abonnement Unibet Coolblue
pi_172976190
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 18:40 schreef hollandia02 het volgende:

[..]

WW? Die gasten hebben een salaris van 150.000 per jaar.
Zo rooskleurig is het leven van een piloot niet meer hoor. De meeste piloten beginnen met een flinke schuld, worden gedwongen om als (schijn)zelfstandige te werken en heel lange dagen te draaien, en ze moeten zelfs hun eigen bammetjes meenemen voor in de cockpit. En dat alles voor veel minder geld dan je zou denken. En als ze daar moeilijk over doen vliegen ze er zo uit.
  maandag 7 augustus 2017 @ 18:54:54 #52
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_172976336
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 18:48 schreef Farenji het volgende:

[..]

Zo rooskleurig is het leven van een piloot niet meer hoor. De meeste piloten beginnen met een flinke schuld, worden gedwongen om als (schijn)zelfstandige te werken en heel lange dagen te draaien, en ze moeten zelfs hun eigen bammetjes meenemen voor in de cockpit. En dat alles voor veel minder geld dan je zou denken. En als ze daar moeilijk over doen vliegen ze er zo uit.
Leuke woordgrap.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  maandag 7 augustus 2017 @ 18:57:38 #53
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172976393
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 18:41 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Wat een rare vergelijking?
Nee, dat is het niet. Autoverkeer is veel autonomer dan vlieg- of treinverkeer. Dus daar gelden andere regels voor.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_172976802
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 18:48 schreef Farenji het volgende:

[..]

Zo rooskleurig is het leven van een piloot niet meer hoor. De meeste piloten beginnen met een flinke schuld, worden gedwongen om als (schijn)zelfstandige te werken en heel lange dagen te draaien, en ze moeten zelfs hun eigen bammetjes meenemen voor in de cockpit. En dat alles voor veel minder geld dan je zou denken. En als ze daar moeilijk over doen vliegen ze er zo uit.
Hangt van de maatschappij waar ze voor vliegen af.

Maar de hoogtijdagen zijn voorbij.
pi_172984996
Ja, je kunt makkelijk een vliegtuig volautomatisch laten vliegen, maar in noodgevallen inschattingen maken kun je echt beter aan mensen over laten. Wat doet een automatische piloot als het een noodlanding moet maken en er geen vliegveld in de buurt is? Ontwijkt het dan ook woongebieden?
Daarnaast blijven er altijd bemande vliegtuigen waarmee het luchtruim gedeeld wordt (en vogels), houdt het daar ook rekening mee?
Racist
pi_172986937
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 18:40 schreef hollandia02 het volgende:

[..]

WW? Die gasten hebben een salaris van 150.000 per jaar.
Nee.
Er zijn maatschappijen zat waar piloten zich inkopen om te mogen vliegen. Uren op doen voordat ze uberhaupt een betaalde baan kunnen krijgen.
Die wereld is echt geschift.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 8 augustus 2017 @ 01:05:34 #57
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_172987413
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 00:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nee.
Er zijn maatschappijen zat waar piloten zich inkopen om te mogen vliegen. Uren op doen voordat ze uberhaupt een betaalde baan kunnen krijgen.
Die wereld is echt geschift.
Wauw...
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_172988204
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 15:24 schreef Ryan3 het volgende:
Als de pitot-buisjes bevriezen dan springt een passagier, die mayday aircrash investigation heeft gezien, wel even in.
Inspringen?

quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 15:31 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

En er zijn ook veel vliegtuigcrashes geweest waarbij de apparatuur foute informatie gaf, en crashes voorkomen doordat de piloot niet afging op de foutieve informatie.

Een hoogtemeter die 5000 meter aangeeft terwijl het in de praktijk 1000 meter is kan nogal een flinke ramp veroorzaken als er geen ogen in de cockpit aanwezig zijn en alleen een computer die er van overtuigd is dat hij op 5000 meter vliegt. Dat ze maar eerst eens zorgen dat alle auto's hier op de grond zonder bestuurder kunnen rijden, dat staat nog volop in de kinderschoenen maar ze praten wel al over vliegtuigen.
Ook dan hoeven er niet per se menselijke piloten te zijn enkel wat reservepersoneel als noodmaatregel die tijdens nood ingrijpen.
pi_172988214
quote:
7s.gif Op maandag 7 augustus 2017 15:40 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het kan best wel eens gebeuren dat overall het aantal crashes met pilootloos omlaag gaat maar dat een hoop van de crashes die gebeuren (vooral in het begin) terug te leiden zijn naar een programmeerfout.

De vraag is hoe je daar mee om gaat als maatschappij want men vergeet nogal gretig het verleden vaak.
Dan zouden die programeerfouten nu al zichtbaar moeten zijn en opvallen doordat de piloot een incidentrapport opstelt. Weet alleen niet hoe die dingen heten, bij welke omstandigheden ze van toepassing zijn, en wie er uiteindelijk over gaat, voorzover er überhaupt sprake is van dit alles. Mijn kennis van de passagiersluchtvaart reikt niet zo ver.
pi_172988220
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 15:40 schreef Odaiba het volgende:
Mooie vooruitgang zou dit zijn, maar ik heb grote twijfels over de veiligheid.

Hackers kunnen voor allerlei redenen al systemen overnemen en dat zal met deze toekomstige technologie niet anders zijn.

Bedrijven moeten dus echt goede veiligheidssystemen inbouwen om hackers buiten de deur te houden, want als het eenmaal mis gaat dan stapt niemand meer in zo'n vervoersmiddel.
Dat zullen dan geen 'hackers' meer zijn, maar terroristen.
pi_172988228
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 16:58 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Computers maken geen fouten. Computers doen wat hen opgedragen is.
Computers kunnen wel uitvallen, kapot raken, hopen maar dat de reservie-energievoorziening niet ook uitvalt. :{
pi_172991248
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 17:54 schreef AchJa het volgende:
Beter gaan we de banken automatiseren. Me dunkt dat daar meer winst te behalen is.
Alsof men daar al niet hard mee bezig is...
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_172991395
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 03:11 schreef Hdero het volgende:

[..]

Computers kunnen wel uitvallen, kapot raken, hopen maar dat de reservie-energievoorziening niet ook uitvalt. :{
Zonder computer gaat een piloot een A380 ook niet aan de grond zetten hoor.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_172992620
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 03:09 schreef Hdero het volgende:

[..]

Dat zullen dan geen 'hackers' meer zijn, maar terroristen.
Hoe dan ook, niet wenselijk.
pi_172993005
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 18:24 schreef naiipajiiau het volgende:

[..]

Een vliegtuig heeft een verwarmingselement gekoppeld aan elke individuele pitot tube.Om te voorkomen dat deze bevriezen tijdens het vliegen op grote hoogte.Dus dat ze zomaar verstopt raken zou al niet mogelijk moeten zijn. Deze pitot tubes meten door middel van de luchtstroom die erdoor stroomt de snelheid van het vliegtuig. Al deze systemen zijn zo uitgevoerd dat je normaal gesproken kunt controleren of ze werken.

Maar raken de pitot tubes verstopt dan heb je geen (goede) data over je snelheid, want dan stroomt er ook geen lucht, of misschien maar gedeeltelijk. Dat zou betekenen dat het vliegtuig misschien op een positie denkt te zijn waar het op dat moment niet (meer) is. Met die snelheid zit je binnen no-time kilometer en kilometers verderop. Of je nu mens of niet bent dit lijkt mij een voorspelling die niet te maken is, een flinke onweersbui kan ontzettend hevig maar wel heel lokaal zijn. Je kunt in een cockpit niet even "het stuur omgooien" als je een lichtflits ziet dan ben je al te laat. En als je systemen niet laten zien dat er iets is? Enkele weken geleden nog was een vliegtuig door bliksem geraakt en veilig geland op het dichtstbijzijnde vliegveld.

Mens OF AI zal zijn beslissingen moeten maken op basis van de informatie die op dat moment voorhanden is, zelfs als er veel ontbreekt of je niet weet of het klopt. In die gevallen schat ik de kans bij de AI hoger in. Omdat deze geen moment stress zal ervaren. Zelfs mensen die jaren ervaring hebben maken soms onbegrijpelijke fouten, helaas.
Klopt idd, zijn 3 of 4 pitot-buisjes en die hebben verwarmingselementen. En ze hebben ook een radar aan boord die het weer in de gaten houdt. Wat hier gebeurde is dat men wrs door een kleinere bui, niet zag dat daarachter een veel grotere bui ontstond en daar ging men doorheen. Alleen de condities waren dusdanig dat al die pitot-buisjes vrij snel toch verstopt raakten (door onderkoeld water), zodat de automatische piloot geen snelheid meer kon vaststellen. Toen kwam de ene melding na de andere melding en klapte ook de automatische piloot eruit. Ondertussen kregen die piloten een overvloed aan info te verwerken en zagen door de bomen het bos niet meer.
Het initiële probleem, die heel grote onweersbui, die als het ware schuil ging achter de kleinere onweersbui, werd dus niet (automatisch) waargenomen.
I´m back.
pi_173011748
Commentaar van een kenner:

quote:
Melkert heeft ook zijn twijfels over de veiligheid. ''Het is de vraag of we met technologie alles kunnen bedenken wat er mis kan gaan met een vliegtuig. In 50 tot 75 procent ligt de oorzaak van een ongeval bij de piloot. We registreren heel goed wat er misgaat, maar we houden niet bij wat er goed gaat.''
Vooral dat laatste getuigt (m.i.) van een diep inzicht. Hij ziet dat denk ik beter dan zij die hier slechts een verdienmodel in zien.

http://www.nu.nl/economie(...)ten-met-piloten.html

Iemand op de FP opperde dat er aan "managerloos ondernemen" w.s. veel meer valt te verdienen. :) Dat is een stuk eenvoudiger te doen dan deze ambitie.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173012035
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 06:51 schreef Bart2002 het volgende:
Commentaar van een kenner:

[..]

Vooral dat laatste getuigt (m.i.) van een diep inzicht. Hij ziet dat denk ik beter dan zij die hier slechts een verdienmodel in zien.

http://www.nu.nl/economie(...)ten-met-piloten.html

Iemand op de FP opperde dat er aan "managerloos ondernemen" w.s. veel meer valt te verdienen. :) Dat is een stuk eenvoudiger te doen dan deze ambitie.
Dat laatste wordt nooit wat, want het overgrote deel van de werknemers heeft aansturing nodig.

Ten aanzien van het eerste geloof ik dat het weldegelijk kan en veiliger is. Als ik zie hoe snel het nu al gaat met auto's (vele malen lastiger), dan moet het met vliegtuigen helemaal kunnen.

Of ik die keuze zou maken is vers twee: ik vermoed dat passagiers de piloot wel op prijs stellen, dus voorlopig zie ik het daarom niet gebeuren.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 08:10:18 #68
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173012108
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 08:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat laatste wordt nooit wat, want het overgrote deel van de werknemers heeft aansturing nodig.

Ten aanzien van het eerste geloof ik dat het weldegelijk kan en veiliger is. Als ik zie hoe snel het nu al gaat met auto's (vele malen lastiger), dan moet het met vliegtuigen helemaal kunnen.

Of ik die keuze zou maken is vers twee: ik vermoed dat passagiers de piloot wel op prijs stellen, dus voorlopig zie ik het daarom niet gebeuren.
Er zijn steeds meer bedrijven die gaan inzien dat zelfsturende teams beter werken dan die talloze manager lagen die zijn ontstaan in de jaren 90.

Maar zonder piloot of op zijn minst een boordwerktuig -bouwkundige zal ik nooit in een vliegtuig stappen.
Een computer zal nooit de mens kunnen evenaren. Alleen al emoties zijn door een computer niet na te bootsen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_173012141
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 08:10 schreef Cherna het volgende:

[..]
Maar zonder piloot of op zijn minst een boordwerktuig -bouwkundige zal ik nooit in een vliegtuig stappen.
Een computer zal nooit de mens kunnen evenaren. Alleen al emoties zijn door een computer niet na te bootsen.
Watje...
Beetje risico nemen in het leven ;) Daarbij zullen ze, mocht dit over 100-200 jaar gaan gebeuren, dit uiteraard lang en lang gaan testen.

De regels in luchtvaart zijn streng.

Wel denk ik dat het een keertje gaat gebeuren.
Love is in the air!
pi_173012162
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 08:10 schreef Cherna het volgende:

[..]

Er zijn steeds meer bedrijven die gaan inzien dat zelfsturende teams beter werken dan die talloze manager lagen die zijn ontstaan in de jaren 90.

Maar zonder piloot of op zijn minst een boordwerktuig -bouwkundige zal ik nooit in een vliegtuig stappen.
Een computer zal nooit de mens kunnen evenaren. Alleen al emoties zijn door een computer niet na te bootsen.
De boordwerktuigkundige is al overbodig op vrijwel alle toestellen. Uitstervend beroep.

Zelfsturende teams kan alleen bij een bepaald werk- en denkniveau, wat de meesten simpelweg niet hebben. En zelfs die hebben leidinggevenden nodig om hen de kaders te geven waarbinnen ze zelfsturend kunnen zijn.

Ik pleit verder nergens voor overmatig gelaagd inrichten van bedrijven. De kunst is de gulden middenweg vinden.

En emotie is juist een gevaar als het gaat om besluiten nemen.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 08:18:27 #71
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173012165
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 08:15 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Watje...
Beetje risico nemen in het leven ;) Daarbij zullen ze, mocht dit over 100-200 jaar gaan gebeuren, dit uiteraard lang en lang gaan testen.

De regels in luchtvaart zijn streng.

Wel denk ik dat het een keertje gaat gebeuren.
Ik wil best risico's nemen. Maar ik heb al een hekel aan vliegen en probeer het te vermijden als het kan. Dus neem ik nu al een risico voor mijzelf. 😁😁

Emotie hoeft totaal geen gevaar te zijn. Zeker niet als bij keuringen blijkt dat je daar prima mee kan omgaan en zelf in je voordeel werken bij het nemen van een besluit.

Shit😁De toevoeging mbt tot emoties waren niet voor U bedoeld.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_173012335
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 06:51 schreef Bart2002 het volgende:
Commentaar van een kenner:

[..]

Vooral dat laatste getuigt (m.i.) van een diep inzicht. Hij ziet dat denk ik beter dan zij die hier slechts een verdienmodel in zien.

http://www.nu.nl/economie(...)ten-met-piloten.html

Iemand op de FP opperde dat er aan "managerloos ondernemen" w.s. veel meer valt te verdienen. :) Dat is een stuk eenvoudiger te doen dan deze ambitie.
Dit is de spijker op de kop. Ja, menselijke fouten liggen ten grondslag van een hoop ongelukken.
Echter, hoe vaak hebben piloten een vliegtuig gered nadat de computer de mist in ging? Een veelvoud daarvan. Dat haalt het nieuws echter niet ;)

Daarnaast, er moet nog zo ontiegelijk veel geautomatiseerd worden, daar zijn niet alleen aanpassingen van de vliegtuigen voor nodig, maar ook bij de luchtverkeersleiding. Wereldwijd.
Mensen die beweren dat vliegtuigen nu al alles zelf kunnen doen zijn absoluut niet op de hoogte van de situatie, er zijn -zeker tijdens het af- en aanvliegen bij luchthavens- nog erg veel menselijke inputs nodig.

Iedereen die een beetje bekend is met hoe log de luchtvaart is qua certificering weet dat dit niet zomaar gaat veranderen.

Het risico uit alinea 1 en de complexiteit uit alinea 2 is iets dat de komende 20 jaar nog niet opgelost is.

Het eerste wat we zullen gaan zien zijn vluchten met 1 piloot (of 2 piloten tijdens af- en aanvliegen, die dan omstebeurt naar bed kunnen op de langere afstanden). Maar ook dat is voorlopig nog de ver-van-ons-bedshow. Vliegtuigen die nu van de band rollen gaan nog wel een jaar of 15 / 20 mee en zijn allemaal multicrew.

Een luchtruim met enkel autonome verkeersvliegtuigen gaat er echt wel komen, maar dat gaan wij niet meer meemaken.
pi_173012713
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 08:18 schreef Cherna het volgende:

[..]

Ik wil best risico's nemen. Maar ik heb al een hekel aan vliegen en probeer het te vermijden als het kan. Dus neem ik nu al een risico voor mijzelf. 😁😁

Emotie hoeft totaal geen gevaar te zijn. Zeker niet als bij keuringen blijkt dat je daar prima mee kan omgaan en zelf in je voordeel werken bij het nemen van een besluit.

Shit😁De toevoeging mbt tot emoties waren niet voor U bedoeld.
Een hekel aan vliegen? Toch niet vanwege het 'risico'? Veiligste manier van reizen!
pi_173012754
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 08:35 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Dit is de spijker op de kop. Ja, menselijke fouten liggen ten grondslag van een hoop ongelukken.
Echter, hoe vaak hebben piloten een vliegtuig gered nadat de computer de mist in ging? Een veelvoud daarvan. Dat haalt het nieuws echter niet ;)

Daarnaast, er moet nog zo ontiegelijk veel geautomatiseerd worden, daar zijn niet alleen aanpassingen van de vliegtuigen voor nodig, maar ook bij de luchtverkeersleiding. Wereldwijd.
Mensen die beweren dat vliegtuigen nu al alles zelf kunnen doen zijn absoluut niet op de hoogte van de situatie, er zijn -zeker tijdens het af- en aanvliegen bij luchthavens- nog erg veel menselijke inputs nodig.

Iedereen die een beetje bekend is met hoe log de luchtvaart is qua certificering weet dat dit niet zomaar gaat veranderen.

Het risico uit alinea 1 en de complexiteit uit alinea 2 is iets dat de komende 20 jaar nog niet opgelost is.

Het eerste wat we zullen gaan zien zijn vluchten met 1 piloot (of 2 piloten tijdens af- en aanvliegen, die dan omstebeurt naar bed kunnen op de langere afstanden). Maar ook dat is voorlopig nog de ver-van-ons-bedshow. Vliegtuigen die nu van de band rollen gaan nog wel een jaar of 15 / 20 mee en zijn allemaal multicrew.

Een luchtruim met enkel autonome verkeersvliegtuigen gaat er echt wel komen, maar dat gaan wij niet meer meemaken.
In het bericht wordt ook niet uitgegaan van nul en generlei menselijke input. ;)

Dat zou dus ook op afstand kunnen. Al heeft dat weer bepaalde nadelen.

Verder gaat de technologie snel. Dus de stelling dat wij het niet meer gaan meemaken is niet erg feitelijk.
pi_173012800
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 09:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

In het bericht wordt ook niet uitgegaan van nul en generlei menselijke input. ;)

Dat zou dus ook op afstand kunnen. Al heeft dat weer bepaalde nadelen.

Verder gaat de technologie snel. Dus de stelling dat wij het niet meer gaan meemaken is niet erg feitelijk.
We zullen het zien ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')