Wat is in de praktijk dan nog het verschil tussen eeuwigdurend afgekochte erfpacht en het werkelijke eigendom?

Op dit moment een stuk grond in Amsterdam kopen tegen een marktconforme prijs is niet erg aantrekkelijk...
foto's
  woensdag 9 augustus 2017 @ 19:55:45 #61
6280 k_man
pedante eikel
pi_173025770
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 16:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En dan besluit er een nieuwe gemeente raad in 2030 dat het afkopen van erfpacht niet meer mogelijk is. Dan mag je kiezen uit grond kopen voor 2ton of maandelijks 300 euro erfpacht.

Mja, vertrouw je er op dat deze regeling 15 jaar stand houdt? Het lijkt me inderdaad een risico. En eeuwigdurend afgekocht is eeuwigdurend afgekocht, dat pakken ze je niet meer af.
foto's
  woensdag 9 augustus 2017 @ 19:56:07 #62
6280 k_man
pedante eikel
pi_173025776
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 16:45 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Of in het leven van de erfpachter
Als je pech hebt mag je 2032 de grond, vrij van opstal teruggeven omdat er een nieuwbouw wijk wordt gevestigd.
Zo werkt dat niet met erfpacht. :)
foto's
pi_173029373
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 19:54 schreef k_man het volgende:

Wat is in de praktijk dan nog het verschil tussen eeuwigdurend afgekochte erfpacht en het werkelijke eigendom?

Nieuwbouw plegen, extra opstallen plaatsen, leidingen aanleggen...
  woensdag 9 augustus 2017 @ 22:13:32 #64
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173029428
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 16:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat afkopen van na 2032 doe je ook nu. Dus dat kunnen ze niet dan nog terugdraaien.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
pi_173029553
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 19:56 schreef k_man het volgende:

[..]

Zo werkt dat niet met erfpacht. :)
Dan heb je een ander contract dan de rest van Amsterdam.

.

Beëindiging eeuwigdurende erfpacht

Wanneer men ervoor kiest de canon voor eeuwigdurende erfpacht voor altijd af te kopen betekent dit een opzeggingsreden van de erfpacht minder. In het geval niet aan de betalingsverplichting wordt voldaan kan de grondeigenaar de erfpacht opzeggen. Deze eenzijdige opzegging is mogelijk wanneer de erfpachter verzuimt de canon over twee achtereenvolgende jaren te betalen of in ernstige mate tekortschiet in de nakoming van zijn andere verplichtingen (art. 5:87 BW). De erfpachter is daarentegen vaak niet bevoegd de erfpacht op te zeggen, afhankelijk van wat hierover in de erfpachtovereenkomst is opgenomen. Tevens kan de erfpacht worden beëindigd om redenen van algemeen belang, bijvoorbeeld stadsvernieuwing. Dit moet in de erfpachtovereenkomst zijn opgenomen en is pas 25 jaar na de vestiging van erfpacht opeisbaar. De gemeente Amsterdam hanteert deze bepaling, welke ook van toepassing is op alle recente en toekomstige in eeuwigdurende erfpacht uitgegeven stukken grond (artikel 25 Algemene Bepalingen voor eeuwigdurende erfpacht 2016 Amsterdam). De erfpachter maakt in dat geval aanspraak op een schadeloosstelling. De erfpachter die de canon voor altijd heeft afgekocht ontvangt dan een schadeloosstelling conform de eerder gedane betaling. De Hoge Raad heeft in 2014(HR 31 oktober 2014, ECLI:NL:HR:2014:3071)bepaald dat tussentijdse beëindiging van erfpacht geen onaanvaardbare doorkruising van het stelsel van de Onteigeningswet oplevert. Hierdoor hoeft de gemeente geen gebruik te maken van de Onteigeningswet en kan zij via de privaatrechtelijke weg van artikel 5:87 lid 3 jo. 5:104 lid 2 BW opzeggen. Dit is gunstig voor een gemeente omdat het vaak goedkoper en sneller is dan een onteigeningsprocedure.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 22:39:56 #66
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_173030140
Sterkte in 2032. Ken iemand die had een erfpacht van 500 voor 50 jaar. Dat werd eventjes 50.000 toen het verlengd zou worden...
  woensdag 9 augustus 2017 @ 22:58:14 #67
6280 k_man
pedante eikel
pi_173030674
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 22:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dan heb je een ander contract dan de rest van Amsterdam.

.

Beëindiging eeuwigdurende erfpacht

Wanneer men ervoor kiest de canon voor eeuwigdurende erfpacht voor altijd af te kopen betekent dit een opzeggingsreden van de erfpacht minder. In het geval niet aan de betalingsverplichting wordt voldaan kan de grondeigenaar de erfpacht opzeggen. Deze eenzijdige opzegging is mogelijk wanneer de erfpachter verzuimt de canon over twee achtereenvolgende jaren te betalen of in ernstige mate tekortschiet in de nakoming van zijn andere verplichtingen (art. 5:87 BW). De erfpachter is daarentegen vaak niet bevoegd de erfpacht op te zeggen, afhankelijk van wat hierover in de erfpachtovereenkomst is opgenomen. Tevens kan de erfpacht worden beëindigd om redenen van algemeen belang, bijvoorbeeld stadsvernieuwing. Dit moet in de erfpachtovereenkomst zijn opgenomen en is pas 25 jaar na de vestiging van erfpacht opeisbaar. De gemeente Amsterdam hanteert deze bepaling, welke ook van toepassing is op alle recente en toekomstige in eeuwigdurende erfpacht uitgegeven stukken grond (artikel 25 Algemene Bepalingen voor eeuwigdurende erfpacht 2016 Amsterdam). De erfpachter maakt in dat geval aanspraak op een schadeloosstelling. De erfpachter die de canon voor altijd heeft afgekocht ontvangt dan een schadeloosstelling conform de eerder gedane betaling. De Hoge Raad heeft in 2014(HR 31 oktober 2014, ECLI:NL:HR:2014:3071)bepaald dat tussentijdse beëindiging van erfpacht geen onaanvaardbare doorkruising van het stelsel van de Onteigeningswet oplevert. Hierdoor hoeft de gemeente geen gebruik te maken van de Onteigeningswet en kan zij via de privaatrechtelijke weg van artikel 5:87 lid 3 jo. 5:104 lid 2 BW opzeggen. Dit is gunstig voor een gemeente omdat het vaak goedkoper en sneller is dan een onteigeningsprocedure.
Hoe zou ik uit die tekst af moeten leiden dat TS het risico loopt de grond in 2032 vrij van opstallen terug te moeten leveren aan de gemeente?
foto's
pi_174928479
Zijn er nog afkopers hier? Tis verdacht stil rondom dit dossier in Amsterdam.
  dinsdag 7 november 2017 @ 20:36:03 #69
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_174929839
Geen erfpacht => hogere opbrengst bij verkoop.

Begin deze eeuw liep een erfpacht af van 500 euro, die zou na verlenging 50.000 euro worden.
Dat is pas oplichterij...
pi_174933307
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:50 schreef Itam het volgende:
Zijn er nog afkopers hier? Tis verdacht stil rondom dit dossier in Amsterdam.
Vandaag kon ik eindelijk het portaal op. Ik denk er nog steeds over na.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')