Zo rooskleurig is het leven van een piloot niet meer hoor. De meeste piloten beginnen met een flinke schuld, worden gedwongen om als (schijn)zelfstandige te werken en heel lange dagen te draaien, en ze moeten zelfs hun eigen bammetjes meenemen voor in de cockpit. En dat alles voor veel minder geld dan je zou denken. En als ze daar moeilijk over doen vliegen ze er zo uit.quote:Op maandag 7 augustus 2017 18:40 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
WW? Die gasten hebben een salaris van 150.000 per jaar.
Leuke woordgrap.quote:Op maandag 7 augustus 2017 18:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Zo rooskleurig is het leven van een piloot niet meer hoor. De meeste piloten beginnen met een flinke schuld, worden gedwongen om als (schijn)zelfstandige te werken en heel lange dagen te draaien, en ze moeten zelfs hun eigen bammetjes meenemen voor in de cockpit. En dat alles voor veel minder geld dan je zou denken. En als ze daar moeilijk over doen vliegen ze er zo uit.
Nee, dat is het niet. Autoverkeer is veel autonomer dan vlieg- of treinverkeer. Dus daar gelden andere regels voor.quote:
Hangt van de maatschappij waar ze voor vliegen af.quote:Op maandag 7 augustus 2017 18:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Zo rooskleurig is het leven van een piloot niet meer hoor. De meeste piloten beginnen met een flinke schuld, worden gedwongen om als (schijn)zelfstandige te werken en heel lange dagen te draaien, en ze moeten zelfs hun eigen bammetjes meenemen voor in de cockpit. En dat alles voor veel minder geld dan je zou denken. En als ze daar moeilijk over doen vliegen ze er zo uit.
Nee.quote:Op maandag 7 augustus 2017 18:40 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
WW? Die gasten hebben een salaris van 150.000 per jaar.
Wauw...quote:Op dinsdag 8 augustus 2017 00:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee.
Er zijn maatschappijen zat waar piloten zich inkopen om te mogen vliegen. Uren op doen voordat ze uberhaupt een betaalde baan kunnen krijgen.
Die wereld is echt geschift.
Inspringen?quote:Op maandag 7 augustus 2017 15:24 schreef Ryan3 het volgende:
Als de pitot-buisjes bevriezen dan springt een passagier, die mayday aircrash investigation heeft gezien, wel even in.
Ook dan hoeven er niet per se menselijke piloten te zijn enkel wat reservepersoneel als noodmaatregel die tijdens nood ingrijpen.quote:Op maandag 7 augustus 2017 15:31 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
En er zijn ook veel vliegtuigcrashes geweest waarbij de apparatuur foute informatie gaf, en crashes voorkomen doordat de piloot niet afging op de foutieve informatie.
Een hoogtemeter die 5000 meter aangeeft terwijl het in de praktijk 1000 meter is kan nogal een flinke ramp veroorzaken als er geen ogen in de cockpit aanwezig zijn en alleen een computer die er van overtuigd is dat hij op 5000 meter vliegt. Dat ze maar eerst eens zorgen dat alle auto's hier op de grond zonder bestuurder kunnen rijden, dat staat nog volop in de kinderschoenen maar ze praten wel al over vliegtuigen.
Dan zouden die programeerfouten nu al zichtbaar moeten zijn en opvallen doordat de piloot een incidentrapport opstelt. Weet alleen niet hoe die dingen heten, bij welke omstandigheden ze van toepassing zijn, en wie er uiteindelijk over gaat, voorzover er überhaupt sprake is van dit alles. Mijn kennis van de passagiersluchtvaart reikt niet zo ver.quote:Op maandag 7 augustus 2017 15:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het kan best wel eens gebeuren dat overall het aantal crashes met pilootloos omlaag gaat maar dat een hoop van de crashes die gebeuren (vooral in het begin) terug te leiden zijn naar een programmeerfout.
De vraag is hoe je daar mee om gaat als maatschappij want men vergeet nogal gretig het verleden vaak.
Dat zullen dan geen 'hackers' meer zijn, maar terroristen.quote:Op maandag 7 augustus 2017 15:40 schreef Odaiba het volgende:
Mooie vooruitgang zou dit zijn, maar ik heb grote twijfels over de veiligheid.
Hackers kunnen voor allerlei redenen al systemen overnemen en dat zal met deze toekomstige technologie niet anders zijn.
Bedrijven moeten dus echt goede veiligheidssystemen inbouwen om hackers buiten de deur te houden, want als het eenmaal mis gaat dan stapt niemand meer in zo'n vervoersmiddel.
Computers kunnen wel uitvallen, kapot raken, hopen maar dat de reservie-energievoorziening niet ook uitvalt.quote:Op maandag 7 augustus 2017 16:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Computers maken geen fouten. Computers doen wat hen opgedragen is.
Alsof men daar al niet hard mee bezig is...quote:Op maandag 7 augustus 2017 17:54 schreef AchJa het volgende:
Beter gaan we de banken automatiseren. Me dunkt dat daar meer winst te behalen is.
Zonder computer gaat een piloot een A380 ook niet aan de grond zetten hoor.quote:Op dinsdag 8 augustus 2017 03:11 schreef Hdero het volgende:
[..]
Computers kunnen wel uitvallen, kapot raken, hopen maar dat de reservie-energievoorziening niet ook uitvalt.
Hoe dan ook, niet wenselijk.quote:Op dinsdag 8 augustus 2017 03:09 schreef Hdero het volgende:
[..]
Dat zullen dan geen 'hackers' meer zijn, maar terroristen.
Klopt idd, zijn 3 of 4 pitot-buisjes en die hebben verwarmingselementen. En ze hebben ook een radar aan boord die het weer in de gaten houdt. Wat hier gebeurde is dat men wrs door een kleinere bui, niet zag dat daarachter een veel grotere bui ontstond en daar ging men doorheen. Alleen de condities waren dusdanig dat al die pitot-buisjes vrij snel toch verstopt raakten (door onderkoeld water), zodat de automatische piloot geen snelheid meer kon vaststellen. Toen kwam de ene melding na de andere melding en klapte ook de automatische piloot eruit. Ondertussen kregen die piloten een overvloed aan info te verwerken en zagen door de bomen het bos niet meer.quote:Op maandag 7 augustus 2017 18:24 schreef naiipajiiau het volgende:
[..]
Een vliegtuig heeft een verwarmingselement gekoppeld aan elke individuele pitot tube.Om te voorkomen dat deze bevriezen tijdens het vliegen op grote hoogte.Dus dat ze zomaar verstopt raken zou al niet mogelijk moeten zijn. Deze pitot tubes meten door middel van de luchtstroom die erdoor stroomt de snelheid van het vliegtuig. Al deze systemen zijn zo uitgevoerd dat je normaal gesproken kunt controleren of ze werken.
Maar raken de pitot tubes verstopt dan heb je geen (goede) data over je snelheid, want dan stroomt er ook geen lucht, of misschien maar gedeeltelijk. Dat zou betekenen dat het vliegtuig misschien op een positie denkt te zijn waar het op dat moment niet (meer) is. Met die snelheid zit je binnen no-time kilometer en kilometers verderop. Of je nu mens of niet bent dit lijkt mij een voorspelling die niet te maken is, een flinke onweersbui kan ontzettend hevig maar wel heel lokaal zijn. Je kunt in een cockpit niet even "het stuur omgooien" als je een lichtflits ziet dan ben je al te laat. En als je systemen niet laten zien dat er iets is? Enkele weken geleden nog was een vliegtuig door bliksem geraakt en veilig geland op het dichtstbijzijnde vliegveld.
Mens OF AI zal zijn beslissingen moeten maken op basis van de informatie die op dat moment voorhanden is, zelfs als er veel ontbreekt of je niet weet of het klopt. In die gevallen schat ik de kans bij de AI hoger in. Omdat deze geen moment stress zal ervaren. Zelfs mensen die jaren ervaring hebben maken soms onbegrijpelijke fouten, helaas.
Vooral dat laatste getuigt (m.i.) van een diep inzicht. Hij ziet dat denk ik beter dan zij die hier slechts een verdienmodel in zien.quote:Melkert heeft ook zijn twijfels over de veiligheid. ''Het is de vraag of we met technologie alles kunnen bedenken wat er mis kan gaan met een vliegtuig. In 50 tot 75 procent ligt de oorzaak van een ongeval bij de piloot. We registreren heel goed wat er misgaat, maar we houden niet bij wat er goed gaat.''
Dat laatste wordt nooit wat, want het overgrote deel van de werknemers heeft aansturing nodig.quote:Op woensdag 9 augustus 2017 06:51 schreef Bart2002 het volgende:
Commentaar van een kenner:
[..]
Vooral dat laatste getuigt (m.i.) van een diep inzicht. Hij ziet dat denk ik beter dan zij die hier slechts een verdienmodel in zien.
http://www.nu.nl/economie(...)ten-met-piloten.html
Iemand op de FP opperde dat er aan "managerloos ondernemen" w.s. veel meer valt te verdienen. Dat is een stuk eenvoudiger te doen dan deze ambitie.
Er zijn steeds meer bedrijven die gaan inzien dat zelfsturende teams beter werken dan die talloze manager lagen die zijn ontstaan in de jaren 90.quote:Op woensdag 9 augustus 2017 08:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat laatste wordt nooit wat, want het overgrote deel van de werknemers heeft aansturing nodig.
Ten aanzien van het eerste geloof ik dat het weldegelijk kan en veiliger is. Als ik zie hoe snel het nu al gaat met auto's (vele malen lastiger), dan moet het met vliegtuigen helemaal kunnen.
Of ik die keuze zou maken is vers twee: ik vermoed dat passagiers de piloot wel op prijs stellen, dus voorlopig zie ik het daarom niet gebeuren.
Watje...quote:Op woensdag 9 augustus 2017 08:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar zonder piloot of op zijn minst een boordwerktuig -bouwkundige zal ik nooit in een vliegtuig stappen.
Een computer zal nooit de mens kunnen evenaren. Alleen al emoties zijn door een computer niet na te bootsen.
De boordwerktuigkundige is al overbodig op vrijwel alle toestellen. Uitstervend beroep.quote:Op woensdag 9 augustus 2017 08:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Er zijn steeds meer bedrijven die gaan inzien dat zelfsturende teams beter werken dan die talloze manager lagen die zijn ontstaan in de jaren 90.
Maar zonder piloot of op zijn minst een boordwerktuig -bouwkundige zal ik nooit in een vliegtuig stappen.
Een computer zal nooit de mens kunnen evenaren. Alleen al emoties zijn door een computer niet na te bootsen.
Ik wil best risico's nemen. Maar ik heb al een hekel aan vliegen en probeer het te vermijden als het kan. Dus neem ik nu al een risico voor mijzelf. 😁😁quote:Op woensdag 9 augustus 2017 08:15 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Watje...
Beetje risico nemen in het leven Daarbij zullen ze, mocht dit over 100-200 jaar gaan gebeuren, dit uiteraard lang en lang gaan testen.
De regels in luchtvaart zijn streng.
Wel denk ik dat het een keertje gaat gebeuren.
Dit is de spijker op de kop. Ja, menselijke fouten liggen ten grondslag van een hoop ongelukken.quote:Op woensdag 9 augustus 2017 06:51 schreef Bart2002 het volgende:
Commentaar van een kenner:
[..]
Vooral dat laatste getuigt (m.i.) van een diep inzicht. Hij ziet dat denk ik beter dan zij die hier slechts een verdienmodel in zien.
http://www.nu.nl/economie(...)ten-met-piloten.html
Iemand op de FP opperde dat er aan "managerloos ondernemen" w.s. veel meer valt te verdienen. Dat is een stuk eenvoudiger te doen dan deze ambitie.
Een hekel aan vliegen? Toch niet vanwege het 'risico'? Veiligste manier van reizen!quote:Op woensdag 9 augustus 2017 08:18 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik wil best risico's nemen. Maar ik heb al een hekel aan vliegen en probeer het te vermijden als het kan. Dus neem ik nu al een risico voor mijzelf. 😁😁
Emotie hoeft totaal geen gevaar te zijn. Zeker niet als bij keuringen blijkt dat je daar prima mee kan omgaan en zelf in je voordeel werken bij het nemen van een besluit.
Shit😁De toevoeging mbt tot emoties waren niet voor U bedoeld.
In het bericht wordt ook niet uitgegaan van nul en generlei menselijke input.quote:Op woensdag 9 augustus 2017 08:35 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dit is de spijker op de kop. Ja, menselijke fouten liggen ten grondslag van een hoop ongelukken.
Echter, hoe vaak hebben piloten een vliegtuig gered nadat de computer de mist in ging? Een veelvoud daarvan. Dat haalt het nieuws echter niet
Daarnaast, er moet nog zo ontiegelijk veel geautomatiseerd worden, daar zijn niet alleen aanpassingen van de vliegtuigen voor nodig, maar ook bij de luchtverkeersleiding. Wereldwijd.
Mensen die beweren dat vliegtuigen nu al alles zelf kunnen doen zijn absoluut niet op de hoogte van de situatie, er zijn -zeker tijdens het af- en aanvliegen bij luchthavens- nog erg veel menselijke inputs nodig.
Iedereen die een beetje bekend is met hoe log de luchtvaart is qua certificering weet dat dit niet zomaar gaat veranderen.
Het risico uit alinea 1 en de complexiteit uit alinea 2 is iets dat de komende 20 jaar nog niet opgelost is.
Het eerste wat we zullen gaan zien zijn vluchten met 1 piloot (of 2 piloten tijdens af- en aanvliegen, die dan omstebeurt naar bed kunnen op de langere afstanden). Maar ook dat is voorlopig nog de ver-van-ons-bedshow. Vliegtuigen die nu van de band rollen gaan nog wel een jaar of 15 / 20 mee en zijn allemaal multicrew.
Een luchtruim met enkel autonome verkeersvliegtuigen gaat er echt wel komen, maar dat gaan wij niet meer meemaken.
We zullen het zienquote:Op woensdag 9 augustus 2017 09:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In het bericht wordt ook niet uitgegaan van nul en generlei menselijke input.
Dat zou dus ook op afstand kunnen. Al heeft dat weer bepaalde nadelen.
Verder gaat de technologie snel. Dus de stelling dat wij het niet meer gaan meemaken is niet erg feitelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |