abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  maandag 7 augustus 2017 @ 12:48:54 #1
229935 damsco
A.F.C.A.- Straatsoldaat
pi_172968481
registreer om deze reclame te verbergen
Ik wil mijn halfsteens garage isoleren. Nu lees ik dat met glas/steenwol je een luchtspouw moet hanteren van 2/3 cm ivm vocht.

• Klopt het dat je met piepschuim platen dit niet hoeft omdat vocht hier niet door heen kan komen? Maw: kan ik de piepschuim platen gewoon tegen de binnenkant van de buitenmuur aan kitten?

• Ik zie dat gamma bijvoorbeeld 1.32rd als isolatiewaarde heeft bij platen van 5cm dik. Als ik 2 platen tegen elkaar lijm krijg ik dan een verdubbeling van rd waarde of werkt dat niet zo? Ik vraag me namelijk af of 1.32rd wel genoeg is (1 kant van de garage staat tegen mijn huis aan, de andere kant is losstaand)
Op dinsdag 6 januari 2009 00:34 schreef SHE het volgende:
Ik denk dat je mama haar kut nog wel ff wil laten zien. Srsly. Ik stop je er zelf in terug, fuckface.
pi_172971425
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 12:48 schreef damsco het volgende:
Ik wil mijn halfsteens garage isoleren. Nu lees ik dat met glas/steenwol je een luchtspouw moet hanteren van 2/3 cm ivm vocht.

• Klopt het dat je met piepschuim platen dit niet hoeft omdat vocht hier niet door heen kan komen? Maw: kan ik de piepschuim platen gewoon tegen de binnenkant van de buitenmuur aan kitten?

• Ik zie dat gamma bijvoorbeeld 1.32rd als isolatiewaarde heeft bij platen van 5cm dik. Als ik 2 platen tegen elkaar lijm krijg ik dan een verdubbeling van rd waarde of werkt dat niet zo? Ik vraag me namelijk af of 1.32rd wel genoeg is (1 kant van de garage staat tegen mijn huis aan, de andere kant is losstaand)
• daar zijn hele bladzijden op forums aan gewijd en er zijn twee "scholen": de spouwschool zegt: met een spouw kan de lucht circuleren en evt. condensaat via de ventilatieopeningen worden afgevoerd. De anti-spouwschool zegt: met een spouw kan vochtige lucht ophopen met condensatie tot gevolg op een koude buitenmuur; ergo: geen spouw is geen lucht, is geen vocht, is geen condensatie. Doe wat je wilt, volgens mij kan vocht toch wel via de bakstenen verdampen. Bovendien: wat voor vochtbronnen heb je in je garage?

• dat werkt met een e-macht met negatieve exponent. Als de eerste laag isolatie al 50% tegenhoudt, zal de tweede, identieke laag, nog maar 50% van de resterende 50% tegenhouden. Dus is je totale isolatie met dubbele dikte, 75%

Als je echt een flinke isolatiewaarde wilt, kan je betere steenwol of PIR/PUR platen gebruiken
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_172975902
Wat wil je bereiken met het isoleren? Ga je de ruimte ook verwarmen? Tot kamertemperatuur of enkele graden om de luchtvochtigheid omlaag te brengen?
pi_172979651
Ik zit in precies dezelfde situatie wat betreft garage en wil deze ook nog gaan isoleren.

Ik zelf had gedacht aan B-keus isolatie panelen van koelcellen. Dat zijn dus pir/pur panelen en vele verschillende diktes verkrijgbaar, hoe dikker hoe meer isolatiewaarde.

Genoeg aanbieders op de markt in deze panelen en prijs ligt rond de 7-15 euro de meter, ook geheel afhankelijk hoe dik de panelen zijn. Ik dacht zelf aan 6-8cm dik.

Zou ik deze panelen rechtsreeks tegen de muur schroeven/plakken en daarna nog afwerken met OSB platen zodat ik er kastjes en ophang beugels tegenaan kan schroeven? Of eerst een regelwerk maken van latjes, ongeveer 2 cm dik? Aangezien er ook nog elektra buizen lopen kunnen die er dan mooi achter vallen.

Ik was verder niet van plan de garage permanent te gaan verwarmen maar wil de warmte zomers tegen gaan en in de winter de kou, eventueel wat elektrisch bijverwarmen als ik daar aan de klus ben.

Het dak is ook niet geisoleerd maar wil ik ook nog eens aanpakken. Van bovenaf zelfde panelen erop, eventueel wel een stuk dikker en daar weer nieuw dakbedekking overheen.
pi_172980059
Ik heb enkele muren van mijn huis op deze manier ge´soleerd in verband met de weinige ruimte.
EPS platen met spuitlijm tegen de muur gelijmd. Naden opgevuld met dezelfde lijm. Vervolgens nog een laag EPS platen er overheen met de naden op een andere plek, zodat alles dicht is.

Daarna OSB plaat er tegenaan geschroefd. Gat diep genoeg boren, plug incl. schroef erin slaan en vastschroeven. De OSB plaat trekt zich tegen het EPS aan, als de onderliggende muur al vlak is dan komen je OSB platen ook mooi vlak uit.
Daarna nog een laag gipsplaat i.v.m. afwerking maar ook i.v.m. de brandbaarheid van EPS.

Een spouw heb ik hier niet dus daar heb ik geen ervaring mee.
  dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:31:31 #6
229935 damsco
A.F.C.A.- Straatsoldaat
pi_172994760
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 14:56 schreef blomke het volgende:

[..]

• daar zijn hele bladzijden op forums aan gewijd en er zijn twee "scholen": de spouwschool zegt: met een spouw kan de lucht circuleren en evt. condensaat via de ventilatieopeningen worden afgevoerd. De anti-spouwschool zegt: met een spouw kan vochtige lucht ophopen met condensatie tot gevolg op een koude buitenmuur; ergo: geen spouw is geen lucht, is geen vocht, is geen condensatie. Doe wat je wilt, volgens mij kan vocht toch wel via de bakstenen verdampen. Bovendien: wat voor vochtbronnen heb je in je garage?

• dat werkt met een e-macht met negatieve exponent. Als de eerste laag isolatie al 50% tegenhoudt, zal de tweede, identieke laag, nog maar 50% van de resterende 50% tegenhouden. Dus is je totale isolatie met dubbele dikte, 75%

Als je echt een flinke isolatiewaarde wilt, kan je betere steenwol of PIR/PUR platen gebruiken
Dankjewel blomke :)

Is het bij EPS platen nog nodig om dampdoorlatende folie te gebruiken? Ik lees op het internet dat een luchtspouw al voor voldoende afremming zorgt en dat EPS sowieso dampremmend is.

Ik zit er nu over na te denken om het volgende te doen:

buitenmuur halfsteens | 3cm luchtspouw | rachelwerk met EPS plaat a 6cm | dampdichte folie | OSB plaat | gipsplaat

Ik vraag me alleen wel af hoe ik 3cm luchtspouw kan maken. Het rachelwerk boor je namelijk vast aan de muur. Kan dat niet gaan rotten omdat het rechtstreeks de muur raakt?

quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 18:32 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat wil je bereiken met het isoleren? Ga je de ruimte ook verwarmen? Tot kamertemperatuur of enkele graden om de luchtvochtigheid omlaag te brengen?
Ik heb geen verwarming in de garage. Ik wil graag dat het in de winter er niet gaan vriezen zodat ik er spullen kan opslaan. Ook wil ik graag de luchtvochtigheid naar beneden krijgen.

- Ik wil het dak van buitenaf isoleren door er platen op te leggen
- En de muren die in contact staan met de buitenlucht van binnenaf isoleren middels een voorzetwand
Ik denk dat je mama haar kut nog wel ff wil laten zien. Srsly. Ik stop je er zelf in terug, fuckface.
pi_172995077
Zonder verwarming heb je geen garantie tegen een vorst- of vochtvrije garage. Isoleren voorkomt geen warmte uittreding, maar het vertraagd slechts de warmte uittreding.

Waarschijnlijk is de muur tussen woning en garage redelijk tot goed ge´soleerd, en is het warmtetransport vanuit de woning naar de garage gering. Je moet dan de garage wel heel goed isoleren, om met alleen de warmte vanuit de woning de boel op temperatuur te houden. Of je moet ook een warmtebron in de garage plaatsen.
  dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:12:57 #8
229935 damsco
A.F.C.A.- Straatsoldaat
pi_172995611
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 13:45 schreef Ivo1985 het volgende:
Zonder verwarming heb je geen garantie tegen een vorst- of vochtvrije garage. Isoleren voorkomt geen warmte uittreding, maar het vertraagd slechts de warmte uittreding.

Waarschijnlijk is de muur tussen woning en garage redelijk tot goed ge´soleerd, en is het warmtetransport vanuit de woning naar de garage gering. Je moet dan de garage wel heel goed isoleren, om met alleen de warmte vanuit de woning de boel op temperatuur te houden. Of je moet ook een warmtebron in de garage plaatsen.
Dat klopt. De woning is van vorig jaar, en de tussenmuur is een compleet gesioleerde tussenmuur.

Het idee is om tussen de halfsteens en volsteens de latten te plaatsen (in rood). En daar tussen de EPS platen te drukken. Vervolgens over de hele lengte dampdichte folie en dan OSB en gipsplaten.

Er zal nog wel wat warmteverlies zijn doordat er af en toe volsteens stenen tussen zitten, en boven de garagedeur en tuindeur kan ik ook niet isoleren.

Heeft het dan uberhaupt wel zin? Ik heb overigens wel een kruipruimte, dus wellicht kan ik ooit een warmwaterleiding naar de garage toe leggen om een verwarming te plaatsen? Ik heb nu alleen een koudwater leiding die in de dekvloer ligt.

GEH8TaZ.png
Foto van garage. Rood zijn de verticale latten, wit zijn de EPS platen die ik tussen de inhammen van de muur wil drukken. Rechts zie je ook de pvc elektra buizen. Die wil ik aftakken om aan de overkant (middels kruipruimte) ook stopcontacten te maken.

GEHdict.jpg
Kruipruimte die ook ge´soleerd is (+ water). Ik wil door deze kruipruimte ook de elektra laten lopen naar de andere kant van de muur.
pi_172997909
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 14:12 schreef damsco het volgende:

Heeft het dan uberhaupt wel zin? Ik heb overigens wel een kruipruimte, dus wellicht kan ik ooit een warmwaterleiding naar de garage toe leggen om een verwarming te plaatsen? Ik heb nu alleen een koudwater leiding die in de dekvloer ligt.

Als je er toch makkelijk bij kunt, kan je het best een radiator plaatsen en op je CV in de woning aansluiten. Verder dak garage isoleren, da's meestal ook een fors warmtelek.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')