abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172947267
Daar ben ik benieuwd naar. Las laatst over studenten die duizenden euro's van hun ouders kregen voor een koopwoning.

Zelf ben ik nooit wat te kort gekomen maar mijn ouders hebben niet meebetaald toen ik op mezelf ging wonen. Zit in een kleine sociale huurwoning (wat overigens helemaal prima is). Mocht ik door mijn geld heen zijn of een tegenvaller krijg weet ik wel zeker dat ze me zouden helpen.

Hoe zit het bij jullie?
pi_172947324
Ik krijg van mijn ouders iedere maand een paar honderd euro voor collegegeld en een deel van mijn huur. Als ik financiële problemen zou krijgen zouden ze me ook wel helpen.
pi_172947340
Kopen hoor je zelf te doen zonder hulp van ouders. Lijkt me niet gezond als zin daarvoor moeten betalen. Blijkbaar kan je het zelf nog niet, beter wachten totdat je voldoende draagkracht hebt.

Heb tijdens studie wel elke maand geld gekregen van mn ouders, maar als je werkt hoort dat niet nodig te zijn.
pi_172947444
Heb vrienden die nog steeds geld krijgen om op vakantie te gaan, hun ouders gunnen ze dat. Ook mensen die een appartement krijgen, tijdens de studie delen en daarna voor hemzelf. Ik heb geen vermogende ouders en dat is prima, heb denk ik wel een beter beeld van de waarde van geld.

Edit: ik kreeg van m'n ouders precies zoveel als de IB-groep voorschreef. Daarmee lukte het met een bijbaantje en schrapen. Ben blij dat ik amper schulden heb hoeven maken.
  zondag 6 augustus 2017 @ 16:21:47 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_172947646
De laatste keer dat ik van mijn ouders geld kreeg is zeker 20 jaar geleden, daarna is het niet meer voorgekomen en was het ook vooral niet meer nodig.

Op die manier leer je toch nooit de waarde van geld kennen?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_172947864
Ze zijn blij dat je eens een keer de hut uit bent, zodat ze kunnen gaan genieten van het leven. je volgende deel komt na hun overlijden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172948399
Ik leen ongeveer 7000 van mijn ouders voor een koopwoning. Had zelf net niet genoeg eigen geld en hiermee val ik nog onder de NHG dus goedkopere rente. Heb verder wel mijn eigen (huur)lasten gedragen de afgelopen jaren.
Pauperz
pi_172949834
Veel ouders geven liever met een warme hand dan met een koude. Zeker nu je spaargeld niks oplevert en de je fiscaal aantrekkelijk een tonnetje kan schenken tbv eigen woning aan je kinderen. Veel ouders vinden het een geruststellende gedachte dat 'hun' geld vast zit in de woning ipv verbrast wordt door de kinderen.

Bij ons zat het mee, zowel mijn ouders als mijn schoonouders hebben 100k in de pot gedaan voor ons huisje.
"I'm talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time. Fifty, a hundred million dollars, buddy. A player. Or nothing" Gordon Gekko, Wallstreet
pi_172949865
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 16:04 schreef DoubleDip het volgende:
Kopen hoor je zelf te doen zonder hulp van ouders. Lijkt me niet gezond als zin daarvoor moeten betalen. Blijkbaar kan je het zelf nog niet, beter wachten totdat je voldoende draagkracht hebt.

Ik hoor veel verhalen waar de ouders er juist zelf mee komen, ook als de kinderen huis al hebben willen ze best deel schenken tbv aflossing
"I'm talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time. Fifty, a hundred million dollars, buddy. A player. Or nothing" Gordon Gekko, Wallstreet
  zondag 6 augustus 2017 @ 17:35:48 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172949976
Geld overdragen aan je kinderen is fijner (en voordeliger) voordat je doodgaat én op een leeftijd dat ze er het meeste aan hebben. Zo vreemd is het dus niet dat ouders ondersteunen bij de aankoop van een huis.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_172950050
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 16:04 schreef DoubleDip het volgende:
Kopen hoor je zelf te doen zonder hulp van ouders. Lijkt me niet gezond als zin daarvoor moeten betalen. Blijkbaar kan je het zelf nog niet, beter wachten totdat je voldoende draagkracht hebt.

Heb tijdens studie wel elke maand geld gekregen van mn ouders, maar als je werkt hoort dat niet nodig te zijn.
Garantstelling zie ik nog wel eens om mij heen, daarnaast wel eens leningen of schenkingen nu je niet veel meer dan de waarde van het huis kan lenen via hypotheek. Dan is wat extra geld wel handig voor de extra kosten zonder weer een half jaar te moeten sparen.
pi_172950064
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 17:32 schreef vanKampen het volgende:
Veel ouders geven liever met een warme hand dan met een koude. Zeker nu je spaargeld niks oplevert en de je fiscaal aantrekkelijk een tonnetje kan schenken tbv eigen woning aan je kinderen. Veel ouders vinden het een geruststellende gedachte dat 'hun' geld vast zit in de woning ipv verbrast wordt door de kinderen.

Bij ons zat het mee, zowel mijn ouders als mijn schoonouders hebben 100k in de pot gedaan voor ons huisje.
Wow, dat scheelt wel lekker dan.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_172950428
Mijn ouders hebben nooit geholpen sinds m'n 18e, ze hadden het gewoon niet. Toen ik op kamers ging en dergelijke ook niet, opleiding zelf moeten betalen. Niet erg verder. Wel balen dat ik niet op ze kan terugvallen als er iets gebeurd.

Vriend zijn ouders hebben hem altijd geholpen. En mij nu ook, ze hebben een huis gekocht wat wij nu huren. Zaten in een hele dure particuliere woning die eigenlijk veel te duur was maar er was weinige anders. Nu prima klein appartement, heel gelukkig mee. Scheelt veel stress en gedoe.
pi_172950448
Je kan als ouders 1 malig ¤100000 belastingvrij schenken bij het kopen van een huis.
pi_172950505
Mijn ouders hebben 10k geholpen bij de koop van mijn huis. Het maakte het verschil tussen een appartement of klein huisje, en dan wilden ze graag helpen om meteen de stap te maken naar een 'echt' huis.

Incidenteel krijg ik nog wel eens 500-1000 euro toegeschoven. Zo'n 1 à 2 keer per jaar. Gewoon omdat ze het me gunnen en ze veel meer inkomsten hebben dan ze zelf opmaken.
pi_172950580
Wij hebben 50k van mijn schoonouders geleend tegen 6% rente. Hiervan krijgen we tweemaal jaarlijks een groot deel van terug. Maar die zes procent zijn natuurlijk wel aftrekbaar.
  zondag 6 augustus 2017 @ 18:09:12 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172950775
Geld schenken om de huur mee te betalen lijkt me dan weer redelijk zonde, trouwens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_172950799
Ik heb bij m'n eerste koopwoning, de kosten koper (toen bedroegen de kk plm. 10% bruto van de koopprijs) van m'n ouders gekregen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 6 augustus 2017 @ 18:58:14 #19
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172952466
Voor een goede auto geld geleend. Binnen een aantal maanden terugbetaald :) ! Altijd een bwckup
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172953523
Helemaal niets. Onze ouders hebben het geld harder nodig dan mijn vriendin en ik.

Zie het wel veel om mij heen dat vrienden/kennissen veel geld krijgen van de ouders. Mijn moeder voelt zich hierdoor wel schuldig, maar dat hoeft helemaal niet.

[ Bericht 27% gewijzigd door Baklapper op 06-08-2017 19:34:26 ]
pi_172953664
Tijdens mijn studie regelmatig een bijdrage voor levensonderhoud van mijn ouders ontvangen. Zorgde ervoor dat ik een kleine studieschuld had (4k). Bij het kopen ons huis hebben mijn vriendin en ik alleen geld van de hypotheekverstrekker ontvangen. Hebben het gelukkig financieel goed.
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_172953678
Ik kreeg 6.50 zakgeld in de week en wat kleedgeld als de kinderbijslag kwam. Voor de rest moest ik het zelf uitzoeken. Maarja hoefde later ook geen kostgeld te betalen toen ik ruim 2K netto verdiende en nog thuiswoonde.
pi_172953726
Niets gehad en ook nooit nodig gehad. Ik red mijn eigen kloten wel.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zondag 6 augustus 2017 @ 19:38:15 #24
165633 eriksd
The grand facade...
pi_172953763
Aankoop huis meegeholpen en nu de aflossing Daarnaast wordt de zorgpremie betaald. :{
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_172953818
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 19:38 schreef eriksd het volgende:
Aankoop huis meegeholpen en nu de aflossing Daarnaast wordt de zorgpremie betaald. :{
Hoe voelt dat nou?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 6 augustus 2017 @ 19:41:23 #26
165633 eriksd
The grand facade...
pi_172953838
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 19:40 schreef halfway het volgende:

[..]

Hoe voelt dat nou?
Wat?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_172953869
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 19:38 schreef eriksd het volgende:
Aankoop huis meegeholpen en nu de aflossing Daarnaast wordt de zorgpremie betaald. :{
Lekker afhankelijk jongen.
  Moderator zondag 6 augustus 2017 @ 19:44:33 #28
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172953914
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 19:38 schreef eriksd het volgende:
Aankoop huis meegeholpen en nu de aflossing Daarnaast wordt de zorgpremie betaald. :{
" :{ "
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172953987
quote:
15s.gif Op zondag 6 augustus 2017 19:41 schreef eriksd het volgende:

[..]

Wat?
Ik zou mij daar niet prettig bij voelen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 6 augustus 2017 @ 19:50:09 #30
165633 eriksd
The grand facade...
pi_172954013
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 19:48 schreef halfway het volgende:

[..]

Ik zou mij daar niet prettig bij voelen.
Dan moet je het niet doen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_172954061
Wel erg veel negativiteit hier richting mensen die enige financiële steun hebben gekregen van hun ouders. Zal wel afgunst/mingunst/jaloezie zijn.

Als de ouders het geld overhebben en niet (willen) gebruiken dan is een belastingvrije schenking ten behoeve van een eigen woning een uitstekende bestemming. Ik heb zelf overigens geen geld gekregen afgezien van collegegeld/studiekosten, maar ik vind het een logische keuze van vermogende ouders. Ik denk dat zij het ook fijn vinden om te weten dat zoon/dochter goed terechtkomen.
The road to success is always under construction.
pi_172954124
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 19:52 schreef Census het volgende:
Wel erg veel negativiteit hier richting mensen die enige financiële steun hebben gekregen van hun ouders. Zal wel afgunst/mingunst/jaloezie zijn.

Als de ouders het geld overhebben en niet (willen) gebruiken dan is een belastingvrije schenking ten behoeve van een eigen woning een uitstekende bestemming. Ik heb zelf overigens geen geld gekregen afgezien van collegegeld/studiekosten, maar ik vind het een logische keuze van vermogende ouders. Ik denk dat zij het ook fijn vinden om te weten dat zoon/dochter goed terechtkomen.
Dat zijn geen gezonde verhoudingen en zorgt alleen maar voor verplichtingen als het eens wat minder/ziekte/verzorging van een of beide ouders gaat.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172954289
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 19:55 schreef halfway het volgende:

[..]

Dat zijn geen gezonde verhoudingen en zorgt alleen maar voor verplichtingen als het eens wat minder/ziekte/verzorging van een of beide ouders gaat.
Wij ben jij om te oordelen wat voor verstandsverhouding ik of wie dan ook behalve jijzelf hebt met diens ouders? Ik denk dat het heel goed mogelijk is om geld te schenken aan kinderen zonder dat hieruit 'verplichtingen' onstaan jegens de ouders. Het is maar geld hé.

Ik denk dat heel veel ouders er een fijn gevoel bij hebben om hun kinderen op zo'n manier bij te staan.
The road to success is always under construction.
pi_172954493
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 19:55 schreef halfway het volgende:

[..]

Dat zijn geen gezonde verhoudingen en zorgt alleen maar voor verplichtingen als het eens wat minder/ziekte/verzorging van een of beide ouders gaat.
Heb je sowieso niet een (morele) verplichting om je ouders te ondersteunen als het minder gaat of in geval van ziekte/verzorging? Waarom zou dat verbonden zijn aan financiële steun die zij hebben geboden?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_172954576
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 19:55 schreef halfway het volgende:

[..]

Dat zijn geen gezonde verhoudingen en zorgt alleen maar voor verplichtingen als het eens wat minder/ziekte/verzorging van een of beide ouders gaat.
Hoezo zorgt dat ervoor? Ik ken dat contract niet hoor. Hoewel ik meteen naar schoonouders zou gaan om te helpen mocht dat nodig zijn. Prachtige mensen <3

En andersom, ik regel/zorg veel voor mn vader. Die heeft sinds m'n 16e niets gegeven, behalve een boekenbon bij verjaardagen oid.
  zondag 6 augustus 2017 @ 20:13:43 #36
165633 eriksd
The grand facade...
pi_172954610
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 20:09 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Heb je sowieso niet een (morele) verplichting om je ouders te ondersteunen als het minder gaat of in geval van ziekte/verzorging? Waarom zou dat verbonden zijn aan financiële steun die zij hebben geboden?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_172954654
Erik heeft het gewoon weer lekker voor elkaar. Lekker cashen en meanwhile zijn ouders zijn zorgpremie laten betalen.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_172954939
Toch zitten er wel degelijk risico's aan vast voor de onderlinge verhoudingen, vooral als je er niet zakelijk genoeg tegenaan kijkt. Uit een FD-artikel over dit onderwerp:
quote:
Ook John Bosman kwam erachter wat er allemaal mis kan gaan als een familielening niet goed wordt geregeld. Nadat het nieuwe huis was gekocht, kwamen Bosman en zijn ouders erachter dat ze enkele essentiële zaken niet goed hadden uitgewerkt. ‘Ik dacht dat de lening van mijn ouders een voorschot op mijn erfenis was, maar het bleek dat er een leningovereenkomst moest worden gemaakt. Dat hebben wij snel alsnog gedaan. Ik moest ook rente betalen — daar had ik niet op gerekend. We hebben het allemaal wat snel en ondoordacht gedaan', zegt hij. 'Pas later kwamen mijn ouders erachter dat ze van de Belastingdienst niet zomaar en renteloos geld aan mij mochten uitlenen, maar dat ze het formeel moesten vastleggen, inclusief voorwaarden. Achteraf bezien hadden we er beter vooraf een adviseur bij kunnen halen.’

Ondanks deze tegenvaller zag Bosman toen nog weinig risico’s. ‘De huizenprijzen waren al jaren flink aan het stijgen en iedereen dacht dat een huis een prima investering is, waarop je altijd winst maakt.’ Kort daarna brak de crisis uit en begonnen de huizenprijzen te dalen. Niet lang daarna gingen hij en zijn vrouw uit elkaar en waren ze gedwongen hun huis met een flink verlies te verkopen. Geen van beiden verdiende namelijk voldoende om alleen de rentelasten te kunnen dragen. De bank kreeg haar geld, maar zijn ouders konden slechts ten dele worden terugbetaald.
pi_172955120
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 20:09 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Heb je sowieso niet een (morele) verplichting om je ouders te ondersteunen als het minder gaat of in geval van ziekte/verzorging? Waarom zou dat verbonden zijn aan financiële steun die zij hebben geboden?
Ik zou ze wel helpen als het minder gaat, maar ik vind niet dat mensen daartoe altijd verplicht zijn.
  Moderator zondag 6 augustus 2017 @ 20:31:11 #40
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172955135
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 20:25 schreef The_Temp het volgende:
Toch zitten er wel degelijk risico's aan vast voor de onderlinge verhoudingen, vooral als je er niet zakelijk genoeg tegenaan kijkt. Uit een FD-artikel over dit onderwerp:

[..]

Exact dingen waarom mijn ouders dát niet hebben gedaan. Ze gaan er wel alles aan doen om hun afbetaalde huis door te schuiven zonder teveel kosten :s)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_172955195
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 20:30 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ik zou ze wel helpen als het minder gaat, maar ik vind niet dat mensen daartoe altijd verplicht zijn.
En als ze geld hebben gehad is dat anders? Ik begrijp echt het verband niet.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_172955259
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 20:31 schreef Renesite het volgende:

[..]

Exact dingen waarom mijn ouders dát niet hebben gedaan. Ze gaan er wel alles aan doen om hun afbetaalde huis door te schuiven zonder teveel kosten :s)
Nou is die jongen (en zijn ouders) ook wel erg naief geweest, maar het zijn vragen waar je wel van tevoren over moet praten bij zo'n lening: wat doen we bij restschulden, wat doen we bij wanbetaling, wat doen we met de schuld van je partner als jullie gaan scheiden, etcetera
pi_172955272
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 20:32 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

En als ze geld hebben gehad is dat anders? Ik begrijp echt het verband niet.
Als je ouders je willen steunen is dat heel aardig van ze, maar het is geen afdwingbare verplichting, of iets wat ze vanzelfsprekend zouden moeten doen. Andersom ook niet.
  zondag 6 augustus 2017 @ 20:38:39 #44
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_172955372
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 20:25 schreef The_Temp het volgende:
Toch zitten er wel degelijk risico's aan vast voor de onderlinge verhoudingen, vooral als je er niet zakelijk genoeg tegenaan kijkt. Uit een FD-artikel over dit onderwerp:

[..]

Of je legt het vast en kan de betaalde rente aftrekken terwijl je ouders geen belasting betalen over diezelfde rente. Loonde voor beide kanten toen de rente 5% was. Bij de huidige 2% niet echt meer zo'n goede marge.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_172955535
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 20:38 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Of je legt het vast en kan de betaalde rente aftrekken terwijl je ouders geen belasting betalen over diezelfde rente. Loonde voor beide kanten toen de rente 5% was. Bij de huidige 2% niet echt meer zo'n goede marge.
Met een achtergesteld (of helemaal geen) hypotheekrecht is 6% a 7% nog steeds marktconform denk ik..
  zondag 6 augustus 2017 @ 20:58:49 #46
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_172956048
Hier is het andersom :) Mijn ouders geleend voor de aanschaf van een nieuw huis.
The more debt, the better
pi_172956133
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 20:25 schreef The_Temp het volgende:
Toch zitten er wel degelijk risico's aan vast voor de onderlinge verhoudingen, vooral als je er niet zakelijk genoeg tegenaan kijkt. Uit een FD-artikel over dit onderwerp:

[..]

Dat is ook wel suf. Ook al is het familie, het blijft geld en dus zakelijk. Daarom hebben schoonouders gekocht en huren wij. Als het uit gaat moet ik weg. Als mijn vriend er dan uit gaat is het nog steeds hun eigendom.
pi_172956424
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 21:01 schreef Koettie het volgende:

[..]

Dat is ook wel suf. Ook al is het familie, het blijft geld en dus zakelijk. Daarom hebben schoonouders gekocht en huren wij. Als het uit gaat moet ik weg. Als mijn vriend er dan uit gaat is het nog steeds hun eigendom.
Leuk hoor schoonouders als huisjesmelkers, dan zijn de verhoudingen helemaal zoek!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172957258
Hoezo huisjesmelkers?
  zondag 6 augustus 2017 @ 22:11:29 #50
286575 Roces18
Chef de party
pi_172958284
Dat je ouders je helpen met je huis kopen enz. Top. Maar als ze nog steeds je zorgverzekering betalen als je op jezelf woont... Tja... Time to grow up?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')