abonnement Unibet Coolblue
  zondag 6 augustus 2017 @ 23:31:55 #1
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_172960786

Chuwi Lapbook 14.1" Inch Intel Celeron laptop:
Deze review is van de Chuwi Lapbook, een lichtgewicht Intel laptop met FullHD IPS scherm en 9000mAh batterij. Dit is de tweede laptop die Chuwi maakt, nadat ze al tijden verschillende tablets gemaakt hebben. De laptop kost iets meer dan 200 euro en is dus wel echt een budget laptop te noemen. In deze review zal ik bespreken op welke aspecten de laptop zijn geld waard is en op welke aspecten budgettair bespaard is. Deze review is mede mogelijk gemaakt door Chuwi maar vanuit mij objectief geschreven met voors en tegens zodat je zelf kan afwegen wat jij het belangrijkste vindt en kan kiezen of deze laptop wel of niet wat voor jou zou kunnen zijn. Deze hele review is ook getypt op de LapBook.




De laptop werd door DHL bij mij bezorgd in een redelijk grote DHL zak. In deze zak zat een door luchtzakken omgeven Chuwi doos met daarin de laptop die gefixeerd zit in twee schuimblokken. Prima veilig verpakt dus, ook bedacht op de Chinese verzenders die nogal wel is grof omgaan met pakketjes. In de doos vindt je ook nog een oplader (12V, 2,5A) en handleiding maar geen overige accessoires. Lekker simpel en budget dus.



De laptop heeft zoals uit de naam al blijkt een 14.1 inch scherm en wordt aangestuurd met een Intel Apollo Lake Celeron N3450 Quad Core processor ondersteund door 4GB RAM, 64GB ROM en met een 9000mAh batterij. Verder beschikt de laptop over een mat FullHD 1080p scherm en is deze volledig passief gekoeld.

Details:
• CPU: Intel Apollo lake N3450 (Quad Core, 2.2GHz)
• GPU: Intel HD Graphics 500
• Ram: 4GB
• Opslag: 64GB (eMMC flash)
• Scherm: 14.1" Inch IPS Paneel (1920 x 1080)
• Geheugen opties: Micro-SD slot (extern), M.2 Sata slot (intern)
• Aansluitingen: Micro HDMI, USB2.0/3.0 (2x), 3.5mm (koptelefoon aansluiting)
• Draadloos: Wifi (802.11a/b/g/n), Bluetooth (4.0)
• Camera: 2.0 MP
• Besturingssysteem: Windows 10
• Talen: Portuguese, Spanish, Russian, German, Italian, English, Nederlands, French
• Accu: 9000mAh
• Formaat: 32.92 x 22.05 x 2.05 tot 0.9 cm (BxLxH)
• Gewicht: 1.740 kg




Voor het design van deze laptop is bij Chuwi gekeken naar onder andere Apple om een minimalistische strakke laptop te creëren. Dit hebben ze bereikt door het simpele uiterlijk zonder te veel logo's en 'stijl' elementen te maken, uitgevoerd in een zwart-wit 'kleur' thema. De bovenkant van de laptop is volledig egaal en wit, met in een hoek het logo van Chuwi en Lapbook in lichtgrijs uitgevoerd.
Aan de onderkant van de behuizing vindt je vier rubberen voeten die voorkomen dat de laptop schuift als hij op je bureau staat, twee speaker grills (links/rechts), tien schroeven en een plastic poot/kunststof vinnetje aan de achterkant om te voorkomen dat de laptop naar achteren omkiepert.
Aan de binnenkant zit het scherm en toetsenbord, touchpad en een paar indicatie lampjes maar dit alles is ook strak en simplistisch uitgevoerd. Wat betreft het scherm zijn de bezels zijn redelijk smal. En deze bezels lijken door de schuin naar achter lopende lijn aan de zij en bovenkant nog dunner. Aan de zijkant is het 9 millimeter en aan de bovenkant ongeveer 13 millimeter. Dit is zeker niet veel als je het vergelijkt met andere (westerse) budget of zelfs standaard laptop en een mooie feature van de laptop. Het toetsenbord bestaat uit simpele zwarte toetsen met witte (en blauwe) opdruk welke in layout sterk op Apple's toetsenbord layout lijkt. Meer daarover onder het kopje 'toetsenbord'.
Het type scharnier wat gebruikt wordt voor het kantelen van het scherm voelt stevig aan, misschien wel iets te stevig want de laptop is niet makkelijk met een hand te openen zonder dat de onderkant mee kantelt met het scherm. De maximale hoek waaronder je het scherm kan openen is 137°.
Een minpuntje van het design is wel dat het witte kunststof wel echt spierwit is. Dus als het een beetje vies wordt, en dat wordt de achterkant toch wel redelijk snel zie je dit duidelijk en krijg je het niet altijd gemakkelijk schoon.
Qua bouwkwaliteit lijkt het wel prima te zitten met deze Chuwi. De behuizing is geheel gemaakt van plastic, maar voelt degelijk aan. Bij het torderen en flexen van de laptop geeft de behuizing veel weerstand en dus zit het goed stevig in elkaar. Alleen bij het indrukken van het midden van de laptop lijkt hij iets mee te buigen, maar dit is ook maar een klein stuikje. Het gewicht voelt zoals het moet voelen, niet te zwaar maar ook niet te licht door zijn plastic behuizing. Op het dikste punt is de laptop 2 cm dik en op het smalste punt is hij 0.9 cm.



Voor een aantal foto's van het design van de laptop, I/O en binnenkant van de laptop check dit album op Imgur.


Bij het gebruiken van een laptop zijn er een aantal dingen belangrijk voor de gebruikservaring. Wat mij betreft zijn dit de software (evt bloatware), het toetsenbord en trackpad en de overall ervaring.
En iets van die overall ervaring is iets wat je je pas realiseert als je iemand anders tegenkomt met ook een wat grotere en/of oudere laptop is, dat de LapBook volledig stil is. Er zit namelijk helemaal geen ventilator in deze laptop, hij is dus volledig passief gekoeld. Dit heeft als voordeel dat hij helemaal geluidloos is, maar ook nadelen. Meer hierover bij het kopje prestaties.
De laptop is met zijn 14.1" inch scherm en redelijk dunne bezels en beperkte gewicht een prima formaatje om in je backpack te gooien en onderweg in de trein of op een terrasje op weg te typen of werken. De batterijduur is voldoende voor de meeste tripjes, maar de kleine en lichte adapter kan je eigenlijk net zo makkelijk ook mee nemen. Overall een prima 'on the go' laptop die thuis ook gewoon goed gebruikt kan worden om een film/YouTube op te kijken (eventueel via de kabel op de tv).

Software:
Qua software draait deze laptop op Windows 10, en valt er weinig meer over te zeggen eigenlijk. De voor geïnstalleerde Windows is een 64-bit Windows 10 Home editie en na eerste boot heb ik verschillende virus-scanners en checks gedaan op bloatware. Maar het was een volledig fresh en clean installatie van Windows.



Toetsenbord en trackpad:
Het toetsenbord van deze laptop is een redelijk compact toetsenbord maar wel alle functies die je van een toetsenbord verwacht. Zo is er een aparte rij met F-knoppen, die in combinatie met de "Fn" knop ook als volume knoppen ed. gebruikt kunnen worden. Er zit geen numpad op, maar door NumLk in te schakelen wordt een gedeelte van het toetsenbord een numpad (blauwe opdruk). De toetsen maken gebruik van een membraam switch en schaar-mechanisme voor de actuatie. De afstand die de toetsen afleggen bij indruk is ongeveer twee millimeter en overall voelt het prima, al vond ik in de indruk in eerste instantie een beetje zacht/sponzig aanvoelen. De locatie aan knop (helemaal rechts in de F-knoppen rij, net boven de backspace) kan verwarrend zijn, maar eigenlijk nog geen enkele keer per ongeluk op gedrukt.
Direct onder het toetsenbord zit de trackpad die een redelijk formaat heeft en een mat/getextureerd oppervlak heeft. De locatie van de trackpad maakt het voor mij een beetje een lastig punt want tijdens typen raak ik regelmatig per ongeluk de trackpad aan waarna de cursor verspringt en ik ineens ergens anders aan het typen ben. Dit is waarschijnlijk wel iets waar je op termijn aan kan wennen, maar ik vindt het toch een beetje storend. Dit is wel jammer want de trackpad zelf is niets mis mee. De aanraakgevoeligheid is prima, gestures werken zonder problemen, de precisie is wat ik van een trackpad verwacht en de klik (die alleen op de onderste helft van de pad zit) voelt ook goed aan. Overall dus een prima en functioneel onderdeel, als je aan de locatie kan wennen.



Scherm:
Anders dan veel budget laptops en tablet zit er in deze laptop een prima kwaliteit scherm. Het scherm, een 14.1" Inch IPS Paneel met FullHD resolutie (1920 x 1080) is redelijk uniek in deze prijsklasse laptops omdat deze vaak TN panelen gebruiken.
Voordelen van het IPS paneel zijn de goede kleurweergave en met name de echt diepe zwart weergave t.o.v. de meer grijze zwart van TN panelen. Dit diepe zwart kan je in praktijk ook echt zien en ervaren. De kleurweergave vindt ik lastig te beoordelen aangezien ik daar geen speciale meetapparatuur voor heb en moet vergelijken met andere schermen. Als ik er dus 'gewoon' naar kijk is het een mooi, scherp scherm met prima kleurweergave waar weinig op aan te merken valt. Het enige wat ik wel kan zeggen, waar het scherm zich in onderscheid ten opzichte van andere schermen die ik heb is dat de helderheid echt ten wensen overlaat. Binnen, of als het wat donkerder is merk je hier weinig van. Maar als je naar buiten gaat, of de zon schuin op je scherm staat merk je dat de weerspiegelig in de matte coating delen van het scherm echt slecht leesbaar maken en je dit kan compenseren met het verhogen van de helderheid.
Overall is het een prima scherm helemaal voor een budet laptop, maar bij gebruik bij teveel zonlicht laat de laptop echt steekjes vallen.

I/O aansluitingen:
De aansluitingen die op deze laptop zitten zijn prima voor algemeen dagelijks gebruik. Zo zitten er op de laptop twee USB poorten, links USB 3.0, rechts USB 2.0 en vindt je ook een 3.5mm audio-jack. Daarnaast zit er nog een video uit aansluiting in de vorm van een micro HDMI plug. Dit is een standaard die niet heel gebruikelijk is maar uit China, of bij de Mediamarkt kan je voor een paar euro wel een adapter of kabel naar standaard HDMI kopen. Dit heb ik ook getest en zowel het beeld als de audio kan je zonder problemen via deze aansluiting op je tv overbrengen. Ook zit er in de laptop nog een micro-SD kaart slot, liever had ik hier een volledig formaat SD-kaart lezer gezien zodat je ook je fototoestel foto's kan back-uppen bijvoorbeeld. Het nut van het micro-SD kaart lezertje zie ik niet heel erg, behalve dat je er voor relatief weinig je opslaggeheugen eenvoudig kan uitbreiden.

Naast de fysieke aansluitingen kan je natuurlijk met Wifi en Bluetooth ook deze Lapbook draadloos met andere apparaten verbinden. Zo werken bluetooth oortjes en een draadloze bluetooth muis probleemloos met de laptop en ook Wifi gaat prima (op de 2,5 en 5Ghz band).


Voor een laptop is het natuurlijk belangrijk een goede bouwkwaliteit en gewicht te combineren met goede prestaties voor langere tijd. Daarvoor de batterij belangrijk, meer mAh is langere werktijd. Maar een zuinige maar energie-efficiënte CPU speelt daar ook een grote rol in. En de Intel Apollo lake N3450 (Quad Core, 2.2GHz) CPU is een goed uitgebalanceerde processor. De processor is zo gebouwd dat hij maximale high-efficiency power met performance combineert.
En wat houdt dat in praktijk in? Nou dat je een processor hebt die lang mee gaat, en prima prestaties levert. Niet eentje die super snel is en veel rekenkracht heeft, maar eentje die slim met zijn kracht omgaat en je een vloeiende maar niet ultra snelle ervaring geeft.
Anders dan de CPU is de geïntegreerde GPU niet een sterkste punt van deze laptop. De 12 executie units die op 700 Mhz lopen zijn genoeg voor alledaagse taken als YouTube, video's afspelen en beperkt gamen. Maar als je wat moderne games op meer dan low wilt gaan spelen kan je beter voor een andere laptop gaan.
Het geheugen van 4GB is wat mij betreft precies goed, meer had de laptop een stuk duurder gemaakt maar bij minder was dat een bottleneck geweest. Voor een beetje normaal browsen, film kijken en tekst typen is het geheugen prima. De opslag, 64GB (eMMC flash) is wat mij betreft wel iets waar ze wat meer geld aan uit hadden mogen geven. Bij 64GB merk je echt al snel dat je laptop vol zit, enkele wat grotere programma's, games of films en je kan al niets meer op je laptop kwijt. Ook het type eMMC opslag wat gebruikt is blijkt traag in gebruik. Gelukkig is de laptop op dit punt upgradebaar, meer daarover in het kopje "upgradebaarheid".

Benchmarks:
• Cinebench: 66 (CPU), 8.96 (OpenGL)
• Novabench: 344
• PcMark8: 1444 (Work 2.0)
Gedetailleerde scores vindt je hier.



Bij de benchmarks kan je zien dat de laptop niet een enorme hardloper is maar het over het algemeen prima doet. Al loop je bij het benchmarken wel aan tegen Thermal trotteling. Dit is dat de processor minder snel gaat omdat hij dreigt te warm te worden. Dit komt onder andere doordat de gehele laptop Passief (zonder ventilatoren) gekoeld is. Maar bij dagelijks gebruik heb ik hier weinig van gemerkt. De scores zijn niet erg hoog als je vergelijkt met andere laptops, maar als je dan rekening gaat houden met de prijs scoort deze laptop zeker niet slecht op de prijs/performance score.

Batterij:
De laptop heeft een 7.4V, 9000mAh, Polymer Li-ion batterij. Dit leverde mij in praktijk zo ongeveer vijf uur werktijd op, deed ik het wat rustiger aan en werkte ik maar af en toe in plaats van non-stop kon hij de zes uur prima halen. Dit heb ik in praktijk onderweg getest. Volgens PcMark red de laptop bij "home gebruik" ook 4 uur en 41 minuten, wat overeenkomt met wat ik in praktijk heb ervaren.

Upgradebaarheid:
Over het algemeen zijn de meeste budget en consumenten laptops niet of nauwelijks upgradebaar. Dit geld ook voor deze Chuwi LapBook. Maar toch kan je er wel iets aan upgraden, en wel iets leuks en nuttigs. Namelijk de opslag capaciteit. Als je de laptop openschroeft kan je de opslag uitbreiden met een insteek-kaartje.
Het type medium waarmee je de laptop kan upgraden is een "M.2 SSD" van bijvoorbeeld Kingspec. Niet alle SSD's zijn compatible, dus voordat je gaat proberen kan je het beste even googelen wat andere mensen werkend hebben gekregen.

Let er op dat je bij het openschroeven van de laptop de schroefjes sorteert op formaat. Want in de achterkant gaan langere schroeven dan midden en voorin. En hierbij krijg je ook gelijk een inkijkje in de binnenkant van deze laptop. Daar kan je onder andere zien dat er een contragewicht is aangebracht om te voorkomen dat de laptop kantelt. En de plek voor de M.2 uitbreiding op de foto.




Naast de telefoons en tablets en andere kleine elektronica die ik al jaren uit China haal is de categorie Laptops nu toch ook echt voor mij een serieus te overwegen product categorie.
En dat komt omdat deze Chuwi laptop een serieus prima functioneel product is voor een scherpe prijs. Ja hij is van kunststof, maar Qua look en feel als wel de bouwkwaliteit valt weinig op te merken. Overall is het een uitstekend product met als enige echte minpunt (naast de beperkte snelheid, maar wat verwacht je voor die prijs) is de toch wel erg beperkte opslag. Gelukkig is dat met een gemakkelijke 'mod' simpel op te lossen.

Pro's:
• Volledig passief
• (semi)upgrade baar
• Prijs/bouwkwaliteit en uiterlijk
• Prima toetsenbord/muis ervaring

Con's:
• Beperkte opslag
• Matige GPU
• Kunststof behuizing
• Langzame opslag
• Matige helderheid (i.c.m. mat scherm)



De Chuwi Lapbook 14.1 is bij verschillende Chinese webshops te koop. Onder andere bij aliexpress, Banggood en Gearbest. Let er wel op dat je rekening moet houden met extra bijkomende belasting kosten, of je moet hiervoor een speciale verzekering/verzendmethode kiezen bij de webshop.

Op of aanmerkingen op mijn review, zowel inhoudelijk als spel-en/of andere foutjes graag even via de PM melden.

[ Bericht 4% gewijzigd door tokko1 op 07-08-2017 17:54:42 ]
Check mijn china reviews op Reviewblog.tweakers.net
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')