abonnement Unibet Coolblue
pi_172967300
Lastige situatie. In je eerste gesprek sowieso niet melden, dan ben je kansloos en je hebt geen enkele verplichting zoiets te melden.
Ik denk dat ik het in een tweede gesprek wel zou melden. Zeker als de operatie nog in de proeftijd valt is dat handiger dan dat het "uit het niets" komt.
Zorg wel dat je duidelijk maakt dat je niet verplicht bent het te melden en dat je je werkgever daarmee een flinke gunst bewijst.
pi_172967549
Neem gewoon onbetaald verlof op als je naar ziekenhuis moet.
5 Ferrari's op videoband!
pi_172967583
Ik zou na afloop van het contract helemaal niets doen, voor die tijd wel uit gaan zoeken wanneer de exacte operatiedatum is.
Ook het solliciteren(ingaan op uitnodigingen) zou ik verschuiven tot na het herstel.
Ik weet dat het financieele consequenties heeft, maar hier is vast wel een mouw aan te passen(hulp vrienden, familie, etc..)
  maandag 7 augustus 2017 @ 12:15:49 #54
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172967763
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 12:06 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Neem gewoon onbetaald verlof op als je naar ziekenhuis moet.
Een paar weken onbetaald verlof als je net bent begonnen en nog in je proeftijd zit.
Dan zullen er inderdaad geen vragen komen....
Tot nooit .......
pi_172967928
Ik zou het als toekomstig werkgever zeer waarderen als je dit ter sprake brengt voordat het contract wordt getekend. Het geeft voor mij aan dat je op basis van vertrouwen wilt samenwerken en biedt mij tevens te mogelijkheid de planning waar nodig aan te passen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tja... op 07-08-2017 12:37:59 ]
  maandag 7 augustus 2017 @ 13:02:13 #56
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_172968720
Het hangt helemaal van je beroep/functie af en waar je solliciteert.

Als ik dit hoor van een nieuwe magazijn medewerker in het 1e gesprek dan komt er geen 2e gesprek. Ik zoek tenslotte iemand om te werken, omdat ik met FTE te kort zit.

Zoek ik een nieuwe projectmanager en ben jij bijzonder geschikt, dan maakt het me weinig uit waarschijnlijk, maar is er een andere die ook komt solliciteren en dezelfde kwaliteiten heeft ...

Het is vervelend, en het mag niet, maar ik neem ook geen mensen aan voor de hobby.

Hoe je het na een evt. sollicitatie zou kunnen brengen, geen id. Hangt ook weer af van je kunnen, de werkgever en je functioneren of dat het de relatie met werkgever schaad. Daar zou ik dan wel minder problemen mee hebben, in beide functies, en hopen dat alles goed gaat met de operatie ed. Je bent tenslotte aangenomen om wat je kan, en dat is blijkbaar goed.
Dum de dum
pi_172968730
Een optie die mogelijk is, is gesprek aangaan en of de startdatum verschoven kan worden nadat je hersteld bent van operatie.

nvm, overheen gelezen is al gevraagd
pi_172968940
Ik zou het ook gewoon melden in het tweede gesprek. Je hoeft ook niet alle details te benoemen, maar alleen bijv. een neurologische ingreep met een duidelijke verwachting wanneer je weer kunt werken.

Als je dit niet meldt is dat echt niet goed voor de vertrouwensband. Het zou mij niet lekker zitten.

Aan de andere kant kan ik mij wel voorstellen als jij de hoofdkostwinner bent thuis en gewoon geen risico wilt nemen dat je het verzwijgt. Op de korte termijn heb je dan iig inkomsten. Hou er dan wel rekening mee dat je proeftijd of een tijdelijk contract niet verlengd wordt en je dus over een tijdje weer kunt gaan solliciteren. Maar goed, dan heb je iig weer een tijdje inkomsten overbrugt.
pi_172968976
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 10:48 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ja, maar als jij aankomt met: "Hoi, ik ben Ypmaha en ik heb een hersentumor", dan gaan ze je niet eens aannemen.
dit
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_172970005
Kun je niet gewoon een paar weken later starten? Sterkte met de tumor trouwens.
pi_172970238
Ik vind deze casus helemaal niet zo eenvoudig.

Kijk je naar de wetgeving dan zegt die:
quote:
"‘… het verzwijgen tijdens een sollicitatiegesprek van een kwaal waarover de werkgever geen daarop gerichte vraag heeft gesteld, [kan] alleen als een zodanige dringende reden worden beschouwd, indien de arbeider wist of had moeten begrijpen dat deze kwaal hem ongeschikt maakt voor de betrekking waarnaar hij solliciteerde.’"
Maar ook:
quote:
"‘Na een bepaalde periode komt er echter een moment, waarop ook het belang van de werkgever bij bekendmaking tot gelding dient te komen. De regering is van mening dat deze periode twee maanden dient te bedragen … In de Ziektewet (ZW) wordt allereerst vastgelegd dat de werknemer die gedeeltelijk arbeidsgeschikt is, na twee maanden van de nieuwe dienstbetrekking verplicht is de werkgever desgevraagd te informeren over zijn mogelijke aanspraak op ziekengeld op grond van artikel 29b ZW (no riskpolis)."
Als laatste:
quote:
"Als na het in dienst treden vast staat
dat de werknemer arbeidsongeschikt was voor de functie
•en dit opzettelijk heeft verzwegen,
dan is de werkgever niet verplicht om het loon tijdens ziekte door te betalen."
Wat is het geval nu? TS weet dat hij binnenkort zich voor enkele weken ziek moet melden vanwege een operatie.
In de wetgeving wordt niet gesproken van ziekte maar van "arbeidsongeschiktheid door ziekte of gebrek".
TS wéét dus dat hij binnenkort arbeidsongeschikt zal zijn voor de functie voor enkele weken.

Ik denk dat dit geval uit te leggen is als het opzettelijk verzwijgen van arbeidsongeschiktheid voor de functie. En dát mag dus niet.

* Quotes uit: https://wsadvocaten.nl/ad(...)te-bij-sollicitatie/
  maandag 7 augustus 2017 @ 14:11:41 #62
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172970355
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 14:06 schreef Ouder1 het volgende:
Ik vind deze casus helemaal niet zo eenvoudig.

Kijk je naar de wetgeving dan zegt die:

[..]

Maar ook:

[..]

Als laatste:

[..]

Wat is het geval nu? TS weet dat hij binnenkort zich voor enkele weken ziek moet melden vanwege een operatie.
In de wetgeving wordt niet gesproken van ziekte maar van "arbeidsongeschiktheid door ziekte of gebrek".
TS wéét dus dat hij binnenkort arbeidsongeschikt zal zijn voor de functie voor enkele weken.

Ik denk dat dit geval uit te leggen is als het opzettelijk verzwijgen van arbeidsongeschiktheid voor de functie. En dát mag dus niet.

* Quotes uit: https://wsadvocaten.nl/ad(...)te-bij-sollicitatie/
Als die logica opgaat, ben je ook ongeschikt voor de functie (iedere functie, dus) als je zwanger bent.
TS is niet arbeidsongeschikt, maar tijdelijk afwezig. Dat is iets anders.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 7 augustus 2017 @ 14:13:00 #63
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_172970385
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 14:06 schreef Ouder1 het volgende:
Ik vind deze casus helemaal niet zo eenvoudig.

Kijk je naar de wetgeving dan zegt die:

[..]

Maar ook:

[..]

Als laatste:

[..]

Wat is het geval nu? TS weet dat hij binnenkort zich voor enkele weken ziek moet melden vanwege een operatie.
In de wetgeving wordt niet gesproken van ziekte maar van "arbeidsongeschiktheid door ziekte of gebrek".
TS wéét dus dat hij binnenkort arbeidsongeschikt zal zijn voor de functie voor enkele weken.

Ik denk dat dit geval uit te leggen is als het opzettelijk verzwijgen van arbeidsongeschiktheid voor de functie. En dát mag dus niet.

* Quotes uit: https://wsadvocaten.nl/ad(...)te-bij-sollicitatie/
Kun je arbeidsongeschikt zijn voor een paar weken? Is het in mijn geval niet gewoon ziek zijn?

Wat ik heb is niet levensbedreigend, het enige gebrek wat ik heb is duizeligheid bij het voor langere tijd naar boven kijken. Meer niet.

Een operatie is in principe ook niet noodzakelijk, maar voor mij wel erg wenselijk.
pi_172970431
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 14:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als die logica opgaat, ben je ook ongeschikt voor de functie (iedere functie, dus) als je zwanger bent.
TS is niet arbeidsongeschikt, maar tijdelijk afwezig. Dat is iets anders.
Zwangerschap valt onder de ziektewet, niet onder loondoorbetaling tijdens arbeidsongeschiktheid door ziekte of gebrek. Wist je dat niet?

Dus TS is tijdelijk afwezig op basis waarvan? Vakantieuren heeft hij dan nog niet voldoende opgebouwd. Onbetaald verlof?
pi_172970503
Mijn ervaring is dat door open en eerlijk te zijn, ik in het verleden juist wel ben aangenomen.

Tuurlijk ligt het aan je functie, maar wat heb je er aan om nu aangenomen te worden en het te verzwijgen. Waarschijnlijk na de hand met lood in je schoenen weer te gaan werken, om met de nek aangekeken te worden en weer geen contractverlenging te krijgen.

Ik zou eerst het gesprek aangaan en zodra je het gevoel hebt een klik te hebben, kun je het erover hebben en wellicht zelf al ideeën opdragen van idd contract later in te laten gaan oid. Of hen op de hoogte houden zodra je een datum weet. Het geeft ook vertrouwen als je zo eerlijk bent en als je dan wordt aangenomen, is de kans op contractverlenging ook weer groter.
  maandag 7 augustus 2017 @ 14:18:48 #66
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172970511
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 14:15 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zwangerschap valt onder de ziektewet, niet onder loondoorbetaling tijdens arbeidsongeschiktheid door ziekte of gebrek. Wist je dat niet?
Jawel, maar voor informatievoorziening rondom sollicitaties wordt vallen zwangerschap en ziekte(-historie) min of meer onder dezelfde noemer.
quote:
Dus TS is tijdelijk afwezig op basis waarvan? Vakantieuren heeft hij dan nog niet voldoende opgebouwd. Onbetaald verlof?
Ziek. Als je ongepland het ziekenhuis in gaat, werkt dat namelijk ook zo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_172970554
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 14:13 schreef Ypmaha het volgende:

[..]

Kun je arbeidsongeschikt zijn voor een paar weken? Is het in mijn geval niet gewoon ziek zijn?

Wat ik heb is niet levensbedreigend, het enige gebrek wat ik heb is duizeligheid bij het voor langere tijd naar boven kijken. Meer niet.

Een operatie is in principe ook niet noodzakelijk, maar voor mij wel erg wenselijk.
https://www.arbeidsrechte(...)of-tot-werk-in-staat

quote:
Ziek is een medewerker die door een lichamelijk of geestelijk gebrek (handicap) niet meer in staat is het werk te doen dat hij geacht wordt te verrichten. Een dergelijke definitie brengt met zich mee dat een medewerker alleen ziek wordt gevonden, als hij arbeidsongeschikt is. Daarmee wil men echter niet afdoen aan het feit dat veel medewerkers die ziek worden gevonden, toch arbeidsgeschikt zijn of toch arbeid verrichten.
Het is een zaak van definitie.
Als jij door je ziekte niet instaat bent je werk te verrichten, ben je dus arbeidsongeschikt.
Dat kan voor een paar uur zijn maar ook levenslang. De duur van de arbeidsongeschiktheid doet er dus niet toe in de definitie.
pi_172970593
quote:
2s.gif Op maandag 7 augustus 2017 10:48 schreef Mark het volgende:

[..]

Voor zo'n werkgever zou ik niet eens willen werken :{w
Dan is het ook opgelost.
  maandag 7 augustus 2017 @ 14:28:39 #69
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_172970737
Ik zou het voor mijn gemoedsrust wél alvast delen als blijkt dat men serieuze interesse in je hebben maar niet meteen als binnenkomer.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 7 augustus 2017 @ 14:31:10 #70
3542 Gia
User under construction
pi_172970792
Lijkt me knap lastig om de juiste keuze te maken.
Je wilt niet dat je werkgever je straks niet kan vertrouwen, maar je wilt ook graag die baan.

Als je nu tegen de werkgever zegt dat je een hersenoperatie nodig hebt, waarmee je een paar weken met ziekteverlof bent (wat tegenwoordig de werkgevers betalen, toch?), dan kan ik me voorstellen dat zo'n werkgever zegt 'nu even niet', maar we bellen je als we weer een vacature hebben.

Als je hier niets van zegt, en je stelt je werkgever, in je proeftijd, voor het voldongen feit van enkele weken ziektewet, dan kan het zomaar zijn dat je proeftijd niet verlengt wordt, wegens geschaad vertrouwen.

Ik zou de gok wagen en het eerlijk vertellen. Aan het eind van de eerste gespreksronde.
Misschien kun je wat medische uitleg meenemen om te laten zien dat dit je functioneren niet beïnvloedt.

Succes, ook met de operatie. Lijkt me best eng dat gepook in je grijze cellen.
pi_172970801
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 14:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jawel, maar voor informatievoorziening rondom sollicitaties wordt vallen zwangerschap en ziekte(-historie) min of meer onder dezelfde noemer.

[..]

Ziek. Als je ongepland het ziekenhuis in gaat, werkt dat namelijk ook zo.
Feit is dus dat het niet toegestaan is om te verzwijgen dat je (deels/tijdelijk) arbeidsongeschikt bent voor de functie.

Ziek zijn ansich geeft geen recht op loondoorbetaling. Dat recht verkrijg je pas wanneer die ziekte je arbeidsongeschikt maakt. Bijvoorbeeld dus omdat je een operatie moet ondergaan.

Dit geval kán dus uitgelegd worden als bewust verzwijgen van arbeidsongeschiktheid voor de functie want tijdens het sollicitatiegesprek wist TS al dat hij op korte termijn enkele weken arbeidsongeschikt voor de functie zou zijn.

Zwangerschap en ziekte historie/ziekte vallen onder die 2 maandenregeling omdat zij onder de ziektewet vallen en niet onder loondoorbetaling bij arbeidsongeschiktheid door ziekte of gebrek.

Die ziektehistorie/ziekte mag echter niet de sollicitant ongeschikt maken voor de functie.
Stel: Iemand heeft monteurseczeem. Hij solliciteert als administratief medewerker: Hij mag verzwijgen dat hij monteurseczeem heeft omdat het niet in de lijn der verwachting ligt dat hij daardoor arbeidsongeschikt wordt voor de functie.
Stel: Dezelfde persoon solliciteert voor de functie van automonteur. Hij mag niet verzwijgen dat hij monteurseczeem heeft omdat het in de lijn der verwachting ligt dat hij daardoor arbeidsongeschikt wordt voor de functie.
pi_172972948
quote:
14s.gif Op maandag 7 augustus 2017 10:57 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik werk liever met mensen die gewoon open en eerlijk zijn... In alle andere gevallen kan ik heel harteloos zijn..
Gooi het op tafel en we regelen iets.. Hou het voor je en je springt maar hoog en laag, maar ik help je niet..
Precies, want goed werkgeverschap tonen doe je natuurlijk alleen maar naar de werknemers die je mag, nietwaar?
"Pools are perfect for holding water"
pi_172972983
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 16:05 schreef probeer het volgende:

[..]

Precies, want goed werkgeverschap tonen doe je natuurlijk alleen maar naar de werknemers die je mag, nietwaar?
Dat zegt hij toch niet?
pi_172973272
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 16:07 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat zegt hij toch niet?
Vooruit dan. Hij zegt dat wanneer een werknemer niet open en eerlijk is over zaken waar diegene volgens de wet niet eens open en eerlijk over hoeft te zijn, hij diegene op elke mogelijke manieren terug pakt.

Plus zijn beeld dat de gezondheid van de werknemer voor letterlijk elke functie belangrijk is.

En dan ontstaat er dus een situatie waarin hij van zijn werknemers verwacht dat ze volledig open zijn over hun medisch dossier, omdat ze anders 'niet volledig eerlijk zijn over hun arbeidsvermogen'. En iedereen die daar niet aan mee werkt, zal dus bij voorbaat niet volledig open en eerlijk zijn, en volgens zijn zeggen dan net zo lang gefrustreerd worden totdat ze weg zijn.

Maw, geef me je medisch dossier want anders pest ik je weg.
"Pools are perfect for holding water"
pi_172973401
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 16:18 schreef probeer het volgende:

[..]

Vooruit dan. Hij zegt dat wanneer een werknemer niet open en eerlijk is over zaken waar diegene volgens de wet niet eens open en eerlijk over hoeft te zijn, hij diegene op elke mogelijke manieren terug pakt.

Plus zijn beeld dat de gezondheid van de werknemer voor letterlijk elke functie belangrijk is.

En dan ontstaat er dus een situatie waarin hij van zijn werknemers verwacht dat ze volledig open zijn over hun medisch dossier, omdat ze anders 'niet volledig eerlijk zijn over hun arbeidsvermogen'. En iedereen die daar niet aan mee werkt, zal dus bij voorbaat niet volledig open en eerlijk zijn, en volgens zijn zeggen dan net zo lang gefrustreerd worden totdat ze weg zijn.

Maw, geef me je medisch dossier want anders pest ik je weg.
Het achterhouden van belangrijke informatie kan reden zijn tot ontslag. Ik lees zijn post een beetje als "ben open en eerlijk", dan ben ik de moeilijkste niet en komen we er wel uit. Ben je dat niet, omdat je de letter van de wet volgt (hoewel je daar best discussie over kunt voeren), dan doet hij dat ook. Wat dan ook zijn goed recht is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')