abonnement Unibet Coolblue
  zondag 27 augustus 2017 @ 20:32:56 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173430426
quote:
12s.gif Op zondag 27 augustus 2017 19:39 schreef Adept het volgende:

[..]

De ander wang toekeren ben ik mee gestopt..
Grappig dat je inhoudelijke kritiek op je gefazel ziet als een draai om je oren. Blijkbaar heb je nogal moeite met inhoudelijke discussies.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 28 augustus 2017 @ 09:15:10 #152
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_173438074
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 16:11 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Goed en kwaad kunnen dus wisselen van plek, maar daarmee bestaan ze wel degelijk.
Ik denk van niet. De winnaar op het slachtveld van de politiek, economie en op het toneel spel van de macht heeft gelijk. En kwaad is een relatief begrip als je de geschiedenis mag schrijven.

Ook vaak om dat het stemvee op dat soort luitjes blijft stemmen. :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Megumi op 28-08-2017 09:37:10 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_173439321
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2017 18:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Weet je wat een frequentie is?
Energiefrequentie is een onzinnige term
Noem het mijn part emotionele lading.

Wanneer een hongerige kannibaal met kettingzaag achter jou aan rent omdat die honger heeft zal dat dezelfde emotionele lading oproepen als bij het konijn die achterna gezeten wordt door de vos.
  maandag 28 augustus 2017 @ 10:54:55 #154
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173439354
Goed en kwaad zijn ongeveer gelijktijdig ontstaan, namelijk ten tijde dat de mens zich bewust werd van deze twee fenomenen.
  maandag 28 augustus 2017 @ 10:58:37 #155
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173439396
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 09:57 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik kan wel lezen :(
Is gewoon de conclusie die ik uit jouw verhaaltje trek.
zonder absoluut moraal heb je gewoon niks te zeggen over hoe een ander land dient om te gaan met bepaalde zaken.
als hier in nederland in de wet staat dat je niet mag trouwen voor je 20e levens jaar.
en in de iraakse wet staat dat het al mag met iemand van bijvoorbeeld 14 jaar, wat rechtvaardigd ons nederland dan om tegen irak te zeggen dat dat verkeerd is.
mogen wij hun dat zo maar opdringen dat het eigenlijk pas vanaf 20 jaar zou mogen?
Kun je mij uitleggen wat je met absolute moraal bedoelt?
  maandag 28 augustus 2017 @ 11:07:28 #156
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173439509
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 00:46 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Goed en kwaad is een beoordeling van je eigen geweten. En de evolutie zorgt ervoor dat wij allemaal vroeg of laat een geweten ontwikkelen om ons te helpen een volwaardig mens te zijn in onze doen en laten.
Dat geweten echter is ook al zo flexibel en buigzaam als wat...en net zo min organiek als de begrippen goed en kwaad.
pi_173439559
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 10:54 schreef hoatzin het volgende:
Goed en kwaad zijn ongeveer gelijktijdig ontstaan, namelijk ten tijde dat de mens zich bewust werd van deze twee fenomenen.
Alle dieren die in groep leven hebben leefregels en rangorde. Als ze deze regels volgen is dit goed. Als ze deze regels overtreden is dit kwaad. Is dus niet exclusief voor de mens van toepassing.
  maandag 28 augustus 2017 @ 11:23:38 #158
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173439706
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 11:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Alle dieren die in groep leven hebben leefregels en rangorde. Als ze deze regels volgen is dit goed. Als ze deze regels overtreden is dit kwaad. Is dus niet exclusief voor de mens van toepassing.
Voordat de mens dit als goed en kwaad ging bestempelen was het hooguit ongewenst gedrag.
pi_173440082
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 11:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Voordat de mens dit als goed en kwaad ging bestempelen was het hooguit ongewenst gedrag.
Ach, noem het zoals je wil, gewenst of ongewenst gedrag; volgens de afspraken of tegen de afspraken. Goed en kwaad is een quotering van wat ???
  maandag 28 augustus 2017 @ 12:10:52 #160
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_173440264
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 11:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Ach, noem het zoals je wil, gewenst of ongewenst gedrag; volgens de afspraken of tegen de afspraken. Goed en kwaad is een quotering van wat ???
vaak iets wat min of minder in jouw lokale straatje past. ;)
pi_173440744
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 12:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

vaak iets wat min of minder in jouw lokale straatje past. ;)
Ik verwacht van jou wel een meer inhoudelijk antwoord.
pi_173440749
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 10:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Kun je mij uitleggen wat je met absolute moraal bedoelt?
Dat er iets of iemand is die eigenlijk voor alles bepaald wat in dit geval goed is en wat kwaad is.
nu heeft zeg maar elk land een moraal (laat staan ieder individu). dus iedereen bepaald eigenlijk voor zich zelf of iet goed is of niet. nu wordt dat dus deels ingeperkt door regionaal, landelijk etc opgestelde regels en wetten.
die hier in Europa dan ook weer deels onder een Europees verspreide regels gelden, zoals volgend jaar ook met de nieuwe privacy wetgeving.
Maar dan nog zal er altijd een verdeeldheid daarover zijn.
maar doordat dus elk land laten we gemakshalve maar even zeggen een eigen moraal heeft, wordt er door landen onderling toch eigenlijk aan elkaar opgedrongen hoe het eigenlijk zou moeten.
En daardoor ontstaan er dan dus weer oorlogen en ruzies.

neem nu het verhaal wat nu weer in het nieuws is met Venezuela, die zich aangevallen voelt door uitspraken van President Trump.
als er een absoluut moraal zou zijn, en ik haha :P geloof ;) dat die er wel is, maar lang niet iedereen wil die accepteren.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_173440786
Als niet iedereen dat wil accepteren is dat automatisch bewijs dat absolute moraal dus niet bestaat.
Conscience do cost.
pi_173440997
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 10:54 schreef hoatzin het volgende:
Goed en kwaad zijn ongeveer gelijktijdig ontstaan, namelijk ten tijde dat de mens zich bewust werd van deze twee fenomenen.
Toen Adam van de appel at.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_173441566
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 12:53 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dat er iets of iemand is die eigenlijk voor alles bepaald wat in dit geval goed is en wat kwaad is.
Is niet dat universeel moraal?

Bij absoluut denk ik eerder aan 'x is altijd goed of fout, zonder uitzondering en ongeacht mogelijke gevolgen"
pi_173442147
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 12:53 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dat er iets of iemand is die eigenlijk voor alles bepaald wat in dit geval goed is en wat kwaad is.
nu heeft zeg maar elk land een moraal (laat staan ieder individu). dus iedereen bepaald eigenlijk voor zich zelf of iet goed is of niet. nu wordt dat dus deels ingeperkt door regionaal, landelijk etc opgestelde regels en wetten.
die hier in Europa dan ook weer deels onder een Europees verspreide regels gelden, zoals volgend jaar ook met de nieuwe privacy wetgeving.
Maar dan nog zal er altijd een verdeeldheid daarover zijn.
maar doordat dus elk land laten we gemakshalve maar even zeggen een eigen moraal heeft, wordt er door landen onderling toch eigenlijk aan elkaar opgedrongen hoe het eigenlijk zou moeten.
En daardoor ontstaan er dan dus weer oorlogen en ruzies.

neem nu het verhaal wat nu weer in het nieuws is met Venezuela, die zich aangevallen voelt door uitspraken van President Trump.
als er een absoluut moraal zou zijn, en ik haha :P geloof ;) dat die er wel is, maar lang niet iedereen wil die accepteren.
Onzin ! Absolute moraal zal nooit bestaan, gelukkig maar. Je denkt toch ook niet dat jou religie de absolute moraal voorstaat ?
pi_173442190
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 12:55 schreef ems. het volgende:
Als niet iedereen dat wil accepteren is dat automatisch bewijs dat absolute moraal dus niet bestaat.
Het zou zelfs niet werken. Moraal is tijds- en cultureel gebonden.
  maandag 28 augustus 2017 @ 14:29:12 #168
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173442227
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 10:52 schreef Elzies het volgende:

[..]

Noem het mijn part emotionele lading.

Wanneer een hongerige kannibaal met kettingzaag achter jou aan rent omdat die honger heeft zal dat dezelfde emotionele lading oproepen als bij het konijn die achterna gezeten wordt door de vos.
En wat wil je nu zeggen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 28 augustus 2017 @ 14:42:03 #169
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173442431
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 11:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Voordat de mens dit als goed en kwaad ging bestempelen was het hooguit ongewenst gedrag.
Is dat zo?

Een sociaal dier dat tegen de stroom in gaat, die dingen doet die 'verboden' zijn in de groep wordt ook gewoon 'gestraft'.
Uit de groep gestoten worden, gedood worden of tijdelijke correctie. Wat is het verschil volgens jou?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173442784
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2017 14:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Is dat zo?

Een sociaal dier dat tegen de stroom in gaat, die dingen doet die 'verboden' zijn in de groep wordt ook gewoon 'gestraft'.
Uit de groep gestoten worden, gedood worden of tijdelijke correctie. Wat is het verschil volgens jou?
:Y
pi_173444050
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 22:08 schreef Loekie1 het volgende:
Goed en kwaad, positief en negatief, maar wat was eerder? Ik denk dat het goede er het eerst was, en dat het kwaad moest ontstaan vanwege het evenwicht.
Er is helemaal geen goed of kwaad. Het is bedacht door de mens.
  maandag 28 augustus 2017 @ 17:07:47 #172
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173444840
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 16:24 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Er is helemaal geen goed of kwaad. Het is bedacht door de mens.
Is dat werkelijk zo, is de mens echt zo 'speciaal' hierin?
Of is dit een gevolg van sociale constructie's? Iets dat allang bestond voor de homo sapiens, zelfs voor de homo erectus? Gewoon al zolang de mens een sociaal dier was?

Ik ken echt geen enkele sociale diersoort zonder regels, zonder wat je zou kunnen vertalen als een goed en kwaad idee.
Heb gezien hoe paarden die obstinate jongeling buiten de kudde plaatste als 'straf' als een lichtere correctie niet werkte. Heb moederhonden zien bijsturen en ingrijpen bij hun pups, ze het verschil tussen spelen en pesten 'uit zien leggen'. Bv de bijtrem, die ze aan pups leren tussen de 6 en 15 weken (vandaar dat wij als eigenaar daar vaak nog aandacht aan moeten besteden, omdat we pups met 8 weken in huis halen, sterker nog, vele daarin falen als we pups jonger dan dat krijgen en moeders werk niet voort kunnen zetten).

Elk sociaal dier heeft een zekere mate die vertaald kan worden als goed en kwaad. Waarbij goed gaat over wenselijk in het groepsgebeuren en kwaad gaat over slecht/ontwrichtend/conflictoproepend in het groepsgebeuren.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173446138
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2017 17:07 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Is dat werkelijk zo, is de mens echt zo 'speciaal' hierin?
Of is dit een gevolg van sociale constructie's? Iets dat allang bestond voor de homo sapiens, zelfs voor de homo erectus? Gewoon al zolang de mens een sociaal dier was?

Ik ken echt geen enkele sociale diersoort zonder regels, zonder wat je zou kunnen vertalen als een goed en kwaad idee.
Heb gezien hoe paarden die obstinate jongeling buiten de kudde plaatste als 'straf' als een lichtere correctie niet werkte. Heb moederhonden zien bijsturen en ingrijpen bij hun pups, ze het verschil tussen spelen en pesten 'uit zien leggen'. Bv de bijtrem, die ze aan pups leren tussen de 6 en 15 weken (vandaar dat wij als eigenaar daar vaak nog aandacht aan moeten besteden, omdat we pups met 8 weken in huis halen, sterker nog, vele daarin falen als we pups jonger dan dat krijgen en moeders werk niet voort kunnen zetten).

Elk sociaal dier heeft een zekere mate die vertaald kan worden als goed en kwaad. Waarbij goed gaat over wenselijk in het groepsgebeuren en kwaad gaat over slecht/ontwrichtend/conflictoproepend in het groepsgebeuren.
^O^
pi_173448259
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 11:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Ach, noem het zoals je wil, gewenst of ongewenst gedrag; volgens de afspraken of tegen de afspraken. Goed en kwaad is een quotering van wat ???
Wanneer is iets ongewenst?

Lijkt een simpele stelling, maar probeer het eens.
pi_173448304
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 12:55 schreef ems. het volgende:
Als niet iedereen dat wil accepteren is dat automatisch bewijs dat absolute moraal dus niet bestaat.
Moraal bestaat tussen partijen met eenzelfde doel of wens. Het probleem onstaat pas bij zodra een derde partij gaat tussenkomen op basis van een ander oordeel van het aanschouwde?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')