abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172957647
Hallo
Ik heb 2 gesteriliseerde (sinds 3weken) poezen. Van 2 jaar. Ze zijn samen hier opgegroeid de kat 1 ietsje ouder dan kat 2 .

Dikke vriendjes spelen samen, slapen alles.

Nu heb ik ze laten steriliseren en mogen ze naar buiten. Heel spannend maar leuk. Nu hebben ze de 3e dag dat ze buiten waren ineens ruzie gekregen ofzo.

De kat 1 was banger om naar buiten te gaan en bleef enkel voor de deur. Kat 2 ging gelijk overal heen en is denk ik de buurt al rond geweest. Na samen buiten te hebben gezeten rennen ze naar binnen en hoor ik een inmens hard gekrijs van kat 1 en enorm gevecht volgt. Uit elkaar gehaald maar hierna volgt direct nog een gevecht waarna kat 1 zich uiteindelijk verstopt op de kast in een doos. Hier komt ie niet meer uit.

Nu 2 dagen later verstopt kat 1 zich nog steeds en zodra ze voor elkaar staan gaat het gevecht weer los. Kat 2 gaat nog steeds vrolijk naar buiten en gedraagt zich niet anders behalve af en toe naar kat 1 aan staren. Alsof ze niet begrijpt waarom hij zo boos is

Iemand tips waar dit door kan komen. Door buiten wellicht ?? En wat is hier aan moet doen
pi_172957812
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 21:53 schreef terrorpoemel het volgende:
Hallo
Ik heb 2 gesteriliseerde (sinds 3weken) poezen. Van 2 jaar. Ze zijn samen hier opgegroeid de kat 1 ietsje ouder dan kat 2 .

Dikke vriendjes spelen samen, slapen alles.

Nu heb ik ze laten steriliseren en mogen ze naar buiten. Heel spannend maar leuk. Nu hebben ze de 3e dag dat ze buiten waren ineens ruzie gekregen ofzo.

De kat 1 was banger om naar buiten te gaan en bleef enkel voor de deur. Kat 2 ging gelijk overal heen en is denk ik de buurt al rond geweest. Na samen buiten te hebben gezeten rennen ze naar binnen en hoor ik een inmens hard gekrijs van kat 1 en enorm gevecht volgt. Uit elkaar gehaald maar hierna volgt direct nog een gevecht waarna kat 1 zich uiteindelijk verstopt op de kast in een doos. Hier komt ie niet meer uit.

Nu 2 dagen later verstopt kat 1 zich nog steeds en zodra ze voor elkaar staan gaat het gevecht weer los. Kat 2 gaat nog steeds vrolijk naar buiten en gedraagt zich niet anders behalve af en toe naar kat 1 aan staren. Alsof ze niet begrijpt waarom hij zo boos is

Iemand tips waar dit door kan komen. Door buiten wellicht ?? En wat is hier aan moet doen
Waarom val je anderen lastig met je huisdieren!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 6 augustus 2017 @ 22:01:33 #3
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_172957910
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 21:58 schreef halfway het volgende:

[..]

Waarom val je anderen lastig met je huisdieren!
Tyf een eind op met dit domme gedoe.

OT: geen idee, maar als zulke dingen gebeuren kun je ze waarschijnlijk beter niet uit elkaar halen. Want vaak wordt er dan een soort onderlinge verhouding bepaalt.
Maar ja, zeer begrijpelijk natuurlijk dat je dat wel deed, en als zo'n gevecht heel ernstig is, kun je haast niet anders. Maar nu is er dus wel iets ontstaan tussen ze wat niet is opgelost. Mooi klote.

Er zijn vast mensen hier op 't forum die hier een beter antwoord op hebben.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_172958004
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 21:53 schreef terrorpoemel het volgende:
Hallo
Ik heb 2 gesteriliseerde (sinds 3weken) poezen. Van 2 jaar. Ze zijn samen hier opgegroeid de kat 1 ietsje ouder dan kat 2 .

Dikke vriendjes spelen samen, slapen alles.

Nu heb ik ze laten steriliseren en mogen ze naar buiten. Heel spannend maar leuk. Nu hebben ze de 3e dag dat ze buiten waren ineens ruzie gekregen ofzo.

De kat 1 was banger om naar buiten te gaan en bleef enkel voor de deur. Kat 2 ging gelijk overal heen en is denk ik de buurt al rond geweest. Na samen buiten te hebben gezeten rennen ze naar binnen en hoor ik een inmens hard gekrijs van kat 1 en enorm gevecht volgt. Uit elkaar gehaald maar hierna volgt direct nog een gevecht waarna kat 1 zich uiteindelijk verstopt op de kast in een doos. Hier komt ie niet meer uit.

Nu 2 dagen later verstopt kat 1 zich nog steeds en zodra ze voor elkaar staan gaat het gevecht weer los. Kat 2 gaat nog steeds vrolijk naar buiten en gedraagt zich niet anders behalve af en toe naar kat 1 aan staren. Alsof ze niet begrijpt waarom hij zo boos is

Iemand tips waar dit door kan komen. Door buiten wellicht ?? En wat is hier aan moet doen
Ik vermoed dat kat 1 een traumatische ervaring heeft meegemaakt. Denk dat je het beste deze kat beter binnen kunt houden. Verder veel geduld hebben en niks forceren.
De dierenarts kan je beter adviseren, Ga daar eens vragen.
  zondag 6 augustus 2017 @ 22:15:16 #5
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172958433
Dit is best heftig. Ik zou overleggen met een dierenasiel. Als het zo blijft moet er misschien eentje weg.
pi_172959655
Ik zou eens zo'n rustgevende verdamper (feliway) proberen. Kat1 lijkt me nogal angstig aangelegd, die voelt zich misschien bedreigd door Kat2 die ineens van buiten komt en anders ruikt.

Als Kat1 (al dan niet tijdelijk in een vlaag van stress, adrenaline en verstandsverbijstering) dacht dat Kat2 misschien een indringer was en daarom heeft aangevallen, heeft dat de verhoudingen verstoord denk ik. Kat2 snapt dan misschien niet precies wat er is gebeurd, maar Kat1 klinkt alsof hij bang is geworden van Kat2. Hopelijk gaat het over als Kat1 wat minder stress ervaart. Maar of het ooit nog weer helemaal goed gaat blijft afwachten, soms raken de verhoudingen permanent verstoord door zoiets.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_172959823
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 21:58 schreef halfway het volgende:

[..]

Waarom val je anderen lastig met je huisdieren!
Dieren willen verbieden buiten te komen. :')
Protège moi de mes désirs.
  zondag 6 augustus 2017 @ 22:58:49 #8
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172959883
Misschien is er iets stressvols geweest waardoor ze naar binnen rende. Heeft dat het conflict veroorzaakt.

Je kan ze weer even binnen houden zodat je het kan beheren/in goede banen kan leiden. Wat lekkers en wat begeleiding kan helpen.
Feliway kan ook helpen zodat ze zich beiden wat fijner voelen binnen.

Hoe heb je ze uit elkaar gehaald trouwens? Hoe is dat gegaan?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172961152
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 22:52 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik zou eens zo'n rustgevende verdamper (feliway) proberen. Kat1 lijkt me nogal angstig aangelegd, die voelt zich misschien bedreigd door Kat2 die ineens van buiten komt en anders ruikt.

Als Kat1 (al dan niet tijdelijk in een vlaag van stress, adrenaline en verstandsverbijstering) dacht dat Kat2 misschien een indringer was en daarom heeft aangevallen, heeft dat de verhoudingen verstoord denk ik. Kat2 snapt dan misschien niet precies wat er is gebeurd, maar Kat1 klinkt alsof hij bang is geworden van Kat2. Hopelijk gaat het over als Kat1 wat minder stress ervaart. Maar of het ooit nog weer helemaal goed gaat blijft afwachten, soms raken de verhoudingen permanent verstoord door zoiets.
Kat 1 is inderdaad een stuk angstiger dan kat 2
pi_172961166
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 22:01 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Tyf een eind op met dit domme gedoe.

OT: geen idee, maar als zulke dingen gebeuren kun je ze waarschijnlijk beter niet uit elkaar halen. Want vaak wordt er dan een soort onderlinge verhouding bepaalt.
Maar ja, zeer begrijpelijk natuurlijk dat je dat wel deed, en als zo'n gevecht heel ernstig is, kun je haast niet anders. Maar nu is er dus wel iets ontstaan tussen ze wat niet is opgelost. Mooi klote.

Er zijn vast mensen hier op 't forum die hier een beter antwoord op hebben.
Dankje dat je toch meedenkt. Maar idd mooi klote. Ze gaan van samen knuffelen naar elkaar de hersens inslaan erg apart
pi_172961227
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 22:58 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Misschien is er iets stressvols geweest waardoor ze naar binnen rende. Heeft dat het conflict veroorzaakt.

Je kan ze weer even binnen houden zodat je het kan beheren/in goede banen kan leiden. Wat lekkers en wat begeleiding kan helpen.
Feliway kan ook helpen zodat ze zich beiden wat fijner voelen binnen.

Hoe heb je ze uit elkaar gehaald trouwens? Hoe is dat gegaan?

Toen ze uit elkaar gingen 1e keer was ik nogal geschrokken probeerde ik kat 1 te kalmeren. Maar nu 2 dagen later kijk ik het eerst aan want ze krijst hard en dan slaat kat 2 maar daar blijft het bij. Misschien onderlinge macht ofzo. Maar als ze elkaar echt tot bloedens aan toe pakken stop ik ze wel. Ze krijst ookal als ze van een meter afstand van elkaar af zijn raar genoeg.
pi_172961267
Update dierenarts raadde me aan ze te laten vechten. Maar iemand anders zij juist uit elkaar houden. Vandaar dat ik het hier vroeg. Meningen verschillen namelijk over wat te doen als de ruzie uitbreekt
pi_172961326
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 23:56 schreef terrorpoemel het volgende:
Update dierenarts raadde me aan ze te laten vechten. Maar iemand anders zij juist uit elkaar houden. Vandaar dat ik het hier vroeg. Meningen verschillen namelijk over wat te doen als de ruzie uitbreekt
Persoonlijk zou ik meer waarde hechten aan het advies van de dierenarts, desnoods nog aan een andere expert vragen of zo.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 7 augustus 2017 @ 00:25:40 #14
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172961833
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 23:56 schreef terrorpoemel het volgende:
Update dierenarts raadde me aan ze te laten vechten. Maar iemand anders zij juist uit elkaar houden. Vandaar dat ik het hier vroeg. Meningen verschillen namelijk over wat te doen als de ruzie uitbreekt
Hangt af van hoe ver het vechten gaat. Hoop herrie, wat haren in het rond en daar blijft het wel bij (vlot weer uit elkaar) is niet zo erg. Laten gaan is dan vaak beter dan ingrijpen (stress!). Alhoewel dan zaken als bv feliway kunnen helpen om deze periode door te komen zonder ergere escalatie. Kan vooral de meer onzekere kat helpen om tussen de (niet ernstige) conflicten te relaxen en zich vrijer te bewegen. Dat kan weer helpen bij het voorkomen van verdere conflicten.

Bij verwondingen zou ik altijd ingrijpen. Maar dat vereist wel een goede conflict begeleiding. Enkel ingrijpen bij het knokken gaat de verdere situatie niet verbeteren.
In beide gevallen dient voornamelijk de meer onzekere kat aangepakt te worden. Dat diens gedrag minder gestresst wordt. De zekere kat dient enkel te weten dat binnenshuis er normaal gedaan moet worden. Geen gedonder (dus ook geen zaken die leiden tot) in huis. Maar enkel als en zover het gaat om dat te ver gaan bij het knokken, anders veroorzaak je meer stress en gedoe dan je oplost.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173010768
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 23:56 schreef terrorpoemel het volgende:
Update dierenarts raadde me aan ze te laten vechten. Maar iemand anders zij juist uit elkaar houden. Vandaar dat ik het hier vroeg. Meningen verschillen namelijk over wat te doen als de ruzie uitbreekt
Laten vechten acht ik niet verstandig omdat het er wel erg fel aan toe gaat, ten minste zo lees ik dat in je OP.
Een rangorde is redelijk snel bepaald en je zult ook zien dat één kat dan zijn kopje laag houdt en een onderdanige houding aanneemt.
Bovendien zijn de gevechten dan niet echt fel, het is dan meer afstand houden en signalen als gegrom en misschien een tik waarna ze uit de weg gaan.
Daar is bij jouw katten echter geen sprake van, persoonlijk zou ik ze dus niet laten vechten en een paar dagen aankijken hoe het gaat als ze elkaar weer zien.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 02:37:29 #16
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_173010877
Ben wel benieuwd hoe het nu gaat.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  woensdag 9 augustus 2017 @ 02:44:37 #17
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_173010904
Wat naar dat het zo fout gegaan is. Ik heb zelf geen idee wat er aan de hand kan zijn. Ik ken wel dit linkje, daar staat een telefoonnummer op dat je op werkdagen tussen 8.00u en 9.00 uur kan bellen.
http://kattengedrag.com/gedragsspreekuur-k-a-t/
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  woensdag 9 augustus 2017 @ 02:49:26 #18
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_173010921
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 23:56 schreef terrorpoemel het volgende:
Update dierenarts raadde me aan ze te laten vechten. Maar iemand anders zij juist uit elkaar houden. Vandaar dat ik het hier vroeg. Meningen verschillen namelijk over wat te doen als de ruzie uitbreekt
Laten vechten? Dat lijkt me echt een heel slecht advies. De uitkomsten die ik kan bedenken zijn: De ene kat wint en de andere voelt zich continu bedreigd. Een uitkomst kan zijn dat je kat gewond raakt en medische hulp nodig heeft.
Misschien zou je ze overnieuw aan elkaar moeten laten wennen. Misschien even 1 kat tijdelijk ergens anders laten logeren, of misschien wel allebei. Ze tegelijkertijd weer naar huis halen, maar niet naar buiten laten en ook niet direct bij elkaar zetten maar ze gescheiden houden, beginnen met ze af en toe weer naar elkaar te laten kijken...
Maar goed, ik denk dat je beter dat nummer op die link kan bellen dat ik eerder postte.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  woensdag 9 augustus 2017 @ 02:54:52 #19
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_173010947
Ik vind het trouwens wel erg onwaarschijnlijk dat een dierenarts zoiets aanraadt...

trol alert? -O-
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  woensdag 9 augustus 2017 @ 03:03:19 #20
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_173010993
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 02:54 schreef tonja het volgende:
Ik vind het trouwens wel erg onwaarschijnlijk dat een dierenarts zoiets aanraadt...

trol alert? -O-
Hoezo? Wij hebben meerdere katten lopen waarbij het verschil is dat deze niet geholpen zijn, als er kittens zijn of aan zitten te komen verschuift de macht daar ook wel eens en dan gaat ook met rondvliegende haren en katten die achter elkaar aan zitten en dat kost soms een paar dagen voordat het definitief is. Als je ze meteen uit elkaar haalt verleng je dat proces alleen maar meer.

Die kat hier zal ook vast voor zichzelf een goede reden hebben maar weten wij veel wat dat precies is. En dat maakt het in dit geval wel moeilijk.

Katten uit hun leefomgeving halen lijkt mij juist een zeer slecht advies. Ik weet bijna zeker wel dat het een heel slecht advies is zelfs.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_173020450
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 02:54 schreef tonja het volgende:
Ik vind het trouwens wel erg onwaarschijnlijk dat een dierenarts zoiets aanraadt...

trol alert? -O-
Nou trol denk ik niet maar ik vond het eveneens wel erg vreemd dat dat het advies was van de dierenarts.
Het is natuurlijk de vraag hoe de dierenarts het verhaal van TS interpreteert.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173020512
Is er ergens geen jachtbuit in huis?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 19:51:01 #23
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_173025689
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 15:28 schreef Sigaartje het volgende:
Is er ergens geen jachtbuit in huis?
Mijn katten blijven ondanks een muis in huis droppies. Ze gunnen elkaar dan af en toe de muis om mee te spelen. Jagen is een soort bonding ding voor ze.
  zondag 20 augustus 2017 @ 01:46:18 #24
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_173271291
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 22:01 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Tyf een eind op met dit domme gedoe.

OT: geen idee, maar als zulke dingen gebeuren kun je ze waarschijnlijk beter niet uit elkaar halen. Want vaak wordt er dan een soort onderlinge verhouding bepaalt.
Maar ja, zeer begrijpelijk natuurlijk dat je dat wel deed, en als zo'n gevecht heel ernstig is, kun je haast niet anders. Maar nu is er dus wel iets ontstaan tussen ze wat niet is opgelost. Mooi klote.

Er zijn vast mensen hier op 't forum die hier een beter antwoord op hebben.
Je hebt de basis goed getroffen met jouw uitleg; er is altijd een pikorde, wie de baas is... en dat is nu onbeslist.

@T.S. Ik heb zelf ook twee volwassen katers die met elkaar strijden (niet gecastreerd overigens)... Ik haal ze doorgaans niet uit elkaar, maar ik leid ze wel af van hun ruzie, zodat het niet te erg uit de hand loopt.
Wat meestal wel opvalt is (op enkele keer na) bij de meeste "gevechten" de nagels niet uitgeklapt zijn. Pas als de haren door de lucht vliegen grijp ik in (met afleiding dan wel door ze uit elkaar te halen).
  zondag 20 augustus 2017 @ 01:54:40 #25
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_173271395
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 02:49 schreef tonja het volgende:

[..]

Laten vechten? Dat lijkt me echt een heel slecht advies. De uitkomsten die ik kan bedenken zijn: De ene kat wint en de andere voelt zich continu bedreigd. Een uitkomst kan zijn dat je kat gewond raakt en medische hulp nodig heeft.
Misschien zou je ze overnieuw aan elkaar moeten laten wennen. Misschien even 1 kat tijdelijk ergens anders laten logeren, of misschien wel allebei. Ze tegelijkertijd weer naar huis halen, maar niet naar buiten laten en ook niet direct bij elkaar zetten maar ze gescheiden houden, beginnen met ze af en toe weer naar elkaar te laten kijken...
Maar goed, ik denk dat je beter dat nummer op die link kan bellen dat ik eerder postte.
NEE, nee, nee! Jouw advies is goedbedoeld, maar scheidt ze niet (te lang). Als ze elkaar vergeten en ze elkaar daarna weer zien, dan wordt het gevecht om het territorium alleen maar erger.

Nu is het nog een gevecht om wie de dominante kat is binnen het territorium... maak het niet tot de vraag welke kat het alleenrecht heeft op het territorium, dan kom je van de regen in de drup!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')