abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173012851
Eerst maar eens geautomatiseerd railvervoer zien verschijnen. Dat is toch een heel stuk simpeler dan vliegen of autorijden. Toch hoor je er nooit over.
  Redactie Frontpage woensdag 9 augustus 2017 @ 09:24:49 #77
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_173012908
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:21 schreef nanuk het volgende:
Eerst maar eens geautomatiseerd railvervoer zien verschijnen. Dat is toch een heel stuk simpeler dan vliegen of autorijden. Toch hoor je er nooit over.
In Londen is een machinistloze metrolijn.

Dat het verder in het spoor nog wat achterloopt komt vooral omdat veel spoorbedrijven nog steeds monopolisten zijn, en de infrastructuur volledig in handen van de overheid, dus dan is het veel ingewikkelder wie de investering moet doen en wie er dan het geld op mag verdienen. Daarnaast is , vanaf België naar het zuiden, de vakbond nogal sterk in de spoorsector.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173012942
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:13 schreef VEM2012 het volgende:
Dat zou dus ook op afstand kunnen. Al heeft dat weer bepaalde nadelen.
Die VEM. Expert op het gebied van onroerend goed annex pilootloos vliegen. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173015288
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:26 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Die VEM. Expert op het gebied van onroerend goed annex pilootloos vliegen. :)
Staat gewoon in de openingspost. Misschien moet je die eens lezen voordat je mee gaat doen met de discussie?
pi_173015305
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:17 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

We zullen het zien ;)
Ja, of niet. ;)
pi_173015307
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 11:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Staat gewoon in de openingspost. Misschien moet je die eens lezen voordat je mee gaat doen met de discussie?
Grapje.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 11:32:07 #82
13387 Ryan3
Get rekt Wilders!
pi_173015334
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 06:51 schreef Bart2002 het volgende:
Commentaar van een kenner:

[..]

Vooral dat laatste getuigt (m.i.) van een diep inzicht. Hij ziet dat denk ik beter dan zij die hier slechts een verdienmodel in zien.

http://www.nu.nl/economie(...)ten-met-piloten.html

Iemand op de FP opperde dat er aan "managerloos ondernemen" w.s. veel meer valt te verdienen. :) Dat is een stuk eenvoudiger te doen dan deze ambitie.
De (semi-)autonome teams bedoel je? Volgens mij hebben die juist geleid tot meer managers en minder mensen op de werkvloer.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 11:47:16 #83
13387 Ryan3
Get rekt Wilders!
pi_173015649
Je kunt een vliegtuig natuurlijk ook als drone inrichten. Zit de piloot stationair en gaan de reizigers de lucht in. Maar dit lijkt me psychologische gezien nog vervelender voor de reiziger eigenlijk.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 11:54:06 #84
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173015805
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 08:10 schreef Cherna het volgende:

[..]

Een computer zal nooit de mens kunnen evenaren. Alleen al emoties zijn door een computer niet na te bootsen.
Ik zou niet zeggen nooit, eigenlijk. Er zal best wel een tijd komen dat ook computersystemen creatief problemen kunnen oplossen. We zijn daar alleen nog niet.

Maar wat nou als blijkt dat per jaar nu 1000 mensen sterven aan falen van de piloot en straks maar 500 mensen sterven door falen van de computer.

Vliegen is dan veiliger geworden alleen gaan er mensen dood door andere situaties dan voorheen. Dan zou jij nog steeds weigeren in een vliegtuig te stappen?
Nobody exists on purpose.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 12:52:26 #85
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173016989
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 11:54 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik zou niet zeggen nooit, eigenlijk. Er zal best wel een tijd komen dat ook computersystemen creatief problemen kunnen oplossen. We zijn daar alleen nog niet.

Maar wat nou als blijkt dat per jaar nu 1000 mensen sterven aan falen van de piloot en straks maar 500 mensen sterven door falen van de computer.

Vliegen is dan veiliger geworden alleen gaan er mensen dood door andere situaties dan voorheen. Dan zou jij nog steeds weigeren in een vliegtuig te stappen?
Ja. Ik ben van mening dat er altijd iemand moet kunnen ingrijpen. Het is wat anders dan geheel volgens een computer een vliegtuig kunnen laten vliegen. Je kunt dan wel zeggen dat personeel op een andere manier zou kunnen worden gezet. Waardoor natuurlijk het salaris ook minder is. Maar zonder personeel krijg je mij niet meer in een vliegtuig. Al is het maar als ik onwel word.

Kijk, je kunt zelfs het onderwijs geheel via computers laten regelen. Zodat je alleen een leraar nodig hebt die je kunt bellen als je een probleem hebt.

Of dat uiteindelijk allemaal beter is op sociaal vlak moet dan nog maar blijken.

Maar gelukkig ga ik dat allemaal niet meer meemaken. In zo een wereld zou ik niet willen leven.

Er is meer dan alleen de kosten die een samenleving draaiende moeten houden. Zeker maatschappelijk gezien.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherna op 09-08-2017 12:59:04 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_173017228
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 12:52 schreef Cherna het volgende:

[..]

Ja. Ik ben van mening dat er altijd iemand moet kunnen ingrijpen. Het is wat anders dan geheel volgens een computer een vliegtuig kunnen laten vliegen. Je kunt dan wel zeggen dat personeel op een andere manier zou kunnen worden gezet. Waardoor natuurlijk het salaris ook minder is. Maar zonder personeel krijg je mij niet meer in een vliegtuig. Al is het maar als ik onwel word.

Kijk, je kunt zelfs het onderwijs geheel via computers laten regelen. Zodat je alleen een leraar nodig hebt die je kunt bellen als je een probleem hebt.

Of dat uiteindelijk allemaal beter is op sociaal vlak moet dan nog maar blijken.

Maar gelukkig ga ik dat allemaal niet meer meemaken. In zo een wereld zou ik niet willen leven.

Er is meer dan alleen de kosten die een samenleving draaiende moeten houden. Zeker maatschappelijk gezien.
Volgens mij heeft niemand het over vervanging van pursers en stewardessen. Dat zou ook wat zijn, geen stewardess aan boord. Pak zelf je eten en drinken maar... Nee, daar heb ik ook bezwaar tegen. ;)
pi_173017246
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 12:52 schreef Cherna het volgende:

Maar zonder personeel krijg je mij niet meer in een vliegtuig. Al is het maar als ik onwel word.

Kijk, je kunt zelfs het onderwijs geheel via computers laten regelen. Zodat je alleen een leraar nodig hebt die je kunt bellen als je een probleem hebt.

Of dat uiteindelijk allemaal beter is op sociaal vlak moet dan nog maar blijken.
Cabinepersoneel is (nog) niet ter discussie.

Hoeveel sociale interactie heb je met die piloot?
  woensdag 9 augustus 2017 @ 13:08:28 #88
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173017267
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 13:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft niemand het over vervanging van pursers en stewardessen. Dat zou ook wat zijn, geen stewardess aan boord. Pak zelf je eten en drinken maar... Nee, daar heb ik ook bezwaar tegen. ;)
Wat is dan de besparing zonder piloot in een vliegtuig maar je hebt hem wel nodig om vanaf de grond de zaak te monitoren . Dat een piloot een andere functie omschrijving zou krijgen is geen punt. Die zou dus piloot met purser kunnen combineren. Dat zie ik dan nog wel gebeuren.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 9 augustus 2017 @ 13:09:17 #89
13387 Ryan3
Get rekt Wilders!
pi_173017282
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 13:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft niemand het over vervanging van pursers en stewardessen. Dat zou ook wat zijn, geen stewardess aan boord. Pak zelf je eten en drinken maar... Nee, daar heb ik ook bezwaar tegen. ;)
All you can eat and drink-buffet in je vliegtuig? :D.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 13:10:31 #90
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173017315
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 13:07 schreef nanuk het volgende:

[..]

Cabinepersoneel is (nog) niet ter discussie.

Hoeveel sociale interactie heb je met die piloot?
Dat die falende systemen kan opvangen. In die zin geen interactie. Maar zie mijn vorige post.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_173017431
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 13:10 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat die falende systemen kan opvangen. In die zin geen interactie. Maar zie mijn vorige post.
Daarin maakte je het vergelijk met het onderwijs wat niet interactief genoeg zou worden.

Ook piloten kunnen maar beperkt falende systemen opvangen. Het systeem kan vaak niet een falende piloot opvangen.
pi_173017544
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 13:08 schreef Cherna het volgende:

[..]

Wat is dan de besparing zonder piloot in een vliegtuig maar je hebt hem wel nodig om vanaf de grond nodig. Dat een piloot een andere functie omschrijving zou krijgen is geen punt. Die zou dus piloot met purser kunnen combineren. Dat zie ik dan nog wel gebeuren.
Idee is dan waarschijnlijk dat de piloot meerdere vluchten kan doen en dat tijdens de cruise het vliegtuig automatisch vliegt.

Wat veel mensen niet weten is hoe regelmatig de automatisering die er nu is een hickup heeft, data verkeerd interpreteert, etc, waarop de cockpitbemanning het dan maar op een veel lager niveau van automatisering zelf moet doet.

Ja, dat zou je ook kunnen ondervangen met iemand op de grond, maar wat als de datalink ermee ophoudt?

Technologie gaat snel, maar niet in de luchtvaartautomatisering. Als je kijkt naar het verschil tussen een 737 en een 787 zie je qua cockpitautomatisering dat simpele logica is geautomatiseerd (pompen schakelen op de grond of bij een storing, etc), maar complexe logica die nodig is tijdens aanvliegen van een veld eigenlijk helemaal niet.
Dat is op wat nuances na helemaal gelijk gebleven.

Sterker nog, de 787 heeft zelfs moderne features als een HUD om piloten het handmatig vliegen wat comfortabeler te maken.

Iedereen die bekend is met avionica en de luchtvaart ansich weet dat het nog héél lang gaat duren voor er niemand met vliegvaardigheid aan boord zit.

Wacht eerst maar op de eerste vluchten met maar één piloot aan boord..

Ik kan er niet veel anders van maken ;)
pi_173017592
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 13:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft niemand het over vervanging van pursers en stewardessen. Dat zou ook wat zijn, geen stewardess aan boord. Pak zelf je eten en drinken maar... Nee, daar heb ik ook bezwaar tegen. ;)
In de toekomst worden passagiers aan begin van de vlucht in slaap gebracht met een mild narcose-middel. 10 minuutjes voor de landing wordt iedereen weer wakker, en volautomatisch worden ze uit het vliegtuig gekieperd zo, hoppetee, in een fuik van de horeca op het vliegveld, waar je kant en klare zooi uit de automaat kan trekken. Heb je helemaal geen cabinepersoneel meer nodig.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 13:27:02 #94
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173017701
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 13:19 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Idee is dan waarschijnlijk dat de piloot meerdere vluchten kan doen en dat tijdens de cruise het vliegtuig automatisch vliegt.

Wat veel mensen niet weten is hoe regelmatig de automatisering die er nu is een hickup heeft, data verkeerd interpreteert, etc, waarop de cockpitbemanning het dan maar op een veel lager niveau van automatisering zelf moet doet.

Ja, dat zou je ook kunnen ondervangen met iemand op de grond, maar wat als de datalink ermee ophoudt?

Technologie gaat snel, maar niet in de luchtvaartautomatisering. Als je kijkt naar het verschil tussen een 737 en een 787 zie je qua cockpitautomatisering dat simpele logica is geautomatiseerd (pompen schakelen op de grond of bij een storing, etc), maar complexe logica die nodig is tijden aanvliegen van een veld eigenlijk helemaal niet.
Dat is op wat nuances na helemaal gelijk gebleven.

Sterker nog, de 787 heeft zelfs moderne features als een HUD om piloten het handmatig vliegen wat comfortabeler te maken.

Iedereen die bekend is met avionica en de luchtvaart ansich weet dat het nog héél lang gaat duren voor er niemand met vliegvaardigheid aan boord zit.

Wacht eerst maar op de eerste vluchten met maar één piloot aan boord..

Ik kan er niet veel anders van maken ;)
Ik wil je best geloven. Voor de spoorsector speelt de infrastructuur ook een belangrijke rol. Buiten de kosten moet je die hele infrastructuur compleet vernieuwen. Daar gaan ook nog wel zeker een tweetal generaties over heen.

Zelfs in mijn oud vakgebied waar alles met acad eruit rolt komen nu pas de problemen in zicht. Namelijk niemand weet straks meer waar hij het over heeft op een zeer beperkt klein groepje mensen na. En dat merk je nu al als er naar alternatieven gezocht moet worden.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_173017907
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 13:08 schreef Cherna het volgende:

[..]

Wat is dan de besparing zonder piloot in een vliegtuig maar je hebt hem wel nodig om vanaf de grond de zaak te monitoren . Dat een piloot een andere functie omschrijving zou krijgen is geen punt. Die zou dus piloot met purser kunnen combineren. Dat zie ik dan nog wel gebeuren.
Ik denk dat je vanaf de grond meerdere vliegtuigen p.p. kan bijhouden. Dus daar zou dan een besparing zitten.
pi_173017942
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 13:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

All you can eat and drink-buffet in je vliegtuig? :D.
Dan krijg je van dat volk dat gaat klappen als het vliegtuig geland is. Dan ga ik wel met een privé jet.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 13:40:56 #97
13387 Ryan3
Get rekt Wilders!
pi_173017993
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 13:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dan krijg je van dat volk dat gaat klappen als het vliegtuig geland is. Dan ga ik wel met een privé jet.
Nou ja, als er straks geen piloten meer in dat vliegtuig zitten, dan gaan de mensen wel weer klappen na de landing vermoed ik.
pi_173018075
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 13:21 schreef Farenji het volgende:

[..]

In de toekomst worden passagiers aan begin van de vlucht in slaap gebracht met een mild narcose-middel. 10 minuutjes voor de landing wordt iedereen weer wakker, en volautomatisch worden ze uit het vliegtuig gekieperd zo, hoppetee, in een fuik van de horeca op het vliegveld, waar je kant en klare zooi uit de automaat kan trekken. Heb je helemaal geen cabinepersoneel meer nodig.
Of gewoon teleporten.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')