abonnement Unibet Coolblue
pi_172927316
Noord-Italië verruilt tropische temperaturen voor noodweer


Terwijl hittegolf 'Lucifer' door Zuid-Europa blijft woeden, wordt het noorden van Italië geteisterd door onweer en storm.
Vanaf dinsdag gaat de temperatuur ook in andere delen van Italië langzaam dalen, voorspelt het Italiaanse meteorologisch instituut.

Zaterdagmorgen overleed een vrouw in de Dolomieten toen haar auto werd bedolven onder modder en puin, nadat noodweer een vloedgolf had veroorzaakt.

In het zuiden van Italië blijft het dit weekeinde onverminderd heet. Vooral in de hak van de 'laars' en op de eilanden Sicilië en Sardinië liepen de temperaturen de afgelopen dagen op tot recordhoogte. De gevoelstemperatuur bereikte volgens het Italiaanse persbureau ANSA de 55 graden.

Hittegolf
Ook delen van Spanje en de Balkan blijven last houden van de hittegolf, die de bijnaam ''Lucifer" te danken heeft aan de helse temperaturen. In het Adriatische kustgebied dreigt de stroom uit te vallen door de aanhoudende hitte die het elektriciteitsverbruik opdrijft.

Italië en meerdere landen in de Balkan waarschuwen met code rood voor de hitte die zaterdag en de komende dagen aanhoudt.

http://www.nu.nl/buitenla(...)aturen-noodweer.html
pi_172927346
Hittegolf 'Lucifer'

Heet, heter, heetst. Autoriteiten in elf Europese landen waarschuwen voor extreem hoge temperaturen. Lucifer, zoals de hittegolf is gaan heten, doet het kwik tot boven de veertig graden stijgen.

Sinds 2003 zou het niet zo heet geweest zijn in landen als Italië, Zwitserland, Polen, Roemenië en Kroatië. Meteoalarm, het Europese weerinstituut, geeft dan ook code rood af voor deze landen. En dit betekent: gevaarlijk hoge temperaturen, met grote kans op ongelukken en schade (denk aan bosbranden en oogsten die mislukken).

50 graden
In Italië en op de Balkan kan het dit weekeinde warmer worden dan 46 graden. In het zuiden van Spanje kwamen temperaturen gisteren al ruim boven de veertig graden. De gevoelstemperatuur komt op sommige plekken uit tot boven de 50 graden.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)or-hittegolf-lucifer
pi_172927477
pi_172927635
pi_172928223
Zuid- en Centraal-Europa smelten weg onder extreme hittegolf: tot 46 graden in Italië en Balkan

Rond de Middellandse Zee en in de Balkan is het nu al puffen en zweten met temperaturen van meer dan 40 graden. Dit weekend wordt het er nog warmer: tot 46 graden Celsius. Volgens wetenschappers zal dit soort hittegolven steeds vaker gebeuren.

Op veel plaatsen in Zuid- en Centraal-Europa klimt het kwik momenteel tot boven de 40 graden Celsius. Gisteren was het 42 graden in Cordoba in Spanje. Het was even warm in Sicilië. In Kroatië was het woensdag iets meer dan 42 graden.

De voorspellingen dit weekend gaan zelfs nog wat verder. Het kwik zou tot 46 graden klimmen in Italië en in delen van de Balkan. De hittegolf is nu al 4 dagen bezig en duurt wellicht nog tot volgende week woensdag.

De temperatuur komt zo erg dicht in de buurt bij de warmste ooit gemeten in Europa. Het record staat op 48 graden Celsius, gemeten in 1977 in de Griekse hoofdstad Athene. Het is van 2003 geleden dat de hitte nog zo extreem was.

Op veel plaatsen is het nu 10 tot 15 graden warmer dan normaal tijdens deze periode van het jaar. In 2003 heeft de hittegolf 20.000 levens geëist, vooral oudere personen. In Frankrijk zijn toen tijdelijke mortuaria opgericht om de lichamen gekoeld te houden.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.3039353
pi_172928314
Lucifer. Mooie naam voor een hittegolf.

Ik zou doodgaan bij 46 graden. :o
Make my day!
pi_172928724
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 16:57 schreef agter het volgende:
Lucifer. Mooie naam voor een hittegolf.

Ik zou doodgaan bij 46 graden. :o
passende naam idd...
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:45:55 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_172930224
Tja... heel noord Europa ligt achter een blokkade, waardoor de warmte nergens heen kan. Tel daar de wind uit het zuiden bij op en de mussen vallen van het dak.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_172930567
Blijft ook nog even zo doorgaan daar...
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:45:53 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_172931335
Komt inderdaad geen eind aan. Dinsdag hier in Bulgarije enige verkoeling waarbij de temperaturen dalen naar de iets boven de 35. Maar dit gaat gepaard met bewolking en een minieme hoeveelheid neerslag. U kan raden wat dit voor het gevoel gaat betekenen.....
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 5 augustus 2017 @ 21:35:39 #11
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_172934035
Ik kan vanuit Spanje melden dat het inderdaad veel te warm is momenteel.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_172935789
Je kon er op wachten :{

quote:
Tientallen bosbranden woeden in Griekenland en Spanje
De Griekse brandweer heeft handenvol werk aan de bosbranden die in een aantal regio's in het land woeden. De brandweer meldde vandaag dat alleen al tussen gisterenmorgen en vanochtend circa vijftig branden zijn uitgebroken.

Sinds vandaag woedt onder meer een grote brand in Ilio, een voorstad van Athene. Ook het schiereiland Peloponnesos is zwaar getroffen. Op het eiland Kythira, ten zuiden van de Peloponnesos probeert de brandweer sinds gisteren tevergeefs een grote bosbrand onder controle te brengen.

De autoriteiten vrezen dat de situatie in de komende dagen verslechtert, omdat meteorologen verwachten dat de temperaturen verder zal stijgen. Op veel plaatsen liep die vandaag al op tot boven de 35 graden.

Ook in Spanje woeden meerdere bosbranden, onder meer in de noordwestelijke regio Galicië. In de buurt van de Galicische stad Ourense is bijna 1400 hectare bos in vlammen opgedaan. De krant La Voz de Galicia meldde vandaag dat twee personen zijn opgepakt op verdenking van het aansteken van de brand.

In de oostelijke regio Catalonië woedt een grote natuurbrand bij de plaats Artés. Het persbureau Europa Press berichtte dat zeker 300 hectare in brand staat. Ongeveer honderd mensen zijn geëvacueerd.

http://www.ad.nl/buitenla(...)riekenland~a57b40e7/
  zondag 6 augustus 2017 @ 13:28:43 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_172944990
Flinke roospuntjes alweer in het zuidoosten. Gaat nog leuk worden in de late namiddag.

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_172945438
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2017 16:03 schreef aloa het volgende:
Zaterdagmorgen overleed een vrouw in de Dolomieten toen haar auto werd bedolven onder modder en puin, nadat noodweer een vloedgolf had veroorzaakt.
Een vloedgolf in de dolomieten??? 8)7
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zondag 6 augustus 2017 @ 14:00:58 #15
104871 remlof
Europees federalist
pi_172945502
quote:
10s.gif Op zondag 6 augustus 2017 13:57 schreef Geralt het volgende:

[..]

Een vloedgolf in de dolomieten??? 8)7
Yep:



http://www.strettoweb.com(...)rsi-e-feriti/588698/
pi_172945521
Holy crap! Ik dacht ze zullen wel een modderstroom bedoelen of iets. Dit had ik niet zien aankomen :@ :o
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_172947977
quote:
7s.gif Op zondag 6 augustus 2017 14:01 schreef Geralt het volgende:
Holy crap! Ik dacht ze zullen wel een modderstroom bedoelen of iets. Dit had ik niet zien aankomen :@ :o
De zogenaamde flash flood.

Afgelopen week in Oostenrijk...

pi_172948149
quote:
2s.gif Op zondag 6 augustus 2017 16:36 schreef aloa het volgende:

[..]

De zogenaamde flash flood.

Afgelopen week in Oostenrijk...

Ik weet niet of ik op dat bruggetje zou gaan staan :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_172948198
quote:
7s.gif Op zondag 6 augustus 2017 16:42 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik op dat bruggetje zou gaan staan :@
Dat dacht ik ook al. :P

Wat een geweld.
pi_172948249
Was inderdaad lekker weer in spanje van de week met bijna 40 graden. Ik zie eruit als een neger.
pi_172948271
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 16:46 schreef Sjemmert het volgende:
Ik zie eruit als een neger.
Pas als je gediscrimineerd wordt telt het :P
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_172948371
quote:
12s.gif Op zondag 6 augustus 2017 16:46 schreef Geralt het volgende:

[..]

Pas als je gediscrimineerd wordt telt het :P
Werd wel nog gefouilleerd op het vliegveld. Is dat genoeg of ? :P
pi_172948398
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 16:50 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Werd wel nog gefouilleerd op het vliegveld. Is dat genoeg of ? :P
Denk het wel. _O_
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zondag 6 augustus 2017 @ 18:28:39 #24
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_172951327
38.5 gehaald vandaag. Lokaal zelfs 42 geworden.

Eind van de dag ontstonden er plots wat onweersbuien maar die blusten ook snel weer uit. Hier letterlijk maar een paar druppels gehad. Binnen no time ook weer strakblauwe luchten.

Kabeltje even wegdenken :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_172959507
Komende week nog bloedheet.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')