abonnement Unibet Coolblue
pi_172973654
In mijn desktop-pc zit een SSD van 256gb met Windows 7 erop, en een HD van 1tb voor de games, foto's en dergelijke. Helaas begint de HD tikkende geluiden te maken. Volgens de geleerden is dit de tijd om die HD te vervangen voordat hij helemaal de geest geeft.

Vraag 1)
Western Digital Blue/Red, Seagate. 1,2 of zelfs 4gb? Ik kan geen keuze maken, is er een schijf die er met kop en schouders bovenuit steekt wat betreft prijs/kwaliteit?
Vraag 2)
Stel ik heb een nieuwe schijf gevonden; kan ik de data op oude harde schijf 1 op 1 overzetten op de nieuwe schijf zonder bijvoorbeeld Windows opnieuw te installeren?
Vraag 3)
Is een tweede SSD ook nog een interessante optie voor mij (ipv een HD) of geeft dat in dit geval weinig toegevoegde waarde?
pi_172973699
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 16:36 schreef GX3 het volgende:
In mijn desktop-pc zit een SSD van 256gb met Windows 7 erop, en een HD van 1tb voor de games, foto's en dergelijke. Helaas begint de HD tikkende geluiden te maken. Volgens de geleerden is dit de tijd om die HD te vervangen voordat hij helemaal de geest geeft.

Vraag 1)
Western Digital Blue/Red, Seagate. 1,2 of zelfs 4gb? Ik kan geen keuze maken, is er een schijf die er met kop en schouders bovenuit steekt wat betreft prijs/kwaliteit?
Vraag 2)
Stel ik heb een nieuwe schijf gevonden; kan ik de data op oude harde schijf 1 op 1 overzetten op de nieuwe schijf zonder bijvoorbeeld Windows opnieuw te installeren?
Vraag 3)
Is een tweede SSD ook nog een interessante optie voor mij (ipv een HD) of geeft dat in dit geval weinig toegevoegde waarde?
Voor vraag 1)
Western Digital heeft verschillende kleuren. Green is bijvoorbeeld milieuvriendelijk en draait op een lager RPM dan de meeste schijven. (minder stroomverbruik en minder slijtage gaat over 't algemeen langer mee).

Kleuren uitgelegd: https://blog.usro.net/wd-hdd-colors-difference/

Voor vraag 2)
Ja, je kan de data van je "opslag schijf" zo overzetten naar een andere zonder Windows opnieuw te moeten installeren. Dit kan met duizenden tools maar je kan ze ook beiden in je PC zetten en vervolgens gaan slepen. Google maar eens naar het klonen van je schijf naar een andere schijf.

Voor vraag 3)
SSD = sneller dan een HDD, dus als die 256GB niet groot genoeg is voor de applicaties die je dagelijks gebruikt is een 2e handig. Maar het is niet zo dat je PC sneller gaat als je er gewoon een extra SSD inprikt. Het is altijd fijn om een schijf te hebben met genoeg ruimte voor opslag van foto's, video's of wat dan ook :).

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-08-2017 16:43:17 ]
pi_172978154
Hou er rekening mee dat bij een 4TB HD je bios op IDE moet staan en niet AHCI of Raid.

Dit in verband met de GPT partitie; bij MBR kan je slechts 2TB partitioneren.
Althans, dat was 2 jaar geleden zo in combinatie met Win7.

Wil je geen gedonder, dan een 2TB HD kopen.
Als je meerdere Satapoorten hebt op je mobo (moederbord) kan je ook meerdere HD's installeren.

Eén voor de SSD; één voor de DVD en één voor de extra HD.
Alle Satapoorten die je meer hebt dan dat kan je gebruiken voor HDD's.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')